Skriftlig fremsættelse (30.
januar 2008)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om administration af
forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for
territorialt samarbejde (EGTS)
(Lovforslag nr. L 61).
Lovforslaget har til formål, i overensstemmelse de
regler der følger af forordning om oprettelse af en
europæisk gruppe for territorielt samarbejde (EGTS), at
fastlægge regler om deltagelse af danske myndigheder,
offentligretlige organer m.v. i en EGTS, og regler om registrering,
opløsning m.v. af en EGTS med hjemsted i Danmark. Dermed
opfyldes kravet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
nr. 1082/2006/EF af 5. juli 2006 om, at medlemsstaterne skal
træffe passende foranstaltninger for at sikre en effektiv
iværksættelse af forordningen.
Forordningen har til formål at lette det
grænseoverskridende samarbejde med henblik på at fremme
økonomisk og social samhørighed. En EGTS kan alene
bestå af statslige, regionale, lokale myndigheder,
offentligretlige organer m.v., der går sammen med tilsvarende
myndigheder m.v. i et andet medlemsland for at gennemføre et
strategisk samarbejde eller et konkret projekt på tværs
af grænserne. Forordningen fastsætter, at medlemmerne
af en EGTS handler inden for rammerne af den kompetence, som de har
i henhold til national lovgivning. Gennem en EGTS opnår
samarbejdet status som en juridisk person, der kan erhverve fast
ejendom, ansætte personale og være part i en
retssag.
Med afsæt i forordningen begrænser lovforslaget de
opgaver en EGTS kan udføre uden finansielt bidrag fra
Fællesskabet, og lovforslaget fastslår, at en EGTS
anses for et privatretligt organ, at medlemmerne af en EGTS med
hjemsted i Danmark hæfter subsidiært, ubegrænset
og pro rata for en EGTS' gæld, og at en EGTS med hjemsted i
Danmark revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Desuden fastlægges, at Erhvervs- og Byggestyrelsen
træffer afgørelse om anmodninger om deltagelse i en
EGTS efter udtalelse fra relevante ressortministerier, og at
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler, der er
nødvendige for registreringen af en EGTS med hjemsted i
Danmark.
Ordningen er frivillig. Lovforslaget forventes at
medføre visse administrative byrder for staten. Omfanget
heraf vil afhænge af interessen for at etablere og deltage i
en EGTS. Lovforslaget vil være udgiftsneutralt.
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. juni
2008.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og
bemærkningerne hertil, skal jeg på regeringens vegne
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.