L 75 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om begravelse og ligbrænding. (Lempelse af krav til
kommunale begravelsespladser m.v.).
Fremsat den 21. februar 2008 af
kirkeministeren (Birthe Rønn Hornbech)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om begravelse og
ligbrænding
(Lempelse af krav til kommunale
begravelsespladser m.v.)
§ 1
I lov nr. 346 af 26. juni 1975 om begravelse og
ligbrænding foretages følgende ændringer:
1.§ 3, stk. 2,
ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 2 .
Asken skal nedsættes på en af de begravelsespladser,
der er nævnt i § 2, stk. 1 eller anbringes
på et andet sted, der er godkendt af kirkeministeren.
Stk. 3. Asken kan
spredes over åbent hav, hvis afdøde skriftligt har
ønsket dette.
Stk. 4.
Stiftsøvrigheden kan tillade, at der forholdes med asken
på anden sømmelig måde end nævnt i
stk. 2 og 3, når der foreligger et bestemt udtalt
ønske herom fra afdøde. Stiftsøvrighedens
afgørelse kan påklages til kirkeministeren. Klage skal
være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen.«
2.§ 8, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
3.§ 16, stk. 1, affattes
således:
»Kirkeministeren kan tillade anlæg af
kommunale begravelsespladser. På sådanne
begravelsespladser skal der af kommunen opføres mindst 1
begravelseskapel, medmindre der alene skal ske
urnenedsættelse på begravelsespladsen. Folkekirkens
præster og præster i trossamfund uden for folkekirken
kan foretage begravelse på pladsen.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2008, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 3, stk. 3 i lov om begravelse og ligbrænding
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, træder i
kraft den 1. januar 2009.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
| | | |
Indholdsfortegnelse |
| | | |
1 | Indholdsfortegnelse |
| | | |
2 | Indledning |
| 2.1 | Formålet med lovforslaget |
| 2.2 | Baggrunden for lovforslaget |
| | 2.2.1 | Anlæggelse af kommunal
begravelsesplads uden krav om opførelse af kapel |
| | 2.2.2 | Overførsel af kompetence,
forenkling af procedure ved askespredning m.v. |
| | | |
3 | Oversigt over
forslagene |
| 3.1 | Lempelse af krav til
kommunale begravelsespladser |
| | 3.1.1 | Begravelsespladser |
| | 3.1.2 | Lovforslagets indhold |
| | 3.1.3 | Skovlov og planlov m.v. |
| | 3.1.4 | Andre muligheder for indretning af
kommunal begravelsesplads |
| | 3.1.5 | Konsekvenser ved anlæg af kommunal
begravelsesplads |
| 3.2 | Nedsættelse
eller anbringelse af aske |
| 3.3 | Flytning af
kompetencen til at træffe afgørelse i sager om
urnenedsættelse på privat ejendom. |
| | 3.3.1 | Gældende ret |
| | 3.3.2 | Lovforslagets indhold |
| 3.4 | Flytning af
kompetencen til at træffe afgørelse i sager om deling
af aske |
| | 3.4.1 | Gældende ret |
| | 3.4.2 | Lovforslagets indhold |
| | 3.4.3 | Klageadgang |
| 3.5 | Forenkling af
proceduren ved spredning af asken efter afdøde personer over
åbent hav |
| | 3.5.1 | Gældende ret |
| | 3.5.2 | Lovforslagets indhold |
| 3.6 | Ophævelse af
utidssvarende bestemmelse |
| | | |
4 | De økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og
kommuner |
| | | |
5 | De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet |
| | | |
6 | De administrative
konsekvenser for borgerne |
| | | |
7 | De
miljømæssige konsekvenser |
| | | |
8 | Forholdet til
EU-retten |
| | | |
9 | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. |
| | | |
10 | Sammenfattende
skema |
| | | |
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser |
| | | |
11 | BILAG 1 |
2 Indledning
2.1 Formålet med
lovforslaget
Hensigten med lovforslaget er at skabe hjemmel til, at
kommuner kan anlægge begravelsespladser, herunder i skove,
uden at der i den forbindelse stilles krav om opførelse af
kapel, når der alene skal ske urnenedsættelser på
begravelsespladsen.
Det er endvidere hensigten at overføre dele af
Kirkeministeriets kompetence i medfør af begravelsesloven
til stiftsøvrighederne.
Endvidere tilsigter lovforslaget at forenkle proceduren
vedrørende spredning af asken efter afdøde personer
over åbent hav.
2.2 Baggrunden for
lovforslaget
2.2.1 Anlæggelse af kommunal begravelsesplads uden krav
om opførelse af kapel
Denne del af lovforslaget er en opfølgning på
Forslag til Folketingsbeslutning B 150 fremsat den 10. april 2007
(Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af neutrale begravelsespladser). Under 1.
behandlingen af forslag til B 150 tilkendegav kirkeministeren, at
regeringen var indstillet på at fremsætte et forslag
til ændring af begravelsesloven, der havde til formål
at tilgodese intentionerne i beslutningsforslaget.
Lovforslaget indebærer, at en kommune med
kirkeministerens tilladelse kan anlægge begravelsespladser,
herunder i skove (med respekt af skovloven m.v.), uden at der i den
forbindelse stilles krav om opførelse af kapel, når
der alene skal ske urnenedsættelser på
begravelsespladsen.
2.2.2 Overførsel af kompetence, forenkling af procedure
ved askespredning m.v.
I gældende lov om begravelse og ligbrænding er
hovedreglen, jf. lovens § 2, stk. 1, at asken efter
afdøde personer, skal nedsættes på en
folkekirkelig kirkegård eller andre af kirkeministeren
godkendte begravelsespladser.
Begravelsesloven giver mulighed for, at asken efter
afdøde personer kan anbringes »på et andet af
kirkeministeren godkendt sted«, jf. lovens § 3,
stk. 2, 1. pkt. eller at »kirkeministeren kan dog
tillade, at der forholdes med asken på anden sømmelig
måde, når der foreligger et bestemt udtalt ønske
herom fra afdøde«, jf. lovens § 3,
stk. 2, 2. pkt.
I medfør af disse bestemmelser træffer
Kirkeministeriet afgørelse i et relativt stort og gennem
årene stigende antal sager. Der er tale om nogle
sagsområder, hvor der gennem tiden har dannet sig en fast
administrativ praksis. Der gives således under visse
betingelser tilladelse blandt andet til urnenedsættelse
på privat ejendom, spredning af asken efter afdøde
personer over åbent hav samt tilladelse til deling af asken i
visse situationer.
Det er regeringens målsætning, at der fortsat skal
ske en decentralisering af sagsområder og en
afbureaukratisering af sagsbehandlingen. Lovforslaget skal ses som
et led i realiseringen af denne målsætning.
3 Oversigt over forslagene
Lovforslaget giver hjemmel til, at kommuner kan anlægge
begravelsespladser, herunder i skove (med respekt af skovloven
m.v.) uden at der i den forbindelse stilles krav om
opførelse af kapel, når der på
begravelsespladsen alene skal ske urnenedsættelser. Forslaget
er omtalt under de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.
Lovforslaget indebærer at en række kompetencer,
som i medfør af den gældende begravelseslov er tillagt
kirkeministeren, flyttes til stiftsøvrighederne. Disse
forslag er omtalt under de almindelige bemærkninger afsnit
3.3 og 3.4.
Lovforslaget indebærer samtidig en forenkling af
proceduren vedrørende spredning af asken efter afdøde
personer over åbent hav. Forslaget er omtalt under de
almindelige bemærkninger afsnit 3.5.
Endvidere foreslås ophævelse af en utidssvarende
bestemmelse. Forslaget er omtalt under de almindelige
bemærkninger afsnit 3.6.
3.1 Lempelse af krav til kommunale
begravelsespladser
Det foreslås, at begravelseslovens krav om
opførelse af kapel på kommunale begravelsespladser
lempes således, at der ikke længere stilles krav om
opførelse af kapel, såfremt der på
begravelsespladsen alene skal ske urnenedsættelser.
3.1.1 Begravelsespladser
Anlæggelse af begravelsespladser er et offentligt
reguleret anliggende. Folkekirken har pligt til at sørge
for, at der er tilstrækkeligt med begravelsesplads, jf.
§ 9, stk. 1 i lovbekendtgørelse nr. 7 af 3.
januar 2007 om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde.
Herudover har trossamfund uden for folkekirken og kommuner med
kirkeministerens tilladelse mulighed for at anlægge
begravelsespladser.
Endelig kan kirkeministeren i ganske særlige
tilfælde tillade anlæg af andre begravelsespladser, jf.
begravelseslovens § 16, stk. 3. I Betænkning
nr. 688/1973 Vedrørende revision af begravelsesloven og
ligbrændingsloven gøres der rede for praksis inden
vedtagelsen af begravelsesloven af 1975. Ifølge
førkonstitutionel praksis blev der undertiden givet
tilladelse ved kgl. bevilling til indretning af særskilte
begravelsespladser for stiftelser, hospitaler, enkelte familier
eller enkelte personer. I Betænkningen fremgår
følgende om private begravelsespladser: »Da det
må forekomme lidet tiltalende og tillige upraktisk af hensyn
til tilsynet, at gravpladser på denne måde kan spredes
over det ganske land - uden forbindelse med det almindelige
begravelsesvæsen - har kirkeministeriet stærkt
begrænset antallet af bevillinger til indretning af
sådanne begravelsespladser, jfr. Ministeriets cirkulære
af 30. april 1949 (bilag 18), hvori det udtales, at sådan
tilladelse kun kan forventes givet aldeles undtagelsesvis,
når særlig stærke grunde taler derfor.
Særskilte begravelsespladser, der kan benyttes af videre
kredse - uden tilknytning til en institution eller en bestemt
familie - kendes ikke, og det er i praksis antaget, at f.eks. en
forening, et andelsselskab eller et aktieselskab ikke kan få
tilladelse til at anlægge egen begravelsesplads.« I
udvalgets overvejelser og forslag - der danner baggrund for
begravelseslovens nuværende udformning - anføres, at
der fremdeles bør være adgang til, under ganske
særlige omstændigheder, at tillade anlæggelse af
institutionskirkegårde og private begravelsespladser i
overensstemmelse med den hidtil fulgte praksis. Kirkeministeriet
har med baggrund i begravelsesloven og dennes forarbejder,
fastholdt en restriktiv praksis. Senest i 2005 har ministeriet
meddelt afslag på foreningen Løvfalds ansøgning
om anlæg af privat begravelsesplads.
Nogle trossamfund har egne begravelsespladser. Hidtil har
ingen kommuner benyttet muligheden for at anlægge en
begravelsesplads.
I følge § 16, stk. 1 i den
gældende begravelseslov kan kirkeministeren tillade
anlæg af kommunale begravelsespladser. I følge
bestemmelsen skal der på sådanne begravelsespladser af
kommunen opføres mindst 1 begravelseskapel, og såvel
folkekirkens præster som præster i trossamfund uden for
folkekirken skal have ret til at foretage begravelser på
pladsen.
3.1.2 Lovforslagets indhold
Med lovforslagets § 1, nr. 3 foreslås en
ændret affattelse af § 16, stk. 1. Forslaget
indebærer, at der ikke længere stilles krav om
opførelse af kapel på kommunale begravelsespladser,
såfremt der på begravelsespladsen alene skal ske
urnenedsættelser.
Som anført under afsnit 2.2.1 er lovforslaget en
udmøntning af regeringens holdning, som udtrykt under 1.
behandlingen af forslag B 150 (Forslag til
folketingsbeslutning om etablering af neutrale
begravelsespladser).
Selv om kravet om kapel bortfalder for begravelsespladser
udelukkende til urnenedsættelser, vil det fortsat være
kommunen, som med kirkeministerens godkendelse skal sørge
for anlæg af begravelsespladsen. Det indebærer, at det
påhviler kommunen at fremskaffe et egnet areal. Som hidtil
vil det naturligvis være frivilligt og helt op til den
enkelte kommune at beslutte, om man ønsker at anlægge
en sådan begravelsesplads.
Det fremgår endvidere af § 16, stk. 5 i
den gældende begravelseslov, at der for en kommunal
begravelsesplads fastsættes regler om bestyrelse, tilsyn og
benyttelse m.v. i en af kirkeministeren stadfæstet
vedtægt eller i særlige tilfælde på anden
måde efter kirkeministerens nærmere bestemmelse.
Bestemmelsen indebærer, at de i § 16,
stk. 5 nævnte spørgsmål skal afklares i
forbindelse med en kommunes ansøgning om tilladelse til
anlæg af en begravelsesplads. Ud over de i begravelsesloven
stillede krav om regler vedrørende bestyrelse, tilsyn og
benyttelse, er der ikke i loven fastsat bestemmelser om drift og
vedligeholdelse af en kommunal begravelsesplads. Ansvaret for drift
og vedligeholdelse af begravelsespladsen påhviler
således vedkommende kommune. Det vil ligeledes være
kommunen, der fastsætter betalingen for benyttelse af
begravelsespladsen i form af takster for begravelse og
vedligeholdelse m.v. Kommunen vil have adgang til at indgå
aftale med andre, herunder skovejeren vedrørende driften af
begravelsespladsen.
Det afgørende for Kirkeministeriet er, at der kan
godkendes en vedtægt for begravelsespladsen vedrørende
bestyrelse, tilsyn og benyttelse og at det er den
pågældende kommune, som har det overordnede ansvar for
begravelsespladsen.
Det fremgår af forslag til B 150, at hovedsigtet med
beslutningsforslaget er, at det skal være muligt at etablere
neutrale begravelsespladser for urne- og askenedsættelse i
naturen særligt med henblik på etablering i fredsskov.
Det fremgår endvidere, at der ikke skal etableres nogen form
for anlæg i forbindelse med gravpladsen, at afmærkning
af pladsen udelukkende skal ske ved hjælp af skiltning og at
den gravning, der skal ske i forbindelse med nedsættelse af
urne eller aske er så marginal, at det ikke vil kræve
tilladelse efter skovloven.
Kirkeministeriet finder, at blandt andet følgende
bør fremgå af vedtægten:
- Ejer- og
bestyrelsesforhold samt hvem, der har ansvar for daglig drift og
vedligehold.
- Forhold
vedrørende benyttelse af begravelsespladsen, herunder at der
er 10 års fredningsperiode for det enkelte gravsted, eventuel
mulighed for fornyelse af brugsperiode samt hvem der har ret til at
blive begravet på begravelsespladsen. Endvidere skal
fremgå forhold vedrørende anlæg, udformning og
størrelse af det enkelte gravsted, placering og
vedligeholdelse af eventuelle mindesmærker og beplantning
samt eventuel anden udsmykning, gravdybde og eventuelle krav til
urners beskaffenhed og mulighed for nedsættelse af aske uden
brug af urne samt andre forhold af betydning for brug og benyttelse
af gravpladsen.
- Forhold
vedrørende protokol og kort samt tilsyn hermed.
-
Ordensbestemmelser herunder åbningstidspunkter og
færdselsbestemmelser.
Ovenstående er ikke en udtømmende liste, da det
vil kunne vise sig aktuelt - efter nærmere drøftelse
med den pågældende kommune og beroende på de
konkrete omstændigheder - at andre spørgsmål
hensigtsmæssigt kan afklares i vedtægten.
Der forslås endvidere en ændret formulering af
§ 16, stk. 1, 3. pkt. Forslaget er alene en sproglig
ajourføring og indebærer ingen ændringer.
3.1.3 Skovlov og planlov m.v.
I forbindelse med behandlingen af B 150 har Kirkeministeriet
indhentet en udtalelse fra Miljøministeriet, Skov- og
Naturstyrelsen. Af udtalelsen fremgår det, at der i offentlig
skov er en almindelig adgang til at færdes uden for veje og
stier. Hvis der anlægges en begravelsesplads i offentlig
skov, vil der være en almindelig adgang for publikum til at
færdes henover begravelsesarealet. Men det kan naturligvis
ved skiltning henstilles, at der tages hensyn til, at arealet
anvendes som begravelsesplads. I privat skov er almen færdsel
kun tilladt på anlagte stier.
Endvidere fremgår det, at hvis gravpladsen etableres i
fredskov, sikrer skovloven, at arealet er reserveret til skovbrug
inden for skovlovens rammer. Men skovloven forhindrer ikke at et
areal med træer overgår til en anvendelse uden
træbevoksning eller til bevoksning med andre træarter
eller at der gives tilladelse til ophævelse af
fredskovpligten eller dispensation til anden anvendelse. Den
egentlige sikring af arealets udseende og status bør derfor
ske ved privatretlig aftale med ejeren, som tinglyses. Dette
gælder også i forbindelse med skovbrande, stormskader,
hærværk og lignende. Skovloven sikrer kun, at arealet
fortsat anvendes til skovformål, men hvordan en retablering
af et skadet areal sker, overlades til skovejeren indenfor
skovlovens rammer.
Hvis en begravelsesplads er beliggende i fredskov, vil
skovlovsmyndigheden være tilsynsmyndighed for alle forhold
vedrørende skovloven.
I forhold til planloven vil anvendelse af et areal til
begravelsesplads kunne kræve landzonetilladelse eller
kommunal planlægning. Anlæg i det åbne land -
uanset om arealet er skov eller ej - vil normalt kræve
landzonetilladelse til ændring af anvendelsen af arealet. Alt
efter begravelsespladsens størrelse kan der dog også
være krav om udarbejdelse af kommuneplanrammer og lokalplan,
inden begravelsespladsen kan etableres. Ved et anlæg i byzone
vurderes det, at der skal foreligge kommuneplanrammer og en
lokalplan, for at en gravplads kan etableres.
Det er beliggenhedskommunen som tager stilling til, om der
kræves en tilladelse efter planlovens landzonebestemmelser,
eller om der kræves kommuneplanrammer og
lokalplanlægning.
En lokalplan kan ikke uden særlig hjemmel
tilsidesætte anden lovgivning. Der skal for eksempel ved
planlægning i fredskov tages højde for, at
planlægningen er i overensstemmelse med skovlovens
bestemmelser om fortsat anvendelse til skovbrug, som beskrevet
ovenfor.
Ud over fredninger kan der være en række
rådighedsindskrænkninger på naturarealer
både i og uden for skov, som kan begrænse
frihedsgraderne for anlæg og drift af begravelsespladser.
Inden for Miljøministeriets område er der
§ 3 beskyttelsen efter naturbeskyttelsesloven og der kan
være særlige begrænsninger på
arealanvendelsen i Natura 2000-områder.
Det er Miljøministeriets opfattelse, at der ikke vil
være mulighed for at etablere begravelsesplaser i statsskove,
idet etablering af begravelsespladser i statsskov, vil
indebære en begrænsning af offentlighedens adgang, som
ikke er forenelig med det statslige ejerskab.
3.1.4 Andre muligheder for indretning af kommunal
begravelsesplads
Forslaget om at der ikke længere stilles krav om
opførelse af kapel på en kommunal begravelsesplads,
når der alene skal ske urnenedsættelser på
begravelsespladsen, er ikke i sit indhold begrænset til kun
at angå begravelsespladser i skove. Bestemmelsen finder
også anvendelse, såfremt en kommune ønsker at
anlægge en begravelsesplads til urnenedsættelse med en
anden indretning for eksempel begravelser i plæne.
3.1.5 Konsekvenser ved anlæg af kommunal
begravelsesplads
Ved anlæg af en kommunal begravelsesplads vil alle
kommunens beboere blive berettiget til at blive begravet på
denne begravelsesplads såvel medlemmer af folkekirken som
ikke-medlemmer.
Ifølge § 14, stk. 1 i lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde har et sogns
beboere ret til at blive begravet på kirkegården i det
sogn, hvor de bor. For personer, der ikke tilhører
folkekirken, gælder dette dog ikke, hvis der i sognet findes
en kommunal begravelsesplads eller en begravelsesplads for det
trossamfund som de tilhører.
Hvis der bliver anlagt en kommunal begravelsesplads, vil
personer, der ikke er medlem af folkekirken, og som bor i det sogn,
hvor begravelsespladsen er beliggende, og som ønsker at
blive kremeret, miste retten til at blive begravet på en
folkekirkelig kirkegård i det sogn, hvor de bor.
Det er vurderingen, at dette næppe bliver et problem for
de ikke-medlemmer af folkekirken, der alligevel har et ønske
om at blive begravet på en folkekirkelig kirkegård, da
der samlet set er en tilstrækkelig kapacitet på
folkekirkens kirkegårde.
Hvis det mod forventning viser sig at give anledning til
problemer i de tilfælde, hvor der er et ønske om
urnebegravelse på en folkekirkelig kirkegård, uanset at
der forefindes en kommunal urnebegravelsesplads i sognet, er
kirkeministeren indstillet på at se nærmere på de
gældende regler.
3.2 Nedsættelse eller anbringelse
af aske
Efter den gældende bestemmelse kan urner, der ikke
ønskes jordfæstet, anbringes i dertil særligt
indrettede rum (kolumbarier). Tilladelse til indretning af
kolumbarier meddeles fortsat af kirkeministeriet i medfør af
§ 3, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Den foreslåede ophævelse af § 3, stk. 2
og indsættelse af en ny § 3, stk. 2
ændrer ikke herved.
Derimod flyttes kompetencen til at træffe
afgørelse i sager om urnenedsættelse på privat
ejendom og deling af aske fra kirkeministeren til
stiftsøvrigheden, jf. herved lovforslagets § 1,
nr. 1. Dette er omtalt under de almindelige bemærkninger
under afsnit 3.3 og 3.4.
3.3 Flytning af kompetencen til at
træffe afgørelse i sager om urnenedsættelse
på privat ejendom.
3.3.1 Gældende ret
Ifølge begravelseslovens § 2, stk. 1,
skal begravelse ske på folkekirkens kirkegårde eller
andre af kirkeministeren godkendte begravelsespladser. I lovens
§ 3, stk. 2, 1. pkt. er det bestemt, at asken skal
nedsættes på en af de i § 2, stk. 1
nævnte begravelsespladser eller anbringes på et andet
af kirkeministeren godkendt sted.
Med hjemmel i denne bestemmelse er der fast praksis for, at
Kirkeministeriet tillader, at urnen med asken efter en afdød
person under visse betingelser nedsættes på privat
ejendom.
Antallet af ansøgninger om nedsættelse af
askeurner på privat ejendom er begrænset. I perioden
1992-2006 har antallet ikke oversteget 29 årligt. Efter fast
praksis gives tilladelse til urnenedsættelse på privat
ejendom, hvis ejendommen er på mindst 5000 m2, og ejendommen
ejes af den afdøde persons slægt.
3.3.2 Lovforslagets indhold
Som et led i decentraliseringen af dele af Kirkeministeriets
sagsområde foreslås det med lovforslagets
§ 1, nr. 1, at kompetencen til at meddele disse
tilladelser fremover meddeles af stiftsøvrigheden.
Stiftsøvrigheden består af biskoppen og en
statsforvaltningsdirektør, som er en statslig
repræsentant.
Stiftsøvrigheden har blandt andet det juridiske tilsyn
med menighedsrådenes beslutninger (legalitetstilsyn) og har
kompetencen til at godkende menighedsrådenes beslutninger
vedrørende kirkebygningen, som er en del af den nationale
kulturarv. Hensynet til kulturbevarelsen er således sikret
gennem stiftsøvrighedens tilsyns-/godkendelseskompetence.
Statsforvaltningsdirektørerne varetager det juridiske tilsyn
med kommunerne og besidder derfor juridisk-administrative
kompetencer på højeste niveau. Med
statsforvaltningsdirektørens deltagelse i
stiftsøvrigheden er denne myndighed garant for
forvaltningsmæssig uafhængighed af folkekirken, - og
ikke medlemmer af folkekirken får således en ekstra
retsbeskyttelse ved, at kompetencen ligger her i stedet for hos
biskoppen alene. Stiftsøvrigheden vurderes derfor at
være en velegnet myndighed til at træffe
afgørelse i disse sager
Endvidere foreslås, at stiftsøvrighedens
afgørelser skal kunne påklages til Kirkeministeriet,
jf. nedenfor under pkt. 3.4.3.
Der er ikke med forslaget om flytningen af kompetencen til
stiftsøvrigheden tilsigtet nogen ændring i den af
Kirkeministeriet hidtidige fulgte praksis på området.
Det forudsættes, at den hidtidige praksis
videreføres.
Som anført ovenfor vil der normalt kun kunne gives
tilladelse til nedsættelse af en askeurne på privat
ejendom, såfremt ejendommen er af en vis størrelse,
det vil sige mindst 5000m2. Det vil normalt også være
en forudsætning, at den pågældende ejendom ejes
af den afdøde persons slægt. Herudover vil en
tilladelse blive givet på vilkår af :
- at der på
det sted, hvor urnen nedsættes, ikke anbringes sten,
mindesmærke eller andet, der kendetegner stedet som
begravelsesplads,
- at urnen, der
skal bestå af materialer, der er opløselige i vand,
for eksempel pap, støbt papirmasse eller lignende nedgraves
i mindst 1 meters dybde, og
- at der på
ejendommen tinglyses en deklaration, hvorefter den til enhver tid
værende ejer af ejendommen forpligter sig til i 10 år
fra urnens nedsættelse ikke at grave så dybt, at urnen
berøres.
Stiftsøvrigheden for det sogn, hvor ejendommen er
beliggende, skal være påtaleberettiget i henhold til
deklarationen, jf. også Betænkning nr. 1477/2006
Opgaver i sogn, provsti og stift fra Arbejdsgruppen om
ændring af den kirkelige struktur side 103-104, hvor det blev
foreslået, at opgaven som påtaleberettiget blev flyttet
fra provst til stift.
Med henblik på at sikre, at der fortsat er en ensartet
praksis ved administrationen af disse sager vil Kirkeministeriet i
forbindelse med lovens ikrafttræden udsende en vejledning til
stiftsøvrighederne, der fastsætter nærmere
retningslinjer for administrationen af sagerne.
3.4 Flytning af kompetencen til at
træffe afgørelse i sager om deling af
aske
3.4.1 Gældende ret
Med lovforslagets § 1, nr. 1 flyttes endvidere
kompetencen til at træffe afgørelse i sager om deling
af asken efter afdøde personer fra kirkeministeren til
stiftsøvrigheden.
I medfør af § 3, stk. 2, 2. pkt. i den
gældende begravelseslov kan kirkeministeren tillade,
»at der forholdes med asken på anden sømmelig
måde, når der foreligger et bestemt udtalt ønske
herom fra afdøde.«
Med hjemmel i denne bestemmelse har Kirkeministeriet - ud over
de nedenfor under afsnit 3.5.1 omtalte tilladelser til spredning af
aske over åbent hav - givet tilladelse til, at asken efter en
afdød person kan deles med henblik på en nærmere
bestemt anbringelse.
Antallet af ansøgninger om deling af asken efter
afdøde personer er forholdsvis begrænset og har i
perioden 2000-2006 udgjort i alt ca. 200 eller gennemsnitligt ca.
18 om året.
Ansøgningerne om deling af aske er konkret begrundet.
Det kan for eksempel vedrøre asken efter personer, der er
opvokset i udlandet, men som har levet det meste af deres liv i
Danmark. I sådanne tilfælde tillader ministeriet, at
asken deles, således at en del af asken nedsættes
på en kirkegård her i landet, mens resten af asken
føres til en kirkegård i udlandet.
Der gives også tilladelse, når asken ønskes
delt med henblik på, at en del af asken nedsættes
på en kirkegård, mens den resterende del af asken
spredes over havet.
Ministeriet giver derimod ikke tilladelse til deling af en
aske med henblik på nedsættelse på to eller flere
kirkegårde her i landet. Begrundelsen herfor er, at Danmark
udgør et så begrænset område, at det ikke
forekommer rimeligt at i mødekomme ansøgninger om
askedeling i sådanne tilfælde.
3.4.2 Lovforslagets indhold
Som et led i decentraliseringen af dele af Kirkeministeriets
sagsområde foreslås det med lovforslagets
§ 1, nr. 1, at kompetencen til at meddele tilladelse til
deling af asken efter afdøde personer fremover meddeles af
stiftsøvrigheden.
Med den foreslåede ændring i proceduren for
spredning af asken efter afdøde personer over åbent
hav, som omtales nedenfor i afsnit 3.5.1, vil det ikke være
muligt at give tilladelse til deling af aske med henblik på,
at en del af asken nedsættes på en kirkegård,
mens den resterende del af asken spredes over havet, med mindre
afdøde i skriftlig form havde tilkendegivet et ønske
herom.
Som anført under pkt. 3.3.2 vil Kirkeministeriet i
forbindelse med lovens ikrafttræden udsende en vejledning til
stiftsøvrighederne, der fastsætter nærmere
retningslinjer for administrationen af sagerne vedrørende
urnenedsættelse på privat ejendom. Det anses for
hensigtsmæssigt, at der i samme vejledning fastsættes
retningslinjer for stiftsøvrighedernes administration af
ansøgninger om deling af asken efter afdøde
personer.
3.4.3 Klageadgang
Da lovforslaget indebærer en flytning af kompetence fra
kirkeministeren til stiftsøvrigheden, skønnes det
hensigtsmæssigt at indføre en adgang til at klage over
stiftsøvrighedens afgørelser. Det foreslås
derfor, at stiftsøvrighedens afgørelse kan
påklages til kirkeministeren og at en sådan klage skal
være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen. En klage kan indsendes
på papir eller e-mail.
3.5 Forenkling af proceduren ved
spredning af asken efter afdøde personer over åbent
hav
3.5.1 Gældende ret
Muligheden for at få tilladelse til at sprede asken
efter en afdød person over åbent hav hviler på
en fast praksis. Siden begravelseslovens ikrafttræden den 1.
januar 1976 har Kirkeministeriet meddelt tilladelse til spredning
af asken efter afdøde personer over det åbne hav.
Hjemmelen til at træffe disse afgørelser findes i
lovens § 3, stk. 2, 2. pkt., hvorefter
kirkeministeren kan tillade, »at der forholdes med asken
på anden sømmelig måde, når der foreligger
et bestemt udtalt ønske herom fra
afdøde.«
Der gives tilladelse til spredning af aske over det åbne
hav. Hermed sidestilles visse fjorde og bugter. Det
afgørende er, at der det pågældende sted er den
fornødne gennemstrømning, således at asken
hurtigt bliver opløst i vandet. Af samme grund gives der
ikke tilladelse til nedsænkning af askeurner i havet, heller
ikke hvis de er fremstillet af et letopløseligt materiale.
Efter fast praksis meddeler ministeriet heller ikke tilladelse til
spredning af aske over landjorden, indsøer og
vandløb.
Ansøgninger om spredning af aske skal ikke være
særligt motiverede for at blive imødekommet. Det
kræves, at der foreligger et bestemt udtalt ønske fra
den person, hvis aske ønskes spredt. Ønsket kan
være fremsat skriftligt eller mundtligt.
Tilladelse gives på det vilkår, at handlingen
(spredning af asken) ikke vækker opsigt. Askespredning skal
ikke foretages af særligt autoriserede personer, men kan
udføres af afdødes pårørende. Der
føres ikke kontrol med, om en tilladelse til askespredning
rent faktisk udnyttes, ligesom der ikke fastsættes en frist,
inden for hvilken askespredningen skal have fundet sted.
Antallet af ansøgninger om spredning af aske over
åbent hav har været stigende gennem de senere år,
fra ca. 100 i 1990 til 1042 i 2003, 1405 i 2004, 1322 i 2005 og
1399 i 2006.
Tilladelse gives såvel i tilfælde, hvor der er
ansøgt om spredning af aske efter en afdød person,
som i tilfælde hvor en person i levende live ansøger
om, at den pågældendes aske til sin tid spredes over
havet.
3.5.2 Lovforslagets indhold
Med lovforslagets § 1, nr. 1 foreslås en
forenkling af proceduren i sager vedrørende tilladelse til
spredning af aske over åbent hav.
Der foreslås således indført en ny
bestemmelse, som fastslår, at asken kan spredes over
åbent hav, når afdøde i skriftlig form har givet
udtryk for et ønske herom. Reglerne gælder
således også, når der er anvendt digital signatur
(OCES).
Det er ikke i loven anført hvem, der skal sørge
for at asken spredes over åbent hav. Det vil være
overladt til de pårørende - eventuelt med bistand af
en bedemand - at foretage det fornødne. I forhold til den i
dag gældende ordning, hvor spredningen af asken sker ved de
pårørendes foranstaltning, indebærer den
foreslåede bestemmelse således ikke nogen
ændring.
Forslaget indebærer en forenkling i forhold til de
nugældende regler, idet der i den situation, hvor
afdøde i skriftlig form har givet udtryk for, at asken skal
spredes over åbent hav, ikke skal søges om
tilladelse.
Forslaget indebærer dog samtidig den stramning, at den
nuværende mulighed for de pårørende til efter
dødsfaldet at ansøge om tilladelse til spredning af
asken, bortfalder.
Forenklingen betyder en afbureaukratisering af sagsgangen og
dermed også en lettelse for de borgere, som ønsker
denne begravelsesform.
Kravet om at ønsket skal være i skriftlig form,
er begrundet i, at der med den nye bestemmelse ikke længere
skal søges om tilladelse og det derfor er nødvendigt
med sikker dokumentation for afdødes ønske.
Det er som udgangspunkt de pårørende, som drager
omsorg for begravelsen, herunder sørger for anmeldelse af
dødsfald og anmodning om begravelse eller
ligbrænding.
Lovændringen indebærer, at de
pårørende i forbindelse med anmeldelse af et
dødsfald blot skal sørge for, at afdødes
skriftlige tilkendegivelse følger med som bilag til
anmeldelsen af dødsfaldet og anmodningen om
ligbrænding. Der er således ikke krav om anvendelse af
en særlig blanket, men Kirkeministeriet vil, med henblik
på at understøtte den nye og forenklede procedure
sørge for, at en blanket til formålet vil kunne
udprintes fra Borgerportalen på Kirkeministeriets hjemmeside
og fra www.personregistrering.dk. Blanketten vil indeholde
oplysninger om betingelserne for spredning af asken. Endvidere vil
den eksisterende blanket til dødsanmeldelse og anmodning om
begravelse/ligbrænding blive forsynet med et afkrydsningsfelt
med teksten: »Asken skal spredes over åbent
hav«.
Der vil herudover blive informeret mere generelt om
lovændringen blandt andet på Kirkeministeriets
hjemmeside og på Borgerportalen. Da borgerne skal have
mulighed for at indrette sig på lovændringen,
skønnes det hensigtsmæssigt at udskyde
ikrafttrædelsesdatoen for denne bestemmelse til 1. januar
2009.
Den gældende begravelseslov indeholder ikke
bestemmelser, der tager sigte på at sanktionere en eventuel
overtrædelse af loven eller de nævnte vilkår, der
er knyttet til en tilladelse. Dette har ikke hidtil givet anledning
til problemer og der skønnes ikke at være et
særligt behov.
3.6 Ophævelse af utidssvarende
bestemmelse
Det følger af § 8, stk. 1. 1. pkt. i den
gældende lov om begravelse og ligbrænding, at ved
begravelsesmyndighedens afgørelse af, om liget skal begraves
eller brændes, skal ønsker, som afdøde har
fremsat efter sit fyldte 15. år, efterkommes. Det er
endvidere fastsat i bestemmelsens 2. pkt., at hvis afdøde
var medlem af en ligbrændingsforening eller lignende
sammenslutning, anses dette som udtryk for et ønske om
ligbrænding, med mindre det modsatte godtgøres.
Om baggrunden for denne formodningsregel henvises til
betænkningen vedrørende revision af begravelsesloven
og ligbrændingsloven, bet. nr. 688/1973, s. 31, pkt. 3.
Kistebegravelse eller ligbrænding »Udvalget finder det
naturligt og rimeligt, at de kriterier, som lægges til grund
ved afgørelsen af, om begravelsen skal foregå med
eller uden gejstlig medvirken, også lægges til grund
ved afgørelsen af, om liget skal begraves eller
brændes. Det må således være afdødes
ønsker - fremsat efter det fyldte 15. år - der er
afgørende for, om hans lig skal begraves eller
brændes.«...»Udvalget finder dog, at der
også her må opstilles en formodningsregel,
således at medlemskab af en ligbrændingsforening anses
som udtryk for ønske om ligbrænding, med mindre andet
godtgøres.«
Udviklingen på området har betydet, at antallet af
kremeringer i dag er langt større end antallet af
kistebegravelser. I den forbindelse kan henvises til Danske
Krematoriers Landsforenings hjemmeside, hvor statistisk materiale
viser, at der i 2006 var 55.477 dødsfald og 41.233
kremationer svarende til en kremeringsprocent på 74,32.
Hertil kommer, at der ikke længere findes
ligbrændingsforeninger. I 2000 ændrede Dansk
Ligbrændingsforening således formål og
ændrede navn til Liv & Død.
På den baggrund må bestemmelsen i lovens
§ 8, stk. 1, 2. pkt. anses for at være
utidssvarende og det foreslås derfor, at bestemmelsen med
lovforslagets § 1, nr. 2 ophæves.
Ophævelsen af dette punkt indebærer at
ønsker, som afdøde havde fremsat efter sit fyldte 15.
år, skal imødekommes.
Det er Kirkeministeriets opfattelse, at bortfaldet af den
nugældende formodningsregel ikke vil ændre ved det
forhold, at medlemskab af den gamle ligbrændingsforening,
Dansk Ligbrændingsforening også efter
lovændringen kan anses som et udtryk for ønske om
ligbrænding, med mindre det modsatte godtgøres.
Forslaget ændrer ikke ved de af lovens øvrige
bestemmelser, som vedrører begravelsesmyndighedens
behandling og afgørelse af spørgsmål om
begravelse og ligbrænding, jf. bestemmelserne i
begravelseslovens § 7, § 8, stk. 1, 1.
pkt., § 8, stk. 2 og 3 og § 9,
stk. 1.
4 De økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regioner og kommuner
Lovforslaget indeholder ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, regioner eller
kommuner.
5 De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6 De administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget indeholder ikke direkte økonomiske eller
administrative konsekvenser for borgerne, men indeholder dog visse
forenklinger, idet det ikke længere er nødvendigt at
søge om Kirkeministeriets tilladelse til spredning af aske
over åbent hav.
7 De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget indeholder ikke miljømæssige
konsekvenser.
8 Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9 Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Udkast til lovforslaget har været i høring hos
følgende i perioden 20. august til 22. oktober 2007:
Biskopperne, stiftsøvrighederne, Landsforeningen af
Menighedsråd, Den Danske Præsteforening, Danmarks
Provsteforening, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører,
Foreningen af Danske Kirkegårdsledere, Danmarks
Kordegneforening, Kommunernes Landsforening, Justitsministeriet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Miljøministeriet, Danske
Krematoriers Landsforening, Landsforeningen Liv & Død,
Danske Bedemænd og Løvfald.
10 Sammenfattende skema
Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen direkte konsekvenser, men visse
forenklinger for borgerne, idet det ikke længere er
nødvendigt at søge om Kirkeministeriets tilladelse
til spredning af aske over åbent hav. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
I lovforslagets bilag 1 er de foreslåede bestemmelser
sammenholdt med de nugældende regler.
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede affattelse af § 3, stk. 2
skal ses i sammenhæng med forslaget til bestemmelsen i
stk. 4, der indebærer, at kompetencen til at
træffe afgørelse i sager vedrørende
urnenedsættelse på privat grund og sager
vedrørende deling af aske flyttes fra kirkeministeren til
stiftsøvrigheden.
Der er ikke med den ændrede affattelse af bestemmelsen
tilsigtet nogen udvidelse af de eksisterende muligheder for
anbringelse af asken eller urner med aske efter afdøde
personer. Der er alene tale om en decentralisering af kompetencen
og det forudsættes således, at den af Kirkeministeriet
hidtidige fulgte praksis vedrørende nedsættelse af
urne på privat ejendom videreføres. Der henvises til
de almindelige bemærkninger under afsnit 3.3 og 3.4.
I § 3 foreslås indsat et nyt stk. 3.
Ifølge denne bestemmelse kan afdødes skriftligt
udtrykte ønske om at blive spredt over åbent hav
efterkommes, idet der ikke længere skal søges om
tilladelse hertil.
Som anført i de almindelige bemærkninger under
afsnit 3.5, kan kirkeministeren i medfør af den
gældende begravelseslovs § 3, stk. 2, 2. pkt.
tillade, at der forholdes med asken efter afdøde personer
på anden sømmelig måde, når der foreligger
et bestemt udtalt ønske herom fra afdøde. Der er fast
praksis for, at der i medfør af bestemmelsen er blevet givet
tilladelse til at asken efter en afdød person kan spredes
over åbent hav.
Med forslaget opnås en betydelig forenkling af
proceduren ved askespredning, idet det ikke længere vil
være nødvendigt at ansøge om tilladelse hertil.
Fremover vil det være tilstrækkeligt men også en
betingelse, at afdøde i skriftlig form har udtrykt
ønske om, at asken skal spredes over åbent hav.
Der henvises til de almindelige bemærkninger under pkt.
3.5.
I § 3 foreslås indsat et nyt
stk. 4.
For det første indebærer det nye stk. 4 en
decentralisering af kompetence. Forslaget indebærer, at
kompetencen til at træffe afgørelse i medfør af
bestemmelsen flyttes fra kirkeministeren til
stiftsøvrigheden.
For det andet er anvendelsesområdet for det nye
stk. 4 indsnævret i forhold til den nugældende
bestemmelse. Som anført i bemærkningerne til
lovforslagets § 3, stk. 2, vil der ikke
længere skulle ansøges om tilladelse til spredning af
asken efter en afdød person over åbent hav, idet det
fremover vil være en betingelse, at afdøde i skriftlig
form har givet udtryk for et ønske om, at asken til sin tid
må blive spredt over åbent hav.
Stiftsøvrigheden vil fremover skulle træffe
afgørelse i sager om ansøgninger om
urnenedsættelse på privat ejendom samt i sager om
deling af asken efter afdøde personer.
Stiftsøvrighedens behandling af disse ansøgninger
forudsættes at ske i overensstemmelse med den af
Kirkeministeriet hidtidige fulgte praksis. Der henvises til de
almindelige bemærkninger under pkt. 3.3 og 3.4.
Der indføres en klageadgang således, at
stiftsøvrighedens afgørelser kan påklages
skriftligt til kirkeministeren. En klage kan indsendes på
papir eller e-mail.
Til nr. 2
Formodningsreglen i den gældende lovs § 8,
stk. 1, 2. pkt. om at »Var afdøde ved sin
død medlem af en ligbrændingsforening eller lignende
sammenslutning, anses dette som udtryk for et ønske om
ligbrænding, medmindre det modsatte godtgøres«
foreslås ophævet. Der er tale om en regel, som må
anses for at være utidssvarende. Det bliver således
afdødes ønske, fremsat efter det fyldte 15. år,
som lægges til grund ved begravelsesmyndighedens
afgørelse af, om begravelse eller ligbrænding skal
finde sted.
Der henvises til de almindelige bemærkninger under pkt.
3.6.
Til nr. 3
Med henblik på at gøre det nemmere for kommuner
at anlægge begravelsespladser foreslås det, at
§ 16, stk. 1 ændres således, at der ikke
længere stilles krav om opførelse af kapel,
såfremt der på begravelsespladsen alene skal ske
urnenedsættelser.
Der henvises til de almindelige bemærkninger under pkt.
3.1.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. august 2008. Dog
træder § 3, stk. 3, som affattet ved lovens § 1,
nr. 1 i kraft den 1. januar 2009. Der henvises til de almindelige
bemærkninger under pkt. 3.5.2.
Til § 3
Bestemmelsen præciserer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, da området er
hjemmestyreanliggender.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med den
gældende lovgivning
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 346 af 26 juni 1975 om
begravelse og ligbrænding (begravelsesloven) foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 3.--- | | |
Stk. 2.
Asken skal nedsættes på en af de i § 2,
stk. 1 nævnte begravelsespladser eller anbringes
på et andet af kirkeministeren godkendt sted. Kirkeministeren
kan dog tillade, at der forholdes med asken på anden
sømmelig måde, når der foreligger et bestemt
udtalt ønske herom fra afdøde. | | 1.§ 3,
stk. 2, ophæves og i stedet indsættes: »Stk. 2. Asken skal nedsættes
på en af de begravelsespladser, der er nævnt i
§ 2, stk. 1 eller anbringes på et andet sted,
der er godkendt af kirkeministeren. Stk. 3.
Asken kan spredes over åbent hav, hvis afdøde
skriftligt har ønsket dette. |
| | Stk. 4.
Stiftsøvrigheden kan tillade, at der forholdes med asken
på anden sømmelig måde end nævnt i
stk. 2 og 3, når der foreligger et bestemt udtalt
ønske herom fra afdøde. Stiftsøvrighedens
afgørelse kan påklages til kirkeministeren. Klage skal
være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen.« |
| | |
§ 8.
Ved afgørelse af, om liget skal begraves eller
brændes, skal ønsker, som afdøde har fremsat
efter sit fyldte 15. år, efterkommes. Var afdøde
medlem af en ligbrændingsforening eller lignende
sammenslutning, anses dette som udtryk for et ønske om
ligbrænding, medmindre det modsatte godtgøres. Stk. 2.--- | | 2.§ 8,
stk. 1, 2. pkt. ophæves. |
| | |
§ 16.
Kirkeministeren kan tillade anlæg af kommunale
begravelsespladser. På sådanne begravelsespladser skal
der af kommunen opføres mindst 1 begravelseskapel, og
såvel folkekirkens præster som præster i
trossamfund uden for folkekirken skal have ret til at foretage
begravelse på pladsen. Stk. 2.--- | | 3.§ 16, stk. 1, affattes
således: »Kirkeministeren kan tillade
anlæg af kommunale begravelsespladser. På sådanne
begravelsespladser skal der af kommunen opføres mindst 1
begravelseskapel. Dette gælder dog ikke, såfremt der
på begravelsespladsen alene skal ske urnenedsættelser.
Folkekirkens præster og præster i trossamfund uden for
folkekirken kan foretage begravelse på pladsen« |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2008, jf. dog stk. 2. |
| | Stk. 2.
§ 3, stk. 3 i lov om begravelse og ligbrænding
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1 træder i
kraft den 1. januar 2009. |
| | |
| | § 3 |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |