L 23 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Behandlingsgaranti for
indsatte stofmisbrugere, undersøgelse af indsatte personer,
kundgørelse af fængselsforskrifter m.v.).
Fremsat den 5. oktober 2006 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af
straf mv.
(Behandlingsgaranti for indsatte
stofmisbrugere, undersøgelse af indsatte personer,
kundgørelse af fængselsforskrifter mv.)
§ 1
I straffuldbyrdelsesloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 207 af 18. marts 2005, som senest
ændret ved § 7 i lov nr. 538 af 8. juni 2006,
foretages følgende ændringer:
1. I § 18, stk. 3, 1.
pkt., og stk. 4, 2.
pkt. , indsættes efter "§ 106,": "
stk. 1,"
2. Efter § 45
indsættes:
"Behandling
§ 45 a. En
indsat har ret til vederlagsfri behandling mod stofmisbrug,
medmindre vedkommende forventes løsladt inden for 3
måneder eller ikke skønnes egnet og motiveret til
behandling.
Stk. 2. Behandling mod stofmisbrug
skal så vidt muligt iværksættes senest 14 dage
efter, at den indsatte har fremsat begæring herom over for
kriminalforsorgen."
3.§ 60, stk. 5, 1.
pkt., affattes således:
"Undersøgelse, der indebærer
afklædning, må kun foretages og overværes af
personer af samme køn som den indsatte."
4. Efter § 123
indsættes:
"Kapitel 22 a
Kundgørelse
§ 123 a. Regler
for indsatte i kriminalforsorgens institutioner, som
fastsættes af institutionens leder, indføres ikke i
Lovtidende.
Stk. 2. Oplysning om indholdet af
reglerne fås ved henvendelse til vedkommende institution.
Indsatte i kriminalforsorgens institutioner skal have adgang til at
låne eller gennemse et eksemplar af reglerne."
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Justitsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af
§ 1, nr. 4.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| Indholdsfortegnelse | |
| | |
1. | Indledning
............................................................................................... | 2 |
2 | Behandling af indsatte
stofmisbrugere
.................................................. | 2 |
| 2.1. Gældende ret
...................................................................................... | 2 |
| 2.1.1. Behandlingsgaranti i lov om social
service .......................................... | 3 |
| 2.1.2. Behandling af indsatte
....................................................................... | 3 |
| 2.2. Satspuljeforliget for 2006
..................................................................... | 4 |
| 2.3. Lovforslagets udformning
.................................................................... | 4 |
3. | Undersøgelse af indsatte
personer
........................................................ | 5 |
| 3.1. Gældende ret
...................................................................................... | 5 |
| 3.2. Europarådets rekommandation om
europæiske fængselsregler ................ | 6 |
| 3.3. Lovforslagets udformning
.................................................................... | 7 |
4. | Kundgørelse af visse
regler for indsatte i kriminalforsorgens institutioner
............................................................................................ | 7 |
| 4.1. Gældende ret
...................................................................................... | 7 |
| 4.2. Ændring af lovtidendeloven
.................................................................. | 8 |
| 4.3. Lovforslagets udformning
.................................................................... | 8 |
5. | Lovforslagets økonomiske
og administrative konsekvenser mv. ........ | 9 |
6. | Høring.
................................................................................................... | 9 |
1. Indledning
Som et led i satspuljeforliget for 2006 er
det besluttet, at der skal sikres en behandlingsgaranti til
stofmisbrugere i kriminalforsorgens institutioner, som
skønnes egnede og motiverede til behandling. Lovforslaget
har bl.a. til hensigt at udmønte denne beslutning,
således at indsatte, der opfylder de nævnte kriterier,
er garanteret behandling mod deres stofmisbrug. Forslaget er et led
i den samlede indsats for, at fængslerne skal holdes fri for
ulovlige stoffer.
Der foreslås endvidere en ændring
af straffuldbyrdelsesloven, der er nødvendig for at sikre
Danmarks efterlevelse af Europarådets Ministerkomités
rekommandation REC(2006)2 om europæiske fængselsregler.
Rekommandationen anbefaler bl.a., at undersøgelse af en
indsat ikke må foretages af personale af andet køn end
den indsatte. Danmarks efterlevelse af denne anbefaling
kræver en ændring af straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 5, hvorefter undersøgelse af en
indsat, der indebærer afklædning, undtagelsesvis kan
foretages og overværes af personer af andet køn end
den indsatte.
Med lovforslaget lægges der endvidere
op til, at regler for indsatte i kriminalforsorgens institutioner,
som fastsættes af institutionens leder, fortsat kan undtages
fra kundgørelse i Lovtidende. Oplysning om indholdet af
reglerne kan i stedet fås ved henvendelse til vedkommende
institution, og de indsatte skal have adgang til at låne
eller gennemse et eksemplar af reglerne. Baggrunden for dette
forslag er, at der med lov nr. 305 af 19. april 2006 om
ændring af lov om udgivelse af en Lovtidende og en
Ministerialtidende (Lovtidende i elektronisk form) sker en
ophævelse af det hidtidige retlige grundlag for at undtage
fra kundgørelse i Lovtidende.
2. Behandling af indsatte
stofmisbrugere
2.1. Gældende ret
Indsatte stofmisbrugere er ikke omfattet af
den behandlingsgaranti, der følger af lov om social service
§ 85, jf. pkt. 2.1.1 nedenfor. Det er imidlertid som et
led i udmøntningen af satspuljeforliget for 2006 aftalt, at
behandlingsgarantien også skal omfatte indsatte
stofmisbrugere, jf. pkt. 2.2 nedenfor.
Indsatte alkoholmisbrugere er omfattet af den
almindelige behandlingsgaranti, der følger af
§ 16, stk. 5, i sygehusloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 766 af 28. august 2003 med senere
ændringer. Garantien indebærer, at alkoholbehandling
skal iværksættes senest 14 dage efter, at vedkommende
har henvendt sig med ønske om at komme i behandling. Inden
for kriminalforsorgen er der tilbud om alkoholbehandling på
udvalgte lukkede og åbne fængsler, som modtager
indsatte fra hele landet.
2.1.1. Behandlingsgaranti for
stofmisbrugere i lov om social service
Efter lov om social service § 85
skal amtskommunen sørge for tilbud om behandling af
stofmisbrugere. Tilbudet skal iværksættes senest 14
dage efter henvendelsen til amtskommunen.
En person, der er visiteret til behandling,
kan vælge at blive behandlet i et andet offentligt
behandlingstilbud eller godkendt privat behandlingstilbud af
tilsvarende karakter som det, der er visiteret af amtskommunen.
Anvendes denne mulighed, kan fristen for iværksættelse
af tilbud om behandling fraviges.
Om indholdet af behandlingen mod stofmisbrug
fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2002-2003, Tillæg A, side 832 ff., at den
sociale behandling efter servicelovens § 85
forudsætter en socialpædagogisk eller psykologisk
funderet indsats i et forløb, som fastlægges i
forbindelse med en handleplan, så vidt muligt i samarbejde
med brugeren og eventuelt pårørende. Behandlingen
beror på motivation og frivillighed. Den sociale behandling,
der ofte vil foregå parallelt med eller i forlængelse
af en lægelig behandling, f.eks. psykiatrisk eller medicinsk,
vil afhængig af bl.a. årsagen til
funktionsnedsættelsen kunne have store variationer og
forskellige grader af intensitet. Behandling efter servicelovens
§ 85 hviler således på en beslutning om et
individuelt forløb i overensstemmelse med en udarbejdet
behandlingsplan.
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at indsatte i kriminalforsorgens fængsler og
arresthuse ikke er omfattet af behandlingsgarantien efter lov om
social service.
Bestemmelsen i § 85 i lov om social
service erstattes den 1. januar 2007 af § 101 i lov om
social service, jf. lov nr. 573 af 24. juni 2005. Ændringen
indebærer som følge af kommunalreformen, at
amtskommunernes opgaver som led i behandlingsgarantien overtages af
kommunerne.
2.1.2. Behandling af indsatte
stofmisbrugere
Der er i dag mulighed for at behandle
indsatte stofmisbrugere, uden at de pågældende dog er
omfattet af en behandlingsgaranti, jf. pkt. 2.1.1 ovenfor. Det kan
ske i både fængsler, kriminalforsorgens øvrige
institutioner og institutioner uden for kriminalforsorgen.
Inden for kriminalforsorgens institutioner er
der bl.a. tilbud om behandling mod stofmisbrug på udvalgte
lukkede og åbne fængsler, som modtager indsatte fra
hele landet. Disse behandlingstilbud skal ses som et supplement til
den behandling, som tilbydes i det almindelige behandlingssystem
uden for kriminalforsorgen. Udgangspunktet er således, at de
dømte så vidt muligt skal benytte samfundets
almindelige behandlingstilbud, f.eks. ved alternativ afsoning i
medfør af § 78 i straffuldbyrdelsesloven.
Efter sidstnævnte bestemmelse kan det
bl.a. med henblik på en behandling mod stofmisbrug uden for
kriminalforsorgens institutioner bestemmes, at en dømt
midlertidigt eller for hele eller resten af straffetiden anbringes
på hospital, i familiepleje, i egnet hjem eller
institution, når (1) den dømte har behov for
særlig behandling eller pleje, som i væsentlig grad kan
tilgodeses i den pågældende institution mv., (2) der
på grund af den dømtes alder, helbredstilstand eller
andre særlige omstændigheder er særlige grunde
til ikke at anbringe eller beholde den dømte i fængsel
eller arresthus, og (3) afgørende hensyn til
retshåndhævelsen ikke taler imod anbringelse uden for
fængsel og arresthus. Alle 3 betingelser skal være
opfyldt, for at der kan ske anbringelse uden for
kriminalforsorgen.
Justitsministeren har i medfør af
straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 5, fastsat
regler om anbringelse af dømte i institution mv. uden for
fængsel eller arresthus, jf. bekendtgørelse nr. 571 af
5. juli 2002 om anbringelse af dømte i institution m.v. uden
for fængsel eller arresthus
(§ 78-bekendtgørelsen). Endvidere har
kriminalforsorgen udstedt cirkulære nr. 94 af 16. marts 2001
om anbringelse af dømte i institution m.v. uden for
fængsel eller arresthus (§ 78-cirkulæret) og
vejledning nr. 68 af 5. juli 2002 om anbringelse af dømte i
institution m.v. uden for fængsel eller arresthus
(§ 78-vejledningen).
Det fremgår af
§ 78-bekendtgørelsens § 2, at
anbringelse som altovervejende hovedregel forudsætter
samtykke fra den dømte. For institutioner uden for
kriminalforsorgen er det endvidere en forudsætning, at
institutionen er villig til at modtage den dømte, og at der
foreligger et betalingstilsagn fra en kommune, jf.
§ 78-bekendtgørelsens §§ 3 og
4.
I § 78-vejledningens pkt. 17, litra
a, nævnes behandling mod misbrug af narkotika eller alkohol
som eksempel på forhold, der kan begrunde anbringelse i
institution mv. uden for fængsel eller arresthus. Det
fremgår dog samtidig af vejledningens pkt. 16, at det er en
forudsætning for anbringelse mv. uden for fængsel, at
afgørende hensyn til retshåndhævelsen ikke taler
imod anbringelse uden for fængsel eller arresthus.
Sådanne hensyn vil kunne foreligge på grund af
kriminalitetens art, den dømtes farlighed og lignende, men
også på grund af erfaringerne fra tidligere
institutionsophold, hvis den dømte har optrådt
voldeligt, er undveget eller på anden måde har
dokumenteret, at afgørende hensyn til
retshåndhævelsen taler imod en ny anbringelse i
institutionen.
2.2. Satspuljeforliget for
2006
Som et led i udmøntningen af
satspuljeforliget for 2006 har satspuljepartierne (V, S, DF, KF, RV
og SF) indgået en aftale om udmøntning af satspuljen
for 2006 på narkotikaområdet, der har til formål
at intensivere indsatsen mod narkotikamisbruget. Intensiveringen af
indsatsen skal ske bredt, herunder i forhold til stofmisbrugere i
fængslerne. Det er således aftalt, at der skal sikres
en behandlingsgaranti til stofmisbrugere i kriminalforsorgens
institutioner, som skønnes egnede og motiverede til
behandling med en uafbrudt afsoningsperiode på over 3
måneder.
Det fremgår af aftalen, at dens
overordnede formål er at udstede en behandlingsgaranti for
stofmisbrugere i kriminalforsorgens institutioner. Indsatsen er et
led i den samlede indsats for, at fængslerne skal holdes fri
for ulovlige stoffer.
I aftalen er det besluttet, at der skal
etableres en behandlingsafdeling på Statsfængslet i
Møgelkær for begge køn, hvor behandlingen
primært vil være målrettet misbrugere af opioider
(heroin mv.), og at der skal etableres en afdeling på
Statsfængslet ved Søbysøgård, som vil
tilbyde behandling for misbrug af centralstimulerende midler
(f.eks. amfetamin og kokain) for afsonere i åbne
fængsler.
Det er endvidere besluttet, at der skal
indgås kontrakt med en ekstern samarbejdspartner i alle
fængslerne med henblik på hashmisbrugsbehandling via
opsøgende arbejde samt med henblik på at forestå
individuel behandling af metadonbrugere. Endvidere skal der
indgås kontrakt med en ekstern samarbejdspartner med henblik
på en særlig indsats i Statsfængslet i Ringe i
forhold til misbrugende kvinder i og uden for
substitutionsbehandling (dvs. en medicinsk behandling, hvor
misbrugsstoffet erstattes med et lægeligt ordineret
stof).
Aftalen indebærer desuden, at der
etableres en barak, hvor der skal være beskæftigelse
for de indsatte på afdelingen Halvøen på
Statsfængslet i Vridsløselille. Indsatte, som er
placeret på denne afdeling, har været gennem et
egentligt behandlingsforløb inden anbringelsen på
afdelingen, og det er derfor afgørende for behandlingen af
netop denne målgruppe, at der tilbydes meningsfuld
beskæftigelse.
Endelig oprettes der som led i aftalen en
stoffri afdeling i Statsfængslet i Jyderup, som €" ud
over at være et tilbud til indsatte uden misbrug €" skal
fungere som en afdeling for indsatte med længere domme, som
har gennemgået et behandlingsforløb på en
behandlingsafdeling. Der skal indgås kontrakt med en ekstern
samarbejdspartner om den behandlingsmæssige
opfølgning.
Varetægtsarrestanter er ifølge
satspuljeforliget ikke omfattet af behandlingsgarantien. Som led i
satspuljeforliget for 2004 er der imidlertid igangsat
såkaldte forbehandlingsprojekter i en række arresthuse.
Det anbefales i satspuljeforliget, at disse forbehandlingsprojekter
iværksættes i alle landets arresthuse, og at der
indgås kontrakt med de kommunale behandlingscentre med
henblik på forbehandling og behandling af metadonbrugere i
arresthusene.
2.3. Lovforslagets
udformning
Det fremgår af aftalen om
udmøntning af satspuljeforliget for 2006, at der skal sikres
en behandlingsgaranti til stofmisbrugere i kriminalforsorgens
institutioner, som skønnes egnede og motiverede til
behandling med en uafbrudt afsoningsperiode på over 3
måneder.
En sådan behandlingsgaranti for
indsatte i kriminalforsorgens institutioner vil i sagens natur ikke
kunne være udformet identisk med den behandlingsgaranti, som
gælder i det øvrige samfund. En indsat vil f.eks. ikke
frit kunne vælge et andet behandlingstilbud end det,
kriminalforsorgen kan anvise.
Det foreslås i overensstemmelse med
satspuljeforliget, at garantien af hensyn til misbrugsbehandlingens
afvikling kun gælder for indsatte, som tilkendegiver et
ønske om behandling mindst 3 måneder før
vedkommendes forventede løsladelse.
Varetægtsarrestanter vil ikke være omfattet af
behandlingsgarantien.
En behandlingsgaranti for indsatte i
kriminalforsorgens institutioner vil inden for de anførte
rammer indebære, at en indsat, som skønnes egnet og
motiveret til behandling for sit stofmisbrug, er garanteret
behandling. Indholdet af behandlingen mod stofmisbrug vil svare til
den behandling, som amtskommunerne (pr. 1. januar 2007 kommunerne)
skal tilbyde efter servicelovens § 85. Der henvises til
afsnit 2.1.1 ovenfor.
Det foreslås, at behandling mod
stofmisbrug så vidt muligt skal iværksættes
senest 14 dage efter, at den indsatte har fremsat begæring
herom over for kriminalforsorgen. Hermed er det således
forudsat, at fristen på 14 dage i særlige
tilfælde kan overskrides. Det gælder f.eks. i
tilfælde, hvor der til brug for en vurdering af den indsattes
egnethed og motivation skal indhentes oplysninger om tidligere
behandlinger mv. Endvidere kan der i sagens natur ses bort fra
fristen på 14 dage, hvis det er den indsattes egne forhold,
herunder udeblivelse fra aftalte samtaler, der giver anledning til,
at behandlingen ikke kan iværksættes.
Det vil €" som det også er
tilfældet i dag €" normalt være ansatte på
den institution, hvor den indsatte er anbragt, eller hvor
behandlingstilbuddet udbydes, der i praksis skal vurdere, om den
indsatte er egnet og motiveret til behandling for sit
stofmisbrug.
Kriminalforsorgen bestemmer, hvilket
behandlingstilbud den indsatte skal visiteres til. For visse
indsatte, som af f.eks. sikkerhedsmæssige grunde ikke kan
flyttes til andre fængslers behandlingsafdelinger eller
behandlingstilbud uden for Kriminalforsorgen, vil der være
tilbud om individuel behandling mod stofmisbrug. Dette gælder
f.eks. negativt stærke indsatte eller andre indsatte, der er
placeret på særlige afdelinger. Den indsatte har ikke
mulighed for frit at vælge mellem fængslernes
behandlingsafdelinger eller behandlingstilbud uden for
kriminalforsorgen.
Det forudsættes, at
behandlingstilbudene i kriminalforsorgens institutioner forbeholdes
de indsatte, der ikke kan visiteres til misbrugsbehandling på
en institution uden for kriminalforsorgen i medfør af
straffuldbyrdelseslovens § 78. Det vil i praksis
indebære, at misbrugsbehandling i kriminalforsorgens
institutioner forbeholdes de indsatte, hvor afgørende hensyn
til retshåndhævelsen taler imod anbringelse uden for et
fængsel.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 2, og bemærkningerne hertil.
3. Undersøgelse af
indsatte personer
3.1. Gældende ret
Straffuldbyrdelseslovens § 60
indeholder bestemmelser om undersøgelse af den indsattes
person og opholdsrum. Ved bekendtgørelse nr. 826 af 26. juli
2004 om undersøgelse af indsattes person og opholdsrum i
kriminalforsorgens institutioner
(undersøgelsesbekendtgørelsen) er der med hjemmel i
lovens § 60, stk. 9, fastsat nærmere regler om
sådanne undersøgelser. Herudover indeholder
kriminalforsorgens vejledning nr. 68 af 19. juli 2004
(undersøgelsesvejledningen) nærmere vejledning om
undersøgelse af indsattes person og opholdsrum i
kriminalforsorgens institutioner.
I det følgende gennemgås navnlig
de bestemmelser om undersøgelse af den indsattes person, der
har betydning for spørgsmålet om adgangen til at lade
sådanne undersøgelser foretage og overvære af
personer af andet køn end den indsatte.
Efter straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 1, kan institutionen undersøge,
hvilke effekter en indsat har i sin besiddelse i sit opholdsrum
eller på sin person, hvis en sådan undersøgelse
er nødvendig for at sikre, at ordensbestemmelser overholdes,
eller at sikkerhedsmæssige hensyn iagttages.
Undersøgelse kan navnlig foretages, (1) når den
indsatte indsættes i institutionen, (2) hvis den indsatte
mistænkes for uretmæssig besiddelse af effekter, (3)
før og efter besøg eller (4) før og efter
fravær fra institutionen eller opholdsafdelingen.
Efter
undersøgelsesbekendtgørelsens § 7,
stk. 1, skal der deltage mindst 2 ansatte ved
undersøgelser af indsattes person og opholdsrum. Hvis
særlige omstændigheder gør det
nødvendigt, kan en undersøgelse dog
gennemføres af en enkelt ansat.
Herudover kan institutionens leder eller den,
der bemyndiges dertil, af ordens- eller sikkerhedsmæssige
hensyn træffe bestemmelse om en nærmere
undersøgelse af den indsattes person, hvis der er bestemte
grunde til at antage, at den indsatte er i uretmæssig
besiddelse af effekter, jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 2. En sådan nærmere
undersøgelse omfatter efter bestemmelsens forarbejder
indgreb, hvor beføling af legemet er et led i selve
undersøgelsen. Dette kan bl.a. være ydre
undersøgelser, der består i beføling af
legemets overflade, f.eks. for at finde kapsler skjult under huden,
udtagelse af blodprøver og ultralyd- og
røntgenundersøgelser. Omfattet er også
undersøgelse af legemets hulrum og andre
undersøgelser af legemets indre, f.eks. rektoskopi og
gynækologisk undersøgelse. Der henvises til
Folketingstidende 1999-2000, Tillæg A, side 3787.
Undersøgelse må efter
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 3, ikke
gennemføres, hvis det efter indgrebets formål og den
krænkelse og det ubehag, som indgrebet må antages at
forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.
Endvidere skal undersøgelse foretages så
skånsomt, som omstændighederne tillader, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 4. Ved
undersøgelser, der indebærer afklædning, kan
dette ifølge undersøgelsesvejledningens pkt. 5 bl.a.
ske ved, at den pågældende opfordres til selv at tage
tøjet af.
Efter straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 5, må undersøgelse, der
indebærer afklædning, kun undtagelsesvist foretages og
overværes af personer af andet køn end den indsatte.
Dette gælder dog ikke, hvis undersøgelsen skal
foretages af sundhedspersonale.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til
Straffelovrådets betænkning nr. 1355/1998, side 247,
hvoraf det fremgår, at Straffelovrådet €" ligesom
rådets arbejdsgruppe vedrørende en lov om fuldbyrdelse
af straf mv. i betænkning nr. 1181/1989 om en lov om
fuldbyrdelse af straf mv., bind I, side 218 f. €" ville
foretrække, at der i straffuldbyrdelsesloven kunne optages en
regel, hvorefter undersøgelse af den indsattes person kun
måtte foretages af personer af samme køn som den
undersøgte, medmindre der var tale om en rent overfladisk
undersøgelse af den indsattes tøj.
Straffelovrådet noterede sig imidlertid, at fordelingen af
mandligt og kvindeligt opsynspersonale ville vanskeliggøre
gennemførelsen af en sådan ordning i praksis,
således som det også fremgår af den nævnte
arbejdsgruppes betænkning. Reglen ville efter rådets
opfattelse derfor kunne få den utilsigtede virkning, at
kvindelige indsatte, der ønskedes undersøgt,
måtte hensættes i énrum i en ofte længere
periode, før undersøgelsen kunne gennemføres.
Straffelovrådet kunne på den baggrund tilslutte sig, at
der i arbejdsgruppens betænkning ikke var stillet forslag om
en sådan regel, og kunne samtidig tiltræde
arbejdsgruppens forslag om, at undersøgelse, der
indebærer afklædning, så vidt muligt kun må
foretages af personer af samme køn som den undersøgte
eller af sundhedspersonale.
Det fremgår af bemærkningerne til
det fremsatte lovforslag, at Justitsministeriet med enkelte
ændringer kunne tiltræde Straffelovrådets udkast
til bestemmelse om undersøgelse af den indsattes person og
opholdsrum. Justitsministeriet fandt i lighed med
Straffelovrådet og rådets arbejdsgruppe, at
undersøgelse af den indsattes person €" bortset fra
overfladisk undersøgelse af den pågældendes
tøj €" ideelt set kun burde foretages af personer af
samme køn som den indsatte eller af sundhedspersonale, men
ministeriet var enig i det af Straffelovrådet anførte
om vanskelighederne ved at gennemføre en sådan regel i
praksis. Justitsministeriet fandt imidlertid, at det burde
præciseres i lovteksten, at undersøgelse af den
indsattes person, der indebærer afklædning, kun
undtagelsesvis bør foretages eller overværes af
personer af andet køn end den pågældende,
medmindre der er tale om sundhedspersonale. Der henvises til
Folketingstidende 1999-2000, Tillæg A, sp. 3709. Den
nugældende bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 5, er affattet i overensstemmelse med
Justitsministeriets overvejelser.
I undersøgelsesvejledningens pkt. 6 er
det med henvisning til de nævnte forarbejder anført,
at undersøgelse ved en person af andet køn end den
indsatte f.eks. vil kunne ske i tilfælde, hvor den
kønsmæssige fordeling af personalet i den enkelte
institution betyder, at overholdelse af reglen i § 60,
stk. 5, vil medføre, at den indsatte må udelukkes
fra fællesskab i en længere periode, indtil
undersøgelsen kan foretages. Det forudsættes i den
forbindelse, at der tages vidtgående hensyn til den indsattes
egne ønsker. Foretrækker en indsat således at
være udelukket fra fællesskab i længere tid som
forudsætning for visitation ved personale af samme køn
som den indsatte, bør den indsattes ønske
respekteres, medmindre dette i særlige tilfælde ikke
findes forsvarligt af sikkerheds- eller ordensmæssige grunde
eller af hensyn til muligheden for at forhindre selvmord eller
anden selvbeskadigelse.
Endvidere skal der efter
undersøgelsesbekendtgørelsens § 8,
stk. 1, nr. 2, gøres notat om undersøgelser, som
indebærer afklædning, og som undtagelsesvis foretages
eller overværes af personer af andet køn end den
indsatte.
Kravet om, at undersøgelse, der
indebærer afklædning, kun undtagelsesvis må
foretages og overværes af personer af andet køn end
den indsatte, gælder som nævnt ikke for
sundhedspersonale, jf. straffuldbyrdelseslovens § 60,
stk. 5, 2. pkt. Undersøgelse, som skal forestås
af sundhedspersonale, og som indebærer afklædning, vil
således kunne foretages og overværes af en til
fængslet knyttet læge eller sygeplejerske, også
selv om den pågældende er af andet køn end den
indsatte.
En nærmere undersøgelse af den
indsattes person i medfør af § 60, stk. 2,
må kun foretages under medvirken af en læge, jf.
§ 60, stk. 6. Lægen tager stilling til, om
indgrebets gennemførelse under hensyn til den hermed
forbundne smerte og risiko samt den indsattes tilstand er
lægeligt forsvarligt.
3.2. Europarådets
rekommandation om europæiske fængselsregler
Europarådets Ministerkomité
vedtog den 12. februar 1987 rekommandation nr. R (87) 3 om
europæiske fængselsregler. Rekommandationen, der ikke
var retligt bindende for medlemsstaterne, indeholdt ingen
særlige bestemmelser om undersøgelse af den indsattes
person.
Den 11. januar 2006 vedtog Europarådets
Ministerkomité rekommandation REC(2006)2 om europæiske
fængselsregler. Rekommandationen, der erstatter
rekommandation nr. R (87) 3, er ikke retligt bindende for
medlemsstaterne. Rekommandationen ledsages af et forklarende
memorandum.
Spørgsmålet om
undersøgelse af den indsattes person er behandlet i de nye
europæiske fængselsregler. Efter artikel 54,
stk. 1, skal der således fastsættes detaljerede
procedurer, som personalet skal følge ved
undersøgelse af (a) alle steder, hvor indsatte opholder sig,
arbejder og samles, (b) de indsatte, (c) besøgende og deres
ejendele og (d) personalet.
De tilfælde, hvor sådanne
undersøgelser må anses for nødvendige, skal
ifølge artikel 54, stk. 2, fastlægges i national
lovgivning.
Efter artikel 54, stk. 3, skal
personalet være uddannet i at foretage de
pågældende undersøgelser, således at
eventuelle flugtforsøg og forsøg på at skjule
ulovligt opbevarede effekter opdages og forebygges med respekt af
de undersøgtes værdighed og ejendele.
Undersøgelsesproceduren må efter
artikel 54, stk. 4, ikke virke ydmygende for de
pågældende.
Efter artikel 54, stk. 5, må
undersøgelsen kun foretages af personale af samme køn
som den undersøgte.
I det forklarende memorandum er der som
baggrund for denne bestemmelse henvist til Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis om undersøgelser, der
indebærer afklædning (" strip search ").
I rekommandationen anlægges der
endvidere en generel sondring mellem på den ene side
fængslets almindelige personale (" staff ") og
på den anden side det til fængslet knyttede
lægepersonale (" medical practitioners") og
sundhedspersonale (" qualified nurses" ).
Bestemmelsen i artikel 54, stk. 5,
må på den baggrund efter Justitsministeriets opfattelse
antages kun at omfatte undersøgelser af den indsatte, som
indebærer afklædning, og som foretages af
fængslets almindelige personale og ikke af læge- eller
andet sundhedspersonale.
Efter artikel 54, stk. 6, må indre
fysisk undersøgelse af den pågældendes person
ikke gennemføres af fængselspersonale.
Undersøgelser af intim karakter må efter artikel 54,
stk. 7, kun foretages af en læge.
3.3. Lovforslagets
udformning
De nye europæiske fængselsregler
giver anledning til overvejelser om ændring af
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 5.
Bestemmelsen i artikel 54, stk. 5,
indebærer således, at de heraf omhandlede
undersøgelser kun må foretages af personale af samme
køn som den undersøgte selv. Der er tale om et
absolut krav, der efter bestemmelsens formulering ikke kan
fraviges.
Danmarks efterlevelse af anbefalingerne i de
nye europæiske fængselsregler forudsætter derfor,
at straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 5, 1. pkt.,
ændres således, at de heraf omfattede
undersøgelser (uden undtagelse) kun må foretages af
personer af samme køn som den indsatte. Som følge
heraf foreslås det, at det ikke længere skal være
muligt undtagelsesvis at lade en person af andet køn
foretage og overvære undersøgelser, der
indebærer afklædning, heller ikke i tilfælde,
hvor den indsatte måtte give udtryk for at være
indforstået med det.
Kravet om, at undersøgelser skal
foretages og overværes af personer af samme køn som
den indsatte, kan på grund af den kønsmæssige
fordeling af personalet i den enkelte institution betyde, at en
undersøgelse ikke altid vil kunne ske straks.
Afhængigt af undersøgelsens formål kan det i
så fald være nødvendigt at udelukke den indsatte
fra fællesskab, indtil personale af samme køn som den
indsatte er kommet til stede. Med henblik på i videst muligt
omfang at undgå tilfælde af denne karakter
forudsættes det, at den enkelte institution ved
tilrettelæggelsen af vagtplaner mv. er særligt
opmærksom på, at det ikke længere er muligt at
fravige kravet om, at undersøgelser skal foretages og
overværes af personer af samme køn som den
indsatte.
Forslaget vedrører ikke
sundhedspersonales undersøgelser. Efter Justitsministeriets
opfattelse bør den nugældende særlige
bestemmelse i § 60, stk. 5, 2. pkt., om
sundhedspersonale således videreføres. Bestemmelsen
indebærer, at der for sundhedspersonales undersøgelser
ikke er krav om, at undersøgelsen foretages og
overværes af personer af samme køn som den indsatte.
Der henvises til pkt. 3.2, hvor det bl.a. er anført, at
rekommandationens artikel 54, stk. 5, må antages ikke at
omfatte sundhedspersonale.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 3, og bemærkningerne hertil.
4. Kundgørelse af visse
regler for indsatte i kriminalforsorgens institutioner
4.1. Gældende ret
Efter lovtidendelovens § 2,
stk. 2, indføres i Lovtidende alle ministerielle
anordninger, under hvilket navn de end måtte udstedes
(anordninger, bekendtgørelser, plakater, reglementer,
regulativer, instrukser, vedtægter osv.), dog at det ved
kongelig anordning kan bestemmes, at visse grupper af de
heromhandlede udfærdigelser ikke indføres i
Lovtidende, men at der i stedet forholdes i
overensstemmelse med forskrifter, som meddeles af vedkommende
minister.
Denne bemyndigelse er udnyttet ved anordning
nr. 360 af 18. maj 2001 om, at visse regler for indsatte i
kriminalforsorgens institutioner ikke indføres i Lovtidende.
Efter anordningens § 1 indføres regler for
indsatte i kriminalforsorgens institutioner, som fastsættes
af institutionens leder, ikke i Lovtidende. Oplysning om indholdet
af reglerne kan i stedet fås ved henvendelse til vedkommende
institution, og de indsatte i kriminalforsorgens institution skal
have adgang til at låne eller gennemse et eksemplar af
reglerne, jf. anordningens § 2.
Disse regler har karakter af en husorden for
den enkelte institution eller afdeling. De består dels af
lokale regler om afvikling af besøg udstedt af
institutionens leder efter bemyndigelse i straffuldbyrdelseslovens
§§ 51-53, dels af lokale regler udstedt af
institutionens leder efter bemyndigelse i bekendtgørelser,
som er udstedt i medfør af straffuldbyrdelsesloven. Det kan
eksempelvis være regler om afvikling af fællesskab i
den enkelte institution, regler om ret til at medbringe egne
genstande i institutionen og nærmere regler om
gennemførelse af de indsattes mulighed for indflydelse
på deres tilværelse i institutionen
(talsmandsordninger). Endelig indeholder de såkaldte
husordener regler udstedt efter den almindelige anstaltsordning
samt information til de indsatte f.eks. om afholdelse af
gudstjeneste, tidspunkter for afvikling af gårdture og
fritidsaktiviteter mv.
4.2. Ændring af
lovtidendeloven
Ved lov nr. 305 af 19. april 2006 om
ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende og en
Ministerialtidende (Lovtidende i elektronisk form) er der skabt
adgang til, at Lovtidende etableres i elektronisk form, og at
Lovtidende i elektronisk form kommer til at udgøre den
autoritative kundgørelsesordning for forskrifter, der er
omfattet af lovtidendelovens kundgørelsesordning. Det
indebærer, at retsvirkningerne af kundgørelsen af de
pågældende retsforskrifter vil knytte sig til den
elektroniske kundgørelse. Loven bygger på forslagene i
betænkning nr. 1464/2005 fra Udvalget om Elektronisk
Lovtidende. Lovens ikrafttrædelsestidspunkt fastsættes
af justitsministeren, og loven er endnu ikke trådt i
kraft,
Ændringslovens § 1, nr. 2,
indebærer, at lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2.
led, ophæves. Lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2.
led, indeholder som nævnt ovenfor hjemmel til, at det ved
kongelig anordning kan bestemmes, at visse grupper af ministerielle
bekendtgørelser (anordninger) ikke indføres i
Lovtidende, men at der i stedet kundgøres i overensstemmelse
med de forskrifter, som meddeles af vedkommende minister.
Baggrunden for ophævelsen af
undtagelsesbestemmelsen i lovtidendelovens § 2,
stk. 2, 2. led, er, at det ressourcemæssige hensyn til
begrænsning af stoffet i Lovtidende, som må anses for
at være bærende for undtagelsesbestemmelsen, ikke
længere vil gøre sig gældende, når der
indføres en elektronisk kundgørelsesordning.
Der kan imidlertid efter
omstændighederne fortsat gøre sig særlige hensyn
gældende, som betyder, at der for visse retsforskrifter er
behov for at fastsætte en anden kundgørelsesordning
end den, der følger af lovtidendeloven. I overensstemmelse
hermed har Justitsministeriet i bemærkningerne til det
pågældende lovforslag tilkendegivet, at det må
overvejes, om der for visse retsforskrifter kan være
særlige hensyn, der begrunder, at der fastsættes en
alternativ kundgørelsesordning, og at det i så fald
bør ske ved lovgivning på det enkelte
område.
Der henvises til pkt. 3.3. i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 106 i folketingsåret
2005-2006 om ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende og
en Ministerialtidende (Lovtidende i elektronisk form).
4.3. Lovforslagets
udformning
Efter Justitsministeriets opfattelse
gør der sig særlige hensyn gældende, som
betyder, at der for regler for indsatte i kriminalforsorgens
institutioner, som fastsættes af institutionens leder,
også fremover bør være en mulighed for en anden
kundgørelsesordning end den, der følger af
lovtidendeloven. Det skyldes, at der efter omstændighederne
kan være behov for en særlig hurtig kundgørelse,
og at retsforskrifterne vil være rettet mod en meget
snæver gruppe af berørte personer.
På hver af kriminalforsorgens ca. 60
institutioner udsteder institutionens leder en såkaldt
husorden gældende for hele institutionen eller enkelte
afdelinger på institutionen. Husordenen indeholder lokal
information til de indsatte samt bl.a. forskrifter for de indsatte
begrundet i de lokale forhold i institutionen.
Det er af hensyn til ordens- og
sikkerhedsmæssige forhold i den enkelte institution meget
væsentligt, at institutionens leder øjeblikkeligt kan
ændre de nævnte forskrifter og umiddelbart herefter
lade disse træde i kraft uden at afvente en
offentliggørelse i Lovtidende. Der kan f.eks. være
behov for en akut ændring af reglerne for de indsattes adgang
til fællesskab i en afdeling i institutionen, hvor der er
opstået et sikkerhedsmæssigt problem €" f.eks.
på baggrund af en flugt via et fællesareal eller
overfald på medindsatte.
De lokale regler er alene rettet mod de
indsatte i den pågældende institution. Reglerne kan
undertiden være rettet mod kun én afdeling i
institutionen, og den berørte gruppe kan da være
på blot 10-14 personer. Kundgørelsen af de
pågældende regler for indsatte i kriminalforsorgens
institutioner vil således være rettet mod en meget
snæver gruppe.
På den anførte baggrund
foreslås det, at reglerne om kundgørelse i anordning
nr. 360 af 18. maj 2001 videreføres i
straffuldbyrdelsesloven, således at det fortsat vil
gælde, at regler for indsatte i kriminalforsorgens
institutioner, som udstedes af institutionens leder, ikke
indføres i Lovtidende.
I forslaget er der bestemmelse om, at
oplysning om indholdet af reglerne fås ved henvendelse til
vedkommende institution, og at indsatte i institutionerne skal have
adgang til at låne eller gennemse et eksemplar af reglerne.
Om adgangen for andre end indsatte, f.eks. besøgende, til at
få kendskab til regler af den nævnte karakter
bemærkes, at det kommer til at fremgå af Direktoratet
for Kriminalforsorgens hjemmeside på internettet, at kendskab
til reglerne kan fås ved at rette henvendelse til de enkelte
institutioner, hvis adresser og telefonnumre fremgår af
hjemmesiden.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 4, og bemærkningerne hertil
5. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser mv.
Som led i aftalen om udmøntning af
satspuljen for 2006 på narkotikaområdet er der afsat
midler til styrkelse af behandlingsindsatsen over for indsatte i
kriminalforsorgens institutioner med henblik på
indførelse af en behandlingsgaranti.
Lovforslaget skønnes ikke i
øvrigt at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige af betydning.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen af betydning |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
6. Høring
Et udkast til lovforslaget har sammen med et
udkast til lovforslag om ændring af lov om Det Centrale
DNA-profil-register været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Præsidenterne for Østre og
Vestre Landsret, præsidenterne for Københavns Byret og
for retterne i Odense, Århus, Aalborg og Roskilde,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,
Politidirektøren i København, Foreningen af
Politimestre i Danmark, Politiforbundet i Danmark, Dansk
Fængselsforbund, Kriminalforsorgsforeningen, HK Landsklubben
Kriminalforsorgen, Foreningen af Fængselsinspektører,
vicefængselsinspektører og økonomichefer, Dansk
Socialrådgiver Forening, Landsforeningen af beskikkede
advokater, Advokatrådet, Institut for Menneskerettigheder,
Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Dansk Retspolitisk Forening,
samtlige tjenestesteder under kriminalforsorgen, Datatilsynet,
Retsmedicinsk Institut ved Københavns Universitet og
Retslægerådet.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til § 1, nr. 1
Det foreslås præciseret, at der i
straffuldbyrdelseslovens § 18, stk. 3, 1. pkt., og
stk. 4, 2. pkt., henvises til lovens § 106,
stk. 1. Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lov nr. 367 af 24. maj 2005, der tilføjede
stk. 2 til lovens § 106.
Til § 1, nr. 2
Det foreslås, at en indsat skal have
ret til vederlagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre
vedkommende forventes løsladt inden for 3 måneder
eller ikke skønnes egnet og motiveret til behandling, jf.
stk. 1.
Det er forudsat, at behandlingen vil skulle
ske i overensstemmelse med den behandling, som amtskommunerne (fra
1. januar 2007 kommunerne) er pålagt at tilbyde i
medfør af lov om social service § 85. Det vil
sige, at behandlingen forudsætter en socialpædagogisk
eller psykologisk funderet indsats i et forløb, der beror
på motivation og frivillighed. Den socialpædagogiske
behandling, der ofte vil foregå parallelt med eller i
forlængelse af en lægelig behandling, f.eks.
psykiatrisk eller medicinsk, vil afhængig af de nærmere
forhold kunne have store variationer og forskellige grader af
intensitet. Tilbud om rådgivning eller enkeltstående
samtaler kan ikke opfattes som social behandling.
Det foreslås endvidere, at behandling
mod stofmisbrug skal iværksættes senest 14 dage efter,
at den indsatte har fremsat begæring herom over for
kriminalforsorgen, jf. stk. 2. Det forudsættes
dog, at fristen på 14 dage i særlige tilfælde kan
overskrides. Det gælder f.eks. i tilfælde, hvor der til
brug for en vurdering af den indsattes egnethed og motivation skal
indhentes oplysninger om tidligere behandlinger og
hospitalsindlæggelser. Endvidere forudsættes det, at
der kan ses bort fra fristen på 14 dage, hvis det er den
indsattes egne forhold, herunder udeblivelse fra aftalte samtaler
mv., der giver anledning til, at behandlingen ikke
iværksættes.
Kriminalforsorgen bestemmer, hvilket
behandlingstilbud den indsatte skal visiteres til. Den indsatte har
således ikke mulighed for frit at vælge mellem
fængslernes behandlingsafdelinger eller behandlingstilbud
uden for kriminalforsorgen. Det forudsættes i den
forbindelse, at behandlingstilbudene i kriminalforsorgens
institutioner forbeholdes de indsatte, der ikke kan visiteres til
misbrugsbehandling på en institution uden for
kriminalforsorgen i medfør af straffuldbyrdelseslovens
§ 78.
Klage over afslag på behandling mod
stofmisbrug kan påklages i medfør af
straffuldbyrdelseslovens § 111.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.
Til § 1, nr. 3
§ 60, stk. 5, 1. pkt.,
foreslås ændret, således at undersøgelser
af den indsattes person, som indebærer afklædning, kun
må foretages eller overværes af personer af samme
køn som den indsatte. Forslaget indebærer, at den
hidtil gældende adgang til undtagelsesvis at lade
sådanne undersøgelser foretage eller overvære af
personer af andet køn end den indsatte ophæves.
Ændringen berører ikke undersøgelser, der
foretages eller overværes af sundhedspersonale, jf.
§ 60, stk. 5, 2. pkt.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 3.
Til § 1, nr. 4
Det foreslås, at regler for indsatte i
kriminalforsorgens institutioner, som fastsættes af
institutionens leder, ikke skal indføres i Lovtidende,
jf. stk. 1.
Disse regler har karakter af en husorden for
den enkelte institution eller afdeling. De består dels af
lokale regler om afvikling af besøg udstedt af
institutionens leder efter bemyndigelse i straffuldbyrdelseslovens
§§ 51-53, dels af lokale regler udstedt af
institutionens leder efter bemyndigelse i bekendtgørelser,
som er udstedt i medfør af straffuldbyrdelsesloven. Det kan
eksempelvis være regler om afvikling af fællesskab i
den enkelte institution, regler om adgangen til at medbringe egne
genstande i institutionen og nærmere regler om
gennemførelse af de indsattes mulighed for indflydelse
på deres tilværelse i institutionen
(talsmandsordninger). Endelig indeholder de såkaldte
husordener regler udstedt efter den almindelige anstaltsordning
samt information til de indsatte f.eks. om afholdelse af
gudstjeneste, tidspunkter for afvikling af gårdture og
fritidsaktiviteter mv.
Oplysning om indholdet af reglerne kan i
stedet fås ved henvendelse til vedkommende institution, og
indsatte i kriminalforsorgens institutioner skal have adgang til at
låne eller gennemse et eksemplar af reglerne, jf.
stk. 2.
Forslaget indebærer, at reglerne om
kundgørelse i anordning nr. 360 af 18. maj 2001 om, at visse
regler for indsatte i kriminalforsorgens institutioner ikke
indføres i Lovtidende, videreføres i
straffuldbyrdelsesloven.
Der henvises til pkt. 4 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslagets
§ 1, nr. 1-3, træder i kraft den 1. januar 2007,
jf. stk. 1.
Det foreslås endvidere, at
justitsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af lovforslagets § 1, nr. 4, jf.
stk. 2 , således at straffuldbyrdelseslovens
§ 123 a om den særlige kundgørelsesordning
for regler for indsatte i kriminalforsorgens institutioner kan
sættes i kraft samtidig med, at lov nr. 305 af 19. april 2006
om ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende og en
Ministerialtidende (Lovtidende i elektronisk form) træder i
kraft.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
§ 1 kan dog sættes i kraft
for Færøerne ved kongelig anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende ret
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I straffuldbyrdelsesloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 207 af 18. marts 2005, som senest
ændret ved § 7 i lov nr. 538 af 8. juni 2006,
foretages følgende ændringer: |
§ 18 - - - | | 1.§ 18, stk. 3, 1.
pkt. og stk. 4, 2.
pkt. indsættes efter " § 106":
"stk. 1," |
Stk. 3. Ved beregning af straffetiden foretages
desuden fradrag, når den indsatte uforskyldt har været
anbragt i forhørscelle, strafcelle eller sikringscelle eller
udelukket fra fællesskab, jf. § 106, nr. 2 og 3.
Fradrag foretages med et antal dage svarende til 50 pct. af det
antal påbegyndte døgn indgrebet har varet, og oprundet
til nærmeste hele antal dage. Stk. 4. I det omfang der foretages
fradrag efter stk. 2, ydes der ikke erstatning for
frihedsberøvelsen efter retsplejelovens kapitel 93 a. I det
omfang der foretages fradrag efter stk. 3, ydes der endvidere
ikke erstatning for indgreb efter § 106, nr. 2 og 3. | | |
| | |
| | 2. Efter § 45
indsættes: |
| | "Behandling |
| | § 45 a. En
indsat har ret til vederlagsfri behandling mod stofmisbrug,
medmindre vedkommende forventes løsladt inden for 3
måneder eller ikke skønnes egnet og motiveret til
behandling. Stk. 2. Behandling mod stofmisbrug
skal så vidt muligt iværksættes senest 14 dage
efter, at den indsatte har fremsat begæring herom overfor
kriminalforsorgen." |
§ 60 - - - | | |
Stk. 5. Undersøgelse, der
indebærer afklædning, må kun undtagelsesvis
foretages og overværes af personer af andet køn end
den indsatte. Dette gælder dog ikke for
sundhedspersonale. | | 3.§ 60, stk. 5, 1.
pkt., affattes således: "Undersøgelse, der indebærer
afklædning, må kun foretages og overværes af
personer af samme køn som den indsatte." |
| | |
| | 4. Efter § 123
indsættes: |
| | "Kapitel 22 a |
| | Kundgørelse |
| | § 123 a. Regler
for indsatte i kriminalforsorgens institutioner, som
fastsættes af institutionens leder, indføres ikke i
Lovtidende. Stk. 2. Oplysning om indholdet af
reglerne fås ved henvendelse til vedkommende institution.
Indsatte i kriminalforsorgens institutioner skal have adgang til at
låne eller gennemse et eksemplar af reglerne." |