B 46 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om frihed for kommunerne til at etablere helhedsskoler.
Fremsat den 24. november 2006 af
Christine Antorini (S), Kirsten Brosbøl (S),
Carsten Hansen (S), Frank Jensen (S), Bjarne Laustsen (S), Kim
Mortensen (S) og Troels Ravn (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om frihed for kommunerne til at etablere
helhedsskoler
Folketinget opfordrer regeringen til at
1. ændre lovgivningen, så kommuner selv
kan beslutte, om de vil etablere permanente helhedsskoler uden at
søge dispensation hos undervisningsministeren,
2. nedsætte et udvalg, der skal give et bud
på, hvordan helhedsskolen kan tilrettelægges, så
vi bedst muligt kombinerer pædagogernes og lærernes
kompetencer og styrker den enkelte elevs faglige og sociale
udvikling. Herudover skal udvalget komme med anbefalinger til,
hvordan skole og fritidsordning kan blive fuldt integreret i
helhedsskolen, og se på de økonomiske konsekvenser ved
de fremlagte modeller og
3. oprette et videncenter under et center for
videregående uddannelse (CVU) eller en
professionshøjskole til at udvikle, videreformidle og
evaluere helhedsskolens undervisningsformer og
læringsresultater.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Helhedsskolen er målet med ideen om at
integrere skolefritidsordningen (SFO) og skoledagen. Hermed er
skoleundervisningen og børnenes ophold i SFO ikke to
separate forløb, men en sammenhængende dag. Dermed
bliver det muligt at koble undervisning, leg og læring
sammen. Forslagsstillerne vil give kommunerne frihed til at
etablere helhedsskoler, der passer netop til deres
område.
Udfordringen bliver at etablere et
sammenhængende tilbud, der ikke opleves som
»danmarkshistoriens største sveder«, men som et
attraktivt tilbud for både børn og forældre, der
giver ro og sammenhæng i hverdagen. Samtidig giver en
udvidelse af dagen til f.eks. tidsrummet fra kl. 8.00 til kl. 15.00
bedre muligheder for at forbedre elevernes faglige, sociale og
praktisk-musiske kompetencer. Helhedsskoler gør det desuden
muligt at lave en ambitiøs prioritering af f.eks.
idræt/bevægelse, kost og sundhed, når dagen kan
organiseres helt anderledes. Det gælder også for de
fritidsaktiviteter, børnene måtte gå til.
Samtidig kan helhedsskolen rumme opgaver som lektiehjælp, og
der kan gennemføres sammenhængende forløb til
gavn for både stærke og svage børn, der ofte
dropper ud af fritidsordningerne, når de skifter fra
fritidshjem til klub.
Tal fra Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd viser, jf. »Dagtilbud €" hvem er ikke
med?« fra 2004 og Københavns Kommunes.
»Indvandrere og efterkommere €" Faktaoversigt« fra
2005, at mange tosprogede vælger SFO€™en fra. Ved
at man fjerner forhindringer for etablering af helhedsskoler, kan
kommuner benytte udvidelsen af skoledagen som et middel til at
forbedre såvel faglige som sociale kompetencer hos eleverne,
herunder ikke mindst de sproglige kompetencer hos tosprogede
elever. Helhedsskolen skal derfor betragtes som et middel til at
modvirke den negative sociale arv.
Erfaringerne fra eksisterende forsøg med
helhedsskoler i en række danske kommuner er positive. I Vejle
Kommune har der eksisteret helhedsskoler på 14 folkeskoler
siden 1999-2000 på 0.-3. klassetrin. Her varer skoledagen fra
kl. 8.00 til kl. 14.00. Kommunen foretog en brugerevaluering i
2004, hvor hele 65 pct. af 1.660 forældre med et barn
på en eksisterende helhedsskole svarede, at de ville
foretrække helhedsskolen, hvis de havde et barn, der skulle
starte i skole i dag. Esbjerg Kommune indførte helhedsskolen
på samtlige folkeskoler i 2004 og fik udarbejdet en
evalueringsrapport i 2005, der også viser udpræget
brugertilfredshed blandt forældrene. 98 pct. af
respondenterne i samme undersøgelse mener, at indholdet i
barnets undervisning er godt eller meget godt, og samme tendens kan
ses i forældrenes holdning til samspillet mellem
pædagoger og lærere. Her svarer 94 pct. enten
tilfredsstillende eller meget tilfredsstillende på
spørgsmålet om, hvorledes de opfatter samarbejdet
mellem barnets lærere og pædagoger.
På medarbejdersiden er tilkendegivelserne
også positive. Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har gennem
en undersøgelse med deltagelse af 546 SFO€™er
dokumenteret, at mange pædagoger ønsker, at
lærerne inddrages i arbejdet i SFO€™en, jf.
»Skolefritidsordninger €" Mellem skole- og
fritidspædagogik« fra 2005. Rapporten konkluderer, at
begge grupper anerkender lærernes blik for den faglige
formidling og pædagogernes forbedrede indblik i
børnenes sociale interageren, trivsel og særegne
styrker. Sammenfattende udleder EVA på baggrund af
interviewene, at der i samarbejdet mellem faggrupperne ligger et
uudnyttet potentiale, der vil kunne udnyttes ved mere
regelmæssige pædagogiske drøftelser mellem
lærere og pædagoger. Helhedsskolen giver forbedrede
muligheder for at styrke samarbejdet mellem faggrupperne, eftersom
den sammenhængende skoledag giver rig lejlighed til at
udforme aktiviteterne i fællesskab.
Med forslagets første del opfordres
regeringen til at ændre folkeskolelovens § 16, stk. 3,
hvorefter undervisningstiden i børnehaveklassen og på
1.-3. klassetrin ikke må overstige 6 timer. I stedet for at
være afhængig af om en undervisningsminister vil give
dispensation, skal folkeskoleloven ændres, så det
står kommunerne frit for, om de ønsker at oprette
helhedsskoler.
Forslagets anden del omhandler nedsættelsen
af et udvalg, der skal komme med anbefalinger til, hvordan skole og
fritidsordning kan blive fuldt integreret i helhedsskolen. Udvalget
skal ligeledes give et bud på, hvordan dagen i helhedsskolen
kan tilrettelægges, så vi bedst muligt kombinerer
pædagogernes og lærernes kompetencer og styrker den
enkelte elevs faglige, sociale og kreative udvikling. Udvalget skal
komme med forskellige modeller for indretning af helhedsskoler.
Herudover skal udvalget også se på de helhedsskoler,
hvor dagen varer fra kl. 8.00 til kl. 16.00, og hvor
forældrebetaling for SFO mistes og udvidelsen derfor
kræver investeringer, mens dette ikke er tilfældet for
andre kommuner.
Forslagets tredje del opfordrer til, at der
oprettes et videncenter, der skal forske i og evaluere didaktik og
pædagogik i helhedsskolerne. Videncenteret skal
kortlægge erfaringerne med helhedsskolerne. Formålet er
at gøre forskning og praksis på området
tilgængelig for alle interesserede, herunder kommuner, der
ønsker at kvalificere beslutninger vedrørende
etablering og udvikling af helhedsskoler.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Ad. 1 Fjernelse af lovgivningsmæssig
barriere
Folkeskolelovens § 16, stk. 3, indeholder en
bestemmelse om , at den højeste daglige undervisningstid for
børnehaveklassen og 1.-3. klassetrin er på 6 timer.
Bestemmelsen skal ændres, således at helhedsskolen kan
udvides ud over de 6 timer.
Ad 2. Nedsættelse af
helhedsskoleudvalg
Regeringen opfordres til at nedsætte et
helhedsskoleudvalg med følgende opgaver:
€" Udvalget skal komme med anbefalinger til hvordan skole og
fritidsordning kan blive fuldt integreret i
helhedsskolen.
€" Udvalget skal give
bud på, hvordan helhedsskolen kan tilrettelægges,
så man bedst muligt kombinerer pædagogernes og
lærernes kompetencer og styrker den enkelte elevs faglige,
sociale og kreative udvikling.
€" Udvalget skal se
på de økonomiske konsekvenser af de fremlagte
modeller.
Ad 3. Etablering af et
videncenter
Der etableres et videncenter for
helhedsundervisning i helhedsskoler med følgende
opgaver:
€" Kortlægning
og formidling af erfaringer med helhedsskoler.
€" Evaluering af
tidligere, nuværende og kommende helhedsskoler.
€" Forskning og
praksis inden for leg og læring i hele
grundskoleforløbet.
Samarbejdet og videnudviklingen skal ske i
tæt samarbejde mellem helhedsskoler,
professionshøjskoler/CVU€™er og
universiteterne.
Skriftlig fremsættelse
Christine Antorini (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om frihed
for kommunerne til at etablere helhedsskoler.
(Beslutningsforslag nr. B 46).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.