L 68 Forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut.

(Evalueringer på folkeskoleområdet og dagtilbudsområdet).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 08-11-2006

Fremsat: 08-11-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l68_som_fremsat (html)

L 68 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut. (Evalueringer på folkeskoleområdet og dagtilbudsområdet).

Fremsat den 8. november 2006 af undervisningsministeren (Bertel Haarder)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut

(Evalueringer på folkeskoleområdet og dagtilbudsområdet)

 

§ 1

I lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 10. august 2005, som ændret ved § 3 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 1, ændres »undervisning og uddannelse« til: »undervisning, uddannelse og læring«.

2. I § 1, stk. 2, indsættes efter »uddannelsesinstitutioner«: »m.v.«

3. I § 2, stk. 1, indsættes efter »systematiske evalueringer af«: »læring og«, og efter »jf. dog stk. 2« indsættes: »og 3«.

4. I § 2 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. Evalueringer, der alene omfatter folkeskoleområdet, gennemføres efter beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen. Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen fastsætter inden for den bevilling, der fastsættes på finansloven til styrelsens virksomhed, en bevilling til instituttets evalueringer efter 1. pkt.«

Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.

5. § 4 affattes således:

»§ 4. Evalueringsinstituttets samlede forslag til det kommende års evalueringsområder sendes til undervisningsministeren, ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og ministeren for familie- og forbrugeranliggender til godkendelse for hver deres område. Dette gælder dog ikke evalueringer efter § 2, stk. 2.

Stk. 2. Instituttet sender inden den 1. oktober instituttets budget, herunder rammer for den indtægtsdækkede virksomhed, til undervisningsministerens godkendelse.«

6. § 5, stk. 2, nr. 1, affattes således:

»1) 1 medlem, der beskikkes efter indstilling af og blandt formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen.«

7. I § 5, stk. 2, nr. 2, ændres »Gymnasierådet« til: »Rådet for de Gymnasiale Uddannelser«.

8. I § 5, stk. 2, indsættes som nr. 6 :

»6) 1 medlem, der beskikkes efter indstilling af ministeren for familie- og forbrugeranliggender.«

9. I § 6, stk. 2, indsættes efter »efter indstilling fra lederen«: »og efter forudgående dialog med de berørte ministerier, jf. § 4, stk. 1,«.

10. I § 6, stk. 4, ændres »undervisningsministeren.« til: »de berørte ministre, jf. § 4, stk. 1.«

11. I § 6, stk. 5, ændres »27« til: »28«.

12. I § 6, stk. 5, nr. 4 , ændres »4 medlemmer« til: »5 medlemmer«.

13. I § 6, stk. 5, nr. 4, indsættes efter »således at der er«: »1 repræsentant for dagtilbudsområdet,«

14. I § 6, stk. 8, ændres »Bestyrelsen nedsætter efter indstilling fra lederen« til: »Bestyrelsen kan efter indstilling fra lederen nedsætte«.

15. I Bilag 1 affattes nr. 46 således:

»46) Lov om produktionsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 6. juli 2006.«

16. I Bilag 1 indsættes som nr. 48 :

»48) Lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 699 af 7. juni 2006 med senere ændringer.«

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og indhold

Lovforslaget fremsættes først og fremmest i konsekvens af den ændring af lov om folkeskolen, der er gennemført ved lov nr. 572 af 9. juni 2006 (jf. L170 i folketingsåret 2005/06). Denne lov indebærer, at undervisningsministeren nedsætter Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen, som har til opgave at følge og vurdere samt rådgive ministeren om det faglige niveau og den pædagogiske udvikling i folkeskolen og ungdomsskolen. Der er pr. 1. september 2006 etableret en styrelse, Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen, der har til opgave at understøtte rådets virksomhed. I konsekvens heraf bør Danmarks Evalueringsinstitut ikke længere af egen drift foretage systematiske evalueringer, der alene vedrører folkeskolen. Sådanne evalueringer bør i fremtiden kun gennemføres af instituttet efter beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen. Instituttet skal fortsat kunne gennemføre tværgående evalueringer, der omfatter folkeskolen, og vil fortsat skulle varetage en videnscenterfunktion på folkeskoleområdet. Instituttet vil også fortsat kunne gennemføre evalueringer på folkeskoleområdet efter anmodning, dvs. som indtægtsdækket virksomhed efter lovens § 3.

For det andet fremsættes lovforslaget med henblik på at muliggøre en del af udmøntningen af den aftale, som regeringen har indgået i januar 2006 med Dansk Folkeparti om forbedring af kvaliteten i børnepasningen. Lovforslaget vedrører udmøntning af det aftalte om at etablere en evaluerings- og rådgivningsfunktion på dagtilbudsområdet, som skulle søges tilknyttet Danmarks Evalueringsinstitut. Parterne har aftalt at anvende 400 mio. kr. til forbedring af kvaliteten i børnepasningen, og en mindre del af midlerne er aftalt at skulle anvendes til evaluerings- og rådgivningsfunktionen på dagtilbudsområdet.

Det foreslås derfor, at evalueringsinstituttets ordinære virksomhed udvides med dagtilbudsområdet, jf. servicelovens dagtilbud for 0-6-årige.

I konsekvens af de foreslåede ændringer af instituttets opgaveportefølje foreslås sammensætningen af instituttets bestyrelse og repræsentantskab justeret i forhold hertil. Der foreslås også mere fleksible muligheder for kunne gennemføre evalueringer end i dag, hvor der skal nedsættes en evalueringsgruppe for hver evaluering. Derved sikres en organisering af den enkelte evaluering i overensstemmelse med karakteren af denne.

Der vil senere i denne folketingssamling blive fremsat yderligere forslag til ændringer af loven om Danmarks Evalueringsinstitut som opfølgning på regeringens globaliseringsstrategi.

2. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Evalueringsinstituttets driftsudgifter, der årligt fastsættes på finansloven, foreslås nedsat med det beløb, der skønnes at medgå til evalueringer, der udelukkende omfatter folkeskolen. Beløbet udgør skønsmæssigt 5,6 mio. kr., som vil blive overført fra evalueringsinstituttet til Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen ved ændringsforslag til finansloven for 2007 under forudsætning af lovens ikrafttræden pr. 1. januar 2007. Hertil kommer overførsel af 2 årsværk fra evalueringsinstituttet til styrelsen. Evalueringsinstituttet får pligt til at gennemføre sådanne evalueringer i det omfang, formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling beslutter, at instituttet skal udføre opgaven. Formandskabet kan således også vælge at lade andre end evalueringsinstituttet gennemføre evalueringer af folkeskolen. Ressourcerne til de evalueringer af folkeskolen, der efter formandskabets beslutning skal gennemføres af evalueringsinstituttet, vil blive overført fra styrelsen til instituttet i forbindelse med undervisningsministerens godkendelse af instituttets forslag til det kommende års budget.

Evalueringsinstituttets driftsudgifter foreslås forhøjet med det beløb, som skønnes at medgå til varetagelsen af en evaluerings- og rådgivningsfunktionen på dagtilbudsområdet, ved en tilsvarende nedsættelse af rammen for Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. Beløbet udgør skønsmæssigt 8 mio. kr., heraf forudsættes 2/3 overført som lønsum. Beløbet vil blive overført ved ændringsforslag til finansloven for 2007 under forudsætning af lovens ikrafttræden pr. 1. januar 2007.

3. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen konsekvenser for erhvervslivet.

4. De administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen konsekvenser for borgerne.

5. De miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen konsekvenser for miljøet.

6. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

7. De hørte myndigheder og organisationer

Et udkast til lovforslaget har været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer: Kommunernes Landsforening, Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen, Skoleledernes Fællesrepræsentation, Danmarks Lærerforening, Skole og Samfund, Danmarks Evalueringsinstitut, BUPL, Fag og Arbejde, Daginstitutionernes Landsorganisation, Landsforeningen af Forældre til børn i dagtilbud, Socialpædagogernes Landsforbund, Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet og Danske Skoleelever.

Lovforslaget har desuden været offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside.

8. Sammenfattende skema

 

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

 

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1, 2 og 3

Evalueringsinstituttets ordinære evalueringsvirksomhed vil i fremtiden blive udvidet med dagtilbudsområdet, jf. servicelovens dagtilbud til 0-6-årige. Eksempler på mulige evalueringsinitiativer inden for dette område kan være undersøgelser af den pædagogiske praksis i dagtilbud i forhold til at støtte børns sproglige udvikling og evalueringer af dagtilbuddenes arbejde med pædagogiske læreplaner for børnene. Læreplanerne omfatter børnenes alsidige personlige udvikling, sociale kompetencer, sprog, krop og bevægelse, naturen og naturfænomener og kulturelle udtryksformer og værdier.

Til nr. 4

I konsekvens af etableringen af Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen foreslås det, at evalueringsinstituttet skal gennemføre evalueringer, der udelukkende omfatter folkeskolen, efter rådets formandskabs beslutning. Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen fastsætter inden for den bevilling, der fastsættes på finansloven til styrelsens virksomhed, en bevilling, der omfatter de evalueringer, som formandskabet ønsker gennemført af evalueringsinstituttet. Ressourcerne til disse evalueringer overføres fra styrelsen til instituttet i forbindelse med undervisningsministerens godkendelse af det kommende års budget for instituttet, jf. forslaget til affattelse af lovens § 4. Rådets formandskab kan således også vælge at lade andre end evalueringsinstituttet udføre evalueringer af folkeskolen, jf. også almindelige bemærkninger, pkt. 2, om økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.

Til nr. 5

Det foreslås, at de ministre, der er berørt af instituttets ordinære virksomhed, hhv. undervisningsministeren, ministeren for videnskab, teknologi og udvikling samt ministeren for familie- og forbrugeranliggender, får instituttets samlede forslag til det kommende års evalueringsområder til godkendelse for hver deres område. Baggrunden er, at der siden lovens vedtagelse er sket ressortændringer mellem Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, og at Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender med lovforslaget omfattes af instituttets ordinære virksomhed. Instituttets budget, herunder rammer for den indtægtsdækkede virksomhed, sendes til undervisningsministerens godkendelse inden den 1. oktober sammen med det samlede årsprogram for det kommende års evalueringer, inkl. folkeskoleevalueringer efter beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen.

Til nr. 6

Grundskolerådet er nedlagt og erstattet af Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen, jf. lov nr. 572 af 9. juni 2006. I konsekvens heraf foreslås det, at formandskabet for Rådet i fremtiden indstiller 1 medlem blandt formandskabet som repræsentant for grundskoleområdet. Den foreslåede fremtidige repræsentation på dette område afspejler også instituttets ændrede rolle på folkeskoleområdet, jf. at evalueringer på dette område kun gennemføres af instituttet efter formandskabets beslutning.

Til nr. 7

Gymnasierådet er nedlagt og afløst af Rådet for de Gymnasiale Uddannelser.

Til nr. 8

I konsekvens af, at dagtilbudsområdet fremover indgår i instituttets ordinære virksomhed, foreslås bestyrelsens sammensætning ændret således, at undervisningsministeren beskikker 1 medlem til bestyrelsen efter indstilling fra ministeren for familie- og forbrugeranliggender.

Til nr. 9 og 10

Det foreslås, at forslaget til det kommende års indsatsområder drøftes mellem instituttet og de berørte ministerier, førend bestyrelsen udarbejder årsprogram for instituttet, herunder forslag til rammer for den indtægtsdækkede virksomhed.

Til nr. 11, 12 og 13

Repræsentantskabet foreslås i stk. 5, nr. 4, udvidet med en repræsentant for dagtilbudsområdet i konsekvens af, at evalueringsinstituttets ordinære virksomhed fremover vil omfatte dagtilbudsområdet. Repræsentantskabet består herefter af 28 medlemmer.

Til nr. 14

Det foreslås, at en evaluering kan gennemføres på en mere fleksibel måde end ved nedsættelse af en evalueringsgruppe for hver evaluering. Organiseringen af en evaluering vil dermed mere hensigtsmæssigt end efter gældende regler kunne foretages i overensstemmelse med en konkret evaluerings karakter.

Til nr. 15 og 16

I Bilag 1 til loven indsættes som nr. 48 lov om social service, idet dagtilbud med forslaget bliver omfattet af evalueringsinstituttets ordinære virksomhed. Bestemmelserne retter desuden en fejl, idet der var blevet indsat to nr. 46 om lov om produktionsskoler og lov om arbejdsmarkedsuddannelser mv.

Til § 2

Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2007.


Bilag 1

Paralleltekst

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

I lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 10. august 2005, som ændret ved § 3 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:

 

 

§ 1

§ 1. Danmarks Evalueringsinstitut er en selvstændig statslig institution, der har til formål at medvirke til at sikre og udvikle kvaliteten af undervisning og uddannelse i Danmark.

 

1. I § 1, stk. 1, ændres »undervisning og uddannelse« til: »undervisning, uddannelse og læring«.

 

Stk. 2. Evalueringsinstituttet rådgiver og samarbejder med undervisningsministeren og andre offentlige myndigheder og uddannelsesinstitutioner i spørgsmål om evaluering og kvalitetsudvikling af uddannelser m.v.

 

2. I § 1, stk. 2, indsættes efter »uddannelsesinstitutioner«: »m.v.«

§ 2. Evalueringsinstituttet gennemfører af egen drift, jf. § 4, systematiske evalueringer af uddannelser og undervisning ved offentlige og private institutioner, der er omfattet af de love, som er nævnt i bilag 1 til loven, jf. dog stk. 2. For private institutioner gælder dette dog kun, i det omfang de modtager offentlige tilskud. Undervisningsministeren kan beslutte, at evalueringsinstituttet over for de institutioner, der er nævnt i 1. pkt., skal gennemføre andre former for evalueringer, herunder evalueringer af en uddannelsesinstitutions samlede virksomhed eller dele heraf.

 

 

3. I § 2, stk.1, indsættes efter »systematiske evalueringer af«: »læring og«, og efter »jf. dog stk. 2« indsættes: »og 3«.

 

 

 

Stk. 2. Evalueringer af undervisning på grundskoleniveau på friskoler og private grundskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler gennemføres efter aftale med skolen.

Stk. 3. Evalueringer af uddannelser og undervisning, der er omfattet af de love, som er nævnt i bilag 1 til loven, som foregår ved uddannelsesinstitutioner, der ikke hører under undervisningsministerens område, og som går videre end evalueringer af uddannelser og undervisning, gennemføres efter aftale med vedkommende minister eller anden myndighed.

Stk. 4. Evalueringsområdet kan i øvrigt af undervisningsministeren efter aftale med vedkommende minister udvides til at omfatte uddannelses- og institutionsevalueringer på andre ministeriers område.

 

 

 

4. I § 2 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. Evalueringer, der alene omfatter folkeskoleområdet, gennemføres efter beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen. Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen fastsætter inden for den bevilling, der fastsættes på finansloven til styrelsens virksomhed, en bevilling til instituttets evalueringer efter 1. pkt.«

Stk. 2-4 bliver herefter stk.3-5.

 

 

§ 4. Evalueringsinstituttets forslag til det kommende års evalueringsområder samt instituttets budget, herunder rammer for den indtægtsdækkede virksomhed, skal forelægges til undervisningsministerens godkendelse inden den 1. oktober.

 

 

5. § 4 affattes således:

»§ 4. Evalueringsinstituttets samlede forslag til det kommende års evalueringsområder sendes til undervisningsministeren, ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og ministeren for familie- og forbrugeranliggender til godkendelse for hver deres område. Dette gælder dog ikke evalueringer efter § 2, stk. 2.

Stk. 2. Instituttet sender inden den 1. oktober instituttets budget, herunder rammer for den indtægtsdækkede virksomhed, til undervisningsministerens godkendelse.«

 

§ 5 stk. 2

1) 3 medlemmer, der beskikkes efter indstilling af Grundskolerådet.

 

 

6. § 5, stk. 2, nr. 1, affattes således:

»1) 1 medlem, der beskikkes efter indstilling af og blandt formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen.«

 

 

§ 5, stk. 2

2) 2 medlemmer, der beskikkes efter indstilling af henholdsvis Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser med 1 repræsentant og Gymnasierådet med 1 repræsentant.

 

 

7. I § 5, stk. 2, nr. 2, ændres »Gymnasierådet« til: »Rådet for de Gymnasiale Uddannelser«.

 

 

 

8. I § 5, stk. 2, indsættes som nr. 6 :

»6) 1 medlem, der beskikkes efter indstilling af ministeren for familie- og forbrugeranliggender.«

 

§ 6

Stk. 2. Bestyrelsen udarbejder efter indstilling fra lederen årsprogrammet for instituttet, herunder forslag til rammer for den indtægtsdækkede virksomhed.

 

 

9. I § 6, stk. 2, indsættes »efter indstilling fra lederen«: »og efter forudgående dialog med de berørte ministerier, jf. § 4, stk. 1,«

 

Stk. 4. Bestyrelsen nedsætter et repræsentantskab fælles for alle uddannelsesområder. Repræsentantskabet har til opgave en gang om året at udtale sig om evalueringsinstituttets årsrapport og om årsprogrammer samt om bestyrelsens indstilling om prioritering af indsatsområder til undervisningsministeren. Bestyrelsen, der mindst en gang om året afholder et møde med repræsentantskabet, skal dels forholde sig til repræsentantskabets udtalelser i henhold til 2. pkt. og har dels pligt til at videreformidle repræsentantskabets udtalelser.

 

 

10. I § 6, stk. 4 ændres »undervisningsministeren.« til: »de berørte ministre, jf. § 4, stk. 1.«

 

Stk. 5. Repræsentantskabet, der består af 27 medlemmer, sammensættes på følgende måde:

 

 

11. I § 6, stk. 5 ændres »27« til: »28«.

 

 

4) 4 medlemmer efter indstilling fra sektoren for faglige lærerorganisationer, således at der er 1 repræsentant for grunduddannelsesområdet, 1 repræsentant for ungdomsuddannelsesområdet, 1 repræsentant for de videregående uddannelsers område og 1 repræsentant for voksen- og efteruddannelsesområdet.

 

 

12. I § 6, stk. 5, nr. 4 , ændres »4 medlemmer« til: »5 medlemmer«.

 

 

 

 

13. I § 6, stk. 5, nr. 4 indsættes efter »således at der er«: »1 repræsentant for dagtilbudsområdet,«

 

 

Stk. 8. Bestyrelsen nedsætter efter indstilling fra lederen en evalueringsgruppe for hver evaluering. Evalueringsgruppen består af personer med særlig sagkyndig ekspertise på det område, der skal evalueres. Medlemmer af bestyrelsen eller ansatte ved instituttet kan ikke indgå i evalueringsgruppen. Bestyrelsen sikrer, at medlemmerne af evalueringsgruppen ikke er inhabile.

 

 

14. I § 6, stk. 8, ændres »Bestyrelsen nedsætter efter indstilling fra lederen« til: »Bestyrelsen kan efter indstilling fra lederen nedsætte«.

 

 

15. I Bilag 1 affattes nr. 46 således:

»46) Lov om produktionsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 6. juli 2006.«

 

 

 

16. I Bilag 1 indsættes som nr. 48 :

»48) Lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 699 af 7. juni 2006 med senere ændringer.«