L 214 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Dagpenge eller
efterløn efter pasning af handicappet eller alvorligt sygt
barn eller nærtstående, der ønsker at dø
i eget hjem).
Fremsat den 25. april 2007 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Dagpenge eller efterløn efter pasning
af handicappet eller alvorligt sygt barn eller
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 874 af 11. september 2005,
som bl.a. ændret ved § 1 i lov nr. 1540 af 20.
december 2006 og senest ved § 3 i lov nr. 176 af 27.
februar 2007, foretages følgende ændringer:
1. I § 53,
stk. 7, nr. 2, indsættes efter
»handicappet«: »eller alvorligt sygt«.
2. I
§ 53 indsættes efter stk. 7 som nyt
stykke:
» Stk. 8. De i stk. 2 og 6
angivne perioder, inden for hvilke beskæftigelseskravet skal
være opfyldt, forlænges ud over 2 år, jf.
stk. 7, med den resterende periode, hvor der ydes
støtte til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn
efter lov om social service.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 9.
3. I § 53,
stk. 8, der bliver stk. 9, ændres
»stk. 2-4, 6 og 7« til: »stk. 2-4 og
6-8«.
4. I § 74
a, stk. 1, nr. 4, ændres »stk. 8 og
9« til: »stk. 8-10«.
5. I § 74
a indsættes efter stk. 9 som nyt stykke:
»Stk. 10. Et medlem har ret til
efterløn, selv om medlemmet på tidspunktet for
overgang til efterløn ikke opfylder rådighedskravet
efter § 62, fordi den pågældende efter lov om
social service modtager støtte til pasning af handicappet
eller alvorligt sygt barn eller plejevederlag for pasning af
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem.«
Stk. 10 bliver herefter stk. 11.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. august 2007.
Stk. 2. Lovens § 1, nr. 2,
finder anvendelse i forhold til medlemmer, som fra og med
ikrafttrædelsestidspunktet modtager støtte efter
§ 42 i lov om social service til pasning af handicappet
eller alvorligt sygt barn.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Personer, som i flere år passer
handicappede eller alvorligt syge børn og får
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste (herefter
tabt arbejdsfortjeneste) efter § 42 i lov om social
service, kan efter pasningsperiodens ophør have mistet deres
tidligere arbejde eller forsørgelsesmulighed i form af
arbejdsløshedsdagpenge.
Regeringen finder, at de
pågældende personer udfører en samfundsnyttig
opgave, og vil sikre, at de pågældende ikke mister
deres forsørgelsesgrundlag i form af dagpenge, når
pasningen af det handicappede eller alvorligt syge barn
ophører.
Regeringen foreslår derfor, at der
gives adgang til, at hele perioden, hvor et medlem passer sit
handicappede eller alvorligt syge barn med tabt arbejdsfortjeneste
efter lov om social service, kan forlænge optjeningsperioden,
dvs. ud over den grænse på 2 år, der i dag
udgør den maksimale forlængelse af optjeningsperioden,
jf. punkt 2 nedenfor.
Perioder med pasning af handicappede eller
alvorligt syge børn kan også have betydning for de
pågældende personers mulighed for at overgå til
efterløn eller få udstedt efterlønsbevis,
så længe plejeforholdet varer. Det samme gælder
perioder, hvor der udbetales plejevederlag for pasning af
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem, efter § 119 i lov om social service. Det skyldes,
at det er en betingelse for ret til efterløn €" og
dermed for at få et efterlønsbevis - at en person vil
være dagpengeberettiget i tilfælde af ledighed, og at
personer, der varetager sådanne plejeforhold, på grund
af manglende rådighed ikke vil opfylde denne betingelse.
Regeringen foreslår, at det sikres, at
personer, som modtager tabt arbejdsfortjeneste eller plejevederlag,
ikke som følge heraf mister muligheden for at overgå
til efterløn eller få udstedt et
efterlønsbevis, når de når
efterlønsalderen, jf. punkt 3 nedenfor.
2. Udvidelse af adgangen til at
forlænge optjeningsperioden med perioder med tabt
arbejdsfortjeneste til pasning af handicappet eller alvorligt sygt
barn efter § 42 i lov om social service.
2.1 Gældende ret
Efter de gældende regler i
arbejdsløshedsforsikringslovens § 53 er ret til
arbejdsløshedsdagpenge som hovedregel betinget af, at et
fuldtidsforsikret medlem har haft ordinært arbejde, der
sammenlagt svarer til fuldtidsarbejde i 52 uger inden for de
seneste 3 år (optjeningsperioden). Optjeningsperioden
på 3 år kan forlænges med sammenlagt op til 2
år som følge af en række forskellige forhold,
herunder at medlemmet har modtaget tabt arbejdsfortjeneste efter
§ 42 i lov om social service til pasning af handicappet
eller alvorligt sygt barn.
Timer med tabt arbejdsfortjeneste til pasning
af handicappet eller alvorligt sygt barn efter serviceloven kan
ikke medregnes i opgørelsen af beskæftigelseskravet,
fordi pasningen ikke sker som led i et ansættelsesforhold.
Der er derfor ikke tale om lønarbejde, som kan bruges til at
optjene ret til arbejdsløshedsdagpenge.
Personer, der i mere end 4 år har
modtaget tabt arbejdsfortjeneste uden at have lønarbejde ved
siden af, har derfor ikke ret til arbejdsløshedsdagpenge,
når udbetalingen af tabt arbejdsfortjeneste
ophører.
Efter § 42 i lov om social service
skal kommunen yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et
handicappet eller alvorligt sygt barn under 18 år.
Hjælpen kan gives både for fuld tid og for et mindre
timetal end fuld tid og kan således kombineres med
arbejde.
Kommunen skal fortsætte med at udbetale
hjælp i (op til) 3 måneder efter udgangen af den
måned, hvor betingelserne for at modtage hjælp er
bortfaldet, medmindre modtageren har truffet aftale med kommunen
om, at hjælpen ydes i en på forhånd fastsat
periode, fx til barnet skal i skole. Der kan dog højst
udbetales tabt arbejdsfortjeneste til barnet fylder 18
år.
2.2. Forslagets indhold
Det foreslås, at der gives adgang til,
at hele perioden, hvor et medlem passer sit handicappede eller
alvorligt syge barn med tabt arbejdsfortjeneste efter
§ 42 i lov om social service, herunder perioden med tabt
arbejdsfortjeneste på op til 3 måneder efter udgangen
af den måned, hvor betingelserne for at modtage hjælp
er bortfaldet, kan forlænge den 3-årige
optjeningsperiode, dvs. ud over de 2 år, der gælder i
dag. Det er dog kun den del af perioden, der ligger ud over 2
år, der kan forlænge optjeningsperioden, idet de
første 2 år af perioden anses for at være
dækket af den gældende mulighed for at forlænge
optjeningsperioden.
Det betyder, at hvis et medlem har fået
tabt arbejdsfortjeneste i 5 år, forlænges
optjeningsperioden først med 2 år efter de
gældende regler og herefter med yderligere 3 år efter
forslaget. Optjeningsperioden er herefter på i alt 8
år. Det betyder videre, at optjeningsperioden ikke kan
forlænges med mere end de 5 år med tabt
arbejdsfortjeneste, hvis der også er andre forhold, fx sygdom
eller fravær på grund af barsel, som efter de
gældende regler kan forlænge optjeningsperioden.
Hvis et medlem fx har en periode på 1
år med egen sygdom og en periode på 1 år med
fravær på grund af barsel efterfulgt af en periode
på 5 år med tabt arbejdsfortjeneste til pasning af
handicappet eller alvorligt sygt barn, vil optjeningsperioden blive
forlænget med de 5 år med tabt arbejdsfortjeneste.
Optjeningsperioden er herefter på i alt 8 år. Derimod
kan optjeningsperioden ikke yderligere forlænges med de 2
års fravær på grund af henholdsvis sygdom og
barsel (til i alt 10 år).
Dette svarer til de gældende regler,
hvorefter et medlem, som har flere forhold, der kan forlænge
den 3-årige optjeningsperiode, kun kan forlænge
optjeningsperioden med 2 år, selv om de forskellige forhold
sammenlagt har en varighed på mere end 2 år. Det
betyder, at medlemmet i begge de beskrevne tilfælde kan
medregne arbejde inden for de seneste 8 år (den oprindelige
optjeningsperiode på 3 år og forlængelsen
på 5 år) til opfyldelse af
beskæftigelseskravet.
Det forhold, at optjeningsperioden er
på 3 år, jf. beskrivelsen af de gældende regler,
betyder således, at et medlem, som har 52 ugers
beskæftigelse på fuld tid, også har "plads til" i
alt 2 år med fx, sygdom eller barsel i
optjeningsperioden.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. august 2007. Forslagets § 1, nr. 2, finder
dermed anvendelse på medlemmer, der fra og med
ikrafttrædelsestidpunktet modtager tabt arbejdsfortjeneste
til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn efter
serviceloven.
Hvis et medlem, som modtager tabt
arbejdsfortjeneste ved lovens ikrafttræden, har fået
tabt arbejdsfortjeneste i fx 5 år, og hjælpen
ophører umiddelbart efter lovens ikrafttræden, vil
pågældende kunne få forlænget sin
optjeningsperiode med alle 5 år, uanset at en del af perioden
med tabt arbejdsfortjeneste ligger forud for lovens
ikrafttræden. Pågældende vil dermed kunne
få ret til dagpenge, hvis betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt.
Et medlem, som forud for
ikrafttrædelsestidspunktet har modtaget men ikke
længere modtager tabt arbejdsfortjeneste, vil derimod ikke
kunne få forlænget sin optjeningsperiode med mere end
de gældende 2 år.
3. Ret til efterløn og
udstedelse af efterlønsbevis uanset manglende rådighed
som følge af modtagelse af tabt arbejdsfortjeneste eller
plejevederlag efter §§ 42 eller 119 i lov om social
service.
3.1. Gældende ret
Ret til efterløn og udstedelse af
efterlønsbevis er efter de gældende regler bl.a.
betinget af, at medlemmet på
overgangstidspunktet/bevistidspunktet opfylder betingelserne
for ret til dagpenge ved ledighed, jf. § 74 a,
stk. 1, nr. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(herefter loven).
Det er således bl.a. en betingelse, at
medlemmet på overgangstidspunktet/bevistidspunktet opfylder
kravet om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, jf.
lovens § 62.
Efter § 42 i lov om social service
yder kommunen hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet passer et
handicappet eller alvorligt sygt barn under 18 år. Ydelsen
fastsættes på baggrund af den hidtidige
bruttoindtægt.
Efter § 119 i lov om social service
har personer, som passer en nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem, ret til et plejevederlag.
Plejevederlaget udgør som udgangspunkt 1,5 gange det
dagpengebeløb, pågældende i tilfælde af
egen sygdom ville have ret til efter lov om sygedagpenge. For
personer, som ikke ville have ret til sygedagpenge, udgør
vederlaget et fast beløb pr. måned på 12.125 kr.
(2007-niveau).
Et medlem anses ikke for at stå til
rådighed for arbejdsmarkedet, hvis pågældende
modtager tabt arbejdsfortjeneste til pasning af handicappet eller
alvorligt sygt barn eller modtager plejevederlag for pasning af
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem. Det gælder, uanset om pågældende har et
deltidsarbejde ved siden af plejeforholdet. Pågældende
har derfor ikke ret til at overgå til efterløn eller
få udstedt et efterlønsbevis, så længe
plejeforholdet består.
3.2. Forslagets indehold
Det foreslås at ændre lovens
§ 74 a, således at manglende rådighed som
følge af modtagelse af de nævnte ydelser efter lov om
social service fremover ikke vil være til hinder for overgang
til efterløn.
Ændringen indebærer samtidig, at
manglende rådighed som følge af modtagelse af disse
ydelser heller ikke vil være til hinder for udstedelse af
efterlønsbevis. Det betyder, at a-kassen kan udstede
efterlønsbevis med virkning fra det tidspunkt, hvor
medlemmet opfylder betingelserne for ret til efterløn, dvs.
typisk når medlemmet når efterlønsalderen.
Der vil med hjemmel i lovens § 74
administrativt blive fastsat nærmere regler om fradrag i
efterlønnen for udbetalt tabt arbejdsfortjeneste eller
plejevederlag efter serviceloven.
Det er tillige en betingelse for ret til
efterløn og efterlønsbevis, at medlemmet opfylder
beskæftigelseskravet på 52 ugers arbejde inden for de
sidste 3 år, jf. lovens § 53.
Pågældende kan efter gældende regler have
problemer med at opfylde beskæftigelseskravet på
tidspunktet for overgang til efterløn/udstedelse af
efterlønsbevis som følge af perioder med modtagelse
af tabt arbejdsfortjeneste til pasning af handicappet eller
alvorligt sygt barn, jf. servicelovens § 42. Forslaget
til ny § 53, stk. 8, jf. forslagets § 1,
nr. 2 , får således også
betydning i forhold retten til efterløn og
efterlønsbevis. I situationen med udbetaling af
plejevederlag til pasning af døende, jf. servicelovens
§ 119, er der ikke et tilsvarende problem, idet
vederlaget typisk udbetales i en kort periode på 3-6
måneder.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Udvidelse af adgangen til at
forlænge optjeningsperioden med perioder med tabt
arbejdsfortjeneste til pasning af handicappet eller alvorligt sygt
barn efter § 42 i lov om social service.
Omkring 7.900 personer årligt får
tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med pasning af et alvorligt
sygt barn. Det skønnes, at heraf er omkring 230 personer
medlemmer af en a-kasse og opfylder ikke
beskæftigelseskravet, når de ikke længere
modtager tabt arbejdsfortjeneste. De vil derfor ikke have ret til
dagpenge og vil blive omfattet af forslaget. Det skønnes, at
den årlige afgang fra ordningen er 20 pct. svarende til 45
personer.
Med en forudsætning om, at disse 45
personer vil være ledige og/eller i aktivering i et halvt
år efter, at de ikke længere er berettigede til tabt
arbejdsfortjeneste, vil forslaget betyde merudgifter til dagpenge
sammenlagt i størrelsesordenen 3,7 mio. kr. årligt.
Den gennemsnitlige ledighed på et halvt år bygger
på, at nogle vil gå direkte i arbejde, mens andre vil
have sværere ved at finde et arbejde. Det lægges
endvidere til grund, at ¾ af personkredsen er
fuldtidsforsikrede og ¼ deltidsforsikrede. Desuden bygger
skønnet på, at der vil blive udbetalt dagpenge med den
maksimale dagpengesats.
Da lovforslaget træder i kraft den 1.
august 2007, er der i 2007 regnet med 5/12-effekt.
Tabel 1. Økonomiske
konsekvenser, mio. kr. i 2007-pl.
| 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Udgifter til dagpenge | 1,5 | 3,7 | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Ret til efterløn og
udstedelse af efterlønsbevis uanset manglende rådighed
som følge af modtagelse af tabt arbejdsfortjeneste eller
plejevederlag efter §§ 42 eller 119 i lov om social
service.
Lovforslaget om ret til efterløn og
udstedelse af efterlønsbevis, har ingen økonomiske
konsekvenser af betydning.
De samlede økonomiske
konsekvenser
De samlede økonomiske konsekvenser er
på ca. 3,7 mio. kr. årligt.
Finansieringen i 2007 sker via omdisponering
af videreførte udisponerede midler på følgende
satspuljefinansierede ordning, der er under afvikling: Pulje
17.21.43.20. Udgifter til projekter for personer med
arbejdsbetinget nedslidning samt rygskader. Finansieringen af den
foreslåede udvidelse for 2008 og frem vil indgå i
satspuljeforhandlingerne for 2008.
Tabel 2. Økonomiske
konsekvenser, samlet mio. kr. i 2007-pl.
| 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Udgifter til dagpenge | 1,5 | 3,7 | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige. Forslaget vil medføre
administrative konsekvenser for a-kasserne, da flere personer vil
have ret til dagpenge og efterløn/efterlønsbevis. Det
er imidlertid vanskeligt at skønne over omfanget.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget
indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet, hvorfor
forslaget ikke bør forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt til høring i Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, Kristelig Fagforening og Kristelig
Arbejdsgiverforening.
10. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Forslaget vil betyde merudgifter til
dagpenge sammenlagt i størrelsesordenen 3,7 mio. kr.
årligt. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig præcisering,
så bestemmelsen følger formuleringen i lov om social
service.
Til nr. 2
Efter de gældende regler er ret til
arbejdsløshedsdagpenge som hovedregel betinget af, at et
fuldtidsforsikret medlem har haft ordinært arbejde, der
sammenlagt svarer til fuldtidsarbejde i 52 uger inden for de
seneste 3 år (optjeningsperioden). Optjeningsperioden
på 3 år kan forlænges med op til 2 år,
bl.a. hvis et medlem har modtaget tabt arbejdsfortjeneste efter
§ 42 i lov om social service til pasning af handicappet
eller alvorligt sygt barn.
Det foreslås, at der gives adgang til,
at hele perioden, hvor et medlem passer sit handicappede eller
alvorligt syge barn med tabt arbejdsfortjeneste efter
§ 42 i lov om social service, kan forlænge
optjeningsperioden, dvs. også perioder ud over de 2 år,
der gælder i dag.
Der henvises i øvrigt til punkt 1 i de
almindelige bemærkninger og bemærkningerne til
§ 2.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringen i nr. 2.
Til nr. 4
I gældende lovs § 74 a,
stk. 1, nr. 4, om opfyldelse af kravet om ret til dagpenge som
betingelse for efterløn, er der en henvisning til 2
undtagelsessituationer i bestemmelsens stk. 8 og 9. Det
foreslås, at der også henvises til den nye undtagelse
fra rådighedskravet, jf. forslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 5
Det er efter gældende § 74 a
en betingelse for at få ret til efterløn, at
pågældende står til rådighed for
arbejdsmarkedet på overgangstidspunktet.
Et medlem anses ikke for at stå til
rådighed for arbejdsmarkedet, hvis pågældende
efter §§ 42 eller 119 i lov om social service
modtager tabt arbejdsfortjeneste til pasning af handicappet eller
alvorligt sygt barn eller modtager plejevederlag for pasning af
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem. Pågældende har derfor ikke ret til at
overgå til efterløn og derfor heller ikke ret til at
få udstedt et efterlønsbevis, så længe
plejeforholdet varer. Det kan medføre, at de
pågældende personer ikke kan få et
efterlønsbevis eller overgå til efterløn,
når de når efterlønsalderen, eller på det
tidligste tidspunkt herefter, hvor de ellers ville have opfyldt
betingelserne herfor.
Det foreslås at ændre
§ 74 a således, at medlemmer af en
arbejdsløshedskasse får ret til efterløn, selv
om medlemmet på tidspunktet for overgang til efterløn
ikke kan opfylde rådighedskravet efter § 62, fordi
pågældende modtager tabt arbejdsfortjeneste eller
plejevederlag efter de nævnte bestemmelser i lov om social
service.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i de
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. august 2007.
Forslagets § 1, nr. 2, finder
anvendelse på medlemmer, der fra og med
ikrafttrædelsestidpunktet modtager tabt arbejdsfortjeneste
til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn efter
serviceloven.
Hvis et medlem, som er omfattet af
bestemmelsen, dvs. modtager tabt arbejdsfortjeneste ved lovens
ikrafttræden, har fået tabt arbejdsfortjeneste i fx 5
år, og hjælpen ophører umiddelbart efter lovens
ikrafttræden, vil pågældende kunne få
forlænget sin optjeningsperiode med alle 5 år med tabt
arbejdsfortjeneste, uanset at en del af perioden med tabt
arbejdsfortjeneste ligger forud for lovens ikrafttræden.
Pågældende vil dermed kunne få ret til dagpenge,
forudsat betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Et medlem, som forud for
ikrafttrædelsestidspunktet har modtaget men ikke
længere modtager tabt arbejdsfortjeneste, vil derimod ikke
kunne få forlænget sin optjeningsperiode med mere end
de gældende 2 år.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 53.--- Stk. 2. Retten til at opnå
dagpenge i de i § 55, stk. 1, nævnte perioder
er endvidere betinget af, | | |
a) at et fuldtidsforsikret medlem har haft
beskæftigelse som lønmodtager i en tid, som sammenlagt
svarer til beskæftigelse i fagets fulde sædvanlige
arbejdstid i mindst 52 uger inden for de sidste 3 år, eller i
en tilsvarende periode har udøvet selvstændig
erhvervsvirksomhed i væsentligt omfang, | | |
b) at et deltidsforsikret medlem, jf. kapitel 11,
har haft beskæftigelse som lønmodtager i en tid, som
sammenlagt svarer til beskæftigelse i fagets fulde
sædvanlige arbejdstid i mindst 34 uger inden for de sidste 3
år. | | |
Stk. 3-5. --- Stk. 6. For et medlem, hvis ret til
dagpenge er bortfaldet som følge af, at perioderne efter
§ 55, stk. 1, er udløbet, er generhvervelsen
af retten til dagpenge betinget af, | | |
a) at et fuldtidsforsikret medlem har haft
arbejde som lønmodtager i en tid, som sammenlagt svarer til
fagets fulde sædvanlige arbejdstid i mindst 26 uger inden for
de sidste 3 år, eller i en tilsvarende periode har
udøvet selvstændig virksomhed i væsentligt
omfang, | | |
b) at et deltidsforsikret medlem har haft arbejde
som lønmodtager i en tid, som sammenlagt svarer til fagets
fulde sædvanlige arbejdstid i mindst 17 uger inden for de
sidste 3 år. | | |
Stk. 7. De i stk. 2 og 6 angivne
perioder, inden for hvilke beskæftigelseskravet skal
være opfyldt, forlænges med sammenlagt op til 2
år, hvis der forekommer følgende forhold: | | |
1) perioder med sygdom eller uarbejdsdygtighed af
mere end 4 ugers varighed, | | |
2) perioder med støttet til pasning af
handicappet barn efter lov om social service eller alvorligt sygt
barn efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, | | 1. I § 53,
stk. 7, nr. 2, indsættes efter
»handicappet«: »eller alvorligt sygt«. |
3) perioder med støtte til pasning af
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem, efter lov om social service, | | |
4) perioder, hvor et beskæftiget medlem
får udbetalt ydelser under uddannelse efter regler fastsat af
direktøren for Arbejdsdirektoratet, | | |
5) perioder med fravær på grund af
barsel eller adoption efter lov om ligebehandling af mænd og
kvinder med hensyn til beskæftigelse og barselorlov m.v.,
eller | | |
6) perioder med orlov efter lov om
børnepasningsorlov. | | |
| | |
| | 2. I
§ 53 indsættes efter stk. 7 som nyt
stykke: |
Stk. 8. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet kan efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet fastsætte nærmere
regler om anvendelsen af stk. 2-4, 6 og 7, herunder regler om,
at timer, for hvilke der er udbetalt løn, kan indgå i
beregningen af beskæftigelseskravet. | | » Stk. 8. De i stk. 2 og 6
angivne perioder, inden for hvilke beskæftigelseskravet skal
være opfyldt, forlænges ud over 2 år, jf.
stk. 7, med den resterende periode, hvor der ydes
støtte til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn
efter lov om social service.« Stk. 8 bliver herefter stk. 9. |
| | |
| | 3. I § 53,
stk. 8, der bliver stk. 9, ændres
»stk. 2-4, 6 og 7« til: »stk. 2-4 og
6-8«. |
§ 74 a. Ret til
efterløn har et medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, jf. dog § 74 o, som | | |
1) har nået efterlønsalderen, jf.
§ 74, | | |
2) har været medlem i mindst 30 år,
jf. dog stk. 2-6, | | |
3) har indbetalt efterlønsbidrag, jf.
§ 77, stk. 4, i 30 år, og senest fra medlemmet
er fyldt 30 år, jf. dog stk. 2-6, | | |
4) vil kunne opfylde betingelserne for ret til
dagpenge ved ledighed, jf. dog stk. 8 og 9, | | 4. I § 74
a, stk. 1, nr. 4, ændres »stk. 8 og
9« til: »stk. 8-10«. |
5) har fået indberettet værdien af
pensionsformuen, jf. § 74 j, stk. 3, 4, 7 og 8,
og | | |
6) har bopæl her i riget eller i et andet
EØS-land. Stk. 2-7.--- | | |
Stk. 8. Et medlem, der efter det
fyldte 50. år mister dagpengeretten ved udløbet af
perioden i § 55, stk. 1, og som ved fortsat
indbetaling af medlems- og efterlønsbidrag kan opfylde
anciennitetskravet for ret til efterløn på det
tidspunkt, hvor medlemmet når efterlønsalderen, jf.
§ 74, har ret til efterløn, selv om arbejdskravet
efter § 53 ikke er opfyldt. | | |
Stk. 9. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet kan i særlige tilfælde tillade, at
et medlem, der har ret til efterløn efter stk. 8, og
som på grund af sygdom ikke har kunnet overgå på
den dag, hvor medlemmet når efterlønsalderen, jf.
§ 74, kan overgå på et senere tidspunkt, selv
om medlemmet på overgangstidspunktet ikke opfylder
betingelserne i stk. 8. Tilladelsen er betinget af, at
medlemmet på overgangstidspunktet står til
rådighed for arbejdsmarkedet, og at medlemmet har indgivet
ansøgning om dispensation til arbejdsløshedskassen
senest 1 uge efter raskmeldingen. | | |
Stk. 10. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet kan efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet fastsætte nærmere
regler om bidragsfrie perioder efter stk. 5. | | 5. I § 74
a indsættes efter stk. 9 som nyt stykke: »Stk. 10. Et medlem har ret til
efterløn, selv om medlemmet på tidspunktet for
overgang til efterløn ikke opfylder rådighedskravet
efter § 62, fordi den pågældende efter lov om
social service modtager støtte til pasning af handicappet
eller alvorligt sygt barn eller plejevederlag for pasning af
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem.« Stk. 10 bliver herefter stk. 11. |