L 60 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om erhvervsuddannelser. (Ny mesterlære).
Fremsat den 9. november 2005 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erhvervsuddannelser
( Ny mesterlære)
§ 1
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 183 af 22. marts 2004, som
ændret ved § 15 i lov nr. 523 af 24. juni 2005 og §
8 i lov nr. 590 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I § 5,
stk. 3, 1. pkt., indsættes efter
»grundforløb«: », jf. dog § 12, stk.
1, 2. pkt.,«.
2. I §
12 , stk. 1 , indsættes som 2. pkt.:
»Grundforløbet kan for den enkelte
elev helt eller delvis erstattes af grundlæggende praktisk
oplæring i en virksomhed på grundlag af en
uddannelsesaftale, jf. dog § 38, stk. 1, nr. 7.«
3. I § 13,
stk. 2, 2. pkt. , indsættes efter
»eventuel«: »grundlæggende praktisk
oplæring i praktikvirksomheden efter § 12, stk. 1, 2.
pkt., og«.
4. I § 19,
stk. 1, indsættes som 3. pkt.:
»For elever, der har indgået
uddannelsesaftale, der omfatter grundlæggende praktisk
oplæring i praktikvirksomheden, jf. § 12, stk. 1, 2.
pkt., ydes endvidere et tilskud pr. elev.«
5. I § 19,
stk. 1, 3. pkt., der bliver 4. pkt., indsættes efter
»Taksten«: »og tilskuddet pr. elev«.
6. I §
38 indsættes i stk. 1 som nr. 7:
»7) At § 12, stk. 1, 2. pkt., ikke
finder anvendelse for uddannelsen eller et speciale inden for
uddannelsen. Beslutning herom skal være enstemmig.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august
2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Ifølge regeringsgrundlaget »Nye
mål« fra februar 2005 er det regeringens mål, at
andelen af en ungdomsårgang, der gennemfører en
ungdomsuddannelse, skal hæves fra 78 pct. til mindst 85 pct.
i 2010 og mindst 95 pct. i 2015. Som bidrag til at nå
målene vil regeringen bl.a. genindføre
mesterlæren i erhvervsuddannelserne, idet det er regeringens
vurdering, at en del af de mere praktisk orienterede unge og en del
unge med udenlandsk baggrund bedre vil kunne gennemføre en
erhvervsuddannelse, hvis uddannelsen tilrettelægges mere
praktisk i begyndelsen af uddannelsesforløbet. Den nye
mesterlære skal være et supplement til den
nuværende praktikadgangsvej for elever i virksomheder med
jobområder, der egner sig til overvejende praktisk
oplæring.
Der er i dag to muligheder for elever for at
påbegynde en erhvervsuddannelse, som normalt består af
et grundforløb og et hovedforløb, hvor der veksles
mellem skoleundervisning og praktisk oplæring i en
virksomhed. Enten begynder eleven i skole og påbegynder
først den praktiske oplæring, når
grundforløbet er afsluttet (skoleadgangsvejen). Eller
også begynder eleven i virksomheden og kommer efter nogle
måneder på skole i grundforløb
(praktikadgangsvejen). Men nogle af de praktisk orienterede unge
kan have behov for at være tilknyttet en arbejdsplads i
længere tid, inden de begynder undervisning på
skole.
På baggrund af regeringsgrundlaget nedsatte
regeringen derfor i april 2005 »Udvalget om
mesterlære«, der fik til opgave at opstille og vurdere
modeller for genindførelse af mesterlæren som et
supplement til de eksisterende muligheder for at
tilrettelægge erhvervsuddannelser og tilsvarende modeller for
uddannelsen til social- og sundhedshjælper og den
pædagogiske grunduddannelse (pgu).
Udvalget var sammensat af medlemmer udpeget af
Dansk Arbejdsgiverforening, Håndværksrådet,
Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i Danmark,
Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet, Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og Integration samt
Undervisningsministeriet.
Lovforslaget går ud på, at
grundforløbet helt eller delvis kan erstattes af praktisk
oplæring i en virksomhed. Det tager udgangspunkt i
anbefalingerne om ændringer af erhvervsuddannelserne fra
udvalget, som afleverede sin rapport til regeringen den 1. juni
2005. Rapporten kan læses i sin helhed på
Undervisningsministeriets hjemmeside www.uvm.dk.
Udvalget anbefalede yderligere initiativer til
fremme af praktiske indgange til erhvervsuddannelserne, som kan
gennemføres uden lovgivning eller som vedrører
lovgivning uden for erhvervsuddannelsernes område. Udvalget
foreslog således, at en ung og en virksomhed skal kunne
indgå aftale om praktikophold med det formål at se
hinanden an €" såvel personligt som fagligt - forud for
indgåelse af uddannelsesaftale. Udvalget pegede på
praktisk brobygning i form af kortere, ulønnede
praktikophold i virksomheder som led i den unges uddannelses- og
erhvervsafklaring i grundskolen eller som led i undervisning efter
9. klasse. Udvalget pegede også som en mulighed på
introducerende og afklarende praktikophold i virksomheder i form af
lønnede traineeophold eller forpraktik af 3-6 måneders
varighed, som der er indgået aftaler mellem organisationerne
på enkelte beskæftigelsesområder om. Udvalget
opfordrede arbejdsmarkedets parter til at indgå flere aftaler
af denne art og mente, at parterne sammen med Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og Integration og Undervisningsministeriet
bør iværksætte mere information om disse
muligheder. Endelig anbefalede udvalget at iværksætte
en oplysningsindsats over for virksomhederne om mulighederne for at
ansætte en ung på almindelige lønvilkår
som ungarbejder forud for indgåelse af en
uddannelsesaftale.
Disse forskellige muligheder for praktik i en
virksomhed forud for indgåelse af en uddannelsesaftale giver
de unge og virksomhederne mulighed for at se hinanden an og dermed
indgå en uddannelsesaftale på et sikrere grundlag.
Regeringen vil derfor i forlængelse af behandlingen af dette
lovforslag iværksætte forskellige oplysningsinitiativer
for at fremme anvendelsen af sådanne ordninger mest muligt.
Da der er en positiv udvikling i gang på området,
findes der ikke for tiden at være behov for yderligere
lovgivningsinitiativer for at fremme udviklingen. Udviklingen vil
blive fulgt løbende, og hvis der sker ændringer, vil
det blive overvejet, om det giver anledning til yderligere
initiativer, som kan fremme brug af ordningen.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
lovforslag om ændring af de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser, der fremsættes samtidigt med dette
lovforslag, samt initiativerne i Rapport om praktiske indgange i
flere uddannelser af 27. maj 2005 fra en tværministeriel
arbejdsgruppe under ledelse af Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration Rapporten kan læses i sin helhed
på www.inm.dk . Initiativet
er endvidere omtalt i regeringens aftale med Socialdemokraterne og
Dansk Folkeparti af 17. juni 2005 om integrationsplanen »En
ny chance til alle«, hvoraf det fremgik, at der etableres en
ny mesterlære, som skal give den enkelte mulighed for at
få fodfæste i en virksomhed, inden den unge skal
på skole.
1.2. Erhvervsuddannelseslovens
forhistorie
Lov nr. 211 af 5. april 1989 om
erhvervsuddannelser trådte i kraft den 1. januar 1991. Loven
afløste lov om lærlingeforhold og lov om
erhvervsfaglige grunduddannelser (efg). Med hensyn til lovens
behandling i Folketinget kan henvises til: Folketingstidende
1988-89: Folketingets Forhandlinger, spalte 143, 956, 7920, 8230;
Tillæg A, spalte 1183; Tillæg B, spalte 901.
Loven er senere ændret flere gange, og den
er med hensyn til uddannelsernes struktur og opbygning ændret
ved følgende love:
1) Lov nr. 446 af 14. juni 1995:
Folketingstidende 1994-95. Folketingets Forhandlinger, side 4520,
4699, 6272, 6485; Tillæg A, side 2659; Tillæg B, side
748. Ved denne lov blev uddannelsernes struktur gjort mere
fleksibel, hvorved erhvervsuddannelserne på det merkantile
område (butiks-, handels- og kontorområderne samt
finanssektoren) kunne ajourføres i overensstemmelse med
anbefalingerne i betænkning nr. 1283 om fornyelse af de
merkantile erhvervsuddannelser. Denne ajourføring blev
gennemført pr. 15. juli 1996.
2) Lov nr. 234 af 21. april 1999:
Folketingstidende 1998-99. Folketingets Forhandlinger, side 1801,
1829, 4922; Tillæg A, side 2336 og 2302; Tillæg B, side
430; Tillæg C, side 147. Ved denne lov blev indført en
ny struktur, hvorved bl.a. erhvervsuddannelserne blev grupperet i
syv erhvervsfaglige fællesindgange, som de
udannelsessøgende kan vælge imellem, og
erhvervsuddannelserne fik en ny struktur med grundforløb,
som er skoleundervisning i en fællesindgang efterfulgt af
hovedforløb, som består af skoleundervisning og
praktik. Efter denne lovændring, der havde virkning fra den
1. januar 2001, kunne de merkantile erhvervsuddannelser bevare den
struktur, de havde fået i 1996, jf. ovenfor.
3) Lov nr. 448 af 10. juni 2003:
Folketingstidende 2002-03: Folketingets Forhandlinger, side 5859,
9570, 10498; Tillæg A, side 4456; Tillæg B, side 1289;
Tillæg C, side 626. Ved denne lov blev der foretaget
ændringer i § 12, § 13, stk. 2, § 15, stk.
2-4, samt § 24, stk. 1, 2, 3, 1. pkt., og stk. 4. Loven angik
forenkling og større fleksibilitet.
4) Lov nr. 1228 af 27. december 2003:
Folketingstidende 2003-04: Folketingets Forhandlinger, side 2451,
3458, 3792; Tillæg A, side 2627; Tillæg B, side 582;
Tillæg C, side 281. Ved § 2 i denne lov ændredes
§ 5, stk. 3, § 12, stk. 1, § 15, stk. 2, § 19,
b, stk. 2, § 35, stk. 1, nr. 22, § 35, stk. 3, § 37,
stk. 2, § 48, stk. 1, § 66 a, stk. 1, 2. pkt., § 66
b, stk. 1 og 3, § 66 c, stk. 1, § 66 h, § 66 i, stk.
2, § 66 k, stk. 1, § 67 a, stk. 1, 2. pkt., samt §
69; indføjet blev § 19 d, § 26,stk. 3, 3. pkt.,
§ 31, stk. 2, § 35, stk. 1, nr. 24, § 37, stk. 3,
§ 66, stk. 1, 2. pkt., § 66, stk. 2, 2. pkt., kap 7
b(§§ 66 l €" 66 o) samt § 67, stk. 4. Loven gav
mulighed for, at elever med 1. trin i en trindelt
erhvervsuddannelse kan vende tilbage til skolen for at tage 2. trin
uden uddannelsesaftale (praktikplads), såkaldt
erhvervsuddannelse + (eud +). Desuden blev der indført
omlægning af skolepraktikordningen.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget giver mulighed for, at en elev kan
indgå en uddannelsesaftale med en virksomhed og lade
oplæring i virksomheden, typisk det første år,
helt eller delvis erstatte grundforløbet som indledende del
af en erhvervsuddannelse. Tilrettelæggelsesformen skal
bidrage til, at praktisk orienterede unge får
forudsætninger for en fast tilknytning til job og uddannelse
i umiddelbar forlængelse af grundskolen ved at tilføre
de nuværende uddannelser en uddannelsesmodel, hvor
målene for et grundforløb helt eller delvis kan
opnås i en virksomhed.
Den nye mulighed ventes at føre til en
mertilgang til erhvervsuddannelserne, både fordi
tilrettelæggelsesformen vil være særligt velegnet
for praktisk orienterede unge, og fordi nogle unge vil finde det
attraktivt at kunne begynde uddannelsen med længerevarende
lønnet virksomhedspraktik frem for med ulønnet
skoleundervisning. Hertil kommer, at virksomheder, der i dag
undlader at ansætte elever, fordi de finder, at skolegangen
fylder for meget i forhold til praktiktiden, skønnes at
være indstillet på at ansætte elever til praktisk
oplæring, der helt eller delvis træder i stedet for
grundforløbet. Endelig skønnes den nye model at
være velegnet til at undgå frafald blandt elever, som i
dag opgiver en påbegyndt uddannelse med den begrundelse, at
den indeholder for meget skoleundervisning og for lidt praktik.
Ordningen går ud på, at eleven
indgår uddannelsesaftale med en godkendt virksomhed og
på det grundlag modtager oplæring i virksomheden for
derved at opnå de nødvendige forudsætninger for
at begynde på uddannelsens hovedforløb.
Oplæringen træder i stedet for grundforløbet
på skole eller dele deraf. Den indledende oplæring og
den eventuelle supplerende skoleundervisning indgår i elevens
personlige uddannelsesplan, som udformes og ajourføres efter
de gældende regler for uddannelsesplaner i uddannelserne i
samarbejde mellem virksomheden, eleven og en skole, der udbyder den
pågældende uddannelse. Det fastsættes i
uddannelsesplanen, hvilke mål eleven skal nå i den
praktiske oplæring inden påbegyndelse af undervisningen
i hovedforløbet, normalt inden for uddannelsens
første år.
Skolen bistår i øvrigt eleven og
virksomheden under forløbet blandt andet ved at stille en
kontaktlærer til rådighed for eleven og
praktikvirksomheden i den indledende del af uddannelsen. Ordningen
indebærer derved, at eleven har en tilknytning til en skole i
hele sit uddannelsesforløb. Skolen vil kunne støtte
virksomheden og rydde eventuelle vanskeligheder af vejen i
forbindelse med forløbet af den grundlæggende
praktiske oplæring, fx hjælpe med til at gøre
virksomheden og eleven fortrolig med kravene i uddannelsen og med
at få indpasset eventuelle skoleophold o. lign. Hvis den
skole, eleven og virksomheden har valgt, ikke udbyder det
pågældende hovedforløb, men kun det relevante
grundforløb, samarbejder skolen med en skole, der udbyder
hovedforløbet på samme måde, som der samarbejdes
om elever, der benytter de eksisterende
tilrettelæggelsesformer.
Det vil være nødvendigt, at der
på passende tidspunkter under forløbet foretages en
evaluering (prøver/test) af elevens udbytte af
oplæringen. Dette redskab skal bidrage til at sikre, at
eleven når målene i den fastlagte uddannelsesplan og
til at afklare eventuelle behov for justeringer af forløbet.
Der vil blive fastsat nærmere regler herom og afsat
ressourcer til varetagelse af de ekstra opgaver for skolen i
forbindelse med skolens kontakt til elev og virksomhed.
Forud for elevens påbegyndelse af
undervisningen i hovedforløbet skal skolen, på
principielt samme måde som for elever der følger en af
de hidtidige adgangsveje, foretage en helhedsvurdering af, om
eleven i løbet af det første uddannelsesår i
virksomheden har opnået de nødvendige kompetencer for
at kunne gennemføre hele uddannelsen og dermed kunne
opnå uddannelsesbevis. Hvis vurderingen viser, at eleven ikke
realistisk vil kunne opnå uddannelsens slutmål, skal
der være mulighed for, at eleven i løbet af den tid,
eleven er under uddannelse i hovedforløbet kan tilegne sig
de manglende elementer fra grundforløbet, som er
nødvendige for, at eleven kan nå uddannelsens
slutmål. Dette forudsættes fortrinsvis at ske gennem
mere intensiv undervisning (flere lektioner) i de ordinære
skoleperioder i hovedforløbet, sådan at eleven kan
nå at gennemføre uddannelsen inden for den
ordinære uddannelsestid, herunder det ordinære antal
skoleuger i hovedforløbet. Der vil blive afsat ressourcer i
form af en fast tillægstakst til skolerne til at
gennemføre denne ekstra undervisning. De lokale
uddannelsesudvalg, der består af repræsentanter for
arbejdsmarkedets parter i lokalområdet, vil gennem deres
almindelige virksomhed have indseende med, hvordan den enkelte
skoles praksis udvikler sig, herunder med hensyn til at skolen ikke
varetager uvedkommende hensyn, når den bedømmer
elevernes udbytte af praktikuddannelsen. Undervisningsministeriet
vil desuden overvåge udviklingen som led i sit almindelige
tilsyn med institutionerne og uddannelserne.
Uddannelsen afsluttes med samme
prøve/eksamen, som gælder for elever, der
følger uddannelsen efter de øvrige
tilrettelæggelsesformer, ligesom den samlede uddannelsestid
som udgangspunkt vil være den samme.
Mesterlære vil efter forslaget blive en
generel mulighed i erhvervsuddannelserne, så alle
virksomheder og alle unge principielt får mulighed for at
vælge denne mulighed. Nogle uddannelser, herunder uddannelser
med meget lange grundforløb, som der generelt er tale om i
de merkantile uddannelser, vil dog i praksis vanskeligt kunne
tilrettelægges som mesterlæreforløb. Derfor
åbner lovforslaget mulighed for, at det faglige udvalg for
den enkelte uddannelse kan undtage uddannelsen eller et eller flere
specialer i uddannelsen fra mesterlæremodellen. Undtagelse af
en uddannelse eller et speciale fra mesterlæremodellen vil
efter forslaget kræve enstemmighed i det faglige udvalg.
Undervisningsministeriet agter at foretage en
evaluering af lovens virkninger i samspil med Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser i efteråret
2009, når loven har haft virkning i 3 år. Evalueringen
vil blandt andet sætte fokus på, hvilke grupper af
elever og virksomheder, der har benyttet muligheden samt på
omfanget af supplerende undervisning i hovedforløbet og
andre indikatorer på kvalitet i den grundlæggende
praktiske oplæring i virksomhederne.
I denne forbindelse vil der blive ydet
særlig opmærksomhed i forhold til skoler, som
fortrinsvis udbyder grundforløb og som derfor kan få
en utilsigtet negativ aktivitetsudvikling som følge af
mesterlæremodellen. En sådan mulig påvirkning af
grundlaget for nogle af de mindre skoler vil blive søgt
imødegået gennem de generelle tilpasninger af
grundtilskudsmodellen, som skal ske i forbindelse med de
amtskommunale institutioners overgang til statsligt selveje med
særligt henblik på sikring af små
institutioner.
3. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at der i alt vil være
en tilgang til mesterlære i 2006 på 800 elever stigende
til 2.500 elever årligt i perioden 2007 €" 2009.
Heraf skønnes det, at 500 elever i 2006
stigende til 1.500 elever i perioden 2007 til 2009 vil være
elever, som ellers ville have påbegyndt en erhvervsuddannelse
via de eksisterende adgangsveje. Det forudsættes, at de
statslige udgifter i forbindelse med
mesterlæreuddannelsesforløb for denne gruppe
finansieres for et beløb svarende til den udgift, en
erhvervsuddannelse efter de eksisterende adgangsveje kunne have
udløst.
Det skønnes herudover, at muligheden for
mesterlære vil medføre en mertilgang til
erhvervsuddannelsessystemet på 300 elever i 2006 stigende til
1.000 elever i perioden 2007 €" 2009. Det forudsættes,
at de årlige merudgifter, svarende til mindst 500
mesterlæreelever i mertilgang, finansieres af de
mindreudgifter til grundforløb, som følger af, at
længden af skoleundervisningen i grundforløbet er
mindre for mesterlæreelever end ordinære elever.
Udgifter herudover finansieres som aktivitetsbestemt merudgift og
indbudgetteres på de årlige finanslove.
Lovforslaget indebærer, at elever i
mesterlære i løbet af det første år kan
udløse statslige taxameterudgifter i forbindelse med
deltagelse i grundforløbsundervisning som supplement til
mesterlæren. Erhvervsskolernes omkostninger ved
mesterlæreelevers deltagelse i
grundforløbsundervisning finansieres via det ordinære
taxametersystem.
For gruppen af elever, som skønnes at
vælge mesterlære frem for de eksisterende adgangsveje,
skønnes den statslige udgift til
grundforløbsundervisningen at udgøre ca. 2 mio. kr. i
2006, 9 mio. kr. i 2007, 16 mio. kr. i 2008 og ca. 18 mio. kr.
årligt i 2009 og 2010. Dette svarer til mindreudgifter i
forhold til, hvis disse elever havde valgt et ordinært
grundforløb med længere skoleundervisning, på
ca. 12 mio. kr. i 2006, 45 mio. kr. i 2007, 65 mio. kr. i 2008, 72
mio. kr. i 2009 og i 2010. For den skønnede mertilgang
skønnes den statslige udgift til
grundforløbsundervisningen at udgøre ca. 1 mio. kr. i
2006, 6 mio. kr. i 2007, 11 mio. kr. i 2008 og ca. 12 mio. kr.
årligt i 2008 og 2009.
Lovforslaget indebærer endvidere, at
erhvervsskolen skal bistå elev og virksomhed under
oplæringsforløbet i virksomheden og ved den
løbende evaluering af det enkelte
mesterlæreforløb og ved den afsluttende
helhedsvurdering af den enkelte mesterlæreelev, inden
undervisningen i uddannelsens hovedforløb påbegyndes.
Erhvervsskolernes omkostninger til disse elementer finansieres via
et mesterlæretilskud til skolen.
For gruppen af elever, som forudsættes at
vælge mesterlære frem for de eksisterende adgangsveje,
skønnes den statslige udgift hertil at udgøre ca. 4
mio. kr. i 2006, 18 mio. kr. i 2007 og ca. 32 mio. kr. årligt
i perioden 2008 - 2010. For den skønnede mertilgang
skønnes den statslige udgift hertil at udgøre ca. 2
mio. kr. i 2006, 11 mio. kr. i 2007 og ca. 21 mio. kr. årligt
i perioden 2008 - 2010.
Endelig indebærer lovforslaget også,
at mesterlæreelever i det efterfølgende
hovedforløb, som hovedregel gennem en mere intensiv
undervisning i de ordinære skoleperioder, får mulighed
for at tilegne sig enkelte uddannelseselementer fra
grundforløbet. Erhvervsskolernes omkostninger i forbindelse
hermed foreslås finansieret via en tillægstakst til den
ordinære undervisningstakst.
For gruppen af elever, som forudsættes at
vælge mesterlære frem for de eksisterende adgangsveje,
skønnes den statslige udgift hertil at udgøre 0,5
mio. kr. i 2007, ca. 3 mio. kr. i 2008, 5 mio. kr. i 2009 og ca. 7
mio. kr. i 2010. Hertil kommer uændrede statslige udgifter
til den ordinære hovedforløbsundervisning. For den
skønnede mertilgang skønnes den statslige udgift
hertil at udgøre 0,3 mio. kr. i 2007, ca. 2 mio. kr. i 2008,
4 mio. kr. i 2009 og ca. 5 mio. kr. i 2010. Hertil kommer
ordinære taxameterudgifter til hovedforløbet, som for
denne gruppe skønnes at udgøre ca. 4 mio. kr. i 2007,
21 mio. kr. i 2008, 50 mio. kr. i 2009 og 72 mio. kr. i 2010.
De kortere skoleophold for elever på
mesterlæreordningen vil, forudsat eleven er berettiget til
SU, medføre en besparelse på udgifter til SU til
elever, der vælger mesterlære i stedet for
skoleadgangsvejen.
Med udgangspunkt i den skønnede
årlige tilgang til mesterlære skønnes det, at
der vil blive tale om mindreudgifter til SU på ca. 1 mio. kr.
i 2006, 4 mio. kr. i 2007 og ca. 5 mio. kr. årligt i perioden
2008 €" 2010, som forudsættes at medgå til den
statslige finansiering af de skønnede udgifter til
mesterlæreelever.
Oplysnings- og informationsindsatsen finansieres
inden for de samlede eksisterende rammer for
Undervisningsministeriet og Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere
og Integration.
Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske konsekvenser for kommuner og amtskommuner.
4. Administrative
konsekvenser for det offentlige og borgerne
Lovforslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for det offentlige og borgerne.
5. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Elever i mesterlære vil modtage mindre
skoleundervisning, end elever som følger de eksisterende
adgangsveje til en erhvervsuddannelse med samme samlede varighed.
Mesterlæreaftaler vil derfor indebære en større
lønudgift pr. elev for arbejdsgiveren end en ordinær
uddannelsesaftale, hvilket dog opvejes af værdien af elevens
arbejde i virksomheden.
Den årlige tilgang af elever, som
forudsættes at vælge mesterlære i stedet for at
vælge den eksisterende praktiske adgangsvej, skønnes
at medføre færre udgifter til lønrefusion fra
Arbejdsgivernes Eleverefusion (AER) end elever, som deltager i et
almindeligt grundforløb. Omvendt skønnes
aktivitetsforøgelsen inden for erhvervsuddannelserne, som
følger af ordningens indførelse, at medføre
merudgifter til lønrefusion.
6. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Lovforslagets forhold til
EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Den forventede aktivitet vil
medføre statslige mindreudgifter til
grundforløbstilskud og SU. | Den forventede mertilgang ventes at
føre til statslige merudgifter. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige og for borgerne | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Mindre bidrag til lønrefusion fra
AER. | Merudgift til løn for virksomheder,
der vælger den nye model, opvejes af elevens arbejde i
virksomheden. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
9. Høring
Lovforslaget har været til høring i
følgende organisationer m.v.:
Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Dansk Arbejdsgiverforening,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Håndværksrådet, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Landssammenslutningen af handelsskoleelever, Interesseorganisation
for handelsskolernes ledelser (HFI), Foreningen af skoleledere ved
tekniske skoler, Handelsskolernes Lærerforening, Dansk
Teknisk Lærerforbund, Handelsskolernes Bestyrelsesforening,
Danmarks Erhvervsskoleforening, Amtsrådsforeningen i Danmark,
Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune, Arbejdsgivernes Elevrefusion, Danmarks
Evalueringsinstitut, Rådet for Etniske Minoriteter, De
Samvirkende Invalideforeninger og Det Centrale
Handicapråd.
Endvidere er lovforslaget lagt frem på
Undervisningsministeriets hjemmeside (Høringsportalen).
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i § 5,
stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser forudsætter optagelse
til skole i en erhvervsuddannelses hovedforløb
almindeligvis, at grundforløbet er gennemført, og at
eleven har indgået uddannelsesaftale. Efter forslaget i nr. 2
vil grundforløbet for elever med uddannelsesaftale helt
eller delvis kunne erstattes af mesterlære i form af
grundlæggende praktisk oplæring i praktikvirksomheden,
og den foreslåede ændring er en konsekvens heraf.
Til nr. 2
En erhvervsuddannelse består af et
grundforløb og et hovedforløb. Som en ny adgangsvej
foreslås det, at når uddannelsen indledes i
virksomheden på grundlag af en uddannelsesaftale, skal eleven
og virksomheden ved indgåelse af uddannelsesaftalen kunne
bestemme, at grundforløbet helt eller delvis erstattes af
mesterlære, der består af grundlæggende praktisk
oplæring i praktikvirksomheden. I de fleste tekniske
uddannelser varer grundforløbet et halvt år (20
skoleuger), og i disse uddannelser vil den grundlæggende
praktiske oplæring i virksomheden typisk vare et år,
således at den også omfatter den indledende
praktikuddannelse for elever, der efter de hidtidige regler
begynder på en uddannelse ad praktikadgangsvejen. I andre
uddannelser, fx de merkantile uddannelser, er grundforløbet
af længere varighed, og her vil den grundlæggende
praktiske uddannelse inden påbegyndelsen af
skoleundervisningen i hovedforløbet kunne vare tilsvarende
længere tid.
Udgangspunktet er, at muligheden for at erstatte
grundforløbet med grundlæggende praktisk
oplæring skal være til stede i alle
erhvervsuddannelser. Men der kan være uddannelser eller
specialer, hvor den indledende del af uddannelsen efter det
pågældende faglige udvalgs vurdering ikke egner sig til
overvejende praktisk oplæring. Derfor foreslås det, at
det om den enkelte uddannelse skal kunne fastsættes
administrativt, at grundforløbet ikke kan erstattes af
praktisk oplæring, jf. forslaget i § 1, nr. 6.
Til nr. 3
Forslaget er en konsekvens af forslaget i §
1, nr. 2, om, at grundforløbet helt eller delvis skal kunne
erstattes af grundlæggende praktisk oplæring i en
virksomhed på grundlag af en uddannelsesaftale.
Efter erhvervsuddannelseslovens § 13, stk.
2, udarbejder skolen sammen med eleven og praktikvirksomheden en
personlig uddannelsesplan for eleven. De nærmere regler herom
fastsættes i medfør af erhvervsuddannelseslovens
§ 4, stk. 1, efter indstilling fra Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU).
For elever, der gennemfører
grundlæggende praktisk oplæring efter lovforslagets
§ 1, nr. 1, er det hensigten at fastsætte regler i
bekendtgørelse medfør af lovens § 4, stk. 1, om,
at det i elevens personlige uddannelsesplan skal fastsættes,
hvilke mål eleven skal opnå inden påbegyndelsen
af undervisningen i hovedforløbet, og hvilke eventuelle
skoleophold eleven skal gennemføre som supplement til den
praktiske oplæring og dennes varighed. Det kan være
dele af grundforløbet, som den konkrete virksomhed ikke
finder at kunne give i form af praktisk oplæring, eller det
kan være undervisning, som tjener til opfyldelse af
myndighedskrav, for at eleverne kan udføre bestemte
arbejdsopgaver under praktikopholdet, fx undervisning i hygiejne
på levnedsmiddelområdet. Der kan også være
tale om undervisning i grundforløbet, som eleven efter
aftale med praktikvirksomheden ønsker at gennemføre,
fx matematik og sprog, af hensyn til videre uddannelse.
Det er endvidere hensigten at fastsætte
bekendtgørelsesregler om kontakt mellem skole og elev samt
praktikvirksomhed under den indledende praktiske oplæring i
medfør af lovens § 4, stk. 1. Disse regler vil omfatte
bistand til elev og praktikvirksomhed med hensyn til udarbejdelse
af den personlige uddannelsesplan og eventuelle ændringer
heri under forløbet. Det er tillige hensigten at
fastsætte regler om den løbende bedømmelse af
eleven under forløbet og skolens eventuelle medvirken ved
denne bedømmelse samt regler om, at skolen sammen med eleven
og praktikvirksomheden ved afslutningen af den grundlæggende
praktiske oplæring i praktikvirksomheden foretager en
vurdering af elevens opnåede kompetencer, herunder behovet
for eventuel supplerende skoleundervisning i hovedforløbet.
Den eventuelle supplerende skoleundervisning gennemføres i
videst muligt omfang sideløbende med den ordinære
skoleundervisning i hovedforløbet. Tidspunktet for
kompetencevurderingen skal fastsættes i elevens
uddannelsesplan, og vurderingen skal normalt finde sted inden for
et år efter påbegyndelsen af uddannelsesaftalen. Hvis
uddannelsens grundforløb efter reglerne om uddannelsen varer
et år eller mere, som det fx er tilfældet i de
merkantile erhvervsuddannelser, eller hvor der foreligger andre
særlige forhold, vil perioden være længere end et
år.
En elev, der får ophævet sin
uddannelsesaftale inden afslutningen af den grundlæggende
praktiske oplæring, vil kunne optages på
grundforløbet i uddannelsen uden uddannelsesaftale i henhold
til de gældende regler efter en kompetencevurdering, der
klarlægger, hvilke mål eleven vil kunne godskrives som
følge af den gennemførte del af den praktiske
oplæring.
Uddannelsen efter mesterlæremodellen
afsluttes med samme prøve eller eksamen som elever, der
følger uddannelsen efter de eksisterende
tilrettelæggelsesformer, idet disse elever skal opnå
den samme erhvervskompetence på den pågældende
uddannelse. Uddannelsestiden for disse elever vil også
være den samme som for elever, der følger uddannelsen
efter de eksisterende tilrettelæggelsesformer.
Til nr. 4
Som anført under bemærkningerne til
§ 1, nr. 3, vil uddannelsesinstitutionen skulle bistå
elev og virksomhed under forløbet, herunder ved den
løbende evaluering af det enkelte
mesterlæreforløb, og ved den afsluttende
helhedsvurdering af den enkelte mesterlæreelev, inden
undervisningen i uddannelsens hovedforløb
påbegyndes.
Til nr. 5
Erhvervsskolernes omkostninger til de ovenfor
nævnte elementer i forbindelse med uddannelsesaftaler om
mesterlære foreslås finansieret via et nyt tilskud
(mesterlæretilskud), hvor 1. rate udløses, når
eleven begynder på uddannelsen, og resten udløses
når eleven har gennemført uddannelsen.
Tilskudsordningen udgør en fravigelse fra den almindelige
taksameterordning for erhvervsuddannelserne.
Til nr. 6
Efter lovens § 38 fastsætter
undervisningsministeren regler om de enkelte uddannelser efter det
pågældende faglige udvalgs bestemmelse inden for
rammerne af lovgivningen, herunder regler som ministeren har
fastsat om uddannelserne i almindelighed efter lovens § 4,
stk. 1. Efter den foreslåede bestemmelse kan det faglige
udvalg for en uddannelse træffe bestemmelse om, at reglerne
om en uddannelse skal indeholde, at grundforløbet forud for
det pågældende hovedforløb, evt. alene for et
speciale i uddannelsen, ikke kan erstattes af praktisk
oplæring.
Udvalgets beslutning herom skal efter forslaget
være enstemmig. Kravet om enstemmighed skal sikre, at den nye
adgangsvej står åben for så mange virksomheder og
elever som muligt. De faglige udvalg er nedsat af arbejdsmarkedets
parter. De stemmeberettigede medlemmer er repræsentanter for
arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer i et ligeligt
antal.
Til § 2
Det foreslås, at den nye ordning skal kunne
etableres fra sommeren 2006, så den nye adgangsvej kan
benyttes af elever, der afslutter 9. klasse i 2006.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 183 af 22. marts 2004, som
ændret ved § 15 i lov nr. 523 af 24. juni 2005 og §
8 i lov nr. 590 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
§ 5.
(Udeladt) Stk. 2. (Udeladt) Stk. 3. Optagelse på skole
til en uddannelses hovedforløb forudsætter, at eleven
har gennemført det adgangsgivende grundforløb efter
reglerne om uddannelsen eller har mindst tilsvarende
kvalifikationer. Eleven skal endvidere have indgået
uddannelsesaftale, jf. dog stk. 5, § 66 e og
§ 66 l, stk. 1. Stk. 4. og 5. (Udeladt) | | 1. I § 5, stk. 3, 1.
pkt., indsættes efter »grundforløb«:
», jf. dog § 12, stk. 1, 2. pkt.,«. |
§ 12. En
erhvervsuddannelse varer i almindelighed ikke over 4 år og
består af et grundforløb og et hovedforløb. Stk. 2. (Udeladt) | | 2. I § 12 ,
stk. 1 , indsættes som 2. pkt.: »Grundforløbet kan for den
enkelte elev helt eller delvis erstattes af grundlæggende
praktisk oplæring i en virksomhed på grundlag af en
uddannelsesaftale, jf. dog § 38, stk. 1, nr. 7.« |
§ 13.
(Udeladt) Stk. 2. Skolen udarbejder sammen
med eleven og en eventuel praktikvirksomhed efter reglerne om
uddannelsen en personlig uddannelsesplan for eleven. I den
personlige uddannelsesplan, som udarbejdes på grundlag af
elevens forudsætninger sammenholdt med målene for
elevens uddannelsesforløb, herunder opfyldelse af krav,
fastsat efter stk. 1, beskrives elevens samlede
uddannelsesforløb, herunder eventuel undervisning efter
§ 24, stk. 3 og 4. Stk. 3 og 4. (Udeladt) | | 3. I § 13,
stk. 2, 2. pkt. , indsættes efter
»eventuel«:: »grundlæggende praktisk
oplæring i praktikvirksomheden efter § 12, stk. 1, 2.
pkt., og«. |
§ 19. Staten
yder tilskud til dækning af de direkte undervisningsudgifter
fraregnet indtægter ved skoleundervisning efter denne lov.
Tilskuddet ydes ud fra antal årselever og en takst pr.
årselev. Taksten fastsættes på de årlige
finanslove for grupper af grund- og hovedforløb samt
øvrige uddannelseselementer. Stk. 2 €" 7. (Udeladt) | | 4. I § 19,
stk. 1, indsættes som 3. pkt.: »For elever, der har indgået
uddannelsesaftale, der omfatter grundlæggende praktisk
oplæring i praktikvirksomheden, jf. § 12, stk. 1, 2.
pkt., ydes endvidere et tilskud pr. elev.« 5. I § 19,
stk. 1, 3. pkt., der bliver 4. pkt., indsættes efter
»Taksten«: »og tilskuddet pr. elev«. |
§ 38. De
faglige udvalg bestemmer for de enkelte godkendte uddannelser
indholdet i regler om: 1) Uddannelsens varighed og struktur, herunder
fordelingen på skoleundervisning og praktikuddannelse. 2) Uddannelsens mål. 3) Eventuelle øvrige rammer for
undervisningens indhold, herunder eventuelle niveaukrav, jf.
§ 13, stk. 1. 4) Bedømmelsesplan, for så vidt
angår områdefag og specialefag, jf. § 33,
stk. 3. 5) Praktikuddannelsen. 6) Uddannelsens tilknytning til en eller flere
fællesindgange, jf. § 14, stk. 2. Stk. 2.- 8. (Udeladt) | | 6. I § 38
indsættes i stk. 1 som nr. 7: »7) At § 12, stk. 1, 2. pkt., ikke
finder anvendelse for uddannelsen eller et speciale inden for
uddannelsen. Beslutning herom skal være enstemmig.« |