L 48 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer.
(Administrative lettelser på funktionærrettens
område).
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retsforholdet
mellem arbejdsgivere og funktionærer
(Administrative lettelser på
funktionærrettens område)
§ 1
I lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og
funktionærer, jf. lovbekendtgørelse nr. 68 af 21.
januar 2005, som ændret ved § 7 i lov nr. 542 af
24. juni 2005 og § 58 i lov nr. 566 af 9. juni 2006,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 7,
indsættes efter 2. pkt.:
»På funktionærens begæring skal
opsigelsen indeholde oplysning om årsagen til
afskedigelsen.«
2.§ 10, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
3.§ 11, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Henvendelse om beskikkelse af en mæglingsmand skal
fremsættes skriftligt vedlagt en kort
sagsfremstilling.«
4.§ 13 affattes
således:
»§ 13. Undladelse af at
give møde for mæglingsmanden straffes med bøde,
der tilfalder statskassen.«
5.§ 17 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2008.
§ 3
Loven gælder ikke for Grønland, men
kan helt eller delvist ved kgl. anordning sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Det foreslås at ophæve arbejdsgivernes
protokolpligt. Endvidere foreslås retten til en
tjenesteattest ophævet, og i den forbindelse foreslås
funktionærens ret til på begæring at modtage en
skriftlig begrundelse bevaret.
Regeringen har siden 2001 arbejdet på at reducere
arbejdsgivernes administrative byrder i forbindelse med
erhvervsrettet regulering. Denne målsætning fremgik
bl.a. af regeringens vækststrategi "Vækst med vilje"
fra 2002. Målet er at nå en reduktion på 25 pct.
i 2010. For at kortlægge omfanget af disse byrder, har
AMVAB-metoden været benyttet. AMVAB står for
Aktivitetsbaseret Måling af Virksomhedernes Administrative
Byrder. AMVAB er en metode, der gennem kortlægning af
private, danske virksomheders tidsforbrug måler
erhvervslivets administrative omkostninger ved at efterleve
erhvervsrettet regulering. Forslaget om at ophæve
funktionærlovens bestemmelser om protokolpligt og
tjenesteattest er således et resultat af arbejdet med
AMVAB-målingerne, som har synliggjort omfanget af de
administrative byrder, som disse forpligtelser pålægger
arbejdsgiverne.
2. Baggrund samt lovforslagets
indhold
2.1 AMVAB-måling på
Beskæftigelsesministeriets område
Regeringens ambitioner om at reducere de administrative
omkostninger for virksomhederne har bl.a. til formål at
frigive ressourcer i dansk erhvervsliv, så virksomhederne kan
skabe vækst og øget beskæftigelse. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen fik af Folketinget til opgave at følge
udviklingen i de administrative omkostninger ved erhvervsrettet
lovgivning, hvilket har været gjort gennem såkaldte
AMVAB-målinger. Arbejdet blev indledt i november 2001 med en
nulpunktsmåling for at klarlægge omfanget af de
administrative byrder, behovet for forenkling samt basis for
udregning af mulige konsekvenser af regelændringerne.
Nulpunktsmålingen blev foretaget ved hjælp af
ekspertskøn og har ligget til grund for de senere
målinger. Den seneste opdatering blev foretaget den 30. juni
2006.
Med AMVAB-målingerne er det muligt løbende at
opgøre, hvilken effekt ministeriernes erhvervsrettede
initiativer har for virksomhedernes administrative omkostninger. De
administrative omkostninger ved en regel er de omkostninger,
virksomhederne har, som forbindes med at skulle gennemføre
forskellige administrative aktiviteter som følge af den
pågældende regel. AMVAB-målingerne har i
særlig grad omhandlet regler, hvor private virksomheder har
en pligt til at stille informationer til rådighed for
myndigheder eller tredjepart. Hver informationsforpligtelse
består af en række forskellige oplysninger, som
virksomhederne skal stille til rådighed for at leve op til
informationsforpligtelsen. AMVAB-målingerne er koncentreret
om de løbende administrative
omkostninger, der opstår som følge af regler eller
regulering. Ministeriets såkaldte AMVAB-tal er et udtryk for
de løbende administrative omkostninger på
ministerieområdet, og er det tal, som skal reduceres med 25
pct. frem til 2010. Som udgangspunkt fastsættes
virksomhedernes ressourceforbrug gennem interview med
berørte virksomheder. Ved bestemmelser af marginal betydning
sker der dog en fastsættelse af ressourceforbruget gennem
ekspertskøn baseret på tidsforbruget ved tilsvarende
opgaver.
Udvælgelsen af de regelsæt, som skal ændres
på Beskæftigelsesministeriets område, har fundet
sted ved en undersøgelse af alle ministeriets
erhvervsrettede love og de heri indeholdte bestemmelser om
informationsforpligtelser for arbejdsgiverne. Funktionærloven
udgør ca. 7,9 pct. af de samlede administrative
omkostninger, Beskæftigelsesministeriet skal reducere. De
informationsforpligtelser i funktionærloven, som
påfører løbende administrative omkostninger for
virksomhederne, blev i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens rapport fra
juli 2005 opgjort til samlet at koste virksomhederne ca. 321,5 mio.
kr. om året.
2.2 Protokolpligten
I forbindelse med funktionærernes ret til at organisere
sig efter funktionærlovens § 10, fastsætter
bestemmelsens stk. 2, at funktionærerne - uanset deres
antal på en virksomhed - har ret til gennem deres
organisation at kræve forhandling med virksomhedens ledelse
om løn- og arbejdsvilkår. Forhandlingsretten suppleres
i stk. 3 af en pligt til at føre protokol, som skal
underskrives af begge parter, og hvoraf udskrift meddeles
såvel arbejdsgiveren som funktionærerne. Pligten til at
føre protokol påhviler arbejdsgiveren og er i sin tid
indført med det formål at sikre dokumentation for
forhandlingernes indhold og resultat. Kravet om, at protokollen
skal underskrives af begge parter, er ligeledes indført af
bevismæssige årsager.
AMVAB-målingerne har vist, at den mest byrdefulde
informationsforpligtelse i funktionærloven er protokolpligten
i § 10, stk. 3, som opgøres til årligt
at koste arbejdsgiverne ca. 277 mio. kr. En medvirkende årsag
til det høje beløb er, at det typisk er personer med
ledelsesansvar, som varetager arbejdsgiverens forpligtelser i
forbindelse med protokolpligten, og at de har en relativt
høj timepris.
Med det formål at opnå betydelige administrative
lettelser for arbejdsgiverne foreslås protokolpligten i
funktionærloven ophævet.
Lovforslaget indeholder desuden visse
konsekvensændringer som følge af ophævelsen af
protokolpligten.
2.3 Tjenesteattester
Efter funktionærlovens § 17 om
tjenesteattester har funktionæren til enhver tid ret til af
arbejdsgiveren skriftligt at få bekræftet, i hvilket
tidsrum tjenesteforholdet har varet, med hvilket arbejde
funktionæren i hovedsagen har været beskæftiget,
hvilken løn funktionæren oppebærer, og - i
tilfælde af opsigelse - på begæring oplysning om
årsagen til afskedigelsen. En overtrædelse af
bestemmelsen kan medføre straf i form af bøde, der
tilfalder statskassen. Funktionæren har på den ene side
krav på, at attesten kun indeholder de nævnte
oplysninger, og arbejdsgiveren har på den anden side ikke
pligt til at oplyse mere end de i bestemmelsen nævnte
oplysninger. I forbindelse med forslaget om ophævelse af
funktionærlovens § 17, foreslås det at flytte
funktionærens ret til på begæring at modtage en
skriftlig begrundelse ved opsigelse til lovens § 2,
stk. 7, om funktionærens ret til en skriftlig
opsigelse.
Adgangen til at få en tjenesteattest giver ikke
funktionæren et krav på en egentlig anbefaling fra
arbejdsgiveren, men der er intet til hinder for, at arbejdsgiveren
frivilligt udformer en anbefaling, som indeholder arbejdsgiverens
vurdering af funktionærens arbejdsindsats, hvilket ikke er
unormalt i praksis.
Funktionærlovens § 17 fik sin nuværende
form ved vedtagelsen af funktionærloven i 1948. Bestemmelsen
havde hovedsageligt til formål at sikre funktionærens
interesse i at kunne dokumentere sine hidtidige
ansættelsesforhold i forbindelse med søgning af nye
stillinger.
Resultatet af AMVAB-målingerne har vist, at
arbejdstagernes ret til tjenesteattest efter funktionærlovens
§ 17 indebærer administrative udgifter for
arbejdsgiverne, der svarer til ca. 23 mio. kr. om året.
På denne baggrund foreslås retten til
tjenesteattest ophævet. Det ønskes dog fortsat sikret,
at funktionæren i forbindelse med opsigelse skal have
mulighed for på begæring at modtage en skriftlig
begrundelse for afskedigelsen, hvorfor denne rettighed
foreslås bevaret ved at funktionærlovens § 2,
stk. 7, om retten til en skriftlig opsigelse, tilføjes
et tredje punktum.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De offentlige arbejdsgivere er også omfattet af
pligterne efter funktionærlovens § 10, stk. 3,
og § 17 i deres forhold til offentligt
funktionæransatte. I praksis må lovforslaget dog
forventes at give anledning til meget begrænsede konsekvenser
for de offentlige arbejdsgivere, som bl.a. gennem
forvaltningsretlige regler m.v. er underlagt en begrundelsespligt
ved afgørelser om afskedigelse.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Samlet er protokolpligten og funktionærernes ret til
tjenesteattest opgjort til en årlig administrativ byrde
på ca. 300 mio. kr. for de private arbejdsgivere. Besparelsen
for arbejdsgiverne må dog forventes at blive en smule mindre
end de 300 mio. kr., da retten til begrundelse i forbindelse med
opsigelse foreslås bevaret i funktionærlovens
§ 2, stk. 7. En ophævelse af de to
bestemmelser om protokolpligt og tjenesteattest vil dog samlet
antages at medføre betydelige lettelser i de administrative
omkostninger for arbejdsgiverne.
5. De administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været til høring hos Dansk
Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation,
Kommunernes Landsforening, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Danske Regioner, Advokatrådet,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Offentligt Ansattes
Organisationer samt Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget vil ifølge
AMVAB-målingerne føre til økonomiske lettelser
for arbejdsgiverne. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget vil ifølge
AMVAB-målingerne føre til lettelser af arbejdsgivernes
administrative byrder. | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at funktionærens ret til på
begæring at modtage en skriftlig begrundelse i forbindelse
med afskedigelse, som i dag fremgår af funktionærlovens
§ 17, i stedet bliver indsat i lovens § 2,
stk. 7, efter 2. pkt., som omhandler arbejdsgiverens pligt til
at udforme en skriftlig begrundelse ved opsigelse af en
funktionær. Således vil funktionæren i sin
skriftlige opsigelse på begæring have ret til at
få en skriftlig begrundelse for opsigelsen. I praksis vil
arbejdsgiveren i mange tilfælde informere
lønmodtageren om afskedigelsen inden afgivelse af den
skriftlige opsigelse og lønmodtageren vil i denne situation
have mulighed for at udtrykke ønske om en skriftlig
begrundelse i opsigelsen. Arbejdsgiveren kan for eksempel opfylde
kravet ved at vælge at fremsende to opsigelser til
lønmodtageren, hvor den ene indeholder en begrundelse for
opsigelsen. Arbejdsgiveren kan også vælge at fremsende
den rettidige opsigelse uden begrundelse og så på
begæring fra lønmodtageren skrive en begrundelse ind i
opsigelsen efterfølgende.
Til nr. 2
Det foreslås at ophæve funktionærlovens
§ 10, stk. 3, om protokolpligt.
Såvel arbejdsgivere som funktionærer og deres
organisationer vil stadigvæk have en naturlig interesse i at
kunne dokumentere og følge op på
forhandlingsresultater eller vigtige informationer, som fremkommer
under forhandlingerne, samt sikre sig modpartens accept af
resultatet eventuelt gennem underskrift. Oplysninger og resultater
af forhandling efter § 10, stk. 2, må
således til en vis grad forventes også i fremtiden at
blive dokumenteret skriftligt, på trods af ophævelsen
af stk. 3. Konsekvensen af ophævelsen vil bl.a.
være, at dokumentationsarbejdet ikke udelukkende
påhviler arbejdsgiver og heller ikke længere vil
være påkrævet ved frugtesløse
forhandlinger, men vil være overladt til parternes egen
vurdering. Ved ophævelse af funktionærlovens
§ 10, stk. 3, sidestilles funktionærernes
retsstilling med andre arbejdstageres.
Til nr. 3
Ændringen er en konsekvensændring af
ophævelsen af protokolpligten i § 10,
stk. 3.
Til nr. 4
Ændringen er en konsekvensændring af
ophævelsen af protokolpligten i § 10,
stk. 3.
Til nr. 5
Det foreslås at ophæve funktionærlovens
§ 17, som giver funktionærerne krav på
tjenesteattester. Behovet for de oplysninger en sådan attest
kan indeholde har sit primære anvendelsesområde ved en
arbejdstagers fratræden og i forbindelse med en ny
ansættelse.
Muligheden for skriftligt at få adgang til hovedparten
af de i § 17 opremsede oplysninger er sikret gennem
reglerne i lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet (ansættelsesbevisloven). Loven er
oprindeligt fra 1993 og finder anvendelse for alle
lønmodtagere, der har været ansat i mere end 1
måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger
8 timer. Lønmodtagere er efter loven personer, der modtager
vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold. Efter
ansættelsesbevisloven skal lønmodtageren, inden for en
måned efter ansættelsens start bl.a. have skriftlig
oplysning om ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt, en
beskrivelse af arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens
titel, rang, stilling eller jobkategori samt oplysninger om den
løn, lønmodtageren har ret til ved
ansættelsesforholdets begyndelse. Oplysningerne i det
skriftlige ansættelsesbevis svarer således i høj
grad til de oplysninger, funktionærerne til enhver tid har
ret til efter funktionærlovens bestemmelse om
tjenesteattester. Med hensyn til ansættelsens varighed kan
begyndelsestidspunktet, som fremgår af
ansættelsesbeviset, sammenholdes med den skriftlige
begrundelse, som funktionæren har ret til efter
funktionærlovens § 2, stk. 7, 2. pkt. Det
oprindelige formål med tjenesteattesten, nemlig at sikre
funktionæren dokumentation for sine tidligere
ansættelsesforhold i sin søgen efter nyt arbejde, er
således sikret for funktionæren på lige fod med
alle andre arbejdstagere gennem ansættelsesbeviset.
Ansættelsesbevislovens ikrafttræden i 1993 har
således mindsket behovet for tjenesteattester.
Ud over de nævnte oplysninger giver retten til en
tjenesteattest på begæring, ret til en skriftlig
begrundelse i tilfælde af opsigelse. En sådan ret
følger ikke af anden lovgivning. På den baggrund
foreslås retten til en skriftlig begrundelse indført i
funktionærlovens § 2, stk. 7, som et tredje
punktum, lovforslagets § 1, nr. 1. Lovens § 2,
stk. 7, giver i forvejen funktionæren ret til en
skriftlig opsigelse. Dermed bliver det for funktionæren
muligt på begæring i sin opsigelse skriftligt at
få en begrundelse for opsigelsen.
En ophævelse af funktionærlovens § 17
vil i ringe grad betyde en forandring af funktionærernes
retsstilling, da de i vidt omfang er sikret de
pågældende oplysninger gennem anden lovgivning.
Ophævelsen vil for arbejdsgiverne indebære
mærkbare lettelser i de administrative omkostninger, som kan
skabe muligheder for større vækst og øget
beskæftigelse.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni
2008.
Til § 3
Bestemmelsen fastlægger lovens territorielle
afgrænsning. Den nugældende funktionærlov er ikke
sat i kraft for Grønland. Loven kan ved kgl. anordning
sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de
særlige grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om retsforholdet mellem
arbejdsgivere og funktionærer, jf. lovbekendtgørelse
nr. 68 af 21. januar 2005, som ændret ved § 7 i lov
nr. 542 af 24. juni 2005 og § 58 i lov nr. 566 af 9. juni
2006, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 2,
stk. 1-6 --- Stk. 7.
Opsigelse må ske så betids, at fratræden med det
for en ansættelsesperiode givne varsel kan ske inden
periodens udløb. Opsigelse i henhold til stk. 2, 3 og 6
skal være meddelt skriftligt senest den sidste i den
måned, efter hvis udløb opsigelsesvarslet begynder at
løbe. | | 1. I
§ 2, stk. 7, indsættes efter 2. pkt.: »På funktionærens
begæring skal opsigelsen indeholde oplysning om årsagen
til afskedigelsen.« |
| | |
§ 10,
stk. 1-2 --- Stk. 3.
Over forhandlingerne påhviler det arbejdsgiveren at
foranledige ført en protokol, som underskrives af begge
parter, og hvoraf udskrift meddeles såvel arbejdsgiveren som
funktionærerne. | | 2.
§ 10, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter
stk. 3. |
| | |
§ 11.
--- Stk. 2.
Henvendelse om beskikkelse af en mæglingsmand skal
fremsættes skriftligt og bilægges den i § 10,
stk. 3, omhandlede protokol samt en kort sagsfremstilling. I
tilfælde, hvor mægling ønskes, fordi en part har
unddraget sig forhandling, skal der dog alene bilægges en
kort sagsfremstilling. | | 3.
§ 11, stk. 2, affattes således: »Stk. 2. Henvendelse om
beskikkelse af en mæglingsmand skal fremsættes
skriftligt vedlagt en kort sagsfremstilling.« |
| | |
| | 4.
§ 13 affattes således: |
§ 13.
Undladelse af at føre den i § 10, stk. 3,
nævnte protokol samt undladelse af at give møde for
mæglingsmanden straffes med bøde, der tilfalder
statskassen. | | »§ 13. Undladelse af at give
møde for mæglingsmanden straffes med bøde, der
tilfalder statskassen.« |
| | |
§ 17.
Funktionæren har til enhver tid ret til af arbejdsgiveren
skriftligt at få bekræftet, i hvilket tidsrum
tjenesteforholdet har varet, med hvilket arbejde funktionæren
i hovedsagen har været beskæftiget, hvilken løn
funktionæren oppebærer, og - i tilfælde af
opsigelse - på begæring oplysning om årsagen til
afskedigelsen. | | 5.§ 17
ophæves. |