L 75 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet. (Ændring af
godtgørelsesniveauet).
Fremsat den 15. november 2006 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsgiverens
pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet
(Ændring af
godtgørelsesniveauet)
§ 1
I lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 692 af
20. august 2002, foretages følgende ændringer:
1.§ 6 affattes
således:
»Hvis arbejdsgiveren ikke har overholdt sin
oplysningspligt, kan lønmodtageren tilkendes en
godtgørelse ved domstolene. Godtgørelsen, der for den
enkelte ikke kan overstige 13 ugers løn, fastsættes
under hensyntagen til sagens omstændigheder, herunder om
manglen har haft konkret betydning for lønmodtageren.
Godtgørelsen kan, hvis der foreligger skærpende
omstændigheder, forhøjes op til 20 ugers
løn.
Stk. 2. Godtgørelsen kan dog
højst udgøre 1.000 kr., hvis manglen er undskyldelig
og i øvrigt ikke har haft konkret betydning for
ansættelsesforholdet.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007 og har virkning på krav på godtgørelse, der
rejses efter lovens ikrafttrædelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at justere
godtgørelsesniveauet i sager om mangelfulde
ansættelsesbeviser. Justeringen er nødvendig for at
skabe en bedre balance i godtgørelsesudmålingen dels
under henvisning til, at godtgørelserne er skattefri, dels
for at sikre, at der i sager om udmåling af
godtgørelse efter ansættelsesbevisloven i langt
højere grad, end tilfældet er i dag, tages hensyn til
den konkrete mangels betydning. Det foreslås, at
godtgørelsesreglen udformes således, at der tages
højde for de forskelligartede situationer, som et manglende
eller mangelfuldt ansættelsesbevis kan indebære for
lønmodtageren. Som udgangspunkt foreslås en
godtgørelsesramme på 13 uger, som dog kan
forhøjes op til 20 uger, hvis der foreligger skærpende
omstændigheder. Det foreslås endvidere, at
godtgørelsen højst kan udgøre 1.000 kr., hvis
ansættelsesbeviset er mangelfuldt, og manglen ikke har haft
konkret betydning for lønmodtageren, og der i øvrigt
foreligger undskyldelige omstændigheder.
Forslaget vil endelig indebære, at
spørgsmålet om godtgørelse i lighed med de
øvrige ansættelsesretlige love er reguleret i loven,
og ikke i en administrativ forskrift.
2. Baggrund
2.1. Højesterets dom af
16. maj 2006
Højesteret tilsidesatte i sin dom af
16. maj 2006 (sag 390/2004) den administrativt fastsatte
bestemmelse, hvis formål var at nedsætte
godtgørelsesniveauet efter ansættelsesbevisloven
(§ 5 i Beskæftigelsesministeriets
bekendtgørelser nr. 941 af 16. september 2004).
Højesteret henviste til, at det af bemærkninger til
§ 6 i ansættelsesbevisloven fremgik, at
godtgørelsesniveauet burde fastsættes under
hensyntagen til, hvad der for sammenlignelige tilfælde ville
blive resultatet i det fagretlige system. Samtidig var det
anført, at lovens sanktionssystem så vidt muligt
skulle være neutralt i forhold til det fagretlige system
(Folketingstidende 1992-93, Tillæg A, sp. 6330).
Højesteret lagde herefter til grund,
at tilsidesættelse af oplysningspligten i det fagretlige
system var blevet sanktioneret i overensstemmelse med de principper
for godtgørelsens udmåling, der var blevet fastsat ved
Højesterets dom fra 1997 (gengivet i UfR 1997, s. 1702 H).
Da formålet med den administrativt fastsatte bestemmelse var
at nedsætte godtgørelsesniveauet, blev denne udformet
uden hensyntagen til, at der efter lovens forarbejder så vidt
muligt skulle være overensstemmelse mellem sanktionering
efter loven og i det fagretlige system. Højesteret fandt
på denne baggrund, at der ikke i lovens § 6 var
hjemmel til at nedsætte godtgørelsesniveauet, som det
var sket.
Dommen fastslår således, at
spørgsmålet om godtgørelse for mangelfuldt
ansættelsesbevis herefter skulle afgøres efter det
oprindelige retsgrundlag. Som konsekvens er
Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelse erstattet
med en ny bekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 465 af
22. maj 2006), hvor bestemmelsen om godtgørelsesniveau er
tilbageført til ordlyden før ændringen i
2004.
2.2.
Godtgørelsesniveauet efter det dagældende
retsgrundlag
I den tidligere omtalte dom fra
Højesteret fra 1997 (U1997.1702) udtalte Højesteret
sig bl.a. om udmålingen af godtgørelser efter
ansættelsesbevisloven. Godtgørelsesniveauet for
overtrædelse af loven var fastlagt i den nu ophævede
bekendtgørelse nr. 417 af 23. juni 1993, hvor det af
bekendtgørelsens § 5, fremgik, at
godtgørelsen ikke kunne overstige 26 ugers løn. Det
dagældende godtgørelsesniveau svarer i øvrigt
til det niveau, som er fastlagt i Beskæftigelsesministeriets
gældende bekendtgørelse nr. 465 af 22. maj 2006.
Retten udtalte følgende:
»Arbejdsgiverens undladelse af at
overholde oplysningspligten vil € generelt være egnet
til at skabe tvivl og usikkerhed i ansættelsesforholdet til
skade for den ansatte, og der bør derfor i tilfælde,
hvor undladelsen ikke kan forfølges i det fagretlige system,
pålægges arbejdsgiveren at betale godtgørelse
til lønmodtageren. Godtgørelsen vil i sådanne
tilfælde normalt ikke have karakter af kompensation for
indkomsttab, og størrelsen af godtgørelsen bør
derfor i almindelighed fastsættes under hensyntagen til den
pågældendes løn. Godtgørelsesniveauet i
henhold til anden lovgivning mv. i tilfælde af urimelige
eller ulovlige opsigelser af lønmodtagere må endvidere
tillægges betydning for fastlæggelsen af
godtgørelsernes størrelse på dette
område.
På denne baggrund bør
godtgørelsen i tilfælde, hvor undladelsen af at
opfylde oplysningspligten ikke har haft betydning for
lønmodtageren, som udgangspunkt fastsættes til 5.000
kr. I tilfælde, hvor der er opstået tvist om
retsforholdet eller konkret risiko herfor, som opfyldelse af
oplysningspligten kunne have afværget, bør
godtgørelsesniveauet som udgangspunkt fastsættes til
10.000 kr. Foreligger der skærpende omstændigheder,
såsom arbejdsgiverens bevidste forsøg på at
omgå lønmodtagerens rettigheder, kan
godtgørelsen fastsættes til et højere
beløb.«
Den praksis, der har udviklet sig siden
Højesterets afgørelse i 1997, har medført en
praksis, hvor godtgørelserne sjældent fraviger
beløbene på henholdsvis 5.000 kr. eller 10.000 kr.
2.3. Behovet for at ændre
godtgørelsesniveauet
I de senere år synes der at have
været et stigende antal sager om udmåling af
godtgørelse efter ansættelsesbevisloven. Ikke mindst d
en meget detaljerede regulering af arbejdsgiverens oplysningspligt
synes at have bevirket, at en række sager vedrører
godtgørelser for formelle og undskyldelige mangler i
ansættelsesbeviset. Manglerne er reelle nok, idet der ikke er
tvivl om, at ansættelsesbeviset ikke lever op til lovens
krav, men det synes rimeligt, at sanktionens størrelse i
sådanne tilfælde afspejler, hvorvidt manglen
overhovedet har haft nogen betydning for lønmodtageren. Den
praksis, der har udviklet sig på baggrund af
Højesterets dom i 1997 tager efter regeringens vurdering
ikke i tilstrækkelig grad højde herfor.
Behovet for at ændre
godtgørelsesniveauet for overtrædelser af
ansættelsesbevisloven er også begrundet i et
balancehensyn i forhold til arbejdsgivere, som er forpligtet efter
loven, men som ikke har mulighed for at reparere for mangler i
ansættelsesbeviset, som påtales af
lønmodtageren. I modsætning hertil har arbejdsgivere,
som er omfattet af en kollektiv overenskomst, som indeholder
bestemmelser om ansættelsesbeviser, mulighed for inden for en
frist af 15 dage at rette op på mangler, som påtales af
lønmodtageren (den såkaldte nach-frist-regel), og kan
dermed lettere undgå at overtræde
oplysningspligten.
Endelig er der også grund til at
vurdere godtgørelsesniveauet i sammenhæng med reglerne
om den særlige skattefrihed, som finder anvendelse for
godtgørelser efter ansættelsesbevisloven.
Godtgørelser i medfør af andre love er i
modsætning til godtgørelser efter
ansættelsesbevisloven som hovedregel skattepligtige. Denne
favorable særstilling grundet skattefritagelsen vurderes
også at have medvirket til det stigende antal sager, herunder
sager, hvor manglen er af formel karakter.
Som det fremgår af ovenstående
finder regeringen fortsat, at der er vægtige grunde, der
taler for en justering af godtgørelsen. Regeringen
foreslår derfor, at godtgørelsesniveauet reguleres ved
lov. Spørgsmålet om godtgørelse er også
reguleret ved lov i de øvrige ansættelsesretlige
love.
3. Lovforslagets indhold og
anvendelse
Lovforslaget har til formål at justere
godtgørelsen som udmåles for manglende overholdelse af
ansættelsesbevisloven. Godtgørelsesrammen
forslås derfor nedsat fra 26 uger til 13 uger. Med
ændringen sker der dermed en generel nedsættelse af
godtgørelsesniveauet, i forhold til det niveau, som var
fastlagt på baggrund af Højesterets afgørelse
fra 1997, jf. U 1997.1702. Der foreslås endvidere
indført en bagatelgrænse, hvor manglende overholdelse
af lovens pligter efter omstændighederne kan udløse en
godtgørelse på mellem 0 til 1000 kr. Endelig sikres
der adgang til at udmåle godtgørelser, der
beløbsmæssigt kan overstige niveauet fra 1997. En
forudsætning herfor er dog, at der foreligger skærpende
omstændigheder. Som en del af justeringen foreslås det
endvidere, at der ved udmålingen af godtgørelse, i
højere grad end tilfældet er i dag, skal lægges
vægt på sagens omstændigheder, herunder om
manglen har givet anledning til usikkerhed om
ansættelsesforholdet eller konkret risiko herfor. Ved
fastlæggelsen af godtgørelsens størrelse skal
det i vurderingen indgå, om manglen er undskyldelig,
væsentlig eller uvæsentlig og om der eventuelt
foreligger skærpende omstændigheder, som bevirker, at
den forhøjede godtgørelsesramme på 20 uger skal
tages i brug. Med forslaget gives der hermed mulighed for at
udmåle godtgørelser med en større
spændvidde, end hvad retspraksis i dag tilsiger, og dermed
også lade overtrædelsens grovhed afspejle sig i
godtgørelsesudmålingen i højere grad, end hvad
tilfældet er i dag. Endelig tages der med nedsættelsen
højde for, at godtgørelserne er skattefri, og derved
har en større reel værdi end godtgørelser, der
er skattepligtige.
Det fremgår af
ansættelsesbevislovens § 1, stk. 3, at loven
ikke finder anvendelse i det omfang, der ved kollektiv overenskomst
er indført tilsvarende regler, som svarer til det direktiv,
som ligger til grund for loven, jf. Rådets direktiv
1991/533/EØF om arbejdsgiverens pligt til at underrette
arbejdstageren om vilkårene for arbejdskontrakten eller
ansættelsesforholdet, jf. EF-Tidende nr. L 288 af 18/10/1991
s. 32-35. Lovforslaget og nedsættelsen af
godtgørelsesniveauet finder derfor anvendelse i forhold til
den del af arbejdsmarkedet, som ikke har implementeret direktivet
ved kollektiv overenskomst. Afhængig af hvordan direktivet er
implementeret ved kollektiv overenskomst, herunder hvordan en
overtrædelse er sanktioneret, vil lovforslaget imidlertid
kunne få afsmittende virkning på den del af
arbejdsmarkedet, som har implementeret direktivet ved kollektiv
overenskomst.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at
medføre økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslagets
ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
ligestillingsmæssige konsekvenser.
Forslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Ændringen af
godtgørelsesniveauet indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Efter artikel 8, stk. 1, i det underliggende direktiv
(Rådets direktiv 1991/533/EØF af 14. oktober 1991 om
arbejdsgiverens pligt til at underrette arbejdstageren om
vilkårene for arbejdskontrakten eller
ansættelsesforholdet) indfører medlemsstaterne selv de
nødvendige bestemmelser, for at enhver arbejdstager, der
anser sine rettigheder for krænket som følge af
manglende overholdelse af kravene i direktivet, kan gøre
disse rettigheder gældende for retslige instanser efter
eventuelt at have indbragt sagen for andre kompetente instanser.
Medlemsstaterne er herunder tillagt kompetencen til at
fastlægge de sanktioner, der passende kan finde anvendelse i
et sådant tilfælde, under forudsætning af, at
arbejdstageren kan gøre sine rettigheder gældende for
de kompetente retslige instanser.
I henhold til EU-retten må
medlemsstaterne ved implementering af direktiver ikke vedtage
lovgivning, der adskiller sig fra den nationale retstradition,
alene fordi lovgivningen er EU-baseret. Sanktionen skal endvidere
være effektiv, proportional og ikke diskriminerende.
Ansættelsesbevisloven ligger i
tråd med den almindelige tradition i de danske
ansættelsesretlige regler, som gennemgående
sanktioneres med godtgørelser. Det er regeringens vurdering,
at det stillede forslag fortsat opfylder kravet om effektivitet,
proportionalitet og ikke-diskrimination.
Høring
Lovforslaget har været sendt til
høring hos Kommunernes Landsforening, Danske Regioner,
Frederiksberg og Københavns Kommuner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Kristelig
Fagbevægelse, Ledernes Hovedorganisation,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Advokatrådet,
Personalestyrelsen og Dommerforeningen.
Sammenfatning af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vedrører
fastlæggelsen af sanktioner ved arbejdsgivers manglende
opfyldelse af oplysningspligten efter Rådets direktiv
1991/533/EØF af 14. oktober 1991 om arbejdsgiverens pligt
til at underrette arbejdstageren om vilkårene for
arbejdskontrakten eller ansættelsesforholdet (EF-Tidende nr.
L 288 af 18/10/1991 s. 32-35), men har i øvrigt ikke nogle
EU-retlige implikationer. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Det foreslås at justere
godtgørelsesniveauet, således at der ved
udmålingen af godtgørelsens størrelse i
højere grad end tilfældet er i dag tages hensyn til
væsentligheden ved en mangel i et ansættelsesbevis,
herunder risikoen for om lønmodtageren reelt har eller kunne
miste rettigheder. Med forslaget opdeles manglerne i 3
kategorier:
€" Mangler, som skal vurderes i forhold til
godtgørelsesrammen på 13 uger.
€" Mangler, hvor der foreligger
skærpende omstændigheder, der indebærer, at
godtgørelsesrammen på 13 uger kan forhøjes op
til 20 uger.
€" Mangler, som er undskyldelige og ikke
har haft konkret betydning for ansættelsesforholdet, skal
højst kunne udløse en godtgørelse på
1.000 kr.
Ved at opdele manglerne i 3
typetilfælde ønsker regeringen at signalere, at
mangelsvurderingen i højere grad end tilfældet er i
dag skal nuanceres. Dette kan ske ved at fokusere på manglens
karakter for derefter at vurdere manglens væsentlighed i
forhold til, hvilken kategori manglen kan henføres til.
Lovforslaget har til formål at sikre, at
godtgørelsesrammen i højere grad bliver udnyttet,
herunder også muligheden for at forhøje
godtgørelsesrammen op til 20 uger i de tilfælde, hvor
der foreligger skærpende omstændigheder. Det vil
være i modsætning til i dag, hvor
godtgørelsesrammen ganske vist er 26 uger, men hvor
godtgørelsesniveauet, som kan udledes af retspraksis, der er
udviklet med baggrund i Højesterets dom fra 1997, er
temmelig unuanceret, og hvor der ikke synes at blive skelet til
lønmodtagerens løn.
Et eksempel på skærpende
omstændigheder kunne fx være de tilfælde, hvor
arbejdsgiveren bevidst har forsøgt at tilsidesætte sin
oplysningspligt for derved at omgå lønmodtagerens
rettigheder, eller hvor arbejdsgiveren udviser grov passivitet, fx
hvor lønmodtageren trods gentagne anmodninger til
arbejdsgiveren om at få udleveret et ansættelsesbevis
endnu ikke har modtaget et ansættelsesbevis.
En maksimumgodtgørelse på op til
1.000 kr., hvis manglen er undskyldelig og i øvrigt ikke har
haft væsentlig betydning for lønmodtagerens
ansættelsesforhold, vil være relevant ved de rene
formelle mangler, fx hvis en virksomhed skifter forretningssted, og
dermed skifter adresse. Ansættelsesbeviset vil skulle
ajourføres med adresseændringen, men det sker ikke,
grundet den almindelige travlhed, som en flytning medfører.
Der er ganske vist tale om en mangel, men den har dog ikke haft
væsentlig betydning, da lønmodtageren på intet
tidspunkt har været i tvivl om arbejdspladsens placering.
Lønmodtageren er efter flytningen mødt på den
nye adresse. Sanktionen bør i sådanne situationer
være symbolsk.
Den generelle nedsættelse af
godtgørelsesrammen fra et godtgørelsesmaksimum
på 26 uger til 13 uger skal endvidere ses i lyset af, at
godtgørelserne, der udmåles i henhold til loven, er
skattefri, jf. Ligningsvejledningens almindelige del 2006-4 punkt
a.b.4.4.1.4 om godtgørelse for arbejdsgivers manglende
underretning om vilkårene for ansættelsesforholdet. Af
Ligningsvejledningens punkt a.b.4.4.1.4 fremgår det, at:
»Godtgørelse, der ydes efter
lovbekendtgørelse nr. 692 af 20. august 2002, § 6,
for arbejdsgiverens manglende underretning om vilkårene for
ansættelsesforholdet er skattefri for lønmodtageren.
Tilsvarende gælder hvis godtgørelsen er fastsat ved
forlig eller efter en overenskomst og alene tilsigter at
dække en godtgørelse jf. lovens § 6.
Når godtgørelsen ikke er fastsat af en offentlig
myndighed, har skattemyndighederne mulighed for selvstændigt
at foretage en vurdering af, om godtgørelsen også
dækker andre forhold, jf. TfS 1996, 632.«
Den nuværende praksis bevirker, at der
i dag udbetales relativt høje godtgørelser for
forhold, der i visse tilfælde ikke har haft nogen betydning
for ansættelsesforholdet. Og i de tilfælde hvor manglen
har haft betydning, da vil evt. konsekvenser af manglen foruden at
skulle behandles efter ansættelsesbevisloven, også
skulle behandles efter det for ansættelsesforholdet relevante
retsgrundlag fx funktionærlov eller den relevante
overenskomst.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007, og har virkning på krav på
godtgørelse, der rejses efter lovens ikrafttrædelse.
Det vil sige, at loven finder anvendelse for alle krav, der rejses
efter lovens ikrafttrædelse, og som vedrører mangler
ved ansættelsesbeviser uanset tidspunktet for
ansættelsesbevisets udstedelse. Forslaget indebærer, at
ministerens bemyndigelse til at fastsætte administrative
regler om godtgørelsens størrelse ophæves, jf.
lovens § 6, stk. 2. Som konsekvens vil reglerne,
hvorved bemyndigelsen er udmøntet, bortfalde. Bemyndigelsen
er i øjeblikket udmøntet ved § 5 i
bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets Ankenævns
behandling af sager efter lov om arbejdsgivers pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet og om størrelsen af en
godtgørelse for manglende overholdelse af oplysningspligten
(bekendtgørelse nr. 465 af 22. maj 2006).
Bekendtgørelsen bortfalder ved lovens ikraftræden.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | I lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 692 af
20. august 2002, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. § 6
affattes således : |
§ 6. Hvis
arbejdsgiveren ikke har overholdt sin oplysningspligt, kan
lønmodtageren tilkendes en godtgørelse ved
domstolene. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med arbejdsmarkedets parter regler om
godtgørelsens størrelse. | | »Hvis arbejdsgiveren ikke har overholdt sin
oplysningspligt, kan lønmodtageren tilkendes en
godtgørelse ved domstolene. Godtgørelsen, der for den
enkelte ikke kan overstige 13 ugers løn, fastsættes
under hensyntagen til sagens omstændigheder.
Godtgørelsen kan, hvis der foreligger skærpende
omstændigheder, forhøjes op til 20 ugers
løn. |
| | Stk. 2. Godtgørelsen kan dog
højst udgøre 1.000 kr., hvis manglen er undskyldelig
og i øvrigt ikke har haft konkret betydning for
ansættelsesforholdet.« |