Skriftlig fremsættelse (6.
februar 2008)
Velfærdsministeren (Karen Jespersen)
:
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service, lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område og lov om almene boliger m.v. (Takst for
driftsorienteret tilsyn, indhentelse af økonomiske
oplysninger om husstandsmedlemmer og indhentelse af oplysninger om
boligsøgende ved anvisninger af ledige almene boliger
m.v.)
(Lovforslag nr. L 72).
Lovforslaget indeholder tre elementer.
1) Takst for det
generelle driftsorienterede tilsyn, »tilsynstakst«
2) Indhentelse af
nødvendige økonomiske oplysninger om
husstandsmedlemmer
3) Indhentelse af
oplysninger om boligsøgende ved anvisninger af ledige almene
boliger m.v.
For det første foreslås det, at
kommunalbestyrelser og regionsråd skal fastsætte en
takst for deres udførelse af det generelle driftsorienterede
tilsyn. Taksten skal beregnes med udgangspunkt i de gennemsnitlige
omkostninger ved gennemførelsen af tilsynet til tilbuddet
eller typen af tilbud, og skal betales af de tilbud, der er
omfattet af tilsynet.
Formålet med forslaget er at skabe størst mulig
gennemskuelighed og sammenlignelighed mellem de private, herunder
selvejende institutioner, regionale og kommunale tilbud efter
serviceloven. Som reglerne er i øjeblikket, skal kommuner og
regioner indregne udgifter til det institutionelle tilsyn i
taksterne for kommunale og regionale tilbud. Dermed bliver
taksterne for disse tilbud højere end for tilsvarende
private tilbud, som ikke indeholder udgifter til det
driftsorienterede tilsyn. Med forslaget skabes der ligestilling
mht. takstberegningen, hvilket forbedrer den sociale service for
borgeren, idet den faglige beslutning om valg af tilbud ikke
skævvrides af udgiftstænkning, ligesom forslaget vil
medvirke til at opretholde et bredt spek¬trum af såvel
offentlige som private tilbud til gavn for borgeren. Forslaget
giver nemlig en mere retfærdig fordeling af udgifterne til
tilsyn med private tilbud, idet det med forslaget bliver de
kommuner, som bruger tilbuddet, som betaler, og ikke den kommune,
som tilbuddet ligger i. Det vil mindske modstand fra kommuner mod
at have mange private tilbud, som bruges af andre kommuner,
liggende i kommunen.
For det andet foreslås, at den adgang, myndighederne har
efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område til uden samtykke at forlange nødvendige
økonomiske oplysninger om en ansøger og dennes
ægtefælle fra andre myndigheder, udvides til også
at omfatte nødvendige oplysninger om ansøgerens
eventuelle samlever og andre relevante husstandsmedlemmer.
Formålet hermed er i første række at sikre
adgang til, at det nye indkomstregister, efter lov om et
indkomstregister, kan anvendes i relation til alle personer, hvis
indkomst indgår ved beregningen af sociale ydelser. Hermed
gøres anvendelsen af registret mere effektiv.
Endelig foreslås det, at der i lov om almene boliger
m.v. tilvejebringes en hjemmel til, at kommunerne, de sociale
nævn og Ankestyrelsen kan indhente alle de oplysninger
både af økonomisk og personlige karakter fra andre
myndigheder m.fl., som er nødvendige for at behandle sager
om anvisninger af boligsøgende til ledige almene boliger mv.
Indhentelse af andre oplysninger end økonomiske kræver
efter lovforslaget den pågældendes forudgående
samtykke. I det omfang oplysningerne findes i indkomstregistret,
skal de nævnte myndigheder indhente oplysningerne
herfra.
Lovforslaget skønnes ikke at ville have
økonomiske konsekvenser for det offentlige samlet set.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med de kommunale parter.
Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli
2008.
Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget
til Folketingets velvillige behandling.