L 99 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af forskellige love på Økonomi- og
Erhvervsministeriets område.(Undtagelse fra indførelse
af visse forskrifter og tekniske specifikationer i Lovtidende og om
gennemførelse af Transparensdirektivet).
Fremsat den 12. marts 2008 af
økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige love på
Økonomi- og Erhvervsministeriets område
(Undtagelse fra indførelse af visse
forskrifter og tekniske specifikationer i Lovtidende og om
gennemførelse af Transparensdirektivet)
§ 1
I lov om elektriske
stærkstrømsanlæg og elektrisk materiel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 990 af 8. december 2003, som
ændret ved § 15 i lov nr. 442 af 9. juni 2004,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 23 a indsættes:
»§ 23
b. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at forskrifter udstedt i medfør af denne lov, som
indeholder krav til virksomheder, elektriske anlæg,
elektriske installationer og elmateriel mv. og tekniske
specifikationer, der henvises til i sådanne forskrifter, ikke
indføres i Lovtidende.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om,
hvordan oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 1, kan fås.
Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at tekniske specifikationer, som ikke indføres i
Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv
om de ikke foreligger på dansk.«
§ 2
I lov om gasinstallationer og installationer i
forbindelse med vand- og afløbsledninger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 988 af 8. december 2003, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 1601 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 24 a indsættes i kapitel 7 :
»§ 24
b. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at forskrifter udstedt i medfør af denne lov, som
indeholder krav til virksomheder, gasanlæg, gasinstallationer
og gasmateriel mv. og tekniske specifikationer, der henvises til i
sådanne forskrifter, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om,
hvordan oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 1, kan fås.
Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at tekniske specifikationer, som ikke indføres i
Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv
om de ikke foreligger på dansk.«
§ 3
I lov nr. 602 af 24. juni 2005 om erhvervsfremme
foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 7 affattes således:
»Akkreditering og
metrologi mv.«
2.
Efter § 17 indsættes i kapitel
7 :
»§ 17
a. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at forskrifter vedrørende metrologi og
akkreditering udstedt i medfør af denne lov, som indeholder
krav til virksomheder, anlæg, installationer, indretninger og
produkter mv. og tekniske specifikationer, der henvises til i
sådanne forskrifter, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om,
hvordan oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 1, kan fås.
Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at tekniske specifikationer, som ikke indføres i
Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv
om de ikke foreligger på dansk.«
§ 4
I lov nr. 193 af 24. maj 1972 om fyrværkeri
og andre pyrotekniske artikler, som senest ændret ved
§ 1 i lov nr. 1600 af 20. december 2006, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 6 a indsættes:
»§ 6
b. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at forskrifter udstedt i medfør af denne lov, som
indeholder krav til virksomheder, anlæg, installationer,
indretninger, fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler mv.
og tekniske specifikationer, der henvises til i sådanne
forskrifter, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om,
hvordan oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 1, kan fås.
Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at tekniske specifikationer, som ikke indføres i
Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv
om de ikke foreligger på dansk.«
§ 5
I lov om autorisation af elinstallatører
m.v. jf. lovbekendtgørelse nr. 989 af 8. december 2003, som
senest ændret ved § 2 i lov nr. 1601 af 20.
december 2006, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 14 a indsættes før overskriften
»Straf«:
»Kundgørelse
§ 14
b. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at forskrifter udstedt i medfør af denne lov, som
indeholder krav til virksomheder mv. og tekniske specifikationer,
der henvises til i sådanne forskrifter, ikke indføres
i Lovtidende.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om,
hvordan oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 1, kan fås.
Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at tekniske specifikationer, som ikke indføres i
Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv
om de ikke foreligger på dansk.«
§ 6
I konkurrenceloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1027 af 21. august 2007, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 11 b indsættes i kapitel 3 a:
»§ 11
c. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om gennemførelse af Kommissionens direktiv om
gennemskueligheden af de økonomiske forbindelser mellem
medlemsstaterne og de offentlige virksomheder og om den finansielle
gennemskuelighed i bestemte virksomheder.«
2. I
§ 14, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.:
»Dette gælder dog ikke for regler
udstedt i medfør af § 11 c.«
§ 7
Loven træder i kraft den 1. juni 2008.
§ 8
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Grønland og Færøerne.
Stk. 2.
§ 3 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Grønland og Færøerne med de afvigelser, som de
særlige grønlandske og færøske forhold
tilsiger.
Stk. 3.
§ 4 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
I. Indledning
Lovforslagets formål er at tilvejebringe hjemmel til, at
økonomi- og erhvervsministeren efter en konkret vurdering
kan undtage forskrifter og tekniske specifikationer
vedrørende krav til virksomheder, anlæg, indretninger,
installationer og produkter mv. fra kravet om indførelse i
Lovtidende. I tilknytning hertil foreslås, at økonomi-
og erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om,
hvordan oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske
specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende, i stedet
kan fås.
Forslaget skal sikre, at visse forskrifter og tekniske
specifikationer inden for Sikkerhedsstyrelsens ressort, som hidtil
har været undtaget fra kravet om indførelse i
Lovtidende, også fremover kan undtages fra indførelse
i Lovtidende og kundgøres på anden måde.
Endvidere åbnes mulighed for en udvidelse af den
undtagelse fra kravet om indførelse af visse forskrifter i
Lovtidende, som hidtil har været gældende på
henholdsvis elområdet og gasområdet. Behovet for en
sådan udvidelse er opstået i forbindelse med en
ændring af kravene til virksomhedernes anvendelse af
kvalitetsstyring, som nu i stigende grad baseres på
internationale standarder.
Det foreslås også at etablere hjemmel til, at
økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at tekniske specifikationer, der henvises til i forskrifter,
der indeholder krav til virksomheder, anlæg, indretninger,
installationer og produkter mv., kan undtages fra den almindeligt
gældende forudsætning om, at forskrifter skal
udfærdiges på dansk.
Endelig foreslås det at etablere hjemmel til, at
økonomi- og erhvervsministeren kan udstede en
bekendtgørelse, som gennemfører Kommissionens
direktiv 2006/111/EF af 16. november 2006 om gennemskueligheden af
de økonomiske forbindelser mellem medlemsstaterne og de
offentlige virksomheder og om den finansielle gennemskuelighed i
bestemte virksomheder (»Transparensdirektivet«).
2. Gældende ret
Efter lov om udgivelsen af en Lovtidende og en
Ministerialtidende (herefter lovtidendeloven), skal alle
ministerielle anordninger, under hvilket navn de end udstedes
(anordninger, bekendtgørelser, plakater, reglementer,
regulativer, instrukser, vedtægter osv.)
offentliggøres i Lovtidende.
Ved lov nr. 305 af 19. april 2006 om ændring af lov om
udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende i
elektronisk form) er der nu skabt adgang til, at Lovtidende
etableres i elektronisk form, og at Lovtidende i elektronisk form
nu udgør den autoritative kundgørelsesordning for
forskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens
kundgørelsesordning. Den autoritative elektroniske
kundgørelsesordning indebærer, at retsvirkningerne af
kundgørelsen af de pågældende retsforskrifter nu
knytter sig til den elektroniske kundgørelse. Loven bygger
på betænkning nr. 1464/2005 fra Udvalget om Elektronisk
Lovtidende. Loven trådte i kraft den 1. januar 2008.
Lovens § 1, nr. 2, indebærer, at den tidligere
gældende bestemmelse i Lovtidendelovens § 2,
stk. 2, 2. led, nu er ophævet. Lovtidendelovens
§ 2, stk. 2, 2. led, gav hjemmel til, at det ved
kongelig anordning kunne bestemmes, at visse grupper af
ministerielle bekendtgørelser (anordninger) ikke
indførtes i Lovtidende, men at der i stedet skulle
kundgøres i overensstemmelse med de forskrifter, som blev
meddelt af vedkommende minister.
Baggrunden for ophævelsen af undtagelsesbestemmelsen i
Lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led, var, at det
ressourcemæssige hensyn til begrænsning af stoffet i
Lovtidende, som måtte anses for at være bærende
for undtagelsesbestemmelsen, ikke længere er til stede med en
elektronisk kundgørelsesordning.
Det har været et udgangspunkt for vurderingen af, om
undtagelsesbestemmelsen i Lovtidendelovens § 2,
stk. 2, 2. led, skulle ophæves, at Lovtidende efter
Lovtidendelovens § 3 er den bindende
bekendtgørelsesform for de retsforskrifter, der er omfattet
af Lovtidendelovens kundgørelsesordning. Fravigelser fra den
almindelige kundgørelsesordning må derfor kræve,
at der er tungtvejende hensyn, der begrunder en sådan
fravigelse. Hvis ikke sådanne tungtvejende hensyn gør
sig gældende, bør kundgørelse af
retssikkerheds- og ordensmæssige grunde ske efter den
almindelige ordning, dvs. kundgørelse i Lovtidende.
Der kan imidlertid efter omstændighederne gøre
sig særlige hensyn gældende, som betyder, at der for
visse retsforskrifter er behov for at fastsætte en anden
kundgørelsesordning end den, der følger af
Lovtidendeloven. Sådanne særlige hensyn kan fx
være hensyn til en særlig effektiv eller hurtig
kundgørelse eller kundgørelse rettet mod en meget
snæver gruppe af berørte personer mv.
I overensstemmelse hermed har Justitsministeriet
tilkendegivet, at det i givet fald må overvejes, om der for
visse retsforskrifter kan være særlige hensyn, der
begrunder, at der fastsættes en alternativ
kundgørelsesordning, og at det i så fald bør
ske ved lovgivning på vedkommende ressort. Der henvises til
punkt 3.3. i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L
106 i folketingsåret 2005-2006 om ændring af lov om
udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende i
elektronisk form).
Adgangen til via kongelige anordninger at undtage visse
forskrifter, reglementer og direktiver fra offentliggørelse
i Lovtidende har hidtil været anvendt for visse forskrifter
og tekniske specifikationer udstedt i medfør af en
række love inden for Sikkerhedsstyrelsens ressort. Oplysning
om indholdet af disse forskrifter kan, som det fremgår af
anordningerne, i stedet fås ved henvendelse til
Sikkerhedsstyrelsen.
I de forskrifter, der er udstedt på Sikkerhedsstyrelsens
område, og som har været undtaget fra indførelse
i Lovtidende, henvises til forskellige tekniske specifikationer.
Udover at oplysning om indholdet af de tekniske specifikationer kan
fås ved henvendelse til Sikkerhedsstyrelsen fx. ved gennemsyn
af specifikationerne i styrelsen, kan de erhverves mod betaling. Fx
kan standarder, som der typisk er tale om, erhverves hos Dansk
Standard.
Som udgangspunkt skal forskrifter, der regulerer borgeres og
virksomheders retsforhold, være udfærdiget på
dansk. Hvor denne forudsætning undtagelsesvist fraviges,
forudsættes det, at der tilvejebringes en dansk
oversættelse, som gøres offentligt
tilgængelig.
En del af de tekniske specifikationer, der henvises til i de
forskrifter, der er udstedt på Sikkerhedsstyrelsens
område, er affattet på andre sprog end dansk. Efter den
eksisterende praksis er der ikke i almindelighed sket
oversættelse af de tekniske specifikationer til dansk. I de
tilfælde, hvor de tekniske specifikationer retter sig mod
bredere kredse og mindre virksomheder uden for internationalt
orienterede kredse, er de tekniske specifikationer dog
oversat.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Hjemmel til undtagelse af visse
forskrifter og tekniske specifikationer fra indførelse i
Lovtidende
Med ændringen af lovtidendeloven vil tekniske
forskrifter og visse andre forskrifter, der udstedes indenfor
Sikkerhedsstyrelsens ressort, ikke længere kunne undtages fra
indførelse i Lovtidende. Fælles for disse forskrifter
er, at de henviser til forskellige tekniske specifikationer, som
også vil blive omfattet af kravet om indførelse i
Lovtidende.
Da det vil skabe problemer i forhold til en
hensigtsmæssig administration at indføre alle tekniske
forskrifter og i særdeleshed tekniske specifikationer i
Lovtidende, foreslås det, at der i lov om elektriske
stærkstrømsanlæg og elektrisk materiel
(stærkstrømsloven), lov om gasinstallationer og
installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger
(gasloven), lov om erhvervsfremme (erhvervsfremmeloven), lov om
fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler
(fyrværkeriloven) og i lov om autorisation af
elinstallatører m.v. (elinstallatørloven)
indsættes hjemmel til, at økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at forskrifter og
tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, installationer, indretninger, produkter mv., efter en
konkret vurdering ikke indføres i Lovtidende. Det
foreslås samtidig, at økonomi- og erhvervsministeren i
tilknytning hertil bemyndiges til at fastsætte regler om,
hvordan oplysning om indholdet af forskrifterne og
specifikationerne, der ikke indføres i Lovtidende, i stedet
kan fås.
På Miljøministeriets område er et
tilsvarende lovforslag, hvorefter miljøministeren kan
fastsætte regler om, at internationale vedtagelser og
tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger, produkter mv., der henvises til i
regler udstedt i medfør af forskellige love, ikke
indføres i Lovtidende, blevet vedtaget af Folketinget den
28. februar 2008. Der henvises til lovforslag nr. L 3 i
folketingsåret 2007-2008.
3.2 Begrundelse for at undtage
forskrifter og tekniske specifikationer fra indførelse i
Lovtidende
Baggrunden for undtagelse fra kravet om indførelse i
Lovtidende af visse forskrifter og de tekniske specifikationer, der
henvises til i forskrifterne, er forskrifternes struktur og form.
Forskrifterne er primært tekniske forskrifter, som er
udfærdiget som håndbøger for fagfolk og
indeholder mange detaljerede tekniske krav. Der er en klar
sammenhæng mellem de tekniske forskrifter og de
tilhørende tekniske specifikationer (typisk standarder). For
så vidt angår standarder er det Dansk Standard, der har
ophavsret til at udgive disse i Danmark.
De pågældende tekniske forskrifter og tekniske
specifikationer retter sig næsten udelukkende mod
snævre kredse af professionelle, der anvender forskrifterne
erhvervsmæssigt. De retter sig kun i meget begrænset
omfang mod privatpersoner og andre uden for de anførte
professionelle kredse.
De forskrifter, lovforslaget vedrører, indeholder
hovedsageligt tekniske krav til anlæg, installationer,
indretninger, produkter mv. Disse krav fastsættes for at
sikre et forsvarligt sikkerhedsniveau. Forslaget vedrører
herudover andre forskrifter, hvor der blandt andet stilles
specifikke krav til virksomheder og produkter. Det gælder
blandt andet krav til virksomheder om sikring af kvaliteten i deres
arbejde.
De tekniske specifikationer, der henvises til i de tekniske
forskrifter og i en række andre forskrifter, er danske,
europæiske eller internationale standarder eller normer,
klassificeringer, tekniske anvisninger mv., der indeholder meget
detaljerede tekniske anvisninger. Disse tekniske specifikationer
retter sig imod varierende og typisk mindre kredse af højt
specialiserede erhvervsdrivende, herunder grupper af fabrikanter og
importører, rådgivende ingeniører,
installatører, certificeringsorganer eller andre
virksomheder. De nævnte specifikationer er i nogle
tilfælde affattet på andre sprog end dansk.
Tekniske specifikationer, standarder, guidelines, normer,
klassificeringer, anvisninger, retningslinjer eller tekniske
definitioner er fx udarbejdet af nationale eller internationale
standardiseringsorganer som fx Dansk Standard (DS), European
Committee for Standardization (CEN), International Electrotechnical
Commission (IEC), International Organisation for Standardization
(ISO), European Committee for Electrotechnical Standardization
(CENELEC), nationale eller internationale akkrediteringsorganer og
sammenslutninger eller brancheorganisationer, sammenslutninger og
organisationer inden for metrologi, som fx European Cooperation in
Legal Metrology (WELMEC), International Organization of Legal
Metrology (OIML), Organisation Intergouvernementale de la
Convention du Métre (Meterkonventionen) eller Bureau
International des Poids et Mesures (BIPM).
Udvidelsen af muligheden for at undtage forskrifter og
tekniske specifikationer fra indførelse i Lovtidende
på henholdsvis elområdet og gasområdet
(gasområdet omfatter regler vedrørende gas, vvs og
kloak) er begrundet i en løbende ændring af kravene
til virksomhedernes anvendelse af kvalitetsstyring, som i stigende
grad baseres på internationale standarder. Kravene
fastsættes i forskrifter, hvor der henvises til tekniske
specifikationer i form af europæiske og internationale
standarder for kvalitetsstyring, for at sikre sporbarhed i de
danske krav til kvalitetssikring i forhold til et internationalt
anerkendt niveau.
3.3 Alternativ kundgørelse af
forskrifter og tekniske specifikationer
Hvor bestemte forskrifter og tekniske specifikationer ikke
indføres i Lovtidende, foreslås det, at
økonomi- og erhvervsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, hvordan oplysning om forskrifterne og de
tekniske specifikationer i stedet kan fås. Der henvises til
punkt 2 vedrørende Justitsministeriets tilkendegivelse om
muligheden for fastsættelse af en alternativ
kundgørelsesordning.
Oplysning om indholdet af forskrifterne vil som hidtil blive
givet på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside, og ved at de
relevante målgrupper af fabrikanter og importører af
produkter og udstyr, el- og gasforsyningsselskaber,
installatører mv. bliver holdt ajour med udviklingen ved
udsendelse af tekniske meddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen.
Oplysning om de tekniske specifikationer, herunder standarder, vil
fortsat kunne fås ved gennemsyn af specifikationerne hos
Sikkerhedsstyrelsen (eller på et andet aftalt sted). De
tekniske specifikationer i form af standarder eller normer kan
også rekvireres mod betaling hos Dansk Standard.
3.4 Tekniske specifikationer affattet
på andre sprog end dansk
Det foreslås, at økonomi- og erhvervsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om, at de tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, installationer, indretninger, produkter mv., der
henvises til i forskrifterne, og som ikke indføres i
Lovtidende, efter en konkret vurdering kan undtages fra den
almindeligt gældende forudsætning om, at forskrifter
skal udfærdiges på dansk, i lighed med hvad der er
gældende på Søfartsstyrelsens område.
Hermed lovfæstes den nuværende praksis på
området.
Forslaget er begrundet i, at forskrifterne i vidt omfang
retter sig mod virksomheder, der arbejder i internationale,
professionelt orienterede sammenhænge, hvor arbejdssproget er
et andet end dansk. Det er i mange af disse tilfælde
sædvanligt og ofte fagligt nødvendigt af hensyn til
tekniske og sproglige nuancer mv., at de tekniske specifikationer
anvendes på originalsproget (typisk engelsk). Der er
således i praksis ikke et behov for, at de tekniske
specifikationer foreligger på dansk, hvor de oprindeligt er
affattet på et andet sprog, og oversættelse af
specifikationerne efterspørges ikke. Hertil kommer, at en
oversættelse vil medføre forsinkelse af den
løbende regeltilpasning og en risiko for, at der
opstår fejl. Endelig gør også
ressourcemæssige hensyn sig gældende.
I lov om sikkerhed til søs, er der tilsvarende ved lov
nr. 1465 af 22. december 2004 om ændring af lov om sikkerhed
til søs (Det offentliges ansvar for fejl begået af
autoriserede virksomheder, hjemmel til betaling for visse syn og
kundgørelse af forskellige forskrifter i medfør af
loven mv.) indsat hjemmel til, at ministeren kan fastsætte
regler om kundgørelsen af de i medfør af loven
udstedte forskrifter og kan bestemme, at internationale vedtagelser
inden for lovens område skal være gældende,
uanset at de ikke foreligger på dansk. Ministeren kan
endvidere bestemme, at skibe skal opfylde forskrifter fastsat af
anerkendte klassifikationsselskaber mv., uanset at de ikke
foreligger på dansk. Der henvises til bemærkningerne
til § 1, nr. 5, til lovforslag nr. L 93 i
folketingsåret 2004-2005.
Uanset at tekniske specifikationer med forslaget kan
være gældende, selv om de ikke foreligger på
dansk, vil det fortsat være nødvendigt at foretage en
individuel vurdering af, om der skal ske oversættelse af de
enkelte standarder og andre tekniske specifikationer. Der vil
således være behov for, at standarder, der fx anvendes
af en bredere personkreds eller af enkeltpersoner, som ikke er
internationalt orienterede, bliver oversat.
3.5 Hjemmel til gennemførelse
af Transparensdirektivet
Formålet med lovforslagets § 6 er at
tilvejebringe hjemmel til, at økonomi- og erhvervsministeren
kan udstede en bekendtgørelse, som gennemfører
Kommissionens direktiv 2006/111/EF af 16. november 2006 om
gennemskueligheden af de økonomiske forbindelser mellem
medlemsstaterne og de offentlige virksomheder og om den finansielle
gennemskuelighed i bestemte virksomheder
(»Transparensdirektivet«). Direktivet er en kodificeret
udgave af Kommissionens direktiv 80/723/EØF af 25. juni
1980, som det erstatter.
Medlemsstaterne i EU indrømmer undertiden særlige
eller eksklusive rettigheder til bestemte virksomheder eller
foretager betalinger eller giver anden form for kompensation til
bestemte virksomheder, der har fået overdraget at
udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse. Disse virksomheder konkurrerer i nogle tilfælde
med andre virksomheder.
Transparensdirektivets formål er at sikre, at de
økonomiske forbindelser mellem de offentlige myndigheder og
de offentlige eller private virksomheder, som modtager
støtte, gøres gennemskuelige, således at
traktatens regler om statsstøtte kan anvendes på en
effektiv og ikke-diskriminerende måde. Sådanne
gennemskuelige økonomiske forbindelser medvirker til at
fremme konkurrencen mellem virksomheder på markedet og
minimerer risikoen for konkurrenceforvridninger og
diskrimination.
Transparensdirektivet bestemmer, at visse virksomheder, som
har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse, og som modtager kompensation
herfor, skal føre særskilte regnskaber for henholdsvis
offentlige og privatøkonomiske aktiviteter.
I henhold til EF-traktatens artikel 249, stk. 3, er et
direktiv med hensyn til det tilsigtede mål bindende for
enhver medlemsstat, som det rettes til, men overlader det til de
nationale myndigheder at bestemme form og midler for
gennemførelsen.
I Danmark er Transparensdirektivet hidtil blevet implementeret
på det statslige område i aftaler, bestemmelser og
andre vilkår, der er indgået og fastsat
vedrørende de offentlige virksomheder, som er opført
på finansloven, eller virksomheder, der modtager kompensation
for tildelte opgaver.
Direktivet finder alene anvendelse for virksomheder med en
årlig nettoomsætning på mere end 40 mio. euro,
jf. direktivets artikel 5.
En implementering gennem en bemyndigelsesbestemmelse og
udstedelse af en bekendtgørelse vil medføre en
gennemskuelig, klar og ensartet gennemførelse af
Transparensdirektivet.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige.
En implementering af Transparensdirektivet i dansk ret vil
ikke have statsfinansielle konsekvenser, idet de offentlige
virksomheder, som direktivet omfatter, allerede har skullet
efterleve direktivets bestemmelser. Det vurderes endvidere, at
lovforslaget ikke vil indebære meromkostninger for regioner
og kommuner, idet kommuner og regioner allerede har skullet
efterleve Transparensdirektivet.
Det påhviler de enkelte offentlige virksomheder at
overholde Transparensdirektivets bestemmelser og
gennemførelsesbestemmelser fastsat i medfør af denne
lov. Det er den enkelte ressortminister, der skal påse, at
virksomheder omfattet af direktivet efterlever direktivets og
gennemførelsesreglernes krav. Ressortmyndigheden er dermed
ansvarlig i forhold til EU-kommissionen, der overordnet
overvåger, at direktivet overholdes. Økonomi- og
Erhvervsministeriet yder rådgivning og vejledning om
anvendelsen af direktivets bestemmelser.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser, og det bør derfor ikke
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssig
konsekvensvurdering
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Henvisninger til tekniske specifikationer mv. i de danske
forskrifter har rod i en lang række standarder mv. vedtaget i
EU-regi.
Vedrørende lovforslagets § 6 bemærkes
det, at Transparensdirektivet er vedtaget af Kommissionen med
hjemmel i EF-traktatens art. 86, stk. 3, og er en
gennemførelsesretsakt for TEF art. 86, der omhandler
offentlige og monopollignende virksomheder. Direktiv 2006/111/EF af
16. november 2006 er en kodificeret udgave af Kommissionens
oprindelige direktiv 80/723, som det erstatter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
3F, Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdstilsynet,
Beskæftigelsesministeriet, Blik- &
Rørarbejderforbundet, Boligselskabernes Landsforening,
CO-industri, DANAK, Danmarks Private Vandværker (FVD),
Danmarks Statistik, Dansk Byggeri, Dansk
Bygningsinspektørforening, Dansk Elforbund, Dansk Energi,
Dansk Energi Brancheforening, Dansk Erhverv, Dansk Gasteknisk
Center A/S, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Standard, Danske
Regioner, DANVA I/S, DONG Energy A/S, DS Håndværk &
Industri, Energistyrelsen, Erhvervs- & Byggestyrelsen,
Erhvervs- & Selskabsstyrelsen, Eurolab Danmark,
Finansministeriet, Finanstilsynet, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Forsikring & Pension,
Forsvarsministeriet, Færøernes Lagting,
Grønlands Hjemmestyre, HNG I/S, HTS - Handel, Transport og
Service, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Justitsministeriet,
Klima- & Energiministeriet, Kommunalteknisk Chefforening,
Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Kulturministeriet,
Københavns Energi, Landbrugsrådet, Lejernes
Landsorganisation, Liberale Erhvervs Råd, LO, Maskinmestrenes
Forening, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen,
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug & Fiskeri, Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi &
Udvikling, Naturgas Fyn, Patent- og Varemærkestyrelsen,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Skatteministeriet, Statens
Byggeforskningsinstitut, Statsministeriet, Søfartsstyrelsen,
Tekniq, Det Tekniske Sikkerhedsråd, Teknologisk Institut,
Transportministeriet, Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet, Velfærdsministeriet og
Veltek.
10. Sammenfattende skema
| Positive
konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative
konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne. | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Henvisninger til tekniske specifikationer
mv. i danske forskrifter har rod i en række standarder mv.
vedtaget i EU-regi. Forslaget giver endvidere bemyndigelse til at
gennemføre transparensdirektivet |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Indtil 1. januar 2008 var tekniske forskrifter, herunder
tekniske specifikationer vedrørende elektriske
stærkstrømsanlæg og elektrisk materiel, undtaget
fra offentliggørelse i Lovtidende ved kongelig anordning nr.
38 af 23. februar 1924, hvorefter visse afsnit i
stærkstrømsbekendtgørelsen ikke
indførtes i Lovtidende.
Med bestemmelsens stk. 1 videreføres den mulighed,
der var indtil 1. januar 2008, for at undtage sådanne
tekniske forskrifter, herunder tekniske specifikationer
vedrørende elektriske stærkstrømsanlæg og
elektrisk materiel fra indførelse i Lovtidende.
De tekniske forskrifter er bestemmelser for udførelse
og drift af stærkstrømsanlæg samt
elinstallationer og elmateriel, der udgives i et samlet
regelsæt i Stærkstrømsreglementet. Visse af
Stærkstrømsreglementets afsnit er danske
implementeringer af fælles europæiske og internationale
installationsstandarder.
De relevante tekniske specifikationer er primært
standarder, normer, klassificeringer eller kodex mv., udarbejdet af
nationale eller internationale standardiseringsorganer som fx Dansk
Standard (DS), International Electrotechnical Commission (IEC),
European Committee for Electrotechnical Standardization (CENELEC)
og European Committee for Standardization (CEN).
De udarbejdede standarder for elmateriel er normalt danske
standarder, der implementerer fælles europæiske eller
internationale standarder fra CENELEC eller IEC. Disse standarder
er teknisk komplicerede dokumenter, der udelukkende henvender sig
til professionelle fagfolk.
Vedrørende bestemmelsens stk. 2 og 3 henvises til
punkt 3 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Indtil 1. januar 2008 var tekniske forskrifter, herunder
tekniske specifikationer vedrørende gasinstallationer og
installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger
undtaget fra offentliggørelse i Lovtidende ved kongelig
anordning nr. 673 af 20. juni 2001, hvorefter bestemmelser for
gasinstallationer (gasreglementet) samt for
gasproduktionsanlæg, distributionsledninger og øvrige
gasforsyningssystemer ikke indførtes i Lovtidende.
Med bestemmelsens stk. 1 videreføres den mulighed,
der var indtil 1. januar 2008, for at undtage sådanne
tekniske forskrifter og tekniske specifikationer vedrørende
gas-installationer mv. fra indførelse i Lovtidende.
De tekniske forskrifter er bestemmelser for udførelse
af drift og service af alle former for gasinstallationer samt for
visse typer af gasproduktions- og distributionssystemer, der ikke
omfattes af forskrifter udstedt i medfør af
arbejdsmiljøloven.
De relevante tekniske specifikationer er primært
standarder, normer, klassificeringer eller kodex mv., udarbejdet af
nationale eller internationale standardiseringsorganer som fx Dansk
Standard (DS), European Committee for Standardization (CEN) eller
International Organisation for Standardization (ISO).
De udarbejdede standarder for gasmateriel er normalt danske
standarder, der implementerer fælles europæiske eller
internationale standarder fra CEN. Disse standarder er teknisk
komplicerede dokumenter, der udelukkende henvender sig til
professionelle fagfolk.
Bestemmelsens stk. 1 påtænkes tillige anvendt
til at undtage tekniske specifikationer, der henvises til i
forbindelse med fastsættelse af krav til
certificeringsorganers og installatørers anvendelse af
kvalitetsstyring.
I visse tilfælde kan der være behov for at undtage
tekniske specifikationer, der henvises til i forskrifter, fra
indførelse i Lovtidende, uden at der dog er behov for at
undtage forskrifterne i deres helhed. Med bestemmelsens stk. 2
vil det være muligt at indføre forskrifter i
Lovtidende, men at undtage tekniske specifikationer, der henvises
til i forskrifterne.
Vedrørende bestemmelsens stk. 2 og 3 henvises til
punkt 3 i de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Indtil 1. januar 2008 var måletekniske direktiver og
tekniske forskrifter om akkreditering, herunder tekniske
specifikationer vedrørende metrologi og akkreditering,
undtaget fra offentliggørelse i Lovtidende ved kongelig
anordning nr. 267 af 15. april 2005, som ændret ved anordning
nr. 1028 af 17. oktober 2006,hvorefter måletekniske
direktiver om mål og vægt på
metrologiområdet og tekniske forskrifter om akkreditering
ikke indførtes i Lovtidende.
Med bestemmelsens stk. 1 videreføres den mulighed,
der var indtil januar 2008, for at undtage sådanne tekniske
forskrifter og tekniske specifikationer vedrørende metrologi
og akkreditering fra offentliggørelse i Lovtidende.
De relevante tekniske specifikationer er primært
standarder, guides, guidelines, normer, rekommendationer,
resolutioner, retningslinjer eller tekniske definitioner udarbejdet
af nationale eller internationale standardiseringsorganer som fx
Dansk Standard (DS), European Committee for Standardization (CEN),
International Organisation for Standardization (ISO), nationale og
internationale akkrediteringsorganer og sammenslutninger som fx Den
Danske Akkrediterings- og Metrologifond, DANAK (DANAK) og European
Co-operation for Accreditation (EA), af brancheorganisationer mv.
eller af sammenslutninger og organisationer inden for metrologi,
som fx European Cooperation in Legal Metrology (WELMEC),
International Organization of Legal Metrology (OIML) og
Organisation Intergouvernementale de la Convention du Métre
(Meterkonventionen).
De relevante standarder for måleinstrumenter og
forskrifter for akkreditering er enten detaljerede tekniske
dokumenter eller standarder for certificering og akkreditering i
relation til produkter, personer, inspektioner eller
kvalitetsstyringssystemer, der er rettet imod snævre kredse
af professionelle erhvervsdrivende.
Vedrørende bestemmelsens stk. 2 og 3 henvises til
punkt 3 i de almindelige bemærkninger.
Til § 4
Indtil 1. januar 2008 var forskrifter udstedt i medfør
af beredskabsloven undtaget fra offentliggørelse i
Lovtidende ved kongelig anordning nr. 808 af 27. oktober 1999,
hvorefter forskrifter udfærdiget af Beredskabsstyrelsen i
medfør af beredskabsloven ikke indførtes i
Lovtidende. De gældende tekniske forskrifter for
fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler er udstedt med
hjemmel i beredskabsloven. Fremover vil tekniske forskrifter og
andre forskrifter, der henviser til tekniske specifikationer,
skulle udstedes i medfør af fyrværkeriloven, idet
samtlige hjemler på området med ændringen af
fyrværkeriloven i 2006 blev samlet i fyrværkeriloven
ved lov nr. 1600 af 20. december 2006.
Med bestemmelsens stk. 1 videreføres den mulighed,
der var indtil 1. januar 2008, for at undtage sådanne
forskrifter herunder tekniske specifikationer på
fyrværkeriområdet.
De relevante forskrifter er tekniske bestemmelser for
fyrværkeriartikler, fyrværkerioplag og håndtering
af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler samt for
produktion, import, overdragelse og anvendelse af fyrværkeri
og andre pyrotekniske artikler.
De relevante tekniske specifikationer er primært
standarder, normer, klassificeringer eller kodex mv. udarbejdet af
nationale eller internationale standardiseringsorganer som fx Dansk
Standard (DS), European Committee for Standardization (CEN),
International Organisation for Standardization (ISO), FN eller
andre internationale organisationer.
De relevante standarder for fyrværkeriartikler er
normalt danske standarder, der implementerer fælles
europæiske eller internationale standarder fra CEN, mens
transportklassificeringer fra FN anvendes som grundlag for kravene
til fyrværkerioplag.
Alle dokumenterne er rettet imod snævre kredse af
professionelle erhvervsdrivende.
Vedrørende bestemmelsens stk. 2 og 3 henvises til
punkt 3 i de almindelige bemærkninger.
Til § 5
Med bestemmelsen indføres en bemyndigelse for
økonomi- og erhvervsministeren til at bestemme, at visse
forskrifter, herunder tekniske specifikationer vedrørende
krav til bl.a. kontrolinstanser, installatørvirksomheder
samt forsyningsvirksomheder på el-området undtages fra
kravet om indførelse i Lovtidende. De omhandlede
specifikationer indeholder krav til virksomhederne, helt eller
delvist baseret på internationalt fastsatte standarder for
kvalitetsstyring.
Økonomi- og erhvervsministeren har ikke tidligere haft
hjemmel til at undtage forskrifter eller tekniske specifikationer
på dette område fra offentliggørelse i
Lovtidende. Der har ikke hidtil været et behov for en
sådan hjemmel, men der er nu opstået et tilsvarende
behov for regulering, som på de øvrige områder,
som lovforslaget vedrører. Behovet gælder forskrifter,
hvor der henvises til tekniske specifikationer i form af
europæiske og internationale standarder for kvalitetsstyring,
for at sikre, at de danske bestemmelser om kvalitetsstyring kan
spores tilbage til et internationalt anerkendt niveau.
De relevante forskrifter indeholder bestemmelser for 3.
partsorganer (kontrolinstanser), der godkender og
efterprøver kvalitetsstyringssystemer hos autoriserede og
godkendte virksomheder. Endvidere fastsættes bestemmelser for
kvalitetsstyringssystemer hos virksomheder, herunder
installatører.
De relevante tekniske specifikationer er danske standarder,
der implementerer fælles internationale standarder fra
European Committee for Standardization (CEN), International
Electrotechnical Commission (IEC), International Organisation for
Standardization (ISO) og European Committee for Electrotechnical
Standardization (CENELEC), om kvalitetsstyringssystemer og for
certificeringsorganer. Disse standarder er rettet imod en
professionel kreds af erhvervsdrivende.
Vedrørende bestemmelsens stk. 2 og 3 henvises til
punkt 3 i de almindelige bemærkninger.
Til § 6
Til nr. 1
Med bestemmelsen indføres en bemyndigelse for
økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte
nærmere regler, som gennemfører Kommissionens direktiv
2006/111/EF af 16. november 2006.
Transparensdirektivet bestemmer, at enhver offentlig eller
privat virksomhed, som en medlemsstat indrømmer
særlige eller eksklusive rettigheder efter traktatens art.
86, stk. 1, eller som har fået overdraget at
udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse efter traktatens art. 86, stk. 2, og modtager
kompensation for offentlig tjeneste i en eller anden form i
tilknytning til sådanne tjenesteydelser, og som udøver
andre aktiviteter sideløbende hermed, skal føre
særskilte regnskaber. Dette gælder uanset om
kompensationen indebærer statsstøtte eller ej.
Direktivet indeholder bestemmelser om hvilke elementer, der
skal indgå i de pågældende regnskaber, og hvordan
de skal føres særskilt. Regnskaberne skal vise de
forskellige aktiviteter, omkostningerne og indtægterne i
forbindelse med hver enkelt aktivitet samt metoder anvendt i
omkostnings- og indtægtsfordelingen. Der skal udarbejdes
særskilte regnskaber for såvel produkter og
tjenesteydelser, for hvilke medlemsstaten har indrømmet
særlige eller eksklusive rettigheder eller, hvor
medlemsstaten har overdraget virksomheden at udføre en
tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse, som for
alle virksomhedens andre produkter eller tjenesteydelser.
Derudover indgår der bestemmelser om hvilke
virksomheder, der er undtaget fra direktivets
anvendelsesområde, regler om opbevaring samt krav om, at
oplysningerne stilles til rådighed for Kommissionen, idet det
er Kommissionens rolle i henhold til EF-traktaten at påse, at
medlemsstaterne, hverken til offentlige eller private virksomheder,
yder støtte, som er uforenelig med
fællesmarkedet.
Med hensyn til direktivets anvendelsesområde skal det
bemærkes, at det alene omfatter virksomheder med en
årlig nettoomsætning på mere end 40 mio. euro,
jf. direktivets artikel 5. I kraft af den relativt høje
tærskelværdi forventes det, at meget få danske
virksomheder på såvel det statslige som det kommunale
og regionale område fremover vil falde ind under direktivets
bestemmelser. Endvidere bestemmer direktivet, at virksomheder, som
alene udfører tjenesteydelser af almen økonomisk
interesse, ikke er forpligtet til at udarbejde særskilte
regnskaber.
Til nr. 2
Lovforslaget ændrer ikke den eksisterende praksis,
hvorefter det er den enkelte minister, under hvis ressort den
pågældende virksomhed omfattet af direktivet
henhører, der påser overholdelsen af direktivets
bestemmelser samt bestemmelser, der fastsættes til
gennemførelse af direktivet. Derfor gennemføres en
konsekvensændring af konkurrencelovens § 14,
stk. 1., således, at det ikke fremover er
Konkurrencerådet, der bliver ansvarlig for at påse
overholdelsen af Transparensdirektivet.
Det er fx kulturministeren der påser, at Danmarks Radio
og TV2 efterlever direktivets krav, mens sundheds- og
forebyggelsesministeren påser Statens Seruminstituts
overholdelse af reglerne.
Til § 7
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni
2008.
Til § 8
Bestemmelsen fastsætter lovens gyldighedsområde,
der ikke umiddelbart omfatter Grønland og
Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om elektriske
stærkstrømsanlæg og elektrisk materiel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 990 af 8. december 2003, som
ændret ved § 15 i lov nr. 442 af 9. juni 2004, foretages
følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter §
23 a indsættes: |
| | »§ 23
b. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at forskrifter udstedt i medfør af denne lov, som
indeholder krav til virksomheder, elektriske anlæg,
elektriske installationer og elmateriel mv. og tekniske
specifikationer, der henvises til i sådanne forskrifter, ikke
indføres i Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om,
hvordan oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1,
kan fås. |
| | Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at tekniske specifikationer, som ikke indføres i
Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv om de
ikke foreligger på dansk.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om gasinstallationer og
installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger,
jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 8. december 2003, som
senest ændret ved § 1 i lov nr. 1601 af 20. december
2006, foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter §
24 a indsættes i kapitel 7: |
| | »§ 24
b. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at forskrifter udstedt i medfør af denne lov, som
indeholder krav til virksomheder, gasanlæg, gasinstallationer
og gasmateriel mv. og tekniske specifikationer, der henvises til i
sådanne forskrifter, ikke indføres i Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om,
hvordan oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1,
kan fås. |
| | Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at tekniske specifikationer, som ikke indføres i
Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv om de
ikke foreligger på dansk.« |
| | |
| | § 3 |
| | I lov nr. 602 af 24. juni 2005 om
erhvervsfremme foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Overskriften
til kapitel 7 affattes således: |
Akkreditering og metrologi | | »Akkreditering og metrologi
mv.« |
| | |
| | 2. Efter §
17 indsættes i kapitel 7: |
| | »§ 17
a. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at forskrifter vedrørende metrologi og
akkreditering udstedt i medfør af denne lov, som indeholder
krav til virksomheder, anlæg, installationer, indretninger og
produkter mv. og tekniske specifikationer, der henvises til i
sådanne forskrifter, ikke indføres i Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om,
hvordan oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1,
kan fås. |
| | Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at tekniske specifikationer, som ikke indføres i
Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv om de
ikke foreligger på dansk.« |
| | |
| | § 4 |
| | I lov nr. 193 af 24. maj 1972 om
fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 1600 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter §
6 a indsættes: |
| | »§ 6
b. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at forskrifter udstedt i medfør af denne lov, som
indeholder krav til virksomheder, anlæg, installationer,
indretninger, fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler mv.
og tekniske specifikationer, der henvises til i sådanne
forskrifter, ikke indføres i Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om,
hvordan oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1,
kan fås. |
| | Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at tekniske specifikationer, som ikke indføres i
Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv om de
ikke foreligger på dansk.« |
| | |
| | § 5 |
| | I lov om autorisation af
elinstallatører m.v. jf. lovbekendtgørelse nr. 989 af
8. december 2003, som senest ændret ved § 2 i lov nr.
1601 af 20. december 2006, foretages følgende
ændringer: |
| | Efter § 14 a indsættes
før overskriften »Straf«: |
| | »Kundgørelse |
| | § 14 b.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at forskrifter udstedt i medfør af denne lov, som
indeholder krav til virksomheder mv. og tekniske specifikationer,
der henvises til i sådanne forskrifter, ikke indføres
i Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om,
hvordan oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1,
kan fås. |
| | Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at tekniske specifikationer, som ikke indføres i
Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv om de
ikke foreligger på dansk.« |
| | |
| | § 6 |
| | I konkurrenceloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1027 af 21. august 2007, foretages
følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter §
11 b indsættes i kapitel 3 a: |
| | »§ 11
c. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om gennemførelse af Kommissionens direktiv om
gennemskueligheden af de økonomiske forbindelser mellem
medlemsstaterne og de offentlige virksomheder og om den finansielle
gennemskuelighed i bestemte virksomheder.« |
| | 2. I § 14, stk. 1, indsættes efter
1. pkt.: |
§ 14.
Konkurrencerådet påser overholdelsen af denne lov og de
forskrifter, der er udstedt i medfør af loven, jf. dog
§ 2, stk. 4, 1. pkt. og § 11 a,
stk. 3, 1. pkt. Konkurrencerådet kan behandle en sag af
egen drift, efter anmeldelse, på grundlag af en klage eller
som følge af en henvisning fra Europa-Kommissionen eller
andre konkurrencemyndigheder i Den Europæiske Union.
Konkurrencerådet afgør, om der er tilstrækkelig
anledning til at undersøge eller træffe
afgørelse i en sag, herunder om sagsbehandlingen
midlertidigt eller endeligt skal indstilles. Ligeledes kan
Konkurrencerådet beslutte at undlade at behandle en sag, hvor
virksomheder tidligere har afgivet tilsagn efter § 16 a,
stk. 1. | | »Dette gælder dog ikke for
regler udstedt i medfør af § 11 c.« |