L 68 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Danmarks Evalueringsinstitut. (Evalueringer på
folkeskoleområdet og dagtilbudsområdet).
Fremsat den 8. november 2006 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Danmarks
Evalueringsinstitut
(Evalueringer på
folkeskoleområdet og dagtilbudsområdet)
§ 1
I lov om Danmarks Evalueringsinstitut,
jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 10. august 2005, som
ændret ved § 3 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 1, stk.
1, ændres »undervisning og uddannelse« til:
»undervisning, uddannelse og læring«.
2. I § 1, stk.
2, indsættes efter
»uddannelsesinstitutioner«: »m.v.«
3. I § 2, stk.
1, indsættes efter »systematiske evalueringer
af«: »læring og«, og efter »jf. dog
stk. 2« indsættes: »og 3«.
4. I § 2
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Evalueringer, der alene
omfatter folkeskoleområdet, gennemføres efter
beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og
Kvalitetsudvikling af Folkeskolen. Styrelsen for Evaluering og
Kvalitetsudvikling af Grundskolen fastsætter inden for den
bevilling, der fastsættes på finansloven til styrelsens
virksomhed, en bevilling til instituttets evalueringer efter 1.
pkt.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
5. §
4 affattes således:
»§ 4.
Evalueringsinstituttets samlede forslag til det kommende års
evalueringsområder sendes til undervisningsministeren,
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og ministeren for
familie- og forbrugeranliggender til godkendelse for hver deres
område. Dette gælder dog ikke evalueringer efter §
2, stk. 2.
Stk. 2. Instituttet sender inden den 1.
oktober instituttets budget, herunder rammer for den
indtægtsdækkede virksomhed, til
undervisningsministerens godkendelse.«
6. § 5,
stk. 2, nr. 1, affattes således:
»1) 1 medlem, der beskikkes efter
indstilling af og blandt formandskabet for Rådet for
Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen.«
7. I § 5, stk.
2, nr. 2, ændres »Gymnasierådet« til:
»Rådet for de Gymnasiale Uddannelser«.
8. I § 5, stk.
2, indsættes som nr. 6 :
»6) 1 medlem, der beskikkes efter
indstilling af ministeren for familie- og
forbrugeranliggender.«
9. I § 6, stk.
2, indsættes efter »efter indstilling fra
lederen«: »og efter forudgående dialog med de
berørte ministerier, jf. § 4, stk. 1,«.
10. I § 6, stk.
4, ændres »undervisningsministeren.« til:
»de berørte ministre, jf. § 4, stk. 1.«
11. I § 6, stk.
5, ændres »27« til: »28«.
12. I § 6, stk.
5, nr. 4 , ændres »4 medlemmer« til:
»5 medlemmer«.
13. I § 6, stk.
5, nr. 4, indsættes efter »således at der
er«: »1 repræsentant for
dagtilbudsområdet,«
14. I § 6, stk.
8, ændres »Bestyrelsen nedsætter efter
indstilling fra lederen« til: »Bestyrelsen kan efter
indstilling fra lederen nedsætte«.
15. I Bilag 1
affattes nr. 46 således:
»46) Lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 785 af 6. juli 2006.«
16. I Bilag 1
indsættes som nr. 48 :
»48) Lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 699 af 7. juni 2006 med senere
ændringer.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Lovforslaget fremsættes først og
fremmest i konsekvens af den ændring af lov om folkeskolen,
der er gennemført ved lov nr. 572 af 9. juni 2006 (jf. L170
i folketingsåret 2005/06). Denne lov indebærer, at
undervisningsministeren nedsætter Rådet for Evaluering
og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen, som har til opgave at
følge og vurdere samt rådgive ministeren om det
faglige niveau og den pædagogiske udvikling i folkeskolen og
ungdomsskolen. Der er pr. 1. september 2006 etableret en styrelse,
Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen, der
har til opgave at understøtte rådets virksomhed. I
konsekvens heraf bør Danmarks Evalueringsinstitut ikke
længere af egen drift foretage systematiske evalueringer, der
alene vedrører folkeskolen. Sådanne evalueringer
bør i fremtiden kun gennemføres af instituttet efter
beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og
Kvalitetsudvikling af Folkeskolen. Instituttet skal fortsat kunne
gennemføre tværgående evalueringer, der omfatter
folkeskolen, og vil fortsat skulle varetage en videnscenterfunktion
på folkeskoleområdet. Instituttet vil også
fortsat kunne gennemføre evalueringer på
folkeskoleområdet efter anmodning, dvs. som
indtægtsdækket virksomhed efter lovens § 3.
For det andet fremsættes lovforslaget med
henblik på at muliggøre en del af udmøntningen
af den aftale, som regeringen har indgået i januar 2006 med
Dansk Folkeparti om forbedring af kvaliteten i
børnepasningen. Lovforslaget vedrører
udmøntning af det aftalte om at etablere en evaluerings- og
rådgivningsfunktion på dagtilbudsområdet, som
skulle søges tilknyttet Danmarks Evalueringsinstitut.
Parterne har aftalt at anvende 400 mio. kr. til forbedring af
kvaliteten i børnepasningen, og en mindre del af midlerne er
aftalt at skulle anvendes til evaluerings- og
rådgivningsfunktionen på dagtilbudsområdet.
Det foreslås derfor, at
evalueringsinstituttets ordinære virksomhed udvides med
dagtilbudsområdet, jf. servicelovens dagtilbud for
0-6-årige.
I konsekvens af de foreslåede
ændringer af instituttets opgaveportefølje
foreslås sammensætningen af instituttets bestyrelse og
repræsentantskab justeret i forhold hertil. Der
foreslås også mere fleksible muligheder for kunne
gennemføre evalueringer end i dag, hvor der skal
nedsættes en evalueringsgruppe for hver evaluering. Derved
sikres en organisering af den enkelte evaluering i overensstemmelse
med karakteren af denne.
Der vil senere i denne folketingssamling blive
fremsat yderligere forslag til ændringer af loven om Danmarks
Evalueringsinstitut som opfølgning på regeringens
globaliseringsstrategi.
2. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Evalueringsinstituttets driftsudgifter, der
årligt fastsættes på finansloven, foreslås
nedsat med det beløb, der skønnes at medgå til
evalueringer, der udelukkende omfatter folkeskolen. Beløbet
udgør skønsmæssigt 5,6 mio. kr., som vil blive
overført fra evalueringsinstituttet til Styrelsen for
Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen ved
ændringsforslag til finansloven for 2007 under
forudsætning af lovens ikrafttræden pr. 1. januar 2007.
Hertil kommer overførsel af 2 årsværk fra
evalueringsinstituttet til styrelsen. Evalueringsinstituttet
får pligt til at gennemføre sådanne evalueringer
i det omfang, formandskabet for Rådet for Evaluering og
Kvalitetsudvikling beslutter, at instituttet skal udføre
opgaven. Formandskabet kan således også vælge at
lade andre end evalueringsinstituttet gennemføre
evalueringer af folkeskolen. Ressourcerne til de evalueringer af
folkeskolen, der efter formandskabets beslutning skal
gennemføres af evalueringsinstituttet, vil blive
overført fra styrelsen til instituttet i forbindelse med
undervisningsministerens godkendelse af instituttets forslag til
det kommende års budget.
Evalueringsinstituttets driftsudgifter
foreslås forhøjet med det beløb, som
skønnes at medgå til varetagelsen af en evaluerings-
og rådgivningsfunktionen på dagtilbudsområdet,
ved en tilsvarende nedsættelse af rammen for Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggender. Beløbet udgør
skønsmæssigt 8 mio. kr., heraf forudsættes 2/3
overført som lønsum. Beløbet vil blive
overført ved ændringsforslag til finansloven for 2007
under forudsætning af lovens ikrafttræden pr. 1. januar
2007.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
erhvervslivet.
4. De administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
borgerne.
5. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
miljøet.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. De hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslaget har været
sendt til høring hos følgende myndigheder og
organisationer: Kommunernes Landsforening, Rådet for
Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen, Skoleledernes
Fællesrepræsentation, Danmarks Lærerforening,
Skole og Samfund, Danmarks Evalueringsinstitut, BUPL, Fag og
Arbejde, Daginstitutionernes Landsorganisation, Landsforeningen af
Forældre til børn i dagtilbud,
Socialpædagogernes Landsforbund, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnerådet og Danske
Skoleelever.
Lovforslaget har desuden været
offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside.
8. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1, 2 og 3
Evalueringsinstituttets ordinære
evalueringsvirksomhed vil i fremtiden blive udvidet med
dagtilbudsområdet, jf. servicelovens dagtilbud til
0-6-årige. Eksempler på mulige evalueringsinitiativer
inden for dette område kan være undersøgelser af
den pædagogiske praksis i dagtilbud i forhold til at
støtte børns sproglige udvikling og evalueringer af
dagtilbuddenes arbejde med pædagogiske læreplaner for
børnene. Læreplanerne omfatter børnenes
alsidige personlige udvikling, sociale kompetencer, sprog, krop og
bevægelse, naturen og naturfænomener og kulturelle
udtryksformer og værdier.
Til nr. 4
I konsekvens af etableringen af Rådet for
Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen foreslås det,
at evalueringsinstituttet skal gennemføre evalueringer, der
udelukkende omfatter folkeskolen, efter rådets formandskabs
beslutning. Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af
Grundskolen fastsætter inden for den bevilling, der
fastsættes på finansloven til styrelsens virksomhed, en
bevilling, der omfatter de evalueringer, som formandskabet
ønsker gennemført af evalueringsinstituttet.
Ressourcerne til disse evalueringer overføres fra styrelsen
til instituttet i forbindelse med undervisningsministerens
godkendelse af det kommende års budget for instituttet, jf.
forslaget til affattelse af lovens § 4. Rådets
formandskab kan således også vælge at lade andre
end evalueringsinstituttet udføre evalueringer af
folkeskolen, jf. også almindelige bemærkninger, pkt. 2,
om økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
Til nr. 5
Det foreslås, at de ministre, der er
berørt af instituttets ordinære virksomhed, hhv.
undervisningsministeren, ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling samt ministeren for familie- og forbrugeranliggender,
får instituttets samlede forslag til det kommende års
evalueringsområder til godkendelse for hver deres
område. Baggrunden er, at der siden lovens vedtagelse er sket
ressortændringer mellem Undervisningsministeriet og
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, og at
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender med lovforslaget
omfattes af instituttets ordinære virksomhed. Instituttets
budget, herunder rammer for den indtægtsdækkede
virksomhed, sendes til undervisningsministerens godkendelse inden
den 1. oktober sammen med det samlede årsprogram for det
kommende års evalueringer, inkl. folkeskoleevalueringer efter
beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og
Kvalitetsudvikling af Folkeskolen.
Til nr. 6
Grundskolerådet er nedlagt og erstattet af
Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen,
jf. lov nr. 572 af 9. juni 2006. I konsekvens heraf foreslås
det, at formandskabet for Rådet i fremtiden indstiller 1
medlem blandt formandskabet som repræsentant for
grundskoleområdet. Den foreslåede fremtidige
repræsentation på dette område afspejler
også instituttets ændrede rolle på
folkeskoleområdet, jf. at evalueringer på dette
område kun gennemføres af instituttet efter
formandskabets beslutning.
Til nr. 7
Gymnasierådet er nedlagt og afløst
af Rådet for de Gymnasiale Uddannelser.
Til nr. 8
I konsekvens af, at dagtilbudsområdet
fremover indgår i instituttets ordinære virksomhed,
foreslås bestyrelsens sammensætning ændret
således, at undervisningsministeren beskikker 1 medlem til
bestyrelsen efter indstilling fra ministeren for familie- og
forbrugeranliggender.
Til nr. 9 og 10
Det foreslås, at forslaget til det kommende
års indsatsområder drøftes mellem instituttet og
de berørte ministerier, førend bestyrelsen udarbejder
årsprogram for instituttet, herunder forslag til rammer for
den indtægtsdækkede virksomhed.
Til nr. 11, 12 og 13
Repræsentantskabet foreslås i stk. 5,
nr. 4, udvidet med en repræsentant for
dagtilbudsområdet i konsekvens af, at evalueringsinstituttets
ordinære virksomhed fremover vil omfatte
dagtilbudsområdet. Repræsentantskabet består
herefter af 28 medlemmer.
Til nr. 14
Det foreslås, at en evaluering kan
gennemføres på en mere fleksibel måde end ved
nedsættelse af en evalueringsgruppe for hver evaluering.
Organiseringen af en evaluering vil dermed mere
hensigtsmæssigt end efter gældende regler kunne
foretages i overensstemmelse med en konkret evaluerings
karakter.
Til nr. 15 og 16
I Bilag 1 til loven indsættes som nr. 48
lov om social service, idet dagtilbud med forslaget bliver omfattet
af evalueringsinstituttets ordinære virksomhed.
Bestemmelserne retter desuden en fejl, idet der var blevet indsat
to nr. 46 om lov om produktionsskoler og lov om
arbejdsmarkedsuddannelser mv.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. januar 2007.
Bilag 1
Paralleltekst
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | I lov om Danmarks Evalueringsinstitut,
jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 10. august 2005, som
ændret ved § 3 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer: |
| | § 1 |
§ 1. Danmarks
Evalueringsinstitut er en selvstændig statslig institution,
der har til formål at medvirke til at sikre og udvikle
kvaliteten af undervisning og uddannelse i Danmark. | | 1. I § 1, stk.
1, ændres »undervisning og uddannelse« til:
»undervisning, uddannelse og læring«. |
Stk. 2. Evalueringsinstituttet
rådgiver og samarbejder med undervisningsministeren og andre
offentlige myndigheder og uddannelsesinstitutioner i
spørgsmål om evaluering og kvalitetsudvikling af
uddannelser m.v. | | 2. I § 1, stk.
2, indsættes efter
»uddannelsesinstitutioner«: »m.v.« |
§ 2.
Evalueringsinstituttet gennemfører af egen drift, jf. §
4, systematiske evalueringer af uddannelser og undervisning ved
offentlige og private institutioner, der er omfattet af de love,
som er nævnt i bilag 1 til loven, jf. dog stk. 2. For private
institutioner gælder dette dog kun, i det omfang de modtager
offentlige tilskud. Undervisningsministeren kan beslutte, at
evalueringsinstituttet over for de institutioner, der er
nævnt i 1. pkt., skal gennemføre andre former for
evalueringer, herunder evalueringer af en uddannelsesinstitutions
samlede virksomhed eller dele heraf. | | 3. I § 2,
stk.1, indsættes efter »systematiske evalueringer
af«: »læring og«, og efter »jf. dog
stk. 2« indsættes: »og 3«. |
Stk. 2. Evalueringer af undervisning
på grundskoleniveau på friskoler og private
grundskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler gennemføres efter aftale med
skolen. Stk. 3. Evalueringer af uddannelser og
undervisning, der er omfattet af de love, som er nævnt i
bilag 1 til loven, som foregår ved uddannelsesinstitutioner,
der ikke hører under undervisningsministerens område,
og som går videre end evalueringer af uddannelser og
undervisning, gennemføres efter aftale med vedkommende
minister eller anden myndighed. Stk. 4. Evalueringsområdet kan i
øvrigt af undervisningsministeren efter aftale med
vedkommende minister udvides til at omfatte uddannelses- og
institutionsevalueringer på andre ministeriers
område. | | 4. I § 2
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Evalueringer, der alene
omfatter folkeskoleområdet, gennemføres efter
beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og
Kvalitetsudvikling af Folkeskolen. Styrelsen for Evaluering og
Kvalitetsudvikling af Grundskolen fastsætter inden for den
bevilling, der fastsættes på finansloven til styrelsens
virksomhed, en bevilling til instituttets evalueringer efter 1.
pkt.« Stk. 2-4 bliver herefter stk.3-5. |
§ 4.
Evalueringsinstituttets forslag til det kommende års
evalueringsområder samt instituttets budget, herunder rammer
for den indtægtsdækkede virksomhed, skal
forelægges til undervisningsministerens godkendelse inden den
1. oktober. | | 5. §
4 affattes således: »§ 4.
Evalueringsinstituttets samlede forslag til det kommende års
evalueringsområder sendes til undervisningsministeren,
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og ministeren for
familie- og forbrugeranliggender til godkendelse for hver deres
område. Dette gælder dog ikke evalueringer efter §
2, stk. 2. Stk. 2. Instituttet sender inden den 1.
oktober instituttets budget, herunder rammer for den
indtægtsdækkede virksomhed, til
undervisningsministerens godkendelse.« |
§ 5 stk. 2 1) 3 medlemmer, der beskikkes efter indstilling
af Grundskolerådet. | | 6. § 5,
stk. 2, nr. 1, affattes således: »1) 1 medlem, der beskikkes efter
indstilling af og blandt formandskabet for Rådet for
Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen.« |
§ 5, stk. 2 2) 2 medlemmer, der beskikkes efter indstilling
af henholdsvis Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser med 1 repræsentant og
Gymnasierådet med 1 repræsentant. | | 7. I § 5, stk.
2, nr. 2, ændres »Gymnasierådet« til:
»Rådet for de Gymnasiale Uddannelser«. |
| | 8. I § 5, stk.
2, indsættes som nr. 6 : »6) 1 medlem, der beskikkes efter
indstilling af ministeren for familie- og
forbrugeranliggender.« |
§ 6 Stk. 2. Bestyrelsen udarbejder efter
indstilling fra lederen årsprogrammet for instituttet,
herunder forslag til rammer for den indtægtsdækkede
virksomhed. | | 9. I § 6, stk.
2, indsættes »efter indstilling fra
lederen«: »og efter forudgående dialog med de
berørte ministerier, jf. § 4, stk. 1,« |
Stk. 4. Bestyrelsen nedsætter et
repræsentantskab fælles for alle
uddannelsesområder. Repræsentantskabet har til opgave
en gang om året at udtale sig om evalueringsinstituttets
årsrapport og om årsprogrammer samt om bestyrelsens
indstilling om prioritering af indsatsområder til
undervisningsministeren. Bestyrelsen, der mindst en gang om
året afholder et møde med repræsentantskabet,
skal dels forholde sig til repræsentantskabets udtalelser i
henhold til 2. pkt. og har dels pligt til at videreformidle
repræsentantskabets udtalelser. | | 10. I § 6, stk.
4 ændres »undervisningsministeren.« til:
»de berørte ministre, jf. § 4, stk. 1.« |
Stk. 5. Repræsentantskabet, der
består af 27 medlemmer, sammensættes på
følgende måde: | | 11. I § 6, stk.
5 ændres »27« til: »28«. |
4) 4 medlemmer efter indstilling fra sektoren for
faglige lærerorganisationer, således at der er 1
repræsentant for grunduddannelsesområdet, 1
repræsentant for ungdomsuddannelsesområdet, 1
repræsentant for de videregående uddannelsers
område og 1 repræsentant for voksen- og
efteruddannelsesområdet. | | 12. I § 6, stk.
5, nr. 4 , ændres »4 medlemmer« til:
»5 medlemmer«. |
| | 13. I § 6, stk.
5, nr. 4 indsættes efter »således at der
er«: »1 repræsentant for
dagtilbudsområdet,« |
Stk. 8. Bestyrelsen nedsætter efter
indstilling fra lederen en evalueringsgruppe for hver evaluering.
Evalueringsgruppen består af personer med særlig
sagkyndig ekspertise på det område, der skal evalueres.
Medlemmer af bestyrelsen eller ansatte ved instituttet kan ikke
indgå i evalueringsgruppen. Bestyrelsen sikrer, at
medlemmerne af evalueringsgruppen ikke er inhabile. | | 14. I § 6, stk.
8, ændres »Bestyrelsen nedsætter efter
indstilling fra lederen« til: »Bestyrelsen kan efter
indstilling fra lederen nedsætte«. |
| | 15. I Bilag 1
affattes nr. 46 således: »46) Lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 785 af 6. juli 2006.« |
| | 16. I Bilag 1
indsættes som nr. 48 : »48) Lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 699 af 7. juni 2006 med senere
ændringer.« |