L 61 Forslag til lov om administration af forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde

(EGTS).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 30-01-2008

Fremsat: 30-01-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l61_som_fremsat (html)

L 61 (som fremsat): Forslag til lov om administration af forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde. (EGTS).

Fremsat den 30. januar 2008 af økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)

Forslag

til

Lov om administration af forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS)

Kapitel 1

Formål

§ 1. Loven har til formål, i overensstemmelse med de regler der følger af forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS), at fastlægge regler om deltagelse af danske myndigheder, offentligretlige organer m.v., jf. § 2, stk. 1, i en EGTS og regler om registrering, opløsning m.v. af en EGTS med hjemsted i Danmark.

Kapitel 2

Ansøgning om deltagelse i en EGTS m.v.

§ 2. En EGTS kan alene bestå af medlemsstater, regionale og lokale myndigheder, offentligretlige organer og af sammenslutninger af disse.

Stk. 2. En EGTS handler inden for rammerne af de opgaver, som den har fået overdraget, og som kun omfatter lettelse og fremme af det territoriale samarbejde med henblik på at styrke den økonomiske og sociale samhørighed, og som fastlægges af medlemmerne med udgangspunkt i, at de alle ligger inden for rammerne af den kompetence, som det enkelte medlem har i henhold til national lovgivning.

Stk. 3. Uden finansielt bidrag fra Det Europæiske Fællesskab kan de opgaver, der tillægges en EGTS, kun omfatte de typer af samarbejde, der er opført i artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

Stk. 4. En EGTS, hvor et eller flere medlemmer har begrænset ansvar, jf. artikel 12, stk. 2, i forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS), kan ikke registreres med hjemsted i Danmark.

§ 3. Anmodninger om deltagelse i en EGTS fremsendes til Erhvervs- og Byggestyrelsen. Anmodninger skal være bilagt kopi af den foreslåede aftale, der regulerer EGTS'en, de foreslåede vedtægter og en redegørelse fra den eller de relevante ressortministerier om, at det pågældende danske medlems deltagelse i EGTS'en er i overensstemmelse med den kompetence, medlemmet har i henhold til dansk lovgivning. Hvis den foreslåede aftale og de foreslåede vedtægter ikke er udarbejdet på dansk, skal der tillige indsendes en autoriseret oversættelse på dansk. Erhvervs- og Byggestyrelsen træffer afgørelse efter udtalelse fra eventuelle berørte ressortministerier.

Stk. 2. Ændringer i aftalen, der regulerer en EGTS, og væsentlige ændringer i en EGTS' vedtægter skal godkendes af Erhvervs- og Byggestyrelsen.

Stk. 3. I forbindelse med godkendelsen af en anmodning vedrørende en EGTS, der har hjemsted i Danmark, bestemmer Erhvervs- og Byggestyrelsen, hvem der fører kontrol med en EGTS' forvaltning af offentlige midler. Eventuelle udgifter forbundet med kontrollen afholdes af den pågældende EGTS.

Stk. 4. Erhvervs- og Byggestyrelsen kan fastsætte nærmere regler om anmodninger om deltagelse i en EGTS.

Stk. 5. Afgørelser, der træffes af Erhvervs- og Byggestyrelsen efter stk. 1-3 og regler fastlagt i medfør af stk. 4, kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Kapitel 3

Registrering

§ 4. Ledelsen for en EGTS med hjemsted i Danmark skal anmelde den pågældende EGTS til registrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Som bilag til anmeldelsen til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen skal vedlægges Erhvervs- og Byggestyrelsens godkendelse af anmodninger efter § 3 og tilsvarende godkendelser fra de relevante kompetente udenlandske myndigheder.

§ 5. En EGTS med hjemsted i Danmarker pligtig og eneberettiget til i sit navn at benytte betegnelsen "europæisk gruppe for territorialt samarbejde" eller forkortelser, der er dannet deraf.

Stk. 2. Navnet på en EGTS med hjemsted i Danmark skal tydeligt adskille sig fra navnet på andre virksomheder, der er registreret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. I navnet må ikke optages slægtsnavn, firma, særegent navn på fast ejendom, varemærke, forretningskendetegn og lignende, der ikke tilkommer EGTS'en, eller noget, som kan forveksles hermed.

Stk. 3. Navnet på en EGTS med hjemsted i Danmark må ikke være egnet til at vildlede. Navnet må ikke indeholde angivelse af foretagender, der ikke står i forbindelse med EGTS'ens formål. Angiver navnet en bestemt virksomhed, må det ikke bibeholdes uforandret, når virksomhedens art væsentligt forandres.

Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse på binavne for en EGTS med hjemsted i Danmark. Ved benyttelse af binavnet skal EGTS'ens hovednavn tilføjes binavnet i parentes.

Stk. 5. En EGTS med hjemsted i Danmark skal på breve og andre forretningspapirer samt på dens hjemmeside angive navn, hjemsted (hovedkontor) og registreringsnummer.

§ 6. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for anmeldelse af en EGTS, gebyr for sådan anmeldelse, gebyr for offentliggørelse i forbindelse med anmeldelse og gebyr for udskrifter m.v. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan desuden fastsætte gebyr for rykkerskrivelse m.v. ved for sen betaling.

Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om registrering og offentliggørelse af en EGTS med hjemsted i Danmark, herunder registrering og offentliggørelse af dennes aftale, vedtægter, ledelse og revisor.

Stk. 3. Afgørelser truffet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i henhold til §§ 4 og 5 og forskrifter udstedt i henhold til § 6, stk. 1 og 2, kan indbringes for Erhvervsankenævnet senest 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende EGTS.

Kapitel 4

Regnskab, revision og opløsning

§ 7. For en EGTS med hjemsted i Danmark finder bogføringslovens og årsregnskabslovens regler tilsvarende anvendelse som for et aktieselskab.

Stk. 2. Årsregnskabslovens § 135, stk. 1, 2. pkt., gælder ikke for en EGTS med hjemsted i Danmark, idet disse har pligt til at lade årsrapporten revidere uanset størrelse.

§ 8. Bestemmelserne om likvidation, tvangsopløsning og konkurs i aktieselskabslovens kapitel 14 gælder med de nødvendige afvigelser, der følger af en EGTS' særlige karakter.

Stk. 2. Træffer Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afgørelse efter reglerne i aktieselskabslovens kapitel 14, finder aktieselskabslovens § 159 b anvendelse.

§ 9. Anmoder en kompetent offentlig myndighed skifteretten om at opløse en EGTS med hjemsted i Danmark, skal den pågældende myndighed straks give både Erhvervs- og Byggestyrelsen og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen underretning om, at den pågældende anmodning om opløsning af en EGTS er sendt til skifteretten. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen registrerer EGTS'en som værende "under tvangsopløsning".

Kapitel 5

Straf

§ 10. Overtrædelser af § 5 kan straffes med bøde.

Stk. 2. I forskrifter, der udstedes i medfør af § 6, kan der fastsættes straf i form af bøde for overtrædelse af bestemmelserne i forskrifterne.

Stk. 3. Der kan pålægges en EGTS strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

Kapitel 6

Ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.

§ 11. Loven træder i kraft den 1. juni 2008.

§ 12. Loven gælder ikke for Grønland og Færøerne.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Baggrund



Lovforslaget har baggrund i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1082/2006/EF af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS). Forordningen er optrykt som bilag til lovforslaget. Med lovforslaget fastsættes de administrative rammer, der er nødvendige for at administrere ordningen, herunder træffes de valg, som forordningen åbner mulighed for på enkelte områder.


Forordningen har til formål at lette det grænseoverskridende samarbejde i EU mellem myndigheder, offentligretlige organer m.v. og sammenslutninger af sådanne organer eller myndigheder i medlemsstaterne og derigennem styrke den økonomiske og sociale samhørighed.


I dag organiseres det strukturfondsfinansierede grænseoverskridende samarbejde, som danske myndigheder, offentligretlige organer m.v. deltager i, som regel via privatretlige aftaler. Med forordningen får myndigheder, offentligretlige organer m.v. generelt mulighed for at etablere f.eks. et strategisk samarbejde eller et konkret projekt i en EGTS. Som EGTS får samarbejdet status som en juridisk person og kan erhverve og afhænde fast ejendom og løsøre, ansætte personale samt optræde som part i retssager.


En EGTS kan alene bestå af statslige, regionale, lokale myndigheder eller andre offentligretlige organer m.v., der går sammen med tilsvarende myndigheder eller organer m.v. i et andet EU-land om at gennemføre et samarbejde på tværs af grænserne. En EGTS skal således bestå af medlemmer, der er hjemmehørende på mindst to medlemsstaters område.


Forordningens artikler beskriver blandt andet formålet med og karakteren af en EGTS, sammensætning af medlemmer og oprettelse af en EGTS, kontrol, opgaver samt krav til aftaler, vedtægter, organisation, budget og opløsning.


Forordningen fastlægger dog samtidig, at myndigheder og offentligretlige organers deltagelse i en EGTS skal være forenelig med national lovgivning. Med andre ord er det den nationale lovgivning som gælder, når det skal afgøres, hvorvidt og på hvilke vilkår en dansk myndighed eller offentligretligt organ kan deltage i en EGTS. Dette indebærer bl.a., at der ved deltagelse i en EGTS ikke vil kunne ske indskrænkning af danske kommuners beføjelser. Baggrunden er, at samarbejder, der indebærer sådan indskrænkning, og som er hjemlet i § 60 i lov om kommunernes styrelse, efter bestemmelsen alene kan have danske kommuner som deltagere.


Endvidere fastlægger forordningen, at en EGTS har status af juridisk person i den medlemsstat, hvor den har sit hjemsted, således at en EGTS, der er registreret i Danmark, skal følge gældende lovgivning her i landet.


Det skal bemærkes, at forordningen fastslår, at det er frivilligt, om man vil oprette en EGTS, som det territoriale samarbejde kan foregå igennem. Det betyder, at det allerede eksisterende territoriale samarbejde kan fortsætte upåvirket af dette lovforslag, ligesom nye initiativer kan gennemføres uden etablering af en EGTS.


 

2. Lovforslagets indhold



Artikel 16 i forordningen fastlægger, at medlemsstaterne træffer passende foranstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse af forordningen. Lovforslaget har til formål at træffe disse foranstaltninger for så vidt angår danske myndigheders og offentligretlige organers deltagelse i en EGTS.


Forordningen åbner mulighed for, at medlemsstaterne kan begrænse de opgaver, en EGTS kan udføre uden finansielt bidrag fra Fællesskabet. Sådanne opgaver skal dog som minimum omfatte de samarbejdsaktioner, der er opført i artikel 6 i Regionalfondsforordningen, dvs. opgaver som styrker den økonomiske og sociale samhørighed, og som det generelt er muligt at gøre støtteberettiget i et territorielt strukturfondsprogram. Der lægges i lovforslaget op til at anvende denne begrænsning for at understrege, at myndigheder, offentligretlige organer m.v. ikke kan udvide deres kompetencer.


For at sikre tredje parts krav over for en EGTS lægger lovforslaget endvidere op til, at en EGTS ikke kan registreres i Danmark, hvis et eller flere medlemmer af den pågældende EGTS har begrænset ansvar. Et af de få lande, som på nuværende tidspunkt har gennemført regler i henhold til forordningen, er Storbritannien, som ligeledes ikke tillader registrering af en EGTS i Storbritannien, hvis medlemmerne heraf har begrænset ansvar.


Lovforslaget fastlægger endvidere, hvem der er de administrerende myndigheder. Lovforslaget vil fastlægge de regler, der er nødvendige for anvendelsen her i landet af forordningen, herunder at anmodninger fra danske myndigheder, offentligretlige organer m.v. om deltagelse i en EGTS indsendes til og behandles af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Det bestemmes endvidere, at Erhvervs- og Byggestyrelsen kan fastsætte nærmere regler om anmodninger om deltagelse i en EGTS.


Lovforslaget fastlægger regler om registrering af, regnskab for og opløsning af en EGTS. Det bestemmes herunder, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om registrering af en EGTS med hjemsted i Danmark, om gebyrer m.v.


En EGTS vil være en juridisk person, der etableres ved aftale mellem de involverede myndigheder m.v. og organiseres på interessentskabslignende vilkår. Foreninger og selskaber m.v., der er organiseret på et privatretligt grundlag, betragtes som udgangspunkt ikke som en del af den offentlige forvaltning, hvilket indebærer, at de nævnte organer ikke er omfattet af forvaltningsretlige regler, herunder forvaltningsloven og offentlighedsloven. Dette gælder, uanset om den virksomhed, der sædvanligvis udøves, ganske kan sidestilles med den, der udøves af forvaltningsmyndigheder. Det tilsvarende vil gælde for en EGTS, der således vil være at anse for et privatretligt organ.


 

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige



Lovforslaget forventes at medføre visse administrative byrder for staten. Omfanget heraf vil afhænge af, i hvilket omfang danske myndigheder, offentligretlige organer m.v. vil udnytte muligheden for at deltage i grænseoverskridende samarbejder gennem en EGTS. Økonomi- og Erhvervsministeriet er ikke bekendt med, at danske myndigheder, offentligretlige organer m.v. på nuværende tidspunkt har planlagt at etablere eller deltage i en EGTS. Udover udgifter til administration af ordningen vil lovforslaget være udgiftsneutralt. For deltagerne i en EGTS kan der være omkostninger forbundet f.eks. med registrering af en EGTS. En anmodning om at deltage i en EGTS er dog frivillig.


 

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet



Forslaget medfører ikke erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. CKR vurder ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser, og det bør derfor ikke forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.


 

5. Administrative konsekvenser for borgerne



Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.


 

6. Miljømæssige konsekvenser



Lovforslaget i sig selv har ingen miljømæssige konsekvenser. Lovforslaget giver mulighed for at etablere en EGTS, der har til formål at gennemføre grænseoverskridende miljøsamarbejde med positive konsekvenser for miljøet.


 

7. Forholdet til EU-retten



Artikel 16, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1082/2006/EF af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS)pålægger medlemsstaterne at træffe passende foranstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse af forordningen. Med lovforslaget fastsættes de nødvendige regler for danske myndigheders og offentligretlige organers deltagelse i og etablering af en EGTS.


 

8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.



Lovforslaget har været i høring hos følgende: 3F, Fagligt Fælles Forbund (SiD), A-kassen for Selvstændige (ASE), Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV), Akademikernes Centralorganisation (AC), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bornholms Regionskommune, Bornholms Vækstforum, CO-industri, DANAK, Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond, DANIAmet Secretariat, Danmarks Eksportråd, Danmarks Erhvervsråd, Danmarks Forskningsråd, Danmarks Rederiforening, Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme (DEF), Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk Iværksætter Forening, Dansk Landbrug, Dansk Management Råd (DMR), Dansk Metalarbejderforbund, Dansk Opfinderforening (DaFFO), Danske Arkitektvirksomheder, Danske Havne, Danske Regioner, De Samvirkende Invalideorganisationer DSI, Domstolsstyrelsen, DS Håndværk & Industri, Erhvervsankenævnet, Eurolab Danmark, Europakommissionen, Fagligt Internationalt Center (FIC), Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af danske turistchefer, Foreningen af erhvervsserviceleverandører, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer FRR, Forsikring og Pension, Forskerparkforeningen i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), HK, HORESTA, Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), HTS - Handel, Transport og Serviceerhvervene, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Brancheforeningen, Kommunernes Landsforening, Kommunernes Revision, Københavns Kommune, Landbrugsrådet, Landdistrikternes fællesråd, Landsforeningen af landsbysamfund, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, PAR - F.R.I. Rådet, Realkreditrådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Rektorkollegiet, Revisionsaktieselskabet af 1. december 1962, Revisionsdirektoratet for Københavns Kommune, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danmarks Godkendte Serviceinstitutter (GTS), Sammenslutningen af danske småøer, Sammenslutning af Landbrugets Arbejdsgiverforening, Sekretariatet for Nordsøprogrammet, Statens Byggeforskningsinstitut, Tekniq- Installatørernes organisation, VisitDenmark, VækstFonden, Vækstforum for Region Hovedstaden, Vækst-forum for Region Midtjylland, Vækstforum for Region Nordjylland, Vækstforum for Region Sjælland, Vækstforum for Region Syddanmark, -resundskomiteen.


 

9. Sammenfattende skema



 
Positive konsekvenser/mindre udgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Udgifter til administrationen af den foreslåede ordning.
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Den administrative byrde vil afhænge af interessen for etablering af og deltagelse i en EGTS.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Med lovforslaget fastsættes de nødvendige regler for at bringe den danske lovgivning i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1082/2006/EF af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS).


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til kapitel 1

Formål

 

Til § 1

Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark. Lovforslaget har derfor alene til formål at træffe visse valg, som forordningen åbner mulighed for, og nærmere at fastlægge de administrative regler, der er nødvendige for at administrere ordningen. Lovforslaget skal således tilvejebringe hjemmel for de nødvendige regler for, at forordningen kan anvendes i Danmark, jf. artikel 16 i forordningen, der fastlægger, at medlemsstaterne skal træffe passende foranstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse af forordningen.




Til kapitel 2

Ansøgning om deltagelse i en EGTS m.v.

 

Til § 2

Lovforslagets § 2, stk. 1, er alene en sammenskrivning af forordningens artikel 3, stk. 1, ligesom § 2, stk. 2, alene er en gengivelse af forordningens artikel 7, stk. 2. Bestemmelserne er derfor udelukkende begrundet i praktiske hensyn og for at gøre loven lettere at administrere efter.


Det skal fremhæves, at et medlemskab af en EGTS ikke giver adgang til en udvidelse af de beføjelser, som det enkelte medlem har i henhold til national lovgivning.


Det fremgår af stk. 1, at en EGTS alene kan bestå af medlemsstater, regionale og lokale myndigheder, offentlig retlige organer og af sammenslutninger af disse. Offentligretlige organer er defineret i forordningens artikel 3, stk. 1, litra d.


I § 2, stk. 2, beskrives de opgaver, en EGTS kan varetage. Alle opgaverne skal omfatte lettelse og fremme af det territoriale samarbejde med henblik på at styrke den økonomiske og sociale samhørighed.


Opgaverne kan både vedrøre aktiviteter, der gennemføres med eller uden finansielt bidrag fra Fællesskabet. Bidrag fra Fællesskabet kan for eksempel være bidrag fra EU's Regionalfond eller fra EU's midler til forskning og udviklingsprojekter.


I forordningens artikel 7, stk. 3, er der åbnet mulighed for, at medlemsstaterne kan begrænse de opgaver, en EGTS kan udføre uden finansielt bidrag fra Fællesskabet. Sådanne opgaver skal dog som minimum omfatte de samarbejdsaktioner, der er opført i artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1080/2006/EF af 5. juli 2006 om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (Regionalfondsforordningen), dvs. opgaver, som styrker den økonomiske og sociale samhørighed, og som ligger indenfor rammerne af de grænseoverskridende strukturfondsprogrammer. Sådanne opgaver kan f.eks. være samarbejder om erhvervsudvikling, innovation, miljø, transport, handel, energi, samarbejder på sundheds-, kultur-, turisme-, og uddannelsesområdet, samt samarbejder om fremme af grænseoverskridende arbejdsmarkeder, social inddragelse og fælles udnyttelse af eksempelvis forsknings- og udviklingsfaciliteter. Under hensyn til de omfattende muligheder for samarbejde inden for artikel 6 i Regionalfondsforordningen, fastlægger § 2, stk. 3, at en EGTS uden finansielt bidrag fra Fællesskabet og med dansk deltagelse alene kan omfatte opgaver inden for artikel 6 i Regionalfondsforordningen.


Det følger af forordningens artikel 12, stk. 2, 2. pkt., at i det omfang en EGTS' formue ikke kan dække dens forpligtelser, hæfter medlemmerne i forhold til deres bidrag for en EGTS' gæld uanset dens art. Det følger af dette, at medlemmer af en EGTS med hjemsted i Danmark hæfter subsidiært, ubegrænset og pro rata for en EGTS' gæld. Da det ikke er muligt at oprette en dansk EGTS med medlemmer, der har begrænset hæftelse, er der ligeledes tale om en personlig hæftelse.


Medlemmerne hæfter således med hele deres formue for alle typer af gæld, hvis en EGTS' egen formue ikke kan dække dens forpligtigelser. Kreditorerne kan dog ikke rette hele deres krav mod et enkelt medlem, da disse alene hæfter i forhold til deres bidrag til en EGTS.


Har en EGTS to medlemmer, der hver har indskudt 50 % af en EGTS' formue, må kreditorerne således rette halvdelen af deres krav mod hvert medlem af EGTS'en.


Hæftelsen i en EGTS med hjemsted i Danmark minder således i en vis grad om den, som i dag kendes fra interessentskaber. Der er dog den væsentlige forskel, at medlemmerne i en EGTS hæfter pro rata, hvor interessenterne i et interessentselskab hæfter solidarisk.


I henhold til forordningens artikel 12, stk. 2, sidste pkt., kan en medlemsstat forbyde registrering på sit område af en EGTS, hvis medlemmer har begrænset ansvar. For at sikre tredje parts krav over for en EGTS foreslås med § 2, stk. 4, at en EGTS ikke kan registreres i Danmark, hvis et eller flere medlemmer af EGTS'en har begrænset ansvar. Reglen forhindrer ikke, at danske myndigheder, offentligretlige organer m.v. kan være medlemmer af en EGTS, der er registreret i et andet medlemsland, selv om et eller flere medlemmer af en sådan EGTS, herunder danske medlemmer, har begrænset ansvar.


Kun få af medlemslandene har endnu vedtaget regler for gennemførelsen af forordningen. Et af de lande, som indtil videre har vedtaget lignende regler, er Storbritannien, der bl.a. forbyder registrering af en EGTS i Storbritannien, hvis medlemmerne har begrænset ansvar.


Til § 3

§ 3, stk. 1, i lovforslaget fastlægger, at Erhvervs- og Byggestyrelsen, efter udtalelse fra det eller de relevante ressortministerier, træffer afgørelse om anmodninger om deltagelse i en EGTS.


For at Erhvervs- og Byggestyrelsen kan påbegynde behandlingen af en anmodning, skal anmodningen være bilagt den foreslåede aftale, der skal regulere en EGTS, de foreslåede vedtægter samt en redegørelse fra den eller de relevante danske ressortministerier om, at det pågældende potentielle danske medlems deltagelse i en EGTS er i overensstemmelse med den kompetence, medlemmet har i henhold til dansk lovgivning.Hvis statslige myndigheder eller institutioner, der er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2-4, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 7. januar 1997, ønsker at deltage i en EGTS, skal den pågældende myndighed eller institution i henhold til § 7 i den nævnte lov på forhånd rådføre sig med rigsrevisor om revisionsspørgsmål af større betydning.


Erhvervs- og Byggestyrelsens behandling af en anmodning vil primært omfatte undersøgelse af, om det potentielle medlem af en EGTS falder inden for de kategorier, der er opregnet i forordningens artikel 3, at konstatere at aftale og vedtægter indeholder de elementer, der er opregnet i forordningens artikel 8 og 9 og at påse, at en EGTS' opgaver ligger inden for de rammer, der er beskrevet i artikel 7 i forordningen.


Lovforslaget fastlægger, at hvis den foreslåede aftale og de foreslåede vedtægter ikke er udarbejdet på dansk, skal der tillige indsendes en autoriseret oversættelse på dansk. Hermed forstås en oversættelse, der er foretaget af en autoriseret translatør eller tolk.


§ 3, stk. 2,fastlægger, at ændringer i den aftale, der regulerer samarbejdet i en EGTS og væsentlige ændringer i en EGTS' vedtægter skal godkendes af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Bestemmelsen svarer til forordningens artikel 4, stk. 6, 1. pkt. I forordningens artikel 4, stk. 6, 2. pkt. fastlægges, at væsentlige ændringer i vedtægterne er ændringer, som direkte eller indirekte medfører en ændring i aftalen.


I henhold til artikel 6, stk. 1, i forordningen skal den medlemsstat, hvor en EGTS har sit hjemsted, udpege den myndighed, der har kompetencen til at føre kontrol med en EGTS' forvaltning af offentlige midler. I lovforslagets § 3, stk. 3, foreslås det, at Erhvervs- og Byggestyrelsen bestemmer, hvilken myndighed eller hvilket organ der forestår kontrolopgaven for en EGTS med hjemsted i Danmark. Det bestemmes på grundlag af medlemskredsens sammensætning og opgaverne for en given EGTS. Når en EGTS' opgaver omfatter foranstaltninger, som medfinansieres af Fællesskabet, finder den relevante lovgivning om kontrol med fællesskabsmidler dog anvendelse. Eventuelle udgifter forbundet med kontrollen afholdes af den pågældende EGTS. Udgifterne kan eksempelvis være eksterne revisionsomkostninger.


§ 3, stk. 4, i lovforslaget giver Erhvervs- og Byggestyrelsen hjemmel til om nødvendigt at fastlægge nærmere regler om behandling af anmodninger fra danske myndigheder, offentligretlige organer m.v. om deltagelse i en EGTS.


I § 3, stk. 5, i lovforslaget foreslås, at afgørelser truffet af Erhvervs- og Byggestyrelsen efter stk. 1-3 og regler fastlagt i medfør af stk. 4, ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. Bestemmelsen er foreslået under hensyn til, at Erhvervs- og Byggestyrelsens afgørelser om anmodninger om deltagelse i en EGTS skal være baseret på en udtalelse fra berørte ressortministerier, herunder eventuelt Økonomi- og Erhvervsministeriet, og i øvrigt at der ikke er særlige retssikkerhedsmæssige hensyn at tage overfor borgerne, da afgørelserne normalt vil være rettet mod andre myndigheder, offentligretlige organer m.v.




Til kapitel 3

Registrering

 

Til § 4

Det følger af forordningens artikel 5, stk. 1, at en EGTS for at opnå status som juridisk person skal have registreret og/eller offentliggjort sine vedtægter. For at sikre, at en EGTS' medlemmer har de fornødne nationale godkendelser til at deltage i en EGTS, er det nødvendigt, at godkendelserne indsendes sammen med anmodningen om registrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Ved godkendelser fra de relevante kompetente udenlandske myndigheder, i henhold til hvis lov et medlem er stiftet, forstås godkendelse i henhold til forordningens artikel 4, stk. 3.


Til § 5

For at sikre, at offentligheden er klar over, at der er tale om en juridisk person med hjemsted i Danmark, findes det nødvendigt at fastsætte en regel, der påbyder en EGTS at have betegnelsen EGTS eller betegnelsen Europæisk Gruppe for Territorialt Samarbejde som en del af sit navn. De foreslåede regler bygger på reglerne i de gældende selskabslove (aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven) med de fornødne tillempelser. I § 5 foreslås regler om navn for alle de EGTS'er, der skal registreres i Danmark.


Det foreslåede stk. 1 indebærer, at en EGTS med hjemsted i Danmark har pligt til og er eneberettiget til i sit navn at benytte disse betegnelser for deres retlige organisationsform og forkortelser heraf. Herved sikres, at alene de EGTS'er, der er godkendt i henhold til forordningen, kan anvende denne selskabsbetegnelse.


§ 5, stk. 2 og 3, svarer til aktieselskabslovens § 153, stk. 2 og 3. Tilsvarende bestemmelser findes i lov om anpartsselskaber og lov om erhvervsdrivende fonde.


Efter stk. 2, skal virksomheders navne tydeligt adskille sig fra hinanden. Den tydelige adskillelse af navnet må for så vidt angår de registreringspligtige virksomheder vurderes over for øvrige virksomhedsnavne. Eventuelt må der tilføjes et tillæg, der klart adskiller navnet over for øvrige virksomhedsnavne.


Følgende tilføjelser kan ikke adskille to navne, der i øvrigt er ens: Organisationsbetegnelser, f.eks. A/S eller EGTS, samt f.eks. betegnelserne »i likvidation« eller »under konkurs«.


Stk.3 regulerer navnets sandhed. Navnet må f.eks. ikke være egnet til at vildlede offentligheden, f.eks. i relation til den erhvervsaktivitet, der udøves.


Stk.4 bestemmer, at stk. 1-3 tilsvarende finder anvendelse på binavne for en EGTS med hjemsted i Danmark, og at ved benyttelse af binavnet skal EGTS`ens hovednavn tilføjes binavnet i parentes. Reglerne for binavne svarer til aktieselskabslovens § 153, stk. 4, 1. og 2. pkt.


Efter stk. 5 skal en EGTS' navn, hjemstedsadresse og registreringsnummer klart og tydeligt fremgå af breve, forretningspapirer og hjemmeside. Bestemmelsens formål er at sikre, at det klart fremgår af de dokumenter, der retter sig til offentligheden, at der er tale om en EGTS.


Bestemmelsen svarer til den bestemmelse, der gælder for aktieselskaber og filialer, jf. aktieselskabslovens § 153, stk. 6.


Til § 6

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen forestår registre for aktieselskaber, anpartsselskaber, erhvervsdrivende fonde m.v., hvor ved der sikres offentlighed omkring vedtægter, ledelse og revisor. Det er derfor vurderet som mest hensigtsmæssigt også at placere registreringen for en EGTS med hjemsted her i landet hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.


Det vil være nødvendigt at udstede administrative regler om registrering og offentliggørelse af en EGTS med hjemsted i Danmark. Det foreslås at henlægge beføjelserne til at udstede bekendtgørelser hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Det sker, da Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i forvejen fastlægger tilsvarende regler for aktieselskaber m.v.


Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan således ved bekendtgørelse fastsætte de nærmere regler for anmeldelse, registrering og offentliggørelse i forbindelse med anvendelse af forordningen. Herudover kan styrelsen indarbejde eventuelle efterfølgende forordninger, der måtte supplere eller ændre forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS).


Erhvervs- og Selskabsstyrelsen udsteder i henhold til ovenstående registreringslove en samlet bekendtgørelse om anmeldelse, registrering, gebyr samt offentliggørelse m.v. i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Bekendtgørelsen vil blive udvidet med tilsvarende regler for anmeldelse, registrering, gebyr og offentliggørelse af en EGTS med hjemsted i Danmark.


Den foreslåede § 6, stk. 3, svarer til aktieselskabslovens § 159 b, stk. 1 og 2. Det foreslås, at afgørelser truffet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i henhold til §§ 4 og 5 og forskrifter udstedt i henhold til § 6, stk. 1 og stk. 2 kan indbringes for Erhvervsankenævnet senest 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende EGTS. Herved behandles en EGTS på samme måde som aktieselskaber i relation til klageadgang til Erhvervsankenævnet.




Til kapitel 4

Regnskab, revision og opløsning

 

Til § 7

Det fremgår af forordningens artikel 11, stk. 2, jf. forordningens artikel 2, stk. 1, litra c, at en EGTS' regnskab er underlagt regnskabsreglerne i det land, hvor den har sit hjemsted. For aktieselskaber, anpartsselskaber og erhvervsdrivende fonde gælder årsregnskabsloven. En EGTS, som er registreret i Danmark, bliver således på lignende måde underlagt reglerne i bogføringsloven og årsregnskabsloven.


For at sikre, at en EGTS med hjemsted i Danmark skal følge reglerne i bogføringsloven og årsregnskabsloven, har det været nødvendigt at præcisere, at en EGTS skal anvende de samme regler som aktieselskaber. For at sikre, at der er den størst mulige gennemsigtighed og kontrol af de offentlige midler, som en ETGS forvalter, er det ligeledes skønnet nødvendigt at lade en EGTS være omfattet af samme regnskabsklasse, som aktieselskaber omfattes af. Af samme hensyn er det skønnet nødvendigt at lade en EGTS' årsrapporter være omfattet af lovpligtig revision. En EGTS kan derfor ikke benytte sig af muligheden for at fravælge revision, jf. årsregnskabslovens § 135, stk. 1, 2. pkt. På dette punkt behandles en EGTS på samme måde som et statsligt aktieselskab, der heller ikke har mulighed for at fravælge revision.


Til § 8

Det fremgår af § 8, at bestemmelserne om likvidation, tvangsopløsning og konkurs i aktieselskabslovens kapitel 14 gælder med de nødvendige afvigelser, under hensyn til en EGTS' særlige karakter. Det indebærer, at kompetencen til at opløse en EGTS med hjemsted i Danmark henhører under skifteretten. Med skifteretten forstås skifteretten i den retskreds, hvor en EGTS i henhold til den for EGTS'en gældende aftale har sit hjemsted.


Det er ikke fundet hensigtsmæssigt at begrænse kredsen af myndigheder, der kan anmode skifteretten om at opløse en EGTS med hjemsted i Danmark. Det vil derfor bero på en konkret vurdering, hvilke myndigheder der vil være nærmest til at anmode skifteretten herom. Dette vil blandt andet afhænge af EGTS'ens formål, hvilke regler der er overtrådt og hvilken myndighed, der måtte have en berettiget interesse, jf. forordningens artikel 14, stk. 1.


Henvisning til aktieselskabsloven betyder, at aktieselskabslovens almindelige bestemmelser for proceduren i forbindelser med likvidation finder anvendelse, hvis en EGTS med hjemsted i Danmark skal opløses. Dette gælder både for en beslutning om opløsning i henhold til den for EGTS'en gældende aftale og for en tvangsmæssig opløsning i henhold til art. 14, stk. 1, i forordningen. Ved tvangsopløsning udpeger skifteretten en eller flere likvidatorer. For opløsning og likvidation gælder de almindelige regler for likvidation.


Endvidere betyder henvisningen til aktieselskabsloven, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan beslutte, at en EGTS med hjemsted i Danmark skal opløses efter proceduren i aktieselskabslovens § 117, hvis styrelsen ikke rettidigt modtager EGTS'ens reviderede årsrapport.


Dette sikrer, at der bliver de samme reaktionsmuligheder over for en EGTS med hjemsted i Danmark, som der er over for f.eks. aktieselskaber og anpartsselskaber, der ikke rettidigt indsender årsrapport i henhold til årsregnskabslovens regler.


Med henvisningen til, at aktieselskabslovens kapitel 14 finder anvendelse med de nødvendige tilpasninger, der følger af en EGTS' særlige karakter, henses navnlig til, at en EGTS ikke har nogen generalforsamling eller bestyrelse. Hvis ikke andet følger af vedtægterne, er det forsamlingen, der træffer beslutning i de tilfælde, hvor beslutningskompetencen i henhold til aktieselskabsloven er henlagt til generalforsamlingen eller bestyrelsen.


Til § 9

I henhold til forordningens artikel 14, stk. 1, skal en kompetent ret eller myndighed kunne opløse en EGTS efter anmodning fra en kompetent myndighed med en berettiget interesse, hvis EGTS'en ikke længere opfylder kravene i forordningens artikel 1, stk. 2, eller artikel 7.


Myndigheden, der har anmodet skifteretten om at opløse en EGTS med hjemsted i Danmark, skal samtidig give både Erhvervs- og Byggestyrelsen og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen underretning om, at en anmodning om opløsning af EGTS'en er sendt til skifteretten. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen registrerer herefter EGTS'en som værende »under tvangsopløsning« og offentliggør dette i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens informationssystem.




Til kapitel 5

Straf

 

Til § 10

Efter aktieselskabslovens § 160, stk. 1, straffes overtrædelse af lovens forskrifter om indsendelse af anmeldelser, vurderingsberetninger i henhold til § 6 c og meddelelser til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen med bøde, medmindre strengere straf er forskyldt efter straffeloven. På samme måde straffes en række nærmere angivne personer, herunder bestyrelsesmedlemmer og direktører, dersom de ubeføjet røber, hvad de under udførelsen af deres hverv har fået kundskab om. Endvidere straffes overtrædelse af en række specifikke bestemmelser i henhold til aktieselskabslovens § 161.


På denne baggrund foreslås det i stk. 1, at overtrædelser af § 5 i denne lov straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning. Dette svarer til, at aktieselskabslovens § 153 er strafpålagt med bøde ved samme lovs § 161.


I stk. 2 foreslås mulighed for i bekendtgørelser udstedt i medfør af § 6 at fastsætte bødestraf for overtrædelser af bestemmelser i bekendtgørelserne.


I stk. 3gives der mulighed for at pålægge EGTS`er straf for overtrædelse af bestemmelserne.




Til kapitel 6

Ikrafttrædelsesbestemmelser

 

Til § 11

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2008.


Til § 12

Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Grønland og Færøerne.





Bilag 1

Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1082/2006/EF af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS)

EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -


under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 159, stk. 3,


under henvisning til forslag fra Kommissionen,


under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg 1),


under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget 2),


efter proceduren i traktatens artikel 251 3), og


ud fra følgende betragtninger:


(1) I traktatens artikel 159, stk. 3, er det fastsat, at der ud over de fonde, der er omhandlet i stk. 1 i nævnte artikel, kan vedtages særlige aktioner med henblik på at nå det mål om økonomisk og social samhørighed, der er opstillet i traktaten. En harmonisk udvikling af hele Fællesskabet og en styrkelse af den økonomiske, sociale og territoriale samhørighed forudsætter en styrkelse af det territoriale samarbejde. Med henblik herpå bør der vedtages de fornødne foranstaltninger for at forbedre betingelserne for gennemførelse af aktioner vedrørende territorialt samarbejde.


(2) Det er nødvendigt at træffe foranstaltninger for at imødegå de betydelige vanskeligheder, som medlemsstaterne, navnlig regionerne og de lokale myndigheder, har haft med at iværksætte og forvalte foranstaltninger for territorialt samarbejde inden for rammerne af de forskellige nationale lovgivninger og procedurer.


(3) Under særlig hensyntagen til det øgede antal land- og søgrænser i Fællesskabet som følge af udvidelsen er det nødvendigt at fremme en styrkelse af det territoriale samarbejde i Fællesskabet.


(4) De bestående instrumenter, såsom den europæiske økonomiske firmagruppe, har vist sig dårligt egnede til at tilvejebringe et struktureret samarbejde under Interreg-initiativet i programmeringsperioden 2000-2006.


(5) De gældende bestemmelser under Europarådet omfatter forskellige muligheder og rammer, som regionale og lokale myndigheder kan arbejde sammen om på tværs af grænserne. Hensigten med dette instrument er ikke at omgå disse rammer eller fastsætte et sæt specifikke fælles regler, som skal finde ensartet anvendelse på alle sådanne ordninger i hele Fællesskabet.


(6) Ved Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 af 11. juli 2006 om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden 4)øges de midler, der stilles til rådighed for europæisk territorialt samarbejde.


(7) Det er også nødvendigt at fremme og følge de foranstaltninger for territorialt samarbejde op, der gennemføres uden finansielt bidrag fra Fællesskabet.


(8) For at overvinde de bestående hindringer for territorialt samarbejde er det nødvendigt at indføre et samarbejdsinstrument på fællesskabsplan for på Fællesskabets område at oprette samarbejdsgrupper, der har status som juridisk person, med betegnelsen »europæiske grupper for territorialt samarbejde« (EGTS). Oprettelsen af en EGTS bør være frivillig.


(9) En EGTS bør kunne handle på vegne af sine medlemmer, herunder navnlig de regionale og lokale myndigheder den omfatter.


(10) De opgaver og beføjelser, som delegeres til hver enkelt EGTS, skal fastlægges i en aftale.


(11) En EGTS bør kunne handle enten med henblik på gennemførelse af programmer eller projekter for territorialt samarbejde, der medfinansieres af Fællesskabet, f.eks. af strukturfondene i henhold til forordning (EF) nr. 1083/2006 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1080/2006 af af 5. juli 2006 om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling 5), eller med henblik på gennemførelse af programmer for territorialt samarbejde, som medlemsstaterne og deres regioner og lokale myndigheder selv tager initiativ til med eller uden finansielt bidrag fra Fællesskabet.


(12) Det bør præciseres, at de regionale og lokale myndigheders og medlemsstaternes finansielle ansvar ikke påvirkes af oprettelsen af en EGTS, hverken hvad angår forvaltningen af fællesskabsmidlerne eller de nationale midler.


(13) Det bør præciseres, at de beføjelser, som en regional eller lokal myndighed udøver som ordensmyndighed, f.eks. politi- og lovgivningsmagt, ikke kan overdrages ved en aftale.


(14) En EGTS skal fastlægge sine vedtægter, oprette sine egne organer samt fastsætte regler for sit budget og for udøvelsen af sit finansielle ansvar.


(15) Betingelserne for territorialt samarbejde bør skabes i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet i traktatens artikel 5. I overensstemmelse med det proportionalitetsprincip, der er opstillet i nævnte artikel, går denne forordning ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå de tilstræbte mål, idet oprettelsen af en EGTS er frivillig, og de enkelte medlemsstaters forfatningssystemer respekteres.


(16) Artikel 159, stk. 3, i traktaten tillader ikke, at enheder fra tredjelande omfattes af lovgivning, der er baseret på denne bestemmelse. Vedtagelse af en fællesskabsforanstaltning om oprettelse af en EGTS bør imidlertid ikke udelukke, at enheder fra tredjelande deltager i en EGTS, der er stiftet i overensstemmelse med denne forordning, hvis et tredjelands lovgivning eller aftaler mellem medlemsstaterne og tredjelande tillader det -


UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:


Artikel 1

Karakteren af en EGTS

1. I overensstemmelse med de i denne forordning fastlagte regler kan der på Fællesskabets område oprettes en europæisk gruppe for territorialt samarbejde, (i det følgende benævnt »EGTS«).


2. Formålet med en EGTS er at lette og fremme et grænseoverskridende, tværnationalt og/eller interregionalt samarbejde, i det følgende benævnt »territorialt samarbejde«, mellem dens medlemsstater, jf. artikel 3, stk. 1, udelukkende med henblik på at styrke den økonomiske og sociale samhørighed.


3. En EGTS har status som juridisk person.


4. En EGTS har i hver enkelt medlemsstat den videstgående rets- og handleevne, som vedkommende medlemsstats nationale lovgivning tillægger juridiske personer. Den kan i særdeleshed erhverve og afhænde fast ejendom og løsøre samt ansætte personale og optræde som part i retssager.


Artikel 2

Gældende lovgivning

1. En EGTS er underlagt følgende:


a) denne forordning

b) bestemmelserne i aftalen og vedtægterne, jf. artikel 8 og 9, hvor det udtrykkeligt er tilladt ifølge denne forordning

c) for så vidt angår tilfælde, der ikke eller kun delvis er omfattet af denne forordning, lovene i den medlemsstat, hvor EGTS'en har sit hjemsted.



Hvis det i henhold til fællesskabsret eller international privatret er nødvendigt at fastslå, hvilken lovgivning der gælder for en EGTS' handlinger, betragtes en EGTS som en enhed i den medlemsstat, hvor den har sit hjemsted.


2. Når en medlemsstat består af flere territoriale enheder, som har deres egne retsregler, omfatter henvisningen til den lovgivning, der finder anvendelse i henhold til stk. 1, litra c), disse enheders lovgivning under hensyn til den pågældende medlemsstats forfatningsmæssige struktur.


Artikel 3

Sammensætning af en EGTS

1. En EGTS skal bestå af medlemmer, der handler inden for rammerne af deres kompetence i henhold til national lovgivning, og som tilhører en eller flere af følgende kategorier:


a) medlemsstater

b) regionale myndigheder

c) lokale myndigheder

d) offentligretlige organer i henhold til artikel 1, stk. 9, andet afsnit, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter 6).



Sammenslutninger bestående af organer, som tilhører en eller flere af disse kategorier, kan også være medlemmer.


2. En EGTS skal bestå af medlemmer, der er hjemmehørende på mindst to medlemsstaters område.


Artikel 4

Oprettelse af en EGTS

1. Beslutningen om at oprette en EGTS træffes på de potentielle medlemmers initiativ.


2. Hvert potentielt medlem:


a) meddeler den medlemsstat, i henhold til hvis lovgivning det er stiftet, at det agter at deltage i en EGTS, og

b) sender denne medlemsstat en kopi af den foreslåede aftale og de foreslåede vedtægter, jf. artikel 8 og 9.



3. Efter meddelelse fra det potentielle medlem, jf. stk. 2, godkender den pågældende medlemsstat under hensyn til sin forfatningsmæssige struktur det potentielle medlems deltagelse i EGTS'en, medmindre den finder, at en sådan deltagelse ikke er forenelig med denne forordning eller national lovgivning, herunder det foreslåede medlems beføjelser og forpligtelser, eller at en sådan deltagelse ikke er berettiget af hensyn til den offentlige interesse eller den offentlige orden i den pågældende medlemsstat. I så fald begrunder medlemsstaten, hvorfor den ikke kan give sin godkendelse.


Medlemsstaterne træffer generelt beslutning senest tre måneder efter datoen for modtagelsen af en gyldig anmodning i henhold til stk. 2.


Når medlemsstaterne træffer beslutning om det potentielle medlems deltagelse i en EGTS, kan de anvende den nationale lovgivning.


4. Medlemsstaterne udpeger de myndigheder, der har kompetence til at modtage meddelelser og dokumenter som omhandlet i stk. 2.


5. Medlemmerne når til enighed om den i artikel 8 omhandlede aftale og de i artikel 9 omhandlede vedtægter og sikrer, at de er i overensstemmelse med medlemsstaternes godkendelse, jf. stk. 3.


6. Eventuelle ændringer af aftalen og eventuelle væsentlige ændringer af vedtægterne skal godkendes af medlemsstaterne efter proceduren i denne artikel. Væsentlige ændringer af vedtægterne er ændringer, som direkte eller indirekte medfører en ændring i aftalen.


Artikel 5

Erhvervelse af status som juridisk person og offentliggørelse i Den Europæiske Unions Tidende

1. De i artikel 9 omhandlede vedtægter og eventuelle senere ændringer registreres og/eller offentliggøres i overensstemmelse med gældende ret i den medlemsstat, hvor den pågældende EGTS har sit hjemsted. EGTS'en får status som juridisk person på datoen for registreringen eller offentliggørelsen, afhængigt af hvad der indtræffer først. Medlemmerne underretter de berørte medlemsstater og Regionsudvalget om aftalen og om vedtægternes registrering og/eller offentliggørelse.


2. EGTS'en sikrer, at der inden ti arbejdsdage efter vedtægternes registrering og/eller offentliggørelse sendes en anmodning til De Europæiske Fællesskabers Publikationskontor om at offentliggøre en meddelelse i Den Europæiske Unions Tidende om EGTS'ens oprettelse med angivelse af navn, formål, medlemmer og hjemstedsadresse.


Artikel 6

Kontrol med forvaltningen af offentlige midler

1. Kontrollen med en EGTS' forvaltning af offentlige midler tilrettelægges af de kompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor EGTS'en har sit hjemsted. Den medlemsstat, hvor EGTS'en har sit hjemsted, udpeger den myndighed, der har kompetence med hensyn til denne opgave, inden den godkender deltagelsen i EGTS'en, jf. artikel 4.


2. Såfremt den nationale lovgivning i de andre berørte medlemsstater kræver det, sørger myndighederne i den medlemsstat, hvor en EGTS har sit hjemsted, for, at de kompetente myndigheder i de andre berørte medlemsstater udfører kontrol på deres område med de af EGTS'ens handlinger, der udføres i disse medlemsstater, og udveksler alle relevante oplysninger.


3. Al kontrol skal udføres i overensstemmelse med internationalt anerkendte revisionsstandarder.


4. Når en EGTS's opgaver som nævnt i artikel 7, stk. 3, første og andet afsnit, omfatter foranstaltninger, som medfinansieres af Fællesskabet, finder den relevante lovgivning om kontrol med fællesskabsmidler anvendelse, uanset bestemmelserne i stk. 1, 2 og 3.


5. Den medlemsstat, hvor en EGTS har sit hjemsted, underretter de andre berørte medlemsstater om eventuelle problemer under kontrollen.


Artikel 7

Opgaver

1. En EGTS udfører de opgaver, som medlemmerne har overdraget til den i overensstemmelse med denne forordning. Dens opgaver fastlægges i den aftale, som medlemmerne indgår, jf. artikel 4 og 8.


2. En EGTS handler inden for rammerne af de opgaver, som den har fået overdraget, og som kun omfatter lettelse og fremme af det territoriale samarbejde med henblik på at styrke den økonomiske og sociale samhørighed, og som fastlægges af medlemmerne med udgangspunkt i, at de alle ligger inden for rammerne af den kompetence, som det enkelte medlem har i henhold til national lovgivning.


3. Specifikt skal en EGTS' opgaver først og fremmest begrænses til gennemførelse af territoriale samarbejdsprogrammer eller projekter, der medfinansieres af Fællesskabet gennem Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og/eller Samhørighedsfonden.


En EGTS kan gennemføre andre specifikke territoriale samarbejdsopgaver mellem deres medlemmer med sigte på det mål, der er omhandlet i artikel 1, stk. 2, med eller uden finansielt bidrag fra Fællesskabet.


Medlemsstaterne kan begrænse de opgaver, EGTS'er kan udføre uden finansielt bidrag fra Fællesskabet. Sådanne opgaver skal dog som minimum omfatte de samarbejdsaktioner, der er opført i artikel 6 i forordning (EF) nr. 1080/2006.


4. De opgaver, der overdrages en EGTS af medlemmerne, må ikke vedrøre udøvelse af beføjelser overdraget ved offentlig ret eller forpligtelser, som har til formål at beskytte statens eller andre offentlige myndigheders almene interesser, herunder politi- og lovgivningsmæssige beføjelser, retspleje eller udenrigspolitik.


5. Medlemmerne af en EGTS kan med enstemmighed beslutte at delegere udførelsen af dens opgaver til et af medlemmerne.


Artikel 8

Aftale

1. En EGTS reguleres af en aftale, der indgås med enstemmighed mellem dens medlemmer i overensstemmelse med artikel 4.


2. I aftalen præciseres:


a) EGTS'ens navn og hjemsted, der skal være beliggende i en medlemsstat, i henhold til hvis lovgivning mindst et af medlemmerne er stiftet

b) i hvilket område EGTS'en kan udføre sine opgaver

c) EGTS'ens specifikke formål og opgaver, dens varighed og betingelserne for dens opløsning

d) listen over EGTS'ens medlemmer

e) den lovgivning, der finder anvendelse ved fortolkning og gennemførelse af aftalen, dvs. lovgivningen i den medlemsstat, hvor EGTS'en har sit hjemsted

f) de relevante aftaler om gensidig anerkendelse, herunder vedrørende finansiel kontrol, og

g) procedurerne for ændring af aftalen, som skal være i overensstemmelse med forpligtelserne i artikel 4 og 5.



Artikel 9

Vedtægter

1. En EGTS' vedtægter vedtages enstemmigt af dens medlemmer på grundlag af aftalen.


2. En EGTS' vedtægter skal mindst indeholde alle aftalens bestemmelser sammen med følgende:


a) bestemmelserne for en EGTS' organers funktion og beføjelser samt antallet af medlemmernes repræsentanter i de relevante organer

b) EGTS'ens beslutningsprocedurer

c) det eller de anvendte arbejdssprog

d) ordningerne for dens funktion, bl.a. hvad angår personaleforvaltning, ansættelsesprocedurer og ansættelseskontrakternes art

e) ordningerne for medlemmernes finansielle bidrag samt hvert enkelt EGTS-medlems gældende regnskabs- og budgetbestemmelser, herunder bestemmelser om finansielle spørgsmål, i forbindelse hermed

f) ordningerne for medlemmernes ansvar i henhold til artikel 12, stk. 2

g) de myndigheder, der er ansvarlige for udpegelse af et uafhængigt organ, som skal foretage ekstern revision, og

h) procedurerne for ændring af vedtægterne, som skal være i overensstemmelse med forpligtelserne i artikel 4 og 5.



Artikel 10

En EGTS' organisation

1. En EGTS skal mindst have følgende organer:


a) en forsamling, der består af repræsentanter for dens medlemmer

b) en direktør, der repræsenterer EGTS'en og handler på dens vegne.



2. Vedtægterne kan indeholde bestemmelser om, at der skal være flere organer med klart afgrænsede beføjelser.


3. En EGTS hæfter over for tredjemand for de handlinger, som dens organer udfører, selv når disse handlinger ikke falder ind under EGTS's opgaver.


Artikel 11

Budget

1. En EGTS udarbejder et årligt budget, der vedtages af forsamlingen, og som navnlig indeholder en komponent vedrørende løbende udgifter og eventuelt en operationel komponent.


2. Udarbejdelsen af regnskabet, herunder, hvis det kræves, den ledsagende årsberetning, samt revision og offentliggørelse af dette regnskab er underlagt bestemmelserne i artikel 2, stk. 1, litra c).


Artikel 12

Likvidation, konkursbehandling, betalingsstandsning og ansvar

1. Med hensyn til likvidation, konkursbehandling, betalingsstandsning og tilsvarende bobehandlinger er en EGTS omfattet af den lovgivning i medlemsstaten, hvor den har sit hjemsted, medmindre andet er fastsat i stk. 2 og 3.


2. En EGTS hæfter for sin gæld, uanset dens art.


I det omfang en EGTS' aktiver ikke kan dække dens passiver, hæfter dens medlemmer i forhold til deres bidrag for EGTS'ens gæld, uanset dens art, medmindre den nationale lovgivning, i henhold til hvilken et medlem er stiftet, udelukker eller begrænser dette medlems ansvar. Ordningerne vedrørende bidraget fastsættes i vedtægterne.


Hvis mindst et EGTS-medlems ansvar er begrænset i medfør af den nationale lovgivning, i henhold til hvilken den er stiftet, kan de øvrige medlemmer også begrænse deres ansvar i vedtægterne.


Medlemmerne kan i vedtægterne forpligte sig til efter endt medlemskab af en EGTS at være ansvarlige for forpligtelser i medfør af EGTS'ens aktiviteter i deres medlemskabsperiode.


Navnet på en EGTS, hvis medlemmer har begrænset ansvar, skal indeholde udtrykket »begrænset«.


Kravene til offentliggørelse af aftalen om samt vedtægter og regnskaber for en EGTS, hvis medlemmer har begrænset ansvar, skal som minimum modsvare dem, der gælder for andre former for juridiske enheder, hvis medlemmer har begrænset ansvar, og som er stiftet i henhold til lovgivningen i den medlemsstat, hvor den pågældende EGTS har sit vedtægtsmæssige hjemsted.


En medlemsstat kan forbyde registrering på sit område af en EGTS, hvis medlemmer har begrænset ansvar.


3. Med forbehold af medlemsstaternes økonomiske ansvar i forhold til enhver form for strukturfonds- eller samhørighedsfondsmidler, der ydes en EGTS, er der ikke i denne forordning hjemmel for, at medlemsstaterne har økonomisk ansvar i forhold til en EGTS, de ikke er medlem af.


Artikel 13

Offentlig interesse

Hvis en EGTS udfører aktiviteter i strid med en medlemsstats bestemmelser om den offentlige orden, den offentlige sikkerhed, folkesundheden eller den offentlige sædelighed, eller i strid med den offentlige interesse i en medlemsstat, kan et kompetent organ i denne medlemsstat forbyde disse aktiviteter på sit område eller kræve, at medlemmer, som er stiftet i henhold til dens lovgivning, trækker sig tilbage fra EGTS'en, medmindre den ophører med de pågældende aktiviteter.


Sådanne forbud må ikke være et middel til vilkårlig eller skjult begrænsning af det territoriale samarbejde mellem EFTC'ens medlemmer. Det kompetente organs afgørelse skal kunne revideres af en retsinstans.


Artikel 14

Opløsning

1. Uanset aftalens bestemmelser om opløsning skal den kompetente ret eller myndighed i den medlemsstat, hvor en EGTS har sit hjemsted, ved en anmodning fra en kompetent myndighed med en berettiget interesse, bestemme, at en EGTS skal opløses, hvis den finder, at EGTS'en ikke længere opfylder kravene i artikel 1, stk. 2, eller artikel 7 i denne forordning, navnlig når EGTS'en handler uden for de opgaver, der er fastsat i artikel 7. Den kompetente ret eller myndighed underretter alle de andre medlemsstater, i henhold til hvis lovgivning medlemmerne er stiftet, om enhver anmodning om opløsning af en EGTS.


2. Den kompetente ret eller myndighed kan indrømme EGTS'en en frist til at bringe forholdene i orden. Hvis EGTS'en ikke bringer forholdene i orden inden udløbet af denne frist, træffer den kompetente ret eller myndighed afgørelse om opløsning af EGTS'en.


Artikel 15

Kompetence

1. Tredjeparter, der mener sig krænket af en EGTS' handlinger eller undladelser, kan forfølge deres krav ad rettens vej.


2. Medmindre andet er bestemt i denne forordning, finder fællesskabsrettens kompetenceregler anvendelse på tvister, som involverer en EGTS. I tilfælde, der ikke er forudset i fællesskabsretten, ligger kompetencen til at bilægge tvister hos retterne i den medlemsstat, hvor EGTS'en har sit hjemsted.


Kompetencen til at bilægge tvister i henhold til artikel 4, stk. 3 eller 6, eller i henhold til artikel 13 ligger hos retterne i den medlemsstat, hvis afgørelse anfægtes.


3. Intet i denne forordning er til hinder for, at borgere kan udøve deres nationale forfatningsmæssige appelrettigheder over for organer, som er medlem af en EGTS, for så vidt angår:


a) administrative afgørelser om aktiviteter, der udføres af en EGTS

b) adgang til tjenester på deres eget sprog og

c) adgang til oplysninger.



I sådanne tilfælde ligger kompetencen hos de kompetente retter i de medlemsstater, i hvis forfatning der er hjemmel til påklage.


Artikel 16

Afsluttende bestemmelser

1. Medlemsstaterne træffer passende foranstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse af denne forordning.


En medlemsstat kan, hvis det kræves i henhold til dens nationale lovgivning, udarbejde en samlet liste over de opgaver, som medlemmerne af en EGTS, som omhandlet i artikel 3, stk. 1, der er stiftet i henhold til dens lovgivning, allerede har, for så vidt angår det territoriale samarbejde i denne medlemsstat.


Medlemsstaten underretter i overensstemmelse hermed Kommissionen og de andre medlemsstater om eventuelle bestemmelser, som vedtages i henhold til denne artikel.


2. Medlemsstaterne kan bestemme, at der skal betales gebyrer i forbindelse med registreringen af aftalen og vedtægterne. Disse gebyrer må dog ikke overstige de administrative omkostninger herved.


Artikel 17

Rapport og revisionsklausul

Senest den 1. august 2011 forelægger Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om anvendelsen af denne forordning og i givet fald forslag til ændringer.


Artikel 18

Ikrafttræden

Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.


Den anvendes senest den 1. august 2007, med undtagelse af artikel 16, som finder anvendelse fra den 1. august 2006.


Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.


Udfærdiget i Strasbourg, den 5. juli 2006.


På Europa-Parlamentets vegne


J. BORRELL FONTELLES


Formand


På Rådets vegne


P. LEHTOM"KI


Formand


Officielle noter

I loven er medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1082/2006/EF af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS), (EU-tidende nr. L 210, side 19). Ifølge artikel 249 i EF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelse af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke den nævnte forordnings umiddelbare gyldighed i Danmark.

1) EUT C 255 af 14.10.2005, s. 76.

2) EUT C 71 af 22.3.2005, s. 46.

3) Europa-Parlamentets udtalelse af 6.7.2005 (endnu ikke offentliggjort i EUT), Rådets fælles holdning af 12.6.2006 (endnu ikke offentliggjort i EUT) og Europa-Parlamentets holdning af 4.7.2006 (endnu ikke offentliggjort i EUT).

4) Se side 25 i denne EUT.

5) Se side 1 i denne EUT.

6) EUT L 134 af 30.4.2004, s. 114. Senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 2083/2005 (EUT L 333 af 20.12.2005, s. 28).