L 145 (som fremsat): Forslag til lov om kommuners
afståelse af vandforsyninger og spildevandsforsyninger.
Fremsat den 1. februar 2007 af
miljøministeren (Connie Hedegaard)
Forslag
til
Lov om kommuners afståelse af
vandforsyninger og spildevandsforsyninger
§ 1. Loven
finder anvendelse på kommunale forsyningsvirksomheder,
der
1) indvinder, behandler eller transporterer
ledningsført drikkevand til andre mod betaling, eller som
udelukkende eller overvejende stiller aktiver, der anvendes til
disse formål, til rådighed for andre mod betaling
(vandforsyninger), eller
2) behandler eller transporterer spildevand for
andre mod betaling, eller som udelukkende eller overvejende stiller
aktiver, der anvendes til disse formål, til rådighed
for andre mod betaling (spildevandsforsyninger).
§ 2. Kommuner
registrerer modtagne uddelinger fra forsyningsvirksomheder og
vederlag ved afståelse af ejerandele i
forsyningsvirksomheder, der er eller i perioden efter den 1.
februar 2007 har været omfattet af § 1.
Stk. 2. Kommuner registrerer modtagne
uddelinger fra forsyningsvirksomheder og vederlag ved
afståelse af ejerandele i virksomheder, der direkte eller
indirekte ejer eller i perioden efter den 1. februar 2007 har ejet
ejerandele i forsyningsvirksomheder der er eller i perioden efter
den 1. februar 2007 har været omfattet af § 1,
medmindre uddelingen eller vederlaget er registreret eller samtidig
registreres i medfør af § 37, stk. 1, i lov
om elforsyning eller § 23 l, stk. 1, i lov om
varmeforsyning.
Stk. 3. Kommuner registrerer andre
uddelinger fra forsyningsvirksomheder og vederlag ved
afståelse af ejerandele eller aktiviteter i
forsyningsvirksomheder, der er eller i perioden efter den 1.
februar 2007 har været omfattet af § 1, når
modtageren af uddelingen eller vederlaget er en af kommunen direkte
eller indirekte ejet virksomhed. Er den modtagende virksomhed kun
delvis direkte eller indirekte ejet af kommunen, registrerer
kommunen alene en forholdsmæssig andel af uddelingen eller
vederlaget.
Stk. 4. Selskabsmæssige
omstruktureringer er ikke omfattet af stk. 1-3, når de
ejere, der direkte eller indirekte har ejerandele i de
virksomheder, der berøres af den selskabsmæssige
omstrukturering, ikke opnår andet vederlag i forbindelse
hermed end direkte eller indirekte ejerandele i samme indbyrdes
forhold i den virksomhed eller de virksomheder, der består
efter den selskabsmæssige omstrukturering. Dette er dog
betinget af, at virksomheden eller virksomhederne er omfattet af
stk. 1-3.
§ 3.
Registreringen efter § 2 skal omfatte den dato, hvor
uddelingen eller vederlaget er til rådighed for kommunen
eller virksomheden (rådighedsdatoen), samt beløbets
størrelse.
Stk. 2. Ved afståelser omfattet
af § 2, stk. 1-3, til en fond eller anden selvejende
institution anses afståelsestidspunktet for
rådighedsdato, og der skal efter § 2 registreres et
vederlag, som mindst svarer til markedsværdien af de
pågældende ejerandele.
§ 4. Kommuner
indberetter senest den 1. februar hvert år de registreringer,
som kommunen i det foregående kalenderår har foretaget
efter §§ 2 og 3. Er der ikke foretaget uddelinger,
afståelser eller omstruktureringer afgiver kommunen
erklæring herom. Miljøministeren udpeger den
myndighed, der skal modtage og behandle indberetningerne
(indberetningsmyndigheden).
Stk. 2. Indberetningen skal angive det
samlede beløb, der er blevet til rådighed i det
foregående kalenderår (rådighedsbeløbet),
og skal ledsages af dokumentation for størrelsen af de
registrerede uddelinger og vederlag og for de registrerede
rådighedsdatoer. Endvidere skal indberetningen angive en
beregnet forrentning af rådighedsbeløbet fra de
enkelte rådighedsdatoer og frem til den 1. november i
indberetningsåret. Rentesatsen fastsættes til
Nationalbankens diskonto den 1. januar i indberetningsåret.
Indberetningsmyndigheden kan forlange yderligere dokumentation,
hvis de indberettede oplysninger er utilstrækkelige.
Stk. 3. Ved indberetningen efter
stk. 1 af vederlag ved afståelser omfattet af
§ 2, stk. 1 og 2, kan kommuner fratrække
1) beløb, som allerede har ført til
reduktion i kommunens statstilskud i henhold til § 6,
2) det nettoprovenu, som Energitilsynet har
godkendt eller fastsat i medfør af § 35,
stk. 5, i lov om naturgasforsyning, og som
efterfølgende fører til reduktion af kommunens
statstilskud i henhold til § 35, stk. 6-8, i lov om
naturgasforsyning, og
3) beløb, som i medfør af
§ 37 a, stk. 1 eller 6, i lov om elforsyning eller
§ 23 m, stk. 1 eller 6, i lov om varmeforsyning,
allerede har ført til reduktion i kommunens statstilskud i
henhold til § 37, stk. 10, i lov om elforsyning
eller § 23 l, stk. 10, i lov om varmeforsyning.
§ 5.
Indberetningsmyndigheden træffer afgørelse om,
hvorvidt de indberettede rådighedsbeløb,
rådighedsdatoer, den beregnede forrentning og eventuelle
fradrag efter § 4, stk. 3, kan godkendes. Kan
indberetningsmyndigheden ikke godkende disse, fastsætter
myndigheden rådighedsbeløb, rådighedsdatoer,
beregnet forrentning og størrelsen af eventuelle
fradrag.
§ 6.
Indberetningsmyndigheden giver senest den 1. maj hvert år
Indenrigs- og Sundhedsministeriet meddelelse om de godkendte
rådighedsbeløb inklusive beregnet forrentning og med
eventuelle fradrag. Indenrigs- og Sundhedsministeriet reducerer
herefter kommunens statstilskud efter bestemmelsen i
§ 15, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner. Hvis det godkendte rådighedsbeløb
overstiger kommunens bloktilskud i det første
modregningsår, beregner Indenrigs- og Sundhedsministeriet en
forrentning af restbeløbet fra den 1. november i
indberetningsåret til den 1. juli i året efter
indberetningsåret. Rentesatsen fastsættes til
Nationalbankens diskonto den 1. januar i
indberetningsåret.
§ 7.
Forsyningsvirksomheder må ikke påbegynde
væsentlige nye aktiviteter, der ikke har samme karakter, som
den aktivitet forsyningsvirksomheden allerede udfører.
Midler anvendt i strid hermed betragtes som uddelinger efter
§ 2, stk. 3.
§ 8.
Miljøministeren fastsætter regler om indberetning
efter § 4, og om dokumentation og regnskabsføring
for forhold omfattet af § 4, herunder om, at der skal
indhentes erklæringer fra kommunens revisor eller en
statsautoriseret revisor.
Ikrafttræden mv.
§ 9. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven gælder for
afståelser og uddelinger der finder sted den 1. februar 2007
eller senere.
Stk. 3. Lovens § 10 har
virkning for udbetaling af statstilskud i henhold til
§ 14 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner fra og med tilskudsåret 2008.
§ 10. I lov nr.
499 af 7. juni 2006 om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, foretages følgende ændring:
1.§ 15, stk. 1,
affattes således:
» § 15. De efter
§ 14 opgjorte tilskud for den enkelte kommune reduceres
med et beløb svarende til 40 pct. af det af Energitilsynet
meddelte rådighedsbeløb inklusive beregnet
forrentning, jf. § 37, stk. 10, i lov om elforsyning
og § 23 l, stk. 10, i lov om varmeforsyning, hvis
kommunen deponerer et beløb svarende til
rådighedsbeløbet inklusive beregnet forrentning
fratrukket tilskudsreduktionen. Deponeringen sker ved
anbringelse af beløbet i overensstemmelse med reglerne i
§ 44 i lov om kommunernes styrelse. Frigivelse af depotet
sker efter stk. 3. Denne bestemmelse gælder tilsvarende
for det rådighedsbeløb inklusive beregnet forrentning,
jf. § 6 i lov om kommuners afståelse af
vandforsyninger og spildevandsforsyninger.«
§ 11. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Lovforslaget har baggrund i det
indgåede politiske forlig om udmøntning af regeringens
ideoplæg »Serviceeftersyn af vandsektoren« fra
2005.
Som følge af ideoplægget
»Serviceeftersyn af vandsektoren« og de
efterfølgende politiske forhandlinger, der har omfattet
spørgsmålet om modregning i bloktilskud, har en
række kommuner påbegyndt eller gennemført salg
af deres forsyninger.
Flere kommuner er i dag inde i overvejelser
om frasalg af kommunale forsyninger.
Årsagen er formentlig blandt andet at
andre forsyninger vurderer, at der kan være stordriftsfordele
forbundet med opkøb af vandsektorens forsyninger, samt
potentielle investorers forventning om en eventuel fremtidig lempet
prisregulering, der kan muliggøre, at overskud, herunder
rationaliseringsgevinster, vil kunne udtages af selskaberne.
Endvidere har kommuner, der ejer et selskab
omfattet af modregningsreglerne i elforsyningsloven eller
varmeforsyningsloven, haft mulighed for at lade dette selskab
være køber. Hvis alternativet til at anvende midler
til køb af vandforsyningsvirksomheden har været
modregningspligtig udlodning til kommunen har dette yderligere
kunnet øge gevinsten ved transaktionen.
Vand- og spildevandsforsyninger er underlagt
prisbestemmelser, hvorefter kun nødvendige omkostninger
forbundet med forsyningens virke kan indregnes i priserne
(»hvile-i-sig-selv princippet«).
Baggrunden for disse prisbestemmelser var, at
vandsektorens forsyninger enten var ejet af forbrugerne eller af
kommunen. På det kommunale område indebærer
»hvile-i-sig-selv« princippet, at den over- eller
underdækning, der kan opstå i forbindelse med driften
af forsyningsvirksomhederne, ikke må have betydning for den
enkelte kommunes skatteopkrævning, men alene må
reguleres over takstopkrævningen hos forsyningsområdets
forbrugere.
Blandt andet på denne baggrund, og
fordi de begrænsede indtjeningsmuligheder ikke gjorde det
tillokkende at foretage kommercielle investeringer i
vandforsyningen, var der ikke nogen grund til at fastsætte
regler om salg af forsyningsvirksomheder.
Hvis kommunerne beslutter sig for frasalg med
henblik på at bruge en værdistigning, der baserer sig
på aktiver, som er opbygget ved forbrugerbetaling til
henlæggelser og drift, til andre formål end til
vandforsyning, brydes der med grundlaget for
»hvile-i-sig-selv« princippet.
En udvikling, hvor enkelte kommuner får
meget store engangsindtægter ved salg af vandforsyninger, vil
tillige kunne have kommunaløkonomiske konsekvenser. Helt
generelt vil en kommune, som får en sådan stor gevinst,
kunne benytte provenuet til konsolidering, herunder
gældsafvikling, lavere skat eller et højere
serviceniveau.
Det kommunale selvstyre - herunder den
selvstændige kommunale skatteopkrævning - bygger
på, at der er en forholdsvis tæt sammenhæng
mellem den skatteprocent, den enkelte kommune opkræver, og
det serviceniveau kommunen tilbyder sine borgere. Denne
sammenhæng sikres gennem udligningssystemet, der i betydeligt
omfang udjævner forskellene i kommunernes skattegrundlag og
udgiftsbehov. Sammenhængen mellem skatteprocent og
serviceniveau vil imidlertid blive brudt, hvis der i enkelte
kommuner forekommer betydelige indtægter, der ikke
indgår i systemet med skatteopkrævning, statstilskud og
udligning.
For at imødegå at kommunerne
anvender en økonomisk gevinst ved afståelse af vand-
eller spildevandsforsyninger til andre formål end vand- eller
spildevandsforsyning, inden en samlet vandsektorlov kan
fremsættes, foreslås modregningsreglerne indført
med dette lovforslag.
2. Hovedpunkterne i
lovforslaget
Lovforslaget indeholder regler om modregning
i kommunernes bloktilskud, hvis kommunerne selv eller kommunalt
ejede virksomheder sælger vand- eller
spildevandsforsyninger.
Kommunerne har i dag mulighed for at
frasælge de kommunale aktiver på vandområdet uden
modregning i bloktilskuddet, og vandsektorens aktiver har en
betydelig værdi. Nogle kommuner har i dag gennemført
et salg af hele eller dele af vand- eller spildevandsforsyningen
til andre selskaber.
De foreslåede regler bygger på
principperne i elforsyningslovens §§ 37-37 b med de
modifikationer, som forhold og behov for regulering på
vandforsyningsområdet tilsiger. Endvidere er der taget hensyn
til, at elforsyningslovens § 37 a og
varmeforsyningslovens § 23 m også omfatter
ejerstrukturer, hvori vand- og spildevandsforsyning kan
indgå. Det er således søgt undgået at
overføre regler fra el- og varmeforsyningslovene, som ville
skabe dobbeltkompetencer.
Der er behov for €" som det har
været tilfældet på el-området €" at
sikre en samfundsøkonomisk fornuftig anvendelse af provenuet
ved eventuelle salg af kommunale aktiver.
Der indføres derfor et
lovgivningsmæssigt krav om modregning af salgsprovenu i de
kommunale bloktilskud ved et direkte eller indirekte kommunalt salg
af vand- eller spildevandsforsyninger. Modregningen foretages
på grundlag af det fulde provenu med enten 40 % eller 60 %
efter de principper, der gælder for
elforsyningsområdet.
Hovedreglen er, at en kommunes statstilskud
reduceres med et beløb svarende til 40 % af provenuet ved
salg, såfremt kommunen vælger at deponere et
beløb svarende til provenuet, inkl. beregnet forrentning,
fratrukket tilskudsreduktionen. Modregningsprocenten
fastsættes dog til 60 %, hvis kommunen ikke ønsker at
deponere et beløb svarende til provenuet ved salg, inkl.
beregnet forrentning, fratrukket tilskudsreduktionen.
Hvis beløbet deponeres, udbetales det
over en 10-årig periode.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Kommunerne pålægges en
administrativ byrde ved at skulle foretage årlige
indberetninger til indberetningsmyndigheden. Kommunerne skal
allerede efter elforsyningsloven og naturgasforsyningsloven
foretage tilsvarende indberetninger.
For kommuner der ikke direkte eller indirekte
har afstået forsyninger skønnes merarbejdet at
være meget begrænset, idet indberetningen da vil
være »blank«. Kommuner der direkte eller
indirekte har afstået forsyninger i et givent år,
pålægges en administrativ byrde, der imidlertid
forudsættes dækket af kommunens indtægt ved
salget.
I det omfang forsyninger afstås,
øges indberetningsmyndighedens arbejdsbyrde, idet
myndigheden skal behandle indberetningerne.
Kommuner der direkte eller indirekte
afstår forsyninger får reduceret deres bloktilskud med
enten 40 % eller 60 % af salgssummen, afhængig af om
beløbet deponeres. Tilsvarende får staten, i
tilfælde af salg af forsyninger, reduceret udgiften til
bloktilskud.
Der kan ikke på nuværende
tidspunkt med nogen sikkerhed skønnes over de
økonomiske konsekvenser af lovforslaget, idet disse i meget
vidt omfang afhænger af, om der afstås
forsyningsvirksomheder.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget sendes i offentlig høring
samtidig med fremsættelsen i Folketinget.
9. Vurdering af konsekvenserne
af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angives omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angives omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Statens udgifter til bloktilskud vil blive
reduceret i det omfang kommuner afstår forsyninger. | Kommunernes bloktilskud bliver reduceret i
det omfang der afstås forsyninger. Reduktionen opvejes
imidlertid af indtægten fra salget. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Ingen | Kommunerne skal en gang årligt
indberette om de har afstået forsyninger. I det omfang
kommuner afstår forsyninger vil indberetningsmyndigheden
få forøget dets arbejdsmængde. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne. | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse
fastlægger lovforslagets anvendelsesområde og skal
sikre en tydelig afgrænsning af hvilke typer af aktiviteter
der er omfattet af lovforslaget.
Anvendelsesområdet er bredere end de
aktiviteter der naturligt og traditionelt indgår i begreberne
vand- og spildevandsforsyning. Det udvidede anvendelsesområde
er påkrævet for at gennemføre den tilsigtede
regulering og indebærer, at hvis selve indvindingsaktiviteten
sker i en anden juridisk enhed end den, der ejer de anvendte
ejendomme, pumper og rør, vil begge enheder (drift og
materielejer) blive betragtet som forsyninger. Dette
forudsætter imidlertid at materielejeren udelukkende eller
fortrinsvis beskæftiger sig med at stille materiel til
rådighed for en forsyning.
En kommunal virksomhed, der ikke i
øvrigt er en forsyningsvirksomhed, vil ikke være
omfattet hvis den i enkelte tilfælde udlejer en maskine til
en forsyning.
Til § 2
Kommuner pålægges i stk. 1
og 2 en registreringspligt efter princippet i elforsyningslovens
§ 37, stk. 1. Registreringspligten omfatter modtagne
uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i
virksomheder, der beskæftiger sig med vandforsyning eller
spildevandsforsyning, jf. lovens § 1, dvs. virksomheder
der enten udøver egentlig forsyningsvirksomhed (indvinding,
behandling, transport af vand hhv. spildevand) eller som
udelukkende eller fortrinsvis stiller de nødvendige aktiver
(bygninger, maskiner, rør) til rådighed for disse
formål.
Registreringspligten omfatter tillige
uddelinger og vederlag fra virksomheder, der direkte eller
indirekte ejer eller har ejet andele i forsyningsvirksomheder.
Registreringspligten omfatter uddelinger og
vederlag efter lovforslagets fremsættelse den 1. februar 2007
for at undgå spekulation i uddelinger eller afståelser
før lovens ikrafttræden. Registreringspligten omfatter
endvidere ejerskaber, der består eller i perioden efter
lovforslagets fremsættelse den 1. februar 2007 har
bestået. Herved sikres det, at der under alle
omstændigheder sker registrering af uddelinger og
afståelsessummer i tilfælde, hvor alle
forsyningsaktiviteter afstås eller afvikles, og hvor kommunen
på et senere tidspunkt måtte oppebære de
realiserede værdier, uden at der tidligere er sket
registrering efter stk. 3.
Kommunen er i denne sammenhæng ganske
som i de parallelle regler i el- og varmeforsyningslovene den
skattefinansierede del af kommunen. Uddelinger og
afståelsesvederlag modtaget i en kommunalt drevet
forsyningsvirksomhed er alene registreringspligtige efter
stk. 3. De i stk. 3 omtalte forsyningsvirksomheder
omfatter således også forsyningsvirksomheder drevet i
kommunen og skal i denne sammenhæng anses for en direkte ejet
virksomhed.
Begreberne uddelinger og vederlag er de samme
begreber, som er anvendt i elforsyningslovens § 37,
stk. 1, ligesom begrebet registrering anvendes på samme
måde som i elforsyningslovens § 37,
stk. 1.
Stk. 1 omfatter virksomhed, der
beskæftiger sig med forsyningsvirksomhed som omfattet af
§ 1. Som på elforsyningsområdet kan der
være tale om kommunale virksomheder ejet og drevet af en
enkelt kommune, kommunale virksomheder ejet af flere kommuner i
fællesskab, aktie- eller anpartsselskaber, andelsselskaber
m.m.
Stk. 2 omfatter virksomheder, der
direkte eller indirekte ejer eller har ejet andele i sådanne
virksomheder som omfattet af § 1. Tilsvarende omfatter
bestemmelsen alle de virksomheder, som kommunerne direkte eller
indirekte har ejerandele i, og som indgår i en ejerstruktur,
der omfatter virksomheder, der udøver eller i perioden efter
lovforslagets fremsættelse har udøvet aktiviteter
omfattet af § 1. Stk. 2 kan derfor omfatte
virksomheder, der har aktiviteter, som ikke er omfattet af
§ 1, herunder el-, varme- og naturgasforsyning.
For at undgå at en udlodning eller et
vederlag omfattes af både dette lovforslag og elforsynings-
eller varmeforsyningslovene, er bestemmelsen i stk. 2
subsidiær i forhold til disse love. Hvis et beløb er
registreret efter disse andre love, eller kan registreres samtidig
efter disse love og dette lovforslag, skal der alene ske
registrering efter el- eller varmeforsyningsloven.
Efter stk. 3 registrerer kommunerne
også uddelinger og afståelsessummer nede i
ejerstrukturen, når der er tale om uddelinger fra eller
vederlag ved afståelse af ejerandele eller aktiviteter i
virksomheder omfattet af § 1, og modtageren er en af
kommunen direkte eller indirekte ejet virksomhed. Ved
afståelser af forsyningsaktiviteter, vil modtageren af
vederlaget dog være den forsyningsvirksomhed, som
afstår aktiviteten.
Kun afståelse af selve
forsyningsaktiviteten er omfattet. Udskillelse af aktiver som led i
sædvanlig drift af virksomheden er ikke omfattet.
Registreringspligten omfatter som stk. 2 ejerskaber, der
består eller har bestået i perioden efter den 1.
februar 2007. Herved søges sikret, at der sker registrering
også i tilfælde, hvor forsyningsaktiviteterne
måtte være indstillet, før afståelse fandt
sted.
En bestemmelse svarende til stk. 3
findes ikke i elforsyningslovens § 37, hvor uddelinger og
vederlag først registreres, når de modtages af
kommunen. Baggrunden for forskellen er, at det har været
ønsket at undgå omfattende regnskabsmæssig
regulering med henblik på at sikre, at midler
hidrørende fra vandforsyningsvirksomhed ikke anvendes uden
modregning til aktiviteter uden for vand-, el-, varme- og
naturgasforsyning. Endvidere medvirker bestemmelsen i stk. 3
til at undgå dobbeltkompetence, idet et regelsæt der
fuldt ud svarer til elforsyningsloven ville indebære, at
såvel Trafik- og energiministeren som Miljøministeren
skulle give tilladelser mv.
Stk. 3 omfatter også
tilfælde, hvor den modtagende virksomhed kun delvis direkte
eller indirekte er ejet af kommunen. I disse tilfælde
beregnes kommunens forholdsmæssige ejerandel af den
modtagende virksomhed, og kommunen registrerer da alene den hertil
svarende del af uddelingen eller afståelsessummen. I
øvrigt gælder om uddelinger, vederlag og
registreringer det samme, som om uddelinger, vederlag og
registreringer efter stk. 1 og 2. Uanset om den modtagende
virksomhed måtte være skattepligtig, foretages ved
registreringen af uddelinger og vederlag ikke fradrag for
beskatning.
Undtagelsen i stk. 4 har til
formål at sikre, at selve den omstændighed, at der
gennemføres en selskabsmæssig omstrukturering, ikke
udløser registreringspligt efter stk. 1-3, når
hverken kommunen eller den modtagende virksomhed oppebærer
nogen værdi som følge af omstruktureringen, men blot
helt eller delvis udskifter sine ejerandele med ejerandele i andre
virksomheder omfattet af stk. 1-3. Registreringspligt
undgås således kun, i det omfang de vederlag, som
kommunen eller den modtagende virksomhed modtager som led i den
selskabsmæssige omstrukturering, alene består i
ejerandele i virksomheder omfattet af stk. 1-3.
I elforsyningslovens § 37,
stk. 2, og i varmeforsyningslovens § 23 l,
stk. 2, findes bestemmelser, der indholdsmæssigt svarer
til stk. 4. Samlet tilsigter disse undtagelser derfor at
muliggøre rene selskabsmæssige omstruktureringer
også af multiforsyningsvirksomheder.
Til § 3
Rådighedsdatoen efter stk. 1
svarer til rådighedsdatoen efter elforsyningslovens
§ 37, stk. 3, og er således den dato, hvor det
uddelte beløb eller vederlaget er til rådighed for
kommunen (§ 2, stk. 1 og 2) eller den modtagende
virksomhed (§ 2, stk. 3).
Stk. 2 svarer til elforsyningslovens
§ 37, stk. 4. Da også afståelser nede i
ejerstrukturen efter § 2, stk. 3, er omfattet af
registreringspligten, omfatter § 3, stk. 2, dog i
modsætning til elforsyningslovens § 37,
stk. 4, også afståelser af ejerandele eller
aktiviteter omfattet af § 2, stk. 3. Vederlagsfri
overdragelse af en forsyning til forbrugerne udløser som
udgangspunkt ikke modregning. Dette skyldes, at en overdragelse til
forbrugerne må forudsætte at forbrugerne faktisk bliver
ejere €" typisk gennem et andelsselskab (a.m.b.a.). Etablerer
forbrugerne en fond eller selvejende institution, vil forbrugerne
reelt ikke være ejere og overdragelsen vil derfor være
omfattet af bestemmelsen.
Til § 4
Det følger af stk. 1, at kommuner
senest den 1. februar hvert år til indberetningsmyndigheden
skal indberette de registreringer, som kommunen i det
foregående kalenderår har foretaget efter
§§ 2 og 3, eller afgive erklæring om, at der
ikke er foretaget uddelinger, afståelser mv. der er omfattet
af lovforslaget. Bestemmelsen retter sig mod de kommuner, som
varetager eller direkte eller indirekte deltager i virksomhed
omfattet af § 2, stk. 1-3. Bestemmelsen svarer til
elforsyningslovens § 37, stk. 5.
Den foreslåede bestemmelse i giver
Miljøministeren bemyndigelse til at henlægge opgaven
med at modtage og behandle indberetninger fra kommunerne til den
eller de myndigheder, der mest hensigtsmæssigt kan
løse opgaven.
Idet Energitilsynet varetager den tilsvarende
opgave på energiområdet (el, varme, naturgas) vil det
være naturligt at henlægge opgaven på
vandområdet til Energitilsynet. Imidlertid er Energitilsynets
opgaver fuldt finansieret af energisektoren, hvorfor tilsynet ikke
uden særskilt finansiering kan påtage sig opgaven
vedrørende vandsektoren.
Såfremt
finansieringsspørgsmålet kan afklares, henlægges
opgaven til Energitilsynet. I modsat fald henlægges opgaven
til en anden offentlig myndighed.
Stk. 2 svarer til elforsyningslovens
§ 37, stk. 6. Forrentningen beregnes frem til den 1.
november, hvor der sker reduktion i kommunens statstilskud efter
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
Bestemmelsen i stk. 3 er medtaget for at
undgå, at samme beløb kan føre til reduktion
først efter § 2, stk. 3, og derefter efter
§ 2, stk. 1 eller 2, eller både efter enten
§ 2, stk. 1-3, og efter naturgasforsyningslovens
§ 35 eller elforsyningslovens §§ 37 og 37
a. Der vil blive foretaget de ændringer af el- og
varmeforsyningslovene, der er nødvendige for at undgå
dobbeltmodregning efter disse love.
Til §§ 5 og 6
De foreslåede bestemmelser svarer helt
til elforsyningslovens § 37, stk. 9 og 10.
Bestemmelserne indebærer at indberetningsmyndigheden skal
godkende kommunernes indberetninger, og meddele Indenrigs- og
sundhedsministeriet de godkendte beløb med henblik på
reduktion i bloktilskuddet.
Bestemmelsen i § 6 er sprogligt
tilrettet i forhold til elforsyningslovens § 37,
stk. 10, og indebærer, at hvis det godkendte
rådighedsbeløb ikke kan modregnes fuldt ud i
bloktilskuddet for indberetningsåret, beregner Indenrigs- og
sundhedsministeriet en forrentning fra 1. november i
indberetningsåret og til den 1. juni i året efter
indberetningsåret.
Til § 7
Efter bestemmelsen kan virksomheder omfattet
af § 1 ikke påbegynde væsentlige nye
aktiviteter, der ikke har samme karakter, som den allerede drevne
virksomhed omfattet af § 1. Bestemmelsen skal sikre, at
der ikke uden modregning efter § 5 i lovforslaget og
§ 15 i lov om kommunale udligninger og generelle tilskud
til kommuner, anvendes midler oparbejdet i vandsektoren til
aktiviteter uden for denne sektor, samt at midler oparbejdet i en
spildevandsforsyning hhv. vandforsyning kun anvendes til samme
aktivitetstype. I overensstemmelse hermed er det bestemt, at
midler, der anvendes i strid med forbudet, skal betragtes som
uddelinger efter § 2, stk. 3.
Forbudet omfatter også væsentlige
nye aktiviteter i helt eller delvis ejede (datter)selskaber. Dette
gælder også selv om forsyningsvirksomhedens ejerandel
er så lille, at forsyningsvirksomheden ikke kan
modsætte sig den nye aktivitet. I så fald betragtes
imidlertid kun en forholdsmæssig andel af de anvendte midler
som uddeling efter § 2, stk. 3.
Til § 8
I medfør af § 8 vil der
blive fastsat regler om dokumentation og regnskabsføring for
forhold, der er omfattet af § 4. Der vil herunder blive
udarbejdet en eller flere standarderklæringer, som kommunen
skal anvende. Der vil endvidere blive udarbejdet en regnskabs- og
revisionsinstruks, som bl.a. vil fastsætte kravene til den
dokumentation, der skal ledsage de årlige erklæringer
efter § 4, herunder revisorerklæringer.
Regnskabs- og revisionsinstruksen vil have en
sådan udformning, at indberetningsmyndigheden tilsyn med
overholdelsen af § 4, primært vil kunne baseres
på en konstatering af, at revisor har konstateret
tilstedeværelsen af den forudsatte dokumentation, samt at der
ikke er konstateret forhold, som burde have givet anledning til
registreringer.
Af reglerne fastsat i medfør af
§ 8 vil endvidere følge, at kommunen og de af
kommunen helt eller delvis ejede virksomheder vil være
forpligtede til at give revisor de oplysninger, som må anses
af betydning for revisors arbejde, og give revisor adgang til at
foretage de undersøgelser, som revisor finder
nødvendige. Kommunen vil endvidere blive forpligtet til at
sørge for, at revisor også i øvrigt får
de oplysninger og den bistand, som revisor anser for
nødvendig for udførelsen af sit hverv.
Til § 9
I stk. 1 fastsættes, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 2, sikrer, at lovforslaget får virkning fra
lovforslaget blev fremsat i Folketinget. Afståelser der har
fundet sted inden fremsættelsestidspunktet omfattes ikke af
loven. Skæringsdatoen er sat til fremsættelsesdagen for
lovforslaget for at undgå spekulation i at salg
gennemføres inden loven i øvrigt træder i
kraft.
Hvorvidt en afståelse har fundet sted
før eller efter skæringsdatoen vil skulle
afgøres konkret.
Vurderingen af om afståelsen er sket
før eller efter skæringsdatoen vil skulle ske på
grundlag af almindelig kontrakts- og formueret. Udgangspunktet er,
at så længe kommunen ikke er juridisk forpligtet til at
overdrage forsyningen til en køber, er der ikke sket
afståelse.
Som eksempler på situationer, hvor
afståelse ikke vil blive anset at have fundet sted
inden skæringsdatoen kan nævnes:
€" at der inden skæringsdatoen alene
er truffet politisk beslutning om at afstå en forsyning,
€" at der inden skæringsdatoen er
modtaget et (uopfordret) tilbud på forsyningen, men kommunen
ikke har taget stilling hertil,
€" at kommunen inden skæringsdatoen
har udbudt forsyningen til salg, men uden at have forpligtet sig
til at acceptere indkomne bud,
€" at der inden skæringsdatoen er
igangsat forhandlinger med en køber, uden at der er
indgået nogen aftale,
€" at der inden skæringsdatoen er
indgået/underskrevet aftale om salg, men aftalen er betinget
af forhold som kommunen har indflydelse på, f.eks. politisk
godkendelse.
Som eksempler på situationer, hvor
afståelse vil blive anset for at have fundet sted
inden skæringsdatoen kan nævnes:
€" at der inden skæringsdatoen er
underskrevet aftale om salg, hvis aftalen enten er ubetinget eller
er betinget af forhold uden for kommunens indflydelse, eller
€" at der inden skæringsdatoen er
sket overdragelse af forsyningens aktiver, men at kommunen endnu
ikke har modtaget købesummen.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 3, indebærer, at 2007 bliver det første
indberetningsår for kommunerne. Rådighedsbeløbet
for dette år godkendes af indberetningsmyndigheden senest 1.
maj 2008. Det første modregningsår bliver herefter
2008.
Til § 10
Med den foreslåede bestemmelse udvides
de hidtil gældende regler om reduktion af statstilskuddet til
kommunerne i forbindelse med kommunernes salg af energivirksomheder
og bestemmelserne om deponering til at omfatte kommunernes salg af
virksomheder i vandsektoren.
Hovedreglen er, at en kommunes statstilskud
reduceres med et beløb svarende til 40 % af provenuet ved
salg, såfremt kommunen vælger at deponere et
beløb svarende til provenuet, inkl. beregnet forrentning,
fratrukket tilskudsreduktionen. Modregningsprocenten
fastsættes dog til 60 %, hvis kommunen ikke ønsker at
deponere et beløb svarende til provenuet ved salg, inkl.
beregnet forrentning, fratrukket tilskudsreduktionen.
Deponeringen sker ved anbringelse af
beløbet i overensstemmelse med reglerne i den kommunale
styrelseslovs § 44, der indeholder bestemmelse om,
hvorledes en kommunes midler skal anbringes. Efter denne
bestemmelse skal midler, som ikke af hensyn til de daglige
forretninger skal foreligge kontant, indsættes i
pengeinstitut eller på postgirokonto eller anbringes i
sådanne obligationer eller investeringsbeviser, som fondes
midler kan anbringes i.
Frigivelse af depotet sker med en tiendedel
om året over en 10-årig periode. Tilskrevne renter til
de deponerede beløb vil endvidere kunne frigives
løbende over deponeringsperioden.
Til § 11
Bestemmelsen foreskriver lovens territoriale
anvendelsesområde. Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland.