L 104 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, lov om fleksydelse og
integrationsloven. (Kommunernes kontrolmuligheder).
Fremsat den 13. december 2006 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ansvaret for og
styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats, lov om fleksydelse og
integrationsloven
(Kommunernes kontrolmuligheder)
§ 1
I lov nr. 522 af 24. juni 2005 om
ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, som ændret ved § 1 i
lov nr. 404 af 8. maj 2006, foretages følgende
ændring:
1. Efter § 68
a indsættes i kapitel 12:
»Kommunernes kontrol
§ 68 b.
Kommunen kan ud over de tilfælde, der er omfattet af
§§ 11 a og 11 c i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og i
§ 50 i integrationsloven, kræve oplysninger om den,
der ansøger om eller får ydelser fra kommunen efter
lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge og
integrationsloven, og dennes ægtefælle i de
tilfælde, der er nævnt i stk. 2 og 3.
Stk. 2. Kommunen kan uden
ansøgerens eller modtagerens samtykke, hvis det er
nødvendigt til brug for kontrol af udbetalingerne i en
enkelt sag eller generel kontrol, kræve oplysninger fra
arbejdsgivere om løn- og beskæftigelsesperioder m.v.
samt oplysninger om pensionsforhold m.v. fra pensionskasser,
livsforsikringsselskaber og pengeinstitutter. Oplysningerne
indhentes med henblik på at kontrollere, om der sker fejl
eller misbrug i forbindelse med udbetaling af ydelser.
Stk. 3. Kommunen kan uden
ansøgerens eller modtagerens samtykke, hvis det er
nødvendigt til brug for kontrol af udbetalingerne i en
enkelt sag eller generel kontrol, kræve andre oplysninger end
oplysninger om økonomiske forhold fra andre offentlige
myndigheder samt fra arbejdsløshedskasserne. Oplysningerne
kan samkøres og sammenstilles med data fra myndighedens
egne, andre myndigheders og arbejdsløshedskassernes
it-systemer, når dette er nødvendigt for at
kontrollere, om betingelserne for at modtage ydelser er opfyldt,
herunder med henblik på efterfølgende kontrol af, om
der er sket fejl eller misbrug i forbindelse med udbetaling af
ydelser.
Stk. 4. Oplysningerne i stk. 2 og
3 kan indhentes, selv om den person, som oplysningerne
vedrører, ikke bor i den kommune, som indhenter
oplysningerne.
Stk. 5. Myndigheden kan få
terminaladgang til de nødvendige oplysninger som nævnt
i stk. 2 og 3 i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om
et indkomstregister. I det omfang oplysningerne som nævnt i
stk. 2 og 3 findes i indkomstregisteret, skal kommunen
indhente oplysningerne herfra.«
§ 2
I lov om fleksydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1054 af 4. november 2005, som
ændret ved § 7 i lov nr. 523 af 24. juni 2005,
§ 6 i lov nr. 404 af 8. maj 2006 og § 3 i lov
nr. 565 af 9. juni 2006, foretages følgende
ændring:
1. Efter § 34
a indsættes:
»Kommunens kontrol
§ 34 b.
Kommunen kan ud over de tilfælde, der er omfattet af
§§ 11 a og 11 c i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, kræve
oplysninger om den, der ansøger om eller får
fleksydelse, i de tilfælde, der er nævnt i stk. 2
og 3.
Stk. 2. Kommunen kan uden
ansøgerens eller modtagerens samtykke, hvis det er
nødvendigt til brug for kontrol af udbetalingerne i en
enkelt sag eller generel kontrol, kræve oplysninger fra
arbejdsgivere om løn- og beskæftigelsesperioder m.v.
samt oplysninger om pensionsforhold m.v. fra pensionskasser,
livsforsikringsselskaber og pengeinstitutter. Oplysningerne
indhentes med henblik på at kontrollere, om der sker fejl
eller misbrug i forbindelse med udbetaling af ydelser.
Stk. 3. Kommunen kan uden
ansøgerens eller modtagerens samtykke, hvis det er
nødvendigt til brug for kontrol af udbetalingerne i en
enkelt sag eller generel kontrol, kræve andre oplysninger end
oplysninger om økonomiske forhold fra andre offentlige
myndigheder samt fra arbejdsløshedskasserne. Oplysningerne
kan samkøres og sammenstilles med data fra myndighedens
egne, andre myndigheders og arbejdsløshedskassernes
it-systemer, når dette er nødvendigt for at
kontrollere, om betingelserne for at modtage fleksydelse er
opfyldt, herunder med henblik på efterfølgende kontrol
af, om der er sket fejl eller misbrug i forbindelse med udbetaling
af fleksydelse.
Stk. 4. Oplysningerne i stk. 2 og
3 kan indhentes, selv om den person, som oplysningerne
vedrører, ikke bor i den kommune, som indhenter
oplysningerne.
Stk. 5. Myndigheden kan få
terminaladgang til de nødvendige oplysninger som nævnt
i stk. 2 og 3 i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om
et indkomstregister. I det omfang oplysningerne som nævnt i
stk. 2 og 3 findes i indkomstregisteret, skal kommunen
indhente oplysningerne herfra.«
§ 3
I lov om integration af udlændinge
i Danmark (integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 902
af 31. juli 2006, som ændret ved § 12 i lov nr. 523
af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:
1.§ 50, stk. 5, 1.
pkt., affattes således:
»Kommunalbestyrelsen kan uden samtykke fra den
person, som oplysningerne vedrører, kræve at få
oplysninger om økonomiske forhold fra andre offentlige
myndigheder og arbejdsløshedskasser.«
§ 4
Loven træder i kraft den 1. april
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er et led i regeringens indsats
mod misbrug af sociale ydelser. Det er vigtigt, at der fortsat er
accept af og opbakning bag vores velfærdssamfund med ret til
ydelser, som sikrer den enkelte og dennes familie et grundlag for
forsørgelse i tilfælde af sygdom, arbejdsløshed
m.v.
Regeringen ønsker at give kommunerne
bedre adgang til kontrol. Regeringen finder det
utilstrækkeligt, at kommunerne ikke har hjemmel til at
foretage generelle kontroller af modtagere af ydelser efter lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om sygedagpenge, lov om fleksydelse og integrationsloven uden
at indhente samtykke, og at kommunerne ikke har en hjemmel til at
indhente oplysninger fra andre offentlige myndigheder og
arbejdsløshedskasser uden borgerens samtykke, når der
er brug for andre oplysninger end økonomiske
oplysninger.
Fordelen ved generel kontrol i form af
registersamkøring er, at kommunerne får mulighed for
at kontrollere mange sager på én gang.
Arbejdsdirektoratet har siden 1996 uden
samtykke kunne indhente oplysninger om økonomiske og
ikke-økonomiske forhold vedrørende dagpengemodtagere
og efterlønsmodtagere med henblik på
efterfølgende kontrol, herunder
registersamkøring.
Det foreslås derfor at udvide
kommunernes kontrolbeføjelser, så kommunerne får
de samme muligheder for at kontrollere personer, der modtager
sociale ydelser, som Arbejdsdirektoratet har.
Det foreslås endvidere, at kommunerne,
som overtager administrationen af lov om fleksydelse fra
Arbejdsdirektoratet pr. 1. januar 2007, får samme muligheder
for kontrol af fleksydelsesmodtagere, som de efter dette forslag
vil få på det sociale område.
2. Gældende ret
2.1. Arbejdsdirektoratet
Arbejdsdirektoratet s adgang til at
kontrollere modtagere af arbejdsløshedsdagpenge
fremgår af arbejdsløshedsforsikringslovens
§ 91, stk. 7 og 9:
» Stk.7. Pensionskasser,
livsforsikringsselskaber og pengeinstitutter skal på
begæring af direktøren for Arbejdsdirektoratet give
oplysninger om bestemte dagpenge-, overgangsydelses-, og
efterlønsmodtageres pensionsforhold m.v. i det omfang,
pensionskassen, livsforsikringsselskabet eller pengeinstituttet er
i besiddelse af de ønskede oplysninger.
€
Stk. 9. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet kan til brug ved administrationen af denne lov
indhente oplysninger fra andre offentlige myndigheder og
arbejdsløshedskasser, herunder oplysninger om
enkeltpersoners indkomstforhold i elektronisk form, bl.a. med
henblik på registersamkøring i kontroløjemed.
Oplysningerne kan videregives til en arbejdsløshedskasse for
så vidt angår vedkommende arbejdsløshedskasses
egne medlemmer. Beskæftigelsesministeren fastsætter
nærmere regler om, hvilke oplysninger der kan videregives.
Oplysningerne er undergivet tavshedspligt i
arbejdsløshedskasserne. Straffelovens § 152 og
§§ 152 c-f finder anvendelse.«
Bestemmelsen blev oprindeligt indsat i loven
ved lov nr. 387 af 13. juni 1990. Bestemmelsen blev ændret
ved lov nr. 372 af 22. maj 1996, hvor bestemmelsen fik den
nuværende ordlyd. Ved ændringen i 1996 kom det
udtrykkeligt til at fremgå, at de indhentede oplysninger
kunne bruges til registersamkøring i
kontroløjemed.
Det fremgår af bemærkningerne til
lov nr. 387 af 13. juni 1990, at bestemmelsen om pligt for andre
myndigheder m.v. til at videregive oplysninger til brug for
myndighedernes kontrol med udbetalingernes rigtighed navnlig har
til formål at danne grundlag for en udsøgning af
sager, hvor en person inden for samme periode har oppebåret
flere forskellige offentlige ydelser.
Det fremgår endvidere af de specielle
bemærkninger, at bestemmelsen medfører, at der inden
for Beskæftigelsesministeriets (tidligere
Arbejdsministeriets) område skabes en udtrykkelig hjemmel til
i forbindelse med kontrolundersøgelser at indhente
oplysninger fra andre myndigheder, herunder edb-registrerede
oplysninger.
Det fremgår af bemærkningerne til
lov nr. 372 af 22. maj 1996, at ændringen i § 91
giver Arbejdsdirektoratet til opgave at afdække og forebygge
misbrug af dagpengesystemet gennem anvendelse af
registersamkøring, og at registersamkøring vil
være en nyskabelse og åbner mulighed for et mere
omfattende og intensivt tilsyn med dagpengesystemet. Af
bemærkningerne fremgår endvidere, at ændringen
giver mulighed for at oplysninger, der er indhentet, kan anvendes
til registersamkøring i kontroløjemed, og at der i
øvrigt ikke sker ændringer af hvilke oplysninger,
direktoratet kan indhente.
Der er således efter bestemmelsens
ordlyd og bemærkningerne hertil både i lov nr. 387 af
13. juni 1990 og lov nr. 372 af 22. maj 1996 hjemmel til at
samkøre oplysninger fra en anden offentlig myndighed med
henblik på generel kontrol af, om dagpenge er udbetalt med
rette.
2.2. Kommunerne
For kommunernes administration af lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
samt lov om sygedagpenge gælder lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(retssikkerhedsloven). Efter § 3 i lov nr. 565 af 9. juni
2006 flyttes administrationen af fleksydelsesordningen fra
Arbejdsdirektoratet til kommunerne den 1. januar 2007. Det
følger endvidere af denne lov, at lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område skal finde
anvendelse ved behandling af sager efter lov om fleksydelse.
Efter retssikkerhedslovens § 11 a,
stk. 1, kan kommunen efter forudgående samtykke indhente
oplysninger fra andre offentlige myndigheder,
uddannelsesinstitutioner, sygehuse, læger, pengeinstitutter,
arbejdsgivere m.fl., der er nødvendige for at behandle den
pågældendes sag. Det gælder også
oplysninger om en persons rent private forhold og andre fortrolige
oplysninger.
I visse situationer - bl.a. i sager om
tilbagebetaling af sociale ydelser og fleksydelse - kan kravet om
samtykke fraviges, hvis oplysningerne ikke kan tilvejebringes
på anden måde, jf. retssikkerhedslovens § 11
c, stk. 1, nr. 4. Det forudsætter, at der er en konkret
mistanke om, at der er udbetalt hjælp med urette. En konkret
mistanke kunne f.eks. være, at borgeren udebliver fra
aktivering, eller at borgeren ikke reagerer på myndighedens
henvendelser. Myndigheden kan indhente oplysningerne uden borgerens
samtykke, hvis det er et nødvendigt led i sagsbehandlingen,
fordi myndigheden ikke kan skaffe oplysningerne på anden vis,
eksempelvis ved henvendelse til borgeren.
Det fremgår af § 11 a,
stk. 2, i retssikkerhedsloven, at kommunerne uden samtykke til
brug for en enkelt sag eller til brug for generel kontrol kan
kræve oplysninger fra andre offentlige myndigheder og
arbejdsløshedskasser om økonomiske forhold om den,
der ansøger om hjælp.
Bestemmelsen indebærer, at kommunerne
har hjemmel til at foretage registersamkøring i
kontroløjemed for så vidt angår oplysninger om
økonomiske forhold. Bestemmelsen omfatter ikke oplysninger
om andre forhold. Hvis der således skal indhentes oplysninger
efter retssikkerhedsloven til brug for generel kontrol uden
indhentning af borgerens samtykke, er der i dag alene hjemmel
hertil for så vidt angår oplysninger om
økonomiske forhold.
Spørgsmål om indhentelse og
videregivelse af oplysninger i forbindelse med kommunernes
administration af integrationslovens regler om ydelser reguleres
nærmere i integrationslovens § 50.
Efter integrationslovens § 50,
stk. 5, kan kommunalbestyrelsen kræve at få
oplysninger om økonomiske forhold i elektronisk form fra
andre myndigheder og arbejdsløshedskasser. Disse oplysninger
kan indhentes som led i behandlingen af en enkelt sag eller som led
i en generel søgning til brug for kontrol.
Skal der indhentes oplysninger til brug for
generel kontrol, er der således efter integrationslovens
gældende regler alene hjemmel hertil for så vidt
angår oplysninger om økonomiske forhold - i lighed med
de gældende regler i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.
3. Lovforslagets baggrund og
indhold.
3.1. Udvidet hjemmel til at indhente
oplysninger fra private uden samtykke fra borgeren samt udvidet
hjemmel til registersamkøring for så vidt angår
ikke-økonomiske oplysninger.
Med lovforslaget får kommunerne bedre
muligheder for at kontrollere, om der sker fejl eller misbrug i
forbindelse med udbetaling af ydelser herunder tilbud og tilskud
efter lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge, lov om
fleksydelse og integrationsloven.
Lovforslaget indeholder en hjemmel til, at
kommunerne til brug for den løbende kontrol og
opfølgning i enkelte sager og generel kontrol uden samtykke
kan indhente bestemte oplysninger fra andre private end
arbejdsløshedskasserne (arbejdsgivere, pensionskasser,
livsforsikringsselsskaber og pengeinstitutter) samt andre
nødvendige oplysninger om personlige forhold end
økonomiske forhold fra andre offentlige myndigheder eller
arbejdsløshedskasser .
Med lovforslaget bringes kommunernes
muligheder for kontrol af ydelser på niveau med
Arbejdsdirektoratet s muligheder i forhold til modtagere af
arbejdsløshedsdagpenge.
Kommunerne får med lovforslaget dels
hjemmel til uden forudgående samtykke at indhente oplysninger
om løn- og beskæftigelsesperioder m.v. fra
arbejdsgivere, dels oplysninger om pensionsforhold m.v. fra
pensionskasser, livsforsikringsselsskaber og pengeinstitutter til
brug for opfølgning eller kontrol i enkelte sager. Disse
oplysninger kan efter lovforslagets indhold ikke
registersamkøres.
Med forslaget etableres der endvidere hjemmel
til, at kommunerne uden samtykke kan indhente oplysninger hos andre
offentlige myndigheder og a rbejdsløsheds kasser om
personlige forhold af ikke-økonomisk karakter, der er
nødvendige for, at kommunerne kan varetage deres opgaver i
henhold til lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge, lov om
fleksydelse og integrationsloven, herunder hjemmel til
registersamkøring i kontroløjemed. Et eksempel kan
være kontrol med, at modtagerne af hjælp står til
rådighed for arbejdsmarkedet.
Oplysningernes art/karakter
For så vidt angår den
foreslåede hjemmel til at indhente oplysninger om andre
forhold end de rent økonomiske, er der f.eks. tale om
oplysninger om opholdssted og flytning, herunder korterevarende
ophold uden for hjemmet, samt ophold i udlandet.
3.2. Forholdet til
persondataloven
Behandlingen af personoplysninger i
forbindelse med indhentning af oplysninger vil skulle ske
i overensstemmelse med reglerne i persondataloven. Det vil sige, at
kommunerne i forbindelse med administration af den foreslåede
bestemmelse skal iagttage de regler om indhentning og
videregivelse, der følger af persondataloven. Det vil
bl.a. sige, at indsamling af oplysninger skal ske til
udtrykkeligt angivne og saglige formål, og senere behandling
må ikke være uforenelig med disse formål.
Endvidere skal de o plysninger, som
behandles, være relevante og tilstrækkelige og
ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de
formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål
hvortil oplysningerne senere behandles. Det følger af
persondatalovens § 5. Endelig skal persondatalovens
behandlingsregler, jf. persondatalovens §§ 6 -
8, iagttages. Det indebærer, at f.eks.
helbredsoplysninger kun kan indhentes uden samtykke, hvis
eksempelvis betingelsen i persondatalovens § 7,
stk. 2, nr. 4, er opfyldt. Efter denne bestemmelse
kan blandt andet en helbredsoplysning indhentes, hvis det er
nødvendigt for at kunne fastlægge et retskrav. Kontrol
med udbetalinger af offentlige ydelser vil være omfattet
heraf. Med lovforslaget er der ikke tale om en fravigelse af
persondatalovens § 8, stk. 3. Sammenstilling og
samkøring i kontroløjemed forudsætter
endvidere, at behandlingen anmeldes til Datatilsynet, samt at
Datatilsynets udtalelse indhentes, før behandlingen
iværksættes.
Efter Datatilsynets praksis, som bygger
på en flertalstilkendegivelse fra Folketingets Retsudvalg i
betænkningen over lovforslag nr. L 50 af 16. januar 1991 om
ændring af lov om offentlige myndigheders registre, er det en
forudsætning, at myndigheder i forbindelse med sammenstilling
og samkøring i kontroløjemed bl.a. har et klart og
utvetydigt retsgrundlag at arbejde på.
De borgere, der berøres af en
kontrolordning, skal i almindelighed gøres opmærksom
på myndighedernes adgang til at foretage samkøring i
kontroløjemed, inden kontrollen iværksættes, og
at samkøringen så vidt muligt kun finder sted, hvis de
personer, der omfattes af kontrollen, har fået meddelelse om
kontrolordningen, inden de afgiver oplysninger til myndigheden.
Som udgangspunkt kan myndigheden kun lade en
ny kontrolordning tage sigte på fremtidige forhold, medmindre
særlige forhold gør sig gældende. I
særlige tilfælde vil den nye hjemmel til
registersamkøring i kontroløjemed efter dette
lovforslag kunne anvendes på allerede foreliggende
oplysninger. Det forudsætter, at der er en særlig grund
til at anvende hjemlen, og at kommunens registersamkøring
sker efter forelæggelse for Datatilsynet. Herudover skal
kommunen, før en sådan særlig godkendt
samkøring iværksættes, informere borgerne om, at
kommunen har fået mulighed for at kontrollere andre
oplysninger end oplysninger om økonomiske forhold ved
registersamkøring, og at denne hjemmel også kan
anvendes på allerede foreliggende oplysninger.
Ved efterfølgende kontrol kontrolleres
oplysninger af betydning for retten til ydelser, som borgerne har
afgivet til myndighederne i forbindelse med modtagelsen af ydelser
eller senere, frem til kontrollens gennemførelse.
Med de foreslåede bestemmelser til
registersamkøring i forslaget til § 68 b i lov om
ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, § 34 b i lov om fleksydelse
og ændringerne til § 50 i integrationsloven
etableres en klar lovhjemmel til registersamkøring af andre
oplysninger end oplysninger om økonomiske forhold fra andre
offentlige myndigheder og arbejdsløshedskasserne, herunder
allerede foreliggende oplysninger, jf. ovenfor.
De foreslåede bestemmelser supplerer de
gældende regler om kommunernes muligheder for at indhente
oplysninger efter lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område og integrationsloven.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Forslaget forventes ikke at medføre yderligere belastninger
af indkomstregisteret.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Dette lovforslag var forud for
fremsættelsen til høring i:
Beskæftigelsesrådet,
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, De Samvirkende
Invalideorganisationer (DSI), Kommunernes Landsforening,
Ankestyrelsen, Rigsrevisionen, Det Centrale Handicapråd,
Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde, Rådet for Socialt
udsatte, Foreningen af socialchefer i Danmark, Foreningen af
Statsamtmænd, Foreningen af statsamtsjurister, Center for
Ligebehandling af Handicappede, Dansk Socialrådgiverforening,
Jobrådgivernes Brancheforening, Kristelig Fagbevægelse,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Datatilsynet, Dansk
Flygtningehjælp, Dokumentations- og rådgivningscentret
om Racediskrimination, Institut for Menneskerettigheder,
Flygtningenævnet, Amnesty International, Dansk Rød e
Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Mellemfolkeligt
Samvirke, Finansrådet, Forsikring og Pension, LD og ATP.
10. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget vurderes at have ubetydelige
konsekvenser for erhvervslivet. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.1
Med bestemmelserne i § 68 b,
stk. 1-3 , får kommunerne yderligere
beføjelser, svarende til de beføjelser
Arbejdsdirektoratet har, til at indhente oplysninger, herunder
oplysninger til brug for registersamkøring med henblik
på at kontrollere, om der sker fejl eller misbrug i
forbindelse med udbetaling af ydelser fra kommunen efter lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om sygedagpenge og integrationsloven.
Efter forslaget suppleres
§§ 11 a og 11 c i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og
integrationslovens § 50 af forslaget til en ny
§ 68 b i lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats.
Bestemmelsen i forslagets § 68 b,
stk.1, indebærer, at kommunerne får mulighed
for at kræve nødvendige oplysninger om en
ydelsesmodtager ud over de tilfælde, der er omfattet af
§§ 11 a og 11 c i retssikkerhedsloven.
Efter forslagets § 68 b,
stk. 2 , kan kommunerne uden samtykke kræve
nødvendige oplysninger fra arbejdsgivere om løn- og
beskæftigelsesperioder m.v. og oplysninger om pensionsforhold
m.v., herunder hvilende ordninger, fra pensionskasser,
livsforsikringsselskaber og pengeinstitutter. Oplysningerne bruges
f.eks. til kontrol af beregningen af hjælpen. Der kan ikke
ske registersamkøring af oplysninger indhentet efter
stk. 2.
Det foreslås i § 68 b,
stk. 3 , at kommunerne uden samtykke kan kræve
andre nødvendige oplysninger end oplysninger om
økonomiske forhold fra andre offentlige myndigheder og
arbejdsløshedskasser. Forslaget indebærer, at
kommunerne også får hjemmel til
registersamkøring af oplysninger inklusive oplysninger, som
allerede foreligger nu, hvis visse betingelser er opfyldt. Der
henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 3.2.
I forslagets § 68 b,
stk. 4, fremgår, at oplysninger om andre
personer end en kommunes egne indbyggere kan indhentes. Det betyder
f.eks., at en kommune kan indhente oplysninger også i det
tilfælde, hvor en person flytter fra kommunen. Som det
fremgår af § 68 b, stk. 1-3, er det en
forudsætning, at oplysningerne er nødvendige. Dette
svarer til reglen i § 11 a, stk. 2, sidste led, i
retssikkerhedsloven.
Det foreslås i § 68 b,
stk. 5 , at kommunerne kan få terminaladgang
til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister for så
vidt angår de oplysninger, der er omfattet af bestemmelsen.
Det foreslås endvidere, at kommunerne skal indhente
oplysningerne i indkomstregisteret, når det er muligt. Det er
i bemærkningerne til § 18 i lovforslag nr. 120,
Folketingsåret 2005-2006, der blev vedtaget som lov nr. 404
af 8. maj 2006 (Lov om ændring af forskellige love
(Konsekvensændringer som følge af lov om et
indkomstregister)) nævnt i hvilke situationer, det vil
være sagligt og relevant, at kommunerne kan indhente
oplysninger i indkomstregisteret. Det er hensigten med
indkomstregisteret, at myndighederne i videst muligt omfang skal
indhente nødvendige oplysninger om løn,
overførselsindkomster, private pensioner og andre indkomster
fra indkomstregisteret. Derfor foreslås en hjemmel til, at
kommunerne skal indhente nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret. Dette svarer til retssikkerhedslovens
§ 11 a, stk. 3.
Som det fremgår af forslaget kan
§ 68 b anvendes til kontrol af udbetalingerne i en enkelt
sag. Anvendelsesområdet for bestemmelsen vil være
kontrol og ikke egentlige tilbagebetalingssager. Hvis en enkelt sag
oplyses efter § 68 b, vil der være tale om
stikprøvekontrol, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at
indhente samtykke. Der er ikke krav om at forsøge at
indhente samtykke, således som det er tilfældet i
tilbagebetalingssager, der oplyses efter retssikkerhedslovens
§ 11 c.
Til § 2
Til nr.1
Det foreslås, at kommunerne får
yderligere beføjelser til at indhente oplysninger, herunder
oplysninger til brug for registersamkøring med det klare
formål at kontrollere, om der sker fejl eller misbrug i
forbindelse med udbetaling af fleksydelse.
Efter forslaget suppleres
§§ 11 a og 11 c i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område således, at
kommunen uden samtykke kan indhente oplysninger fra arbejdsgivere
om løn- og beskæftigelsesforhold og
beskæftigelsesperioder.
Bestemmelsen i forslagets § 34 b,
stk.1, indebærer, at kommunerne får mulighed
for at kræve nødvendige oplysninger om en
fleksydelsesmodtager ud over de tilfælde, der er omfattet af
§§ 11 a og 11 c i retssikkerhedsloven.
Efter forslagets § 34 b,
stk. 2 , kan kommunerne uden samtykke kræve
nødvendige oplysninger fra arbejdsgivere om løn- og
beskæftigelsesperioder m.v. og oplysninger om pensionsforhold
m.v. fra pensionskasser, livsforsikringsselskaber og
pengeinstitutter. Oplysningerne bruges f.eks. til kontrol af
beregningen af fleksydelsens størrelse. Der kan ikke ske
registersamkøring af oplysninger indhentet efter
stk. 2.
Det foreslås i § 34 b,
stk. 3 , at kommunerne uden samtykke kan kræve
andre nødvendige oplysninger end oplysninger om
økonomiske forhold fra andre offentlige myndigheder og
arbejdsløshedskasser. Forslaget indebærer, at
kommunerne også får hjemmel til
registersamkøring af oplysninger inklusive oplysninger, som
allerede foreligger nu, hvis visse betingelser er opfyldt. Der
henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 3.2.
I forslagets § 34 b,
stk. 4, fremgår, at oplysninger om andre
personer end en kommunes egne indbyggere kan indhentes. Det betyder
f.eks., at en kommune kan indhente oplysninger også i det
tilfælde, hvor en person flytter fra kommunen. Som det
fremgår af § 34 b, stk. 1-3, er det en
forudsætning, at oplysningerne er nødvendige. Dette
svarer til reglen i § 11 a, stk. 2, sidste led, i
retssikkerhedsloven.
Det foreslås i forslaget til
§ 34 b, stk.5, at kommunerne kan få
terminaladgang til indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister for så vidt angår de oplysninger, der
er omfattet af bestemmelsen. Det foreslås endvidere, at
kommunerne skal indhente oplysningerne i indkomstregisteret,
når det er muligt. Det er i bemærkningerne til
§ 18 i lovforslag nr. 120, Folketingsåret
2005-2006, der blev vedtaget som lov nr. 404 af 8. maj 2006 (Lov om
ændring af forskellige love (Konsekvensændringer som
følge af lov om et indkomstregister)) nævnt i hvilke
situationer, det vil være sagligt og relevant, at kommunerne
kan indhente oplysninger i indkomstregisteret. Det er hensigten med
indkomstregisteret, at myndighederne i videst muligt omfang skal
indhente nødvendige oplysninger om løn,
overførselsindkomster, private pensioner og andre indkomster
fra indkomstregisteret. Derfor foreslås en hjemmel til, at
kommunerne skal indhente nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret. Dette svarer til retssikkerhedslovens
§ 11 a, stk. 3.
Som det fremgår af forslaget kan
§ 34 b anvendes til kontrol af udbetalingerne i en enkelt
sag. Anvendelsesområdet for bestemmelsen vil være
kontrol og ikke egentlige tilbagebetalingssager. Hvis en enkelt sag
oplyses efter § 34 b, vil der være tale om
stikprøvekontrol, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at
indhente samtykke. Der er ikke krav om at forsøge at
indhente samtykke, således som det er tilfældet i
tilbagebetalingssager, der oplyses efter retssikkerhedslovens
§ 11 c.
Til § 3
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i
integrationslovens § 50, stk. 5, 1. pkt., kan
kommunalbestyrelsen kræve at få oplysninger om
økonomiske forhold i elektronisk form fra andre offentlige
myndigheder og arbejdsløshedskasser.
Med den foreslåede ændring af
bestemmelsen præciseres det, at de pågældende
oplysninger kan indhentes uden samtykke fra den person, som
oplysningerne vedrører. Således bringes der
overensstemmelse mellem integrationslovens regler og de
foreslåede formuleringer af § 68 b i lov om
ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats.
Det foreslås endvidere, at der ikke
længere i lovteksten henvises til, at oplysninger kan
indhentes i elektronisk form. Dermed bringes bestemmelsen i
overensstemmelse med formuleringen af § 11 a,
stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område. Der er alene tale om en præcisering i
forhold til retssikkerhedsloven. Der kan således fortsat ske
udveksling af oplysninger elektronisk.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov nr. 522 af 24. juni 2005 om
ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, som ændret ved § 1 i
lov nr. 404 af 8. maj 2006, foretages følgende
ændring: |
| | 1. Efter § 68
a indsættes i kapitel 12: |
| | »Kommunernes kontrol |
| | § 68 b.
Kommunen kan ud over de tilfælde, der er omfattet af
§§ 11 a og 11 c i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og i
§ 50 i integrationsloven, kræve oplysninger om den,
der ansøger om eller får ydelser fra kommunen efter
lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge og
integrationsloven, og dennes ægtefælle i de
tilfælde, der er nævnt i stk. 2 og 3. |
| | Stk. 2. Kommunen kan uden
ansøgerens eller modtagerens samtykke, hvis det er
nødvendigt til brug for kontrol af udbetalingerne i en
enkelt sag eller generel kontrol, kræve oplysninger fra
arbejdsgivere om løn- og beskæftigelsesperioder m.v.
samt oplysninger om pensionsforhold m.v. fra pensionskasser,
livsforsikringsselskaber og pengeinstitutter. Oplysningerne
indhentes med henblik på at kontrollere, om der sker fejl
eller misbrug i forbindelse med udbetaling af ydelser. |
| | Stk. 3. Kommunen kan uden
ansøgerens eller modtagerens samtykke, hvis det er
nødvendigt til brug for kontrol af udbetalingerne i en
enkelt sag eller generel kontrol, kræve andre oplysninger end
oplysninger om økonomiske forhold fra andre offentlige
myndigheder samt fra arbejdsløshedskasserne. Oplysningerne
kan samkøres og sammenstilles med data fra myndighedens
egne, andre myndigheders og arbejdsløshedskassernes
it-systemer, når dette er nødvendigt for at
kontrollere, om betingelserne for at modtage ydelser er opfyldt,
herunder med henblik på efterfølgende kontrol af, om
der er sket fejl eller misbrug i forbindelse med udbetaling af
ydelser. |
| | Stk. 4. Oplysningerne i stk. 2 og
3 kan indhentes, selv om den person, som oplysningerne
vedrører, ikke bor i den kommune, som indhenter
oplysningerne. |
| | Stk. 5. Myndigheden kan få
terminaladgang til de nødvendige oplysninger som nævnt
i stk. 2 og 3 i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om
et indkomstregister. I det omfang oplysningerne som nævnt i
stk. 2 og 3 findes i indkomstregisteret, skal kommunen
indhente oplysningerne herfra.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om fleksydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1054 af 4. november 2005, som
ændret ved § 7 i lov nr. 523 af 24. juni 2005,
§ 6 i lov nr. 404 af 8. maj 2006 og § 3 i lov
nr. 565 af 9. juni 2006, foretages følgende
ændring: |
| | |
| | 1. Efter § 34
a indsættes: |
| | »Kommunens kontrol |
| | § 34 b.
Kommunen kan ud over de tilfælde, der er omfattet af
§§ 11 a og 11 c i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, kræve
oplysninger om den, der ansøger om eller får
fleksydelse, i de tilfælde, der er nævnt i stk. 2
og 3. |
| | Stk. 2. Kommunen kan uden
ansøgerens eller modtagerens samtykke, hvis det er
nødvendigt til brug for kontrol af udbetalingerne i en
enkelt sag eller generel kontrol, kræve oplysninger fra
arbejdsgivere om løn- og beskæftigelsesperioder m.v.
samt oplysninger om pensionsforhold m.v. fra pensionskasser,
livsforsikringsselskaber og pengeinstitutter. Oplysningerne
indhentes med henblik på at kontrollere, om der sker fejl
eller misbrug i forbindelse med udbetaling af ydelser. |
| | Stk. 3. Kommunen kan uden
ansøgerens eller modtagerens samtykke, hvis det er
nødvendigt til brug for kontrol af udbetalingerne i en
enkelt sag eller generel kontrol, kræve andre oplysninger end
oplysninger om økonomiske forhold fra andre offentlige
myndigheder samt fra arbejdsløshedskasserne. Oplysningerne
kan samkøres og sammenstilles med data fra myndighedens
egne, andre myndigheders og arbejdsløshedskassernes
it-systemer, når dette er nødvendigt for at
kontrollere, om betingelserne for at modtage fleksydelse er
opfyldt, herunder med henblik på efterfølgende kontrol
af, om der er sket fejl eller misbrug i forbindelse med udbetaling
af fleksydelse. |
| | Stk. 4. Oplysningerne i stk. 2 og
3 kan indhentes, selv om den person, som oplysningerne
vedrører, ikke bor i den kommune, som indhenter
oplysningerne. |
| | Stk. 5. Myndigheden kan få
terminaladgang til de nødvendige oplysninger som nævnt
i stk. 2 og 3 i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om
et indkomstregister. I det omfang oplysningerne som nævnt i
stk. 2 og 3 findes i indkomstregisteret, skal kommunen
indhente oplysningerne herfra.« |
| | |
| | § 3 |
| | I lov om integration af udlændinge
i Danmark (integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 902
af 31. juli 2006, som ændret ved § 12 i lov nr. 523
af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: |
§ 50.
Kommunalbestyrelsen kan med udlændingens samtykke forlange,
at personer og myndigheder m.v., der har kendskab til forholdene,
giver oplysninger, der må anses for nødvendige ved
behandling af sager om ydelser efter kapitel 4-6. Det gælder
også oplysninger om udlændinges rent private forhold og
andre fortrolige oplysninger. Kommunalbestyrelsen kan i den
forbindelse indhente læge- og sygehusjournaler. | | |
Stk. 2. Kan udlændingens
samtykke ikke opnås, kan oplysningerne indhentes uden
samtykke. | | |
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal
oplyse udlændingen om adgangen til at indhente oplysninger
efter stk. 1 og om konsekvenserne af, at udlændingen
ikke vil medvirke til at indhente oplysninger. | | |
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan
begære optaget forhør efter retsplejelovens
§ 1018 med henblik på indhentning af oplysninger
som nævnt i stk. 1. | | |
| | 1.§ 50, stk. 5, 1.
pkt., affattes således: |
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan
kræve at få oplysninger om økonomiske forhold i
elektronisk form fra andre offentlige myndigheder og
arbejdsløshedskasser. Oplysningerne kan indhentes, selv om
den person, som oplysningerne vedrører, ikke bor i den
kommune eller amtskommune, som indhenter oplysningerne.
Oplysningerne kan indhentes som led i behandlingen af en enkelt sag
eller som led i en generel søgning til brug for kontrol. | | »Kommunalbestyrelsen kan uden samtykke fra den
person, som oplysningerne vedrører, kræve at få
oplysninger om økonomiske forhold fra andre offentlige
myndigheder og arbejdsløshedskasser.« |
Stk. 6. Kommunalbestyrelsen kan til
brug for behandlingen af sager om ydelser efter kapitel 4-6
få terminaladgang til oplysninger i indkomstregisteret, jf.
lov om et indkomstregister § 7. | | |