L 209 Forslag til lov om ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.

(Andre aktørers inddragelse i beskæftigelsesindsatsen).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 12-04-2007

Fremsat: 12-04-2007

Lovforslag som fremsat

20061_l209_som_fremsat (html)

L 209 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.. (Andre aktørers inddragelse i beskæftigelsesindsatsen).

Fremsat den 12. april 2007 af undervisningsministeren (Bertel Haarder)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.

(Andre aktørers inddragelse i beskæftigelsesindsatsen)

 

§ 1

I lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 1166 af 27. november 2006, foretages følgende ændringer:

1. § 2 affattes således:

»§ 2. De uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage tilskud eller bevillinger fra Undervisningsministeriet, beregner og opkræver betalingen af tilskud eller bevilling til uddannelse af de personer, der er nævnt i § 1, stk. 2, hos staten i jobcenteret, kommunen og anden aktør, jf. § 4, stk. 1, på grundlag af antal årselever og studenterårsværk efter de takster, jf. stk. 2, der er fastsat i finansloven for de pågældende uddannelser i de pågældende år for de pågældende institutioner. For andre institutioner, der finansieres af Undervisningsministeriet, beregner ministeriet en takst pr. årselev, der fastsættes på grundlag af de faktiske udgifter, der er forbundet med ordningen.

Stk. 2. Betaling efter stk. 1 sker efter takster eksklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms, når betalingen skal ske til statsinstitutioner eller selvejende uddannelsesinstitutioner, som staten skal yde kompensation til for udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret (ikke-fradragsberettiget købsmoms). Til øvrige selvejende institutioner ydes betalingen efter stk. 1 efter takster inklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms.

Stk. 3. Påbegyndelse af et uddannelsesforløb forudsætter, at der er indgået aftale om proceduren for betalingen mellem uddannelsesinstitutionen og staten i jobcenteret, kommunen eller anden aktør, jf. § 4, stk. 1.

Stk. 4. Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren regler om administrationen af ordningen, herunder om beregning, opkrævning af betaling og betalingsfrister, offentliggørelse af taksterne samt uddannelsesinstitutionens underretning af staten i jobcenteret eller kommunen ved anden aktørs manglende betaling.

Stk. 5. Undervisningsministeren fastsætter regler om kompensation for institutionernes udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms.«

2. § 3 ophæves.

3. § 4 affattes således:

»§ 4. Tilmelding til uddannelsesforløb for personer omfattet af § 1, stk. 2, foretages af staten i jobcenteret eller kommunen. Tilmelding kan endvidere foretages af en anden aktør, som af staten i jobcenteret eller kommunen har fået overladt at udføre opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som efter regler fastsat af undervisningsministeren efter aftale med beskæftigelsesministeren har adgang hertil.

Stk. 2. Ved tilmelding til uddannelsesforløbet skal der for uddannelsessøgende efter denne lov udfyldes en blanket, der afleveres til uddannelsesinstitutionen. Staten i jobcenteret og kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at tilmelding som uddannelsessøgende efter denne lov finder sted. Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren regler om tilmelding og blankettens indhold, herunder at den uddannelsessøgendes personnummer skal oplyses.«

4. Efter § 4 indsættes:

»§ 4 a. Staten i jobcenteret og kommunen betaler efter regler fastsat af undervisningsministeren efter forhandling med beskæftigelsesministeren de i § 2, stk. 1, nævnte tilskud eller bevillinger vedrørende uddannelsesforløb, der igangsættes af anden aktør omfattet af § 4, stk. 1, hvis den anden aktør ikke opfylder sin forpligtelse hertil efter loven eller regler fastsat i medfør heraf.«

5. I § 7 indsættes efter »Kommunalbestyrelsen«: », anden aktør, jf. § 4, stk. 1,«.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2007.

Stk. 2. § 4 i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, tages op til revision i folketingsåret 2009-10.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

1.1. Lovforslagets formål

Lovforslaget skal ses i sammenhæng med aftalen om »Flere i arbejde«, der som et element har, at andre aktører skal inddrages i hele den beskæftigelsespolitiske indsats. Reformen af beskæftigelsespolitikken blev aftalt mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristeligt Folkeparti.

Lovforslaget skaber det overordnede grundlag for, at andre aktører, der varetager opgaver som led i den aktive beskæftigelsesindsats efter aftale med staten i jobcenteret eller kommunen, har de samme muligheder som staten i jobcenteret og kommunerne med hensyn til at bruge uddannelsesaktiviteter som led i indsatsen. Samtidig skal det sikres, at uddannelsesinstitutionerne modtager de tilskud mv. for uddannelsen, som de i henhold til lovgivningen er berettiget til.

Lovforslaget skal skabe rammerne for, at andre aktører, der varetager opgaver som led i den aktive beskæftigelsesindsats efter aftale med staten i jobcenteret eller kommunen, kan bruge uddannelse som led i beskæftigelsesindsatsen på samme vis som staten i jobcenteret eller kommunen.

Reglerne for staten i jobcenteret og kommuners tilmelding og betaling fortsætter uændret.

1.2. Baggrunden for lovforslaget

Ved lovgivningen i forbindelse med reformen »Flere i arbejde« fra 2003 er det blevet muligt at inddrage andre aktører i hele den beskæftigelsespolitiske indsats. Reformen sikrer en forbedret og mere sammenhængende beskæftigelsespolitik, hvor indsatsen for den enkelte sættes i centrum og med ét enstrenget arbejdsmarkedssystem og én fælles indgang for alle ledige.

Andre aktører kan som led i »Flere i arbejde« inddrages i hele beskæftigelsesindsatsen: I kontaktforløb, formidlingsarbejdet og gennemførelsen af arbejdsmarkedsrettede tilbud. Der er løbende sket en målretning af brugen af andre aktører. Beskæftigelsesministerens handlingsplan fra 2005 for brugen af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen indebærer, at andre aktører, der varetager opgaver for staten, altid varetager hele beskæftigelsesindsatsen over for den ledige (sammenhængende forløb). Aktørerne aflønnes på grundlag af de resultater, de opnår med de ledige, og de skal selv afholde alle udgifter til indsatsen for de ledige. Indgår der aktivering, fx uddannelsesaktiviteter, iværksætter aktøren selv aktiviteten og afholder selv udgiften til aktiviteten. Det er derfor afgørende, at andre aktører har de samme muligheder for at iværksætte uddannelsesaktiviteter som staten i jobcenteret eller kommunen.

I det nye beskæftigelsessystem, som er etableret pr. 1. januar 2007, vil andre aktører på samme måde som hidtil blive inddraget i beskæftigelsesindsatsen. Det vil være staten i jobcenteret eller kommunen, som inddrager andre aktører, og som derfor gennemfører udbudsforretninger eller indgår delaftaler. Endvidere gennemføres statslige rammeudbud for målgrupper med særlige problemer i forhold til arbejdsmarkedet, og som er spredt på tværs af jobcentre og kræver en specialiseret indsats. Sidstnævnte gennemføres af beskæftigelsesregionerne.

Der er på denne baggrund fastsat regler i bekendtgørelse nr. 57 af 2. februar 2005 om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, der trådte i kraft 1. januar 2007. Der er fastsat regler, der kan lette gennemførelsen af fælles udbudsforretninger og skabe større gennemsigtighed på markedet for andre aktører, bl.a. ved fælles betingelser for rammeaftaler. Herudover er der fastsat regler om, at stat og kommune i jobcentrene kan samarbejde med hinanden om fælles anvendelse af andre aktører, og at jobcentrene skal stille deres rammeaftaler til rådighed for andre jobcentre i samme beskæftigelsesregion.

Andre aktører er typisk private firmaer, faglige organisationer og selvejende institutioner.

2. Gældende ret

Som led i finanslovaftalen for 1999 blev det besluttet at gennemføre en finansieringsomlægning på aktiveringsområdet. Herefter skulle udgiften til tilskuddene mv. for forsikrede og ikke-forsikrede ledige afholdes af den aktiverende myndighed, dvs. AF eller kommunen. Hensigten hermed var at opnå parallelitet mellem aktiveringsansvar og finansieringsansvar, og at den aktiverende myndighed ved finansieringsomlægningen blev ansporet til at se på relevansen af en uddannelse eller aktivitet frem for på, hvem der afholdt udgiften hertil. Finansieringsomlægningen indebærer, at det er kommunerne og staten i jobcentret (tidligere AF), der tilskudsfinansierer uddannelse af personer i aktivering mv. i henhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der henhører under beskæftigelsesministeren.

Ved lov nr. 564 af 9. juni 2006 er finansieringsordningen med virkning fra 1. januar 2007 udvidet med personer under revalidering. Loven er gennemført som led i aftalen "Flere i arbejde" fra efteråret 2002. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 203 (fremsat 29. marts 2006), at finansieringsomlægningen vedrørende revalidender har til formål at sikre forenkling og parallelitet, idet kommunerne fremover skal betale tilskuddene med statslig refusion for uddannelse i forbindelse med revalidering på samme måde, som de hidtil havde betalt for de øvrige driftsudgifter til den aktive beskæftigelsesindsats.

Som følge af finansieringsomlægningen er fra Undervisningsministeriets ramme i 2000 overført 961 mio. kr. til det daværende Arbejdsministerium og til kommunerne via bloktilskuddet, og for revalidender er der med virkning fra 1. januar 2007 yderligere overført 408 mio. kr. til Beskæftigelsesministeriet og kommunerne til kompensation for udgifterne til uddannelser for revalidender. Staten i jobcenteret og kommunerne har således modtaget fuld økonomisk kompensation for forpligtelsen til at yde tilskud mv. ved brug af uddannelsessystemet.

Ved lov nr. 565 af 9. juni 2006 fik fleksjobvisiterede ret til 6 ugers selvvalgte uddannelse med virkning fra 1. juli 2007. Udgifterne hertil afholdes af kommunerne med refusion fra staten. Uddannelse i forbindelse med fleksjobvisiteredes ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse blev derfor omfattet af lov om betaling for uddannelse i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.

Finansieringsomlægningen er en omlægning af, hvilke myndigheder der afholder udgiften til tilskud eller bevilling til ordinær uddannelse for de personer, der er omfattet af lov om betaling for uddannelse i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (betalingsloven). Uddannelsesinstitutionerne berøres ikke af omlægningen udover, at de ikke får udbetalt statstilskud fra Undervisningsministeriet for de pågældende elever eller studerende, men skal opkræve et beløb svarende til statstilskuddet hos staten i jobcenteret eller kommunen.

3. Lovforslagets indhold

3.1. Hvilke andre aktører omfattes af adgangen til at foretage tilmelding og betaling i henhold til lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.

Det foreslås, at undervisningsministeren efter aftale med beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, hvilke andre aktører der kan tilmelde til og betale tilskuddene mv. til uddannelse i henhold til betalingsloven. Andre aktører, der omfattes af reglerne, vil få den samme adgang og pligt til at foretage tilmelding og forpligtelse til at betale tilskuddene mv., som staten i jobcenteret og kommunerne har. Øvrige andre aktører, der ikke omfattes af reglerne, vil skulle have staten i jobcenteret eller kommunen til at foretage tilmelding og betaling af tilskud mv. til uddannelsesinstitutionen.

For andre aktører, der får adgang til at foretage tilmelding og betaling af tilskud mv. i henhold til betalingsloven, vil der blive stillet krav om, at der i den aftale, de har med staten i jobcenteret eller kommunen, indgår som et vilkår, at aktøren skal overholde betalingsloven, herunder:

€" Ved brug af uddannelsesaktiviteter for personer omfattet af betalingsloven tilmelder dem og betaler tilskud mv. på den i loven fastsatte måde.

€" Overholder den procedure og de betalingsfrister, der er for betaling af tilskud mv. for uddannelsesforløb omfattet af betalingsloven.

Beskæftigelsesministeren vil efter drøftelse med undervisningsministeren i medfør af § 4 c, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fastsætte regler, hvorefter ovenstående vilkår skal indgå i nye rammeaftaler med andre aktører.

Hvis aktøren ikke overholder vilkårene, vil der foreligge delvis misligholdelse af aftalen med staten i jobcenteret eller kommunen med hensyn til de pågældende aktiverede, revalidender m.fl., der berøres af aktørens manglende betaling af tilskud mv., hvilket staten i jobcenteret eller kommunen må forudsættes at følge op på. Staten i jobcenteret og kommunen vil kunne foretage modregning i andre aktørers tilgodehavender efter de almindelige modregningsregler.

Med hensyn til de rammeaftaler, der allerede er indgået af Arbejdsmarkedsstyrelsen og beskæftigelsesregionerne, hvori ovenstående vilkår ikke indgår, vil de kunne omfattes af en overgangsordning under forudsætning af, at Arbejdsmarkedsstyrelsen følger aktørerne nøje og præciserer vilkårene for tilmelding og betaling i henhold til betalingsloven for dem. Arbejdsmarkedsstyrelsen og beskæftigelsesregionerne vil ved eventuelle ændringer af aftalerne søge ovenstående vilkår indarbejdet.

Med henblik på at uddannelsesinstitutionerne ved tilmeldingen kan kontrollere, at aktøren har adgang til at foretage tilmelding og betaling i henhold til betalingsloven, vil der blive etableret et »anden aktør-katalog« på internettet, der skal oprettes og drives af Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Endvidere vil andre aktørers overholdelse af deres forpligtelser med hensyn til betaling af tilskud mv. til uddannelsesinstitutionerne i 2007 og 2008 indgå i statens skærpede tilsyn med aktørerne.

3.2. Sikring af uddannelsesinstitutionernes krav på at modtage tilskud mv. for uddannelse, hvor tilmeldingen er foretaget af anden aktør

Det er centralt, at det sikres, at uddannelsesinstitutionerne ikke mister betalingen af statstilskud mv. som følge af anden aktørs inddragelse i beskæftigelsesindsatsen. Det foreslås derfor, at der kan fastsættes regler, hvorefter staten i jobcenteret eller kommunen betaler for uddannelsesaktiviteter, der igangsættes af anden aktør, hvis institutionerne har overholdt procedurer for opkrævningen af betalingen i forbindelse med disse forløb.

A) Uddannelsesinstitutionens aftale med anden aktør om betalingsproceduren, herunder betalingsfrist

Proceduren for betaling, herunder betalingsfrister, skal aftales mellem uddannelsesinstitutionen og anden aktør ved tilmeldingen til uddannelsesforløbet. Påbegyndelse af et uddannelsesforløb, der er omfattet af loven, forudsætter, at der er indgået en aftale herom. Der vil i medfør af den foreslåede § 2, stk. 4, jf. bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 1, kunne fastsættes regler, der fastlægger, hvornår aktøren har betalingsfrist for betalingen af tilskud mv. Der vil ikke være noget til hinder for, at der aftales forudbetaling og ved kortere uddannelsesforløb vil det kunne fastsættes, at der skal kræves forudbetaling.

B) Anden aktørs manglende betaling vedrørende igangværende uddannelsesforløb

Uddannelsesinstitutionerne vil, hvis aktøren ikke overholder den procedure og de betalingsfrister, der er for betaling af tilskud mv. for uddannelsesforløb omfattet af betalingsloven, skulle rette henvendelse til staten i jobcenteret eller kommunen om den manglende betaling med henblik på, at staten i jobcenteret eller kommunen retter henvendelse til aktøren herom og sikrer sig dokumentation for, at aktøren betaler. Ved igangværende uddannelsesforløb, der berøres af aktørens manglende betaling af tilskud mv., vil staten i jobcenteret eller kommunen skulle tage de pågældende aktiverede, revalidender m.fl. ud af forløbet hos aktøren, hvis aktøren ikke dokumenterer, at betalingen er sket inden for en kortere frist. Det vil betyde, at staten i jobcenteret eller kommunen overtager ansvaret for de berørtes beskæftigelsesindsats, herunder betalingsforpligtelse for de igangsatte uddannelsesforløb.

C) Staten i jobcenteret og kommunen betaler uddannelsesinstitutionen ved anden aktørs manglende betaling.

Hvis anden aktørs manglende betaling vedrører uddannelsesforløb, hvor der ikke er krævet forudbetaling, og forløbet er afsluttet, herunder hvis den uddannelsessøgende har afbrudt forløbet før forløbets planlagte afslutning, vil staten i jobcenteret og kommunen hæfte for den manglende betaling under forudsætning af, at institutionen har opkrævet beløbet hos den anden aktør, og den har foretaget rimelige rykkerprocedurer hos anden aktør. Ved almindelige rykkerprocedurer forstås, at institutionen efter udløbet af den fastsatte betalingsfrist, ved et anbefalet brev har stillet krav om betaling inden for 2 uger. Det er et generelt princip, at der ikke betales renter ved regulering af statstilskud på Undervisningsministeriets område, hvorfor en institution i den situation ikke vil kunne kræve forrentning af beløbet.

Det vil sikre, at uddannelsesinstitutionerne ikke risikerer at miste det statstilskud, som institutionerne altid har krav på, hvis den anden aktør ikke betaler de tilskud, som institutionen har krav på efter tilskudsbestemmelserne i Undervisningsministeriets lovgivning.

3.3. Kommunikationsplan

Undervisningsministeriet vil orientere uddannelsesinstitutionerne om de ændringer som lovforslaget indebærer.

Staten i jobcenteret, kommunerne og andre aktører vil blive orienteret af Beskæftigelsesministeriet, Arbejdsmarkedsstyrelsen, om ændringer for deres opgavevaretagelse som led i den aktive beskæftigelsesindsats, herunder også om de regler om andre aktører, der fastsættes i medfør af betalingsloven.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.

Forslaget indebærer, at staten i jobcenteret og kommunerne ikke vil skulle bistå andre aktører omfattet af ordningen i forbindelse med tilmelding og betaling af tilskud, men forpligtes til at følge op på henvendelser fra uddannelsesinstitutionerne om manglende betaling fra andre aktører.

Arbejdsmarkedsstyrelsen vil skulle oprette og varetage driften af et »anden aktør-katalog«, hvoraf det fremgår, hvilke aktører der er omfattet af ordningen. Udgifterne herved afholdes inden for Beskæftigelsesministeriets ramme.

Der vil i lov om tillægsbevilling for 2007 ad § 17. Beskæftigelsesministeriet blive indsat en særlig bevilling, hvorefter der kan ske overførsel fra Beskæftigelsesministeriet til uddannelsesinstitutionerne under Undervisningsministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Kulturministeriet efter betalingsloven.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

6. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

8. Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder, organisationer mv.

Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring hos følgende: Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler (B-SOSU), CVU Rektorkollegiet, CVU-Bestyrelsesforening, Danske Landbrugsskoler, Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne i Danmark, Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af forstandere og direktører ved AMU-centrene, Foreningen af Husholdnings- og Håndarbejdsskoler, Foreningen af private gymnasier, studenterkurser og hf-kurser, Foreningen af private gymnasier, studenterkurser og hf-kurser, Foreningen af skoleledere ved tekniske skoler, Foreningen af studenterkursusrektorer v/formand Per Knudsen, Forstanderforeningen for VUC, Forstanderkredsen for Produktionshøjskoler og produktionsskoler, Frie Samarbejdende MVU-institutioner, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes Rektorforening, Interesseorganisationen for handelsskolernes ledelser (HFI), Kulturministeriets rektorer, Lærerseminariernes Bestyrelsesforening, Lærerseminariernes Rektorsamling, Produktionsskoleforeningen, Pædagogseminariernes Bestyrelsesforening, Pædagogseminariernes Rektorforsamling, Rektorkollegiet, SOSU-Lederforeningen, Sygeplejeskolernes Rektorforsamling, VUC Bestyrelsesforening, Akademikernes Centralorganisation (AC), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Landsorganisationen i Danmark (LO), Erhvervsakademirådet, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de gymnasiale uddannelser, Rådet for Erhvervsrettede Voksen- og Efteruddannelse, Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling i Folkeskolen, Rådet for mellemlange Videregående Uddannelser, Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse, Udvalget for de Grundlæggende Social- og Sundhedsuddannelser, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Danske Regioner, KL, Danmarks Vejlederforening v/Per Rye, Arbejdsgivernes Elevrefusion, Danmarks Evalueringsinstitut, Datatilsynet, Konkurrencestyrelsen, Rigsrevisionen, SU-styrelsen og UNI-C.

Lovforslaget er endvidere offentligt tilgængeligt på høringsportalen ( www.borger.dk ).

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/ mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Der foreslås en nyaffattelse af § 2, der dels forenkler bestemmelsen, dels sikrer, at institutionerne vil kunne beregne og opkræve betaling af tilskud eller bevilling hos anden aktør. Forslaget indebærer ikke realitetsændringer udover, at institutionerne kan opkræve betalingen svarende til de statslige tilskud og bevillinger hos anden aktør, og der i forbindelse hermed fastsættes regler om procedurer i forbindelse med anden aktørs betaling, herunder betalingsfrister.

Til § 2, stk. 1

Bestemmelsen erstatter gældende § 2, stk. 1, 1. og 2. pkt.

Som hidtil vil uddannelsesinstitutioner, der er berettigede til at modtage tilskud eller bevilling fra Undervisningsministeriet, skulle beregne og opkræve betaling af tilskud eller bevilling for personer, der som led i aktivering, revalidering mv. er i uddannelse. Betalingen af tilskud eller bevilling sker som hidtil på grundlag af antal årselever eller studenterårsværk efter de takster, der er fastsat i finansloven for de pågældende uddannelser i det pågældende år. Der vil på finansloven som hidtil kunne være fastsat differentierede takster for tilskuddene. Opkrævningen sker hos staten i jobcenteret, kommunen eller anden aktør.

For de tidligere amtskommunale uddannelsesinstitutioner (gymnasier, hf-kurser, studenterkurser, voksenuddannelsescentre, social- og sundhedsskoler samt sygepleje- og radiografskoler), vil undervisningsministeren som hidtil i overgangsperioden, indtil de overgår til taxameterfinansiering, fastsætte priserne for aktivering, revalidering m.v. på de pågældende institutioner på grundlag af de faktiske udgifter.

Til § 2, stk. 2

Bestemmelsen erstatter gældende § 2, stk. 1, 3. og 4. pkt.

For alle institutioner omfattet af Undervisningsministeriets momskompensationsordning for selvejende institutioner, dvs. institutioner omfattet af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., vil det som hidtil være taksterne eksklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms, som skal betales. Det vil også gælde institutioner under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling omfattet af lov om universiteter (universitetsloven). For statsinstitutioner omfattet af den statslige momsrefusionsordning vil det tilsvarende være taksterne eksklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms, som skal betales.

For alle øvrige selvejende institutioner på Undervisningsministeriets ressortområde, dvs. institutioner omfattet af lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om produktionsskoler, lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler) og lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser), vil det som hidtil være taksterne inklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms, der skal betales.

Til § 2, stk. 3

Det følger af gældende § 4, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1393 af 12. december 2006 om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., at proceduren for betalingen aftales mellem uddannelsesinstitutionen og staten i jobcenteret eller opholdskommunen. Det foreslås, at dette skal fremgå direkte af loven for at understrege, at påbegyndelse af et uddannelsesforløb omfattet af loven forudsætter, at der er indgået en aftale om betalingsproceduren mellem staten i jobcenteret, kommunen eller den anden aktør.

Til § 2, stk. 4

Bestemmelsen erstatter gældende § 2, stk. 2, dog er bemyndigelsen til at fastsætte regler om tilmelding flyttet til § 4, stk. 2, jf. forslagets § 1, nr. 3.

Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren som hidtil regler om administration af ordningen, herunder om beregning og opkrævning af betaling samt om offentliggørelse af taksterne.

Der vil som hidtil blive fastsat regler om, at beregningen sker ud fra samtlige de takster, der er fastsat for det pågældende finansår for uddannelsen, og at opgørelsen af årselever eller årsstuderende sker efter de samme regler, som gælder for ordinære årselever eller årsstuderende.

Med hensyn til betalingsfristen fastsættes den efter gældende regler af uddannelsesinstitutionen til en måned for staten i jobcenteret eller kommunen. Dette påtænkes at fortsætte uændret, men for anden aktør vil der kunne fastsættes regler, der fastlægger, hvornår institutionen senest skal opkræve betalingen, herunder at der eventuelt skal kræves forudbetaling. Hvis det efterfølgende viser sig, at forløbet, hvis det havde været et ordinært forløb, ikke ville have udløst statstilskud, må institutionen foretage tilbagebetaling. Det er et generelt princip, at der ikke betales renter ved regulering af statstilskud på Undervisningsministeriets område, hvorfor en anden aktør i den situation ikke vil kunne kræve forrentning af beløbet. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 3.2., punkt A.

Det foreslås, at der kan fastsættes regler om uddannelsesinstitutionens pligt til at foretage underretning af staten i jobcenteret eller kommunen, hvis anden aktør ikke betaler tilskud mv. eller overholder en aftalt betalingsprocedure.

Taksterne vil som hidtil blive offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside i takstkataloget.

Til § 2, stk. 5

Bestemmelsen svarer til gældende § 2, stk. 3.

Til nr. 2

Arbejdsgivernes Elevrefusion afholder ikke længere udgifter til skolepraktik, jf. lov nr. 1228 af 27. december 2003, hvorefter udgifter til skolepraktik i erhvervsuddannelserne finansieres af Undervisningsministeriet via statstilskud. Det foreslås derfor, at bestemmelsen ophæves.

Hvis aktiverede, revalidender mv. sendes i uddannelsesforløb, hvori der indgår skolepraktik, vil uddannelsesinstitutionen skulle opkræve betaling herfor i overensstemmelse med betalingsloven.

Til nr. 3

Der foreslås en nyaffattelse af § 4, hvorved tilmelding til uddannelsesforløb i henhold til betalingsloven udover af staten i jobcenteret og kommunen kan foretages af andre aktører, der af staten i jobcenteret eller kommunen har fået overladt at udføre opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Til § 4, stk. 1

Forslaget indebærer ikke ændringer for staten i jobcenteret og kommunen med hensyn til tilmelding. Ved kommunen forstås den kommune, der har ansvaret for aktivering, revalidering mv. for den pågældende.

Forslaget indebærer, at efter regler fastsat af undervisningsministeren efter forhandling med beskæftigelsesministeren, vil anden aktør have samme adgang til at foretage tilmelding til uddannelsesforløb for personer omfattet af § 1, stk. 2, i betalingsloven.

Der vil endvidere skulle fastsættes regler om, at Arbejdsmarkedsstyrelsen skal oprette og drive et »anden aktør-katalog« på internettet over de andre aktører, der er omfattet af ordningen. Kataloget vil endvidere skulle indeholde oplysninger om aktøren, herunder adresse, CVR-nummer mv. vedrørende den pågældende aktør.

Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.

Til § 4, stk. 2

Ved tilmeldingen skal staten i jobcenteret, kommunen eller anden aktør udfylde en tilmeldingsblanket, der bl.a. skal indeholde oplysninger om staten i jobcenteret, kommunen eller anden aktør samt navn og personnummer på den uddannelsessøgende og oplysning om, hvilke bestemmelser i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vedkommende er omfattet af. Hvilken uddannelsesaktivitet, der er tilmeldt til og dens længde, skal ligeledes fremgå af blanketten. Endvidere skal det fremgå af blanketten, hvilken myndighed en anden aktør handler på vegne af, herunder hvortil der skal rettes henvendelse, hvis aktøren ikke betaler tilskud eller overholder betalingsproceduren. Hvis en institution på grund af fejlagtige oplysninger om myndigheden ikke kan komme i kontakt med myndigheden, vil institutionen kunne rette henvendelse til Arbejdsmarkedsstyrelsen, der vil kunne oplyse, hvilken myndighed, der har ansvaret for de berørte ledige mv.

Det er staten i jobcenteret og kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for, at anden aktør ikke undlader at tilmelde personer omfattet af betalingsloven som uddannelsessøgende under aktivering, revalidering mv. og dermed omfattet af betalingsforpligtelsen efter loven. Hvis en anden aktør ikke foretager tilmelding, er det staten i jobcenteret eller kommunalbestyrelsens ansvar at følge op herpå, herunder at betale tilskud eller bevilling til uddannelsesforløbet i overensstemmelse med betalingsloven.

Undervisningsministeren vil som hidtil efter forhandling med beskæftigelsesministeren fastsætte regler om tilmelding, herunder udarbejde en standardblanket med de oplysninger, som uddannelsesinstitutionen skal have ved tilmelding. Af hensyn til uddannelsesinstitutionernes administration vil det blive fastsat, at institutionerne vil kunne kræve af staten i jobcenteret, kommunen eller anden aktør, at standardblanketten bruges ved tilmelding.

Med hensyn til opkrævningen af betalingen af tilskud eller bevilling aftales proceduren herfor mellem uddannelsesinstitutionen og staten i jobcenteret, kommunen eller anden aktør, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 1, ad § 2, stk. 3. Det er hensigten, at proceduren fremover vil kunne anføres på blanketten.

Til nr. 4

Lovforslaget indebærer, at andre aktører får mulighed for at foretage tilmelding og betaling af tilskud mv. i henhold til betalingsloven. Da andre aktører er private virksomheder, er der ikke i de tilfælde, hvor tilskud mv. betales af andre aktører, samme sikkerhed, som når tilskuddene udbetales af offentlige myndigheder.

Det foreslås derfor, at staten i jobcenteret eller kommunen efter regler fastsat af undervisningsministeren efter forhandling med beskæftigelsesministeren skal betale tilskud eller bevillinger vedrørende uddannelsesforløb, der igangsættes af anden aktør, hvis den anden aktør ikke opfylder sin forpligtelse hertil.

Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 3.2., punkt B. og C.

Til nr. 5

Det foreslås, at andre aktører har samme pligt til at give Undervisningsministeriet og Beskæftigelsesministeriet de oplysninger, der er nødvendige til administration af ordningen, som kommunalbestyrelsen og uddannelsesinstitutionerne.

Til § 2

Til stk. 1

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2007. Uddannelsesforløb, hvor der er foretaget tilmelding før den 1. juli 2007 af staten i jobcenteret eller en kommune, berøres ikke af ændringer, idet bestemmelserne om beregning og opkrævning af betalingen for tilskud eller bevilling ikke ændres.

Til stk. 2

Det foreslås, at den foreslåede § 4, jf. forslagets § 1, nr. 3, tages op til revision i folketingsåret 2009-10.

Arbejdsmarkedsstyrelsen vil i 2008 gennemføre en evaluering af brugen af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen. Der vil som led heri blive indsamlet data om andre aktørers brug af uddannelsesaktivering og eventuel manglende overholdelse af vilkårene herfor. Undervisningsministeriet vil i fortsættelse heraf evaluere uddannelsesinstitutionernes erfaringer med andre aktører. Der vil som led heri eventuelt blive foretaget en undersøgelse af, hvorvidt uddannelsesinstitutionerne fejlagtigt indberetter personer, hvis uddannelsesforløb skal finansieres med tilskud mv. i henhold til betalingsloven, som ordinære elever eller studerende og således i stedet for at opkræve betaling af tilskud mv. får udbetalt almindelige statstilskud, hvorved Undervisningsministeriet har finansieret den pågældende uddannelse.


Bilag 1

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

I lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 1166 af 27. november 2006, foretages følgende ændringer:

 

 

 

 

 

1. § 2 affattes således:

 

 

 

§ 2. De uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage tilskud eller bevillinger fra Undervisningsministeriet, beregner og opkræver betalingen hos staten i jobcenteret og kommunerne på grundlag af antal årselever og studenterårsværk under uddannelse efter denne lov efter de takster, der er fastsat i finansloven for de pågældende uddannelser i de pågældende år for de pågældende institutioner. For andre institutioner, der finansieres af Undervisningsministeriet, beregner ministeriet en takst pr. årselev, der kan fastsættes på grundlag af de faktiske udgifter, der er forbundet med ordningen.

 

»§ 2. De uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage tilskud eller bevillinger fra Undervisningsministeriet, beregner og opkræver betalingen af tilskud eller bevilling til uddannelse af de personer, der er nævnt i § 1, stk. 2, hos staten i jobcenteret, kommunen og anden aktør, jf. § 4, stk. 1, på grundlag af antal årselever og studenterårsværk efter de takster, jf. stk. 2, der er fastsat i finansloven for de pågældende uddannelser i de pågældende år for de pågældende institutioner. For andre institutioner, der finansieres af Undervisningsministeriet, beregner ministeriet en takst pr. årselev, der fastsættes på grundlag af de faktiske udgifter, der er forbundet med ordningen.

Staten i jobcenteret og kommunerne betaler til institutioner, der er godkendte efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., efter takster eksklusive tilskud til udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret (ikkefradragsberettiget købsmoms). For institutioner under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, der modtager tilskud fra Undervisningsministeriet, betales efter takster eksklusive tilskud til udgifter til ikkefradragsberettiget købsmoms.

 

Stk. 2. Betaling efter stk. 1 sker efter takster eksklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms, når betalingen skal ske til statsinstitutioner eller selvejende uddannelsesinstitutioner, som staten skal yde kompensation til for udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret (ikke-fradragsberettiget købsmoms). Til øvrige selvejende institutioner ydes betalingen efter stk. 1 efter takster inklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms.

 

 

Stk. 3. Påbegyndelse af et uddannelsesforløb forudsætter, at der er indgået aftale om proceduren for betalingen mellem uddannelsesinstitutionen og staten i jobcenteret, kommunen eller anden aktør, jf. § 4, stk. 1.

Stk. 2. Undervisningsministeren kan efter aftale med beskæftigelsesministeren fastsætte regler om administration af ordningen, herunder om tilmelding, beregning og opkrævning af betaling samt om offentliggørelse af taksterne, jf. stk. 1.

 

Stk. 4. Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren regler om administrationen af ordningen, herunder om beregning, opkrævning af betaling og betalingsfrister, offentliggørelse af taksterne samt uddannelsesinstitutionens underretning af staten i jobcenteret eller kommunen ved anden aktørs manglende betaling.

Stk. 3. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om kompensationen for institutionernes udgifter til ikkefradragsberettinget købsmoms.

 

Stk. 5. Undervisningsministeren fastsætter regler om kompensation for institutionernes udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms.«

 

 

 

§ 3. Bestemmelserne i §§ 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse for de udgifter til skolepraktik, jf. § 19 b, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, som Arbejdsgivernes Elevrefusion afholder efter § 13 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.

 

2. § 3 ophæves.

 

 

 

 

 

3. § 4 affattes således:

 

 

 

§ 4. Ved tilmelding og ophør af uddannelsesforløbet skal staten i jobcenteret eller opholdskommunen udfylde en blanket for uddannelsessøgende efter denne lov og aflevere den til uddannelsesinstitutionen. Staten i jobcenteret og kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at tilmelding som uddannelsessøgende efter denne lov finder sted. Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren nærmere regler om indholdet af blanketten, herunder at den uddannelsessøgendes personnummer skal oplyses.

 

»§ 4. Tilmelding til uddannelsesforløb for personer omfattet af § 1, stk. 2, foretages af staten i jobcenteret eller kommunen. Tilmelding kan endvidere foretages af en anden aktør, som af staten i jobcenteret eller kommunen har fået overladt at udføre opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som efter regler fastsat af undervisningsministeren efter aftale med beskæftigelsesministeren har adgang hertil.

Stk. 2. Ved tilmelding til uddannelsesforløbet skal der for uddannelsessøgende efter denne lov udfyldes en blanket, der afleveres til uddannelsesinstitutionen. Staten i jobcenteret og kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at tilmelding som uddannelsessøgende efter denne lov finder sted. Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren regler om tilmelding og blankettens indhold, herunder at den uddannelsessøgendes personnummer skal oplyses.«

 

 

 

 

 

4. Efter § 4 indsættes:

 

 

 

 

 

»§ 4 a. Staten i jobcenteret og kommunen betaler efter regler fastsat af undervisningsministeren efter forhandling med beskæftigelsesministeren de i § 2, stk. 1, nævnte tilskud eller bevillinger vedrørende uddannelsesforløb, der igangsættes af anden aktør omfattet af § 4, stk. 1, hvis den anden aktør ikke opfylder sin forpligtelse hertil efter loven eller regler fastsat i medfør heraf.«

 

 

 

§ 7. Kommunalbestyrelsen og uddannelsesinstitutionerne har pligt til at give Undervisningsministeriet og Beskæftigelsesministeriet alle oplysninger, der er nødvendige for administrationen af ordningen.

 

5. I § 7 indsættes efter »Kommunalbestyrelsen«: », anden aktør, jf. § 4, stk. 1,«.