Skriftlig fremsættelse (20.
februar 2008)
Undervisningsministeren (Bertel Haarder) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Ændring af
reglerne om tilbagebetaling af for meget modtaget SU).
(Lovforslag nr. L 74).
Formålet med lovforslaget er at undgå, at
uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en
uddannelse, mødes med et krav om tilbagebetaling af for
meget modtaget statens uddannelsesstøtte (SU), alene
på grund af for høj indkomst i månederne uden
for uddannelse.
Efter de gældende regler foretager Styrelsen for Staten
Uddannelsesstøtte efter udgangen af hvert
støtteår, der følger kalenderåret, en
indkomstkontrol, hvor den uddannelsessøgendes egenindkomst i
støtteåret sammenholdes med
årsfribeløbet. Overskrider egenindkomsten
årsfribeløbet skal den uddannelsessøgende
tilbagebetale for meget modtaget SU i form af differencen mellem
egenindkomsten og årsfribeløbet. Kravet kan dog ikke
overstige det beløb, den uddannelsessøgende har
modtaget i SU i støtteåret.
Satsen for det højeste månedlige fribeløb,
der i 2008 er på 30.619 kr., var oprindeligt fastsat,
så det kunne rumme en typisk indkomst for en nyuddannet
akademiker. Da at arbejdsmarkedsbidraget ikke medregnes i
egenindkomsten kan den månedlige indkomst i perioden uden for
uddannelse udgøre 33.282 kr. (eksklusive pensionsbidrag)
uden at komme i konflikt med fribeløbsgrænsen.
Uanset dette, er der en mindre gruppe
uddannelsessøgende, der får krav om tilbagebetaling af
SU på grund af for høj indkomst i perioden før
uddannelsesstart eller efter, at uddannelsen er afsluttet. For
disse uddannelsessøgende kan det være en fordel, hvis
indkomstkontrollen kun relaterer sig til indkomst optjent i de
perioder i løbet af støtteåret, hvor den
uddannelsessøgende er under uddannelse.
Det foreslås, at uddannelsessøgende, der efter de
gældende regler vil få et tilbagebetalingskrav i et
støtteår, hvor de enten begynder på eller
afslutter en uddannelse, automatisk får omregnet
indkomstkontrolkravet efter nye regler, hvor kun egenindkomsten i
uddannelsesperioden sammenholdes med fribeløbet i samme
periode (uddannelsesfribeløbet). Omregningen lægges
dog kun til grund for indkomstkontrollen, hvis det er en fordel for
den uddannelsessøgende.
Det foreslås, at undervisningsministeren kan
fastsætte regler om uddannelsesperioden og om, i hvilke
tilfælde en uddannelsessøgende, der begynder på
eller afslutter en uddannelse i løbet af
støtteåret, er omfattet af de nye regler.
Det er umiddelbart hensigten at fastsætte regler om, at
uddannelsesperioden defineres som den periode, hvor den
uddannelsessøgende er indskrevet på en uddannelse, der
giver ret SU. Det er endvidere hensigten, at fastsætte
regler, hvorefter uddannelsessøgende, der begynder på
eller afslutter en uddannelse, kun omfattes af de nye regler,
når de ikke er i uddannelse i januar eller december eller har
minimum 4 sammenhængende kalendermåneder i løbet
af støtteåret, hvor de er uden for uddannelse. Endelig
er det hensigten at fastsætte regler om, hvordan
egenindkomsten periodiseres i uddannelsesperioden.
Det foreslås, at styrelsen får hjemmel til at
indhente elektroniske data fra eIndkomstregisteret i forbindelse
med periodisering af indkomst ved den endelige
støttetildeling. Det er hensigten at fastsætte regler
om, at de indkomstoplysninger, der kan indhentes fra
eIndkomstregisteret, periodiseres med udgangspunkt i den
indberettede lønperiode, der er en tilnærmet
optjeningsperiode.
Der tænkes tillige fastsat regler om, at de indkomster,
der ikke periodiseres som beskrevet ovenfor, deles i 12 og
henføres til hver enkelt kalendermåned. Dette
gælder blandt andet aktieindkomst, kapitalindkomst og visse
typer indtægter fra selvstændig virksomhed, der ikke
udbetales for en specifik periode eller kun for en periode, der
dækker et helt skatteår.
Reglerne om årsfribeløbsforhøjelserne
foreslås ændret tilsvarende, så
fribeløbsforhøjelserne kun vedrører
fribeløbet i måneder, hvor den
uddannelsessøgende er under uddannelse. Endelig
foreslås det - for at undgå misforståelser med
hensyn til lovens støttesatser og beløbsgrænser
- at de eksisterende støttesatser og
beløbsgrænser, der er angivet i 2003-niveau,
føres frem til 2008-niveau.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
forslaget til velvillig behandling i det høje Ting.