L 61 Forslag til lov om ophævelse af lov om en statsskole som forsøgscenter for 8.-10. skoleår.

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 09-11-2005

Fremsættelse: 09-11-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l61_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (9. november 2005)

 

 

Undervisningsministeren (Bertel Haarder):

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ophævelse af lov om en statsskole som forsøgscenter for 8.-10. skoleår

(Lovforslag nr. L 61).

Efter lovforslaget nedlægges Statens Pædagogiske Forsøgscenter pr. 31. juli 2007, og centrets virksomhed afvikles i perioden fra 1. august 2006 til 1. august 2007. Der gives mulighed for, at Ungdomsbyen kan fortsætte i ikke-statsligt regi.

Statens Pædagogiske Forsøgscenters virksomhed varetages af en forsøgsskole for elever på 8.-10. klassetrin, der er placeret i tilknytning til Ungdomsbyen i Rødovre. Statens Pædagogiske Forsøgscenters formål er bl.a. udvikling og formidling af ideer for undervisning af folkeskolens ældste klassetrin.

Det er regeringens opfattelse, at forsøgs- og udviklingsarbejdet fremover vil kunne gennemføres uden medvirken af Statens Pædagogiske Forsøgscenter. Det fremtidige forsøgs- og udviklingsarbejde skal gennemføres landsdækkende med inddragelse af forskellige skoletyper, spredt ud på flest mulige folkeskoler landet over. Det vil kunne give en større bredde i erfaringsindsamlingen, og der vil kunne sættes fokus på hele skolens virksomhed, herunder alle skolens klassetrin. Fremtidige formidlingsinitiativer forventes ligeledes at kunne gennemføres uden medvirken fra Statens Pædagogiske Forsøgscenter, idet Undervisningsministeriets formidling på folkeskoleområdet hidtil er foregået i samarbejde med centre for undervisningsmidler, centrene for videregående uddannelse, kommunale konsulenter og lærere fra et bredt udsnit af folkeskolen.

Regeringen ønsker på den baggrund, at centrets ressourcer bliver omprioriteret til mere målrettede initiativer til styrkelse af kvaliteten på folkeskoleområdet.

Idet jeg henviser til lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.