L 15 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af registreringsafgiftsloven og lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. (Nedvejning af varebiler).
Fremsat den 28. november 2007 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven
og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
(Nedvejning af varebiler)
§ 1
I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 804 af 29. juni 2007, som ændret
ved § 23 i lov nr. 309 af 19. april 2006 og § 1
i lov nr. 541 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 1
indsættes:
»§ 1
a. Et køretøj, der er afgiftsberigtiget efter
denne lov, og som derefter op- eller nedvejes hen over en af de
vægtgrænser for køretøjets tilladte
totalvægt, der er lagt til grund for afgiftsberigtigelsen,
eller en af de vægtgrænser for køretøjets
tilladte totalvægt, der gælder på tidspunktet for
registreringen af op- eller nedvejningen, skal afgiftsberigtiges
på ny.
Stk. 2. Den del af
bilens værdi, der er registreringsafgift fra den tidligere
afgiftsberigtigelse, modregnes ved opgørelsen af den nye
registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2. Overskydende
registreringsafgift tilbagebetales ikke.
Stk. 3.
Bestemmelsen gælder ikke biler, der er omfattet af
§§ 29 - 29 b.«
2. I
§ 22, stk. 1,
indsættes som 2. pkt .:
»Ved anmeldelse til registrering af en bil
til op- eller nedvejning skal der fremlægges bevis for den
betalte registreringsafgift efter regler, der fastsættes af
skatteministeren.«
3.
Efter § 28 indsættes
efter overskriften »Andre
bestemmelser«:
»§ 29. En bil, der er
registreret første gang før den 25. april 2007, og
som derefter registreres første gang i Centralregistreret
for Motorkøretøjer som en varebil med en tilladt
totalvægt på ikke over 2 tons, afgiftsberigtiges efter
§ 5, jf. dog § 29 b, bortset fra at varebilen
efter ejerens valg enten afgiftsberigtiges med
1) 95 pct. ud over
det afgiftsfrie beløb, eller
2) 50 pct. ud over
det afgiftsfrie beløb, kombineret med betaling af
løbende afgift efter § 20 a, stk. 2, i
vægtafgiftsloven efter satserne for varebiler med en tilladt
totalvægt i intervallet 2.001 - 2.500 kg.
Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse på en varebil,
1) der hidtil har
været fritaget for registreringsafgift efter § 2,
hvis betingelserne for afgiftsfritagelsen ophører, eller
2) for hvilken der
tidligere er udbetalt godtgørelse efter § 7 b, men
som registreres på ny i Centralregistret for
Motorkøretøjer.
§ 29
a. En varebil, der er afgiftsberigtiget med 30 pct. ud over
det afgiftsfrie beløb, afgiftsberigtiges med 95 pct. ud over
det afgiftsfrie beløb, hvis bilen omregistreres i
Centralregisteret for Motorkøretøjer fra en tilladt
totalvægt på over 2 tons til en tilladt totalvægt
på 2 tons eller mindre. I øvrigt finder § 5
anvendelse på afgiftsberigtigelsen, jf. dog § 29
b.
Stk. 2. Den del af
bilens værdi, der er registreringsafgift fra den tidligere
afgiftsberigtigelse, modregnes ved opgørelsen af den nye
registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2, nr. 4.
Stk. 3. På
samme måde som nævnt i stk. 1 og 2
afgiftsberigtiges en varebil, hvoraf der skal betales afgift efter
§ 20 a, stk. 1, i vægtafgiftsloven, hvis bilen
omregistreres til en anden tilladt totalvægt. Dette
gælder dog ikke, hvis bilen omregistreres til en tilladt
totalvægt på over 2 tons, idet en sådan
omregistrering kan ske uden at bilen afgiftsberigtiges på
ny.
§ 29
b. En varebil, der er afgiftsberigtiget efter § 29
eller § 29 a, afgiftsberigtiges efter § 4, hvis
bilen ophører med utvivlsomt at være konstrueret og
indrettet til godstransport eller have en tilladt totalvægt
på ikke over 4 tons. Afgiften nedsættes dog med 95
pct., respektive 50 pct., af den del af køretøjets
værdi, der overstiger 12.100 kr.«
§ 2
I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer mv., jf. lovbekendtgørelse nr.
978 af 4. december 2003, som ændret senest ved § 2
i lov nr. 541 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 20
indsættes:
»§ 20
a. Der betales afgift efter denne lov af en varebil mv., der
i perioden fra den 25. april 2007 til og med den 27. november 2007
er omregistreret fra en tilladt totalvægt på over 2
tons til en tilladt totalvægt på 2 tons eller mindre,
efter satserne for varebiler mv. med en tilladt totalvægt i
intervallet 2.001-2.500 kg. Dette gælder dog ikke varebiler
mv., der er afgiftsberigtiget med 50 pct. efter
registreringsafgiftslovens § 5.
Stk. 2. Der betales
afgift efter denne lov af en bil, der afgiftsberigtiges efter
§ 29, stk. 1, nr. 2, i registreringsafgiftsloven,
efter satserne for varebiler mv. med en tilladt totalvægt i
intervallet 2.001-2.500 kg."
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af vægtafgiftslovens § 20 a,
stk. 1, som affattet ved denne lovs § 2.
Stk. 3.
Registreringsafgiftslovens § 29 og § 29 a, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, har virkning fra den
28. november 2007.«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
baggrund
Dette lovforslag er en genfremsættelse af lovforslag nr.
L 6, som blev fremsat den 2. oktober 2007, og som bortfaldt ved
udskrivelsen af valg til Folketinget. Forslaget indeholder visse
ændringer i forhold til L 6, bl.a. grundet den foretagne
høring over lovforslaget.
Lovforslaget har til formål at fjerne en utilsigtet
konsekvens af ændringerne i registreringsafgiften ved lov nr.
541 af 6. juni 2007 om ændring af registreringsafgiftsloven
og vægtafgiftsloven.
Før omlægningen af bilafgifterne i foråret
2007 var registreringsafgiften på 95 procent marginalt for
varebiler med en totalvægt på 2 tons eller mindre og 30
procent for varebiler med en totalvægt over 2 tons. Til
gengæld var den årlige vægtafgift samt et
tillæg for privat anvendelse lavere for varebiler med en
totalvægt på 2 tons eller mindre.
Ejere af varebiler kunne dermed vælge mellem på
den ene side en høj registreringsafgift og lavere
årlig vægtafgift og på den anden side en lav
registreringsafgift og højere årlig
vægtafgift.
Set over en årrække var den billigste af de to
muligheder kombinationen med den lave registreringsafgift. For at
opnå en mindre registreringsafgift, blev en del varebiler
registreret med en totalvægt på lige over 2 tons,
f.eks. 2.025 kg.
Med ændringen af bilafgifterne i foråret 2007 ved
lov nr. 541 af 6. juni 2007 om ændring af
registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven blev
registreringsafgiften ens for varebiler lige under og lige over 2
tons; nemlig 50 procent. Til gengæld er der stadig forskel
på vægtafgiften af biler over 2 tons og biler på
2 tons eller derunder. Det samme gælder tillæg for
privat anvendelse af biler, der er indregistreret mellem den 2.
juni 1998 og den 25. april 2007.
Lovændringerne har gjort det attraktivt at nedveje
varebiler med en tilladt totalvægt over 2 tons, der er
registret første gang før den 25. april 2007, til 2
tons eller mindre, for derved at spare
privatbenyttelsestillæg, udligningsafgift og
vægtafgift. Tilsvarende gælder visse varebiler, der er
registreret første gang efter den 24. april 2007, men
afgiftsberigtiget efter den tidligere sats på 30 pct.
Disse nedvejede biler ønskes nu afgiftsmæssigt
tilbageført til tiden før den 25. april 2007,
således at der fremover betales vægtafgift,
udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg af
køretøjerne, som om nedvejning ikke har fundet
sted.
Efter forslaget bestemmer skatteministeren det tidspunkt,
hvorfra den ændrede afgift skal betales. Det forventes at
blive fra den 12. januar 2008.
Det foreslås, at der skal betales en registreringsafgift
på 95 pct., hvis en varebil, der er afgiftsberigtiget med 30
pct. efter de tidligere regler, nedvejes efter lovforslagets
fremsættelse.
Det foreslås samtidig, at varebiler, der er registreret
første gang før den 25. april 2007 i Danmark eller i
udlandet, og som fra den 28. november 2007, registreres i
Centralregisteret for Motorkøretøjer som en varebil
med en tilladt totalvægt på ikke over 2 tons,
afgiftsbelægges - efter ejerens valg - enten
- med 95 pct.,
eller
- med 50 pct.,
kombineret med løbende afgift efter vægtafgiftsloven
efter reglerne for varebiler med en tilladt totalvægt i
intervallet 2.001-2.500 kg.
Begge valgmuligheder sikrer den ønskede
sammenhæng mellem registreringsafgiften og vægtafgiften
(privatbenyttelsestillægget).
Det samme finder tilsvarende anvendelse på en varebil,
der har været afgiftsfritaget efter
registreringsafgiftslovens § 2, men som fra den 28.
november 2007, registreres i Centralregisteret for
Motorkøretøjer uden afgiftsfritagelse. Ligeledes
varebiler, for hvilken der er udbetalt godtgørelse efter
registreringsafgiftslovens § 7 b, i forbindelse med
eksport af køretøjet, hvis bilen fra den 28. november
2007 registreres på ny i Centralregisteret for
Motorkøretøjer.
Det foreslås, at denne del af lovforslaget får
virkning fra lovforslagets fremsættelse i Folketinget. Dette
skyldes, at loven har til formål at forhindre, at der
opnås en utilsigtet afgiftsbesparelse med et provenutab for
staten til følge.
For at forhindre lignende situationer fremover foreslås
en bestemmelse om, at der generelt skal ske ny afgiftsberigtigelse
af et køretøj, der efter lovforslagets
ikrafttræden op- eller nedvejes hen over en
vægtgrænse, der er lagt til grund for
køretøjets afgiftsberigtigelse efter
registreringsafgiftsloven, eller en vægtgrænse, der er
gældende på tidspunktet for op- eller
nedvejningen.
Samlet set vil en gennemførelse af lovforslaget stoppe
et hul i skattelovgivningen, der medfører et løbende
tab for statskassen. Dermed skabes fremover en ligestilling mellem
de, der her udnyttet hullet, og de, der ikke har udnyttet
hullet.
2. Gældende regler
For varebiler afhænger satserne i vægtafgiftsloven
af bilernes tilladte totalvægt. Således udgør
vægtafgiften for en varebil med en tilladt totalvægt i
intervallet 1.001-2.000 kg årligt 1.810 kr. For en dieselbil
er der yderligere udligningsafgift på 710 kr.
årligt.
For en varebil med en tilladt totalvægt i intervallet
2.001-2.500 kg udgør vægtafgiften 3.140 kr.
årligt, hvortil for en dieselbil kommer udligningsafgiften
på 890 kr. årligt.
For varebiler, der er indregistreret den 3. juni 1998 eller
senere, og som anvendes helt eller delvis privat, skal der
derudover betales et tillæg for privat anvendelse.
Tillægget udgør 5.040 kr. årligt for varebiler
over 2.000 kg tilladt totalvægt. For varebiler under 2.001 kg
tilladt totalvægt er tillægget 900 kr. årligt,
hvis bilen er indregistreret i perioden 3. juni 1998 til 24. april
2007, og 5.040 kr. årligt, hvis varebilen er indregistreret
efter 24. april 2007.
En varebils tilladte totalvægt kan ændres. Det
kræver, at bilen synes og at der foretages en ny registrering
med den nye tilladte totalvægt. Der er visse
begrænsninger på, hvor meget et køretøj
kan op- eller nedvejes. Typisk sker en ændring i den tilladte
totalvægt for varebiler uden fysiske ændringer af
bilen. Egenvægten ændres således ikke.
En ændring af en varebils tilladte totalvægt kan
medføre ændringer i vægtafgiften m.v., hvis
ændringen i totalvægten sker henover en af de
vægtgrænser, der er defineret i vægtafgiftsloven.
Hvis f.eks. den tilladte totalvægt for en varebil
ændres fra over 2 tons, men ikke over 2,5 tons, til 2 tons
eller derunder, vil vægtafgiften blive reduceret med 1.330
kr. årligt. Er der tale om en dieselbil, sker der yderligere
en reduktion i udligningsafgiften på 180 kr. årligt.
Dertil kommer yderligere en reduktion i tillægsafgiften for
privat anvendelse på 4.140 kr. årligt, hvis bilen
anvendes rent privat, og halvdelen af dette beløb, hvis
bilen anvendes blandet erhvervsmæssigt og privat.
Det betyder, at for en dieseldrevet varebil, der er
indregistreret før den 25. april og som anvendes rent
privat, kan en nedvejning fra over 2 tons til 2 tons eller derunder
føre til en reduktion af de årlige afgifter på
5.650 kr.
Efter registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1,
udgør afgiften 0 kr. af de første 15.900 kr. af den
afgiftspligtige værdi og 50 pct. af resten for nye varebiler
og for biler, der har mistet deres identitet, hvis bilen har en
tilladt totalvægt på ikke over 4 tons, og bilen
utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport.
Det følger af registreringsafgiftslovens § 5,
stk. 2, at for nye varebiler med tilladt totalvægt over
2,5 tons, som er enten åbne eller uden sideruder bag
førersædet i bilens venstre side, herunder uden
udskæring til sideruder bag førersædet i bilens
venstre side, udgør afgiften 0 kr. af de første
34.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 30 pct. af resten.
For sådanne varebiler med en tilladt totalvægt over 3
tons kan afgiften dog højst udgøre 56.800 kr.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget er rettet mod varebiler, der er nedvejet eller
nedvejes fra en tilladt totalvægt over 2.000 kg. til en
tilladt totalvægt på 2.000 kg. eller mindre.
Det foreslås, at der skal betales en registreringsafgift
på 95 pct., hvis en varebil, der er afgiftsberigtiget med 30
pct. efter de tidligere regler, nedvejes efter lovforslagets
fremsættelse, jf. den foreslåede § 29 a,
under lovforslagets § 1, nr. 3. Herved sikres, at det kun
bliver muligt at betale den lavere vægtafgift samt
privatbenyttelsestillæg, hvis varebilen er afgiftsberigtiget
med 95 pct. i registreringsafgift.
Efter den foreslåede § 29, stk. 1, under
lovforslagets § 1, nr. 3 indføres der en
valgmulighed for varebiler, der er registreret første gang
før den 25. april 2007 i Danmark eller i udlandet, og som
fra den 28. november 2007 registreres i Centralregisteret for
Motorkøretøjer som en varebil med en tilladt
totalvægt på ikke over 2 tons, således at disse
afgiftsbelægges - efter ejerens valg - enten
- med 95 pct.,
eller
- med 50 pct.,
kombineret med løbende afgift efter vægtafgiftsloven
efter reglerne for varebiler med en tilladt totalvægt i
intervallet 2.001-2.500 kg.
Herved sikres den ønskede balance mellem
registreringsafgiften af bilen, og den løbende afgift, der
opkræves for bilen.
Efter den foreslåede § 29, stk. 2 finder
stk. 1 tilsvarende anvendelse på en varebil, der har
været afgiftsfritaget efter registreringsafgiftslovens
§ 2, men som fra den 28. november 2007 registreres i
Centralregisteret for Motorkøretøjer uden
afgiftsfritagelse. Det samme gør sig gældende for
varebiler, for hvilken der er udbetalt godtgørelse efter
registreringsafgiftslovens § 7 b, i forbindelse med
eksport af køretøjet, hvis bilen fra den 28. november
2007 registreres på ny i Centralregisteret for
Motorkøretøjer.
Det foreslås, at denne del af lovforslaget får
virkning fra lovforslagets fremsættelse i Folketinget. Dette
skyldes, at loven har til formål at forhindre, at der
opnås en utilsigtet afgiftsbesparelse med et provenutab for
staten til følge.
For at forhindre lignende situationer fremover foreslås,
at der generelt skal ske ny afgiftsberigtigelse af et
køretøj, der efter lovforslagets ikrafttræden
op- eller nedvejes hen over en vægtgrænse, der er lagt
til grund for køretøjets afgiftsberigtigelse efter
registreringsafgiftsloven, eller en vægtgrænse, der er
gældende på tidspunktet for op- eller nedvejningen.
Dette fremgår af den foreslåede § 1 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Generelt modregnes den del af bilens værdi, der efter
brugtbilreglerne er registreringsafgift fra en tidligere
afgiftsberigtigelse.
Det foreslås desuden, at varebiler, der er nedvejet til
2.000 kg eller mindre efter den 24. april 2007 og til og med den
27. november 2007, får en anmærkning i
Centralregisteret for Motorkøretøjer om, at
vægtafgift mv. skal beregnes efter en højere tilladt
totalvægt end den aktuelt registrerede, jf. § 2.
Det vil sige efter reglerne for varebiler med en tilladt
totalvægt i intervallet 2.001-2.500 kg.
Der kan være enkelte køretøjer, der er
nedvejet fra over 2.500 kg totalvægt til 2.000 kg eller
mindre. Disse vil ligeledes få en anmærkning om, at
beregning af vægtafgift og privatbenyttelsestillæg skal
ske som om bilen var i en vægtklasse over den registrerede
totalvægt. Dermed vil de komme til at betale mindre i
vægtafgift end før nedvejningen, men samme
privatbenyttelsestillæg.
Det indebærer, at oplysningerne i Centralregisteret for
Motorkøretøjer om et køretøjs tilladte
totalvægt fortsat er den vægt, som er relevant i
forhold til færdselsloven mv.
Med en forventet skæringsdato den 12. januar 2008
opkræves nye afgifter for det kommende år.
Skatteministeren bemyndiges til at bestemme denne dato.
Ønskes en anmærkning i registeret slettet uden at
bilen opvejes, således at der bliver overensstemmelse mellem
den registrerede tilladte totalvægt og den vægtafgift
mv., der opkræves for køretøjet, kan det ske
mod betaling af ny registreringsafgift.
De nye regler vil blive administreret af told- og
skatteforvaltningen. Klager over told- og skatteforvaltningens
afgørelser eller beslutninger i øvrigt vil kunne ske
efter de almindelige regler herom i skatteforvaltningsloven.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
4.1. Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Der er ca. 96.000 varebiler, der ved nedvejning kan opnå
en reduktion af vægtafgiften samt tillægget til
vægtafgiften for privat anvendelse. For yderligere 116.000
varebiler, der ikke anvendes privat, kan der ske en reduktion af
vægtafgiften ved nedvejning.
Hvis alle disse varebiler, uanset om de anvendes privat eller
ej, nedvejes, vil statens indtægter blive reduceret med godt
600 mio. kr. årligt i forhold til en situation, hvor de ikke
nedvejes. Det må dog formodes, at ikke alle varebiler vil
blive nedvejet, selv om der ikke ændres på reglerne som
foreslået.
Ifølge oplysninger fra Centralregisteret for
Motorkøretøjer (CMR) er der primo ultimo november
nedvejet knap 42.000 varebiler siden 25. april. Hvad angår de
allerede nedvejede biler skønnes lovforslaget at
medføre, at staten undgår et tab på ca. 170 mio.
kr. på årsbasis som følge af nedvejningen.
De knap 42.000 nedvejede biler skønnes tilsammen at
have reduceret betalingen af vægtafgift m.v. med i
størrelsesordenen 70 mio. kr. som følge af lavere
satser i perioden fra nedvejningen til 12. januar 2008.
I indkomståret 2008 vil statens indtægter fra
vægtafgift bliver reduceret med ca. 5 mio. kr. som
følge af, at de lave satser gælder indtil 12. januar
2008.
Derudover vil valgfriheden mellem registreringsafgift på
50 procent henholdsvis 95 procent for varebiler, der er registreret
første gang før den 25. april 2007, medføre et
provenutab i størrelsesordenen 10-15 mio. kr. i
indkomståret 2008 og frem til og med 2012. Derefter vil
provenutabet blive gradvist reduceret i takt med at der registreres
færre og færre varebiler, der er registreret
første gang før den 25. april 2007.
I finansåret 2008 vil statens indtægter fra
vægtafgiften blive reduceret med ca. 5 mio. kr. og statens
indtægter fra registreringsafgiften blive reduceret med ca.
10 mio. kr. I finansåret 2009 vil statens indtægter fra
registreringsafgiften blive reduceret med ca. 15 mio. kr.
Forslaget har ikke økonomiske konsekvenser for kommuner
eller regioner.
4.2. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Det skønnes, at forslaget vil medføre udgifter
for Rigspolitiet på omkring ½ mio. kr. til tilretning
af Centralregistret for Motorkøretøjer.
Det skønnes, at forslaget vil medføre udgifter
for SKAT på omkring 2½ mio. kr. til tilretning af
Digitalt Motor Register og information.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
5.1. Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Med forslaget forøges vægtafgiften for
erhvervenes varebiler. Erhvervene vil således få en
øget afgiftsbetaling i forhold til en situation uden
indgriben. Der er dog alene tale om, at erhvervene vil skulle
betale den vægtafgift, der var gældende forud for
ændringen af bilafgifterne ved lov nr. 541 af 6. juni
2007.
5.2. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser, og det bør derfor ikke
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget skønnes ikke at medføre
nævneværdige administrative konsekvenser for borgerne
ud over indbetalingen ved påbegyndelsen af den nye
afgiftsperiode i januar 2008.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke nævneværdige
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget vurderes overordnet ikke at indeholde EU-retlige
aspekter.
9. Høring
L 6, Forslag til Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven og lov om vægtafgift af
motorkøretøjer mv. (Nedvejning af varebiler) blev
sendt i høring samtidig med fremsættelsen den 2.
oktober 2007.
Udover relevante ministerier og styrelsen blev forslaget sendt
i høring hos Autobranchens Handels- og Industriforening i
Danmark, Business Danmark, Centralforeningen af
Autoreparatører i Danmark, Danmarks Motor Union, Dansk
Automobilforhandler Forening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk
Bilforhandler Union, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd,
Dansk Erhverv, Dansk Landbrug, Danske Motorcyklisters Råd,
Danske Speditør Forening, Dansk Industri, Dansk Transport og
Logistik, De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche,
Den Danske Skatteborgerforening, HTS, Finansieringsinstituttet for
Industri og Håndværk, Finans og Leasing,
Finansrådet, FDM, Forsikring og Pension,
Håndværksrådet, IT-Brancheforeningen,
Landsbrugsrådet, Landsskatteretten, Rigspolitichefen.
Høringsskema samt høringssvar oversendes til
Folketingets Skatteudvalg samtidig med fremsættelsen af
lovforslaget onsdag den 28. november 2007.
11. Sammenfatning af lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner. | Med lovforslaget undgås et tab i
statens indtægter fra vægtafgiften på
ca. 170 mio. kr. årligt for ca. 42.000 nedvejede
biler. Forslaget vil medføre en reduktion
i statens indtægter fra registreringsafgiften på
ca. 10-15 mio. kr. årligt i en årrække, hvorefter
provenutabet reduceres gradvist. Forslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for kommuner eller regioner. | |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Der skønnes, at forslaget vil
medføre udgifter for staten på omkring 3 mio.
kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Med forslaget forøges
vægtafgiften for erhvervenes varebiler. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes overordnet ikke at
indeholde EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen afspejler, at der er en sammenhæng mellem
afgift efter registreringsafgiftsloven og afgift efter
vægtafgiftsloven.
Med bestemmelsen præciseres, at det udløser
afgift efter registreringsafgiftsloven, hvis et
køretøj efter første registrering i
Centralregisteret for Motorkøretøjer op- eller
nedvejes hen over en af de grænser for
køretøjers tilladte totalvægt, der enten
fremgik af registreringsafgiftsloven på tidspunktet for
køretøjets afgiftsberigtigelse eller på det
tidspunkt, hvor køretøjet nu op- eller
nedvejes.
Sker en sådan op- eller nedvejning, skal
køretøjet afgiftsberigtiges på ny efter
registreringsafgiftsloven.
Udløses ny registreringsafgift, vil der ske modregning
med den del af den tidligere betalte registreringsafgift, der er
indeholdt i køretøjets nuværende
værdi.
Beløbet vil blive opgjort efter principperne i
§ 7 b, stk. 2, for opgørelse af den
godtgørelse af registreringsafgift, der udbetales ved
eksport af et køretøj. Det beløb, der
modregnes med, kan dog ikke overstige det beløb, der
modregnes i, således at afgiftstilsvaret bliver
negativt.
Bestemmelsen gælder ikke i det omfang, der er tale om en
nedvejning omfattet af §§ 29-29 b.
Eksempel:
En kassebil med en tilladt totalvægt på 2.600 kg,
der er afgiftsberigtiget med 30 pct. i registreringsafgift i
sommeren 2008 (dvs. med et tillæg for privat anvendelse
på 5.040 kr.), ønskes ét år senere,
f.eks. af hensyn til størrelsen af
påhængsredskab eller lignende, nedvejet til 2.400 kg
tilladt totalvægt. Nedvejningen påvirker ikke
størrelsen af tillægget for privat anvendelse, men
bilen vil skulle afgiftsberigtiges med 50 pct. registreringsafgift
i stedet for de oprindelige 30 pct.
Da tillægget for privat anvendelse ikke ændres i
forbindelse med nedvejningen, kan det antages, at kassebilens
handelspris inkl. registreringsafgift vil være uændret.
Er kassebilens handelspris inkl. registreringsafgift f.eks.
200.000, vil registreringsafgiften udgøre ca. 62.500 kr.,
svarende til en afgiftspligtig værdi på ca. 137.500
kr.
Modregningbeløbet efter § 7 b, stk. 2,
vil kunne beregnes som 0,3 * (200.000 - 24.800) / 1,3 = 40.500 kr.,
svarende til en afgiftspligtig værdi på ca. 159.500 kr.
Netto vil registreringsafgiften som følge af nedvejningen
således udgøre ca. 22.000 kr. (62.500 - 40.500).
Til nr. 2
Bestemmelsen er et middel til kontrol af afgiftsberigtigelsen
af bil, der anmeldes til registrering med en anden tilladt
totalvægt end den, hvormed bilen er registret første
gang i Centralregisteret for Motorkøretøjer, og
vægtændringen overskrider en vægtgrænse i
registreringsafgiftsloven.
Bestemmelsen skal således ses i sammenhæng med
registreringsafgiftslovens § 1 a, og § 29 a,
som affattet ved denne lov.
Efter bestemmelsen fastsætter skatteministeren regler
herom.
Denne bemyndigelse vil blive benyttet til mere præcist
at beskrive de vægtgrænser, der er relevante i denne
sammenhæng. Det vil således ikke blive enhver op- eller
nedvejning, der udløser beviskravet. Eksempelvis vil der
ikke skulle fremlægges bevis ved omregistrering af en bil fra
en tilladt totalvægt på 1.950 kg. til en tilladt
totalvægt på 1.800 kg.
Bemyndigelsen vil også blive benyttet til mere
præcist at beskrive, hvilke biler der omfattes af
beviskravet. Eksempelvis vil der ikke skulle fremlægges bevis
ved omregistrering af en personbil, der er indrettet til befordring
af højst 9 personer, føreren medregnet, til en lavere
tilladt totalvægt.
Til nr. 3
Efter § 29, stk. 1,
sker der en særlig afgiftsberigtigelse af en bil, der er
registreret første gang før den 25. april 2007 her i
landet eller i udlandet, og som registreres første gang i
Centralregisteret for Motorkøretøjer efter den 27.
november 2007 som en varebil med en tilladt totalvægt
på ikke over 2 tons.
En varebil er i denne sammenhæng en bil med en tilladt
totalvægt på ikke over 4 tons, der utvivlsomt er
konstrueret og indrettet til godstransport, jf.
registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1.
En sådan bil afgiftsberigtiges som udgangspunkt efter
registreringsafgiftslovens § 5.
Men efter § 29, stk. 1, kan bilens ejer
vælge at lade bilen afgiftsberigtige med 95 pct., og ikke med
50 pct. efter § 5.
Alternativt kan ejeren efter § 29, stk. 1,
vælge at lade bilen afgiftsberigtige med 50 pct., men
så skal der betales løbende afgift efter
vægtafgiftsloven af bilen efter reglerne for varebiler med en
tilladt totalvægt i intervallet 2.001-2.500 kg. Vælges
denne afgiftsløsning, vil bilen få en anmærkning
herom i Centralregisteret for Motorkøretøjer.
Begge valgmuligheder sikrer den ønskede
sammenhæng mellem registreringsafgiften og vægtafgiften
(privatbenyttelsestillægget).
Efter § 29, stk. 2,
finder § 29, stk. 1, tilsvarende anvendelse på
en varebil, der har været afgiftsfritaget efter
registreringsafgiftslovens § 2, men som efter den 27.
november 2007 registreres i Centralregisteret for
Motorkøretøjer uden afgiftsfritagelse.
Det vil typisk være en tidligere statsejet
varebil.
Bestemmelsen i § 29, stk. 1, finder også
anvendelse på en varebil, for hvilken der er udbetalt
godtgørelse efter registreringsafgiftslovens § 7
b, i forbindelse med eksport af køretøjet, hvis bilen
efter den 27. november 2007 registreres på ny i
Centralregisteret for Motorkøretøjer.
Samlet set udgør § 29 således i et vist
omfang en undtagelse fra registreringsafgiftslovens § 5.
Men uden for de områder, der er nævnt i § 29,
finder § 5 anvendelse ved opgørelse af
registreringsafgiften af køretøjet. Der er dog gjort
en undtagelse fra § 5, stk. 14, i § 29
b.
Eksempel:
Indføres en varebil med tilladt totalvægt under 2
tons, der f.eks. er 4 år gammel, med en handelspris på
f.eks. 211.000 kr., vil afgiften kunne beregnes som den andel, de
95 pct. udgør af handelsprisen (0,95 * (211.000 - 5.600) /
1,95) eller ca. 100.000 kr., hvor de 5.600 kr. er den afgiftsfri
bundgrænse for 4 - 5 år gamle 50 pct.-biler (tidligere
95 pct.-biler).
Den, der indfører bilen kan også vælge at
lade den afgiftsberigtige med en registreringsafgift på 50
pct. mod at bilen registreres med det højere tillæg
for privat anvendelse, der gælder for nye 50 pct.-varebiler.
Skal varebilen anvendes fuldt ud erhvervsmæssigt, vil dette
valg være naturligt, også selvom bilen må antages
at opnå en lavere salgspris, når den engang skal
afhændes.
Forudsættes det, at bilen som 50 pct.-varebil har en
værdi på 200.000 kr., bliver registreringsafgiften (0,5
* (200.000 - 5.600) / 1,5) eller ca. 65.000 kr.
Efter § 29 a,
stk. 1, sker der en særlig afgiftsberigtigelse af
en varebil, der efter den 28. november 2007 nedvejes til en tilladt
totalvægt på 2 tons eller mindre.
En varebil er i denne sammenhæng en bil med en tilladt
totalvægt på ikke over 4 tons, der utvivlsomt er
konstrueret og indrettet til godstransport, jf. § 5,
stk. 1.
En sådan bil afgiftsberigtiges som udgangspunkt efter
registreringsafgiftslovens § 5.
Men efter § 29 a, skal bilen i disse situationer
afgiftsberigtiges på ny med 95 pct., hvis den tidligere er
afgiftsberigtiget med 30 pct.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med overgangsreglen i
§ 4, stk. 2, i lov nr. 541 af 6. juni 2007.
Med bestemmelsen sikres den ønskede sammenhæng
mellem registreringsafgiften og vægtafgiften
(privatbenyttelsestillægget).
Efter § 29 a,
stk. 2, sker der ved afgiftsberigtigelsen modregning
med den del af den tidligere betalte registreringsafgift, der
svarer til køretøjets nuværende
værdi.
Beløbet vil blive opgjort efter principperne i
§ 7 b, stk. 2, for opgørelse af den
godtgørelse af registreringsafgift, der udbetales ved
eksport af et køretøj.
Efter § 29 a,
stk. 3, afgiftsberigtiges på samme måde som
nævnt i stk. 1 og 2 en varebil, hvoraf der efter
vægtafgiftslovens § 20 a, stk. 1, skal betales
forhøjet løbende afgift efter vægtafgiftsloven
som følge af nedvejning til 2 tons eller mindre, hvis bilen
ønskes frigjort for den forhøjede løbende
afgift.
Dette gælder dog ikke, hvis bilen opvejes til en tilladt
totalvægt på over 2 tons. I disse tilfælde vil
bilens vægt som udgangspunkt svare til den "forhøjede"
løbende vægtafgift (privatbenyttelsestillæg), og
der vil dermed være den ønskede sammenhæng
mellem den betalte registreringsafgift og den løbende
vægtafgift.
Samlet set udgør § 29 a således i et
vist omfang en undtagelse fra registreringsafgiftslovens
§ 5. Men uden for de områder, der er nævnt i
§ 29 a, finder § 5 anvendelse ved
opgørelse af registreringsafgiften af
køretøjet. Der er dog gjort en undtagelse fra
§ 5, stk. 14, i § 29 b.
Eksempel:
For en varebil, der er 4 år gammel, med en handelspris
på f.eks. 156.000 kr., vil afgiften ved nedvejning kunne
beregnes som 95 pct. af handelsprisen (0,95 * (156.000 - 5.600) /
1,95) eller godt 73.000 kr., hvor de 5.600 kr. er den afgiftsfri
bundgrænse for 4 - 5 år gamle 50 pct.-biler (tidligere
95 pct.-biler).
Forudsættes, at den ikke nedvejede bil har en
handelspris på 116.000 kr., bliver modregningsbeløbet
0,5 * (116.000 - 5.600) / 1,5 = 36.800 kr., hvor beløbet
på 5.600 kr. er det afgiftsfri beløb for 4 - 5
år gamle 50 pct.-biler.
I dette eksempel vil der således skulle betales en
registreringsafgift i forbindelse med nedvejningen på ca.
36.500 kr. (godt 73.000 kr. - hen ved 37.000 kr.).
Med § 29 b præciseres, at
registreringsafgiften af en bil, der er afgiftsberigtiget efter
§ 29 eller § 29 a, afgiftsberigtiges efter
§ 4, hvis bilen ophører med at være som
beskrevet i § 5, stk. 1, 2 eller 13.
Afgiften nedsættes dog med 95 pct., respektive 50 pct.,
af den del af bilens afgiftspligtige værdi, der overstiger
12.100 kr.
Med bestemmelsen overføres princippet i § 5,
stk. 14, om modregning med tidligere betalt
registreringsafgift, hvis bilen mister sin identitet i
afgiftsmæssig henseende, til også at gælde biler,
der er afgiftsberigtiget efter § 29 eller § 29
a.
Til § 2
Til nr. 1
Formålet med bestemmelsen er at standse det
løbende provenutab, der er udløst ved nedvejning af
varebiler til en tilladt totalvægt på 2 tons eller
mindre i perioden fra den 24. april 2007 til og med den 27.
november 2007.
Efter bestemmelsen skal der fremover betales afgift efter
vægtafgiftsloven af varebiler, der i perioden er nedvejet til
2 tons eller mindre efter satserne for varebiler med en tilladt
totalvægt i intervallet 2.001-2.500 kg. Dette gælder,
uanset om bilen er nedvejet fra en vægt over 2½ tons
til en vægt på 2 tons eller mindre.
Administrativt vil disse varebiler få en
anmærkning i Centralregisteret for
Motorkøretøjer om, at afgifter efter
vægtafgiftsloven ikke skal opkræves efter den
registrerede tilladte totalvægt, men efter reglerne for
varebiler med en tilladt totalvægt i intervallet 2.001-2.500
kg.
Det forventes, at opkrævningen administrativt kan
iværksættes den 12. januar 2008. Hvis det skulle vise
sig, at den systemudvikling, der skal styre opkrævningen, mod
forventning ikke kan være klar den 12. januar 2008, er
skatteministeren bemyndiget til at fastsætte en senere
skæringsdag, jf. § 3, stk. 2.
De biler, der skal have en anmærkning, findes som
udgangspunkt ved en maskinel udsøgning i Centralregisteret
for Motorkøretøjer. Bilerne udsøges efter
følgende kriterier:
1) Varebil.
2) Omregistreret i
CRM efter den 24. april 2007 til en lavere tilladt
totalvægt.
3) Omregistreringen
i CRM skal være sket inden den 28. november 2007.
4) Seneste
godkendelse ved syn er sket efter den 24. april 2007.
5) Den i CRM
registrerede tilladte totalvægt før nedvejningen skal
overstige 2.000 kg.
6) Den i CRM
registrerede tilladte totalvægt efter nedvejningen må
ikke overstige 2.000 kg.
Herved udsøges alle varebiler, der er registreret
første gang før den 24. oktober 2007, og omregistret
i perioden fra den 25. april 2007 til og med den 27. november 2007
fra en tilladt totalvægt på over 2 tons til en tilladt
totalvægt på 2 tons eller mindre.
Fra disse varebiler vil SKAT manuelt udskille de varebiler,
der er afgiftsberigtiget efter den 24. april 2007 og frem til og
med den 27. november 2007 med en registreringsafgift på 50
pct. efter lov nr. 541 af 6. juni 2007. Disse biler skal ikke
betale den forhøjede vægtafgift mv.
Resten af de udsøgte biler vil få en
anmærkning i Centralregisteret for
Motorkøretøjer om, at der fra den 12. januar 2008
skal betales afgift efter vægtafgiftsloven af bilen efter
satserne for biler med en tilladt totalvægt i intervallet
2.001-2.500 kg, selv om bilen er registreret med en tilladt
totalvægt på ikke over 2.000 kg.
Denne anmærkning vil ske, uanset om bilen er afmeldt fra
Centralregisteret for Motorkøretøjer.
Hvis det efterfølgende skulle vise sig, at en bil,
hvoraf der efter bestemmelsen skal betales forhøjet afgift
efter vægtafgiftsloven, ikke er fundet ved den maskinelle
udsøgning, vil der efter omstændighederne til den tid
kunne efteropkræves afgift efter vægtafgiftsloven
tilbage fra den 12. januar 2008.
Hvis en anmærkning i Centralregisteret for
Motorkøretøjer om betaling af vægtafgift mv.
efter denne bestemmelse ønskes fjernet, kan det ske mod
afgiftsberigtigelse af bilen med 95 pct. efter § 29 a,
stk. 3, i registreringsafgiftsloven eller ved omregistrering
af bilen til en tilladt totalvægt på over 2 tons.
Til § 3
Efter stk. 1 træder loven i kraft dagen efter
lovens offentliggørelse i Lovtidende.
Efter stk. 2 er skatteministeren bemyndiget til at
fastsætte det tidspunkt, hvorfra der af varebiler, der er
nedvejet i perioden 25. april 2007 til og med den 27. november
2007, skal betale den højere afgift efter
vægtafgiftsloven, jf. § 2 fsva. § 20 a,
stk. 1.
Efter stk. 3 har bestemmelserne i § 29 og
§ 29 a, i registreringsafgiftsloven, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 3, virkning allerede fra den 28.
november 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 804 af 29. juni 2007, som ændret
ved § 23 i lov nr. 309 af 19. april 2006 og § 1
i lov nr. 541 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer: |
| | |
| | 1. Efter § 1 indsættes: |
§ 1. - -
- | | »§ 1
a. Et køretøj, der er afgiftsberigtiget efter
denne lov, og som derefter op- eller nedvejes hen over en af de
vægtgrænser for køretøjets tilladte
totalvægt, der er lagt til grund for afgiftsberigtigelsen,
eller en af de vægtgrænser for køretøjets
tilladte totalvægt, der gælder på tidspunktet for
registreringen af op- eller nedvejningen, skal afgiftsberigtiges
på ny. |
| | Stk. 2.
Den del af bilens værdi, der er registreringsafgift fra den
tidligere afgiftsberigtigelse, modregnes ved opgørelsen af
den nye registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2.
Overskydende registreringsafgift tilbagebetales ikke. |
| | Stk. 3.
Bestemmelsen gælder ikke biler, der er omfattet af
§§ 29 - 29 b.« |
| | |
§ 22.
Ved anmeldelse af et køretøj til registrering samt
ved anmeldelse af ejerskifte for et køretøj skal der
for registreringsmyndigheden fremlægges bevis for, at der af
hensyn til afgiften efter denne lov intet er til hinder for
køretøjets registrering. Stk. 2-4. - -
- | | 2. I § 22, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.: »Ved anmeldelse til registrering af
en bil til op- eller nedvejning skal der fremlægges bevis for
den betalte registreringsafgift efter regler, der fastsættes
af skatteministeren.« |
| | |
§ 29. - -
- | | 3. Efter § 28 indsættes efter
overskriften »Andre
bestemmelser«: »§ 29. En bil, der er registreret
første gang før den 25. april 2007, og som derefter
registreres første gang i Centralregistreret for
Motorkøretøjer som en varebil med en tilladt
totalvægt på ikke over 2 tons, afgiftsberigtiges efter
§ 5, jf. dog § 29 b, bortset fra, at varebilen
efter ejerens valg enten afgiftsberigtiges med |
| | 1) 95 pct. ud over det afgiftsfrie
beløb, eller 2) 50 pct. ud over det afgiftsfrie
beløb, kombineret med betaling af løbende afgift
efter § 20 a, stk. 2, i vægtafgiftsloven efter
satserne for varebiler med en tilladt totalvægt i intervallet
2.001 - 2.500 kg. |
| | Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på en
varebil, 1) der hidtil har været fritaget for
registreringsafgift efter § 2, hvis betingelserne for
afgiftsfritagelsen ophører, eller 2) for hvilken der tidligere er udbetalt
godtgørelse efter § 7 b, men som registreres
på ny i Centralregistret for
Motorkøretøjer. |
| | § 29
a. En varebil, der er afgiftsberigtiget med 30 pct. ud over
det afgiftsfrie beløb, afgiftsberigtiges med 95 pct. ud over
det afgiftsfrie beløb, hvis bilen omregistreres i
Centralregisteret for Motorkøretøjer fra en tilladt
totalvægt på over 2 tons til en tilladt totalvægt
på 2 tons eller mindre. I øvrigt finder § 5
anvendelse på afgiftsberigtigelsen, jf. dog § 29
b. |
| | Stk. 2.
Den del af bilens værdi, der er registreringsafgift fra den
tidligere afgiftsberigtigelse, modregnes ved opgørelsen af
den nye registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2, nr.
4. |
| | Stk. 3.
På samme måde som nævnt i stk. 1 og 2
afgiftsberigtiges en varebil, hvoraf der skal betales afgift efter
§ 20 a, stk. 1, i vægtafgiftsloven, hvis bilen
omregistreres til en anden tilladt totalvægt. Dette
gælder dog ikke, hvis bilen omregistreres til en tilladt
totalvægt på over 2.000 kg, idet en sådan
omregistrering kan ske uden at bilen afgiftsberigtiges på
ny. |
| | § 29
b. En varebil, der er afgiftsberigtiget efter § 29
eller § 29 a, afgiftsberigtiges efter § 4, hvis
bilen ophører med utvivlsomt at være konstrueret og
indrettet til godstransport eller have en tilladt totalvægt
på ikke over 4 tons. Afgiften nedsættes dog med 95
pct., respektive 50 pct., af den del af køretøjets
værdi, der overstiger 12.100 kr.« |
| | |
| | § 2 I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer mv., jf. lovbekendtgørelse nr.
978 af 4. december 2003, som ændret senest ved § 2
i lov nr. 541 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 20. - -
- | | 1. Efter § 20 indsættes: »§ 20
a. Der betales afgift efter denne lov af en varebil mv., der
i perioden fra den 25. april 2007 til og med den 27. november 2007
er omregistreret fra en tilladt totalvægt på over 2
tons til en tilladt totalvægt på 2 tons eller mindre,
efter satserne for varebiler mv. med en tilladt totalvægt i
intervallet 2.001-2.500 kg. Dette gælder dog ikke varebiler
mv., der er afgiftsberigtiget med 50 pct. efter
registreringsafgiftslovens § 5. |
| | Stk. 2.
Der betales afgift efter denne lov af en bil, der afgiftsberigtiges
efter § 29, stk. 1, nr. 2, i
registreringsafgiftsloven, efter satserne for varebiler mv. med en
tilladt totalvægt i intervallet 2.001-2.500 kg.« |