L 61 (som fremsat): Forslag til lov om
ophævelse af lov om en statsskole som forsøgscenter
for 8.-10. skoleår.
Fremsat den 9. november 2005 af
undervisningsminister (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om en statsskole
som forsøgscenter for 8.-10. skoleår
§ 1
Lov om en statsskole som
forsøgscenter for 8.-10. skoleår, jf.
lovbekendtgørelse nr. 670 af 29. juli 1992,
ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
august 2006, jf. dog stk. 2-3.
Stk. 2. Fra og med skoleåret 2006/07
optages der ikke elever til nye 8.-10. klasser på
forsøgscentret.
Stk. 3. Elever, der er optaget på
forsøgscentret før den 1. august 2006 i 8. eller 9.
klasse, kan afslutte 9. eller 10. klasse i skoleåret 2006/07,
hvorefter forsøgscentrets virksomhed ophører den 31.
juli 2007. Kommunen og amtskommunen skal i denne periode efter
samme regler som ved friskoler og private grundskoler, jf. lov om
friskoler og private grundskoler m.v., betale bidrag til staten for
hver elev, der er hjemmehørende i henholdsvis kommunen eller
amtskommunen, og som er optaget på skolen.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.1. Baggrunden for
lovforslaget
Loven om en statsskole som forsøgscenter
for 8.-10. skoleår (Statens Pædagogiske
Forsøgscenter, SPF) er fra 1964 (seneste
lovbekendtgørelse er optaget som bilag 1 til lovforslaget).
SPF€™s virksomhed varetages af en forsøgsskole
for elever på 8.-10. klassetrin, der er placeret i
tilknytning til Ungdomsbyen i Rødovre. Skolen har p.t. ca.
140 elever. Formålet med SPF er blandt andet at udvikle og
perspektivere ideer for undervisning af folkeskolens ældste
klassetrin, at vurdere og formidle resultaterne af dette arbejde
samt at bygge bro mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne,
erhvervs- og samfundsliv. Ungdomsbyen varetager blandt andet
erhvervs- og samfundsbetonet kursusvirksomhed for 8.-10. klassetrin
samt særlige tilbud til ungdomsuddannelserne og
læreruddannelsesinstitutionerne.
Det er regeringens opfattelse, at forsøgs-
og udviklingsarbejdet fremover vil kunne gennemføres uden
medvirken af SPF. SPF€™s forsøgsskole rummer kun
tre af folkeskolens klassetrin. Folkeskoleområdet bør
ses i en helhed, og den fornyelse af folkeskolen, som regeringen
har iværksat, bygger på det samlede skoleforløb.
I lighed med det nuværende forsøgs- og
udviklingsarbejde i Undervisningsministeriets regi skal det
fremtidige forsøgs- og udviklingsarbejde gennemføres
landsdækkende med inddragelse af forskellige skoletyper,
spredt ud på flest mulige folkeskoler landet over for at
sikre størst mulig effekt og fleksibilitet. Det vil kunne
give en større bredde i erfaringsindsamlingen, og der vil
kunne sættes fokus på hele skolens virksomhed, herunder
alle folkeskolens klassetrin samt skolefritidsordninger. Fremtidige
formidlingsinitiativer forventes ligeledes at kunne
gennemføres uden medvirken fra SPF, idet
Undervisningsministeriets formidling på
folkeskoleområdet hidtil er foregået i samarbejde med
centre for undervisningsmidler, CVU€™erne, kommunale
konsulenter og lærere fra et bredt udsnit af folkeskolen.
Regeringen ønsker på den baggrund,
at SPF€™s ressourcer bliver omprioriteret til mere
målrettede initiativer til styrkelse af kvaliteten på
folkeskoleområdet.
1.2. Henvisninger til tidligere
lovgivning
Om Statens Pædagogiske Forsøgscenter
henvises til: Folketingstidende 1963-64 (lovforslag fremsat den 13.
december 1963): Folketingets forhandlinger spalte 1896, 2168, 4465
og 4793, Tillæg A spalte 727, Tillæg B spalte 563, og
Tillæg C spalte 355, og Folketingstidende 1991-92 (lovforslag
nr. L 166): Folketingets forhandlinger spalte 4518, 5472, 9317 og
9645, Tillæg A spalte 3609, Tillæg B spalte 1139 og
1271, og Tillæg C spalte 813.
2.1. Lovforslagets indhold -
Statens Pædagogiske Forsøgscenter
Det foreslås, at SPF nedlægges med
virkning fra den 1. august 2007, samt at centrets virksomhed
afvikles i perioden fra 1. august 2006 til 1. august 2007.
Med henblik på at sikre et udbud af en bred
vifte af kurser m.v., som har til hensigt at styrke forbindelsen
mellem skole og erhverv, planlægges det, at der gives
mulighed for, at Ungdomsbyen kan fortsætte i ikke-statsligt
regi.
Ungdomsbyen, der drives af SPF i samarbejde med
en række eksterne interessenter, vil eventuelt kunne
fortsætte i privat eller andet regi. Ungdomsbyen er i dag en
integreret del af SPF, og bygningerne, der anvendes til
Ungdomsbyens aktiviteter, indgår i den samlede ejendom, som
SPF lejer af Statens Forsknings- og Uddannelsesbygninger. En
videreførelse af Ungdomsbyen i de eksisterende lokaliteter
vil skulle afklares nærmere under hensyn til
anvendelsesmulighederne for det samlede lejemål.
Undervisningsministeriet vil undersøge mulighederne for, at
Ungdomsbyen efter SPF€™s afvikling kan
videreføres i ikke-statsligt regi med et statsligt tilskud
til aktiviteterne. Et eventuelt tilskud fastsættes på
finansloven og påregnes afhængig af præmisserne
for videreførelsen at kunne være på op til 3
mio. kr. Udgiften afholdes af de midler, der i dag anvendes til
SPF. Undervisningsministeriets tilskud vil kunne gives under
forudsætning af, at der opnås enighed med eksterne
parter, lokale myndigheder og interessenter om præmisserne
for videreførelsen. Der vil i denne forbindelse blive lagt
vægt på, at Ungdomsbyen fortsat skal kunne drives
på et kvalitetsmæssigt og økonomisk
bæredygtigt grundlag, der sikrer udbud af en bred vifte af
kurser mv., som har til hensigt at styrke forbindelsen mellem skole
og erhverv.
2.2. Personalemæssige
konsekvenser af nedlæggelsen af forsøgscentret
Der er ca. 30 ansatte ved SPF, heraf ca. 20
lærere, der for 11 læreres vedkommende er udlånt
af kommunerne efter anmodning fra Undervisningsministeriet til
kommunerne om at tiltræde gældende udlånsordning.
9 lærere er ansat ved centret på
overenskomstvilkår. SPF anmoder i hvert enkelt tilfælde
Undervisningsministeriet om tilladelse til ansættelsen.
SPF ledes af en rektor samt to viceledere, der
leder henholdsvis Forsøgsskolen og Ungdomsbyen ved centret.
Alle tre stillinger er tjenestemandsstillinger. Rektorstillingen er
ubesat, og den ene af vicelederne er konstitueret som rektor. Den
konstituerede rektor og vicelederen har ved afskedigelse på
grund af stillingsnedlæggelse krav på
rådighedsløn i 3 år og derefter aktuel pension,
hvis der ikke kan tilbydes dem andre passende stillinger, som de
har pligt til at overtage. Det er Undervisningsministeriet, der har
afskedigelseskompetencen for de to ledere.
Hovedparten af lærerne er ikke ansat ved
Statens Pædagogiske Forsøgscenter, men udlånt af
deres hjemkommuner til tjeneste ved centret. I udlånsperioden
har de orlov fra deres lærerstilling i hjemkommunen. For
disses vedkommende skal udlånsordningerne opsiges med
overenskomstmæssigt varsel. Det er SPF, der har kompetencen
til at opsige udlånsordningen over for kommunerne og
lærerne.
Resten af lærerne er ansat ved centret
på overenskomstvilkår. Det gælder lærere,
der ikke kommer fra en stilling som lærer i folkeskolen, og
som derfor ikke kan omfattes af udlånsordningen. For disses
vedkommende gælder, at de skal opsiges med
overenskomstmæssigt varsel. Det er SPF, der har
afskedigelseskompetencen i denne forbindelse.
Alle TAP€™ere (HK€™ere og
pedellen mv.) er ansat på overenskomstvilkår. For
disses vedkommende gælder, at de skal opsiges med
overenskomstmæssigt varsel, medmindre der kan tilbydes (nogle
af) de pågældende fortsat ansættelse i
forbindelse med den fortsættende del af centrets aktiviteter.
Det er SPF, der har afskedigelseskompetencen i denne
forbindelse.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Med forslaget ophører SPF fra 1. august
2007, og undervisningsaktiviteterne udfases fra skoleåret
2006/07, idet skolen ikke opretter nye 8.-10. klasser. I takt
hermed overgår undervisningsaktiviteten til kommunalt regi.
Overførslen af undervisningsopgaven vurderes samlet at
medføre kommunale udgifter på ca. 1,2 mio. kr. i 2006,
ca. 4,9 mio. kr. i 2007 og ca. 7,3 mio. kr. årligt herefter.
Kommunerne betaler i dag et bidrag til staten pr. elev på
forsøgscentret på ca. 30.000 kr., svarende til i alt
ca. 4,3 mio. kr. (2006-prisniveau). Da den gennemsnitlige udgift i
folkeskolen overstiger det nuværende kommunale elevbidrag til
staten med ca. 20.000 kr. pr. elev forventes forslaget at
medføre en kompensation af kommunerne herfor, svarende til
ca. 0,5 mio. kr. i 2006, ca. 2,0 mio. kr. i 2007 og ca. 3,0 mio.
kr. årligt herefter.
Ungdomsbyen er fysisk placeret på
forsøgscentret og drives i samarbejde med en række
eksterne parter, der som udgangspunkt ansætter og
aflønner kursusinstruktørerne og finansierer de
direkte driftsudgifter forbundet med kursusaktiviteterne.
Øvrige udgifter, herunder husleje og administration mv.,
indgår i den samlede udgift for SPF. Mulighederne for en
videreførelse af Ungdomsbyen i ikke-statsligt regi vil blive
undersøgt i samarbejde med SPF, de eksterne parter, lokale
interessenter og myndigheder. Med henblik på at styrke de
økonomiske forudsætninger for en videreførelse
af Ungdomsbyen vil der afhængig af præmisserne for
videreførelsen på finansloven kunne ydes et tilskud,
der påregnes at kunne være op til 3 mio. kr.
årligt.
Statens samlede budgetterede udgift til SPF
på finanslovforslaget for 2006 udgør 17,8 mio. kr. i
2006 faldende til 16,8 mio. kr. i 2009. Udgiften omfatter
undervisningsopgaven og finansieres delvis ved det kommunale
bidrag. Når centret er endeligt afviklet, forventes frigjort
ca. 9,8 mio. kr. i 2008 og ca. 9,5 mio. kr. årligt herefter,
idet der er indregnet et fald i bidraget fra kommunerne til staten
og en statslig udgift til kompensation af kommunerne i forbindelse
med, at undervisningsopgaven overgår til kommunalt regi. Der
forventes ikke frigjort midler i 2006. Det vurderes, at der
eventuelt vil kunne frigøres et mindre beløb i 2007
afhængig af den nærmere afvikling af centret.
De frigjorte midler foreslås anvendt som
finansieringsbidrag til regeringens initiativer på
folkeskoleområdet som led i udmøntningen af
regeringsgrundlaget og regeringens debatoplæg til
Globaliseringsrådet samt til afholdelse af eventuelt
statsligt tilskud til Ungdomsbyen på op til 3,0 mio. kr.
årligt, svarende til 1,3 mio. kr. i 2007, hvor SPF
nedlægges pr. 1. august og 3,0 mio. kr. fra 2008. Tilskuddet
til Ungdomsbyen kan gives under forudsætning af, at der
opnås enighed med eksterne parter, lokale myndigheder og
interessenter om præmisserne for Ungdomsbyens
videreførelse. Der vil i denne forbindelse blive lagt
vægt på, at Ungdomsbyen fortsat skal kunne drives
på et kvalitetsmæssigt og økonomisk
bæredygtigt grundlag, der sikrer udbud af en bred vifte af
kurser mv., som tager afsæt i at styrke forbindelsen mellem
skole og erhverv.
Forslaget vurderes ikke herudover at have
administrative konsekvenser i forhold til den nugældende
lovgivning.
4. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende: Amtsrådsforeningen,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Skolelederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Center for Undervisningsmiljø, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Danske Skoleelever, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Efterskoleforeningen, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk
(BUPL), Frederiksberg Kommune, Frie Grundskolers
Fællesråd, Frie Grundskolers Lærerforening,
Grundskolerådet, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Københavns Kommune, Landsforbundet af Voksen- og
Ungdomsundervisere, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere,
Landsforeningen for Opholdssteder og Skole- og behandlingstilbud,
Landsorganisationen i Danmark, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Statens Pædagogiske Forsøgscenter,
Skole og Samfund, Ungdomsringen og Ungdomsskolernes
Udviklingscenter.
Lovforslaget har endvidere været fremlagt
på internettet (Høringsportalen).
10. Vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Forslaget forventes at medføre en
netto mindreudgift for den offentlige sektor på ca. 9,8 mio.
kr. i 2008 og ca. 9,5 mio. kr. årligt herefter. | |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at loven om Statens
Pædagogiske Forsøgscenter (SPF) ophæves.
De frigjorte midler påtænkes anvendt
som finansieringsbidrag til regeringens initiativer på
folkeskoleområdet som led i udmøntningen af
regeringsgrundlaget og regeringens debatoplæg til
Globaliseringsrådet samt til afholdelse af eventuelt
statsligt tilskud til Ungdomsbyen på op til 3,0 mio. kr.
årligt.
Til § 2
I stk. 1 foreslås det, at loven
træder i kraft 1. august 2006.
I stk. 2 foreslås det, at optag af elever
til nye 8.-10. klasser på forsøgsskolen stoppes fra og
med skoleåret 2006/07. Det betyder, at skolen fra den 1.
august 2006 ikke opretter nye klasser, men der vil være
adgang til at optage elever inden for rammerne af kapaciteten i de
allerede bestående klasser, dvs. 9. og 10. klasser i
skoleåret 2006/07 (der er 8. og 9. klasser i skoleåret
2005/06), men der vil ikke kunne oprettes nye klasser. Fra den 1.
august 2006 vil forsøgsskolen derfor alene have 9. og 10.
klassetrin, der afslutter grundskoleforløbet eller 10.
klasse i juni 2007. Derefter afvikles skolen, jf. stk. 3.
. Kommunen og amtskommunen skal i
perioden 1. august 2006 til 31. december 2006 efter samme regler
som ved friskoler og private grundskoler, jf. lov om friskoler og
private grundskoler m.v., bidrag til staten for hver elev, der er
hjemmehørende i henholdsvis kommunen eller amtskommunen, og
som er optaget på skolen. Fra 1. januar 2007 overtager
kommunerne bidragspligten fra amtskommunerne.
Bilag 1
Lovbekendtgørelse nr.
670 af 29. juli 1992
Bekendtgørelse af lov om en statsskole
som forsøgscenter for 8.-10. skoleår
Herved bekendtgøres lov nr. 142 af 13.
maj 1964 om en statsskole som forsøgscenter for 8.-10.
skoleår med den ændring, der følger af § 27
i lov nr. 352 af 14. maj 1992.
§ 1. Der
oprettes en statsskole som forsøgscenter for undervisningen
i 8.-10. skoleår. Skolen indrettes i tilknytning til
ungdomsbyen i Rødovre på ejendommen matr.nr. 1 aq,
Islev by og sogn.
Stk. 2. Kommunen og amtskommunen betaler
efter samme regler som ved friskoler og private grundskoler, jf.
lov om friskoler og private grundskoler m.v., bidrag til staten for
hver elev, der er hjemmehørende i henholdsvis kommunen eller
amtskommunen, og som er optaget på skolen.
§ 2. Arealer
til udvidelse af skolen og til adgangsveje dertil kan erhverves ved
ekspropriation efter reglerne i forordning af 5. marts 1845.
Lov nr. 352 af 14. maj 1992, hvis § 27
der tilføjede et § 1, stk. 2, træder, for
så vidt angår § 27, i kraft den 1. januar 1993,
jf. bekendtgørelse nr. 441 af 2. juni 1992.
Undervisnings- og
Forskningsministeriet, den 29. juli 1992
Bertel Haarder
/Annegrete Østerbye