B 133 Forslag til folketingsbeslutning om et deltagerstyret VE-brint-samfund med fælleseje.

Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2006-07
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 29-03-2007

Fremsat: 29-03-2007

Beslutningsforslag som fremsat

20061_b133_som_fremsat (html)

B 133 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om et deltagerstyret VE-brint-samfund med fælleseje.

Fremsat den 29. marts 2007 af Per Clausen (EL), Rune Lund (EL) og Frank Aaen (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om et deltagerstyret VE-brint-samfund med fælleseje

 

For at sikre en optimal udvikling af VE-brint-samfundet opfordres regeringen til at igangsætte en demokratisk udviklingsproces med inddragelse af alle relevante foreninger med det mål at oprette åbne og fællesejede udviklings-, produktions- og distributionsselskaber.

Udviklingsprocessen skal være kendetegnet ved følgende:

€" At alle borgere med erfaring, viden, indsigt og lyst til at deltage i udviklingen af brintsamfundet får mulighed herfor.

€" At lokale kræfter €" kommuner, foreninger, boligforeninger, grundejerforeninger, trafikselskaber, forbrugerejede energiselskaber og andre nonprofit selskaber €" får mulighed for at deltage i udviklingen.

€" At alle ansatte inden for brintproduktion og brintforsyning får mulighed for at deltage i virksomhedernes planlægning og strategi.

€" At forsøgsresultater og andre landvindinger opnået via hel eller delvis offentlig finansiering er offentlig ejendom.

€" At brintproduktion og brintforsyning skal udvikles og opbygges, så det kommer hele samfundet til gavn.

€" At selvforsyning, forsyningssikkerhed og miljømæssig bæredygtighed er de altoverskyggende hovedmål.

Lovgivningen, der skal understøtte og sætte rammerne for VE-brintsamfundet, skal indeholde nedenstående elementer:

1. Staten opretter en brintfond på i alt 1 mia. kr. svarende til 100 mio. kr. årligt i 10 år, som skal fremme udviklingen af et deltagerstyret brintsamfund gennem direkte støtte og attraktive lån.

2. Forsøgs- og demonstrationscentre skal for at få statslige tilskud organiseres som non-profitselskaber, der formidler viden om og skaber interesse for anvendelse af brint. Alle borgere skal have adgang til centrenes viden gennem åbne konferencer, udstillinger m.m. Centrene skal ledes af bestyrelser, der repræsenterer såvel ansatte som lokale samfundsinteresser.

3. For at styrke udviklingen af brintteknologi og -systemer skal støtte kunne gives til foreninger, der rummer såvel forskere, praktikere, innovatorer og opfindere.

4. Der oprettes et nationalt videncenter for brint, hvor alle gratis kan hente information og rekvirere rådgivning.

5. Produktionen af brint organiseres i nonprofitselskaber, hvor et eventuelt overskud udelukkende anvendes til udvikling af produktionsapparatet. Sådanne selskaber kan ejes af en eller flere kommuner i fællesskab, af staten, af andelsforetagender eller af anpartsselskaber, eller de kan drives af en erhvervsdrivende fond. Uanset den nærmere udformning skal det sikres i vedtægterne eller aktionæroverenskomsten, at det ikke er muligt at trække midler ud af foretagendet. Selskabernes overskud skal sikre en løbende udvikling af brintproduktionen.

De nævnte aktører får mulighed for at byde ind på betjening af et statsligt organiseret brint-rutenet med brinttankstationer.

6. Lagring og distribution af brint organiseres i nonprofitselskaber, hvor der gælder et hvile i sig selv-princip. Hvile i sig selv-princippet indebærer, at udgifter og indtægter over en årrække skal balancere med indbygget vurdering af energieffektivitet og omkostningskontrol over en lovgivningsmæssig fastlagt årrække. Målet er en statslig tilrettelagt organisering af brintruter med lagrings- og distributionscentre, som staten, kommuner, regioner og andre lokale kræfter kan byde ind på at løse.

7. Brintfonden kan ligeledes give støtte til selskaber, der ønsker at udvikle brændselsceller og brintbårne transportmidler. I disse tilfælde kan der også gives støtte til private investorer, såfremt disse indvilliger i at deltage som partnere i formålsstyrede selskaber eller for nye iværk-sætteres vedkommende selv opretter et deltager- og formålsstyret selskab.

8. Brintsamfundets centralnervesystem med lagring og tankstationer er en væsentlig del af det kommende brintsamfund, hvorfor det skal indgå i den eksisterende planlovgivning som et element, der kræver særlig stillingtagen.

9. For at sikre kommunen som en blandt flere demokratiske spillere i brintsamfundet skal kommunerne kunne optræde med en styrende aktiepost i offentlige selskaber.

Bemærkninger til forslaget

Generelle bemærkninger

Forsyning med energi står over for væsentlige udfordringer de kommende årtier. Ressourceknaphed, afhængighed og forurening med klimapåvirkning til følge har sat fokus på behovet for at omstille energiforsyningen til vedvarende energi og finde løsninger på lagring af energi, der kan afløse de fossile brændsler. De seneste årtier har det politiske fokus desværre ikke primært været rettet mod løsning af ovenstående udfordringer, men derimod på liberalisering og markedsgørelse af energiproduktion og forsyning. Privatiseringen har medført mindre demokrati, højere priser på el og sat udbygning med vedvarende energi i stå.

Forslagsstillerne finder, der er behov for, at styring og planlægning af energiinfrastrukturen ligger i offentlige hænder, og ønsker, at en fremtidig udbygning med vedvarende energi undgår flere forsinkelser, som er konsekvensen af at vente på, at energiformerne bliver rentable for de private investorer. Langsigtet planlægning og langsigtede investeringer, som energiforsyningen kræver, er dårligt forenelige med de ejerstrukturer, der findes på markedet, og derfor må der satses anderledes.

Udvikling af VE-brint-samfundet bør være et højt prioriteret anliggende for hele samfundet. Alle fremtidige generationer vil få nytte af investeringer i udvikling af teknologi og produktion. Det er i denne forbindelse nødvendigt at udvikle ejendomsformer, der garanterer forsyningssikkerhed, sikrer udviklingen af en energisektor til fremme af vedvarende energi og styrker et produktionsdemokrati. Brintproduktion og brintforsyning er en nøgleaktivitet, der skal være under 100 pct. offentlig kontrol og ikke være underkastet multinationale selskabers luner.

Også selskaber, der producerer brændselsceller og udvikler nye og snilde brintbårne transportmidler, skal integreres i den lokale brintplanlægning gennem krav om at deltage i formålsstyrede virksomheder, der spiller sammen med den lokale planlægning.

VE-brint-samfundet er en krumtap i fremtidens bæredygtige samfund. Derfor skal alle aktører, der modtager støtte fra brintfonden, udvikle selskabsformer, der garanterer åbenhed og sikrer deltagelse fra mange forskellige lokale kræfter. Uanset den nærmere organisationsform skal alle selskaber leve op til følgende kriterier:

€" Overskud ud over forrentningen af kapitalindskud øremærkes til en fortsat udvikling af brintsamfundet. Dette skal fremgå af den erhvervsdrivende fonds formål, aktionæroverenskomsten eller anden fundats. Der er således tale om formålsstyrede virksomheder.

€" Alle kapitalindskydere €" offentlige som private (hvad enten disse er foreninger eller enkeltpersoner) €" skal højst kunne modtage en forrentning svarende til maksimalt diskontoen.

€" Selskaberne skal indeholde to skarpt adskilte styringsniveauer.

1. Et formålsstyringsniveau. Selskabernes formål skal løbende kunne gøres til genstand for en demokratisk diskussion, der resulterer i en udmelding om de konkrete mål. Bestyrelserne skal sammensættes af såvel kapitalindskydere som ansatte eller i nogle tilfælde ansatte og brugere. Det vil være naturligt, at kapitalindskyderne udgør flertallet.

2. Et autonomt driftsniveau, der skal arbejde hen mod de udstukne formål, men aldrig på bekostning af de driftsøkonomiske betragtninger.

€" De ansatte skal sikres mulighed for at gå på »brintorlov« eller »brintrotation« for at uddanne sig inden for brintteknologi og brintimplementering eventuelt med mulighed for at afprøve egne ideer eller kunne søge stillinger inden for andre dele af brintsamfundet.

Et kernepunkt i beslutningsforslaget er således den fællesejede virksomhed, hvor den demokratiske debat om gennemførelse af de overordnede mål udgør en retningspil for den enkelte driftsenhed/de enkelte driftsenheder, der til gengæld har ret og pligt til at varetage »bundlinjebetragtningen«. En sådan adskillelse findes til eksempel i det kollektivt drevne firma Egen Vinding & Datter med afdelinger i Ringsted, Sakskøbing og København. »Fonden til fremme af blivende økologisk balance« garanterer fastholdelse af en »bæredygtig produktion« og »en social og økologisk balance«, medens en række mindre anpartsselskaber, hvor fonden står som hovedejer €" Byggeri, EVD Vinduer, Lerstensfabrikken ApS, Dansk naturisolering A/S og Ejendomme €" realiserer den overordnede målsætning. På dette niveau anlægges en bundlinjebetragtning. (Kilde: Egen Vinding & Datter: Byggeri m.m. Byggeri med holdning, Ringsted, udateret, www.egenvinding.dk ).

Et selskab af en sådan type kan netop få støtte fra Brintfonden, såfremt det tillige kan dokumentere, at de ansatte og eventuelt brugerne har sæde i fondsbestyrelsen.

Bemærkninger til forslagets enkelte punkter

Ad 1

Brintfonden er giver støtte og attraktive lån til udviklingen af deltagerstyret udvikling af brintteknologi og produktion af brint baseret på vedvarende energikilder. Videncentre, forsøgs- og demonstrationscentre, produktionsvirksomheder, lagrings- og distributionsvirksomheder og foreninger kan modtage støtte, såfremt de opfylder selskabskravene om overskud, styringsform, bestyrelse m.v., som opridset i de generelle bemærkninger.

Ad 2

Sådanne institutioner findes allerede. På Vestlolland med Rudbjerg Kommune som en initiativtagende kraft har man således fået 600.000 kr. i støtte fra Energistyrelsen til oprettelse af et vindakademi, hvor turister, lokalbefolkning og fagfolk kan mødes. Et sådant vindakademi vil naturligt være åbent for, hvorledes overskudsstrøm kan transformeres til brint.

Parallelt med dette initiativ besluttede Nakskov Kommunes Økonomiudvalg den 2. november 2005 at fremlægge en brintplan, der skal sikre anvendelse af brint i lokalsamfundet €" i den offentlige forsyningstjeneste, i private ejendomme og i private virksomheder. Her tales om »at inddrage lokalbefolkningen og forskningsinstitutioner« i udviklingen af et lokalt brintsamfund. (Kilde: Pressemeddelelse. Brintinnovation i Nakskov, Nakskov Kommune, november 2005).

I dette forslag indskærpes, at offentlige midler udelukkende skal anvendes til åbne og demokratiske organisationsformer, der i dette tilfælde mest oplagt bør drives som selvejende institutioner.

Samsø Kommune har gennem deres Agenda 21-plan ligeledes formuleret de første brikker til det deltagerstyrede brintsamfund. (Kilde: Fremtidens Ø, Samsø Kommunes Lokale Agenda 21 Strategi, 2005.)

I januar 2006 bevilgede Ringkøbing Amt 3 mio. kr. til to demonstrationsprojekter, der skulle fungere som udstillingsvinduer for brintteknologien i form af et demonstrationshus ved Messecentret og et brintdemonstratorium med et mini-kraft-varme-værk og små køretøjer, der kører på brint. (Kilde: Månedsbrev nr. 216, Ringkøbing Amt, januar 2006, www.ringamt.dk og www.geologisknyt.dk ).

Lokale, forbrugerejede netselskaber kan ligeledes være med til at fremme den lokale udvikling af brintproduktion, lagring og anvendelse af brint. De jysk-fynske netselskaber har således fået over 10 mia. kr. ind på kontoen efter salget af Elsamaktier. Disse midler kan anvendes til en målrettet udvikling af et lokalt, deltagerstyret brintsamfund eller anvendes til almindelig spekulation. Kun i det første tilfælde vil midlerne gøre en forskel i samfundsudviklingen.

Ad 3

Bølgekraftforeningen udgør et eksempel på en forening, hvor lægmænd, opfindere og forskere mødes på lige fod, udveksler ideer og afprøver disse. Det er Enhedslistens opfattelse, at såvel Bølgekraftforeningen som foreninger til fremme af brintsamfundet bør have offentlig støtte, så disse kan etablere test-sites m.v. En forudsætning for støtte til en sådan forening er, at den åbner lige adgang for alle borgere. (Kilde: www.waveenergy.dk ).

Ad 4

Alle aktører €" boligforeninger, lokale forbrugerejede energiselskaber, grundejerforeninger, transportselskaber, offentlige myndigheder €" skal have mulighed for at kunne hente information og rekvirere rådgivning i forbindelse med etablering af brintanlæg.

Af særlig betydning er det at kunne hente ekspertise, når kommunen eller en forening står over for at skulle oprette åbne, formålsstyrede selskaber.

Ad 5

Det vil være oplagt, at forbrugerejede energiselskaber og kommuner indgår som drivende medspillere. Her skal nok engang indskærpes, at midler fra brintfonden forudsætter organisering af selvstændige, formålsstyrede selskaber, hvor overskuddet øremærkes til udvikling af brintdrift.

En udvikling af brintteknologi vil styrke udbygningen af vindmølleparker og bølge- og solenergi, idet muligheden for at lagre brint i perioder med overproduktion af el fra vindmøller vil forbedre økonomien for vindmølleanlæg m.m. Det vil forbedre vindmølleparkens nuværende økonomiske drift i forhold til kulkraftfyrede kraft-varme-værker.

Ad 6

Nyliberalistiske kræfter har foreslået, at man ved at åbne for deltagelse af flere profitselskaber også på områder, hvor der findes et »naturligt monopol«, kan sænke omkostningerne gennem priskrig. Det er imidlertid Enhedslistens opfattelse, at flere leverandører på samme lokalitet inden for energiforsyning, vandforsyning, antennenet m.m. vil føre til overkapacitet og ressourcespil for til sidst at ende med private monopoler og stigende priser samt i værste fald forsyningssvigt ved konkurs. Derfor er det afgørende, at selve infrastrukturen i brintsamfundet, nemlig lagring og distribution, dels varetages af en enkelt leverandør, dels organiseres efter hvile i sig selv-pricippet, hvor udgifter skal svare til indtægter (med indbygget vurdering af energieffektivitet og omkostningskontrol) over en lovgivningsmæssig fastlagt årrække.

Ad 7

Firmaet IRD Fuel Cells i Svendborg er et eksempel på et dansk firma, der har leveret brændselscellelanlæg, hvor overskudsstrøm transformeres til brint, der igen transformeres ind i brændselsceller, som f.eks. kan forsyne et boligområde med energi. (Kilde: Gasteknik 2/2004).

Det er ligeledes IRD Fuel Cells, der er en aktiv medspiller i Nakskov Kommunes brintinnovation.

Såfremt sådanne privat drevne selskaber skal have støtte fra brintfonden, skal de indgå i joint venture-selskaber med offentlige og foreningsejede investorer, hvor selskabets overskud skal øremærkes til udvikling af det lokale brintsamfund. (Om IRD Fuel Cell i Nakskov, jf. pressemeddelelse: »Brintinnovation Nakskov«, Nakskov Kommune, november 2005).

Hobro Kommune, Mariagerfjord Erhvervsråd og Cemtec-fonden (Center For Energi og Materialeteknologi) står bag »Hydrogen Valley«, der ønsker at skabe et dansk kraftcenter inden for praktisk anvendt brint- og brændselscelleteknologi. En gren af dette arbejde har udmøntet sig i ønsket om at »hjælpe iværksættere og andre med spændende ideer til at bevæge sig fra idé til forretning«. Finansieringen sker her med Mål 2-midler. Forsøget på at lade alle med gode ideer og iværksættertrang komme til orde kan Enhedslisten støtte. Vi mener, at sådanne iværksættere både skal kunne hjælpes gennem Brintfonden og gennem den foreslåede videncentral under forudsætning af at ville opbygge formålsstyrede virksomheder. Samfundet har en interesse i at hjælpe alle former for opfindere, der vil en målrettet opbygning af brintsamfundet €" personer, der vil lege med aktier og handle på Børsen må klare sig selv. Jf. www.hydrogenvalley.dk .

Da fysikeren og højskolemanden Poul la Cour tog initiativ til oprettelse af den berømte forsøgsmølle i Askov og dernæst Dansk Vindelektricitetsselskab af 1903, der skulle udbrede vindenergien til lokalsamfundene, var det ud fra ønsket om at forbinde produktion, uddannelse (f.eks. af landelektrikere) og udbredelse af elektricitet på landet. Det er sådanne samfundsorienterede iværksættere, vi som samfundsborgere har en interesse i at kæle for, jf. www.poullacour.dk .

Ad 8

Lovgivningen, der ligger til grund for den eksisterede planlovgivning, skal ændres med henblik på at sikre brintrutenettets etablering og brintsamfundets øvrige faciliteter som en fast bestanddel af den offentlige planlægningsdiskussion.

Allerede i dag skal kommunerne ifølge planlovens § 33 fremlægge en redegørelse for deres strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede. Denne strategi skal indeholde et punkt om brint, der kan fungere som oplæg til de lokale politiske drøftelser herom.

Ad 9

De eksisterende bestemmelser vedrørende kommunal drift skal justeres på en sådan måde, at den enkelte kommune får mulighed for at etablere sig med en styrende aktiepost i brintsamfundets selskaber €" stadig med pligt til at give plads til ansatte, lokale foreninger og eventuelle brugere. Selskaber, hvor kommunen er involveret, skal være selvstændige foretagender €" helt og aldeles adskilt fra de kommunale regnskaber.

De eksisterende muligheder for kommunal drift og produktion er yderst begrænsede. Statsamt Århus€™ lovliggørelse af Århus Kommunes ret til at drive en kulturcafé i november 2004 samt Indenrigs- og Sundhedsministeriets accept af Københavns Kommunes og Københavns Havns ret til at etablere et kommanditselskab til udvikling af Sydhavnen €" Sluseholmsselskabet − peger hen mod positive nyskabelser i forvaltningen af den eksisterende kommunalfuldmagt. Statsamt Århus lagde dog i sin afgørelse vægt på, at man forgæves havde søgt at bortforpagte caféen. Dette viser, at der er behov for et lovinitiativ.

Skriftlig fremsættelse

Per Clausen (EL):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om et deltagerstyret VE-brint-samfund med fælleseje.

(Beslutningsforslag nr. B 133).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.