L 72 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område og lov om almene boliger m.v.
(Takst for driftsorienteret tilsyn, indhentelse af
økonomiske oplysninger om husstandsmedlemmer og indhentelse
af oplysninger om boligsøgende ved anvisninger af ledige
almene boliger m.v.).
Fremsat den 6. februar 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service,
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område og lov om almene boliger m.v.
(Takst for driftsorienteret tilsyn,
indhentelse af økonomiske oplysninger om husstandsmedlemmer
og indhentelse af oplysninger om boligsøgende ved
anvisninger af ledige almene boliger m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 26. september 2007, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006,
§ 15 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, § 9 i
lov nr. 346 af 18. april 2007 og § 36 i lov nr. 523 af 6.
juni 2007, foretages følgende ændringer:
1.Overskriften før § 146
affattes således:
»Opfølgning,
tilsyn og betaling for tilsynet«
2.
Efter § 148 a indsættes:
»§ 149 .
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet fastsætter en takst
for det generelle driftsorienterede tilsyn, jf. § 5, stk.
7, og § 148 a, som betales af de tilbud, der er omfattet
af tilsynet.
Stk. 2 . Taksten efter
stk. 1 skal beregnes med udgangspunkt i de gennemsnitlige
omkostninger ved gennemførelsen af tilsynet i tilbuddet
eller typen af tilbud.«
3. I
§ 165 a, stk. 1 og 2,
ændres »§§ 38 og« til:
»§«.
§ 2
I lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1047 af
27. august 2007, som ændret ved § 11 i lov nr. 434
af 8. maj 2006, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9 c, stk. 2, nr. 1,
ændres »191« til: »192«.
2. I
§ 11 a, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »ægtefælle«:
»eller samlever«.
3. I
§ 11 a, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»Tilsvarende oplysninger kan indhentes om
andre husstandsmedlemmer.«
4.§ 64, stk. 1, nr. 1,
ophæves.
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.
5.§ 64, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves.
§ 3
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1118 af 26. september 2007, som
ændret ved § 10 i lov nr. 539 af 8. juni 2006, lov
nr. 1590 af 20. december 2006 og § 2 i lov nr. 575 af 6.
juni 2007, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 178 indsættes:
»§ 178 a. Reglerne i
§ 11 a i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område finder tilsvarende anvendelse ved
kommunalbestyrelsens, det sociale nævns og Ankestyrelsens
behandling af sager om anvisning af en bolig eller sager om
godkendelse af udlejning af en bolig i henhold til denne lov,
tidligere ældreboliglov, tidligere boligbyggerilove,
tidligere kollegiestøttelove og tidligere
byggestøttelove samt ved kommunalbestyrelsens behandling af
sager om anvisning af en bolig i andet udlejningsbyggeri.
De myndigheder, der er nævnt i stk. 1,
skal give den, der ansøger om eller modtager hjælp,
skriftlig besked om adgangen til at indhente oplysninger efter stk.
1.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2008.
Stk. 2.
Afgørelser om hjælp til udlændinge efter
§ 3, stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik, der er truffet
af Sikringsstyrelsen inden den 1. september 2007, kan uanset
ophævelsen af § 64, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, 2.
pkt., i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, jf. denne lovs § 2, nr. 4 og 5, indbringes
for Ankestyrelsen.
Bemærkninger til
lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget består af tre elementer:
1) Takst for det
generelle driftsorienterede tilsyn »tilsynstakst«
2) Indhentelse af
nødvendige økonomiske oplysninger om
husstandsmedlemmer
3) Indhentelse af
oplysninger om boligsøgende ved anvisninger af ledige almene
boliger mv.
§ 1 og § 2 i lovforslaget er en
genfremsættelse fra 1. samling i folketingsåret 2007-08
(lovforslag nr. L10, FT. Tillæg A 171 og 183). I det
foreliggende lovforslag er ikrafttrædelsesdatoen ændret
til 1. juli 2008.
1.1. Takst for det generelle
driftsorienterede tilsyn »tilsynstakst«
Det foreslås, at kommunalbestyrelser og regionsråd
skal fastsætte en takst for deres udførelse af det
generelle driftsorienterede tilsyn efter serviceloven. Taksten skal
beregnes med udgangspunkt i de gennemsnitlige omkostninger ved
gennemførelsen af tilsynet i tilbuddet eller typen af
tilbud, og betales af de tilbud, der er omfattet af tilsynet.
Tilbuddets udgift til tilsynet - dvs. taksten - indgår i den
samlede betaling for brug af tilbuddet, og udgiften afholdes dermed
endeligt af den visiterende kommune.
Formålet med lovforslaget er at skabe størst
mulig gennemskuelighed og sammenlignelighed mellem de private,
herunder selvejende institutioner, regionale og kommunale tilbud
efter serviceloven, herunder sammenlignelighed mellem tilbuddenes
reelle udgifter. Kommuner og regioner skal efter de gældende
regler indregne udgifter til det institutionelle tilsyn i taksterne
for kommunale og regionale tilbud. Dermed bliver taksterne for
disse tilbud højere end for tilsvarende private tilbud, som
ikke indeholder udgifter til det driftsorienterede tilsyn. Med
forslaget skabes der ligestilling med hensyn til takstberegningen,
hvilket vil forbedre den sociale service for borgeren, idet den
faglige beslutning om valg af tilbud ikke skævvrides af
udgiftstænkning.
Forslaget giver en mere retfærdig fordeling af
udgifterne til tilsyn med private tilbud, idet det med forslaget
bliver de kommuner, som bruger tilbuddet, som betaler, og ikke den
kommune, som tilbuddet ligger i. Det vil mindske modstand fra
kommuner mod at have mange private tilbud, som bruges af andre
kommuner, liggende i kommunen. Det vil medvirke til at opretholde
et bredt spektrum af såvel offentlige som private tilbud
til gavn for borgeren.
Med forslaget ligestilles de forskellige private tilbud efter
lov om social service, uanset om de har driftsoverenskomst med en
kommune eller en region, ved at der skabes ensartede vilkår
for beregningen af de udgifter, der er knyttet til brugen af tilbud
efter serviceloven.
Lovforslaget supplerer reglerne om Tilbudsportalen og
omkostningsbestemte takster og understøtter
målsætninger om gennemskuelighed, sammenlignelighed og
lige konkurrence mellem sociale tilbud, og lovforslaget styrker
kommunernes beslutningsgrundlag for valg af tilbud, hvilket giver
fleksibilitet og større bredde i valget af tilbud.
1.2. Indhentelse af nødvendige
økonomiske oplysninger om husstandsmedlemmer.
Myndighederne har efter lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område (retssikkerhedsloven) adgang til
uden samtykke at forlange nødvendige økonomiske
oplysninger om en ansøger og dennes ægtefælle
fra andre myndigheder. Det foreslås, at hjemmelen i
retssikkerhedsloven udvides til også at omfatte
nødvendige økonomiske oplysninger om
ansøgerens eventuelle samlever og andre relevante
husstandsmedlemmer.
Formålet med lovforslaget er i første række
at sikre, at det nye indkomstregister, jf. lov om et
indkomstregister, kan anvendes af kommunerne i relation til alle
personer, hvis indkomst indgår ved beregningen af sociale
ydelser. Hermed gøres anvendelsen af registret mere
effektiv. Forslaget skal således medvirke til udnyttelsen af
registrets potentiale.
Med forslaget sikres samtidig en klar samlet hjemmel i
retssikkerhedsloven til, at myndighederne uden samtykke kan
kræve nødvendige økonomiske oplysninger fra
andre myndigheder ikke blot om en ansøger og dennes
ægtefælle men også om en eventuel samlever eller
andre husstandsmedlemmer, når disses indkomst er
afgørende for en social ydelse. Reglerne om myndighedernes
indhentelse af økonomiske oplysninger i sociale sager kommer
således til at fremgå samlet af retssikkerhedslovens
§ 11 a og dermed mere klart for borgerne.
1.3. Indhentelse af oplysninger om
boligsøgende ved anvisninger af ledige almene boliger
mv.
Formålet med lovforslaget til ændring af lov om
almene boliger m.v. er dels at skabe hjemmel for
kommunalbestyrelsen, de sociale nævn og Ankestyrelsen til at
indhente alle de oplysninger både af økonomisk og
personlig karakter fra andre myndigheder m.fl., som er
nødvendige for at behandle sager om anvisninger af
boligsøgende til ledige almene boliger m.v., dels at sikre
at indkomstregisteret anvendes i disse sager. I flere af de
nævnte sager er oplysninger om de boligsøgendes
indkomst et afgørende element i sagens behandling.
Indhentelse af andre oplysninger end økonomiske kræver
efter forslaget den pågældendes forudgående
samtykke.
2. Gældende ret og
lovforslagets hovedindhold
2.1. Takst for det generelle
driftsorienterede tilsyn »tilsynstakst«.
Regionerne fører det institutionelle tilsyn med de
private tilbud, som de har indgået driftsoverenskomst med.
Udgifterne til dette tilsyn dækkes via den pris, som kommunen
skal betale for tilbuddet, og som fastsættes i den
årlige rammeaftale. Baggrunden herfor er, at bortset fra
ganske få opgaver, som regionerne har fået særlig
finansiering til, skal alle regionens udgifter på det sociale
område finansieres af kommunerne.
Fra 1. januar 2007 har kommunerne skullet beregne
omkostningsbestemte takster for kommunale tilbud. Disse takster
skal beregnes med udgangspunkt i de gennemsnitlige langsigtede
omkostninger ved levering af tilbuddet eller typen af tilbud. Heri
indgår også udgifter til det institutionelle
tilsyn.
For private tilbud, som en kommune indgår
driftsoverenskomst med, fastsættes prisen for tilbuddet i en
kontrakt eller aftale mellem den private leverandør og
kommunalbestyrelsen. Heri indgå ikke udgifter til det
institutionelle tilsyn, idet der ikke er lovhjemmel til, at private
tilbud skal betale for dette tilsyn. Det betyder, at taksten for
private tilbud, som har overenskomst med en kommune, vil være
lavere end både taksten for tilsvarende private tilbud, som
har overenskomst med en region og tilsvarende regionale og
kommunale tilbud, og det kan skabe en uhensigtsmæssig
økonomisk incitamentsstruktur, hvor kommunerne
fravælger de tilbud, hvor de skal betale for tilsyn til
fordel for tilbud, hvor der ikke skal betales for tilsynet.
Derudover kan det skabe modstand mod at have private tilbud, som
bruges af andre kommuner, liggende i kommunen, idet
beliggenhedskommunen vil have tilsynsudgifter, som den ikke
får dækket.
Lovforslaget indebærer, at kommunalbestyrelser og
regionsråd skal fastsætte en takst for deres
udførelse af det generelle driftsorienterede tilsyn efter
serviceloven. Dermed bliver de private tilbud, som en kommune har
driftsoverenskomst med, tilsvarende omfattet af en takst for
tilsynet, som de kommunale, regionale, og private tilbud, som
regionen har indgået driftsoverenskomst med, er omfattet
af.
Taksten, der beregnes med udgangspunkt i de gennemsnitlige
omkostninger ved gennemførelsen af tilsynet i tilbuddet
eller typen af tilbud, afholdes af de tilbud, der er omfattet af
tilsynet. Tilbuddets udgift til tilsynet - dvs. taksten - vil komme
til at indgå i den samlede betaling for brug af tilbuddet, og
udgiften afholdes dermed endeligt af den visiterende kommune.
Herved sker der en jævnbyrdig fordeling af udgifterne til det
driftsorienterede tilsyn mellem de kommuner, der bruger de konkrete
tilbud.
Lovforslaget indebærer derfor, at private tilbud
ligestilles med hensyn til takstberegningen, uanset om de har
driftsoverenskomst med en region eller en kommune. Hermed skabes
størst mulig gennemskuelighed og sammenlignelighed mellem de
private, herunder selvejende institutioner, regionale og kommunale
sociale tilbud, herunder sammenlignelighed mellem tilbuddenes
reelle udgifter. Det vil forbedre den sociale service for borgeren,
idet den faglige beslutning om valg af tilbud ikke skævvrides
af udgiftstænkning, ligesom forslaget medvirker til at
opretholde et bredt spektrum af såvel offentlige som
private tilbud til gavn for borgeren.
Lovforslaget omfatter både en kommunal og en regional
takstfastsættelse for tilsyn med henblik på at skabe et
ensartet retsgrundlag for beregning af tilsynstaksten.
Kommunens udgift til taksten for tilsynet er omfattet af
reglerne om mellemkommunal refusion, således at
opholdskommunen får refunderet udgiften til tilsynet af
betalingskommunen.
Reglerne om statsrefusion for forsorgshjem og
kvindekrisecentre efter servicelovens §§ 109-110
indebærer, at kommunens udgift til taksten for tilsynet er
omfattet af den statsrefusion, der ydes ved tilbud efter
§§ 109 og 110.
2.2. Indhentelse af nødvendige
økonomiske oplysninger om husstandsmedlemmer
Efter retssikkerhedslovens § 11 a, stk. 2, kan en
myndighed uden samtykke kræve nødvendige
økonomiske oplysninger om en ansøger og dennes
ægtefælle fra andre offentlige myndigheder.
Oplysningerne kan indhentes til brug for behandlingen af en enkelt
sag eller til brug for generel kontrol. Oplysningerne kan
samkøres med data fra myndighedens egne it-systemer,
når dette er nødvendigt for at kontrollere, om
betingelserne for at yde hjælp er opfyldt, herunder med
henblik på efterfølgende kontrol af den udbetalte
støtte. Bestemmelsen gælder, når kommuner og
klageinstanser behandler og afgør sager på de
områder, der er omfattet af retssikkerhedsloven.
Ved lov nr. 404 af 8. maj 2006 (L 120, Folketingstidende
Tillæg A, s. 3506, Tillæg B, s. 805, Tillæg C, s.
466) blev det samtidig med lov om et indkomstregister fastsat i
retssikkerhedslovens § 11 a, at myndighederne kan og - i
det omfang oplysningerne findes i indkomstregisteret - skal
indhente disse økonomiske oplysninger fra
indkomstregisteret.
For visse sociale ydelser gælder imidlertid, at ydelsen
er afhængig af indkomstforholdene også hos andre end
ansøgeren og en evt. ægtefælle. Det gælder
ikke mindst boligsikring og boligydelse, der efter lov om
individuel boligstøtte beregnes af kommunerne på
grundlag af hele husstandens indkomst, dvs. indkomst fra
ansøgeren, ægtefælle, hjemmeboende børn
og andre, som f.eks. en samlever, der har fast ophold i boligen
uden at være logerende. Også i andre love er der
eksempler på, at en ydelse er afhængig af
økonomien for andre end ansøgeren selv og en eventuel
ægtefælle. Det gælder bl.a. lov om social pension
og reglerne om friplads i lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v.
til børn og unge. Indkomstoplysninger om sådanne
personers økonomiske forhold indhentes i dag ikke efter
retssikkerhedsloven men efter de generelle regler i
forvaltningsloven og persondataloven (jf. bemærkningerne til
lovforslaget til retssikkerhedslovens § 11 a, L 138
2002-03 Folketingstidende Tillæg A, s. 3387).
Retssikkerhedslovens regel om, at oplysningerne kan og
så vidt muligt skal indhentes fra indkomstregisteret,
gælder altså ikke for samlevere og andre
husstandsmedlemmer.
En tværministeriel arbejdsgruppe med deltagelse af KL om
anvendelse af det nye indkomstregister har påpeget, at en af
forudsætningerne for realisering af registrets potentialer
er, at der er adgang til at indhente data fra registret om alle
relevante parter. Som et led i opfyldelsen af
forudsætningerne for realisering af indkomstregisterets
potentialer foreslås derfor i forlængelse af lov nr.
404 af 8. maj 2006, at nødvendige økonomiske
oplysninger om en ansøgers eventuelle samlever og andre
relevante husstandsmedlemmer kan indhentes efter samme regler som
gælder for indhentelse af økonomiske oplysninger om en
ansøgers ægtefælle.
På denne måde sikres samtidig en klar samlet
hjemmel i retssikkerhedsloven til at forlange de nødvendige
økonomiske oplysninger om alle relevante husstandsmedlemmer
til enkeltsagsbehandling og til kontrol, således at reglerne
om myndighedernes indhentelse af økonomiske oplysninger i
sociale sager fremgår samlet for borgerne af
retssikkerhedslovens § 11 a.
2.3. Indhentelse af oplysninger ved
anvisninger af almene boliger mv.
Efter lov om almene boliger m.v. og efter tidligere lovgivning
om offentligt støttet byggeri træffer
kommunalbestyrelsen afgørelse i en række sager om
tildeling af ledige boliger. Det drejer sig dels om sager, hvor
kommunalbestyrelsen selv foretager anvisning af en ledig bolig,
dels om sager, hvor kommunalbestyrelsen skal godkende udlejninger,
som foretages af andre. I en række tilfælde kan
kommunalbestyrelsens afgørelser indbringes for det sociale
nævn og for Ankestyrelsen.
Derudover har kommunalbestyrelsen - ligeledes med et
boligsocialt sigte - mulighed for at foretage anvisninger af ledige
boliger i private udlejningsejendomme og kommunalt ejede
ejendomme.
I de nævnte sager kan indgå
spørgsmålet om ansøgerens/husstandens indkomst
i kommunens sagsbehandling. I nogle af sagerne er der endvidere
behov for - med den pågældendes forudgående
samtykke - at indhente oplysninger af mere fortrolig karakter.
Dette gælder f.eks. sager om anvisning til
ældreboliger, herunder plejeboliger, hvor kommunalbestyrelsen
foretager en samlet vurdering af den boligsøgendes behov for
en bolig af den pågældende karakter. I disse sager
indgår således oplysninger om ansøgerens sociale
forhold, helbredstilstand m.v.
Med forslaget sikres en hjemmel i lov om almene boliger m.v.
til kommunalbestyrelsens, det sociale nævns og Ankestyrelsen
indhentelse af oplysninger fra alle relevante parter i de
nævnte sager, herunder til - uden forudgående samtykke
- at indhente oplysninger om økonomiske forhold om den
boligsøgende og andre husstandsmedlemmer.
Forslaget medvirker endvidere til at realisere
indkomstregisterets potentialer, jf. lov om et
indkomstregister.
Forslaget svarer til den adgang, som kommunalbestyrelsen har
til at indhente oplysninger i sager omfattet af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
(med den samtidig foreslåede ændring vedrørende
indhentning af økonomiske oplysninger hos samlevere og andre
husstandsmedlemmer).
2.4. Redaktionelle
ændringer
Lovforslaget indeholder endvidere enkelte redaktionelle
ændringer.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Forslaget om tilsynstakst er udgiftsneutralt for det
offentlige som helhed. Forslaget medfører alene, at der
flyttes udgifter fra de private tilbuds beliggenhedskommune til de
kommuner, der anvender pladserne i de private tilbud.
Forslaget om indhentelse af oplysninger fra indkomstregisteret
er en af flere forudsætninger for implementering af registret
i kommunerne.
Implementeringen af indkomstregisteret i kommunernes
administration af kontante ydelser kommer til at forløbe i
to faser. Den første fase, som indledes, når
indkomstregisteret sættes i drift, vil primært
bestå i omlægninger af de kommunale it-systemer og
sagsgange. Den næste fase vil bl.a. bestå i en
tilpasning af de materielle bestemmelser i den sociale lovgivning,
så de nødvendige indkomstoplysninger i videst muligt
omfang kan hentes i indkomstregisteret. Forslaget er en teknisk
juridisk men samtidig grundlæggende forvaltningsretlig
forudsætning for begge faser i implementeringen af registret
i den kommunale sagsbehandling.
I den første fase er det blevet anslået af den
tværministerielle arbejdsgruppe, at kommunerne vil kunne
realisere procesbesparelser på ca. 36 mio. kr. i 2008 som
følge af, at de ikke manuelt skal håndtere
lønsedler m.v. Disse kommunale procesbesparelser er i
henhold til kommuneøkonomiaftalen for 2007
undtaget fra DUT-princippet. Ifølge
kommuneøkonomiaftalen foretages der således ikke
bloktilskudsregulering ved digitaliseringsprojekter, hvor
implementeringsforløbet i kommunerne har væsentlig
betydning for realisering af effektiviseringspotentialet.
Nærværende forslag er en af en række
forudsætninger for, at besparelserne kan realiseres.
Forslaget om indhentelse af oplysninger om boligsøgende
ved anvisninger af ledige almene boliger mv. vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige. Specielt
vedrørende indhentelse af oplysninger fra indkomstregisteret
gælder, at forslaget medvirker til implementering af dette
register i kommunerne, jf. bemærkningerne ovenfor.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med de kommunale parter.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke nævneværdige økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget om takst har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
Forslaget om indhentelse af oplysninger fra indkomstregisteret
vil medføre administrative lettelser for borgerne, idet
borgeren ikke skal aflevere oplysninger om indkomstforhold til
offentlige myndigheder i det omfang, oplysningerne findes i
indkomstregisteret. Myndighederne vil kunne hente oplysningerne i
indkomstregisteret.
Anvendelse af data fra indkomstregisteret vil endvidere kunne
medføre, at borgerne får en hurtigere, lettere og mere
korrekt sagsbehandling hos myndighederne.
Forslaget om indhentelse af oplysninger om boligsøgende
ved anvisninger af ledige almene boliger mv. vil medføre
administrative lettelser for borgerne, idet borgeren ikke
længere selv vil skulle fremskaffe oplysninger om personlige
og/eller økonomiske forhold til brug for
kommunalbestyrelsens sagsbehandling. Kommunalbestyrelsen, de
sociale nævn og Ankestyrelsen vil kunne rekvirere de
pågældende oplysninger direkte hos de relevante parter
- og for de økonomiske oplysningers vedkommende ved
anvendelse af indkomstregisteret, jf. bemærkningerne
ovenfor.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt til høring
hos:
Statsministeriet, Finansministeriet, Justitsministeriet,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Ministeriet for familie- og
forbrugeranliggender, Beskæftigelsesministeriet,
Arbejdsdirektoratet, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Ankestyrelsen,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Skatteministeriet,
Økonomistyrelsen, Domstolsstyrelsen,
Statsforvaltningsdirektørerne, Foreningen af jurister ved
statsforvaltningerne, Advokatrådet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Boligselskabernes Landsforening,
BOSAM, Danmarks Lejerforeninger, Datatilsynet,
Integrationsministeriet, Undervisningsministeriet, Danske Regioner,
KL, Kommunernes Revision, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Handicaporganisationer, Landsforeningen Ældre Sagen,
Det Centrale Handicapråd, Ældremobiliseringen, Danske
Ældreråd, Rådet for Socialt Udsatte,
Landsforeningen SIND, Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation
i Danmark, Organisationen af Selvejende Institutioner,
Ældreboligrådet, Revisionsaktieselskabet af 1962, KMD,
Socialchefforeningen, Foreningen af Børne- og Kulturchefer
og Rigsrevisionen.
9. Sammenfattende skema
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommunerne vil kunne realisere
procesbesparelser ved anvendelsen af indkomstregisteret | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Indhentelse af oplysninger hos de
relevante parter og anvendelse af indkomstregisteret vil
medføre administrative lettelser for borgerne i det omfang,
de ikke længere selv skal aflevere oplysninger til
myndighederne | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Overskriften til §§ 146 - 151 ændres som
en konsekvens af forslagets affattelse af den nye
§ 149.
Til nr. 2
Forslaget til § 149, stk. 1, indebærer, at
kommunalbestyrelser og regionsråd skal fastsætte en
takst for deres udførelse af det generelle driftsorienterede
tilsyn efter serviceloven. Hermed skabes størst mulig
gennemskuelighed og sammenlignelighed mellem de private, herunder
selvejende institutioner, regionale og kommunale tilbud efter
serviceloven, herunder sammenlignelighed mellem tilbuddenes reelle
udgifter. Kommuner og regioner skal efter de gældende regler
indregne udgifter til det institutionelle tilsyn i taksterne for
kommunale og regionale tilbud. Dermed bliver taksterne for disse
tilbud højere end for tilsvarende private tilbud, som ikke
indeholder udgifter til det driftsorienterede tilsyn. Med forslaget
skabes der ligestilling med hensyn til takstberegningen, hvilket
vil forbedre den sociale service for borgeren, idet den faglige
beslutning om valg af tilbud ikke skævvrides af
udgiftstænkning.
Det generelle driftsorienterede tilsyn omfatter tilsyn med
tilbuddet personale, bygninger og økonomi.
For kommunalbestyrelsen følger det generelle
driftsorienterede tilsyn af servicelovens § 148 a.
Tilsynet udføres af den stedlige kommunalbestyrelse,
medmindre en anden kommunalbestyrelse eller et regionsråd har
indgået en generel aftale om anvendelse af samtlige pladser i
tilbuddet, eller tilbuddet er omfattet af regionsrådets
generelle driftsorienterede tilsyn, der følger af
servicelovens § 5, stk. 7.
Den takst for tilsynet, som kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet fastsætter, betales af det tilbud, der er
omfattet af tilsynet og som modtager tilsynsydelsen. Tilbuddets
udgift til taksten for tilsynet vil komme til at indgå i den
takst, som en kommune skal betale for at bruge tilbuddet. Udgiften
afholdes dermed endeligt af den kommune, der visiterer til
tilbuddet. Forslaget giver dermed en mere retfærdig fordeling
af udgifterne til tilsyn med private tilbud, idet det med forslaget
bliver de kommuner, som bruger tilbuddet, som betaler, og ikke den
kommune, som tilbuddet ligger i. Det vil mindske modstand fra
kommuner mod at have mange private tilbud, som bruges af andre
kommuner, liggende i kommunen, hvilket vil medvirke til at
opretholde et bredt spektrum af såvel offentlige som
private tilbud til gavn for borgeren.
Reglerne om mellemkommunal refusion og reglerne om
statsrefusion for forsorgshjem og kvindekrisecentre efter
servicelovens §§ 109-110 indebærer, at
kommunens udgift til taksten for tilsynet er omfattet af den
refusion, en opholdskommune har ret til samt den statsrefusion der
ydes ved tilbud efter §§ 109 og 110.
Forslaget til § 149, stk. 2, indebærer, at
taksten skal beregnes med udgangspunkt i de gennemsnitlige
omkostninger ved gennemførelsen af tilsynet i tilbuddet
eller typen af tilbud. Disse omkostninger omfatter både de
praktiske opgaver, der er forbundet med at varetage og
gennemføre tilsynet, og de administrative opgaver, der er en
del af udøvelsen af det generelle driftsorienterede tilsyn,
heri andelen af central ledelse og administration.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en redaktionel
konsekvens af lov om dag-, fritids- og klubtilbud til børn
og unge (lov nr. 501 af 6. juli 2007), hvori bl.a. servicelovens
§ 38 er ophævet. Forslaget indebærer, at den
overflødige henvisning i lovens § 165 til den
ophævede § 38 udgår.
Til § 2
Til nr. 1
Ændringen er redaktionel. Ved lov nr. 574 af 24. juni
2005 er henvisningen i retssikkerhedslovens § 9 c til
servicelovens bestemmelse om plejehjem og beskyttede boliger ved en
fejl angivet til § 191. Ændringen indebærer,
at der henvises til den gældende bestemmelse om plejehjem og
beskyttede boliger, § 192.
Til nr. 2 og 3
Det foreslås, at nødvendige økonomiske
oplysninger om også andre relevante husstandsmedlemmer end
ægtefællen kan kræves af myndighederne efter
reglerne i retssikkerhedslovens § 11 a, stk. 2 og 3. En
kommune kan herefter uden samtykke kræve sådanne
nødvendige økonomiske oplysninger til brug for
behandlingen af en enkelt sag og til brug for generel kontrol.
Oplysningerne kan samkøres med og sammenstilles med data fra
kommunens egne eller andre myndigheders it-systemer, når
dette er nødvendigt for at kontrollere, om betingelserne for
at yde hjælp er opfyldt, herunder med henblik på
efterfølgende kontrol af den udbetalte støtte. Den
myndighed, der har brug for oplysningerne, kan få
terminaladgang til de nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister,
og findes oplysningerne i registret, skal de indhentes herfra.
Samkøring skal ske under hensyntagen til reglerne i
persondataloven.
Ligesom den gældende bestemmelse i § 11 a,
stk. 2, om myndighedernes mulighed for at hente oplysninger om
ægtefælle omfatter forslaget alene økonomiske
oplysninger fra andre myndigheder og fra
arbejdsløshedskasser, herunder bl.a. oplysninger om
størrelsen af løn og anden indkomst indberettet til
indkomstregisteret, og ikke personfølsomme
oplysninger.
Indhenter en kommune oplysninger om en ægtefælle
eller et andet husstandsmedlem uden forudgående samtykke,
skal kommunen give den pågældende meddelelse herom
efter persondatalovens § 29.
Om baggrunden for forslaget og om gældende ret henvises
til de almindelige bemærkninger til lovforslaget punkt 1.2.
og 2.2.
Til nr. 4 og 5
Ændringen er redaktionel.
Hjemmelen til at træffe afgørelser efter
§ 3, stk. 4 i lov om aktiv socialpolitik er fra den 1.
september 2007 ved kongelig resolution overført til
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, jf.
bekendtgørelse nr. 1059 af 31. august 2007.
Afgørelser efter aktivlovens § 3, stk. 4, kan
derfor ikke længere træffes af Sikringsstyrelsen.
Bestemmelsen om behandling af klager over Sikringsstyrelsens
afgørelser er derfor overflødig. Ankestyrelsen vil
dog fortsat kunne behandle afgørelser, der er truffet af
Sikringsstyrelsen inden den 1. september 2007, jf. forslagets
§ 4, stk. 2
Til § 3
Til nr. 1
Kommunalbestyrelsen har efter almindelige forvaltningsretlige
regler ansvaret for, at sager - herunder sager om anvisninger af
ledige almene boliger til boligsøgende - er oplyst i
tilstrækkeligt omfang til, at kommunalbestyrelsen kan
træffe en afgørelse. Kommunalbestyrelsen kan herunder
anmode de boligsøgende om at medvirke til at få
oplysninger frem, som er nødvendige for sagens behandling.
Tilsvarende gælder for det sociale nævn og
Ankestyrelsen.
I forlængelse heraf foreslås det i § 178
a, stk. 1, at reglerne i § 11 a i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område finder tilsvarende
anvendelse ved kommunalbestyrelsens, det sociale nævns og
Ankestyrelsens behandling af sager om anvisning af en bolig eller
sager om godkendelse af udlejning af en bolig i henhold til lov om
almene boliger mv., tidligere ældreboliglov, tidligere
boligbyggerilove, tidligere kollegiestøttelove og tidligere
byggestøttelove.
Det foreslås endvidere i § 178 a, stk. 1, at
reglerne i § 11 a i retssikkerhedsloven finder
tilsvarende anvendelse ved kommunalbestyrelsens behandling af sager
om anvisning af en bolig i andet udlejningsbyggeri. De nævnte
anvisninger omfatter bl.a. boliger i private udlejningsejendomme og
kommunalt ejede ejendomme. Der er tale om anvisninger, som
kommunalbestyrelsen foretager med henblik på løsning
af boligsociale opgaver og på baggrund af en ansøgning
fra den boligsøgende. Anvisninger til en privat
udlejningsejendom kan f.eks. forekomme i tilfælde, hvor en
sådan anvisningsret er aftalt med den private udlejer.
Der kan kun indhentes oplysninger efter forslaget til
§ 178 a, jf. § 11 a i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, i den
udstrækning, det er nødvendigt for sagens
behandling.
Reglerne i § 11 a i retssikkerhedsloven har
følgende indhold:
Efter § 11 a, stk. 1, kan myndigheden efter
forudgående samtykke fra den, der søger om eller
får hjælp, forlange, at andre offentlige myndigheder,
uddannelsesinstitutioner, sygehuse, læger, psykologer,
autoriserede sundhedspersoner i øvrigt og personer, der
handler på disses ansvar, arbejdsløshedskasser,
pengeinstitutter, arbejdsgivere og private, der udfører
opgaver for det offentlige, giver oplysninger om den
pågældende, der er nødvendige for at behandle
sagen. Dette gælder også oplysninger om en persons rent
private forhold og andre fortrolige oplysninger, ligesom
myndigheden kan indhente lægejournaler, sygehusjournaler
eller udskrifter heraf. Myndigheden kan forlange, at der optages
retsligt forhør i overensstemmelse med retsplejelovens
§ 1018, hvis oplysningerne ikke videregives.
Efter § 11 a, stk. 2, kan myndigheden uden
forudgående samtykke til brug for behandlingen af en enkelt
sag eller til brug for generel kontrol kræve oplysninger om
økonomiske forhold om den, der ansøger om eller
får hjælp, og dennes ægtefælle, fra andre
offentlige myndigheder samt fra arbejdsløshedskasser.
Oplysninger kan samkøres og sammenstilles med data fra
myndighedens egne, andre myndigheders og
arbejdsløsheds-kassers it-systemer, når dette er
nødvendigt for kontrollere, om betingelserne for at yde
hjælp er opfyldt, herunder med henblik på
efterfølgende kontrol af, om der er sket fejl eller misbrug
i forbindelse med ydelse af hjælp. Oplysningerne kan
indhentes, selvom den person, som oplysningerne vedrører,
ikke bor i den kommune, som indhenter oplysningerne.
Det er herved forudsat, at samkøring skal finde sted
under hensyntagen til reglerne i persondataloven.
Det bemærkes endvidere, at § 11 a, stk. 2, er
foreslået udvidet, således at bestemmelsen foruden
ægtefæller også omfatter andre
husstandsmedlemmer, jf. lovforslagets § 2, nr. 2 og
3.
Af § 11 a, stk. 3, fremgår, at myndigheden kan
få terminaladgang til de nødvendige oplysninger som
nævnt i stk. 1 og 2 i indkomstregisteret, jf. § 7 i
lov om et indkomstregister. I det omfang oplysninger som
nævnt i stk.1 og 2 findes i indkomstregisteret, skal
myndigheden indhente oplysningerne herfra.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at reglerne i
lov om et indkomstregister kræver, at der skal foreligge en
udtrykkelig lovhjemmel for, at en statslig eller kommunal myndighed
kan få terminaladgang.
Endelig fremgår det af § 11 a, stk. 4, at ved
klage til det sociale nævn,
beskæftigelsesankenævnet eller Ankestyrelsen og ved
behandlingen af sager i Den Sociale Sikringsstyrelse kan samtykke
til at indhente oplysninger efter § 11 a, stk. 1,
indhentes ved, at borgeren i den skriftlige bekræftelse af,
at en klage er modtaget, bliver gjort opmærksom på,
hvilke typer af oplysninger det kan blive nødvendigt at
indhente, og får en frist til eventuelt at gøre
indsigelse imod dette.
Herudover foreslås i § 178, a, stk. 2, at
kommunalbestyrelsen, det sociale nævn og Ankestyrelsen, skal
give den, der ansøger om, eller modtager hjælp,
skriftlig besked om adgangen til at indhente oplysninger i henhold
til reglerne i stk. 1. Bestemmelsen svarer til § 12, nr.
1, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Hvis ansøgeren ikke medvirker til at få
de nødvendige oplysninger frem, eller ikke giver samtykke i
det omfang dette er påkrævet, behandler myndigheden
sagen på det foreliggende grundlag.
Det bemærkes, at adgangen til at indhente oplysninger
uden samtykke, jf. § 11 a, stk. 2, i retssikkerhedsloven,
alene gælder økonomiske og ikke personfølsomme
oplysninger. Indhenter en myndighed økonomiske oplysninger
om ansøgeren, dennes ægtefælle, samlever eller
et andet medlem af husstanden uden forudgående samtykke, skal
myndigheden give den pågældende meddelelse herom efter
persondatalovens § 29.
Lovforslaget vedrører udelukkende oplysninger i
ansøgningssager. Da lovforslaget som nævnt
kræver forudgående samtykke fra ansøgeren ved
indhentelse af rent private oplysninger fra relevante parter,
herunder fra andre offentlige myndigheder, jf. § 11 a,
stk. 1, i retssikkerhedsloven, vil betingelserne i
forvaltningslovens § 29 for at indhente sådanne
oplysninger i ansøgningssager hos en anden
forvaltningsmyndig, være opfyldt.
Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige
bemærkninger punkt 1.3 og 2.3.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
Oplysninger fra indkomstregisteret kan hermed, i det omfang
oplysningerne findes i dette, indhentes herfra, når registret
tages i anvendelse i 2008.
Det foreslås i stk. 2 udtrykkeligt fastsat, at
afgørelser efter aktivlovens § 3, stk. 4, der er
truffet af Sikringsstyrelsen, inden styrelsens
afgørelseskompetence blev overført til Ministeriet
for Flygtninge, Indvandrere og Integration, fortsat kan indbringes
for Ankestyrelsen, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 2, nr. 4 og 5.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om social
service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 26. september
2007, som ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj
2006, § 15 i lov nr. 1587 af 20. december 2006,
§ 9 i lov nr. 346 af 18. april 2007 og § 36 i
lov nr. 523 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer: |
| | |
Opfølgning og
tilsyn | | 1. Overskriften
før § 146 affattes således: »Opfølgning, tilsyn og betaling
for tilsynet«. |
| | |
| | 2. Efter
§ 148 a indsættes: »§ 149.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet fastsætter en takst
for det generelle driftsorienterede tilsyn, jf. § 5, stk.
7 og § 148 a, som betales af de tilbud, der er omfattet
af tilsynet. Stk. 2. Taksten
efter stk. 1 skal beregnes med udgangspunkt i de gennemsnitlige
omkostninger ved gennemførelsen af tilsynet i tilbuddet
eller typen af tilbud.« |
| | |
§ 165 a.
Udbetaling af ydelser efter §§ 38 og 42,
§ 95, stk. 2, og §§ 96 og 100
ophører for personer, som bevidst unddrager sig
strafforfølgning her i landet i tilfælde, hvor 1) den pågældende er
varetægtsfængslet 2) politiet eftersøger den
pågældende med henblik på
varetægtsfængsling eller 3) der foreligger en
varetægtsfængslingskendelse Stk. 2. Udbetaling af ydelser efter
§§ 38 og 42, § 95, stk. 2, og
§§ 96 og 100 ophører endvidere for personer,
som bevidst unddrager sig straffuldbyrdelse her i landet, hvis den
pågældende er idømt en ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse. | | 3. I § 165 a, stk. 1 og 2, ændres
»§§ 38 og« til:
»§«. |
| | |
| | § 2 I lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1047 af 27. august 2007, som
ændret ved § 11 i lov nr. 434 af 8. maj 2006,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 9 c.
Opholdskommunen har ret til at få dækket sin andel af
udgifterne til hjælp efter lov om social service, lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om individuel boligstøtte, § 52, stk. 1, i lov
om social pension og § 50, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. af den tidligere opholdskommune efter
stk. 2-5. Stk. 2.Opholdskommunen har ret til refusion,
når den tidligere kommune eller anden offentlig myndighed har
medvirket til, at en person får ophold i 1) boformer efter
§§ 107-110 og 191 i lov om social service, 2) boliger efter § 115, stk. 4,
jf. § 105, stk. 2, i lov om almene boliger m.v., 3) institutioner under
sygehusvæsenet, 4) institutioner under
Kriminalforsorgen, 5) boliger, boformer m.v., der
træder i stedet for og kan sidestilles med boformer m.v.
under nr. 1-4, eller 6) anbringelsessteder for børn og
unge efter §§ 67 og 142 i lov om social
service. | | 1. I
§ 9 c, stk. 2, nr. 1, ændres »191« til:
»192«. |
| | |
§ 11 a.
Myndigheden kan efter forudgående samtykke fra den, der
søger om eller får hjælp, forlange, at andre
offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner, sygehuse,
læger, psykologer, autoriserede sundhedspersoner i
øvrigt og personer, der handler på disses ansvar,
arbejdsløshedskasser, pengeinstitutter, arbejdsgivere og
private, der udfører opgaver for det offentlige, giver
oplysninger om den pågældende, der er nødvendige
for at behandle sagen. Dette gælder også oplysninger om
en persons rent private forhold og andre fortrolige oplysninger,
ligesom myndigheden kan indhente lægejournaler,
sygehusjournaler eller udskrifter heraf. Myndigheden kan forlange,
at der optages retsligt forhør i overensstemmelse med
retsplejelovens § 1018, hvis oplysningerne ikke
videregives. Stk. 2.Myndigheden kan uden samtykke til brug
for behandlingen af en enkelt sag eller til brug for generel
kontrol kræve oplysninger om økonomiske forhold om
den, der ansøger om eller får hjælp, og dennes
ægtefælle, fra andre offentlige myndigheder samt fra
arbejdsløshedskasser. Oplysninger kan samkøres og
sammenstilles med data fra myndighedens egne, andre myndigheders og
arbejdsløshedskassers it-systemer, når dette er
nødvendigt for at kontrollere, om betingelserne for at yde
hjælp er opfyldt, herunder med henblik på
efterfølgende kontrol af, om der er sket fejl eller misbrug
i forbindelse med ydelse af hjælp. Oplysningerne kan
indhentes, selv om den person, som oplysningerne vedrører,
ikke bor i den kommune, som indhenter oplysningerne. | | 2. I § 11 a, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »ægtefælle«:
»eller samlever«. 3. I § 11, a, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.: »Tilsvarende oplysninger kan indhentes om
andre husstandsmedlemmer.« |
Stk. 3.Myndigheden kan få
terminaladgang til de nødvendige oplysninger som nævnt
i stk.1 og 2 i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et
indkomstregister. I det omfang oplysningerne som nævnt i
stk. 1 eller 2 findes i indkomstregisteret, skal myndigheden
indhente oplysningerne herfra. Stk. 4.Ved klage til det sociale nævn,
beskæftigelsesankenævnet eller Ankestyrelsen og ved
behandlingen af sager i Den Sociale Sikringsstyrelse kan samtykke
til at indhente oplysninger efter § 11 a, stk. 1,
indhentes ved, at borgeren i den skriftlige bekræftelse af,
at en klage er modtaget, bliver gjort opmærksom på,
hvilke typer af oplysninger det kan blive nødvendigt at
indhente, og får en frist til eventuelt at gøre
indsigelse imod dette. | | |
| | |
§ 64.
Følgende afgørelser, der træffes af Den Sociale
Sikringsstyrelse, kan indbringes for Ankestyrelsen: 1) Afgørelser om hjælp til
udlændinge efter § 3, stk. 4, i lov om aktiv
socialpolitik. 2) Afgørelser om hjælp til
danskere i udlandet efter § 6 i lov om aktiv
socialpolitik. 3) Afgørelser om
efterlevelseshjælp til personer, som efter Rådets
forordning nr. 1408/71 og den tilhørende EØS-aftale
er omfattet af dansk lovgivning om social sikring, jf.
§ 85 a, stk. 8, jf. stk. 9, i lov om aktiv
socialpolitik. 4) Afgørelser om ret til pension i
udlandet efter § 3, stk. 4, og § 62 i lov om
social pension, og § 3, stk. 3, og § 56 i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. 5) Afgørelser om, hvilket lands
lovgivning der skal anvendes efter reglerne i EF-forordning nr.
1408/71, Nordisk Konvention om Social Sikring og de tosidede
aftaler om social sikring, som Danmark har indgået med andre
lande, bortset fra afgørelser om indgåelse af aftaler
med et eller flere lande med henblik på fravigelse
heraf. Stk. 2.Den person, som afgørelsen
vedrører, kan klage over afgørelserne efter stk. 1.
Kommunen kan klage over en afgørelse efter stk. 1, nr.
1. | | 4.§ 64, stk. 1, nr. 1,
ophæves. Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4. 5.§ 64, stk. 2, 2.
pkt.,ophæves. |
| | |
| | § 3 I lov om almene
boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1118 af 26.
september 2007, som ændret ved § 10 i lov nr. 539
af 8. juni 2006, lov nr. 1590 af 20. december 2006 og § 2
i lov nr. 575 af 6.juni 2007, foretages følgende
ændringer: |
| | |
| | Efter § 178
indsættes: »§ 178 a. Reglerne i § 11 a i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område finder tilsvarende anvendelse ved
kommunalbestyrelsens, det sociale nævns og Ankestyrelsens
behandling af sager om anvisning af en bolig eller sager om
godkendelse af udlejning af en bolig i henhold til denne lov,
tidligere ældreboliglov, tidligere boligbyggerilove,
tidligere kollegiestøttelove og tidligere
byggestøttelove samt ved kommunalbestyrelsens behandling af
sager om anvisning af en bolig i andet udlejningsbyggeri. Stk. 2. De myndigheder, der er nævnt
i stk. 1, skal give den, der ansøger om eller modtager
hjælp, skriftlig besked om adgangen til at indhente
oplysninger efter stk.1.« |
| | |
| | § 4 Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
juli 2008. Stk. 2. Afgørelser om hjælp til
udlændinge efter § 3, stk. 4, i lov om aktiv
socialpolitik, der er truffet af Sikringsstyrelsen inden den 1.
september 2007, kan uanset ophævelsen af § 64, stk.
1, nr. 1, og stk. 2, 2. pkt., i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, jf. denne lovs
§ 2, nr. 4 og 5, indbringes for Ankestyrelsen. |