B 67 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at udvikle markedet for energirigtig renovering af
bygninger.
Fremsat den 14. december 2006 af
Anne Grete Holmsgaard (SF),
Steen Gade (SF),
Morten Homann (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at udvikle markedet for energirigtig
renovering af bygninger
Folketinget opfordrer regeringen til at
afsætte
€" 50 mio. kr. til at fremme udbuddet af
energi- og miljøvenlige renoveringer af en række
tidstypiske boliger og institutioner fra det 20. århundrede
og
€" 10 mio. kr. årligt til et viden- og
kompetencecenter for energieffektivisering af den bestående
bygningsbestand og energieffektivisering i nybyggeriet.
Hensigten hermed er at reducere energiforbruget og
CO2 -udledningen gennem en udvikling af markedet for
energi- og miljørigtige bygningsrenoveringer ved
€" at fremme etablering af et passende antal
repræsentative og synlige eksempler på, hvordan man kan
nedbringe det store energiforbrug i typiske ejerboliger,
lejeboliger og institutioner til et energiforbrug, der svarer til
henholdsvis energiklasse 1 eller et lavere forbrug
(passivhus-standard). Der kan også anvendes energiklasse 2 i
tilfælde, hvor det af arkitektoniske, økonomiske eller
andre vægtige grunde er den mest hensigtsmæssige
løsning. Det skal desuden indgå i renoveringerne, at
man undgår at anvende miljøskadelige materialer.
€" at give en saltvandsindsprøjtning
til udvikling af markedet for energieffektiviseringer i
bestående bygninger, herunder til standardelementer,
standardløsninger og produkter, der er baseret på lavt
energiforbrug, til udvikling af design med indpasning af vedvarende
energi i boligerne (solceller, solvarme m.v.) og til udvikling af
gode byggemetoder.
€" at etablere et viden- og kompetencecenter
for energirigtig renovering, der kan fungere som en udfarende kraft
med hensyn til videnopsamling, videnspredning,
netværksdannelse og uddannelse af håndværkere,
entreprenører, ingeniører, arkitekter, kommunale
sagsbehandlere m.v.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med beslutningsforslaget er
tredobbelt:
Nedbringelse af det meget store energiforbrug i
boliger og bygninger som led i en offensiv klimapolitik.
Udvikling af markedet for energirigtig
renovering med henblik på at udvikle det danske byggeerhverv
som led i en grøn erhvervspolitik.
Udvikling af byggesektoren som et
eksportorienteret erhverv.
Energiforbruget skal ned
Den billigste energi er den, der ikke bruges. Lavt
energiforbrug i bygninger har desuden en række andre positive
virkninger:
En markant lavere energiregning for ejere,
lejere, offentlige institutioner og erhverv,
bedre indeklima, fordi man undgår
kuldebroer, og
bedre udnyttelse af dagslys og mindre
støj fra eksterne støjkilder som f.eks. trafik.
På længere sigt bør det
være en målsætning, at boliger og bygninger slet
ikke bruger energi, men tværtimod selv producerer (ren)
energi, således som det f.eks. er ideen bag BOLIG+-projektet,
som en række af byggeriets parter for nylig har lanceret.
Sigtet med dette beslutningsforslag er at få
synliggjort, opsamlet og spredt viden om, hvor meget man kan
sænke energiforbruget i den eksisterende bolig- og
institutionsmasse ved at renovere til enten lavenergiklasse 1 eller
passivhusstandard. Et passivhus har et energiforbrug, der er 9-10
gange så lavt som i en gennemsnitlig dansk bolig. Samtidig er
det målet at få et bedre indeklima, mere dagslys,
mindre støj, boliger og bygninger, hvor man undgår
miljøskadelige materialer, samt at få udviklet
arkitektonisk kvalitetsdesign i forbindelse med renoveringer og
indpasning af vedvarende energikilder. Det giver både
forretningsudvikling, eksportpotentiale, job og god
driftsøkonomi.
Af Danmarks samlede energiforbrug bruges i dag ca.
40 pct. til drift af bygninger. Det meste af den energi, der bruges
hertil, går imidlertid ikke til komfort. Den går tabt,
fordi den helt overvejende del af bygningerne er dårligt
isoleret, har vinduer, der giver stort varmetab, og
ventilationsanlæg med lav effektivitet og er bygget og
renoveret uden optimeret viden om, hvad man rent faktisk kan. I
nogle tilfælde er bygningerne endda opført og
renoveret med manglende omhu. For ejerne og lejerne betragtes
spildet som »normalt«, og mulighederne for at
undgå det er ikke umiddelbart tilgængelige. Det sidste
skyldes især, at man skal lede efter renoveringer, der kan
fungere som inspiration, og udbydere, der har erfaring med
energioptimerede renoveringer. I andre tilfælde skyldes det,
at ejeren ikke selv betaler energiregningen.
Eksemplerne på energirigtige renoveringer
eksisterer, men de er meget få i Danmark, hvor markedet for
energirigtig renovering er underudviklet, og det vil have
svært ved at trække sig selv i gang.
Efterspørgslen er ringe, for kun få kender til
mulighederne, og der er ikke udsigt til, at efterspørgslen
kommer til at stige stærkt, medmindre der gøres noget
for at udvikle markedet. End ikke den offentlige sektor
efterspørger for alvor energirigtige renoveringer.
Ifølge brancheorganisationen Dansk Byggeri
anvendes der i Danmark ca. 80 mia. kr. årligt til
renoveringer. Hvis disse renoveringer samtidig var
energioptimeringer, ville investeringerne meget hurtigt være
tjent ind igen €" og landets CO2 -regnskab markant
forbedret.
Til gengæld er der stor vækst i
både passivhusbyggeri og andet lavenergibyggeri i lande som
Tyskland, Østrig og Schweiz. I regionen Vorarlberg i
Østrig er det besluttet, at alt alment byggeri fra den 1.
januar 2007 skal opføres som passivhuse. En væsentlig
del af det private nybyggeri og private renoveringer lever desuden
op til samme standard. I Schweiz går udviklingen ligeledes
stærkt. Her er den i vid udstrækning drevet af
investorerne (banker og forsikringsselskaber), der vælger at
investere i boliger og erhvervsbyggeri med meget lavt
energiforbrug. Erfaringerne fra begge steder viser, at
meromkostningerne i forhold til traditionelt byggeri enten er lig
nul eller meget små. Så små, at merprisen er
tjent hjem i løbet af få år på grund af
lavere energiudgifter. Erfaringerne peger desuden på, at en
eventuel merpris ikke skræmmer kunderne væk, fordi man
har arbejdet med nybyggeri og renoveringer, der tilfører
boligerne kvaliteter som f.eks. store vinduer og et godt
indeklima.
Et gennemsnitligt dansk parcelhus bruger ca. 150
kWh/m2 /år til opvarmning. Det samme gælder
for lejeboliger, hvor de politisk fastlagte støtteordninger
i øvrigt ikke motiverer til lavenergibyggeri.
Totaløkonomiske vurderinger anvendes ikke i praksis. Det
danske gennemsnit er 9-10 gange så højt som for en
bolig, der er bygget efter standarden for passivhuse, der
højst må bruge 15 kWh/m2 /år til
opvarmning. En gennemsnitlig dansk folkeskole bruger 120
kWh/m2 /år og har ofte dårligt indeklima med
dårlig udskiftning af luft. Det er dyrt og spild af
energi.
Udviklingen af energirigtige
renoveringer skal løbes i gang
Fokus herhjemme har næsten entydigt
været på energiforbruget i nybyggeri.
Bygningsreglementet (BR95 og BS) fra den 1. april 2006 sætter
grænser for det maksimale totale energiforbrug i nybyggeri,
men kontrolmekanismerne er svage. Der er i det private byggeri ikke
pligt til at kontrollere overholdelse af standarden, og det vil
formentlig føre til, at den nye standard underopfyldes. BR
indeholder desuden to lavenergiklasser: lavenergiklasse 2, der har
25 pct. lavere energiforbrug end standardnormen, og lavenergiklasse
1, der har 50 pct. lavere energiforbrug. De to lavenergiklasser
lægger €" indirekte €" op til, at der arbejdes med
anvendelse af solceller, solvarme, varmepumper og varmegenvinding,
fordi det er nødvendigt for at kunne overholde kravene i de
to lavenergiklasser. Inden for alle disse områder er der
danske virksomheder, der udbyder de relevante produkter, og
virksomheder, som har brug for et større hjemmemarked for at
udvikle produkterne og brug for, at der også kommer gang i
byggeri, der overholder passivhusstandarden.
Det vil imidlertid tage alt for lang tid, hvis det
primært er kravene til nybyggeri, der skal trække
udviklingen af energioptimerende byggekomponenter og byggemetoder i
gang. Det årlige nybyggeri svarer kun til ca. 1 pct. af den
samlede bygningsmasse. De helt store muligheder for at sænke
det samlede energiforbrug ligger derfor i de eksisterende boliger,
institutioner og erhvervsbygninger. Den økonomiske velstand
betyder, at der gennemføres omfattende ombygninger og
renoveringer i disse år, idet ca. en tredjedel af aktiviteten
i byggesektoren er renoveringer og ombygninger (ifølge Dansk
Byggeri). Men meget lidt sker på en måde, hvor der
planlægges efter lavt energiforbrug, for hvor er det, man
skal hente de gode eksempler eller rådgivningen? Faktisk ikke
rigtig nogen steder. Helt anderledes står det til med
færdigløsninger til nye køkkener. Her kan man
vælge og vrage. En travl byggesektor har desuden en naturlig
tendens til konservatisme, hvor man kører videre med
allerede indlærte metoder og teknikker, hvilket
understøttes af, at der ikke findes et sted, hvor man
hurtigt og kompetent kan hente viden og rådgivning.
Det er ikke realistisk at forvente en systematisk
energieffektivisering af den bestående bygningsbestand uden
politiske tiltag. Der findes ganske vist en række fremsynede
virksomheder, arkitekter, ingeniører, boligforeninger m.fl.,
der kæmper for at få gang i energioptimeret byggeri,
men skal der skub i udviklingen, skal der tages politiske
initiativer. Derfor fremsættes dette beslutningsforslag, som
bygger videre på intentionerne i energispareaftalen af 10.
juni 2005 (
http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/trafikministeriet/Publikationer/Rapporter/10juni2005energispareaftale.pdf
) og samtidig tager fat i et område, der ikke vil kunne
løbe sig selv i gang.
Opsamling og vedligeholdelse af
viden
Det er et vigtigt formål med dette
beslutningsforslag at sikre opsamling og spredning af viden om
energieffektiviseringer. Erfaringerne fra de renoveringer, der
gennemføres, opsamles i et center for energirigtig
renovering. Det gælder både de gode og de dårlige
erfaringer. Samtidig opsamler centeret viden i forbindelse med
nybyggeri af lavenergiboliger, institutioner og erhvervsbyggerier.
Centeret skal opsamle viden fra både Danmark og andre lande
og sikre, at denne viden bliver spredt til rådgivende
ingeniører, tegnestuer, entreprenører, kommunale
sagsbehandlere, producenter af byggematerialer og producenter af
energiudstyr som pumper, varmegenvindingsanlæg,
solcelleløsninger, solvarme, varmepumper m.v. Centeret skal
desuden bidrage til en systematisk kortlægning af det
potentielle marked for energirenoveringer, så viden ikke
går tabt, men bruges og udvikles, herunder den viden, der
akkumuleres i det koordinationsudvalg, der er nedsat som led i
energispareaftalen fra 2005.
Centeret skal formidle rådgivning til
både privatpersoner, der skal i gang med en renovering, og
professionelle aktører samt medvirke til, at der udbydes
uddannelse i energirigtig og byggeteknisk korrekt projektering og
gennemførelse.
Centeret etableres som et uafhængigt center
med egen bestyrelse.
Finansiering
Midlerne til realisering af projekterne tages fra
provenuet ved statens salg af CO2 -kvoter.
Eksempler på renovering
Nedenfor er anført nogle eksempler på
renoveringer med angivelse af link til de pågældende
projekter.
Danske eksempler på renoveringer:
€" Renoveret murermestervilla fra 1927
(initiativtager Rockwool). Se mere under www.rockwool.dk
/sw68834.asp.
€" Etagebolig i Århus fra 1945
(Boligforeningen Ringgården). Se afrapporteringen under
http://www.social.dk/tvaergaaende_indgange/nyhedscenter/Nyhedsarkiv/2006/SM/index.aspx?id=fa74d539-ff92-42f0-8a6b-0c06a62419bb
.
Danske eksempler på udvikling af
nybyggeri:
€" Soltag €" tagmodul til anvendelse
på fladtagede boligblokke. Se mere under http://www.arkitekthjaelpen.dk/Home.asp?ContentID=260
.
€" Stenløse Syd €" nybyggeri af
750 boliger med lavt energiforbrug, regnvandsopsamling, pvc-frit og
frit for trykimprægneret træ. Se mere under »Den
grønne bygherrevejledning« og »Energirigtig
renovering af eksisterende byggeri« (Det Økologiske
Råd). Se mere under http://www.ecocouncil.dk/
under publikationer.
Energirigtig renovering i Østrig:
€" Se mere under http://www.igpassivhaus.at/ergebnisse.php
.
Skriftlig fremsættelse
Anne Grete Holmsgaard (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
udvikle markedet for energirigtig renovering af bygninger.
(Beslutningsforslag nr. B 67).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.