L 152 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social pension, lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
og lov om social service. (Højere supplerende
pensionsydelse, udvidelse af personkredsen for invaliditetsydelse
og afskaffelse af servicebetaling for ophold i botilbud m.v.).
Fremsat den 28. marts 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension,
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. og lov om social service
(Højere supplerende pensionsydelse,
udvidelse af personkredsen for invaliditetsydelse og afskaffelse af
servicebetaling for ophold i botilbud m.v.)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 484 af 29. maj 2007, som ændret
ved lov nr. 1586 af 20. december 2006, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 72 d, stk. 1 , ændres
»7.600 kr.« til: »10.000 kr.«
2. I
§ 72 d, stk. 8, 2. pkt. ,
ændres »2008« til: »2009«.
§ 2
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 485 af 29. maj 2007, som
ændret ved § 14 i lov nr. 1587 af 20. december
2006, foretages følgende ændringer:
1.§ 21 affattes
således:
»§ 21. Invaliditetsydelse skal
tilkendes personer mellem 18 år og folkepensionsalderen, der
har fået retten til pension gjort hvilende, jf.
§ 44 a, stk. 1.
Stk. 2.
Invaliditetsydelse kan tilkendes personer mellem 18 år og
folkepensionsalderen, der på grund af alvorlig
høreskade har svære kontaktvanskeligheder.«
2. I
44, stk. 1, ændres
»§ 21, stk. 1, 1. pkt.« til:
»§ 21, stk. 1«.
3. I
§ 44, stk. 3, ændres
»§ 21, stk. 1, 2. pkt.« til:
»§ 21, stk. 2«.
§ 3
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 26. september 2007, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006,
§ 15 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, § 9 i
lov nr. 346 af 18. april 2007 og § 36 i lov nr. 523 af 6.
juni 2007, foretages følgende ændringer:
1.§ 162 ophæves.
2. I
§ 192 indsættes efter
1. pkt.:
»Dog kan kommunen ikke opkræve betaling
for den særlige service m.v. som følge af
plejehjemsopholdet.«
§ 4
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af
aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance om
finansloven for 2008.
Som led i den del af finanslovsaftalen for 2008, der
vedrører en styrket indsats for ældre, er regeringen,
Dansk Folkeparti og Ny Alliance enige om at gennemføre
yderligere forbedringer for de økonomisk vanskeligst
stillede folkepensionister ved at forhøje den supplerende
pensionsydelse. Det foreslås derfor at hæve
maksimumsbeløbet for den supplerende pensionsydelse til
10.000 kr. (2008-niveau) med virkning fra 1. januar 2009.
I den del af finanslovsaftalen, der handler om arbejdsmarked
og udsatte grupper, foreslås forbedring for
førtidspensionisterne på den gamle ordning (efter lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.). Det foreslås at
harmonisere reglerne om invaliditetsydelse, så alle modtagere
af førtidspension på gammel ordning tilkendes
invaliditetsydelse uden forudgående individuel vurdering,
når den pågældende førtidspensionist
får retten til førtidspension gjort hvilende.
Endelig foreslås den servicebetaling ophævet, som
modtagere af mellemste og højeste førtidspension
betaler ved ophold i boformer efter servicelovens § 108
eller på plejehjem efter servicelovens § 192. Med
forslaget opnås større gennemsigtighed og mere enkle
regler i betalingen for målgruppen uafhængig af den
tilkendte førtidspension. Samtidig vil en afskaffelse af
servicebetalingen understøtte institutionsbegrebets
ophævelse.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Højere supplerende
pensionsydelse
Forslaget om at forhøje den supplerende pensionsydelse
indebærer, at maksimumsbeløbet for den supplerende
pensionsydelse hæves til 10.000 kr. (2008-niveau). Det svarer
til en stigning på 2.200 kr. i forhold til gældende
sats (2008-niveau).
Den supplerende pensionsydelse udbetales årligt i januar
måned, og den supplerende pensionsydelse er således
allerede blevet udbetalt for 2008. Forhøjelsen får
derfor virkning fra 2009. Den maksimale supplerende pensionsydelse
på 10.000 kr. reguleres den 1. januar 2009 med
satsreguleringsprocenten. Der er i dag ca. 230.000
folkepensionister, der modtager den supplerende
pensionsydelse.
2.2. Invaliditetsydelse
Invaliditetsydelse kan efter gældende regler tilkendes
personer i alderen 18 til 65 år, hvis invaliditet
helbredsmæssigt vurderet er så alvorlig, at de ville
have ret til højeste eller mellemste førtidspension,
hvis de ikke havde erhvervsindtægt, der afskærer dem
fra at opnå en sådan pension. Det er en
forudsætning, at ansøgerens erhvervsevne ud fra en
rent helbredsmæssig vurdering må anses for nedsat med
mindst to tredjedele.
Det foreslås, at invaliditetsydelsen skal tilkendes alle
førtidspensionister på gammel ordning, der får
gjort pensionen hvilende, så også
førtidspensionister, som har ret til almindelig og
forhøjet almindelig pension, kan få tilkendt
invaliditetsydelse. Det foreslås endvidere, at
invaliditetsydelse skal tilkendes uden individuel vurdering,
når en person får retten til førtidspension
gjort hvilende.
Med forslaget vil alle, der kommer i beskæftigelse og
får pensionen gjort hvilende, modtage invaliditetsydelse,
uanset om de hidtil har modtaget almindelig, forhøjet
almindelig, mellemste eller højeste førtidspension.
Samtidig vil forslaget medføre en forenkling af reglerne, da
der ikke skal foretages en individuel vurdering af retten til
invaliditetsydelse.
Den tekniske udformning af lovforslagets ændringer
vedrørende invaliditetsydelse tager udgangspunkt i loven som
den affattes ved Forslag til Lov om ændring af lov om social
pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. (Øget
bundfradrag for folkepensionister, reduceret
beskæftigelseskrav ved opsat pension og sikkerhed for ret til
førtidspension), som fremsættes samtidig med dette
forslag, og hvor der foreslås indført sikkerhed for
ret til førtidspension og præcisering af reglerne om
hvilende pension for personer, der modtager førtidspension
efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v.
2.3. Afskaffelse af
servicebetaling
Med lov nr. 1132 af 22. december 1993 om ændring af lov
om social bistand, lov om social pension m.v. (udbetaling af
pension til beboere i plejehjem m.v.) blev der gennemført en
række ændringer i reglerne om betaling for ophold i
botilbud og plejehjem. Ændringerne, der trådte i kraft
den 1. januar 1994, indebar, at beboerne ikke længere fik
standset pensionsudbetalingen i forbindelse med optagelsen i
botilbud eller på plejehjem, men fortsat fik udbetalt
pension. Samtidig skulle beboerne i stedet betale for ydelser som
følge af opholdet. Lovændringen skulle fremme
processen i retning af normalisering og integration af borgere med
handicap i samfundet.
I forbindelse med serviceloven, der trådte i kraft den
1. januar 1998, blev institutionsbegrebet på
voksenområdet ophævet. Bolig og service blev dermed
adskilt, og målet var at fortsætte en udvikling, hvor
hjælpen i botilbud tilpasses den enkelte borger.
Udviklingen blev understreget med lov nr. 222 af 22. marts
2006 om ændring af lov om social service og andre love (krav
til kommunernes sagsbehandling i visse sociale sager m.v.). I den
forbindelse blev der indført skærpede krav til
kommunernes afgørelser om blandt andet botilbud til
længerevarende ophold efter servicelovens § 108,
hvorefter afgørelserne skal indeholde oplysninger om den
konkrete indsats, som iværksættes, og formålet
med indsatsen. Lovændringen indebar, at kommunens
afgørelse ikke kun skal indeholde oplysninger om retten til
et tilbud men også beskrivelse af den konkrete indsats og
formålet med indsatsen. Lovændringen indebar desuden,
at borgeren kan udnytte de partsbeføjelser, som findes i
forvaltningsloven. Borgeren kan dermed klage over
kommunalbestyrelsens beslutning om den konkrete indsats og
formålet med indsatsen.
Med forslaget om at afskaffe servicebetalingen opnås
større gennemsigtighed og mere enkle regler i betalingen for
målgruppen uafhængigt af den tilkendte
førtidspension.
Forslaget omfatter borgere, der har ophold i boformer efter
servicelovens § 108 eller på plejehjem efter
servicelovens § 192, og som får
førtidspension efter § 14, stk. 1 eller 2, i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelige førtidspension m.v. Afskaffelsen af
servicebetalingen øger rådighedsbeløbet for
personer på mellemste og højeste
førtidspension, der er omfattet af servicebetalingen, med op
til henholdsvis 9.912 kr. årligt og 19.884 kr. årligt
(2008-niveau).
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
I det følgende redegøres der for de
økonomiske konsekvenser af de enkelte forslag.
3.1. Højere supplerende
pensionsydelse
Forhøjelsen af den supplerende pensionsydelse til
10.000 kr. i 2008-niveau vil indebære årlige
merudgifter fra 2009 og frem på 480 mio. kr. Der er ingen
administrative konsekvenser forbundet med forslaget.
3.2. Invaliditetsydelse
De økonomiske konsekvenser af denne del af forslaget
udgør i 2008-niveau en merudgift for det offentlige på
7,5 mio. kr. i 2008 og herefter 15 mio. kr. årligt.
Kommunerne afholder 65 pct. af udgifterne.
Forslaget om invaliditetsydelse til førtidspensionister
på gammel ordning, når pensionen gøres hvilende,
vil medføre merudgifter for det offentlige som følge
af øgede udgifter til invaliditetsydelse.
Invaliditetsydelsen er skattefri og udgør 29.928 kr. i 2008.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at yderligere omkring
500 pensionister vil opnå ret til invaliditetsydelse.
Der er ingen administrative konsekvenser forbundet med
forslaget.
3.3. Afskaffelse af
servicebetaling
Denne del af forslaget vil have økonomiske konsekvenser
for kommunerne som følge af mistede indtægter fra
beboernes servicebetaling.
Det skønnes, at kommunernes indtægter fra
servicebetalingen efter gældende regler vil udgøre
95,0 mio. kr. i 2008, og derefter falde i takt med, at antallet af
førtidspensionister på gammel ordning mindskes.
Forslaget træder i kraft den 1. juli 2008. De
økonomiske konsekvenser ved at afskaffe servicebetalingen
skønnes i 2008-pl således at udgøre 47,5 mio.
kr. i 2008, 88 mio. kr. i 2009, 81 mio. kr. i 2010 og 75 mio. kr. i
2011, faldende til 0 kr. på lang sigt.
Der vil være en administrativ lettelse forbundet med
ikke længere at skulle opkræve servicebetalingen.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles
med kommunerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget sendes samtidig med fremsættelsen i
høring hos:
Beskæftigelsesministeriet, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet, Arbejdsmarkedsstyrelsen,
Ankestyrelsen, Sikringsstyrelsen,
Statsforvaltningsdirektørerne, Finansrådet, Forsikring
& Pension, Foreningen af jurister ved statsforvaltningerne,
Integrationsministeriet, Undervisningsministeriet, Danske Regioner,
KL, Kommunernes Revision, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Socialrådgiverforening, Landsforeningen Ældre Sagen,
Ældremobiliseringen, Danske Ældreråd, Det
Centrale Handicapråd, Center for Ligebehandling af
Handicappede, Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark, FTF, FOA, SL, DUKH, Organisationen
af Selvejende Institutioner, Ældreboligrådet,
Akademikernes Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse,
Ledernes Hovedorganisation, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte og Socialchefforeningen.
9. Sammenfattende skema
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget medfører merudgifter i
2008 på 55,0 mio. kr., 583,0 mio. kr. i 2009, 576,0 mio. kr.
i 2010 og 570,0 mio. kr. i 2011. Heraf vedrører den
kommunale andel 52,4 mio. kr. i 2008, 97,8 mio. kr. i 2009, 90,8
mio. kr. i 2010 og 84,8 mio. kr. i 2011. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget medfører administrative
lettelser for kommunerne. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at den supplerende pensionsydelse
forhøjes til maksimalt 10.000 kr. (2008-niveau). Da ydelsen
udbetales i januar måned, er den således udbetalt for
2008. Forhøjelsen får derfor virkning fra 2009.
Til nr. 2
Satsen for den supplerende pensionsydelse på 10.000 kr.
er i 2008-niveau, og ydelsen foreslås derfor satsreguleret
første gang den 1. januar 2009.
Til § 2
Til nr. 1
Der kan ikke tilkendes førtidspension eller
invaliditetsydelse til person, som ikke allerede er tilkendt en
sådan ydelse efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
Invaliditetsydelse kan efter de gældende regler
være tilkendt personer i alderen 18 til 65 år, hvis
invaliditet helbredsmæssigt vurderet er så alvorlig, at
de ville have ret til højeste eller mellemste
førtidspension, hvis de ikke havde erhvervsindtægt,
der afskærer fra at opnå en sådan pension.
Efter de gældende regler, skal det vurderes, om
ansøgerens erhvervsevne ud fra en rent helbredsmæssigt
vurdering må anses for nedsat i et omfang, der er angivet i
lovens § 14, stk. 1 eller 2, dvs. med mindst 2/3. Der
skal derudover som led i vurderingen af erhvervsevnen lægges
vægt på, om ansøgeren ved det arbejde, der
udføres, gør en indsats, der er udover, hvad der kan
forventes i betragtning af invaliditeten. Endvidere skal det
vurderes, om ansøgerens erhvervsindtægt efter den
vurdering, der skal foretages efter lovens § 15, stk. 3,
afskærer pågældende fra at modtage højeste
eller mellemste førtidspension. Den opnåede
erhvervsindtægt skal være udtryk for en reel
arbejdsindsats. Hvis arbejdsindtægten ikke er udtryk for
pågældendes arbejdsindsats, men fx skyldes velvilje fra
arbejdsgivers side eller opnås gennem familiens indsats, har
ansøgeren ikke ret til invaliditetsydelse, men derimod
pension.
Forslaget betyder, at personer, der modtager
førtidspension og som får pensionen gjort hvilende
på grund af en arbejdsindsats, vil modtage
invaliditetsydelse, uden at kommunen skal foretage en konkret
individuelvurdering og uafhængig af den tilkendte
pensionstype.
Den tekniske udformning af lovforslagets ændringer
vedrørende invaliditetsydelse skal ses i sammenhæng
med det fremsatte Forslag til Lov om ændring af lov om social
pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. (Øget
bundfradrag for folkepensionister, reduceret
beskæftigelseskrav ved opsat pension og sikkerhed for ret til
førtidspension), hvor der foreslås indført
sikkerhed for ret til førtidspension og præcisering af
regler om hvilende pension for personer, der modtager
førtidspension efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Dette forslag indeholder forslag om, at førtidspensionen kan
gøres hvilende for alle typer førtidspension, og at
invaliditetsydelse ikke skal kunne frakendes på kommunens
foranledning.
Invaliditetsydelsen udbetales fra udgangen af den måned,
hvori kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om at
gøre retten til pensionen hvilende, og indtil
pensionsudbetalingen genoptages, jf. § 2, nr. 3 i det
fremsatte Forslag til Lov om ændring af lov om social pension
og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. (Øget bundfradrag for
folkepensionister, reduceret beskæftigelseskrav ved opsat
pension og sikkerhed for ret til førtidspension), med den
forslåede affattelse af § 44 a, stk. 3 og 4.
Affattelsen af § 21, stk. 2, i lovforslagets
§ 2, nr. 1, svarer til den hidtil gældende
§ 21, stk. 1, 2. pkt. Der ændres således ikke
i det oprindelige kriterium for tilkendelse af invaliditetsydelse
til personer, der på grund af alvorlig høreskade har
svære kontantvanskeligheder.
Personer, der ved lovforslagets ikrafttræden modtager
invaliditetsydelse, tilkendt efter den gældende
§ 21, stk. 1, 1. pkt., og som ikke tidligere er tilkendt
førtidspension, kan ikke få frakendt
invaliditetsydelse, jf. § 2, nr. 3 i det fremsatte
Forslag til Lov om ændring af lov om social pension og lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. (Øget bundfradrag for
folkepensionister, reduceret beskæftigelseskrav ved opsat
pension og sikkerhed for ret til førtidspension), med den
foreslåede affattelse af § 44 a, stk. 3 og 4. Denne
gruppe er ved den oprindelige tilkendelse af invaliditetsydelse
blevet vurderet til at ville kunne tilkendes mellemste eller
højeste førtidspension og kan således
fortsætte med at modtage invaliditetsydelse, uanset at retten
til pension ikke er blevet gjort hvilende.
Til nr. 2 og 3
Der er tale om tekniske konsekvensrettelser, som er udformet i
forhold til det fremsatte Forslag til Lov om ændring af lov
om social pension og lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
(Øget bundfradrag for folkepensionister, reduceret
beskæftigelseskrav ved opsat pension og sikkerhed for ret til
førtidspension).
Til § 3
Til nr. 1
Det foreslås, at § 162 i lov om social service
ophæves. Dette indebærer, at beboeren ikke
længere skal betale for den særlige service m.v., som
følge af opholdet.
Til nr. 2
Af bemærkningerne til § 137, stk. 1, i lov om
social service, lovforslag nr. L 229 fremsat den 16. april 1997
fremgår følgende: "Der har siden 1. januar 1988 ikke
kunnet opføres plejehjem og beskyttede boliger efter
bistandsloven. Stoppet for plejehjemsbyggeri m.v. blev
indført i forbindelse med, at ældreboligloven, nu lov
om almene boliger m.v., trådte i kraft den 1. januar 1988.
Allerede bestående plejehjem og beskyttede boliger kan dog
fortsat drives efter bistandsloven. Som følge af
nedlæggelser eller ombygning af utidssvarende plejehjem m.v.
til plejeboliger efter lov om almene boliger m.v. vil de
bestående plejehjem og beskyttede boliger gradvist få
antalsmæssigt mindre betydning. Det kan derfor
påregnes, at der inden for en årrække ikke vil
være behov for særlige regler om plejehjem og
beskyttede boliger. Derfor foreslås reglerne om botilbud og
betaling herfor i bestående plejehjem og beskyttede boliger
placeret i en overgangsbestemmelse, der indeholder en bemyndigelse
til at fastsætte regler, der svarer til de gældende
regler i bistandslovens §§ 81 og 83 samt
§§ 85 og 86. Serviceydelser i plejehjem og
beskyttede boliger ydes efter forslagets øvrige
bestemmelser. Bemyndigelsen kan anvendes til at fastsætte
regler, der er tilnærmet til reglerne for lignende
almindelige boliger, dvs. ældreboliger og plejeboliger efter
lov om almene boliger m.v. Bemyndigelsen vil blive brugt til at
videreføre den gældende regel i bistandslovens
§ 83, stk. 5. Det betyder, at en person, der ikke vil
flytte fra en institution, kun kan kræves flyttet,
såfremt kravet kan støttes på en af de
opsigelsesgrunde, der er nævnt i lejelovens kapitel
XIII."
Det fremgår således af bemærkningerne til
§ 137, stk. 1, i lov om social service, at bemyndigelsen
anvendes til at fastsætte regler svarende til de
gældende regler i bistandslovens § 85, stk. 4, at
bestemmelsen om betaling for den særlige service, som
tilbydes som led i institutionsopholdet efter § 115 a,
stk. 2, også finder anvendelse for beboere på
plejehjem. Socialministeren har i bekendtgørelse nr. 1315 af
12. december 2006 om plejehjem og beskyttede boliger fastsat regler
om beboeres betaling for opholdet. Efter bekendtgørelsen
skal beboere i plejehjem bl.a. betale for den særlige
service, som tilbydes som led i opholdet, når de modtager
mellemste eller højeste førtidspension efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension.
Bestemmelsen i § 192 i den gældende servicelov
viderefører bestemmelsen i § 137, stk. 1, i den
oprindelige lov om social service, lov nr. 454 af 10. juni 1997 med
tekniske ændringer som følge af
kommunalreformen.
Det foreslås, at det fastsættes i § 192,
stk. 1, 2. pkt., i lov om social service, at
velfærdsministeren ikke længere skal kunne udnytte
bemyndigelsen i § 192, stk. 1, til at fastsætte
regler om betaling for den særlige service, som tilbydes som
følge af institutionsopholdet efter lov om social bistand
§ 85, stk. 4, jf. § 115 a, stk. 2.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008. Der kan således for sidste gang opkræves betaling
for den særlige service samtidig med betalingen for boligen
for juni måned 2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 484 af 29. maj 2007, som ændret
ved lov nr. 1586 af 20. december 2006, foretages følgende
ændringer: |
§ 72
d. Til folkepensionister, som inden den 1. januar i det
pågældende år er berettiget til pension, jf.
§ 12, og som opfylder betingelserne i stk. 2-6,
udbetales en årlig supplerende pensionsydelse på op til
7.600 kr. Stk. 2. --- Stk. 8.
De beløb, der er nævnt i stk. 1, reguleres
én gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Reguleringen sker første gang den 1. januar 2008.
Beløbene afrundes til nærmeste kronebeløb, der
kan deles med 100. Stk. 9.
Udgiften til den supplerende pensionsydelse afholdes af
staten. | | 1. I § 72
d, stk. 1, ændres »7.600 kr.« til: »10.000
kr.« 2. I § 72
d, stk. 8, 2. pkt., ændres »2008« til:
»2009«. |
| | § 2 I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 485 af 29. maj 2007,
foretages følgende ændringer: |
§ 21.
Invaliditetsydelse kan tilkendes personer i alderen fra 18 til 65
år, der ikke modtager anden pension, men som ville have ret
til højeste eller mellemste førtidspension, hvis de
ikke havde erhvervsmæssigt arbejde, jf. § 15.
Invaliditetsydelse kan også tilkendes personer, der på
grund af alvorlig høreskade har svære
kontaktvanskeligheder. | | 1.§ 21
affattes således: »§
21. Invaliditetsydelse skal tilkendes personer mellem 18
år og folkepensionsalderen, der har fået retten til
pension gjort hvilende, jf. § 44 a, stk. 1. Stk. 2.
Invaliditetsydelse kan tilkendes personer mellem 18 år og
folkepensionsalderen, der på grund af alvorlig
høreskade har svære
kontaktvanskeligheder.« |
Gældende formulering af lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., med de ændringer som det
følger af Forslag til Lov om ændring af lov om social
pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.(Øget
bundfradrag for folkepensionister, reduceret
beskæftigelseskrav ved opsat pension og sikkerhed for ret til
førtidspension) | | |
§ 44.
Pension tilkendt efter § 14, stk. 1-3, og invaliditetsydelse
tilkendt efter § 21, stk. 1, 1. pkt., kan ikke frakendes, og
der kan ikke ske overflytning til en lavere pensionsform, jf. dog
stk. 4. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilkende højere pension, hvis der
er sket en væsentlig forringelse af erhvervsevnen, jf. §
15. | | 2. I 44, stk. 1,
ændres: »§ 21, stk. 1, 1. pkt.« til:
»§ 21, stk. 1«. |
Stk.3.
Bistands- og plejetillæg tilkendt efter § 16 og
invaliditetsydelse tilkendt efter § 21, stk. 1, 2. pkt., skal
frakendes, hvis betingelserne for at modtage ydelserne ikke
længere er opfyldt. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan frakende ydelser eller overflytte
ydelsesmodtageren til en lavere pension, jf. stk. 1, efter
anmodning fra modtageren, med mindre det vurderes at være til
skade for pågældende. | | 3. I § 44,
stk. 3, ændres: »§ 21, stk. 1, 2. pkt.« til:
»§ 21, stk. 2«. |
Gældende formulering | | |
§ 162.
Personer, der har ophold i boformer efter § 108, og som
får pension efter § 14, stk. 1 eller 2, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., betaler henholdsvis 18.492 kr. og 9.228
kr. om året for den særlige service m.v. som
følge af opholdet. Stk. 2. For
personer, der på grund af nedsat funktionsevne har
nødvendige udgifter i forbindelse med individuelle
aktiviteter, som ikke dækkes af opholdet i boformen,
nedsættes eller bortfalder betalingen efter stk. 1. Stk. 3.
Personer, der er tilkendt førtidspension efter de fra den 1.
januar 2003 gældende regler, er ikke omfattet af bestemmelsen
om servicebetaling efter stk. 1. | | 1.§ 162
ophæves. |
§ 192.
Regionsrådet og kommunalbestyrelsen driver de bestående
plejehjem og beskyttede boliger efter de hidtil gældende
regler i lov om social bistand. Socialministeren fastsætter i
en bekendtgørelse regler herom, herunder regler, der er
tilnærmet reglerne for ældreboliger og plejeboliger
efter lov om almene boliger m.v., og regler om beskyttelse mod
ufrivillig flytning inden for et plejehjem eller en beskyttet
bolig | | 2. I § 192
indsættes efter 1. pkt.: » Dog kan kommunen ikke
opkræve betaling for den særlige service m.v. som
følge af plejehjemsopholdet.« |