Fremsat den 10. april 2008 af
Bente Dahl (RV),
Simon Emil Ammitzbøll (RV),
Niels Helveg Petersen (RV) og Margrethe Vestager (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om overdragelse af ansvaret for den
grundlæggende civilregistrering til en offentlig
myndighed
Folketinget opfordrer regeringen til snarest muligt og senest
i folketingsåret 2008-09 at fremsætte de
nødvendige lovforslag med henblik på at flytte
ansvaret for civilregistreringen fra folkekirken til en offentlig
instans, f.eks. kommunerne.
Bemærkninger til forslaget
Den historiske baggrund for den
nuværende situation
Forslaget er en genfremsættelse af beslutningsforslag B
126 fra folketingsåret 2005-06. (Folketingstidende 2005-06,
forhandlingerne side 6722 og tillæg A side 7719) og B 123 fra
folketingsåret 2006-07.
Den grundlæggende civilregistrering i Danmark sker ved
anmeldelse til folkekirkens ministerialbøger, dog med
undtagelse af Sønderjylland, hvor civilregistreringen
foretages i kommunalt regi.
Af historiske årsager har det i Danmark været
trossamfundenes opgave at varetage civilregistreringen. Indtil 1968
havde alle de anerkendte trossamfunds ministerialbøger
borgerlig retsvirkning på lige fod med folkekirkens. Da
folkekirken således allerede bogførte langt
størstedelen af den danske befolkning, blev det af praktiske
hensyn ved indførelse af CPR-registeret bestemt, at
folkekirkens register skulle danne grundlag for CPR-registeret, og
ved lov nr. 225 af 31. maj 1968 blev det bestemt, at alle
fødsler og dødsfald, der finder sted i Danmark, skal
anmeldes til folkekirkens ministerialbøger.
I foråret 2005 behandlede og vedtog Folketinget en ny
navnelov (lov nr. 524 af 24. juni 2005), som medførte, at
samtlige danskere uanset trosforhold skal registrere
navneændringer i folkekirken og ikke som hidtil kan
registrere disse hos statsamtet. Dermed har folkekirken fået
overdraget yderligere ansvar i forbindelse med civilregistreringen
- til trods for protesterne fra medlemmer af de religiøse
mindretal.
I Norge sker den grundlæggende civilregistrering til
folkeregistret og i Sverige til Riksskatteverket, jf.
kirkeministerens besvarelse af 2. juni 2005 af
spørgsmål nr. S 1717 fra folketingsåret 2004-05,
2. samling.
Principielle overvejelser
Årsagerne til at lade folkekirken forestå
civilregistreringen har primært været af praktisk
karakter. Argumentet for, at folkekirkens ansvar for
civilregistrering ikke skulle være krænkende for
religiøse mindretal, har tilsvarende primært
været, at selve civilregistreringen udelukkende er et
offentligretligt anliggende, og at der derfor hverken er tale om
nogen bekendende eller forkyndende handling. Argumenterne har
således lydt, at besøget hos folkekirken - eller selve
registreringen, for man kan også sende papirerne og dermed
undgå et besøg på det lokale sognekontor - ikke
kunne opfattes som krænkende for ikkefolkekirkemedlemmer. Det
er imidlertid efter forslagsstillernes opfattelse ikke op til
flertallet at bestemme, hvad et mindretal skal opfatte som
diskriminerende.
Mange ikkefolkekirkemedlemmer føler sig krænkede
ved at skulle registreres hos et for dem fremmed trossamfund. Flere
ægtepar fra baptistkirken har gjort sig skyldige i civil
ulydighed ved at nægte at registrere deres nyfødte
børn hos folkekirken. En række frikirker har givet
udtryk for et ønske om, at ansvaret for civilregistreringen
fjernes fra folkekirken.
Den rådgivende komité under Europarådet har
gentagne gange, senest den 11. maj 2005, givet udtryk for, at
civilregistreringen inden for den eksisterende folkekirkeordning er
i strid med Europarådets rammekonvention om beskyttelse af
nationale mindretal, og har anbefalet Danmark at gennemføre
ændringer, således at ingen personer, som ikke er
medlemmer af den danske folkekirke, er tvunget til at lade sig
registrere med folkekirken som myndighed.
Kirkeminister Bertel Haarder besluttede den 4. maj 2005 at
oprette en central postboks, hvortil ikke-folkekirkemedlemmer kan
sende papirer angående registrering af fødsler. Selve
registreringen vil dog forsat blive foretaget i folkekirkens
ministerialbøger. På denne baggrund fandt
kirkeministeren, jf. ministerens besvarelse af 24. maj 2005 af
spørgsmål nr. S 1498 fra folketingsåret 2004-05,
2. samling, at »der samlet set udvises ganske stor
imødekommenhed over for de få nybagte forældre,
som af den ene eller anden grund har givet udtryk for at have et
problem med at møde op hos - eller skrive direkte til -
ministerialbogsføreren i moderens bopælssogn«.
Eftersom der ikke er givet nogen mulighed for at blive
civilregistreret på en måde, som overhovedet ikke
inddrager de folkekirkelige ministerialbøger, finder
forslagsstillerne, at dette svar fra ministeren er ude af trit med
det legitime ønske, som flere religiøse mindretal har
fremført. Den centrale postboks er en administrativ
komplikation, som ikke løser det grundlæggende
principielle problem.
I Sønderjylland ligger ansvaret for civilregistrering i
kommunerne. Sønderjylland er dermed det eneste sted, hvor
den danske stat har været og er parat til at udvise fuld
forståelse for et mindretals følelser. Hvis ansvaret
for civilregistreringen blev flyttet fra folkekirken til kommunerne
i hele landet, ville det altså betyde en juridisk,
administrativ og principiel ligestilling ikke kun mellem personer
fra forskellige trossamfund (inklusive de personer, som står
helt uden for et trossamfund), men også mellem
Sønderjylland og resten af Danmark.
Det krænker ikke folkekirken at overdrage ansvaret for
civilregistreringen til en offentlig myndighed. Der er tale om en
rent civilretlig opgave. Flere folkekirkepræster og
menighedsrådsformænd har givet udtryk for, at
civilregistreringen er en byrde (se f.eks. Kristeligt
Dagblad den 2. maj 2005, artikel af Anders
Nørgaard, og Kristeligt Dagblad den 5. april 2005,
artikel af Bent Dahl Jensen), og samtidig har flere af landets
biskopper givet udtryk for, at de er villige til at lade kommunale
kontorer tage sig af civilregistreringen.
Praktiske konsekvenser af at fjerne
den civile grundregistrering fra folkekirken
Beslutningsforslaget tager ikke endegyldigt stilling til,
hvilken myndighed der skal overtage den grundlæggende
civilregistrering, men forslagsstillerne finder, at det vil
være naturligt at samle opgaverne hos kommunerne.
Forslaget vil betyde en administrativ og juridisk forenkling
af ansvaret for den grundlæggende civilregistrering. I dag
tildeles nyfødte et cpr-nr. på hospitalet (eller af
jordemoderen) straks efter fødslen, og kommunerne
registrerer udlændinge, som tager længerevarende eller
permanent ophold i Danmark.
Den nye navnelov har pålagt folkekirken nye byrdefulde
opgaver i forbindelse med navneændringer. F.eks. forsvandt
kommunernes adgang til at registrere navneforandring i forbindelse
med borgerlig vielse. Flere stifter gjorde i høringssvarene
rede for, at liberaliseringen af navneloven medførte en
væsentligt øget arbejdsbyrde for
ministerialbogsføreren. Dette understreger urimeligheden i,
at en civilretlig opgave overlades til folkekirken.
Forslaget opfordrer til, at der indføres de samme
regler, som er gældende i Sønderjylland
vedrørende den civile registrering, i hele landet.
Skriftlig fremsættelse
Bente Dahl
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
overdragelse af ansvaret for den grundlæggende
civilregistrering til en offentlig myndighed.
(Beslutningsforslag nr. B 107).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.