L 59 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser.(Praktiske indgange og sammenhængende
uddannelsesforløb).
Fremsat den 9. november 2005 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser
(Praktiske indgange og sammenhængende
uddannelsesforløb)
§ 1
I lovbekendtgørelse nr. 823 af 15.
juli 2004 om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser,
som ændret ved § 40 i lov nr. 542 af 24. juni 2005 og
§ 6 i lov nr. 590 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I § 3
indsættes som stk. 2 :
»Stk. 2. Uddannelsen til social- og
sundhedsassistent kan endvidere tilrettelægges som et
sammenhængende forløb, der består af uddannelsen
til social- og sundhedshjælper og uddannelsen til social- og
sundhedsassistent.«
2. I § 5
indsættes som stk. 3 :
»Stk. 3. Når uddannelsen er
tilrettelagt som et sammenhængende forløb, jf. §
3, stk. 2, varer uddannelsen 2 år og 10 måneder med
mindst 56 ugers skoleundervisning.«
3. I § 10, stk.
1, indsættes som 2 . pkt. :
» Uddannelsesordningerne for social-
og sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse skal rumme mulighed for, at en elev med tilslutning
fra sin arbejdsgiver kan vælge imellem at begynde uddannelsen
med et praktikforløb eller med skoleundervisning .
«
4. §
13 affattes således:
» § 13.
Institutioner, der udbyder grundforløbet og uddannelserne,
optager elever efter ansøgning.
Stk. 2. Ansøgere til social- og
sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse, der opfylder kravene i § 11, og som har
indgået en ansættelsesaftale med et regionsråd,
en kommunalbestyrelse eller en privat arbejdsgiver, jf. § 14,
har krav på at blive optaget, jf. dog § 13 b.
Stk. 3. Institutionernes optagelse af
ansøgere uden ansættelsesaftale er betinget af, at
ansøgerne ud over adgangsbetingelserne samt krav fastsat i
medfør af § 8, stk. 1, opfylder de fastsatte
supplerende personlige kvalifikationskriterier, jf. stk. 4.
Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter generelle supplerende personlige
kvalifikationskriterier for optagelse til grundforløbet og
til social- og sundhedshjælperuddannelsen for ansøgere
uden ansættelsesaftale.«
5. Efter § 13 a
indsættes:
»§ 13 b.
Offentlige og private arbejdsgivere kan ansætte elever til
social- og sundhedshjælperuddannelsen og den
pædagogiske grunduddannelse ud over de elever, der er optaget
af uddannelsesinstitutionen, jf. § 13 a, i et antal svarende
til højst halvdelen af det antal praktikpladser, som
regionsrådet henholdsvis kommunalbestyrelsen har stillet til
rådighed for institutionerne i regionen, jf. § 22 b,
stk. 1.«
6. §
43 ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. juli 2006
Stk. 2. Lovens § 1, nr. 4 og nr. 5,
har virkning fra den 1. januar 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget skal bidrage til at opfylde
regeringens målsætning om, at flere unge, herunder
praktisk orienterede unge og unge med udenlandsk baggrund,
får en ungdomsuddannelse. Forslaget bygger for så vidt
angår oprettelse af en praktikadgangsvej på
anbefalinger fra udvalget om mesterlære og skal ses i
sammenhæng med lovforslag om ændring af
erhvervsuddannelsesloven (Ny mesterlære), som
fremsættes samtidig med dette forslag.
Regeringen ønsker at styrke
mulighederne for praktiske indgange til uddannelserne ud over, hvad
mesterlæreudvalget har foreslået. Derfor skabes der med
lovforslaget en ny rettighed for unge og deres praktiksteder til at
vælge imellem at påbegynde uddannelsen i praktik eller
på skole.
Lovforslaget indeholder desuden enkelte
forslag, der er resultat af evalueringerne af de
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, som er
gennemført i 2004 €" 05, og som skyldes den
gældende lovs bestemmelse om lovrevision i 2005 - 06.
Udvalget om mesterlære blev nedsat i
forlængelse af regeringsgrundlaget "Nye mål" fra
februar 2005, hvoraf det fremgår, at regeringen agter at
indføre mesterlæren som et supplement til de
eksisterende muligheder for at tilrettelægge
erhvervsuddannelserne. Regeringen besluttede efterfølgende,
at uddannelsen til social- og sundhedshjælper og den
pædagogiske grunduddannelse skulle indgå i udvalgets
arbejde.
Udvalget, der var sammensat af medlemmer
udpeget af Dansk Arbejdsgiverforening,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Landsorganisationen i Danmark, Beskæftigelsesministeriet,
Finansministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration samt Undervisningsministeriet, afgav sin rapport til
regeringen i juni 2005. I rapporten anbefalede udvalget, at der
bliver to adgangsveje til social- og
sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse. En praktisk adgangsvej, hvor eleven optages
på uddannelsen ved at indgå en uddannelsesaftale med en
kommune, og en skoleadgangsvej, hvor eleven optages på
uddannelsen ved ansøgning til skolen. Efter de
gældende regler er der alene en skoleadgangsvej.
Loven om grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser blev vedtaget af Folketinget i 2001
(Folketingstidende 2000-01, Folketingets Forhandlinger, spalte
5720, 7339, 7705, Tillæg A, spalte 5383, 5360, Tillæg
B, spalte 926 og Tillæg C, spalte 669) og udgjorde en reform
af de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser. Reformen
havde til formål at skabe gode og tidssvarende uddannelser,
der kan tiltrække tilstrækkelig og kvalificeret
arbejdskraft til social- og sundhedssektoren. Reformen indebar, at
uddannelserne fik en ny struktur, bestående af et
fælles grundforløb, social- og
sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse samt en overbygningsuddannelse til social- og
sundhedsassistent.
Med reformen blev det hidtidige
indgangsår erstattet af et skolebaseret grundforløb
med en længde på normalt 20 uger med mulighed for
forlængelse med indtil 20 uger til i alt 40 uger for den
enkelte elev. Uddannelserne blev forlænget for at styrke
elevernes omsorgsrettede og almene kompetencer og for at bringe
uddannelserne på niveau med og ligestille dem med de
øvrige erhvervsrettede ungdomsuddannelser.
Den hidtidige adgangsprøve til de
videregående social- og sundhedsuddannelser blev afskaffet,
idet social- og sundhedsassistentuddannelsens faglige indhold efter
reformen opfylder de faglige forudsætninger for optagelse
på de mellemlange videregående sundhedsuddannelser.
Som noget nyt blev optagelse af elever til
uddannelserne et rent skoleanliggende således, at
ansøgere til de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser skulle søge om optagelse på en
social- og sundhedsskole (skoleoptag), i modsætning til den
indtil da gældende ordning, hvor der skulle søges om
optagelse i den enkelte kommune eller det enkelte amt.
Som en del af reformen blev der i udvalgte
amter samt i Københavns Kommune iværksat
forsøg, hvorefter social- og sundhedsassistentuddannelsen er
blevet udbudt som et sammenhængende uddannelsesforløb
bestående af social- og sundhedshjælperuddannelsen og
social- og sundhedsassistentuddannelsen og eventuelt indledt gennem
et grundforløb.
Det følger af § 43 i den
gældende lov, at loven skal tages op til revision i
folketingsåret 2005-06. Af lovens forarbejder fremgår,
at revisionen skal belyse, om de forudsætninger og mål,
som ligger til grund for loven, er blevet indfriet.
Undervisningsministeriet har på den baggrund iværksat
to evalueringer: "Evaluering af reformen af de grundlæggende
social- og sundhedsuddannelser", som er gennemført i 2004 af
Teknologisk Institut og Danmarks Erhvervspædagogiske
Læreruddannelse, samt "Kontraktsammenhæng €"
evaluering af forsøg med sammenhængende forløb
på de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser",
som er udarbejdet af Social- og sundhedsskolen i Ringkøbing
Amt i 2004. Begge evalueringer er afleveret til
Undervisningsministeriet i 2005.
Evalueringen af reformen viser, at amter,
kommuner og skoler generelt er positive over for hovedparten af de
ændringer, der blev gennemført ved reformen.
Evalueringen viser også, at flere unge er kommet ind på
uddannelserne, og at flere fortsætter fra
grundforløbet til social- og
sundhedshjælperuddannelsen, hvortil kommer, at flere
fortsætter i assistentuddannelsen. Kommuner og amter vurderer
ifølge evalueringen generelt, at de færdiguddannede
efter reformen kan honorere de aktuelle og forventede
kvalifikationskrav i social- og sundhedssektoren.
Evalueringen viser imidlertid også, at
et flertal af kommunerne anser skoleoptaget for at være en
forringelse af optagelsessystemet. Der peges blandt andet på,
at de personlige samtaler med ansøgerne er faldet bort, at
ansøgerne primært udvælges ud fra deres formelle
studiemæssige kompetencer, mens de personlige kompetencer og
realismen i deres forventninger til arbejdets krav ikke i
tilstrækkelig grad indgår i vurderingen. Dertil kommer,
at kommunerne ikke på samme måde som tidligere kan
anvende de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser i
individuelle handlingsplaner i den kommunale uddannelses- og
beskæftigelsesmæssige indsats.
Evalueringen af forsøget med et
sammenhængende uddannelsesforløb til social- og
sundhedsassistent er meget positiv og peger på, at
forløbet har tiltrukket flere målbevidste unge, der
ønsker et direkte forløb til assistentuddannelsen
enten som slutuddannelse eller som adgangsgrundlag for en
mellemlang videregående sundhedsuddannelse. Ifølge
evalueringen ville kun 1/3 af eleverne i det sammenhængende
forløb alternativt have valgt at begynde på
grundforløbet eller social- og
sundhedshjælperuddannelsen, såfremt det
sammenhængende forløb ikke havde været en
mulighed.
2. Lovforslagets indhold
Der indføres fra 1. januar 2007 en
praktikadgangsvej til social- og sundhedsuddannelsen og den
pædagogiske grunduddannelse ved siden af skoleadgangsvejen
som en parallel til praktikadgangsvejen i erhvervsuddannelserne.
Ordningen går ud på, at elever kan optages til
uddannelsen på grundlag af en ansættelsesaftale med et
praktiksted, dvs. vedkommende ansættelsesmyndighed eller
private arbejdsgiver. Ved optagelse via skoleadgangsvejen vil der
fortsat blive indgået de nødvendige
ansættelsesaftaler på foranledning af den optagende
skole.
Da uddannelsesområdet er dimensioneret,
indføres en kvoteordning for at sikre, at der bliver pladser
til elever fra både praktik- og skoleadgangsvejene.
Ansættelsesmyndighederne og de private leverandører
får med denne ordning krav på at besætte indtil
halvdelen af pladserne med elever fra praktikadgangsvejen. De
øvrige praktikpladser, der oprettes som led i den kommunale
dimensioneringsforpligtelse, skal besættes med elever, som
skolerne har optaget (skoleadgangsvejen).
Regeringen forventer, at den enkelte
kommunalbestyrelse udnytter denne mulighed med hensyn til uden om
skoleoptaget at ansætte indtil halvdelen af de elever, som
kommunen har praktikpladser til. Undervisningsministeriet vil
følge udviklingen med henblik på yderligere
lovændringer, såfremt det mod forventning skulle vise
sig, at kommunalbestyrelser i ikke uvæsentligt omfang
afstår fra at anvende halvdelen af praktikpladskapaciteten
til den nye praktikadgangsvej.
For yderligere at styrke
uddannelsesmulighederne for praktisk orienterede unge indgår
det i lovforslaget, at de to uddannelser skal kunne
påbegyndes enten med et praktikophold eller med et
skoleophold efter elevens og praktikstedets fælles valg.
Lovforslaget vil ud over de ændringer,
som vedrører praktiske indgange, omfatte en formalisering af
det i indledningen omtalte forsøg med sammenhængende
uddannelsesforløb. Endvidere ophæves
revisionsbestemmelsen, da formålet med den opfyldes med dette
lovforslag.
Lovforslaget foreslås at træde i
kraft den 1. juli 2006, dog således at indførelsen af
to adgangsveje til social- og sundhedshjælperuddannelsen
efter forslaget først får virkning samtidig med
kommunalreformen den 1. januar 2007.
3. Økonomiske
konsekvenser for stat, amter og kommuner
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for stat, amter og kommuner.
4. Administrative konsekvenser
for stat, amter og kommuner
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for stat, amter og kommuner.
5. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget har ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
10. Høring.
Lovforslaget har været til høring
i følgende organisationer m.v.:
Amtsrådsforeningen, Kommunernes
Landsforening, Elevorganisationen SOSU (FOA - Fag og Arbejde), FOA
- Fag og Arbejde, Frederiksberg Kommune, Hovedstadens
Sygehusfællesskab, 3F, Københavns Kommune, Rådet
for Erhvervsrettede Ungdomsuddannelser, Sammenslutningen af Ledere
ved skolerne for de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser samt Udvalget for de Grundlæggende
Social- og Sundhedsuddannelser.
Endvidere er lovforslaget lagt frem på
Undervisningsministeriets hjemmeside.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget til et nyt stk. 2 i lovens § 3
indebærer, at institutionerne skal udbyde social- og
sundhedshjælperuddannelsen og social- og
sundhedsassistentuddannelsen både som enkeltstående
uddannelser og som et sammenhængende forløb.
Forløbet indledes med social- og
sundhedshjælperuddannelsen, jf. lovens § 4, og afsluttes
med social- og sundhedsassistentuddannelsen, jf. lovens § 5.
Forløbet kan indledes med et grundforløb - enten det
almindelige grundforløb, der er for elever, der kommer
direkte fra grundskolen og for andre med behov for et
grundforløb, jf. lovens § 2, stk. 1 og 3, eller det
særligt tilrettelagte grundforløb for voksne elever,
der har brug for indføring i dansk sprog, kultur- og
samfundsforståelse, jf. lovens § 2, stk. 4.
I lighed med social- og
sundhedshjælperuddannelsen og social- og
sundhedsassistentuddannelsen som enkeltstående uddannelser,
kan det sammenhængende forløb kun gennemføres
på grundlag af en ansættelsesaftale mellem eleven og en
arbejdsgiver, jf. lovens § 14. Det vil være muligt at
gennemføre forløbet i en kombination med forskellige
arbejdsgivere eksempelvis således, at social- og
sundhedshjælperuddannelsen gennemføres på
grundlag af en ansættelsesaftale mellem eleven og en
kommunalbestyrelse eller en privat arbejdsgiver, mens den
afsluttende social- og sundhedsassistentuddannelse
gennemføres på grundlag af en ansættelsesaftale
mellem eleven og et regionsråd. Et eventuelt
grundforløb kan ikke være omfattet af
ansættelsesaftale mellem eleven og en arbejdsgiver.
I henhold til lovens § 22 b, stk. 2,
dimensionerer undervisningsministeren et årlig antal
uddannelsespladser på den enkelte institution i
overensstemmelse med behovet for færdiguddannede.
Dimensioneringen skal derfor tage hensyn til de elever, der
gennemfører uddannelserne som sammenhængende
forløb.
Forslaget skal tilgodese de elever, der er
afklarede i deres ønske om en social- og
sundhedsassistentuddannelse, men som ikke har en social- og
sundhedshjælperuddannelse eller tilsvarende kvalifikationer
og dermed ikke opfylder de formelle adgangskrav til uddannelsen.
Evalueringen "Kontraktsammenhæng €" evaluering af
forsøg med sammenhængende forløb", som omtalt i
afsnit 1, viser, at et kombineret og sammenhængende
forløb tiltrækker flere unge, der er afklarede i deres
uddannelsesønsker om en grundlæggende social- og
sundhedsuddannelse. Forslaget vil derfor medvirke til, at der
også i fremtiden vil være tilstrækkelig med
færdiguddannede til at honorere efterspørgslen
på kvalificeret arbejdskraft inden for
plejeområdet.
Til nr. 2
Bestemmelsen er en konsekvens af forslaget i
nr. 1. Det sammenhængende forløb skal vare 2 år
og 10 måneder, da uddannelsens to elementer varer henholdsvis
1 år og 2 måneder og 1 år og 8 måneder. I
øvrigt gælder lovens almindelige bestemmelser om
uddannelserne også for det sammensatte forløb.
Til nr. 3
Denne bestemmelse vedrører optagelse
på uddannelsen gennem skolen (skoleadgangsvejen).
En institution skal efter forslaget indrette
sine uddannelsesordninger for social- og
sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse sådan, at elever med tilslutning fra deres
arbejdsgivere kan vælge imellem at påbegynde deres
uddannelse med et praktikforløb eller med skoleundervisning.
For at institutionerne kan tage de fornødne
økonomiske hensyn ved tilrettelæggelsen af
uddannelsesforløbene, vil der ikke være krav om, at
valgmuligheden skal foreligge ved hvert enkelt elevoptag. For
eksempel kan en institution, der optager elever med
uddannelsesstart i januar og august, vælge at
tilrettelægge optagene således, at det
uddannelsesforløb, der begynder i januar, indledes med en
praktikperiode, og det forløb, der begynder i august,
indledes med skoleundervisning.
Elevens mulighed for at påbegynde
uddannelsen med en praktikperiode ændrer ikke ved den
struktur, der i øvrigt følger af reglerne for
uddannelserne. Således vil antallet af skoleperioder og
praktikperioder samt varigheden af den enkelte periode være
ens, uanset om uddannelsen påbegyndes med en praktikperiode
eller med skoleundervisning. Ligeledes skal institutionen sammen
med eleven udarbejde en personlig uddannelsesplan for det samlede
uddannelsesforløb i overensstemmelse med lovens §
32.
Til nr. 4 og 5
Forslaget i nr. 4 om en ændret
affattelse af lovens § 13 om optagelse til
grundforløbet og til uddannelserne skal ses i
sammenhæng med forslaget i nr. 5 til en ny § 13 b om
kvotering af optagelseskapaciteten, den uændrede § 13 a
om skolernes henvisning af elever til de ansættende
myndigheder og den uændrede § 14 om indgåelse af
ansættelsesaftaler
Med forslaget får kommunalbestyrelserne
i langt højere grad end efter de gældende regler
indflydelse på, hvilke unge og voksne der ansættes i
kommunen som elever. Kommunalbestyrelsen får dermed mulighed
for at udvælge elever til uddannelserne i overensstemmelse
med kommunalbestyrelsens vedtagne ansættelses- eller
personalepolitik mv.
Ordningen indebærer efter forslaget til
§ 13, stk. 1, at den enkelte institution optager elever efter
ansøgning. Dette svarer til optagelsessystemet
(skoleoptaget) efter de gældende regler, hvorefter
ansøgning om optagelse til grundforløbet og
uddannelserne sker til den enkelte institution, der - såfremt
ansøgeren optages på uddannelsen - formidler en
ansættelsesaftale mellem den kommende elev og et
amtsråd eller en kommunalbestyrelse, jf. § 13 a.
Forslaget til § 13, stk. 2, giver
mulighed for, at optagelse på uddannelserne til social- og
sundhedshjælper og den pædagogiske grunduddannelse
også kan ske på grundlag af en ansættelsesaftale
med et praktiksted, dvs. med vedkommende ansættelsesmyndighed
eller private arbejdsgiver, der er leverandør til en
offentlig myndighed af personlig og praktisk hjælp til
borgerne.
De ansøgere, der på denne
måde ansættes med elevkontrakt, får efter
forslaget i nr. 5 til § 13 b ret til at blive optaget på
social- og sundhedshjælperuddannelsen henholdsvis den
pædagogiske grunduddannelse på en institution, hvortil
den pågældende kommunalbestyrelse eller
regionsråd, jf. § 22 b, stk. 1, har stillet
praktikpladser til rådighed.
I forslaget til § 13, stk. 4,
videreføres undervisningsministerens hidtidige bemyndigelse
i § 13, stk. 2. Med bemyndigelsen kan undervisningsministeren
fastsætte generelle supplerende personlige
kvalifikationskriterier for optagelse på grundforløbet
og social- og sundhedshjælperuddannelsen.
Optagelse på grundlag af
ansættelsesaftale kan efter forslaget i nr. 5 dog
højst ske med et antal svarende til halvdelen af det antal
praktikpladser, som regionsrådet eller kommunalbestyrelsen
inden for den enkelte uddannelse har stillet til rådighed,
jf. § 22 b, stk. 1, der er uændret. Et regionsråd
eller en kommunalbestyrelse kan undlade at bruge sin kvote og
derved overlade sit optag af elever helt eller delvist til den
eller de skoler, som myndigheden henviser elever til. Der er efter
bestemmelsen ikke hjemmel til, at en ansættelsesmyndighed kan
overlade sin kvote af elever til en anden
ansættelsesmyndighed.
De social- og sundhedshjælperelever,
der ansættes af private udbydere af personlig pleje og
praktisk hjælp, indgår i beregningen af
optagelseskvoten for den eller de
kommunalbestyrelser/regionsråd, som har godkendt den private
udbyder.
Det foreslåede optagelsessystem
indebærer, at de regionale og kommunale
ansættelsesmyndigheder samt de respektive institutioner
på regionsplan får en yderligere tilskyndelse til at
indgå i et tæt samarbejde, der kan sikre en fornuftig
varetagelse af elevoptaget inden for den enkelte region.
Som følge af kommunalreformen, der
træder i kraft den 1. januar 2007, ændres lov om
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, hvorved social-
og sundhedsskolerne overføres fra amtskommunerne og
etableres som selvejende institutioner med statsligt drifts- og
institutionsansvar. Ændringen indebærer, at
regionsrådene og kommunalbestyrelserne i den enkelte region
skal stille praktikpladser til rådighed for skolerne i
regionen. Den praktiske tilrettelæggelse af elevoptagelsen
vil tage udgangspunkt i den dimensionering af de enkelte skolers
optag, som efter kommunalreformen skal tilvejebringes af
ministeriet på grundlag af den praktikpladskapacitet, som de
ansættende myndigheder skal stille til rådighed for de
enkelte skoler. Hvis en myndighed således indgår i en
skoles dimensionering med 50 pladser, kan myndigheden selv
ansætte 25 af disse elever, medens skolen skal optage de
øvrige 25.
Efter kommunalreformen skal de enkelte skoler
selv organisere optagelserne i samarbejde med de ansættende
myndigheder, som har stillet pladser til rådighed for skolen.
Arbejdet vil kunne udføres gennem lokalt organiserede
samarbejdsorganer således, som det er forudsat ved
kommunalreformen.
Til nr. 6
Revisionsbestemmelsen foreslås
ophævet, da formålet med den er opfyldt.
Til § 2
Til stk. 1
Lovforslagets § 1, nr. 1, og nr. 2,
foreslås at træde i kraft den 1. juli 2006, herefter
skal institutionerne udbyde social- og
sundhedshjælperuddannelsen og social- og
sundhedsassistentuddannelsen som et sammenhængende
forløb og som enkeltstående uddannelser.
De ansættende kommunale myndigheder og
private arbejdsgivere vil umiddelbart efter lovens vedtagelse kunne
indgå ansættelsesaftaler, hvorefter social- og
sundhedsassistentuddannelsen med virkning fra 1. juli 2006 kan
gennemføres som et sammenhængende forløb.
Lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås
at træde i kraft den 1. juli 2006. Efter denne bestemmelse
skal institutionerne udbyde social- og
sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse med mulighed for, at en elev med tilslutning fra
sin arbejdsgiver kan vælge imellem at begynde uddannelsen med
et praktikforløb eller med skoleundervisning.
De ansættende kommunale myndigheder og
private arbejdsgivere vil umiddelbart efter lovens vedtagelse kunne
indgå ansættelsesaftaler, hvorefter social- og
sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse fra og med 1. juli 2006 påbegyndes med en
praktikperiode.
Til stk. 2
Indførelsen af to adgangsveje efter
forslaget i § 1, nr. 4 til § 13, stk. 2, hvorefter en
elev har mulighed for at blive optaget på social- og
sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse på baggrund af en ansættelsesaftale,
samt forslagets § 1, nr. 5, foreslås at få
virkning samtidig med kommunalreformen den 1. januar 2007
således, at ændringerne kan medtænkes i de
samlede ændringer inden for social- og sundhedsuddannelserne,
herunder ændringerne af institutionernes forhold.
De ansættende kommunale myndigheder og
private arbejdsgivere vil principielt få mulighed for
umiddelbart efter lovens vedtagelse at indgå
ansættelsesaftaler, hvorefter uddannelsen påbegyndes i
2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | I lovbekendtgørelse nr. 823 af 15.
juli 2004 om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser,
som ændret ved § 40 i lov nr. 542 af 24. juni 2005 og
§ 6 i lov nr. 590 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | § 1 |
§ 3. Uddannelserne
efter grundforløbet tilrettelægges som
vekseluddannelser, således at der skiftes mellem
skoleundervisning og praktikuddannelse. | | 1. I §
3 indsættes som stk. 2 : »Stk. 2. Uddannelsen til social- og
sundhedsassistent kan endvidere tilrettelægges som et
sammenhængende forløb, der består af uddannelsen
til social- og sundhedshjælper og uddannelsen til social- og
sundhedsassistent.« |
§ 5. Social- og
sundhedsassistentuddannelsen, der bygger på social- og
sundhedshjælperuddannelsen, varer 1 år og 8
måneder med mindst 32 ugers skoleundervisning. Stk. 2. Uddannelsen har til formål at
kvalificere eleverne til selvstændigt at varetage og
tilrettelægge sammensatte aktivitets- og omsorgsopgaver,
herunder koordinerende og undervisende funktioner, samt til
selvstændigt at varetage og tilrettelægge
grundlæggende sundheds- og sygeplejeopgaver. | | |
| | 2. I §
5 indsættes som stk. 3 : »Stk. 3. Når uddannelsen er
tilrettelagt som et sammenhængende forløb, jf. §
3, stk. 2, varer uddannelsen 2 år og 10 måneder med
mindst 56 ugers skoleundervisning.« |
§ 10. Den
nærmere tilrettelæggelse af uddannelserne
fastsættes i uddannelsesordninger, som udarbejdes af den
enkelte institution. | | 3. I § 10,
stk. 1, indsættes som 2 . pkt. : » Uddannelsesordningerne for social-
og sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse skal rumme mulighed for, at en elev med tilslutning
fra sin arbejdsgiver kan vælge imellem at begynde uddannelsen
med et praktikforløb eller med skoleundervisning.« |
§ 13. Optagelse
til grundforløbet og uddannelserne efter
grundforløbet sker efter ansøgning til en
institution, der udbyder det enkelte grundforløb eller den
enkelte uddannelse. Optagelsen er betinget af, at ansøgeren
ud over adgangsbetingelserne samt eventuelle sprogkrav fastsat i
medfør af § 8, stk. 1, opfylder de fastsatte
supplerende personlige kvalifikationskriterier, jf. stk. 2. Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter generelle supplerende personlige
kvalifikationskriterier for optagelse til grundforløbet og
til social- og sundhedshjælperuddannelsen. . | | 4. §
13 affattes således: » § 13.
Institutioner, der udbyder grundforløbet og uddannelserne,
optager elever efter ansøgning. Stk. 2. Ansøgere til social- og
sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse, der opfylder kravene i § 11, og som har
indgået en ansættelsesaftale med et regionsråd,
en kommunalbestyrelse eller en privat arbejdsgiver, jf. § 14,
har krav på at blive optaget, jf. dog § 13 b. Stk. 3. Institutionernes optagelse af
ansøgere uden ansættelsesaftale er betinget af, at
ansøgerne ud over adgangsbetingelserne samt krav fastsat i
medfør af § 8, stk. 1, opfylder de fastsatte
supplerende personlige kvalifikationskriterier, jf. stk. 4. Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter generelle supplerende personlige
kvalifikationskriterier for optagelse til grundforløbet og
til social- og sundhedshjælperuddannelsen for ansøgere
uden ansættelsesaftale.« |
| | 5. Efter § 13 a
indsættes: »§ 13 b. Offentlige
og private arbejdsgivere kan ansætte elever til social- og
sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse ud over de elever, der er optaget af
uddannelsesinstitutionen, jf. § 13 a, i et antal svarende til
højst halvdelen af det antal praktikpladser, som
regionsrådet henholdsvis kommunalbestyrelsen har stillet til
rådighed for institutionerne i regionen, jf. § 22 b,
stk. 1.« |
§ 43. Loven tages op
til revision i folketingsåret 2005-06. | | 6. §
43 ophæves. |
| | § 2 Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. juli 2006. Stk. 2. Lovens § 1, nr. 4 og nr. 5,
har virkning fra den 1. januar 2007. |