L 209 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse
med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.. (Andre
aktørers inddragelse i beskæftigelsesindsatsen).
Fremsat den 12. april 2007 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om betaling for
visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m.
(Andre aktørers inddragelse i
beskæftigelsesindsatsen)
§ 1
I lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr.
1166 af 27. november 2006, foretages følgende
ændringer:
1. §
2 affattes således:
»§ 2. De
uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage
tilskud eller bevillinger fra Undervisningsministeriet, beregner og
opkræver betalingen af tilskud eller bevilling til uddannelse
af de personer, der er nævnt i § 1, stk. 2, hos staten i
jobcenteret, kommunen og anden aktør, jf. § 4, stk. 1,
på grundlag af antal årselever og
studenterårsværk efter de takster, jf. stk. 2, der er
fastsat i finansloven for de pågældende uddannelser i
de pågældende år for de pågældende
institutioner. For andre institutioner, der finansieres af
Undervisningsministeriet, beregner ministeriet en takst pr.
årselev, der fastsættes på grundlag af de
faktiske udgifter, der er forbundet med ordningen.
Stk. 2. Betaling efter stk. 1 sker efter
takster eksklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget
købsmoms, når betalingen skal ske til
statsinstitutioner eller selvejende uddannelsesinstitutioner, som
staten skal yde kompensation til for udgifter til betaling af
afgifter i henhold til momsloven, som efter momsloven ikke kan
fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret
(ikke-fradragsberettiget købsmoms). Til øvrige
selvejende institutioner ydes betalingen efter stk. 1 efter takster
inklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget
købsmoms.
Stk. 3. Påbegyndelse af et
uddannelsesforløb forudsætter, at der er indgået
aftale om proceduren for betalingen mellem uddannelsesinstitutionen
og staten i jobcenteret, kommunen eller anden aktør, jf.
§ 4, stk. 1.
Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren
regler om administrationen af ordningen, herunder om beregning,
opkrævning af betaling og betalingsfrister,
offentliggørelse af taksterne samt uddannelsesinstitutionens
underretning af staten i jobcenteret eller kommunen ved anden
aktørs manglende betaling.
Stk. 5. Undervisningsministeren
fastsætter regler om kompensation for institutionernes
udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms.«
2. §
3 ophæves.
3. §
4 affattes således:
»§ 4.
Tilmelding til uddannelsesforløb for personer omfattet af
§ 1, stk. 2, foretages af staten i jobcenteret eller kommunen.
Tilmelding kan endvidere foretages af en anden aktør, som af
staten i jobcenteret eller kommunen har fået overladt at
udføre opgaver efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som efter regler fastsat af
undervisningsministeren efter aftale med
beskæftigelsesministeren har adgang hertil.
Stk. 2. Ved tilmelding til
uddannelsesforløbet skal der for uddannelsessøgende
efter denne lov udfyldes en blanket, der afleveres til
uddannelsesinstitutionen. Staten i jobcenteret og
kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at tilmelding som
uddannelsessøgende efter denne lov finder sted.
Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med
beskæftigelsesministeren regler om tilmelding og blankettens
indhold, herunder at den uddannelsessøgendes personnummer
skal oplyses.«
4. Efter § 4
indsættes:
»§ 4 a.
Staten i jobcenteret og kommunen betaler efter regler fastsat af
undervisningsministeren efter forhandling med
beskæftigelsesministeren de i § 2, stk. 1, nævnte
tilskud eller bevillinger vedrørende
uddannelsesforløb, der igangsættes af anden
aktør omfattet af § 4, stk. 1, hvis den anden
aktør ikke opfylder sin forpligtelse hertil efter loven
eller regler fastsat i medfør heraf.«
5. I § 7
indsættes efter »Kommunalbestyrelsen«: »,
anden aktør, jf. § 4, stk. 1,«.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
juli 2007.
Stk. 2. § 4 i lov om betaling for
visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 3, tages op til revision i folketingsåret
2009-10.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
formål
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
aftalen om »Flere i arbejde«, der som et element har,
at andre aktører skal inddrages i hele den
beskæftigelsespolitiske indsats. Reformen af
beskæftigelsespolitikken blev aftalt mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristeligt Folkeparti.
Lovforslaget skaber det overordnede grundlag for,
at andre aktører, der varetager opgaver som led i den aktive
beskæftigelsesindsats efter aftale med staten i jobcenteret
eller kommunen, har de samme muligheder som staten i jobcenteret og
kommunerne med hensyn til at bruge uddannelsesaktiviteter som led i
indsatsen. Samtidig skal det sikres, at uddannelsesinstitutionerne
modtager de tilskud mv. for uddannelsen, som de i henhold til
lovgivningen er berettiget til.
Lovforslaget skal skabe rammerne for, at andre
aktører, der varetager opgaver som led i den aktive
beskæftigelsesindsats efter aftale med staten i jobcenteret
eller kommunen, kan bruge uddannelse som led i
beskæftigelsesindsatsen på samme vis som staten i
jobcenteret eller kommunen.
Reglerne for staten i jobcenteret og kommuners
tilmelding og betaling fortsætter uændret.
1.2. Baggrunden for
lovforslaget
Ved lovgivningen i forbindelse med reformen
»Flere i arbejde« fra 2003 er det blevet muligt at
inddrage andre aktører i hele den
beskæftigelsespolitiske indsats. Reformen sikrer en forbedret
og mere sammenhængende beskæftigelsespolitik, hvor
indsatsen for den enkelte sættes i centrum og med ét
enstrenget arbejdsmarkedssystem og én fælles indgang
for alle ledige.
Andre aktører kan som led i »Flere i
arbejde« inddrages i hele beskæftigelsesindsatsen: I
kontaktforløb, formidlingsarbejdet og gennemførelsen
af arbejdsmarkedsrettede tilbud. Der er løbende sket en
målretning af brugen af andre aktører.
Beskæftigelsesministerens handlingsplan fra 2005 for brugen
af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen
indebærer, at andre aktører, der varetager opgaver for
staten, altid varetager hele beskæftigelsesindsatsen over for
den ledige (sammenhængende forløb). Aktørerne
aflønnes på grundlag af de resultater, de opnår
med de ledige, og de skal selv afholde alle udgifter til indsatsen
for de ledige. Indgår der aktivering, fx
uddannelsesaktiviteter, iværksætter aktøren selv
aktiviteten og afholder selv udgiften til aktiviteten. Det er
derfor afgørende, at andre aktører har de samme
muligheder for at iværksætte uddannelsesaktiviteter som
staten i jobcenteret eller kommunen.
I det nye beskæftigelsessystem, som er
etableret pr. 1. januar 2007, vil andre aktører på
samme måde som hidtil blive inddraget i
beskæftigelsesindsatsen. Det vil være staten i
jobcenteret eller kommunen, som inddrager andre aktører, og
som derfor gennemfører udbudsforretninger eller indgår
delaftaler. Endvidere gennemføres statslige rammeudbud for
målgrupper med særlige problemer i forhold til
arbejdsmarkedet, og som er spredt på tværs af jobcentre
og kræver en specialiseret indsats. Sidstnævnte
gennemføres af beskæftigelsesregionerne.
Der er på denne baggrund fastsat regler i
bekendtgørelse nr. 57 af 2. februar 2005 om ansvaret for og
styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, der
trådte i kraft 1. januar 2007. Der er fastsat regler, der kan
lette gennemførelsen af fælles udbudsforretninger og
skabe større gennemsigtighed på markedet for andre
aktører, bl.a. ved fælles betingelser for
rammeaftaler. Herudover er der fastsat regler om, at stat og
kommune i jobcentrene kan samarbejde med hinanden om fælles
anvendelse af andre aktører, og at jobcentrene skal stille
deres rammeaftaler til rådighed for andre jobcentre i samme
beskæftigelsesregion.
Andre aktører er typisk private firmaer,
faglige organisationer og selvejende institutioner.
2. Gældende ret
Som led i finanslovaftalen for 1999 blev det
besluttet at gennemføre en finansieringsomlægning
på aktiveringsområdet. Herefter skulle udgiften til
tilskuddene mv. for forsikrede og ikke-forsikrede ledige afholdes
af den aktiverende myndighed, dvs. AF eller kommunen. Hensigten
hermed var at opnå parallelitet mellem aktiveringsansvar og
finansieringsansvar, og at den aktiverende myndighed ved
finansieringsomlægningen blev ansporet til at se på
relevansen af en uddannelse eller aktivitet frem for på, hvem
der afholdt udgiften hertil. Finansieringsomlægningen
indebærer, at det er kommunerne og staten i jobcentret
(tidligere AF), der tilskudsfinansierer uddannelse af personer i
aktivering mv. i henhold til lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, der henhører under
beskæftigelsesministeren.
Ved lov nr. 564 af 9. juni 2006 er
finansieringsordningen med virkning fra 1. januar 2007 udvidet med
personer under revalidering. Loven er gennemført som led i
aftalen "Flere i arbejde" fra efteråret 2002. Det
fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 203
(fremsat 29. marts 2006), at finansieringsomlægningen
vedrørende revalidender har til formål at sikre
forenkling og parallelitet, idet kommunerne fremover skal betale
tilskuddene med statslig refusion for uddannelse i forbindelse med
revalidering på samme måde, som de hidtil havde betalt
for de øvrige driftsudgifter til den aktive
beskæftigelsesindsats.
Som følge af
finansieringsomlægningen er fra Undervisningsministeriets
ramme i 2000 overført 961 mio. kr. til det daværende
Arbejdsministerium og til kommunerne via bloktilskuddet, og for
revalidender er der med virkning fra 1. januar 2007 yderligere
overført 408 mio. kr. til Beskæftigelsesministeriet og
kommunerne til kompensation for udgifterne til uddannelser for
revalidender. Staten i jobcenteret og kommunerne har således
modtaget fuld økonomisk kompensation for forpligtelsen til
at yde tilskud mv. ved brug af uddannelsessystemet.
Ved lov nr. 565 af 9. juni 2006 fik
fleksjobvisiterede ret til 6 ugers selvvalgte uddannelse med
virkning fra 1. juli 2007. Udgifterne hertil afholdes af kommunerne
med refusion fra staten. Uddannelse i forbindelse med
fleksjobvisiteredes ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse blev
derfor omfattet af lov om betaling for uddannelse i forbindelse med
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
Finansieringsomlægningen er en
omlægning af, hvilke myndigheder der afholder udgiften til
tilskud eller bevilling til ordinær uddannelse for de
personer, der er omfattet af lov om betaling for uddannelse i
forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
(betalingsloven). Uddannelsesinstitutionerne berøres ikke af
omlægningen udover, at de ikke får udbetalt
statstilskud fra Undervisningsministeriet for de
pågældende elever eller studerende, men skal
opkræve et beløb svarende til statstilskuddet hos
staten i jobcenteret eller kommunen.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Hvilke andre
aktører omfattes af adgangen til at foretage tilmelding og
betaling i henhold til lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m.
Det foreslås, at undervisningsministeren
efter aftale med beskæftigelsesministeren kan fastsætte
regler om, hvilke andre aktører der kan tilmelde til og
betale tilskuddene mv. til uddannelse i henhold til betalingsloven.
Andre aktører, der omfattes af reglerne, vil få den
samme adgang og pligt til at foretage tilmelding og forpligtelse
til at betale tilskuddene mv., som staten i jobcenteret og
kommunerne har. Øvrige andre aktører, der ikke
omfattes af reglerne, vil skulle have staten i jobcenteret eller
kommunen til at foretage tilmelding og betaling af tilskud mv. til
uddannelsesinstitutionen.
For andre aktører, der får adgang
til at foretage tilmelding og betaling af tilskud mv. i henhold til
betalingsloven, vil der blive stillet krav om, at der i den aftale,
de har med staten i jobcenteret eller kommunen, indgår som et
vilkår, at aktøren skal overholde betalingsloven,
herunder:
€" Ved brug af uddannelsesaktiviteter for
personer omfattet af betalingsloven tilmelder dem og betaler
tilskud mv. på den i loven fastsatte måde.
€" Overholder den procedure og de
betalingsfrister, der er for betaling af tilskud mv. for
uddannelsesforløb omfattet af betalingsloven.
Beskæftigelsesministeren vil efter
drøftelse med undervisningsministeren i medfør af
§ 4 c, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
fastsætte regler, hvorefter ovenstående vilkår
skal indgå i nye rammeaftaler med andre aktører.
Hvis aktøren ikke overholder
vilkårene, vil der foreligge delvis misligholdelse af aftalen
med staten i jobcenteret eller kommunen med hensyn til de
pågældende aktiverede, revalidender m.fl., der
berøres af aktørens manglende betaling af tilskud
mv., hvilket staten i jobcenteret eller kommunen må
forudsættes at følge op på. Staten i jobcenteret
og kommunen vil kunne foretage modregning i andre aktørers
tilgodehavender efter de almindelige modregningsregler.
Med hensyn til de rammeaftaler, der allerede er
indgået af Arbejdsmarkedsstyrelsen og
beskæftigelsesregionerne, hvori ovenstående
vilkår ikke indgår, vil de kunne omfattes af en
overgangsordning under forudsætning af, at
Arbejdsmarkedsstyrelsen følger aktørerne nøje
og præciserer vilkårene for tilmelding og betaling i
henhold til betalingsloven for dem. Arbejdsmarkedsstyrelsen og
beskæftigelsesregionerne vil ved eventuelle ændringer
af aftalerne søge ovenstående vilkår
indarbejdet.
Med henblik på at
uddannelsesinstitutionerne ved tilmeldingen kan kontrollere, at
aktøren har adgang til at foretage tilmelding og betaling i
henhold til betalingsloven, vil der blive etableret et »anden
aktør-katalog« på internettet, der skal oprettes
og drives af Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Endvidere vil andre aktørers overholdelse
af deres forpligtelser med hensyn til betaling af tilskud mv. til
uddannelsesinstitutionerne i 2007 og 2008 indgå i statens
skærpede tilsyn med aktørerne.
3.2. Sikring af
uddannelsesinstitutionernes krav på at modtage tilskud mv.
for uddannelse, hvor tilmeldingen er foretaget af anden
aktør
Det er centralt, at det sikres, at
uddannelsesinstitutionerne ikke mister betalingen af statstilskud
mv. som følge af anden aktørs inddragelse i
beskæftigelsesindsatsen. Det foreslås derfor, at der
kan fastsættes regler, hvorefter staten i jobcenteret eller
kommunen betaler for uddannelsesaktiviteter, der igangsættes
af anden aktør, hvis institutionerne har overholdt
procedurer for opkrævningen af betalingen i forbindelse med
disse forløb.
A) Uddannelsesinstitutionens aftale med anden
aktør om betalingsproceduren, herunder
betalingsfrist
Proceduren for betaling, herunder
betalingsfrister, skal aftales mellem uddannelsesinstitutionen og
anden aktør ved tilmeldingen til uddannelsesforløbet.
Påbegyndelse af et uddannelsesforløb, der er omfattet
af loven, forudsætter, at der er indgået en aftale
herom. Der vil i medfør af den foreslåede § 2,
stk. 4, jf. bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 1,
kunne fastsættes regler, der fastlægger, hvornår
aktøren har betalingsfrist for betalingen af tilskud mv. Der
vil ikke være noget til hinder for, at der aftales
forudbetaling og ved kortere uddannelsesforløb vil det kunne
fastsættes, at der skal kræves forudbetaling.
B) Anden aktørs manglende betaling
vedrørende igangværende
uddannelsesforløb
Uddannelsesinstitutionerne vil, hvis
aktøren ikke overholder den procedure og de
betalingsfrister, der er for betaling af tilskud mv. for
uddannelsesforløb omfattet af betalingsloven, skulle rette
henvendelse til staten i jobcenteret eller kommunen om den
manglende betaling med henblik på, at staten i jobcenteret
eller kommunen retter henvendelse til aktøren herom og
sikrer sig dokumentation for, at aktøren betaler. Ved
igangværende uddannelsesforløb, der berøres af
aktørens manglende betaling af tilskud mv., vil staten i
jobcenteret eller kommunen skulle tage de pågældende
aktiverede, revalidender m.fl. ud af forløbet hos
aktøren, hvis aktøren ikke dokumenterer, at
betalingen er sket inden for en kortere frist. Det vil betyde, at
staten i jobcenteret eller kommunen overtager ansvaret for de
berørtes beskæftigelsesindsats, herunder
betalingsforpligtelse for de igangsatte
uddannelsesforløb.
C) Staten i jobcenteret og kommunen betaler
uddannelsesinstitutionen ved anden aktørs manglende
betaling.
Hvis anden aktørs manglende betaling
vedrører uddannelsesforløb, hvor der ikke er
krævet forudbetaling, og forløbet er afsluttet,
herunder hvis den uddannelsessøgende har afbrudt
forløbet før forløbets planlagte afslutning,
vil staten i jobcenteret og kommunen hæfte for den manglende
betaling under forudsætning af, at institutionen har
opkrævet beløbet hos den anden aktør, og den
har foretaget rimelige rykkerprocedurer hos anden aktør. Ved
almindelige rykkerprocedurer forstås, at institutionen efter
udløbet af den fastsatte betalingsfrist, ved et anbefalet
brev har stillet krav om betaling inden for 2 uger. Det er et
generelt princip, at der ikke betales renter ved regulering af
statstilskud på Undervisningsministeriets område,
hvorfor en institution i den situation ikke vil kunne kræve
forrentning af beløbet.
Det vil sikre, at uddannelsesinstitutionerne ikke
risikerer at miste det statstilskud, som institutionerne altid har
krav på, hvis den anden aktør ikke betaler de tilskud,
som institutionen har krav på efter tilskudsbestemmelserne i
Undervisningsministeriets lovgivning.
3.3. Kommunikationsplan
Undervisningsministeriet vil orientere
uddannelsesinstitutionerne om de ændringer som lovforslaget
indebærer.
Staten i jobcenteret, kommunerne og andre
aktører vil blive orienteret af
Beskæftigelsesministeriet, Arbejdsmarkedsstyrelsen, om
ændringer for deres opgavevaretagelse som led i den aktive
beskæftigelsesindsats, herunder også om de regler om
andre aktører, der fastsættes i medfør af
betalingsloven.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget medfører ikke økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Forslaget indebærer, at staten i
jobcenteret og kommunerne ikke vil skulle bistå andre
aktører omfattet af ordningen i forbindelse med tilmelding
og betaling af tilskud, men forpligtes til at følge op
på henvendelser fra uddannelsesinstitutionerne om manglende
betaling fra andre aktører.
Arbejdsmarkedsstyrelsen vil skulle oprette og
varetage driften af et »anden aktør-katalog«,
hvoraf det fremgår, hvilke aktører der er omfattet af
ordningen. Udgifterne herved afholdes inden for
Beskæftigelsesministeriets ramme.
Der vil i lov om tillægsbevilling for 2007
ad § 17. Beskæftigelsesministeriet blive indsat en
særlig bevilling, hvorefter der kan ske overførsel fra
Beskæftigelsesministeriet til uddannelsesinstitutionerne
under Undervisningsministeriet, Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, Økonomi- og Erhvervsministeriet og
Kulturministeriet efter betalingsloven.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder,
organisationer mv.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt i høring hos følgende: Bestyrelsesforeningen
for Social- og Sundhedsskoler (B-SOSU), CVU Rektorkollegiet,
CVU-Bestyrelsesforening, Danske Landbrugsskoler,
Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne i Danmark,
Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af forstandere og direktører
ved AMU-centrene, Foreningen af Husholdnings- og
Håndarbejdsskoler, Foreningen af private gymnasier,
studenterkurser og hf-kurser, Foreningen af private gymnasier,
studenterkurser og hf-kurser, Foreningen af skoleledere ved
tekniske skoler, Foreningen af studenterkursusrektorer v/formand
Per Knudsen, Forstanderforeningen for VUC, Forstanderkredsen for
Produktionshøjskoler og produktionsskoler, Frie
Samarbejdende MVU-institutioner, Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Rektorforening, Interesseorganisationen for
handelsskolernes ledelser (HFI), Kulturministeriets rektorer,
Lærerseminariernes Bestyrelsesforening,
Lærerseminariernes Rektorsamling, Produktionsskoleforeningen,
Pædagogseminariernes Bestyrelsesforening,
Pædagogseminariernes Rektorforsamling, Rektorkollegiet,
SOSU-Lederforeningen, Sygeplejeskolernes Rektorforsamling, VUC
Bestyrelsesforening, Akademikernes Centralorganisation (AC), Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Landsorganisationen i Danmark (LO), Erhvervsakademirådet,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser,
Rådet for de gymnasiale uddannelser, Rådet for
Erhvervsrettede Voksen- og Efteruddannelse, Rådet for
Evaluering og Kvalitetsudvikling i Folkeskolen, Rådet for
mellemlange Videregående Uddannelser, Rådet om
Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse, Udvalget for de
Grundlæggende Social- og Sundhedsuddannelser, Foreningen af
Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Danske Regioner, KL, Danmarks
Vejlederforening v/Per Rye, Arbejdsgivernes Elevrefusion, Danmarks
Evalueringsinstitut, Datatilsynet, Konkurrencestyrelsen,
Rigsrevisionen, SU-styrelsen og UNI-C.
Lovforslaget er endvidere offentligt
tilgængeligt på høringsportalen ( www.borger.dk ).
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der foreslås en nyaffattelse af § 2,
der dels forenkler bestemmelsen, dels sikrer, at institutionerne
vil kunne beregne og opkræve betaling af tilskud eller
bevilling hos anden aktør. Forslaget indebærer ikke
realitetsændringer udover, at institutionerne kan
opkræve betalingen svarende til de statslige tilskud og
bevillinger hos anden aktør, og der i forbindelse hermed
fastsættes regler om procedurer i forbindelse med anden
aktørs betaling, herunder betalingsfrister.
Til § 2, stk. 1
Bestemmelsen erstatter gældende § 2,
stk. 1, 1. og 2. pkt.
Som hidtil vil uddannelsesinstitutioner, der er
berettigede til at modtage tilskud eller bevilling fra
Undervisningsministeriet, skulle beregne og opkræve betaling
af tilskud eller bevilling for personer, der som led i aktivering,
revalidering mv. er i uddannelse. Betalingen af tilskud eller
bevilling sker som hidtil på grundlag af antal
årselever eller studenterårsværk efter de
takster, der er fastsat i finansloven for de pågældende
uddannelser i det pågældende år. Der vil på
finansloven som hidtil kunne være fastsat differentierede
takster for tilskuddene. Opkrævningen sker hos staten i
jobcenteret, kommunen eller anden aktør.
For de tidligere amtskommunale
uddannelsesinstitutioner (gymnasier, hf-kurser, studenterkurser,
voksenuddannelsescentre, social- og sundhedsskoler samt sygepleje-
og radiografskoler), vil undervisningsministeren som hidtil i
overgangsperioden, indtil de overgår til
taxameterfinansiering, fastsætte priserne for aktivering,
revalidering m.v. på de pågældende institutioner
på grundlag af de faktiske udgifter.
Til § 2, stk. 2
Bestemmelsen erstatter gældende § 2,
stk. 1, 3. og 4. pkt.
For alle institutioner omfattet af
Undervisningsministeriets momskompensationsordning for selvejende
institutioner, dvs. institutioner omfattet af lov om Centre for
Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for
videregående uddannelser m.v., lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., vil det
som hidtil være taksterne eksklusive tilskud til udgifter til
ikke-fradragsberettiget købsmoms, som skal betales. Det vil
også gælde institutioner under Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling omfattet af lov om universiteter
(universitetsloven). For statsinstitutioner omfattet af den
statslige momsrefusionsordning vil det tilsvarende være
taksterne eksklusive tilskud til udgifter til
ikke-fradragsberettiget købsmoms, som skal betales.
For alle øvrige selvejende institutioner
på Undervisningsministeriets ressortområde, dvs.
institutioner omfattet af lov om friskoler og private grundskoler
m.v., lov om produktionsskoler, lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler) og lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og
kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser), vil det
som hidtil være taksterne inklusive tilskud til udgifter til
ikke-fradragsberettiget købsmoms, der skal betales.
Til § 2, stk. 3
Det følger af gældende § 4,
stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1393 af 12. december 2006 om
betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., at proceduren for
betalingen aftales mellem uddannelsesinstitutionen og staten i
jobcenteret eller opholdskommunen. Det foreslås, at dette
skal fremgå direkte af loven for at understrege, at
påbegyndelse af et uddannelsesforløb omfattet af loven
forudsætter, at der er indgået en aftale om
betalingsproceduren mellem staten i jobcenteret, kommunen eller den
anden aktør.
Til § 2, stk. 4
Bestemmelsen erstatter gældende § 2,
stk. 2, dog er bemyndigelsen til at fastsætte regler om
tilmelding flyttet til § 4, stk. 2, jf. forslagets § 1,
nr. 3.
Undervisningsministeren fastsætter efter
aftale med beskæftigelsesministeren som hidtil regler om
administration af ordningen, herunder om beregning og
opkrævning af betaling samt om offentliggørelse af
taksterne.
Der vil som hidtil blive fastsat regler om, at
beregningen sker ud fra samtlige de takster, der er fastsat for det
pågældende finansår for uddannelsen, og at
opgørelsen af årselever eller årsstuderende sker
efter de samme regler, som gælder for ordinære
årselever eller årsstuderende.
Med hensyn til betalingsfristen fastsættes
den efter gældende regler af uddannelsesinstitutionen til en
måned for staten i jobcenteret eller kommunen. Dette
påtænkes at fortsætte uændret, men for
anden aktør vil der kunne fastsættes regler, der
fastlægger, hvornår institutionen senest skal
opkræve betalingen, herunder at der eventuelt skal
kræves forudbetaling. Hvis det efterfølgende viser
sig, at forløbet, hvis det havde været et
ordinært forløb, ikke ville have udløst
statstilskud, må institutionen foretage tilbagebetaling. Det
er et generelt princip, at der ikke betales renter ved regulering
af statstilskud på Undervisningsministeriets område,
hvorfor en anden aktør i den situation ikke vil kunne
kræve forrentning af beløbet. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 3.2.,
punkt A.
Det foreslås, at der kan fastsættes
regler om uddannelsesinstitutionens pligt til at foretage
underretning af staten i jobcenteret eller kommunen, hvis anden
aktør ikke betaler tilskud mv. eller overholder en aftalt
betalingsprocedure.
Taksterne vil som hidtil blive offentliggjort
på Undervisningsministeriets hjemmeside i takstkataloget.
Til § 2, stk. 5
Bestemmelsen svarer til gældende § 2,
stk. 3.
Til nr. 2
Arbejdsgivernes Elevrefusion afholder ikke
længere udgifter til skolepraktik, jf. lov nr. 1228 af 27.
december 2003, hvorefter udgifter til skolepraktik i
erhvervsuddannelserne finansieres af Undervisningsministeriet via
statstilskud. Det foreslås derfor, at bestemmelsen
ophæves.
Hvis aktiverede, revalidender mv. sendes i
uddannelsesforløb, hvori der indgår skolepraktik, vil
uddannelsesinstitutionen skulle opkræve betaling herfor i
overensstemmelse med betalingsloven.
Til nr. 3
Der foreslås en nyaffattelse af § 4,
hvorved tilmelding til uddannelsesforløb i henhold til
betalingsloven udover af staten i jobcenteret og kommunen kan
foretages af andre aktører, der af staten i jobcenteret
eller kommunen har fået overladt at udføre opgaver
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Til § 4, stk. 1
Forslaget indebærer ikke ændringer
for staten i jobcenteret og kommunen med hensyn til tilmelding. Ved
kommunen forstås den kommune, der har ansvaret for
aktivering, revalidering mv. for den pågældende.
Forslaget indebærer, at efter regler
fastsat af undervisningsministeren efter forhandling med
beskæftigelsesministeren, vil anden aktør have samme
adgang til at foretage tilmelding til uddannelsesforløb for
personer omfattet af § 1, stk. 2, i betalingsloven.
Der vil endvidere skulle fastsættes regler
om, at Arbejdsmarkedsstyrelsen skal oprette og drive et
»anden aktør-katalog« på internettet over
de andre aktører, der er omfattet af ordningen. Kataloget
vil endvidere skulle indeholde oplysninger om aktøren,
herunder adresse, CVR-nummer mv. vedrørende den
pågældende aktør.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.
Til § 4, stk. 2
Ved tilmeldingen skal staten i jobcenteret,
kommunen eller anden aktør udfylde en tilmeldingsblanket,
der bl.a. skal indeholde oplysninger om staten i jobcenteret,
kommunen eller anden aktør samt navn og personnummer
på den uddannelsessøgende og oplysning om, hvilke
bestemmelser i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
vedkommende er omfattet af. Hvilken uddannelsesaktivitet, der er
tilmeldt til og dens længde, skal ligeledes fremgå af
blanketten. Endvidere skal det fremgå af blanketten, hvilken
myndighed en anden aktør handler på vegne af, herunder
hvortil der skal rettes henvendelse, hvis aktøren ikke
betaler tilskud eller overholder betalingsproceduren. Hvis en
institution på grund af fejlagtige oplysninger om myndigheden
ikke kan komme i kontakt med myndigheden, vil institutionen kunne
rette henvendelse til Arbejdsmarkedsstyrelsen, der vil kunne
oplyse, hvilken myndighed, der har ansvaret for de berørte
ledige mv.
Det er staten i jobcenteret og
kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for, at anden aktør
ikke undlader at tilmelde personer omfattet af betalingsloven som
uddannelsessøgende under aktivering, revalidering mv. og
dermed omfattet af betalingsforpligtelsen efter loven. Hvis en
anden aktør ikke foretager tilmelding, er det staten i
jobcenteret eller kommunalbestyrelsens ansvar at følge op
herpå, herunder at betale tilskud eller bevilling til
uddannelsesforløbet i overensstemmelse med
betalingsloven.
Undervisningsministeren vil som hidtil efter
forhandling med beskæftigelsesministeren fastsætte
regler om tilmelding, herunder udarbejde en standardblanket med de
oplysninger, som uddannelsesinstitutionen skal have ved tilmelding.
Af hensyn til uddannelsesinstitutionernes administration vil det
blive fastsat, at institutionerne vil kunne kræve af staten i
jobcenteret, kommunen eller anden aktør, at
standardblanketten bruges ved tilmelding.
Med hensyn til opkrævningen af betalingen
af tilskud eller bevilling aftales proceduren herfor mellem
uddannelsesinstitutionen og staten i jobcenteret, kommunen eller
anden aktør, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 1,
ad § 2, stk. 3. Det er hensigten, at proceduren fremover vil
kunne anføres på blanketten.
Til nr. 4
Lovforslaget indebærer, at andre
aktører får mulighed for at foretage tilmelding og
betaling af tilskud mv. i henhold til betalingsloven. Da andre
aktører er private virksomheder, er der ikke i de
tilfælde, hvor tilskud mv. betales af andre aktører,
samme sikkerhed, som når tilskuddene udbetales af offentlige
myndigheder.
Det foreslås derfor, at staten i
jobcenteret eller kommunen efter regler fastsat af
undervisningsministeren efter forhandling med
beskæftigelsesministeren skal betale tilskud eller
bevillinger vedrørende uddannelsesforløb, der
igangsættes af anden aktør, hvis den anden
aktør ikke opfylder sin forpligtelse hertil.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2., punkt B. og C.
Til nr. 5
Det foreslås, at andre aktører har
samme pligt til at give Undervisningsministeriet og
Beskæftigelsesministeriet de oplysninger, der er
nødvendige til administration af ordningen, som
kommunalbestyrelsen og uddannelsesinstitutionerne.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2007. Uddannelsesforløb, hvor der er foretaget
tilmelding før den 1. juli 2007 af staten i jobcenteret
eller en kommune, berøres ikke af ændringer, idet
bestemmelserne om beregning og opkrævning af betalingen for
tilskud eller bevilling ikke ændres.
Til stk. 2
Det foreslås, at den foreslåede
§ 4, jf. forslagets § 1, nr. 3, tages op til revision i
folketingsåret 2009-10.
Arbejdsmarkedsstyrelsen vil i 2008
gennemføre en evaluering af brugen af andre aktører i
beskæftigelsesindsatsen. Der vil som led heri blive indsamlet
data om andre aktørers brug af uddannelsesaktivering og
eventuel manglende overholdelse af vilkårene herfor.
Undervisningsministeriet vil i fortsættelse heraf evaluere
uddannelsesinstitutionernes erfaringer med andre aktører.
Der vil som led heri eventuelt blive foretaget en
undersøgelse af, hvorvidt uddannelsesinstitutionerne
fejlagtigt indberetter personer, hvis uddannelsesforløb skal
finansieres med tilskud mv. i henhold til betalingsloven, som
ordinære elever eller studerende og således i stedet
for at opkræve betaling af tilskud mv. får udbetalt
almindelige statstilskud, hvorved Undervisningsministeriet har
finansieret den pågældende uddannelse.
Bilag 1
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr.
1166 af 27. november 2006, foretages følgende
ændringer: |
| | |
| | 1. § 2
affattes således: |
| | |
§ 2. De
uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage
tilskud eller bevillinger fra Undervisningsministeriet, beregner og
opkræver betalingen hos staten i jobcenteret og kommunerne
på grundlag af antal årselever og
studenterårsværk under uddannelse efter denne lov efter
de takster, der er fastsat i finansloven for de
pågældende uddannelser i de pågældende
år for de pågældende institutioner. For andre
institutioner, der finansieres af Undervisningsministeriet,
beregner ministeriet en takst pr. årselev, der kan
fastsættes på grundlag af de faktiske udgifter, der er
forbundet med ordningen. | | »§ 2. De
uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage
tilskud eller bevillinger fra Undervisningsministeriet, beregner og
opkræver betalingen af tilskud eller bevilling til uddannelse
af de personer, der er nævnt i § 1, stk. 2, hos staten i
jobcenteret, kommunen og anden aktør, jf. § 4, stk. 1,
på grundlag af antal årselever og
studenterårsværk efter de takster, jf. stk. 2, der er
fastsat i finansloven for de pågældende uddannelser i
de pågældende år for de pågældende
institutioner. For andre institutioner, der finansieres af
Undervisningsministeriet, beregner ministeriet en takst pr.
årselev, der fastsættes på grundlag af de
faktiske udgifter, der er forbundet med ordningen. |
Staten i jobcenteret og kommunerne betaler
til institutioner, der er godkendte efter lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v., efter takster eksklusive tilskud til udgifter til
betaling af afgifter i henhold til momsloven, som efter momsloven
ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af
afgiftstilsvaret (ikkefradragsberettiget købsmoms). For
institutioner under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, der modtager tilskud fra Undervisningsministeriet,
betales efter takster eksklusive tilskud til udgifter til
ikkefradragsberettiget købsmoms. | | Stk. 2. Betaling efter stk. 1 sker
efter takster eksklusive tilskud til udgifter til
ikke-fradragsberettiget købsmoms, når betalingen skal
ske til statsinstitutioner eller selvejende
uddannelsesinstitutioner, som staten skal yde kompensation til for
udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som
efter momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds
opgørelse af afgiftstilsvaret (ikke-fradragsberettiget
købsmoms). Til øvrige selvejende institutioner ydes
betalingen efter stk. 1 efter takster inklusive tilskud til
udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms. |
| | Stk. 3. Påbegyndelse af et
uddannelsesforløb forudsætter, at der er indgået
aftale om proceduren for betalingen mellem uddannelsesinstitutionen
og staten i jobcenteret, kommunen eller anden aktør, jf.
§ 4, stk. 1. |
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
efter aftale med beskæftigelsesministeren fastsætte
regler om administration af ordningen, herunder om tilmelding,
beregning og opkrævning af betaling samt om
offentliggørelse af taksterne, jf. stk. 1. | | Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren
regler om administrationen af ordningen, herunder om beregning,
opkrævning af betaling og betalingsfrister,
offentliggørelse af taksterne samt uddannelsesinstitutionens
underretning af staten i jobcenteret eller kommunen ved anden
aktørs manglende betaling. |
Stk. 3. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om kompensationen for
institutionernes udgifter til ikkefradragsberettinget
købsmoms. | | Stk. 5. Undervisningsministeren
fastsætter regler om kompensation for institutionernes
udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms.« |
| | |
§ 3.
Bestemmelserne i §§ 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse
for de udgifter til skolepraktik, jf. § 19 b, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, som Arbejdsgivernes Elevrefusion afholder
efter § 13 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion. | | 2. § 3
ophæves. |
| | |
| | 3. § 4
affattes således: |
| | |
§ 4. Ved
tilmelding og ophør af uddannelsesforløbet skal
staten i jobcenteret eller opholdskommunen udfylde en blanket for
uddannelsessøgende efter denne lov og aflevere den til
uddannelsesinstitutionen. Staten i jobcenteret og
kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at tilmelding som
uddannelsessøgende efter denne lov finder sted.
Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med
beskæftigelsesministeren nærmere regler om indholdet af
blanketten, herunder at den uddannelsessøgendes personnummer
skal oplyses. | | »§ 4.
Tilmelding til uddannelsesforløb for personer omfattet af
§ 1, stk. 2, foretages af staten i jobcenteret eller kommunen.
Tilmelding kan endvidere foretages af en anden aktør, som af
staten i jobcenteret eller kommunen har fået overladt at
udføre opgaver efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som efter regler fastsat af
undervisningsministeren efter aftale med
beskæftigelsesministeren har adgang hertil. Stk. 2. Ved tilmelding til
uddannelsesforløbet skal der for uddannelsessøgende
efter denne lov udfyldes en blanket, der afleveres til
uddannelsesinstitutionen. Staten i jobcenteret og
kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at tilmelding som
uddannelsessøgende efter denne lov finder sted.
Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med
beskæftigelsesministeren regler om tilmelding og blankettens
indhold, herunder at den uddannelsessøgendes personnummer
skal oplyses.« |
| | |
| | 4. Efter § 4
indsættes: |
| | |
| | »§ 4 a.
Staten i jobcenteret og kommunen betaler efter regler fastsat af
undervisningsministeren efter forhandling med
beskæftigelsesministeren de i § 2, stk. 1, nævnte
tilskud eller bevillinger vedrørende
uddannelsesforløb, der igangsættes af anden
aktør omfattet af § 4, stk. 1, hvis den anden
aktør ikke opfylder sin forpligtelse hertil efter loven
eller regler fastsat i medfør heraf.« |
| | |
§ 7.
Kommunalbestyrelsen og uddannelsesinstitutionerne har pligt til at
give Undervisningsministeriet og Beskæftigelsesministeriet
alle oplysninger, der er nødvendige for administrationen af
ordningen. | | 5. I § 7
indsættes efter »Kommunalbestyrelsen«: »,
anden aktør, jf. § 4, stk. 1,«. |
| | |