Skriftlig fremsættelse (29.
januar 2009)
Undervisningsministeren (Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen og lov
om vejledning om uddannelse og erhverv (Samordning af elevplan,
uddannelsesbog og uddannelsesplan)
(Lovforslag nr. L 112).
Formålet med lovforslaget er - som led i regeringens
afbureaukratiseringsprogram - at forenkle de administrative byrder
i folkeskolen ved at samordne elevplan, uddannelsesbog og
uddannelsesplan.
Undervisningsministeren nedsatte i januar 2008 et
afbureaukratiseringsudvalg, der fik til opgave at komme med forslag
til regelforenkling og fjernelse af unødvendigt bureaukrati
på folkeskoleområdet. Afbureaukratiseringsudvalget blev
sammensat af repræsentanter for Undervisningsministeriet, KL,
Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks
Lærerforening, Skolelederne, Skole og Samfund, BUPL og Danske
Skoleelever.
Afbureaukratiseringsudvalget afgav i juni 2008 en rapport
indeholdende et katalog af forslag til modeller til
afbureaukratisering af folkeskolen inden for områderne
elevplaner, herunder samordning af elevplan, uddannelsesbog og
uddannelsesplan, kvalitetsrapporter, procedure i forbindelse med
henvisning til specialundervisning m.v. samt
fraværsregistrering.
Afbureaukratiseringsudvalget har overvejet forskellige
muligheder for samordning af elevplan, uddannelsesbog og
uddannelsesplan. Et flertal af udvalget bestående af KL,
Børne- og Kulturchefforeningen, Skolelederne, Skole og
Samfund samt BUPL har anført, at de foretrækker en
model, hvorefter de tre redskaber samordnes i ét dokument,
således at elever, forældre, lærere og vejledere
fremover kun skal forholde sig til ét dokument.
Lovforslaget indeholder på baggrund heraf forslag til,
at elevplan, uddannelsesbog og uddannelsesplan samles i ét
redskab på de klassetrin, hvor elever, forældre,
lærere og vejledere i dag skal forholde sig til alle tre
redskaber, således at der opnås en administrativ
forenkling. Det foreslås, at der ikke længere stilles
krav om udfærdigelse af en skriftlig uddannelsesbog fra 6.
klassetrin, mens de i dag gældende elementer fra både
elevplanen og uddannelsesplanen foreslås videreført i
én ny elev- og uddannelsesplan på 8. og 9. klassetrin.
Fra børnehaveklassen og frem til og med 7. klassetrin vil
der fortsat være elevplan for alle elever. Der foreslås
ingen ændringer for så vidt angår de i dag
gældende regler om udarbejdelse af en uddannelsesplan
på 10. klassetrin.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.