L 75 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Kongeriget Danmarks Fiskeribank. (Afvikling og
nedlæggelse m.v. af Kongeriget Danmarks Fiskeribank).
Fremsat den 16. november 2005 af
fødevareministeren (Hans Chr. Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Kongeriget
Danmarks Fiskeribank
(Afvikling og nedlæggelse m.v. af
Kongeriget Danmarks Fiskeribank)
§ 1
I lov om Kongeriget Danmarks Fiskeribank,
jf. lovbekendtgørelse nr. 92 af 8. februar 2001, som
ændret ved § 29 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og §
35 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I § 6, stk. 1, ændres
"Finansstyrelsen" til "Økonomistyrelsen".
2. Efter § 6b indsættes:
»§ 6c.
Modregning mellem på den ene side krav, der tilkommer eller
påhviler Kongeriget Danmarks Fiskeribank, og på den
anden side statens fordringer og forpligtelser kan foretages i
samme omfang, som hvis kravene henholdsvis tilkom eller
påhvilede staten.«
3. I § 7 ophæves stk. 5 .
4. Efter § 8 indsættes:
»§ 8a.
Kongeriget Danmarks Fiskeribank nedlægges med virkning fra
udgangen af 2008. Staten overtager ved nedlæggelsen alle
bankens aktiver og passiver og indtræder i alle dens
rettigheder og forpligtelser.
Stk. 2. Efter bankens nedlæggelse
fastsætter Økonomistyrelsen de rentesatser, der skal
gælde for bankens eksisterende udlån med en variabel
rente, der baseres på bankens løbende udstedelse af
obligationer, og de aktuelle rentevilkår m.v., som skal
anvendes ved konvertering af udbetalte lån.
Fastsættelsen skal ske på grundlag af den effektive
rente på statspapirer med samme varighed, som ville
gælde for bankens obligationer, med et rentetillæg
svarende til forskellen mellem den effektive rente på de
pågældende statspapirer og fiskeribankobligationer
på tidspunktet for ophøret af bankens
obligationsudstedelse.
Stk. 3. Ved videreførelse af bankens
ordning vedrørende hel eller delvis ekstraordinær
indfrielse af inkonverterbare, nominelt fastforrentede udlån
fastsætter Økonomistyrelsen indfrielsesvilkårene
i overensstemmelse med reglerne i lov nr. 354 af 6. juni 1995 om
imødegåelse af indlåsningseffekter på
inkonverterbare realkreditlån m.v., uanset om den
nævnte lov ændres eller ophæves.
Stk. 4. Økonomistyrelsen underretter
låntagerne om, hvorledes de kan få oplysning om
fastsættelser efter stk. 2 og 3.
Stk. 5. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser i
henhold til stk. 2-4 til en anden statslig myndighed eller
institution.
Stk. 6. Såfremt udviklingen i
Kongeriget Danmarks Fiskeribank taler derfor, kan bankens
bestyrelse beslutte, at bestemmelserne i stk. 2-4 også
anvendes i tiden før bankens nedlæggelse.
Stk. 7. Bestemmelserne i §§ 6a-6c
forbliver efter nedlæggelsen uændret gældende for
fordringer, der tilkom Kongeriget Danmarks Fiskeribank, og for
senere opståede krav, der udspringer af sådanne
fordringer.
§ 8b.
Administrationen af de aktiver og passiver, som staten overtager
fra Kongeriget Danmarks Fiskeribank, varetages af
Økonomistyrelsen. Økonomistyrelsens afgørelser
vedrørende de eksisterende udlån kan påklages
til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri.
Økonomistyrelsen kan genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage. Efter statens overtagelse af aktiver og passiver
fastsætter ministeren nærmere regler for
udlånene, herunder gebyrer m.v.
Stk. 2. Ministeren kan efter forhandling
med vedkommende minister henlægge administrationen i stk. 1
til en anden statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i
forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage
over disse myndigheders og institutioners afgørelser om
myndighedens eller institutionens mulighed for at genoptage en sag,
efter der er indgivet klage.
§ 8c. Bestyrelsen
for Kongeriget Danmarks Fiskeribank påser, at der ikke
på tidspunktet for bankens nedlæggelse udestår
lånetilsagn, igangværende emissioner eller andre
forpligtelser, der ikke kan opfyldes efter nedlæggelsen.
Stk. 2. Årsregnskab og beretning for
året 2008 i henhold til § 7 udarbejdes af
Økonomistyrelsen og godkendes af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri. Revision sker efter reglerne
om den statslige revision.«
§ 2
Stk. 1. § 1, nr. 2, træder i
kraft den 1. januar 2006.
Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri fastsætter datoen for lovens
ikrafttrædelse i øvrigt.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Baggrunden for afvikling og nedlæggelse af
Fiskeribanken er, at bankens risikospredning er faldet i takt med
strukturudviklingen i fiskerierhvervet. Dette betyder, at
Fiskeribanken med det nuværende IT-system og kompetenceniveau
ikke vil være konkurrencedygtig på sigt, ligesom
bankens begrænsede volumen indskrænker mulighederne for
at tilbyde en bred og konkurrencedygtig produktvifte. Endvidere
betyder den nuværende situation for fiskerierhvervet, at
Fiskeribankens økonomiske situation har udviklet sig i en
vanskelig retning med stigende underskud som følge af
stigende hensættelsesbehov til forventede tab, stigende antal
restancer og øget risikokoncentration.
Om Folketingets behandling af lov nr. 401 af 14.
juni 1995 om Kongeriget Danmarks Fiskeribank, jf.
lovbekendtgørelse nr. 889 af 22. november 1995, henvises til
Folketingstidende 1994-95, FF sp. 4749, 5119-5121, 6078-6081, 6340,
A sp. 3009-3012, B sp. 616-617 og C sp. 498-499. Om behandling af
lov nr. 903 af 16. december 1998, henvises til Folketingstidende
1998-99, FF sp. 215, 1305, 1493, A sp. 350, 378, B sp. 20 og C sp.
32. Om behandling af lov nr. 422 af 31. maj 2000, henvises til
Folketingstidende 1999-2000, FF sp. 7286, 8241, 8545, A sp. 7592,
7599, B sp. 986 og C sp. 808. Om behandling af lov nr. 430 af 6.
juni 2005, henvises til Folketingstidende 2004-05 (2. samling) FF
sp. 808, 3494, 3632, A sp. 4670, 4770, B sp. 614, 765 og C sp. 290.
Om behandling af lov nr. 431 af 6. juni 2005 henvises til
Folketingstidende 2004-05 (2. samling) FF sp. 1844, 3495, 3633, A
sp. 6681, sp. 6783, B sp. 639, 769 og C sp. 334.
2. Lovforslagets indhold
Fiskeribankens udlånsaktiviteter forventes
at blive nedtrappet ved en vedtægtsændring inden for
rammerne af den gældende lov, således at Fiskeribanken
fortsætter sit nyudlån indtil udgangen af 2008. Men
efter 2006 nedsættes belåningsgrænsen for
nyudlån gradvis, jf. tabel 1, således at afviklingen
sker i overensstemmelse med fiskerierhvervets behov for, at
markedet skaber andre finansieringsmuligheder.
Tabel 1: Fiskeribankens
belåningsgrænser
| 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Belåningsgrænsen | 70 pct./60 pct. | 40 pct. | 30 pct. | 0
(banken stopper for udlån) |
Note: Angivelsen 70 pct./60 pct. refererer
til, at belåningsgrænsen for nybygninger er 70 pct. og
for øvrige lån 60 pct. Niveauet i 2006 er
uændret i forhold til nuværende
belåningsrammer. |
Ved udgangen af 2008 nedlægges
Fiskeribanken som selvstændigt kreditinstitut. Fra 1. januar
2009 gives der ikke nye lån, og de eksisterende lån
overgår til at være statslån i traditionel
forstand, men med uændrede vilkår.
Det er fundet hensigtsmæssigt at få
vedtaget en lov om afvikling og nedlæggelse allerede nu,
således at erhvervet har tid til at indstille sig på
ændringen.
Staten, der ifølge den gældende lovs
§ 3, stk. 3, garanterer for Fiskeribankens forpligtelser,
indtræder ved Fiskeribankens nedlæggelse i alle dens
rettigheder og forpligtelser. Nedlæggelsen medfører
således ikke nogen ændring af låntagernes og
obligationsindehavernes retsstilling eller af deres faktiske
position.
Som følge af Fiskeribankens ophør
som obligationsudstedende institut er der behov for, at variable
renter og beregninger ved låneomlægning kan
fastsættes på et andet grundlag. Ifølge §
8a, stk. 2, anvendes fremover tilsvarende statsobligationer m.v.
som referenceramme.
Fiskeribankens aktiver og passiver, især
dens udlån og optagne obligationslån, administreres
efter nedlæggelsen af Økonomistyrelsen, der hidtil har
stået for administrationen. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan dog henlægge administrationen til
andre. Der indføres en klageadgang til ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, der også træder
i stedet for Fiskeribankens bestyrelse ved fastsættelse af
gebyrer og andre lånevilkår.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for staten
Økonomistyrelsen er
forretningsfører for Fiskeribanken. Økonomistyrelsen
afholder således administrationsudgifter herunder
omkostninger til løn, husleje, kontorhold m.v. på
vegne af Fiskeribanken. Fiskeribanken refunderer herefter
Økonomistyrelsen udgifterne.
Det må antages, at administrationshonoraret
til Økonomistyrelsen vil være faldende fra 2007.
Tilpasninger af Økonomistyrelsens ressourcer, overhead mv.
vil kunne foregå løbende i takt med den faldende
aktivitet.
Statskassen hæfter for bankens
forpligtelser, jf. den gældende lovs § 3, stk. 3.
Nedlæggelse af Fiskeribanken som selvstændig enhed vil
derfor ikke ændre statens risiko i forbindelse med
Fiskeribankens virksomhed indtil udgangen af 2008. Bankens
nedlæggelse og dermed ophør af
udlånsvirksomheden vil fjerne den risiko, der ville have
knyttet sig til fremtidige udlån.
Ved udgangen af 2008 nedlægges
Fiskeribanken som selvstændig enhed, og staten overtager de
eksisterende udlån og forpligtelser. I forbindelse hermed
skal der skabes bevillingsmæssig hjemmel til at
oppebære indtægterne af Fiskeribankens aktiver,
især udlånene, og til at afholde udgifter til
forrentning og indfrielse af obligationslånene samt til
administration og til at afskrive tab på udlånene.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget bør
derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet i EU-retten
Lovforslaget skal notificeres til EU-kommissionen
i medfør af art. 4, stk. 2, litra c (forenklet
anmeldelsesprocedure). Dette skyldes, at der er tale om reduktion i
støtteintensiteten, idet afviklingen af Fiskeribanken
gennemføres med faldende rammer for garantistillelse i
forbindelse med nyudlån i 2007 og 2008.
I henhold til den forenklede anmeldelsesprocedure
vil EU-kommissionen bestræbe sig på i videst muligt
omfang at træffe beslutning inden for en frist på en
måned.
7. Høring
Lovforslaget er sendt i høring den 11.
november 2005 hos Grønlands Hjemmestyre,
Færøernes Hjemmestyre, Bornholms og
Christiansøs Fiskeriforening, Danmarks Fiskeindustri- og
Eksportforening, Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Pelagiske Producentorganisation, Dansk
Akvakultur, Dansk Fisk, 3F, Grenaa Fiskeriforening,
Håndværksrådet, Konsumfiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Datatilsynet, Finansministeriet,
Finansrådet, Fiskeribanken, Fødevareøkonomisk
Institut Rigsrevisionen, Skatteministeriet, Statsministeriet,
Søfartsstyrelsen, Økonomi- og Erhvervsministeriet
samt Økonomistyrelsen.
8. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Afviklingen vil medvirke til at reducere
tab, da rammerne for garantisikkerhed i lånesagerne i 2007-08
gradvist reduceres, hvorefter udlånsvirksomheden
ophører. Bestemmelsen om modregning må forventes at
kunne bidrage til at forbedre Fiskeribankens (fra 2009 statens)
økonomiske situation på længere sigt. | I 2009 vil beholdningen af udlån og
obligationer overgå til Staten. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Det forudsættes, at låntagerne
også efter bankens afvikling finansierer statens
administrative opgaver. Når alle lån er afviklet
bortfalder alle statslige forvaltningsopgaver. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Afviklingen tilrettelægges under
hensyntagen til det private markeds mulighed for at tilpasse nye
finansieringstilbud til fiskerierhvervet. | Da banken afvikles over en periode og da
reformen af fiskerireguleringen vurderes at forbedre erhvervets
muligheder for finansiering, skønnes lovforslaget ikke at
have økonomiske konsekvenser for fiskerierhvervet. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget notificeres til EU-kommissionen
i medfør af art. 4, stk. 2, litra c (forenklet
anmeldelsesprocedure). Der er tale om reduktion i
støtteintensiteten, idet afviklingen af Fiskeribanken
gennemføres med faldende rammer for garantistillelse i
forbindelse med nyudlån i 2007 og 2008. I henhold til den
forenklede anmeldelsesprocedure vil EU-kommissionen bestræbe
sig på i videst muligt omfang at træffe beslutning
inden for en frist på en måned. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Konsekvensændring, idet Finansstyrelsen nu
er en del af Økonomistyrelsen.
Til nr. 2 (ny § 6c)
Den foreslåede nye bestemmelse
indebærer, at der fra lovens ikrafttræden kan foretages
modregning mellem på den ene side Fiskeribankens fordringer
og forpligtelser og på den anden side statens fordringer og
forpligtelser i samme omfang, som hvis alle krav havde haft staten
som henholdsvis kreditor og debitor.
Adgangen til at foretage modregning med krav mod
staten til opfyldelse af Fiskeribankens krav mod låntagerne
forringer ikke retsstillingen for hverken låntagerne eller
dem, som låntagerne måtte have givet transport i deres
krav mod staten. Alternativet til modregning er, at Fiskeribanken
måtte søge fyldestgørelse ved udlæg i
kravet mod staten eller på anden måde.
Modregningsadgangen indebærer således en enklere
fremgangsmåde. Der gælder de samme begrænsninger
i adgangen til at foretage modregning til dækning af
Fiskeribankens fordringer, som når fordringerne tilkommer
staten. Hvis en låntager har givet transport til en
tredjemand for sit krav mod staten, er transporten beskyttet mod
modregning i den udstrækning det følger af
gældsbrevslovens § 28. Fiskeribankens eksisterende
fordringer anses i relation til denne bestemmelse for erhvervet den
1. januar 2006, hvor modregningsadgangen etableres ved
lovændringens ikrafttræden. Den foreslåede
udvidede modregningsadgang, hvorved der i modregningsmæssig
henseende skabes identitet mellem Fiskeribanken og staten, vil dog
som udgangspunkt indebære, at Fiskeribanken opnår en
styrket retsstilling i forhold til andre, usikrede kreditorer.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse
er, at staten hæfter for Fiskeribankens underskud,
således at modregningsadgang er et rimeligt
inddrivelsesmiddel. De stigende restancer på Fiskeribankens
udlån aktualiserer behovet for at kunne foretage modregning
med låntagernes krav mod staten.
Bestemmelsen vil finde anvendelse såvel i
tiden frem til nedlæggelsen af Fiskeribanken som derefter,
jf. den foreslåede § 8a, stk. 7.
Til nr. 3 (§ 7, stk. 5)
Ifølge den gældende lovs § 7,
stk. 5, skal Folketinget træffe beslutning om, hvorvidt
Fiskeribanken skal fortsætte, når banken i 3 på
hinanden følgende år har haft negativt resultat
før hensættelser til tab. Når Folketinget med
nærværende lovforslag beslutter at nedlægge
Fiskeribanken, bliver bestemmelsen overflødig.
Til nr. 4
Til § 8a
Til stk. 1
Med stk. 1 foreslås, at Fiskeribanken
nedlægges med virkning fra udgangen af 2008. Om begrundelsen
herfor henvises til de almindelige bemærkninger.
Endvidere foreslås, at staten ved
nedlæggelsen overtager samtlige bankens aktiver og passiver
og indtræder i alle dens rettigheder og forpligtelser.
Fiskeribanken har siden sin oprettelse
været finansieret af staten. Der kan i øvrigt ikke
forventes at være nogen egenkapital i behold på
nedlæggelsestidspunktet, der overstiger den statsforskrivning
på 200 mio. kr., der i sin tid blev indskudt af staten til
sikring af Fiskeribankens egenkapital.
På den baggrund foreslås det, at
Fiskeribankens formue indgår i statskassen.
Ved statens indtræden i alle Fiskeribankens
forpligtelser sikres det, at hverken indehaverne af Fiskeribankens
obligationer eller andre kreditorer kan komme til at lide noget tab
i forbindelse med Fiskeribankens nedlæggelse.
En indfrielse af obligationslånene ville
medføre væsentlige udgifter for staten. Alternativet
til statens indtræden som debitor ifølge
obligationslånene ville derfor være, at Fiskeribanken
blev opretholdt som en retlig enhed, selv om dens aktiviteter med
udlån og udstedelse af obligationer var ophørt. En
sådan ordning ville medføre omkostninger og er
overflødig. Obligationsejerne ville ikke blive stillet
bedre, end de bliver efter forslaget.
Det sikres ligeledes med forslaget, at
Fiskeribankens låntagere ikke stilles dårligere end
hidtil ved, at staten overtager lånene.
Lånevilkårene forbliver således
uændret gældende efter statens overtagelse. Dette
gælder også de tilsagn, der på anden måde
end i selve låneaftalerne er givet låntagerne, herunder
vedrørende muligheder for gældsovertagelse,
overflytning af lån fra et fartøj til et andet,
låneomlægning og hel eller delvis ekstraordinær
indfrielse af inkonverterbare lån. Idet der ikke
længere udstedes fiskeribankobligationer, må der dog i
visse tilfælde tages udgangspunkt i den effektive rente af
tilsvarende statsobligationer, jf. de foreslåede stk. 2-4 og
6.
Til stk. 2 og stk. 3
Med forslagene i stk. 2 og 3 løses de
problemer, der opstår i relation til eksisterende
udlån, fordi Fiskeribanken efter nedlæggelsen ikke
længere udsteder obligationer.
En del af Fiskeribankens udlån er sket til
variabel rente. For hovedparten af disse lån gælder, at
renten ifølge låneaftalerne skal reguleres hvert halve
år på grundlag af den faktiske salgskurs for
obligationer, som Fiskeribanken udsteder med en løbetid
på et halvt år.
Ifølge § 13, stk. 2, i Fiskeribankens
vedtægt kan der ske ombytning (konvertering) af udbetalte
lån til lån med aktuelle rentevilkår. Dette
indebærer, at låntager kan få ændret
vilkårene for sit lån, således at kursværdi
og restløbetid er uændrede fra det oprindelige
lån, men rentevilkår m.v. ændres til dem, der
på ændringstidspunktet gælder for nye lån i
Fiskeribanken.
I stedet for de kurser og deraf følgende
effektive rentesatser på nye fiskeribankobligationer, som der
hidtil er lagt vægt på i de to nævnte henseender,
foreslås der ifølge stk. 2 fremover i beregningerne
taget udgangspunkt i tilsvarende statspapirer (statsobligationer,
skatkammerbeviser eller lignende).
Dette indebærer ingen reel ændring,
fordi salgskursen på nye fiskeribankobligationer allerede
gennem en årrække er blevet fastsat på grundlag
af markedskursen for statspapirer med en tilsvarende
restløbetid. Der bortses fra statsobligationer, hvis
effektive rente er stærkt påvirket af
beskatningsmæssige forhold.
Som følge af den mindre likviditet af
fiskeribankobligationer i forhold til statspapirer, er det dog ikke
muligt at opnå den samme effektive rente i markedet. For
tiden gælder et rentetillæg på 0,2 procentpoint
for fiskeribankobligationer med en restløbetid på over
1 år og på 0,1 procentpoint for kortere
obligationer.
Ifølge det foreslåede stk. 2
fastsætter Økonomistyrelsen €" eller den som
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiger
dertil, jf. det foreslåede stk. 5 €" efter
Fiskeribankens nedlæggelse de effektive rentesatser, der skal
være gældende, således at låntagerne
hverken bliver dårligere eller bedre stillet end hidtil.
Rentetillæg fastlægges i overensstemmelse med, hvad der
gælder på tidspunktet for ophør af
Fiskeribankens obligationsudstedelse.
Det foreslåede stk. 3 vedrører
videreførelse af den praksis, som Fiskeribanken har fulgt i
relation til hel eller delvis ekstraordinær indfrielse af
inkonverterbare, fastforrentede lån.
En mulighed for statens overtagelse af
forpligtelserne ifølge sådanne lån findes i lov
nr. 354 af 6. juni 1995 om imødegåelse af
indlåsningseffekter på inkonverterbare
realkreditlån m.v. (indlåsningsloven). Loven omfatter
også de eksisterende fastforrentede fiskeribanklån, men
kun såfremt de er udbetalt senest den 5. april 1995.
Ifølge lovens § 2, stk. 2, skal låntageren
endvidere have ansøgt om statens overtagelse af lånet
senest den 31. december 2005.
Som følge af den særlige risiko for
indlåsningseffekt for fiskeribankobligationer har
Fiskeribanken imidlertid tilbudt låntagerne en til
indlåsningsloven svarende ordning, uden at denne er
begrænset af lovens tidsgrænser.
Denne ordning foreslås opretholdt. Da
låntagerne har fået stillet i udsigt, at hel eller
delvis ekstraordinær indfrielse kan ske på de
vilkår, der fremgår af den nugældende
indlåsningslov, foreslås disse anvendt fremover, uanset
om loven måtte blive ændret eller ophævet.
Til stk. 4
I stk. 4 foreslås, at det meddeles
låntagerne, hvorledes de kan få oplysning om de
rentesatser m.v., der fastsættes efter stk. 2 og 3.
Meddelelse om rentefastsættelse er hidtil givet på
Fiskeribankens hjemmeside og ved annoncering i Fiskeri Tidende.
Til stk. 5
I stk. 5 foreslås, at ministeren kan
henlægge sine beføjelser efter stk. 2-4 til en anden
statslig myndighed eller institution, hvis dette vurderes at
være mere hensigtsmæssigt af f.eks. økonomiske,
administrative eller organisatoriske årsager.
Til stk. 6
Det foreslåede stk. 6 har som baggrund, at
nedtrapningen af Fiskeribankens udlån muligvis kan
medføre, at obligationsudstedelsen standser, før
banken nedlægges, og at indlåsningsloven kan blive
ændret eller ophævet. I så fald kan
Fiskeribankens bestyrelse bringe reglerne i stk. 2-4 i anvendelse
på et tidligere tidspunkt.
Til stk. 7
I stk. 7 foreslås, at reglerne om
inddrivelse i §§ 6a-6c også gælder efter
nedlæggelse af Fiskeribanken for de fordringer, som staten
overtager, samt for krav på renter m.v. af sådanne
fordringer.
Til § 8b
Ifølge den gældende lovs § 6,
stk. 1, varetages Fiskeribankens daglige administration af
Økonomistyrelsen som forretningsfører.
Det forslås, at Økonomistyrelsen
også efter nedlæggelsen skal administrere de aktiver og
passiver, som staten overtager, herunder især de til den tid
eksisterende udlån og optagne obligationslån.
Bestemmelsen åbner dog mulighed for, at
fødevareministeren kan henlægge administrationen til
en anden statslig myndighed eller institution.
Der gives med forslaget hjemmel til
remonstration, dvs. at den myndighed, som har truffet en
afgørelse, der kan påklages, kan genoptage sagen og
eventuel træffe en ny afgørelse, selvom der er
indgivet en klage. Myndigheden vil således kunne træffe
en ny realitetsafgørelse, som giver klageren helt eller
delvist medhold, uden at sagen skal forelægges
klageinstansen. Denne nye afgørelse kan også
påklages til klageinstansen. Det må derfor betragtes
som en administrativ lettelse både for myndighederne og for
borgerne, at en myndighed har hjemmel til remonstration.
De beføjelser med hensyn til inddrivelse,
der ved ændringen af den gældende lovs § 6a, jf.
§ 29 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, blev henlagt til
restanceinddrivelsesmyndigheden, forbliver hos denne, jf.
forslagets § 8 a, stk. 7.
Fiskeribankens bestyrelse har hidtil taget
stilling til eventuelle klager fra låntagere over
administrationen og fastsat regler om administrationsbidrag samt
ekspeditions- og bevillingsgebyrer m.v. samt andre vilkår i
forbindelse med lånene. Disse funktioner foreslås
fremover tillagt fødevareministeren, idet der dog ikke sker
nogen ændring af låntagernes og obligationsindehavernes
retsstilling eller af deres faktiske position.
Til § 8c
Til stk. 1
Det foreslåede stk. 1 tager sigte på
at forhindre, at der på tidspunktet for Fiskeribankens
nedlæggelse udestår uopfyldte forpligtelser, som staten
ikke kan opfylde.
Det foreslås derfor pålagt
Fiskeribankens bestyrelse at drage omsorg for, at der ikke gives
uopfyldte lånetilsagn, der kan påberåbes efter
udløbet af 2008, ligesom emissioner og andre forpligtelser,
der knytter sig til Fiskeribankens eksistens, skal afsluttes inden
nedlæggelsen.
Til stk. 2
Ved nedlæggelsen af Fiskeribanken
fratræder bankens bestyrelse og revision. Regnskab og
beretning (årsrapport) for året 2008 kan først
udarbejdes nogen tid ind i 2009. Derfor foreslås det i stk.
2, at regnskab og beretning skal udarbejdes af
Økonomistyrelsen, godkendes af fødevareministeren og
revideres efter reglerne om den statslige revision.
Regnskabsaflæggelsen for tiden efter
Fiskeribankens nedlæggelse vil være undergivet statens
almindelige regler, ligesom bevillingsreglerne bliver
gældende for de overtagne aktiver og passiver og deres
forvaltning.
Til § 2
Til stk. 1
Forslaget om hjemmel til modregning i § 1,
nr. 2, foreslås sat i kraft 1. januar 2006, da det ikke
vedrører statsstøtteproblematikken.
Til stk. 2
Det foreslås, at ministeren
fastsætter lovens ikrafttræden, da lovændringen
skal notificeres til EU-kommissionen efter den forenklede
anmeldelsesprocedure. Der henvises til afsnittet i de almindelige
bemærkninger om forholdet til EU-retten.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om Kongeriget Danmarks Fiskeribank,
jf. lovbekendtgørelse nr. 92 af 8. februar 2001, som
ændret ved § 29 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og §
35 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
§ 6. Banken ledes af
en bestyrelse på 6 medlemmer. Den daglige administration
varetages af Finansstyrelsen som forretningsfører. | | 1. I § 6, stk. 1 ændres
"Finansstyrelsen" til "Økonomistyrelsen". |
| | 2. Efter § 6b indsættes: »§ 6c.
Modregning mellem på den ene side krav, der tilkommer eller
påhviler Kongeriget Danmarks Fiskeribank, og på den
anden side statens fordringer og forpligtelser kan foretages i
samme omfang, som hvis kravene henholdsvis tilkom eller
påhvilede staten.« |
§ 7. Stk. 5. Udviser banken i 3 på
hinanden følgende år negativt resultat før
hensættelser til tab, træffer Folketinget beslutninger
om, hvorvidt banken skal fortsætte, og vilkårene
herfor. | | I §
7 ophæves stk.
5 . |
| | Efter § 8 indsættes: |
| | »§ 8a.
Kongeriget Danmarks Fiskeribank nedlægges med virkning fra
udgangen af 2008. Staten overtager ved nedlæggelsen alle
bankens aktiver og passiver og indtræder i alle dens
rettigheder og forpligtelser. |
| | Stk. 2. Efter bankens nedlæggelse
fastsætter Økonomistyrelsen de rentesatser, der skal
gælde for bankens eksisterende udlån med en variabel
rente, der baseres på bankens løbende udstedelse af
obligationer, og de aktuelle rentevilkår m.v., som skal
anvendes ved konvertering af udbetalte lån.
Fastsættelsen skal ske på grundlag af den effektive
rente på statspapirer med samme varighed, som ville
gælde for bankens obligationer, med et rentetillæg
svarende til forskellen mellem den effektive rente på de
pågældende statspapirer og fiskeribankobligationer
på tidspunktet for ophøret af bankens
obligationsudstedelse. |
| | Stk. 3. Ved videreførelse af bankens
ordning vedrørende hel eller delvis ekstraordinær
indfrielse af inkonverterbare, nominelt fastforrentede udlån
fastsætter Økonomistyrelsen indfrielsesvilkårene
i overensstemmelse med reglerne i lov nr. 354 af 6. juni 1995 om
imødegåelse af indlåsningseffekter på
inkonverterbare realkreditlån m.v., uanset om den
nævnte lov ændres eller ophæves. |
| | Stk. 4. Økonomistyrelsen underretter
låntagerne om, hvorledes de kan få oplysning om
fastsættelser efter stk. 2 og 3. |
| | Stk. 5. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser i
henhold til stk. 2-4 til en anden statslig myndighed eller
institution. |
| | Stk. 6. Såfremt udviklingen i
Kongeriget Danmarks Fiskeribank taler derfor, kan bankens
bestyrelse beslutte, at bestemmelserne i stk. 2-4 også
anvendes i tiden før bankens nedlæggelse. |
| | Stk. 7. Bestemmelserne i §§ 6a-6c
forbliver efter nedlæggelsen uændret gældende for
fordringer, der tilkom Kongeriget Danmarks Fiskeribank, og for
senere opståede krav, der udspringer af sådanne
fordringer. |
| | § 8b.
Administrationen af de aktiver og passiver, som staten overtager
fra Kongeriget Danmarks Fiskeribank, varetages af
Økonomistyrelsen. Økonomistyrelsens afgørelser
vedrørende de eksisterende udlån kan påklages
til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri.
Økonomistyrelsen kan genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage. Efter statens overtagelse af aktiver og passiver
fastsætter ministeren nærmere regler for
udlånene, herunder gebyrer m.v. |
| | Stk. 2. Ministeren kan efter forhandling
med vedkommende minister henlægge administrationen i stk. 1
til en anden statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i
forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage
over disse myndigheders og institutioners afgørelser om
myndighedens eller institutionens mulighed for at genoptage en sag,
efter der er indgivet klage. |
| | |
| | § 8c. Bestyrelsen
for Kongeriget Danmarks Fiskeribank påser, at der ikke
på tidspunktet for bankens nedlæggelse udestår
lånetilsagn, igangværende emissioner eller andre
forpligtelser, der ikke kan opfyldes efter nedlæggelsen. |
| | Stk. 2. Årsregnskab og beretning for
året 2008 i henhold til § 7 udarbejdes af
Økonomistyrelsen og godkendes af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri. Revision sker efter reglerne
om den statslige revision.« |
| | |
| | § 2 Stk. 1. § 1, nr. 2,
træder i kraft den 1. januar 2006. Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri fastsætter datoen for lovens
ikrafttrædelse i øvrigt. |