L 6 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om kommunal ejendomsskat. (Nedsættelse af
grundskyldpromillen for ejendomme, der må anses for benyttet
til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller
skovbrug).
Fremsat den 4. oktober 2006 af
indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal
ejendomsskat
(Nedsættelse af grundskyldpromillen for
ejendomme, der må anses for benyttet til landbrug, gartneri,
planteskole, frugtplantage eller skovbrug)
§ 1
I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 724 af 26. juni 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 1, 3.
pkt., ændres »9 promillepoint« til:
»9,7 promillepoint«.
2. I § 2, stk. 2, 1.
pkt., ændres »13 promille« til:
»12,3 promille«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
§ 3
Stk. 1. Staten yder for
skatteåret 2007 et særligt tilskud til de kommuner, der
lider et provenutab som følge af ændringen i
§ 2, stk. 1, 3. pkt., og § 2, stk. 2,
1. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat, som affattet ved denne
lovs § 1.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter de nærmere regler om
beregning og udbetaling af det særlige tilskud.
Stk. 3. Ved opgørelsen af
beskatningsniveauet for kommuner for tilskudsåret 2007, jf.
§ 26 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, indgår provenuet af grundskyld inklusiv det
særlige tilskud som opgjort efter stk. 1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Som led i EU€™s landbrugsreform er
de direkte EU-tilskud til landbruget i 2005 og 2006 blevet
reduceret. Det fremgår af regeringsgrundlaget »Nye
mål«, at »I takt med reduktionen af
EU-tilskuddene til landbruget nedsættes dansk landbrugs
indenlandske omkostninger gennem en nedsættelse af
beskatningen af landbrugets produktionsjord. « På
den baggrund er jordbrugserhvervets indenlandske omkostninger
blevet sat ned med et beløb, der svarer til reduktionen af
EU-tilskuddene, gennem en lavere beskatning af produktionsjord.
Dette er sket ved tidligere ændringer af lov om kommunal
ejendomsskat.
I 2007 reduceres de direkte EU-tilskud med
yderligere ca. 59,5 mio. kr., hvorfor det foreslås, at
nedsætte grundskyldpromillen for ejendomme, der må
anses for benyttet til landbrug, gartneri, planteskole,
frugtplantage eller skovbrug med 0,7 promillepoint fra og med 2007.
På finanslovforslaget for 2007 er der afsat et beløb
til dækning heraf.
Kommunerne vil blive kompenseret individuelt
af staten for nedsættelsen af grundskyldpromillen i 2007 med
et beløb, der svarer til reduktionen af EU-tilskuddene. Med
nedsættelsen af grundskyldpromillen sker der i 2007 en samlet
lettelse af jordskatterne for ejendomme, der må anses for
benyttet til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller
skovbrug på ca. 59,2 mio. kr.
For 2008 og frem forventes provenutabet at
indgå i de økonomiske forhandlinger med
kommunerne.
2. Gældende ret
Af de i en kommune beliggende faste
ejendomme, for hvilke der i medfør af lov om vurdering af
landets faste ejendomme er foretaget ansættelse af
grundværdien, svares til kommunen en afgift, der
benævnes grundskyld.
Grundskyld pålignes de afgiftspligtige
ejendomme med en bestemt promille af den afgiftspligtige
grundværdi.
Efter de gældende regler skal
kommunalbestyrelsen i forbindelse med den endelige vedtagelse af
kommunens årsbudget fastsætte grundskyldpromillen, der
skal udgøre mindst 16 og højst 34.
Af ejendomme, som på tidspunktet for
den vurdering, der lægges til grund for skatteberegningen,
må anses for benyttet til landbrug, gartneri, planteskole,
frugtplantage eller skovbrug, jf. § 33, stk. 1, i
vurderingsloven, opkræves grundskyld med en promille, der er
9 promillepoint lavere end den af kommunalbestyrelsen fastsatte
grundskyldpromille.
I kommuner, hvor grundskyldpromillen er
fastsat til mere end 22, opkræves grundskylden med 13
promille af den afgiftspligtige grundværdi af ejendomme, som
på tidspunktet for den vurdering, der lægges til grund
for skatteberegningen, må anses for benyttet til landbrug,
gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug, jf.
§ 33, stk. 1, i vurderingsloven.
3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås
grundskyldpromillen for ejendomme, der efter § 33,
stk. 1, i vurderingsloven, må anses for benyttet til
landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug
nedsat med 0,7 promillepoint.
Det har været regeringens ønske
at ligestille skovbruget med landbruget på
jordskatteområdet. En sådan ligestilling blev
gennemført ved lov nr. 1397 af 21. december 2005 om
ændring af lov om beskatning til kommunerne af faste
ejendomme, da den amtskommunale grundskyldpromille for ejendomme,
der må anses for benyttet til landbrug, gartneri, planteskole
og frugtplantage eller skovbrug blev nedsat fra henholdsvis 1,5
promille og 10 promille til 1 promille. Med lovforslaget
foreslås denne ligestilling fastholdt således, at den
samlede kompensation på i alt ca. 59,2 mio. kr. fordeles
forholdsmæssigt mellem ejendomme, der må anses for
benyttet til landbrug, gartneri, planteskole og frugtplantage eller
skovbrug, ved at reducere grundskyldpromillen på
produktionsjord.
Der ydes de berørte kommuner
kompensation for provenutabet. Det foreslås, at staten for
2007 kompenserer de berørte kommuner individuelt for deres
tab som følge af nedsættelsen af grundskyldpromillen.
Fra 2008 vil virkningen af provenutabet indgå i de
provenuskøn over grundskylden, der ligger til grund for
forhandlingerne om den kommunale økonomi.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget indebærer, at kommuner, hvori
der er ejendomme, der benyttes til landbrug, gartneri, planteskole,
frugtplantage eller skovbrug får et årligt
mindreprovenu fra grundskyld. Det samlede provenutab er
anslået til ca. 59,2 mio. kr. Til gengæld får
såvel kommuner som staten isoleret set et merprovenu fra
indkomstskatten som følge af lavere fradrag for betalt
grundskyld.
Samlet set påvirkes
indkomstskatteprovenuet dog ikke af nedsættelsen af
grundskylden og det reducerede EU-tilskud til landbruget.
Staten yder i 2007 de berørte kommuner
en individuel kompensation for provenutabet, der er anslået
til ca. 59,2 mio. kr. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter de nærmere regler om beregning og udbetaling
af det særlige tilskud. Der vil blive sigtet mod, at det
samlede kompensationsbeløb kan udbetales til de enkelte
kommuner den 1. september 2007 og at der i det efterfølgende
år foretages en regulering af de udbetalte tilskud. Den
individuelle kompensationsordning gælder alene for 2007.
Herefter vil virkningen af provenutabet indgå i de
provenuskøn over grundskylden, der ligger til grund for
forhandlingerne om den kommunale økonomi.
Der vil ligeledes blive tale om en vis
statslig administration i 2007 i forbindelse med udbetaling af
tilskud til kommunerne til dækning af provenutabet som
følge af grundskyldsnedsættelsen.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Den foreslåede nedsættelse af
grundskyldpromillen for ejendomme, der må anses for benyttet
til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug,
med 0,7 promillepoint, indebærer en lempelse af de samlede
udgifter til ejendomsskatter for disse ejendomme, der for 2007 er
skønnet til ca. 59,2 mio. kr. Idet der er fradrag for betalt
grundskyld, vil nedsættelsen kunne medføre
højere indkomstskattebetaling, der dog modsvares af en
lavere indkomstskattebetaling som følge af det reducerede
EU-tilskud.
Der er ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Tidligere nedsættelser af den
amtskommunale grundskyldpromille og loft over den kommunale
grundskyldpromille for ejendomme, der må anses for benyttet
til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug
er blevet notificeret for Europa-kommissionen i medfør af
EU-rettens statsstøtteregler.
Ved lov nr. 1397 af 21. december 2005 om
ændring af lov om beskatning til kommunerne af faste
ejendomme (Den amtskommunale grundskyldpromille for
landbrugsejendomme og lignende ejendomme og for skovbrug) nedsattes
den amtskommunale grundskyldpromille for ejendomme, der må
anses for benyttet til landbrug, gartneri, planteskole og
frugtplantage eller skovbrug fra henholdsvis 1,5 promille og 10
promille til 1 promille. Denne lov blev notificeret for
Europa-kommissionen i medfør af EU-rettens
statsstøtteregler. Europa-kommissionen havde ingen
indvendinger mod nedsættelsen af den amtskommunale
grundskyldpromille, da foranstaltningen ikke opfylder
selektivitetskravet i traktatens artikel 87, stk. 1, og
således ikke udgør statsstøtte, jf.
statsstøttesag nr. 214/2006 af 2. juni 2006.
Det vurderes derfor ikke at være
nødvendigt at notificere en yderligere nedsættelse af
grundskyldpromillen for ejendomme, der må anses for benyttet
til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug
for Europa-kommissionen.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Kommunernes Landsforening,
Amtsrådsforeningen, Dansk Landbrug, Landbrugsraadet og Dansk
Skovforening.
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Eventuelt højere
indkomstskatteprovenu som følge af mindre fradrag for betalt
grundskyld | Et årligt provenutab, der for 2007
er beregnet til ca. 59,2 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | En midlertidig statslig meradministration
som følge af udbetaling af tilskud til kommunerne |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lempelsen af grundskyldbetalingen for
ejere af ejendomme, der må anses for benyttet til landbrug,
gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug, der for 2007
er beregnet til ca. 59,2 mio. kr. | Eventuelt højere indkomstskat som
følge af mindre fradrag for betalt grundskyld |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Det vurderes ikke at være
nødvendigt at notificere en yderligere nedsættelse af
grundskyldpromillen for ejendomme, der må anses for benyttet
til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug
for Europa-kommissionen i medfør af EU-rettens
statsstøtteregler, da Europa-kommissionen i
statsstøttesag nr. 214/2006 har konkluderet, at en
nedsættelse af den amtskommunale grundskyldpromille for
ejendomme, der må anses for benyttet til landbrug, gartneri,
planteskole, frugtplantage eller skovbrug ikke udgør
statsstøtte |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Som led i EU€™s landbrugsreform
reduceres den direkte EU-støtte til landbruget. Dette
medfører, at støtten til dansk landbrug
skønnes permanent reduceret med ca. 168 mio. kr. i 2005,
yderligere ca. 70 mio. kr. i 2006 og yderligere ca. 59,5 mio. kr. i
2007.
På baggrund af reduktionen af den
direkte støtte til landbruget på ca. 59,5 mio. kr. i
2007 foreslås det, at grundskyldpromillen for ejendomme, der
må anses for benyttet til landbrug, gartneri, planteskole,
frugtplantage eller skovbrug nedsættes med 0,7
promillepoint.
Nedsættelsen af grundskylden
skønnes at give en samlet lempelse af ejendomsskatterne for
ejendomme, der må anses for benyttet til landbrug, gartneri,
planteskole, frugtplantage eller skovbrug på ca. 59,2 mio.
kr.
Den samlede lempelse af ejendomsskatterne for
ejendomme, der må anses for benyttet til landbrug, gartneri,
planteskole, frugtplantage eller skovbrug fordeler sig med ca. 56,9
mio. kr. for ejendomme, der må anses for benyttet til
landbrug, gartneri, planteskole og frugtplantage og med ca. 2,3
mio. kr. for ejendomme, der må anses for benyttet til
skovbrug.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1 ,
at der ydes kommunerne kompensation for provenutabet som
følge af ordningen med nedsættelse af
grundskyldpromillen for ejendomme, der må anses for benyttet
til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug.
Det foreslås, at staten for 2007 kompenserer de
berørte kommuner individuelt for deres tab som følge
af nedsættelsen af grundskyldpromillen. Fra 2008 vil
virkningen af provenutabet indgå i de provenuskøn over
grundskylden, der ligger til grund for forhandlingerne om den
kommunale økonomi.
Det fremgår af stk. 2 ,
at der vil blive fastsat nærmere regler for udformningen af
kompensationsordningen.
Ordningen forventes tilrettelagt
således, at kommunerne på grundlag af beregningen af
nedsættelser af grundskyld for den enkelte ejendom
indberetter den samlede nedsættelse i kommunen for
skatteåret 2007 til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, som
herefter udbetaler det samlede kompensationsbeløb i 2.
halvår 2007. Kommunerne skal efter tilskudsårets
udløb indsende en af kommunens revision attesteret endelig
opgørelse over den samlede nedsættelse som
følge af ordningen. Herefter foretages en eventuel
efterregulering af de udbetalte kompensationsbeløb. Der
foretages herefter ikke yderligere efterregulering.
Bestemmelsen i stk. 3
indebærer, at de enkelte kommuner i 2007 får beregnet
tilskuds- og udligningsbeløb uden hensyntagen til
nedsættelsen af grundskyldpromillen. Til gengæld
får kommunerne tilsvarende beregnet kompensationen ud fra det
fulde provenu.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 724 af 26. juni 2006, foretages
følgende ændringer: |
| | 1. I § 2, stk. 1, 3.
pkt., ændres »9 promillepoint« til:
»9,7 promillepoint«. |
§ 2, stk. 1, 3. pkt. Af
ejendomme, som på tidspunktet for den vurdering, der
lægges til grund for skatteberegningen, må anses for
benyttet til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller
skovbrug, jf. § 33, stk. 1, i vurderingsloven,
opkræves grundskyld med en promille, der er 9 promillepoint
lavere end den fastsatte grundskyldpromille, jf. stk. 2, 2.
pkt. | | § 2, stk. 1, 3. pkt. Af
ejendomme, som på tidspunktet for den vurdering, der
lægges til grund for skatteberegningen, må anses for
benyttet til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller
skovbrug, jf. § 33, stk. 1, i vurderingsloven,
opkræves grundskyld med en promille, der er 9,7 promillepoint
lavere end den fastsatte grundskyldpromille, jf. stk. 2, 2.
pkt. |
| | 2. I § 2, stk. 2, 1.
pkt., ændres » 13 promille« til:
»12,3 promille«. |
Stk. 2. I kommuner, hvor
grundskyldpromillen er fastsat til mere end 22, opkræves
grundskylden med 13 promille af den afgiftspligtige
grundværdi af ejendomme, som på tidspunktet for den
vurdering, der lægges til grund for skatteberegningen,
må anses for benyttet til landbrug, gartneri, planteskole,
frugtplantage eller skovbrug, jf. § 33, stk. 1, i
vurderingsloven. | | Stk. 2. I kommuner, hvor
grundskyldpromillen er fastsat til mere end 22, opkræves
grundskylden med 12,3 promille af den afgiftspligtige
grundværdi af ejendomme, som på tidspunktet for den
vurdering, der lægges til grund for skatteberegningen,
må anses for benyttet til landbrug, gartneri, planteskole,
frugtplantage eller skovbrug, jf. § 33, stk. 1, i
vurderingsloven. |