L 74 Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven).

(Ændring af reglerne om tilbagebetaling af for meget modtaget SU).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 20-02-2008

Fremsættelse: 20-02-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l74_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (20. februar 2008)

Undervisningsministeren (Bertel Haarder) :

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Ændring af reglerne om tilbagebetaling af for meget modtaget SU).

(Lovforslag nr. L 74).

Formålet med lovforslaget er at undgå, at uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse, mødes med et krav om tilbagebetaling af for meget modtaget statens uddannelsesstøtte (SU), alene på grund af for høj indkomst i månederne uden for uddannelse.


Efter de gældende regler foretager Styrelsen for Staten Uddannelsesstøtte efter udgangen af hvert støtteår, der følger kalenderåret, en indkomstkontrol, hvor den uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret sammenholdes med årsfribeløbet. Overskrider egenindkomsten årsfribeløbet skal den uddannelsessøgende tilbagebetale for meget modtaget SU i form af differencen mellem egenindkomsten og årsfribeløbet. Kravet kan dog ikke overstige det beløb, den uddannelsessøgende har modtaget i SU i støtteåret.


Satsen for det højeste månedlige fribeløb, der i 2008 er på 30.619 kr., var oprindeligt fastsat, så det kunne rumme en typisk indkomst for en nyuddannet akademiker. Da at arbejdsmarkedsbidraget ikke medregnes i egenindkomsten kan den månedlige indkomst i perioden uden for uddannelse udgøre 33.282 kr. (eksklusive pensionsbidrag) uden at komme i konflikt med fribeløbsgrænsen.


Uanset dette, er der en mindre gruppe uddannelsessøgende, der får krav om tilbagebetaling af SU på grund af for høj indkomst i perioden før uddannelsesstart eller efter, at uddannelsen er afsluttet. For disse uddannelsessøgende kan det være en fordel, hvis indkomstkontrollen kun relaterer sig til indkomst optjent i de perioder i løbet af støtteåret, hvor den uddannelsessøgende er under uddannelse.


Det foreslås, at uddannelsessøgende, der efter de gældende regler vil få et tilbagebetalingskrav i et støtteår, hvor de enten begynder på eller afslutter en uddannelse, automatisk får omregnet indkomstkontrolkravet efter nye regler, hvor kun egenindkomsten i uddannelsesperioden sammenholdes med fribeløbet i samme periode (uddannelsesfribeløbet). Omregningen lægges dog kun til grund for indkomstkontrollen, hvis det er en fordel for den uddannelsessøgende.


Det foreslås, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om uddannelsesperioden og om, i hvilke tilfælde en uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse i løbet af støtteåret, er omfattet af de nye regler.


Det er umiddelbart hensigten at fastsætte regler om, at uddannelsesperioden defineres som den periode, hvor den uddannelsessøgende er indskrevet på en uddannelse, der giver ret SU. Det er endvidere hensigten, at fastsætte regler, hvorefter uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse, kun omfattes af de nye regler, når de ikke er i uddannelse i januar eller december eller har minimum 4 sammenhængende kalendermåneder i løbet af støtteåret, hvor de er uden for uddannelse. Endelig er det hensigten at fastsætte regler om, hvordan egenindkomsten periodiseres i uddannelsesperioden.


Det foreslås, at styrelsen får hjemmel til at indhente elektroniske data fra eIndkomstregisteret i forbindelse med periodisering af indkomst ved den endelige støttetildeling. Det er hensigten at fastsætte regler om, at de indkomstoplysninger, der kan indhentes fra eIndkomstregisteret, periodiseres med udgangspunkt i den indberettede lønperiode, der er en tilnærmet optjeningsperiode.


Der tænkes tillige fastsat regler om, at de indkomster, der ikke periodiseres som beskrevet ovenfor, deles i 12 og henføres til hver enkelt kalendermåned. Dette gælder blandt andet aktieindkomst, kapitalindkomst og visse typer indtægter fra selvstændig virksomhed, der ikke udbetales for en specifik periode eller kun for en periode, der dækker et helt skatteår.


Reglerne om årsfribeløbsforhøjelserne foreslås ændret tilsvarende, så fribeløbsforhøjelserne kun vedrører fribeløbet i måneder, hvor den uddannelsessøgende er under uddannelse. Endelig foreslås det - for at undgå misforståelser med hensyn til lovens støttesatser og beløbsgrænser - at de eksisterende støttesatser og beløbsgrænser, der er angivet i 2003-niveau, føres frem til 2008-niveau.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til velvillig behandling i det høje Ting.