L 72 Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om almene boliger m.v.

(Takst for driftsorienteret tilsyn, indhentelse af økonomiske oplysninger om husstandsmedlemmer og indhentelse af oplysninger om boligsøgende ved anvisninger af ledige almene boliger m.v.).

Af: Velfærdsminister Karen Jespersen (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Delt

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 06-02-2008

Fremsættelse: 06-02-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l72_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (6. februar 2008)

Velfærdsministeren (Karen Jespersen) :

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om almene boliger m.v. (Takst for driftsorienteret tilsyn, indhentelse af økonomiske oplysninger om husstandsmedlemmer og indhentelse af oplysninger om boligsøgende ved anvisninger af ledige almene boliger m.v.)

(Lovforslag nr. L 72).

Lovforslaget indeholder tre elementer.


1) Takst for det generelle driftsorienterede tilsyn, »tilsynstakst«

2) Indhentelse af nødvendige økonomiske oplysninger om husstandsmedlemmer

3) Indhentelse af oplysninger om boligsøgende ved anvisninger af ledige almene boliger m.v.



For det første foreslås det, at kommunalbestyrelser og regionsråd skal fastsætte en takst for deres udførelse af det generelle driftsorienterede tilsyn. Taksten skal beregnes med udgangspunkt i de gennemsnitlige omkostninger ved gennemførelsen af tilsynet til tilbuddet eller typen af tilbud, og skal betales af de tilbud, der er omfattet af tilsynet.


Formålet med forslaget er at skabe størst mulig gennemskuelighed og sammenlignelighed mellem de private, herunder selvejende institutioner, regionale og kommunale tilbud efter serviceloven. Som reglerne er i øjeblikket, skal kommuner og regioner indregne udgifter til det institutionelle tilsyn i taksterne for kommunale og regionale tilbud. Dermed bliver taksterne for disse tilbud højere end for tilsvarende private tilbud, som ikke indeholder udgifter til det driftsorienterede tilsyn. Med forslaget skabes der ligestilling mht. takstberegningen, hvilket forbedrer den sociale service for borgeren, idet den faglige beslutning om valg af tilbud ikke skævvrides af udgiftstænkning, ligesom forslaget vil medvirke til at opretholde et bredt spek¬trum af såvel offentlige som private tilbud til gavn for borgeren. Forslaget giver nemlig en mere retfærdig fordeling af udgifterne til tilsyn med private tilbud, idet det med forslaget bliver de kommuner, som bruger tilbuddet, som betaler, og ikke den kommune, som tilbuddet ligger i. Det vil mindske modstand fra kommuner mod at have mange private tilbud, som bruges af andre kommuner, liggende i kommunen.


For det andet foreslås, at den adgang, myndighederne har efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale område til uden samtykke at forlange nødvendige økonomiske oplysninger om en ansøger og dennes ægtefælle fra andre myndigheder, udvides til også at omfatte nødvendige oplysninger om ansøgerens eventuelle samlever og andre relevante husstandsmedlemmer.


Formålet hermed er i første række at sikre adgang til, at det nye indkomstregister, efter lov om et indkomstregister, kan anvendes i relation til alle personer, hvis indkomst indgår ved beregningen af sociale ydelser. Hermed gøres anvendelsen af registret mere effektiv.


Endelig foreslås det, at der i lov om almene boliger m.v. tilvejebringes en hjemmel til, at kommunerne, de sociale nævn og Ankestyrelsen kan indhente alle de oplysninger både af økonomisk og personlige karakter fra andre myndigheder m.fl., som er nødvendige for at behandle sager om anvisninger af boligsøgende til ledige almene boliger mv. Indhentelse af andre oplysninger end økonomiske kræver efter lovforslaget den pågældendes forudgående samtykke. I det omfang oplysningerne findes i indkomstregistret, skal de nævnte myndigheder indhente oplysningerne herfra.


Lovforslaget skønnes ikke at ville have økonomiske konsekvenser for det offentlige samlet set.


De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.


Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2008.


Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.