Fremsat den 29. februar 2008 af
Per Clausen (EL), Line Barfod (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om et moratorium for biobrændstof
Folketinget opfordrer regeringen til at indføre et
moratorium for biobrændstof. Det indebærer, at
Danmark
- ikke vedtager
lovgivning, der fremmer brug af biobrændstof i
transportsektoren,
- ikke giver
offentlige forskningsmidler til ny forskning i
førstegenerationsbiobrændstof og
- meddeler
Europa-Kommissionen, at Danmark vil anvende reelt vedvarende
energikilder til at opfylde EU's mål for besparelser i
CO2-udledningen fra
transportsektoren og derfor ikke vil anvende
førstegenerationsbiobrændstoffer til
formålet.
Moratoriet gælder i 5 år.
Bemærkninger til forslaget
Biobrændstof er biomasse fra landbrugssektoren, der
anvendes som drivmiddel i transportmidler.
Landbrugsafgrøderne får uddraget sine sukkerstoffer
eller olie, der omdannes til henholdsvis ætanol og diesel.
Eller den rå olie kan hældes direkte i nogle
motortyper.
I dag er der tale om brug af
førstegenerationsbiobrændstoffer, hvor der anvendes
simple metoder som destillation og presning af afgrøderne. I
fremtiden vil det måske blive muligt at fremstille
andengenerationsbiobrændstoffer rationelt.
Andengenerationsbiobrændstoffer udvindes af biprodukter, som
det er nødvendigt at bearbejde med enzymer.
Der fremkommer løbende flere oplysninger om
konsekvenserne af at satse på at bruge biobrændstoffer.
Disse oplysninger trækker vedvarende i retning af den
konklusion, at biobrændstof ikke løser problemerne med
for stor udledning af CO2 og andre
klimagasser fra energiforbruget i transportsektoren. Dertil kommer,
at landbrugsjord og vand er stærkt begrænsede
ressourcer, og det øgede pres på disse ressourcer
skubber de socialt svageste væk fra adgangen til
ressourcerne.
Senest har Europa-Kommissionens Joint Research Centre i et
arbejdspapir bl.a. påpeget, at biobrændstoffers CO
2- og drivhusgasbesparende effekter ikke
kan dokumenteres
.
Baggrunden for at lovgive om brug af biobrændstof i
Danmark er, at Europa-Kommissionen i 2006 har vedtaget en
EU-strategi for biobrændstoffer til transport, som
pålægger Danmark at lave en målsætning for,
at biobrændstofferne når en markedsandel på i
første omgang 5¾ pct. ved udgangen af 2010. På
et rådsmøde (energi) den 28. februar 2008 behandlede
man Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder, VE-direktivet,
KOM (2008)19. Heri er kravet om brug af 10 pct. vedvarende energi i
transportsektoren åbent over for brug af VE-el i elbiler. En
vedtagelse af dette direktiv må fjerne problemet med
bindingen til biobrændstoffer i Europa-Kommissionens
EU-strategi for biobrændstoffer til transport.
Folketinget førstebehandlede i januar 2007 et
beslutningsforslag fra SF om tvungen iblanding af
biobrændstof i benzin og diesel (beslutningsforslag nr. B 41
om biobrændstoffer til vejtransport). Beslutningsforslaget
blev ikke vedtaget.
I løbet af foråret 2007 ændrede situationen
sig, og i starten af sommeren vedtog regeringen den
allokeringsplan, der udmønter, hvordan Danmark skal
overholde Kyotoprotokollen. Danmark har forpligtet sig til i
perioden 2008-2012 at reducere den årlige udledning af
drivhusgasser med 21 pct. i forhold til den mængde
drivhusgasser, Danmark udledte i referenceåret 1990. Danmark
udledte i 2007 drivhusgasser svarende til 68 MT CO2-ækvivalenter. Af allokeringsplanen
fremgår, at brug af biobrændstoffer i transportsektoren
skal nedsætte Danmarks CO2-udledning med 0,5 MT CO2 årligt.
Regeringen har meldt ud, at den i denne folketingssamling vil
fremsætte et lovforslag om tvungen iblanding af en vis
procentdel biobrændstof i benzin og diesel.
Samtidig har Europa-Kommissionen fremsat et forslag, der
pålægger oliebranchen at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 pct. årligt i perioden 2011-2020. Det kan
føre til yderligere vedtagelser, der skal fremme brugen af
førstegenerationsbiobrændstof. Eller det kan
føre til beslutninger, der fremmer reelle tiltag som
energibesparelser og indførelse af vedvarende energi i
transportsektoren.
Begrundelsen for brug af biobrændstof i
transportsektoren er ikke kun besparelser i CO2-udledningen, men også
forsyningssikkerhed, idet der er udtrykt bekymring for, at ustabile
lande som Rusland overtager en stigende del af forsyningen af
Europa med fossile brændstoffer.
Ngo-forslag om moratorium
175 internationale miljøorganisationer gik i august
2007 sammen om at foreslå et moratorium for brug af
biobrændstoffer til transport
.
FN's menneskerettighedsrapportør, Jean Ziegler,
fremsatte i november 2007 et forslag om et 5-årigt moratorium
på biobrændstoffer
.
De miljømæssige og
sociale problemer ved produktion af biobrændstof
- Der er stor
usikkerhed om, hvor stor den reelle besparelse i udledningen af
drivhusgasser er ved produktion af biobrændstoffer, når
alle produktionens bidrag af drivhusgasser trækkes fra den
mængde drivhusgas, der fortrænges ved brug af
biobrændstof. Som udgangspunkt regner EU med, at det er
omkring halvdelen af energiindholdet af det færdige produkt,
der er sat til under fremstillingen. David Pimentel har i en
forskningsrapport udregnet udledningen af CO2 fra de forskellige delprocesser i
fremstillingen af biobrændstof. Resultatet er, at alle de
fire undersøgte typer af biobrændstof ender med at
bidrage med en øget CO2-udledning .
- Dertil skal
lægges, at emissionerne af drivhusgasser fra landbrugsjord,
bl.a. lattergas, angiveligt er tre gange så store som hidtil
beregnet. I så fald vil det fjerne hele det potentiale,
biobrændstoffer skulle have ifølge EU
- Udledningen af
sundhedsskadelige partikler, ozon og nitrøse gasser,
løses ikke ved at erstatte fossile drivmidler med
biobrændstof.
- Jordens
værdi som CO2-bank forringes,
når man frarøver jorden muligheden for at få
tilbageført store dele af det organiske materiale, og
når der opdyrkes ny muldrig jord, som efterfølgende
frigør betragtelige mængder CO2.
- Der er alvorlige
sociale konsekvenser for mennesker i fattige lande, når
fødevarepriserne stiger.
- Der foreligger
rapporter om, at efterspørgslen på jord til dyrkning
af biobrændstof går ud over regnskov og andre vigtige
naturområder .
Det sidste punkt fortjener nogle ord med på vejen, da
det ikke er blevet ofret nær den opmærksomhed, det
fortjener. Betydningen af dyrkning af biobrændstof i verdens
sydlige lande var netop et af de centrale temaer på Danmarks
Sociale Forum i september 2007. Fra Indonesien var der inviteret en
aktivist fra en organisation af småbønder, der har
fået stjålet deres jord af et stort selskab, der
anlægger plantager med palmeolie til biobrændstof.
Palmeolie er ikke en afgrøde for småbønder, da
nødderne skal forarbejdes inden for 24 timer, og
selskaberne, der står for forarbejdningen, stryger
fortjenesten. Den lokale afdeling af Friends of the Earth i
Indonesien kunne berette om den eksplosive udvikling i antallet af
hektarer, der dyrkes med oliepalmer i Indonesien. Ud af 27,1 mio.
ha tørvejord i Sydøstasien er 12 mio. ha i dag uden
skov og drænet, hvilket er at tømme en enorm
CO2-bank.
Selv om den indonesiske regering officielt har forbudt ny
opdyrkning af regnskov, har det ingen betydning i praksis, og
betydningen af certificering af planteolie som bæredygtig er
ikke troværdig, således som certificeringen praktiseres
i Indonesien. Konsekvenserne for de mange nomadiske jæger- og
samlerfolk, der lever i Indonesiens skove, er nedbrydende og
»en forbrydelse mod menneskeligheden«. Også
eksempler fra det afrikanske kontinent
6 og fra Argentina og Brasilien viser,
at både naturen og de små bønder må vige,
når de store selskaber vil dyrke biobrændsler til det
brasilianske, det nordamerikanske og det europæiske marked.
Organisationen Biofuelwatch henledte på Danmarks Sociale
Forum opmærksomheden på, at der er tale om en ny form
for imperialisme, hvor store arealer i syd bliver inddraget for at
hælde brændstof i bilerne i nord. 20 mio. ha nye
oliepalmeplantager skal der til for at møde
efterspørgslen på grund af EU's vedtagne politik
.
Danmark lægger allerede beslag på store arealer i
bl.a. Brasilien til dyrkning af soja til danske svin. Denne
imperialistiske beslaglæggelse af jord er nu ved at blive
udvidet med biobrændstoffer.
Alternativet til brug af biobrændstof til at sænke
udledningen af klimagasser fra transportsektoren er en
målrettet udvikling og fremme af eldrevne biler, lastbiler og
tog, der kører på VE-el fra bl.a.
vindmøller.
Som led i opfølgningen på Energistrategi 2025
blev der nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe om
alternative drivmidler i transportsektoren. Arbejdsgruppen har
netop udsendt rapporten, »Alternative drivmidler i
transportsektoren«, som er vigtig, fordi perspektiverne i at
bruge biobrændstoffer i transportsektoren nedtones kraftigt,
og der peges på elbiler og brændselscellebiler på
VE-el og VE-brint som det eneste kendte reelle CO2-reducerende alternativ.
I rapportens sammenfatning kan man bl.a. læse:
»Arbejdsgruppen har vurderet perspektiverne for øget
anvendelse af alternative drivmidler i
transportsektoren…
I forhold til de analyserede mulige alternative drivmidler
fremstår konventionel diesel og benzin på kort sigt fortsat som de
samfundsøkonomisk billigste drivmidler. De billigste
alternativer er naturgas, syntetisk diesel fra kul, biodiesel (RME)
og rapsolie, hvoraf løsninger baseret på naturgas og
kul ikke lever op til ønsket om en langsigtet
fuldstændig uafhængighed af de fossile
brændsler.
Blandt de undersøgte muligheder vurderes der ikke at
være nogen alternative drivmidler med et stort
produktionspotentiale, som inden for en kort tidshorisont vil kunne
udnyttes til CO2-reduktioner og
øget anvendelse af VE uden væsentlige meromkostninger,
der vurderes at være højere end omkostningerne ved
mulige virkemidler i andre sektorer. Generelt anvendes bioenergi i
Danmark indtil videre mere energieffektivt til el- og
varmeproduktion…
Det største langsigtede perspektiv ligger inden for
batteridrevne elbiler, som samlet set udviser den markant bedste
energieffektivitet, samtidig med at elbilen rummer store lokale
miljøfordele i kraft af mindre støj og ingen
skadelige emissioner til luften i nærmiljøet.
Batterierne virker desuden som ellager og forbedrer derved
mulighederne for at optimere energiudnyttelse og indpasning af
vedvarende energi, herunder ustabil vindkraft, i
elforsyningen.
Der er dog behov for en meget betydelig forbedring af selve
batteriet, før elbiler er kommercielt konkurrencedygtige, og
selv om der i de senere år er sket væsentlige
fremskridt, er der ikke garanti for, at et afgørende
gennembrud vil indtræffe i de kommende årtier. Desuden
bør miljøbelastningen fra batterierne tages i
betragtning.
Derved kan løsninger, hvor el produceres ombord
på køretøjet, blive en mulig udvej på
problemet med at udnytte elektromotorens gode egenskaber i
transportmidler. Dette indbefatter elproducerende
brændselsceller med brint eller methanol som
energibærer, selv om den samlede energiudnyttelse her er
markant mindre på grund af flere energikonverteringer med et
samlet større energitab til følge. Brint kan bl.a.
produceres ved hjælp af elektricitet fra vedvarende energi,
og methanol kan bl.a. produceres på basis af biomasse.
Kombinationsløsninger, der typisk omtales hybridbiler, er
også en mulig løsning ikke mindst i indfasningen af
løsninger baseret på elmotoren. I en hybridbil, der
indeholder batteri til opladning fra elnet (»plug-in«),
kan batteriløsningens overlegne effektivitet udnyttes
på kortere køreture, mens der på længere
køreture produceres el om bord, fx ved hjælp af
brændselsceller.«
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
moratorium for biobrændstof.
(Beslutningsforslag nr. B 68).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.
Officielle noter
1Joint Research Centre of the European
Commission, Biofuels in the European context - facts,
uncertainities and recommendations, JRC Working Paper, dec. 2007.
Arbejdspapiret har ikke kunnet skaffes officielt. Dets konklusioner
er refereret flere steder på internettet, bl.a.
www.transportenvironment.org/article537.html
Moratorium på biobrændsler
foreslået af 175 ngo organisationer:
http://www.econexus.info/biofuels.html#org
FN-rapportør Jean Ziegler udtaler
sig om moratorium på biobrændstof:
http://www.swissinfo.org/eng/front/detail/UN_rapporteur_calls_for_biofuel_moratorium.html?siteSect=105&sid=8305080&cKey=1192127505000&ty=st
4David Pimentel. Ethanol production
using corn, swich grass, and wood; biodiesel production using
soybean and sunflower. Natural Resources Research, vol. 14 no. 1.
2005.
P. J. Crutzen et al. N2O release from agro-biofuel production
negates global warming reduction by replacing fossil fuels. Atmos.
Chem. Phys. Discuss., 7, 11191-11205, 2007.
AGROFUELS IN AFRICA - The impacts on
Land, Food and Forests. Af African Biodiversity Network:
http://www.biofuelwatch.org.uk/docs/ABN_Agro.pdf
www.biofuelwatch.com