L 61 (som fremsat): Forslag til lov om administration
af forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for
territorialt samarbejde. (EGTS).
Fremsat den 30. januar 2008 af
økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om administration af forordning om oprettelse
af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS)
Kapitel 1
Formål
§ 1.
Loven har til formål, i overensstemmelse med de regler der
følger af forordning om oprettelse af en europæisk
gruppe for territorialt samarbejde (EGTS), at fastlægge
regler om deltagelse af danske myndigheder, offentligretlige
organer m.v., jf. § 2, stk. 1, i en EGTS og regler om
registrering, opløsning m.v. af en EGTS med hjemsted i
Danmark.
Kapitel 2
Ansøgning om deltagelse i en
EGTS m.v.
§ 2.
En EGTS kan alene bestå af medlemsstater, regionale og lokale
myndigheder, offentligretlige organer og af sammenslutninger
af disse.
Stk. 2. En EGTS handler
inden for rammerne af de opgaver, som den har fået
overdraget, og som kun omfatter lettelse og fremme af det
territoriale samarbejde med henblik på at styrke den
økonomiske og sociale samhørighed, og som
fastlægges af medlemmerne med udgangspunkt i, at de alle
ligger inden for rammerne af den kompetence, som det enkelte medlem
har i henhold til national lovgivning.
Stk. 3. Uden finansielt
bidrag fra Det Europæiske Fællesskab kan de opgaver,
der tillægges en EGTS, kun omfatte de typer af samarbejde,
der er opført i artikel 6 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling.
Stk. 4. En EGTS, hvor et
eller flere medlemmer har begrænset ansvar, jf. artikel 12,
stk. 2, i forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for
territorialt samarbejde (EGTS), kan ikke registreres med hjemsted i
Danmark.
§ 3.
Anmodninger om deltagelse i en EGTS fremsendes til Erhvervs-
og Byggestyrelsen. Anmodninger skal være bilagt kopi af den
foreslåede aftale, der regulerer EGTS'en, de foreslåede
vedtægter og en redegørelse fra den eller de relevante
ressortministerier om, at det pågældende danske medlems
deltagelse i EGTS'en er i overensstemmelse med den kompetence,
medlemmet har i henhold til dansk lovgivning. Hvis den
foreslåede aftale og de foreslåede vedtægter ikke
er udarbejdet på dansk, skal der tillige indsendes en
autoriseret oversættelse på dansk. Erhvervs- og
Byggestyrelsen træffer afgørelse efter udtalelse fra
eventuelle berørte ressortministerier.
Stk. 2. Ændringer
i aftalen, der regulerer en EGTS, og væsentlige
ændringer i en EGTS' vedtægter skal godkendes af
Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Stk. 3. I forbindelse
med godkendelsen af en anmodning vedrørende en EGTS,
der har hjemsted i Danmark, bestemmer Erhvervs- og
Byggestyrelsen, hvem der fører kontrol med en EGTS'
forvaltning af offentlige midler. Eventuelle udgifter forbundet med
kontrollen afholdes af den pågældende EGTS.
Stk. 4. Erhvervs- og
Byggestyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
anmodninger om deltagelse i en EGTS.
Stk. 5.
Afgørelser, der træffes af Erhvervs- og Byggestyrelsen
efter stk. 1-3 og regler fastlagt i medfør af stk. 4, kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Kapitel 3
Registrering
§ 4.
Ledelsen for en EGTS med hjemsted i Danmark skal anmelde den
pågældende EGTS til registrering i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. Som bilag til anmeldelsen til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen skal vedlægges Erhvervs- og Byggestyrelsens
godkendelse af anmodninger efter § 3 og tilsvarende
godkendelser fra de relevante kompetente udenlandske
myndigheder.
§ 5.
En EGTS med hjemsted i Danmarker pligtig og eneberettiget til i sit
navn at benytte betegnelsen "europæisk gruppe for
territorialt samarbejde" eller forkortelser, der er dannet
deraf.
Stk. 2. Navnet på
en EGTS med hjemsted i Danmark skal tydeligt adskille sig fra
navnet på andre virksomheder, der er registreret i Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen. I navnet må ikke optages
slægtsnavn, firma, særegent navn på fast ejendom,
varemærke, forretningskendetegn og lignende, der ikke
tilkommer EGTS'en, eller noget, som kan forveksles hermed.
Stk. 3. Navnet på
en EGTS med hjemsted i Danmark må ikke være egnet til
at vildlede. Navnet må ikke indeholde angivelse af
foretagender, der ikke står i forbindelse med EGTS'ens
formål. Angiver navnet en bestemt virksomhed, må det
ikke bibeholdes uforandret, når virksomhedens art
væsentligt forandres.
Stk. 4. Bestemmelserne i
stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse på binavne for en EGTS
med hjemsted i Danmark. Ved benyttelse af binavnet skal EGTS'ens
hovednavn tilføjes binavnet i parentes.
Stk. 5. En EGTS med
hjemsted i Danmark skal på breve og andre forretningspapirer
samt på dens hjemmeside angive navn, hjemsted (hovedkontor)
og registreringsnummer.
§ 6.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere
regler for anmeldelse af en EGTS, gebyr for sådan anmeldelse,
gebyr for offentliggørelse i forbindelse med anmeldelse og
gebyr for udskrifter m.v. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan
desuden fastsætte gebyr for rykkerskrivelse m.v. ved for sen
betaling.
Stk. 2. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
registrering og offentliggørelse af en EGTS med hjemsted i
Danmark, herunder registrering og offentliggørelse af dennes
aftale, vedtægter, ledelse og revisor.
Stk. 3.
Afgørelser truffet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i
henhold til §§ 4 og 5 og forskrifter udstedt i henhold
til § 6, stk. 1 og 2, kan indbringes for
Erhvervsankenævnet senest 4 uger efter, at afgørelsen
er meddelt den pågældende EGTS.
Kapitel 4
Regnskab, revision og
opløsning
§ 7.
For en EGTS med hjemsted i Danmark finder bogføringslovens
og årsregnskabslovens regler tilsvarende anvendelse som for
et aktieselskab.
Stk. 2.
Årsregnskabslovens § 135, stk. 1, 2. pkt., gælder
ikke for en EGTS med hjemsted i Danmark, idet disse har pligt til
at lade årsrapporten revidere uanset størrelse.
§ 8.
Bestemmelserne om likvidation, tvangsopløsning og konkurs i
aktieselskabslovens kapitel 14 gælder med de
nødvendige afvigelser, der følger af en EGTS'
særlige karakter.
Stk. 2. Træffer
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afgørelse efter reglerne i
aktieselskabslovens kapitel 14, finder aktieselskabslovens §
159 b anvendelse.
§ 9.
Anmoder en kompetent offentlig myndighed skifteretten om at
opløse en EGTS med hjemsted i Danmark, skal den
pågældende myndighed straks give både Erhvervs-
og Byggestyrelsen og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen underretning
om, at den pågældende anmodning om opløsning af
en EGTS er sendt til skifteretten. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
registrerer EGTS'en som værende "under
tvangsopløsning".
Kapitel 5
Straf
§ 10.
Overtrædelser af § 5 kan straffes med bøde.
Stk. 2. I forskrifter,
der udstedes i medfør af § 6, kan der fastsættes
straf i form af bøde for overtrædelse af
bestemmelserne i forskrifterne.
Stk. 3. Der kan
pålægges en EGTS strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 6
Ikrafttrædelsesbestemmelser
m.v.
§ 11.
Loven træder i kraft den 1. juni 2008.
§ 12.
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Baggrund
Lovforslaget har baggrund i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 1082/2006/EF af 5. juli 2006 om
oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde
(EGTS). Forordningen er optrykt som bilag til lovforslaget. Med
lovforslaget fastsættes de administrative rammer, der er
nødvendige for at administrere ordningen, herunder
træffes de valg, som forordningen åbner mulighed for
på enkelte områder.
Forordningen har til formål at lette det
grænseoverskridende samarbejde i EU mellem myndigheder,
offentligretlige organer m.v. og sammenslutninger af sådanne
organer eller myndigheder i medlemsstaterne og derigennem styrke
den økonomiske og sociale samhørighed.
I dag organiseres det strukturfondsfinansierede
grænseoverskridende samarbejde, som danske myndigheder,
offentligretlige organer m.v. deltager i, som regel via
privatretlige aftaler. Med forordningen får myndigheder,
offentligretlige organer m.v. generelt mulighed for at etablere
f.eks. et strategisk samarbejde eller et konkret projekt i en EGTS.
Som EGTS får samarbejdet status som en juridisk person og kan
erhverve og afhænde fast ejendom og løsøre,
ansætte personale samt optræde som part i
retssager.
En EGTS kan alene bestå af statslige, regionale, lokale
myndigheder eller andre offentligretlige organer m.v., der
går sammen med tilsvarende myndigheder eller organer m.v. i
et andet EU-land om at gennemføre et samarbejde på
tværs af grænserne. En EGTS skal således
bestå af medlemmer, der er hjemmehørende på
mindst to medlemsstaters område.
Forordningens artikler beskriver blandt andet formålet
med og karakteren af en EGTS, sammensætning af medlemmer og
oprettelse af en EGTS, kontrol, opgaver samt krav til aftaler,
vedtægter, organisation, budget og opløsning.
Forordningen fastlægger dog samtidig, at myndigheder og
offentligretlige organers deltagelse i en EGTS skal være
forenelig med national lovgivning. Med andre ord er det den
nationale lovgivning som gælder, når det skal
afgøres, hvorvidt og på hvilke vilkår en dansk
myndighed eller offentligretligt organ kan deltage i en EGTS. Dette
indebærer bl.a., at der ved deltagelse i en EGTS ikke vil
kunne ske indskrænkning af danske kommuners
beføjelser. Baggrunden er, at samarbejder, der
indebærer sådan indskrænkning, og som er hjemlet
i § 60 i lov om kommunernes styrelse, efter bestemmelsen alene
kan have danske kommuner som deltagere.
Endvidere fastlægger forordningen, at en EGTS har status
af juridisk person i den medlemsstat, hvor den har sit hjemsted,
således at en EGTS, der er registreret i Danmark, skal
følge gældende lovgivning her i landet.
Det skal bemærkes, at forordningen fastslår, at
det er frivilligt, om man vil oprette en EGTS, som det territoriale
samarbejde kan foregå igennem. Det betyder, at det allerede
eksisterende territoriale samarbejde kan fortsætte
upåvirket af dette lovforslag, ligesom nye initiativer kan
gennemføres uden etablering af en EGTS.
2. Lovforslagets indhold
Artikel 16 i forordningen fastlægger, at medlemsstaterne
træffer passende foranstaltninger for at sikre en effektiv
iværksættelse af forordningen. Lovforslaget har til
formål at træffe disse foranstaltninger for så
vidt angår danske myndigheders og offentligretlige organers
deltagelse i en EGTS.
Forordningen åbner mulighed for, at medlemsstaterne kan
begrænse de opgaver, en EGTS kan udføre uden
finansielt bidrag fra Fællesskabet. Sådanne opgaver
skal dog som minimum omfatte de samarbejdsaktioner, der er
opført i artikel 6 i Regionalfondsforordningen, dvs. opgaver
som styrker den økonomiske og sociale samhørighed, og
som det generelt er muligt at gøre støtteberettiget i
et territorielt strukturfondsprogram. Der lægges i
lovforslaget op til at anvende denne begrænsning for at
understrege, at myndigheder, offentligretlige organer m.v. ikke kan
udvide deres kompetencer.
For at sikre tredje parts krav over for en EGTS lægger
lovforslaget endvidere op til, at en EGTS ikke kan registreres i
Danmark, hvis et eller flere medlemmer af den
pågældende EGTS har begrænset ansvar. Et af de
få lande, som på nuværende tidspunkt har
gennemført regler i henhold til forordningen, er
Storbritannien, som ligeledes ikke tillader registrering af en EGTS
i Storbritannien, hvis medlemmerne heraf har begrænset
ansvar.
Lovforslaget fastlægger endvidere, hvem der er de
administrerende myndigheder. Lovforslaget vil fastlægge de
regler, der er nødvendige for anvendelsen her i landet af
forordningen, herunder at anmodninger fra danske myndigheder,
offentligretlige organer m.v. om deltagelse i en EGTS indsendes til
og behandles af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Det bestemmes
endvidere, at Erhvervs- og Byggestyrelsen kan fastsætte
nærmere regler om anmodninger om deltagelse i en EGTS.
Lovforslaget fastlægger regler om registrering af,
regnskab for og opløsning af en EGTS. Det bestemmes
herunder, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte
nærmere regler om registrering af en EGTS med hjemsted i
Danmark, om gebyrer m.v.
En EGTS vil være en juridisk person, der etableres ved
aftale mellem de involverede myndigheder m.v. og organiseres
på interessentskabslignende vilkår. Foreninger og
selskaber m.v., der er organiseret på et privatretligt
grundlag, betragtes som udgangspunkt ikke som en del af den
offentlige forvaltning, hvilket indebærer, at de nævnte
organer ikke er omfattet af forvaltningsretlige regler, herunder
forvaltningsloven og offentlighedsloven. Dette gælder, uanset
om den virksomhed, der sædvanligvis udøves, ganske kan
sidestilles med den, der udøves af forvaltningsmyndigheder.
Det tilsvarende vil gælde for en EGTS, der således vil
være at anse for et privatretligt organ.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre visse administrative
byrder for staten. Omfanget heraf vil afhænge af, i hvilket
omfang danske myndigheder, offentligretlige organer m.v. vil
udnytte muligheden for at deltage i grænseoverskridende
samarbejder gennem en EGTS. Økonomi- og Erhvervsministeriet
er ikke bekendt med, at danske myndigheder, offentligretlige
organer m.v. på nuværende tidspunkt har planlagt at
etablere eller deltage i en EGTS. Udover udgifter til
administration af ordningen vil lovforslaget være
udgiftsneutralt. For deltagerne i en EGTS kan der være
omkostninger forbundet f.eks. med registrering af en EGTS. En
anmodning om at deltage i en EGTS er dog frivillig.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ikke erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurder ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser, og det bør derfor ikke
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget i sig selv har ingen miljømæssige
konsekvenser. Lovforslaget giver mulighed for at etablere en EGTS,
der har til formål at gennemføre
grænseoverskridende miljøsamarbejde med positive
konsekvenser for miljøet.
7. Forholdet til EU-retten
Artikel 16, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 1082/2006/EF af 5. juli 2006 om oprettelse af en
europæisk gruppe for territorialt samarbejde
(EGTS)pålægger medlemsstaterne at træffe passende
foranstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse
af forordningen. Med lovforslaget fastsættes de
nødvendige regler for danske myndigheders og
offentligretlige organers deltagelse i og etablering af en
EGTS.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring hos
følgende: 3F, Fagligt Fælles Forbund (SiD), A-kassen
for Selvstændige (ASE), Advokatrådet, Akademiet for de
Tekniske Videnskaber (ATV), Akademikernes Centralorganisation (AC),
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bornholms
Regionskommune, Bornholms Vækstforum, CO-industri, DANAK, Den
Danske Akkrediterings- og Metrologifond, DANIAmet Secretariat,
Danmarks Eksportråd, Danmarks Erhvervsråd, Danmarks
Forskningsråd, Danmarks Rederiforening, Danmarks Statistik,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Erhverv,
Dansk ErhvervsFremme (DEF), Dansk Handel & Service, Dansk
Industri, Dansk Iværksætter Forening, Dansk Landbrug,
Dansk Management Råd (DMR), Dansk Metalarbejderforbund, Dansk
Opfinderforening (DaFFO), Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Havne, Danske Regioner, De Samvirkende Invalideorganisationer DSI,
Domstolsstyrelsen, DS Håndværk & Industri,
Erhvervsankenævnet, Eurolab Danmark, Europakommissionen,
Fagligt Internationalt Center (FIC), Finansrådet,
Forbrugerrådet, Foreningen af danske turistchefer, Foreningen
af erhvervsserviceleverandører, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer FRR, Forsikring og
Pension, Forskerparkforeningen i Danmark, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), HK, HORESTA,
Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), HTS - Handel, Transport og
Serviceerhvervene, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Brancheforeningen,
Kommunernes Landsforening, Kommunernes Revision, Københavns
Kommune, Landbrugsrådet, Landdistrikternes
fællesråd, Landsforeningen af landsbysamfund,
Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, PAR -
F.R.I. Rådet, Realkreditrådet, Region Hovedstaden,
Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland,
Region Syddanmark, Rektorkollegiet, Revisionsaktieselskabet af 1.
december 1962, Revisionsdirektoratet for Københavns Kommune,
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danmarks Godkendte
Serviceinstitutter (GTS), Sammenslutningen af danske
småøer, Sammenslutning af Landbrugets
Arbejdsgiverforening, Sekretariatet for Nordsøprogrammet,
Statens Byggeforskningsinstitut, Tekniq- Installatørernes
organisation, VisitDenmark, VækstFonden, Vækstforum for
Region Hovedstaden, Vækst-forum for Region Midtjylland,
Vækstforum for Region Nordjylland, Vækstforum for
Region Sjælland, Vækstforum for Region Syddanmark,
-resundskomiteen.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Udgifter til administrationen af den
foreslåede ordning. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Den administrative byrde vil afhænge
af interessen for etablering af og deltagelse i en EGTS. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Med lovforslaget fastsættes de
nødvendige regler for at bringe den danske lovgivning i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning
nr. 1082/2006/EF af 5. juli 2006 om oprettelse af en
europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS). |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til kapitel 1
Formål
Til § 1
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Lovforslaget har derfor alene til formål at træffe
visse valg, som forordningen åbner mulighed for, og
nærmere at fastlægge de administrative regler, der er
nødvendige for at administrere ordningen. Lovforslaget skal
således tilvejebringe hjemmel for de nødvendige regler
for, at forordningen kan anvendes i Danmark, jf. artikel 16 i
forordningen, der fastlægger, at medlemsstaterne skal
træffe passende foranstaltninger for at sikre en effektiv
iværksættelse af forordningen.
Til kapitel 2
Ansøgning om deltagelse i
en EGTS m.v.
Til § 2
Lovforslagets § 2, stk. 1, er
alene en sammenskrivning af forordningens artikel 3, stk. 1,
ligesom § 2, stk. 2, alene er en
gengivelse af forordningens artikel 7, stk. 2. Bestemmelserne er
derfor udelukkende begrundet i praktiske hensyn og for at
gøre loven lettere at administrere efter.
Det skal fremhæves, at et medlemskab af en EGTS ikke
giver adgang til en udvidelse af de beføjelser, som det
enkelte medlem har i henhold til national lovgivning.
Det fremgår af stk. 1, at en
EGTS alene kan bestå af medlemsstater, regionale og lokale
myndigheder, offentlig retlige organer og af sammenslutninger
af disse. Offentligretlige organer er defineret i forordningens
artikel 3, stk. 1, litra d.
I § 2, stk. 2, beskrives de
opgaver, en EGTS kan varetage. Alle opgaverne skal omfatte lettelse
og fremme af det territoriale samarbejde med henblik på at
styrke den økonomiske og sociale samhørighed.
Opgaverne kan både vedrøre aktiviteter, der
gennemføres med eller uden finansielt bidrag fra
Fællesskabet. Bidrag fra Fællesskabet kan for eksempel
være bidrag fra EU's Regionalfond eller fra EU's midler til
forskning og udviklingsprojekter.
I forordningens artikel 7, stk. 3, er der åbnet mulighed
for, at medlemsstaterne kan begrænse de opgaver, en EGTS kan
udføre uden finansielt bidrag fra Fællesskabet.
Sådanne opgaver skal dog som minimum omfatte de
samarbejdsaktioner, der er opført i artikel 6 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1080/2006/EF af
5. juli 2006 om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
(Regionalfondsforordningen), dvs. opgaver, som styrker den
økonomiske og sociale samhørighed, og som ligger
indenfor rammerne af de grænseoverskridende
strukturfondsprogrammer. Sådanne opgaver kan f.eks.
være samarbejder om erhvervsudvikling, innovation,
miljø, transport, handel, energi, samarbejder på
sundheds-, kultur-, turisme-, og uddannelsesområdet, samt
samarbejder om fremme af grænseoverskridende arbejdsmarkeder,
social inddragelse og fælles udnyttelse af eksempelvis
forsknings- og udviklingsfaciliteter. Under hensyn til de
omfattende muligheder for samarbejde inden for artikel 6 i
Regionalfondsforordningen, fastlægger § 2, stk. 3, at en EGTS uden finansielt
bidrag fra Fællesskabet og med dansk deltagelse alene kan
omfatte opgaver inden for artikel 6 i
Regionalfondsforordningen.
Det følger af forordningens artikel 12, stk. 2, 2.
pkt., at i det omfang en EGTS' formue ikke kan dække dens
forpligtelser, hæfter medlemmerne i forhold til deres bidrag
for en EGTS' gæld uanset dens art. Det følger af
dette, at medlemmer af en EGTS med hjemsted i Danmark hæfter
subsidiært, ubegrænset og pro rata for en EGTS'
gæld. Da det ikke er muligt at oprette en dansk EGTS med
medlemmer, der har begrænset hæftelse, er der ligeledes
tale om en personlig hæftelse.
Medlemmerne hæfter således med hele deres formue
for alle typer af gæld, hvis en EGTS' egen formue ikke kan
dække dens forpligtigelser. Kreditorerne kan dog ikke rette
hele deres krav mod et enkelt medlem, da disse alene hæfter i
forhold til deres bidrag til en EGTS.
Har en EGTS to medlemmer, der hver har indskudt 50 % af en
EGTS' formue, må kreditorerne således rette halvdelen
af deres krav mod hvert medlem af EGTS'en.
Hæftelsen i en EGTS med hjemsted i Danmark minder
således i en vis grad om den, som i dag kendes fra
interessentskaber. Der er dog den væsentlige forskel, at
medlemmerne i en EGTS hæfter pro rata, hvor interessenterne i
et interessentselskab hæfter solidarisk.
I henhold til forordningens artikel 12, stk. 2, sidste pkt.,
kan en medlemsstat forbyde registrering på sit område
af en EGTS, hvis medlemmer har begrænset ansvar. For at sikre
tredje parts krav over for en EGTS foreslås med § 2, stk. 4, at en EGTS ikke kan
registreres i Danmark, hvis et eller flere medlemmer af EGTS'en har
begrænset ansvar. Reglen forhindrer ikke, at danske
myndigheder, offentligretlige organer m.v. kan være medlemmer
af en EGTS, der er registreret i et andet medlemsland, selv om et
eller flere medlemmer af en sådan EGTS, herunder danske
medlemmer, har begrænset ansvar.
Kun få af medlemslandene har endnu vedtaget regler for
gennemførelsen af forordningen. Et af de lande, som indtil
videre har vedtaget lignende regler, er Storbritannien, der bl.a.
forbyder registrering af en EGTS i Storbritannien, hvis medlemmerne
har begrænset ansvar.
Til § 3
§ 3, stk. 1, i lovforslaget
fastlægger, at Erhvervs- og Byggestyrelsen, efter udtalelse
fra det eller de relevante ressortministerier, træffer
afgørelse om anmodninger om deltagelse i en EGTS.
For at Erhvervs- og Byggestyrelsen kan påbegynde
behandlingen af en anmodning, skal anmodningen være bilagt
den foreslåede aftale, der skal regulere en EGTS, de
foreslåede vedtægter samt en redegørelse fra den
eller de relevante danske ressortministerier om, at det
pågældende potentielle danske medlems deltagelse i en
EGTS er i overensstemmelse med den kompetence, medlemmet har i
henhold til dansk lovgivning.Hvis statslige myndigheder eller
institutioner, der er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2-4, i lov
om revisionen af statens regnskaber m.m., jf.
lovbekendtgørelse nr. 3 af 7. januar 1997, ønsker at
deltage i en EGTS, skal den pågældende myndighed eller
institution i henhold til § 7 i den nævnte lov på
forhånd rådføre sig med rigsrevisor om
revisionsspørgsmål af større betydning.
Erhvervs- og Byggestyrelsens behandling af en anmodning vil
primært omfatte undersøgelse af, om det potentielle
medlem af en EGTS falder inden for de kategorier, der er opregnet i
forordningens artikel 3, at konstatere at aftale og vedtægter
indeholder de elementer, der er opregnet i forordningens artikel 8
og 9 og at påse, at en EGTS' opgaver ligger inden for de
rammer, der er beskrevet i artikel 7 i forordningen.
Lovforslaget fastlægger, at hvis den foreslåede
aftale og de foreslåede vedtægter ikke er udarbejdet
på dansk, skal der tillige indsendes en autoriseret
oversættelse på dansk. Hermed forstås en
oversættelse, der er foretaget af en autoriseret
translatør eller tolk.
§ 3, stk. 2,fastlægger,
at ændringer i den aftale, der regulerer samarbejdet i en
EGTS og væsentlige ændringer i en EGTS' vedtægter
skal godkendes af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Bestemmelsen svarer
til forordningens artikel 4, stk. 6, 1. pkt. I forordningens
artikel 4, stk. 6, 2. pkt. fastlægges, at væsentlige
ændringer i vedtægterne er ændringer, som direkte
eller indirekte medfører en ændring i aftalen.
I henhold til artikel 6, stk. 1, i forordningen skal den
medlemsstat, hvor en EGTS har sit hjemsted, udpege den myndighed,
der har kompetencen til at føre kontrol med en EGTS'
forvaltning af offentlige midler. I lovforslagets § 3, stk. 3, foreslås det, at
Erhvervs- og Byggestyrelsen bestemmer, hvilken myndighed eller
hvilket organ der forestår kontrolopgaven for en EGTS med
hjemsted i Danmark. Det bestemmes på grundlag af
medlemskredsens sammensætning og opgaverne for en given EGTS.
Når en EGTS' opgaver omfatter foranstaltninger, som
medfinansieres af Fællesskabet, finder den relevante
lovgivning om kontrol med fællesskabsmidler dog anvendelse.
Eventuelle udgifter forbundet med kontrollen afholdes af den
pågældende EGTS. Udgifterne kan eksempelvis være
eksterne revisionsomkostninger.
§ 3, stk. 4, i lovforslaget
giver Erhvervs- og Byggestyrelsen hjemmel til om nødvendigt
at fastlægge nærmere regler om behandling af
anmodninger fra danske myndigheder, offentligretlige organer m.v.
om deltagelse i en EGTS.
I § 3, stk. 5, i lovforslaget
foreslås, at afgørelser truffet af Erhvervs- og
Byggestyrelsen efter stk. 1-3 og regler fastlagt i medfør af
stk. 4, ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Bestemmelsen er foreslået under hensyn til, at Erhvervs- og
Byggestyrelsens afgørelser om anmodninger om deltagelse i en
EGTS skal være baseret på en udtalelse fra
berørte ressortministerier, herunder eventuelt
Økonomi- og Erhvervsministeriet, og i øvrigt at der
ikke er særlige retssikkerhedsmæssige hensyn at tage
overfor borgerne, da afgørelserne normalt vil være
rettet mod andre myndigheder, offentligretlige organer m.v.
Til kapitel 3
Registrering
Til § 4
Det følger af forordningens artikel 5, stk. 1, at en
EGTS for at opnå status som juridisk person skal have
registreret og/eller offentliggjort sine vedtægter. For at
sikre, at en EGTS' medlemmer har de fornødne nationale
godkendelser til at deltage i en EGTS, er det nødvendigt, at
godkendelserne indsendes sammen med anmodningen om registrering i
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Ved godkendelser fra de relevante
kompetente udenlandske myndigheder, i henhold til hvis lov et
medlem er stiftet, forstås godkendelse i henhold til
forordningens artikel 4, stk. 3.
Til § 5
For at sikre, at offentligheden er klar over, at der er tale
om en juridisk person med hjemsted i Danmark, findes det
nødvendigt at fastsætte en regel, der påbyder en
EGTS at have betegnelsen EGTS eller betegnelsen Europæisk
Gruppe for Territorialt Samarbejde som en del af sit navn. De
foreslåede regler bygger på reglerne i de
gældende selskabslove (aktieselskabsloven og
anpartsselskabsloven) med de fornødne tillempelser. I §
5 foreslås regler om navn for alle de EGTS'er, der skal
registreres i Danmark.
Det foreslåede stk. 1
indebærer, at en EGTS med hjemsted i Danmark har pligt til og
er eneberettiget til i sit navn at benytte disse betegnelser for
deres retlige organisationsform og forkortelser heraf. Herved
sikres, at alene de EGTS'er, der er godkendt i henhold til
forordningen, kan anvende denne selskabsbetegnelse.
§ 5, stk. 2 og 3, svarer til aktieselskabslovens § 153,
stk. 2 og 3. Tilsvarende bestemmelser findes i lov om
anpartsselskaber og lov om erhvervsdrivende fonde.
Efter stk. 2, skal virksomheders
navne tydeligt adskille sig fra hinanden. Den tydelige adskillelse
af navnet må for så vidt angår de
registreringspligtige virksomheder vurderes over for øvrige
virksomhedsnavne. Eventuelt må der tilføjes et
tillæg, der klart adskiller navnet over for øvrige
virksomhedsnavne.
Følgende tilføjelser kan ikke adskille to navne,
der i øvrigt er ens: Organisationsbetegnelser, f.eks. A/S
eller EGTS, samt f.eks. betegnelserne »i likvidation«
eller »under konkurs«.
Stk.3 regulerer navnets sandhed.
Navnet må f.eks. ikke være egnet til at vildlede
offentligheden, f.eks. i relation til den erhvervsaktivitet, der
udøves.
Stk.4 bestemmer, at stk. 1-3
tilsvarende finder anvendelse på binavne for en EGTS med
hjemsted i Danmark, og at ved benyttelse af binavnet skal EGTS`ens
hovednavn tilføjes binavnet i parentes. Reglerne for binavne
svarer til aktieselskabslovens § 153, stk. 4, 1. og 2.
pkt.
Efter stk. 5 skal en EGTS' navn,
hjemstedsadresse og registreringsnummer klart og tydeligt
fremgå af breve, forretningspapirer og hjemmeside.
Bestemmelsens formål er at sikre, at det klart fremgår
af de dokumenter, der retter sig til offentligheden, at der er tale
om en EGTS.
Bestemmelsen svarer til den bestemmelse, der gælder for
aktieselskaber og filialer, jf. aktieselskabslovens § 153,
stk. 6.
Til § 6
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen forestår registre for
aktieselskaber, anpartsselskaber, erhvervsdrivende fonde m.v., hvor
ved der sikres offentlighed omkring vedtægter, ledelse og
revisor. Det er derfor vurderet som mest hensigtsmæssigt
også at placere registreringen for en EGTS med hjemsted her i
landet hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Det vil være nødvendigt at udstede administrative
regler om registrering og offentliggørelse af en EGTS med
hjemsted i Danmark. Det foreslås at henlægge
beføjelserne til at udstede bekendtgørelser hos
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Det sker, da Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen i forvejen fastlægger tilsvarende regler
for aktieselskaber m.v.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan således ved
bekendtgørelse fastsætte de nærmere regler for
anmeldelse, registrering og offentliggørelse i forbindelse
med anvendelse af forordningen. Herudover kan styrelsen indarbejde
eventuelle efterfølgende forordninger, der måtte
supplere eller ændre forordning om oprettelse af en
europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS).
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen udsteder i henhold til
ovenstående registreringslove en samlet bekendtgørelse
om anmeldelse, registrering, gebyr samt offentliggørelse
m.v. i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Bekendtgørelsen vil
blive udvidet med tilsvarende regler for anmeldelse, registrering,
gebyr og offentliggørelse af en EGTS med hjemsted i
Danmark.
Den foreslåede § 6, stk.
3, svarer til aktieselskabslovens § 159 b, stk. 1 og 2.
Det foreslås, at afgørelser truffet af Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen i henhold til §§ 4 og 5 og forskrifter
udstedt i henhold til § 6, stk. 1 og stk. 2 kan indbringes for
Erhvervsankenævnet senest 4 uger efter, at afgørelsen
er meddelt den pågældende EGTS. Herved behandles en
EGTS på samme måde som aktieselskaber i relation til
klageadgang til Erhvervsankenævnet.
Til kapitel 4
Regnskab, revision og
opløsning
Til § 7
Det fremgår af forordningens artikel 11, stk. 2, jf.
forordningens artikel 2, stk. 1, litra c, at en EGTS' regnskab er
underlagt regnskabsreglerne i det land, hvor den har sit hjemsted.
For aktieselskaber, anpartsselskaber og erhvervsdrivende fonde
gælder årsregnskabsloven. En EGTS, som er registreret i
Danmark, bliver således på lignende måde
underlagt reglerne i bogføringsloven og
årsregnskabsloven.
For at sikre, at en EGTS med hjemsted i Danmark skal
følge reglerne i bogføringsloven og
årsregnskabsloven, har det været nødvendigt at
præcisere, at en EGTS skal anvende de samme regler som
aktieselskaber. For at sikre, at der er den størst mulige
gennemsigtighed og kontrol af de offentlige midler, som en ETGS
forvalter, er det ligeledes skønnet nødvendigt at
lade en EGTS være omfattet af samme regnskabsklasse, som
aktieselskaber omfattes af. Af samme hensyn er det skønnet
nødvendigt at lade en EGTS' årsrapporter være
omfattet af lovpligtig revision. En EGTS kan derfor ikke benytte
sig af muligheden for at fravælge revision, jf.
årsregnskabslovens § 135, stk. 1, 2. pkt. På dette
punkt behandles en EGTS på samme måde som et statsligt
aktieselskab, der heller ikke har mulighed for at fravælge
revision.
Til § 8
Det fremgår af § 8, at bestemmelserne om
likvidation, tvangsopløsning og konkurs i
aktieselskabslovens kapitel 14 gælder med de
nødvendige afvigelser, under hensyn til en EGTS'
særlige karakter. Det indebærer, at kompetencen til at
opløse en EGTS med hjemsted i Danmark henhører under
skifteretten. Med skifteretten forstås skifteretten i den
retskreds, hvor en EGTS i henhold til den for EGTS'en
gældende aftale har sit hjemsted.
Det er ikke fundet hensigtsmæssigt at begrænse
kredsen af myndigheder, der kan anmode skifteretten om at
opløse en EGTS med hjemsted i Danmark. Det vil derfor bero
på en konkret vurdering, hvilke myndigheder der vil
være nærmest til at anmode skifteretten herom. Dette
vil blandt andet afhænge af EGTS'ens formål, hvilke
regler der er overtrådt og hvilken myndighed, der måtte
have en berettiget interesse, jf. forordningens artikel 14, stk.
1.
Henvisning til aktieselskabsloven betyder, at
aktieselskabslovens almindelige bestemmelser for proceduren i
forbindelser med likvidation finder anvendelse, hvis en EGTS med
hjemsted i Danmark skal opløses. Dette gælder
både for en beslutning om opløsning i henhold til den
for EGTS'en gældende aftale og for en tvangsmæssig
opløsning i henhold til art. 14, stk. 1, i forordningen. Ved
tvangsopløsning udpeger skifteretten en eller flere
likvidatorer. For opløsning og likvidation gælder de
almindelige regler for likvidation.
Endvidere betyder henvisningen til aktieselskabsloven, at
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan beslutte, at en EGTS med
hjemsted i Danmark skal opløses efter proceduren i
aktieselskabslovens § 117, hvis styrelsen ikke rettidigt
modtager EGTS'ens reviderede årsrapport.
Dette sikrer, at der bliver de samme reaktionsmuligheder over
for en EGTS med hjemsted i Danmark, som der er over for f.eks.
aktieselskaber og anpartsselskaber, der ikke rettidigt indsender
årsrapport i henhold til årsregnskabslovens
regler.
Med henvisningen til, at aktieselskabslovens kapitel 14 finder
anvendelse med de nødvendige tilpasninger, der følger
af en EGTS' særlige karakter, henses navnlig til, at en EGTS
ikke har nogen generalforsamling eller bestyrelse. Hvis ikke andet
følger af vedtægterne, er det forsamlingen, der
træffer beslutning i de tilfælde, hvor
beslutningskompetencen i henhold til aktieselskabsloven er henlagt
til generalforsamlingen eller bestyrelsen.
Til § 9
I henhold til forordningens artikel 14, stk. 1, skal en
kompetent ret eller myndighed kunne opløse en EGTS efter
anmodning fra en kompetent myndighed med en berettiget interesse,
hvis EGTS'en ikke længere opfylder kravene i forordningens
artikel 1, stk. 2, eller artikel 7.
Myndigheden, der har anmodet skifteretten om at opløse
en EGTS med hjemsted i Danmark, skal samtidig give både
Erhvervs- og Byggestyrelsen og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
underretning om, at en anmodning om opløsning af EGTS'en er
sendt til skifteretten. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen registrerer
herefter EGTS'en som værende »under
tvangsopløsning« og offentliggør dette i
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens informationssystem.
Til kapitel 5
Straf
Til § 10
Efter aktieselskabslovens § 160, stk. 1, straffes
overtrædelse af lovens forskrifter om indsendelse af
anmeldelser, vurderingsberetninger i henhold til § 6 c og
meddelelser til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen med bøde,
medmindre strengere straf er forskyldt efter straffeloven. På
samme måde straffes en række nærmere angivne
personer, herunder bestyrelsesmedlemmer og direktører,
dersom de ubeføjet røber, hvad de under
udførelsen af deres hverv har fået kundskab om.
Endvidere straffes overtrædelse af en række specifikke
bestemmelser i henhold til aktieselskabslovens § 161.
På denne baggrund foreslås det i stk. 1, at overtrædelser af § 5 i
denne lov straffes med bøde, medmindre højere straf
er forskyldt efter anden lovgivning. Dette svarer til, at
aktieselskabslovens § 153 er strafpålagt med bøde
ved samme lovs § 161.
I stk. 2 foreslås mulighed
for i bekendtgørelser udstedt i medfør af § 6 at
fastsætte bødestraf for overtrædelser af
bestemmelser i bekendtgørelserne.
I stk. 3gives der mulighed for at
pålægge EGTS`er straf for overtrædelse af
bestemmelserne.
Til kapitel 6
Ikrafttrædelsesbestemmelser
Til § 11
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni
2008.
Til § 12
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Grønland og Færøerne.
Bilag 1
Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 1082/2006/EF af 5. juli 2006 om oprettelse af en
europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE
UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab, særlig artikel 159, stk.
3,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg
1),
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
2),
efter proceduren i traktatens artikel 251
3), og
ud fra følgende betragtninger:
(1) I traktatens artikel 159, stk. 3, er det fastsat, at der
ud over de fonde, der er omhandlet i stk. 1 i nævnte artikel,
kan vedtages særlige aktioner med henblik på at
nå det mål om økonomisk og social
samhørighed, der er opstillet i traktaten. En harmonisk
udvikling af hele Fællesskabet og en styrkelse af den
økonomiske, sociale og territoriale samhørighed
forudsætter en styrkelse af det territoriale samarbejde. Med
henblik herpå bør der vedtages de fornødne
foranstaltninger for at forbedre betingelserne for
gennemførelse af aktioner vedrørende territorialt
samarbejde.
(2) Det er nødvendigt at træffe foranstaltninger
for at imødegå de betydelige vanskeligheder, som
medlemsstaterne, navnlig regionerne og de lokale myndigheder, har
haft med at iværksætte og forvalte foranstaltninger for
territorialt samarbejde inden for rammerne af de forskellige
nationale lovgivninger og procedurer.
(3) Under særlig hensyntagen til det øgede antal
land- og søgrænser i Fællesskabet som
følge af udvidelsen er det nødvendigt at fremme en
styrkelse af det territoriale samarbejde i
Fællesskabet.
(4) De bestående instrumenter, såsom den
europæiske økonomiske firmagruppe, har vist sig
dårligt egnede til at tilvejebringe et struktureret
samarbejde under Interreg-initiativet i programmeringsperioden
2000-2006.
(5) De gældende bestemmelser under Europarådet
omfatter forskellige muligheder og rammer, som regionale og lokale
myndigheder kan arbejde sammen om på tværs af
grænserne. Hensigten med dette instrument er ikke at
omgå disse rammer eller fastsætte et sæt
specifikke fælles regler, som skal finde ensartet anvendelse
på alle sådanne ordninger i hele
Fællesskabet.
(6) Ved Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 af 11. juli
2006 om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og
Samhørighedsfonden
4)øges de midler, der stilles til
rådighed for europæisk territorialt samarbejde.
(7) Det er også nødvendigt at fremme og
følge de foranstaltninger for territorialt samarbejde op,
der gennemføres uden finansielt bidrag fra
Fællesskabet.
(8) For at overvinde de bestående hindringer for
territorialt samarbejde er det nødvendigt at indføre
et samarbejdsinstrument på fællesskabsplan for på
Fællesskabets område at oprette samarbejdsgrupper, der
har status som juridisk person, med betegnelsen
»europæiske grupper for territorialt samarbejde«
(EGTS). Oprettelsen af en EGTS bør være
frivillig.
(9) En EGTS bør kunne handle på vegne af sine
medlemmer, herunder navnlig de regionale og lokale myndigheder den
omfatter.
(10) De opgaver og beføjelser, som delegeres til hver
enkelt EGTS, skal fastlægges i en aftale.
(11) En EGTS bør kunne handle enten med henblik
på gennemførelse af programmer eller projekter for
territorialt samarbejde, der medfinansieres af Fællesskabet,
f.eks. af strukturfondene i henhold til forordning (EF) nr.
1083/2006 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1080/2006 af af 5. juli 2006 om Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling
5),
eller med henblik på gennemførelse af programmer for
territorialt samarbejde, som medlemsstaterne og deres regioner og
lokale myndigheder selv tager initiativ til med eller uden
finansielt bidrag fra Fællesskabet.
(12) Det bør præciseres, at de regionale og
lokale myndigheders og medlemsstaternes finansielle ansvar ikke
påvirkes af oprettelsen af en EGTS, hverken hvad angår
forvaltningen af fællesskabsmidlerne eller de nationale
midler.
(13) Det bør præciseres, at de beføjelser,
som en regional eller lokal myndighed udøver som
ordensmyndighed, f.eks. politi- og lovgivningsmagt, ikke kan
overdrages ved en aftale.
(14) En EGTS skal fastlægge sine vedtægter,
oprette sine egne organer samt fastsætte regler for sit
budget og for udøvelsen af sit finansielle ansvar.
(15) Betingelserne for territorialt samarbejde bør
skabes i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet i traktatens
artikel 5. I overensstemmelse med det proportionalitetsprincip, der
er opstillet i nævnte artikel, går denne forordning
ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå de
tilstræbte mål, idet oprettelsen af en EGTS er
frivillig, og de enkelte medlemsstaters forfatningssystemer
respekteres.
(16) Artikel 159, stk. 3, i traktaten tillader ikke, at
enheder fra tredjelande omfattes af lovgivning, der er baseret
på denne bestemmelse. Vedtagelse af en
fællesskabsforanstaltning om oprettelse af en EGTS bør
imidlertid ikke udelukke, at enheder fra tredjelande deltager i en
EGTS, der er stiftet i overensstemmelse med denne forordning, hvis
et tredjelands lovgivning eller aftaler mellem medlemsstaterne og
tredjelande tillader det -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Karakteren af en
EGTS
1. I overensstemmelse med de i denne forordning fastlagte
regler kan der på Fællesskabets område oprettes
en europæisk gruppe for territorialt samarbejde, (i det
følgende benævnt »EGTS«).
2. Formålet med en EGTS er at lette og fremme et
grænseoverskridende, tværnationalt og/eller
interregionalt samarbejde, i det følgende benævnt
»territorialt samarbejde«, mellem dens medlemsstater,
jf. artikel 3, stk. 1, udelukkende med henblik på at styrke
den økonomiske og sociale samhørighed.
3. En EGTS har status som juridisk person.
4. En EGTS har i hver enkelt medlemsstat den
videstgående rets- og handleevne, som vedkommende
medlemsstats nationale lovgivning tillægger juridiske
personer. Den kan i særdeleshed erhverve og afhænde
fast ejendom og løsøre samt ansætte personale
og optræde som part i retssager.
Artikel 2
Gældende
lovgivning
1. En EGTS er underlagt følgende:
a) denne
forordning
b) bestemmelserne i
aftalen og vedtægterne, jf. artikel 8 og 9, hvor det
udtrykkeligt er tilladt ifølge denne forordning
c) for så
vidt angår tilfælde, der ikke eller kun delvis er
omfattet af denne forordning, lovene i den medlemsstat, hvor
EGTS'en har sit hjemsted.
Hvis det i henhold til fællesskabsret eller
international privatret er nødvendigt at fastslå,
hvilken lovgivning der gælder for en EGTS' handlinger,
betragtes en EGTS som en enhed i den medlemsstat, hvor den har sit
hjemsted.
2. Når en medlemsstat består af flere territoriale
enheder, som har deres egne retsregler, omfatter henvisningen til
den lovgivning, der finder anvendelse i henhold til stk. 1, litra
c), disse enheders lovgivning under hensyn til den
pågældende medlemsstats forfatningsmæssige
struktur.
Artikel 3
Sammensætning af en EGTS
1. En EGTS skal bestå af medlemmer, der handler inden
for rammerne af deres kompetence i henhold til national lovgivning,
og som tilhører en eller flere af følgende
kategorier:
a)
medlemsstater
b) regionale
myndigheder
c) lokale
myndigheder
d) offentligretlige
organer i henhold til artikel 1, stk. 9, andet afsnit, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/18/EF af 31.
marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved
indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter,
offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter 6).
Sammenslutninger bestående af organer, som
tilhører en eller flere af disse kategorier, kan også
være medlemmer.
2. En EGTS skal bestå af medlemmer, der er
hjemmehørende på mindst to medlemsstaters
område.
Artikel 4
Oprettelse af en
EGTS
1. Beslutningen om at oprette en EGTS træffes på
de potentielle medlemmers initiativ.
2. Hvert potentielt medlem:
a) meddeler den
medlemsstat, i henhold til hvis lovgivning det er stiftet, at det
agter at deltage i en EGTS, og
b) sender denne
medlemsstat en kopi af den foreslåede aftale og de
foreslåede vedtægter, jf. artikel 8 og 9.
3. Efter meddelelse fra det potentielle medlem, jf. stk. 2,
godkender den pågældende medlemsstat under hensyn til
sin forfatningsmæssige struktur det potentielle medlems
deltagelse i EGTS'en, medmindre den finder, at en sådan
deltagelse ikke er forenelig med denne forordning eller national
lovgivning, herunder det foreslåede medlems beføjelser
og forpligtelser, eller at en sådan deltagelse ikke er
berettiget af hensyn til den offentlige interesse eller den
offentlige orden i den pågældende medlemsstat. I
så fald begrunder medlemsstaten, hvorfor den ikke kan give
sin godkendelse.
Medlemsstaterne træffer generelt beslutning senest tre
måneder efter datoen for modtagelsen af en gyldig anmodning i
henhold til stk. 2.
Når medlemsstaterne træffer beslutning om det
potentielle medlems deltagelse i en EGTS, kan de anvende den
nationale lovgivning.
4. Medlemsstaterne udpeger de myndigheder, der har kompetence
til at modtage meddelelser og dokumenter som omhandlet i stk.
2.
5. Medlemmerne når til enighed om den i artikel 8
omhandlede aftale og de i artikel 9 omhandlede vedtægter og
sikrer, at de er i overensstemmelse med medlemsstaternes
godkendelse, jf. stk. 3.
6. Eventuelle ændringer af aftalen og eventuelle
væsentlige ændringer af vedtægterne skal
godkendes af medlemsstaterne efter proceduren i denne artikel.
Væsentlige ændringer af vedtægterne er
ændringer, som direkte eller indirekte medfører en
ændring i aftalen.
Artikel 5
Erhvervelse af
status som juridisk person og offentliggørelse i Den
Europæiske Unions Tidende
1. De i artikel 9 omhandlede vedtægter og eventuelle
senere ændringer registreres og/eller offentliggøres i
overensstemmelse med gældende ret i den medlemsstat, hvor den
pågældende EGTS har sit hjemsted. EGTS'en får
status som juridisk person på datoen for registreringen eller
offentliggørelsen, afhængigt af hvad der
indtræffer først. Medlemmerne underretter de
berørte medlemsstater og Regionsudvalget om aftalen og om
vedtægternes registrering og/eller
offentliggørelse.
2. EGTS'en sikrer, at der inden ti arbejdsdage efter
vedtægternes registrering og/eller offentliggørelse
sendes en anmodning til De Europæiske Fællesskabers
Publikationskontor om at offentliggøre en meddelelse i Den Europæiske Unions Tidende om
EGTS'ens oprettelse med angivelse af navn, formål, medlemmer
og hjemstedsadresse.
Artikel 6
Kontrol med
forvaltningen af offentlige midler
1. Kontrollen med en EGTS' forvaltning af offentlige midler
tilrettelægges af de kompetente myndigheder i den
medlemsstat, hvor EGTS'en har sit hjemsted. Den medlemsstat, hvor
EGTS'en har sit hjemsted, udpeger den myndighed, der har kompetence
med hensyn til denne opgave, inden den godkender deltagelsen i
EGTS'en, jf. artikel 4.
2. Såfremt den nationale lovgivning i de andre
berørte medlemsstater kræver det, sørger
myndighederne i den medlemsstat, hvor en EGTS har sit hjemsted,
for, at de kompetente myndigheder i de andre berørte
medlemsstater udfører kontrol på deres område
med de af EGTS'ens handlinger, der udføres i disse
medlemsstater, og udveksler alle relevante oplysninger.
3. Al kontrol skal udføres i overensstemmelse med
internationalt anerkendte revisionsstandarder.
4. Når en EGTS's opgaver som nævnt i artikel 7,
stk. 3, første og andet afsnit, omfatter foranstaltninger,
som medfinansieres af Fællesskabet, finder den relevante
lovgivning om kontrol med fællesskabsmidler anvendelse,
uanset bestemmelserne i stk. 1, 2 og 3.
5. Den medlemsstat, hvor en EGTS har sit hjemsted, underretter
de andre berørte medlemsstater om eventuelle problemer under
kontrollen.
Artikel 7
Opgaver
1. En EGTS udfører de opgaver, som medlemmerne har
overdraget til den i overensstemmelse med denne forordning. Dens
opgaver fastlægges i den aftale, som medlemmerne
indgår, jf. artikel 4 og 8.
2. En EGTS handler inden for rammerne af de opgaver, som den
har fået overdraget, og som kun omfatter lettelse og fremme
af det territoriale samarbejde med henblik på at styrke den
økonomiske og sociale samhørighed, og som
fastlægges af medlemmerne med udgangspunkt i, at de alle
ligger inden for rammerne af den kompetence, som det enkelte medlem
har i henhold til national lovgivning.
3. Specifikt skal en EGTS' opgaver først og fremmest
begrænses til gennemførelse af territoriale
samarbejdsprogrammer eller projekter, der medfinansieres af
Fællesskabet gennem Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og/eller
Samhørighedsfonden.
En EGTS kan gennemføre andre specifikke territoriale
samarbejdsopgaver mellem deres medlemmer med sigte på det
mål, der er omhandlet i artikel 1, stk. 2, med eller uden
finansielt bidrag fra Fællesskabet.
Medlemsstaterne kan begrænse de opgaver, EGTS'er kan
udføre uden finansielt bidrag fra Fællesskabet.
Sådanne opgaver skal dog som minimum omfatte de
samarbejdsaktioner, der er opført i artikel 6 i forordning
(EF) nr. 1080/2006.
4. De opgaver, der overdrages en EGTS af medlemmerne, må
ikke vedrøre udøvelse af beføjelser overdraget
ved offentlig ret eller forpligtelser, som har til formål at
beskytte statens eller andre offentlige myndigheders almene
interesser, herunder politi- og lovgivningsmæssige
beføjelser, retspleje eller udenrigspolitik.
5. Medlemmerne af en EGTS kan med enstemmighed beslutte at
delegere udførelsen af dens opgaver til et af
medlemmerne.
Artikel 8
Aftale
1. En EGTS reguleres af en aftale, der indgås med
enstemmighed mellem dens medlemmer i overensstemmelse med artikel
4.
2. I aftalen præciseres:
a) EGTS'ens navn og
hjemsted, der skal være beliggende i en medlemsstat, i
henhold til hvis lovgivning mindst et af medlemmerne er stiftet
b) i hvilket
område EGTS'en kan udføre sine opgaver
c) EGTS'ens
specifikke formål og opgaver, dens varighed og betingelserne
for dens opløsning
d) listen over
EGTS'ens medlemmer
e) den lovgivning,
der finder anvendelse ved fortolkning og gennemførelse af
aftalen, dvs. lovgivningen i den medlemsstat, hvor EGTS'en har sit
hjemsted
f) de relevante
aftaler om gensidig anerkendelse, herunder vedrørende
finansiel kontrol, og
g) procedurerne for
ændring af aftalen, som skal være i overensstemmelse
med forpligtelserne i artikel 4 og 5.
Artikel 9
Vedtægter
1. En EGTS' vedtægter vedtages enstemmigt af dens
medlemmer på grundlag af aftalen.
2. En EGTS' vedtægter skal mindst indeholde alle
aftalens bestemmelser sammen med følgende:
a) bestemmelserne
for en EGTS' organers funktion og beføjelser samt antallet
af medlemmernes repræsentanter i de relevante organer
b) EGTS'ens
beslutningsprocedurer
c) det eller de
anvendte arbejdssprog
d) ordningerne for
dens funktion, bl.a. hvad angår personaleforvaltning,
ansættelsesprocedurer og ansættelseskontrakternes
art
e) ordningerne for
medlemmernes finansielle bidrag samt hvert enkelt EGTS-medlems
gældende regnskabs- og budgetbestemmelser, herunder
bestemmelser om finansielle spørgsmål, i forbindelse
hermed
f) ordningerne for
medlemmernes ansvar i henhold til artikel 12, stk. 2
g) de myndigheder,
der er ansvarlige for udpegelse af et uafhængigt organ, som
skal foretage ekstern revision, og
h) procedurerne for
ændring af vedtægterne, som skal være i
overensstemmelse med forpligtelserne i artikel 4 og 5.
Artikel 10
En EGTS'
organisation
1. En EGTS skal mindst have følgende organer:
a) en forsamling,
der består af repræsentanter for dens medlemmer
b) en
direktør, der repræsenterer EGTS'en og handler
på dens vegne.
2. Vedtægterne kan indeholde bestemmelser om, at der
skal være flere organer med klart afgrænsede
beføjelser.
3. En EGTS hæfter over for tredjemand for de handlinger,
som dens organer udfører, selv når disse handlinger
ikke falder ind under EGTS's opgaver.
Artikel 11
Budget
1. En EGTS udarbejder et årligt budget, der vedtages af
forsamlingen, og som navnlig indeholder en komponent
vedrørende løbende udgifter og eventuelt en
operationel komponent.
2. Udarbejdelsen af regnskabet, herunder, hvis det
kræves, den ledsagende årsberetning, samt revision og
offentliggørelse af dette regnskab er underlagt
bestemmelserne i artikel 2, stk. 1, litra c).
Artikel 12
Likvidation,
konkursbehandling, betalingsstandsning og ansvar
1. Med hensyn til likvidation, konkursbehandling,
betalingsstandsning og tilsvarende bobehandlinger er en EGTS
omfattet af den lovgivning i medlemsstaten, hvor den har sit
hjemsted, medmindre andet er fastsat i stk. 2 og 3.
2. En EGTS hæfter for sin gæld, uanset dens
art.
I det omfang en EGTS' aktiver ikke kan dække dens
passiver, hæfter dens medlemmer i forhold til deres bidrag
for EGTS'ens gæld, uanset dens art, medmindre den nationale
lovgivning, i henhold til hvilken et medlem er stiftet, udelukker
eller begrænser dette medlems ansvar. Ordningerne
vedrørende bidraget fastsættes i
vedtægterne.
Hvis mindst et EGTS-medlems ansvar er begrænset i
medfør af den nationale lovgivning, i henhold til hvilken
den er stiftet, kan de øvrige medlemmer også
begrænse deres ansvar i vedtægterne.
Medlemmerne kan i vedtægterne forpligte sig til efter
endt medlemskab af en EGTS at være ansvarlige for
forpligtelser i medfør af EGTS'ens aktiviteter i deres
medlemskabsperiode.
Navnet på en EGTS, hvis medlemmer har begrænset
ansvar, skal indeholde udtrykket
»begrænset«.
Kravene til offentliggørelse af aftalen om samt
vedtægter og regnskaber for en EGTS, hvis medlemmer har
begrænset ansvar, skal som minimum modsvare dem, der
gælder for andre former for juridiske enheder, hvis medlemmer
har begrænset ansvar, og som er stiftet i henhold til
lovgivningen i den medlemsstat, hvor den pågældende
EGTS har sit vedtægtsmæssige hjemsted.
En medlemsstat kan forbyde registrering på sit
område af en EGTS, hvis medlemmer har begrænset
ansvar.
3. Med forbehold af medlemsstaternes økonomiske ansvar
i forhold til enhver form for strukturfonds- eller
samhørighedsfondsmidler, der ydes en EGTS, er der ikke i
denne forordning hjemmel for, at medlemsstaterne har
økonomisk ansvar i forhold til en EGTS, de ikke er medlem
af.
Artikel 13
Offentlig
interesse
Hvis en EGTS udfører aktiviteter i strid med en
medlemsstats bestemmelser om den offentlige orden, den offentlige
sikkerhed, folkesundheden eller den offentlige sædelighed,
eller i strid med den offentlige interesse i en medlemsstat, kan et
kompetent organ i denne medlemsstat forbyde disse aktiviteter
på sit område eller kræve, at medlemmer, som er
stiftet i henhold til dens lovgivning, trækker sig tilbage
fra EGTS'en, medmindre den ophører med de
pågældende aktiviteter.
Sådanne forbud må ikke være et middel til
vilkårlig eller skjult begrænsning af det territoriale
samarbejde mellem EFTC'ens medlemmer. Det kompetente organs
afgørelse skal kunne revideres af en retsinstans.
Artikel 14
Opløsning
1. Uanset aftalens bestemmelser om opløsning skal den
kompetente ret eller myndighed i den medlemsstat, hvor en EGTS har
sit hjemsted, ved en anmodning fra en kompetent myndighed med en
berettiget interesse, bestemme, at en EGTS skal opløses,
hvis den finder, at EGTS'en ikke længere opfylder kravene i
artikel 1, stk. 2, eller artikel 7 i denne forordning, navnlig
når EGTS'en handler uden for de opgaver, der er fastsat i
artikel 7. Den kompetente ret eller myndighed underretter alle de
andre medlemsstater, i henhold til hvis lovgivning medlemmerne er
stiftet, om enhver anmodning om opløsning af en EGTS.
2. Den kompetente ret eller myndighed kan indrømme
EGTS'en en frist til at bringe forholdene i orden. Hvis EGTS'en
ikke bringer forholdene i orden inden udløbet af denne
frist, træffer den kompetente ret eller myndighed
afgørelse om opløsning af EGTS'en.
Artikel 15
Kompetence
1. Tredjeparter, der mener sig krænket af en EGTS'
handlinger eller undladelser, kan forfølge deres krav ad
rettens vej.
2. Medmindre andet er bestemt i denne forordning, finder
fællesskabsrettens kompetenceregler anvendelse på
tvister, som involverer en EGTS. I tilfælde, der ikke er
forudset i fællesskabsretten, ligger kompetencen til at
bilægge tvister hos retterne i den medlemsstat, hvor EGTS'en
har sit hjemsted.
Kompetencen til at bilægge tvister i henhold til artikel
4, stk. 3 eller 6, eller i henhold til artikel 13 ligger hos
retterne i den medlemsstat, hvis afgørelse
anfægtes.
3. Intet i denne forordning er til hinder for, at borgere kan
udøve deres nationale forfatningsmæssige
appelrettigheder over for organer, som er medlem af en EGTS, for
så vidt angår:
a) administrative
afgørelser om aktiviteter, der udføres af en EGTS
b) adgang til
tjenester på deres eget sprog og
c) adgang til
oplysninger.
I sådanne tilfælde ligger kompetencen hos de
kompetente retter i de medlemsstater, i hvis forfatning der er
hjemmel til påklage.
Artikel 16
Afsluttende
bestemmelser
1. Medlemsstaterne træffer passende foranstaltninger for
at sikre en effektiv iværksættelse af denne
forordning.
En medlemsstat kan, hvis det kræves i henhold til dens
nationale lovgivning, udarbejde en samlet liste over de opgaver,
som medlemmerne af en EGTS, som omhandlet i artikel 3, stk. 1, der
er stiftet i henhold til dens lovgivning, allerede har, for
så vidt angår det territoriale samarbejde i denne
medlemsstat.
Medlemsstaten underretter i overensstemmelse hermed
Kommissionen og de andre medlemsstater om eventuelle bestemmelser,
som vedtages i henhold til denne artikel.
2. Medlemsstaterne kan bestemme, at der skal betales gebyrer i
forbindelse med registreringen af aftalen og vedtægterne.
Disse gebyrer må dog ikke overstige de administrative
omkostninger herved.
Artikel 17
Rapport og
revisionsklausul
Senest den 1. august 2011 forelægger Kommissionen
Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om anvendelsen af
denne forordning og i givet fald forslag til ændringer.
Artikel 18
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft dagen efter
offentliggørelsen i Den
Europæiske Unions Tidende.
Den anvendes senest den 1. august 2007, med undtagelse af
artikel 16, som finder anvendelse fra den 1. august 2006.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og
gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Strasbourg, den 5. juli 2006.
På Europa-Parlamentets
vegne
J. BORRELL FONTELLES
Formand
På Rådets
vegne
P. LEHTOM"KI
Formand
Officielle noter
I loven er medtaget visse
bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
1082/2006/EF af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk
gruppe for territorialt samarbejde (EGTS), (EU-tidende nr. L 210,
side 19). Ifølge artikel 249 i EF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelse af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke den nævnte
forordnings umiddelbare gyldighed i Danmark.
1) EUT C 255 af 14.10.2005,
s. 76.
2) EUT C 71 af 22.3.2005, s.
46.
3) Europa-Parlamentets
udtalelse af 6.7.2005 (endnu ikke offentliggjort i EUT),
Rådets fælles holdning af 12.6.2006 (endnu ikke
offentliggjort i EUT) og Europa-Parlamentets holdning af 4.7.2006
(endnu ikke offentliggjort i EUT).
4) Se side 25 i denne
EUT.
5) Se side 1 i denne EUT.
6) EUT L 134 af 30.4.2004, s.
114. Senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr.
2083/2005 (EUT L 333 af 20.12.2005, s. 28).