L 61 Forslag til lov om administration af forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde

(EGTS).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 30-01-2008

Fremsættelse: 30-01-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l61_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (30. januar 2008)

Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om administration af forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS)

(Lovforslag nr. L 61).

Lovforslaget har til formål, i overensstemmelse de regler der følger af forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for territorielt samarbejde (EGTS), at fastlægge regler om deltagelse af danske myndigheder, offentligretlige organer m.v. i en EGTS, og regler om registrering, opløsning m.v. af en EGTS med hjemsted i Danmark. Dermed opfyldes kravet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1082/2006/EF af 5. juli 2006 om, at medlemsstaterne skal træffe passende foranstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse af forordningen.


Forordningen har til formål at lette det grænseoverskridende samarbejde med henblik på at fremme økonomisk og social samhørighed. En EGTS kan alene bestå af statslige, regionale, lokale myndigheder, offentligretlige organer m.v., der går sammen med tilsvarende myndigheder m.v. i et andet medlemsland for at gennemføre et strategisk samarbejde eller et konkret projekt på tværs af grænserne. Forordningen fastsætter, at medlemmerne af en EGTS handler inden for rammerne af den kompetence, som de har i henhold til national lovgivning. Gennem en EGTS opnår samarbejdet status som en juridisk person, der kan erhverve fast ejendom, ansætte personale og være part i en retssag.


Med afsæt i forordningen begrænser lovforslaget de opgaver en EGTS kan udføre uden finansielt bidrag fra Fællesskabet, og lovforslaget fastslår, at en EGTS anses for et privatretligt organ, at medlemmerne af en EGTS med hjemsted i Danmark hæfter subsidiært, ubegrænset og pro rata for en EGTS' gæld, og at en EGTS med hjemsted i Danmark revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor. Desuden fastlægges, at Erhvervs- og Byggestyrelsen træffer afgørelse om anmodninger om deltagelse i en EGTS efter udtalelse fra relevante ressortministerier, og at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for registreringen af en EGTS med hjemsted i Danmark.


Ordningen er frivillig. Lovforslaget forventes at medføre visse administrative byrder for staten. Omfanget heraf vil afhænge af interessen for at etablere og deltage i en EGTS. Lovforslaget vil være udgiftsneutralt.


Det foreslås, at loven træder i kraft 1. juni 2008.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg på regeringens vegne anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.