L 58 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Forenkling af
bestemmelser om tilskud).
Fremsat den 9. november 2005 af
undervisningsminister (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om friskoler og
private grundskoler m.v.
(Forenkling af bestemmelser om tilskud)
§ 1
I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 665 af 27. juni 2005, som
ændret ved § 4 i lov nr. 592 af 24. juni 2005 foretages
følgende ændringer:
1. I § 9, stk.
2, indsættes efter 3. pkt.:
»Undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om valget af den eller de
tilsynsførende.«
2. § 10,
stk. 2, 2. pkt., affattes således:
»Antal årselever ved beregning af
grundtilskud, fællesudgiftstilskud og undervisningstilskud,
jf. § 11, stk. 4, og antal årselever ved kostafdelinger,
jf. § 13, beregnes på samme måde.«
3. I § 11, stk.
1, indsættes som nr. 3:
»3) Et særligt tilskud til tyske
mindretalsskoler.«
4. § 11,
stk. 4 og 5, affattes således:
»Stk. 4. Driftstilskudsbevillingen
med fradrag af de særlige tilskud, der er nævnt i stk.
1, opdeles i grundtilskud, fællesudgiftstilskud og
undervisningstilskud. På de årlige finanslove
fastsættes, hvor stor en del af driftstilskudsbevillingen der
afsættes til hver af de tre tilskudsformer.
Stk. 5. Grundtilskud fordeles til hver
skole med samme beløb, idet der dog fastlægges et
maksimalt beløb pr. årselev.
Fællesudgiftstilskud fordeles med en takst pr. årselev
for op til et på de årlige finanslove fastsat antal
årselever (takst 1) og en anden lavere takst pr.
årselev for øvrige årselever (takst 2).
Undervisningstilskud fordeles med en takst pr. årselev for
elever, der var under 13 år den 5. september året
før finansåret (takst 1) og en anden takst pr.
årselev for elever, der var over 13 år den 5. september
året før finansåret (takst 2). Beløbene
og taksterne fastlægges på grundlag af skolens
geografiske beliggenhed (regionaliseringsfaktoren). Beløbene
og taksterne samt regionaliseringsfaktoren fastsættes
på de årlige finanslove.«
5. § 11,
stk. 6, ophæves.
Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 6 og 7.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
januar 2007.
Stk. 2. Inden opdelingen af
driftstilskudsbevillingen, jf. § 11, stk. 4, fradrages i
årene 2007-2009 beløb til grundskoleafdelingerne ved
private gymnasieskoler og til skoler, der i henhold til § 11
vil få reduceret deres driftstilskud med mere end fem procent
i forhold til tildelingen efter de regler, der gælder i
2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Lovforslaget er et led i gennemførelsen af
Regeringens mål om regelforenkling og modernisering af den
offentlige sektor med henblik på yderligere udbredelse af
mål- og rammestyring, handlingsplan for regelforenkling,
september 2002. Lovforslaget fortsætter de regelforenklinger,
som blev vedtaget ved lov nr. 275 af 8. maj 2002 og lov nr. 287 af
23. april 2003 og indeholder yderligere forenkling af de
administrative regler, der styrer skolerne og deres
økonomi.
Formålet med lovforslaget er at opnå
større gennemsigtighed og synlighed i finansieringen af de
frie grundskoler af hensyn til skolernes brugere og den
offentlighed, der søger information om de frie grundskolers
økonomiske forhold.
Lovforslaget indeholder en ændring af
principperne for fordelingen af driftstilskud til de enkelte frie
grundskoler. Forslaget er baseret på en afvejning af to
økonomiske hensyn. For det første ønsket om at
etablere en takststruktur, der giver skolerne et økonomisk
incitament til at udvide antallet af elever. For det andet
lægges der vægt på at minimere den
økonomiske usikkerhed, som en forenkling kan medføre
for skolerne og sektoren som helhed. Det har således
været afgørende at sikre, at det tyske mindretals
skoler friholdes for forslagets økonomiske konsekvenser, og
at sikre en lempelig overgang til det nye fordelingsprincip for
grundskoleafdelingerne ved private gymnasieskoler og de skoler, der
på grund af de nye regler vil få reduceret deres
driftstilskud med mere end fem procent.
Lovforslaget vil skabe øget harmonisering
af tilskudssystemerne på de forskellige
uddannelsesområder under Undervisningsministeriet.
Lovforslaget er resultatet af et udvalgsarbejde
mellem Undervisningsministeriet og de frie grundskolers
skoleforeninger. Skoleforeningerne er enige i resultatet.
2. Gældende regler
Frie grundskoler får driftstilskud ud fra
antal årselever på skolerne. Efter den gældende
lov fordeles driftstilskudsbevillingen med fradrag af nærmere
opregnede tilskud til skolerne ud fra antallet af årselever
på den enkelte skole og ud fra et tilskud pr. årselev
til de enkelte skoler, der fastlægges på grundlag af
skolens geografiske beliggenhed og skolens størrelse
målt ved antal elever samt elevernes aldersfordeling opgjort
pr. 5. september året før finansåret.
3. Lovforslagets indhold
Efter lovforslaget erstattes den gældende
omfordelingsmodel for driftstilskud med en model bestående af
tre tilskudskomponenter: grundtilskud, undervisningstaxameter og
fællesudgiftstaxameter. Disse tilskudskomponenter anvendes
på hovedparten af Undervisningsministeriets
uddannelsesområder.
Grundtilskuddet er principielt et ikke
aktivitetsstyret tilskud, der dækker basale
aktivitetsuafhængige driftsomkostninger, der er forbundet med
at drive en skole. Der fastlægges imidlertid et tilskud, der
maksimalt kan modtages pr. årselev (grundtilskudsloft). En
skole, der ikke kan få det fulde grundtilskud, vil i stedet
få et grundtilskud, som svarer til grundtilskudsloftet
multipliceret med antallet af skolens årselever.
Undervisningstilskud og
fællesudgiftstilskud er begge aktivitetsafhængige
tilskud. For begge tilskudsformer indføres to takster.
Taksternes størrelse og tildelingsprincipper
fastsættes på de årlige finanslove, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4.
4. Tidligere behandlinger af
relevante bestemmelser
Der henvises til Folketingstidende 2001-2002,
2. samling (L 275), Folketingets Forhandlinger spalte 2733, 5006,
5183, Tillæg A spalte 2916, 2897, Tillæg B spalte 434,
Tillæg C spalte 284. Folketingstidende 2002-2003 (L 147),
Folketingets Forhandlinger spalte 4589, 7368, 7558, Tillæg A
spalte 3748, 3708, Tillæg B spalte 788, Tillæg C spalte
325.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget indeholder administrative lettelser
for staten. Forslaget vil føre til en forenkling af
tilskudsadministrationen i Undervisningsministeriet samtidig med,
at tilskudsbetingelserne vil blive mere enkle og gennemsigtige for
skoler og borgere. Forslaget indeholder ingen økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ingen økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget indeholder administrative lettelser
for borgerne. De nuværende tilskudsregler er uigennemsigtige
for skolerne, da den enkelte skoles tilskud i høj grad
afhænger af de øvrige skolers forhold. Forslaget vil
skabe større gennemsigtighed og synlighed i finansieringen
af den enkelte skole, som derved får lettere ved at disponere
økonomisk.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Forenkling af tilskudsadministrationen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Bedre mulighed for økonomisk
disponering for den enkelte frie grundskole | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Høring
Et lovudkast har inden fremsættelsen
været sendt til høring hos: Frie Grundskolers
Fællesråd, Dansk Friskoleforening, Rigsrevisionen,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af
Registrerede Revisorer, KL, Københavns Kommune og
Frederiksberg Kommune.
Lovudkastet har endvidere været
offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lovforslaget er en teknisk rettelse, idet
bestemmelsen ved en fejl udgik i forbindelse med vedtagelsen af lov
nr. 336 af 18. maj 2005. €" Lovforslag nr. L 105 om
ændring af lov friskoler og private grundskoler m.v.
(Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til
bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende,
herunder om danskkundskaber, samt tilsyn m.v.).
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvens af forslaget i §
1, nr. 4. Fællesudgiftstaxametret og undervisningstaxametret
udløses på baggrund af antal årselever, der som
hidtil opgøres som 7/12 af elevtallet opgjort pr. 5.
september året før finansåret og 5/12 af
elevtallet opgjort pr. 5. september i finansåret.
Til nr. 3
Efter lovforslaget vil der, inden
driftstilskudsbevillingen fordeles til de enkelte skoler, blive
afsat et særligt tilskud til de tyske mindretalsskoler. Det
er for at sikre, at skolerne ikke lider økonomisk tab ved
omlægningen af fordelingen af driftstilskud, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4. Der er tale
om en permanent ordning.
Til nr. 4
Efter lovforslaget indføres en
tilskudsmodel, hvor driftstilskuddet fratrukket puljer til
specialundervisning m.v., vikarudgifter m.v. og tilskud til tyske
mindretalsskoler opdeles i tre tilskudselementer: et grundtilskud,
et undervisningstaxameter og et fællesudgiftstaxameter.
Grundtilskud
Principielt er grundtilskud ikke
aktivitetsafhængigt, men efter lovforslaget vil der blive
fastsat et maksimalt beløb pr. årselev på de
årlige finanslove. Grundtilskud dækker de basale
driftsomkostninger, der er forbundet med at drive en skole. De
mindste skoler vil ikke kunne få det fulde grundtilskud.
Fællesudgiftstaxameter
Fællesudgiftstaxametret skal dække de
fællesudgifter, som er typisk for al skoledrift, og som kan
afhænge af skolens størrelse. Det gælder
eksempelvis elevadministration og bygningsdrift.
Der indføres to
fællesudgiftstakster. Takst 1 ydes for antallet af
årselever, der ikke overstiger et årselevtal, der
fastsættes på finansloven. Takst 2 ydes for de
årselever, der ligger derudover.
Undervisningstaxameter
Der indføres et aktivitetsstyret
undervisningstaxameter med to takster. Forholdet mellem de to
takster fastsættes med udgangspunkt i en
elevvægtsfaktor, der fastsættes på de
årlige finanslove. Elevvægtsfaktoren angiver forskellen
mellem undervisningstilskuddet pr. årselev for elever under
13 år henholdsvis elever over 13 år. I overensstemmelse
med den enighed, der er opnået med skoleforeningerne, vil
elevvægtsfaktoren på forslag til finanslov for 2007
blive fastsat til 1,32.
Regionaliseringsfaktoren
Lovforslaget indebærer en forenkling af den
nuværende regionaliseringsfaktor, der omfordeler
driftstilskuddet efter geografisk beliggenhed. De nuværende
fem stedtillægsområder reduceres til to. I
overensstemmelse med den enighed, der er opnået med
skoleforeningerne, vil regionaliseringsfaktoren på forslag
til finanslov for 2007 blive fastsat til 1,02.
Fordelingsmæssige
konsekvenser af lovforslaget
Den årlige takstfastsættelse sker ud
fra den gennemsnitlige udgift pr. elev i folkeskolen tre år
før finansåret. Ved skønnet over de
økonomiske fordelingsmæssige konsekvenser er
eksisterende tilskudsoplysninger lagt til grund.
Tabel 1 angiver de takster, der er forudsat ved
skønnet. Der er i denne forbindelse anvendt en
elevvægtsfaktor på 1,32 og en regionaliseringsfaktor
på 1,02. Det bemærkes, at taksterne er illustrative.
Det er således alene taksternes relative størrelse,
der er interessant i forhold til den årlige
takstfastsættelse.
Tabel 1
Grundtilskud | Bevilling pr. skole | 400.000 |
| Grundtilskudsloft pr. årselev | 10.000 |
Fællesudgiftstilskud | Takst 1 | 5.000 |
| Takst 2 | 2.000 |
Undervisningstilskud | Takst 1 | 27.240 |
| Takst 2 | 35.950 |
Tabel 2 opsummerer den samlede forventede
fordelingsmæssige konsekvens af lovforslaget.
Tabel 2
Skole-
størrelse | Antal
skoler | Difference
til
nuværende
tilskud
(mio. kr.) | Difference
til
nuværende
tilskud
(i procent) | Gennem-
snitlig
difference
til
nuværende
tilskud
pr. skole
(kr.) | Gennem-
snitlig
difference
pr. årselev
(kr.) | Gennem-
snitligt
tilskud
pr. årselev
(kr.) |
0-50 | 48 | -2,7 | -3,3 | -56.600 | -1.500 | 43.300 |
51-80 | 64 | -5,2 | -3,0 | -81.100 | -1.270 | 40.800 |
81-110 | 53 | -3,2 | -1,6 | -59.800 | -640 | 38.300 |
111-150 | 75 | -2,1 | -0,6 | -27.400 | -210 | 37.700 |
151-200 | 88 | 2,1 | 0,4 | 23.500 | 140 | 37.500 |
201-300 | 60 | 6,2 | 1,2 | 103.400 | 440 | 37.000 |
301-400 | 30 | 2,8 | 0,7 | 93.500 | 260 | 35.500 |
401-600 | 32 | 1,9 | 0,4 | 59.800 | 130 | 35.100 |
Over 600 | 14 | 0,1 | 0 | 10.400 | 20 | 34.800 |
Tabellen viser, at der vil ske en reduktion af
den nuværende omfordeling fra store til små skoler. Ud
fra en nettobetragtning forventes forslaget at indebære en
omfordeling på 13,2 mio. kr. Skoler med en
skolestørrelse på mere end 150 årselever vil
således opnå en økonomisk gevinst ved
forenklingen, mens skoler med 150 årselever eller derunder
vil lide et økonomisk tab.
Det skal bemærkes, at de små skolers
samlede driftstilskud pr. årselev fortsat vil være
betydeligt større end de store skolers. En sammenligning af
de mindste og største skoler viser, at det gennemsnitlige
driftstilskud pr. årselev efter forenklingen forventes at
være 24 procent højere på de mindste skoler end
på de største skoler.
Til nr. 5
Forslaget er en konsekvens af forslaget under nr.
4.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2007.
Til stk. 2
Ved omlægningen af fordelingen af
driftstilskud vil der blive etableret overgangsordninger i
2007-2009 for grundskoleafdelingerne ved de private gymnasier
gymnasieskoler og for skoler, der ved forenklingen vil få
reduceret deres driftstilskud med mere end fem procent for at sikre
deres mulighed for at tilpasse sig de nye økonomiske
vilkår.
Bilag 1
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 9. € | | 1. I § 9, stk.
2, indsættes efter 3. pkt.: |
Stk. 2. Forældrekredsen vælger
for højst 4 år en eller flere personer til at
føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk,
regning/matematik og engelsk samt med, om skolens samlede
undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Den eller
de tilsynsførende skal endvidere påse, at skolen
opfylder kravet i § 1, stk. 2, 4. pkt., og at
undervisningssproget er dansk. Forældrekredsen kan i stedet
anmode kommunalbestyrelsen i skolekommunen om at varetage disse
tilsynsopgaver. Skolen skal orientere Undervisningsministeriet om,
hvem der er valgt til at føre tilsyn. Opfylder den eller de
tilsynsførende ikke på tilfredsstillende måde
kravene til tilsynet i henhold til denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf, kan undervisningsministeren
pålægge forældrekredsen inden for en
nærmere angivet frist at vælge en eller flere nye
tilsynsførende. | | »Undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om valget af den eller de
tilsynsførende.« |
§ 10. € | | 2. § 10,
stk. 2, 2. pkt., affattes således: |
Stk. 2. Antal årselever
opgøres som 7/12 af antal elever opgjort pr. 5. september
året før finansåret og 5/12 af antal elever
opgjort pr. 5. september i finansåret. Antal årselever
ved kostafdelinger beregnes på samme måde, jf. §
13. | | »Antal årselever ved beregning af
grundtilskud, fællesudgiftstilskud og undervisningstilskud,
jf. § 11, stk. 4, og antal årselever ved kostafdelinger,
jf. § 13, beregnes på samme måde.« |
§ 11. Af
driftstilskudsbevillingen, jf. § 10, fastsættes på
finansloven: 1) Et særligt tilskud a) til specialundervisning, b) til støtteundervisning i dansk af
tosprogede elever og c) til dækning af ekstraudgifter til
lærertimer, praktisk medhjælp, hjælpemidler og
befordring af elever med svære handicap, i det omfang
udgifterne ikke overstiger det kommunale takstbeløb, der er
fastsat i henhold til § 49, stk. 2, i lov om folkeskolen. 2) Et særligt tilskud til vikarudgifter,
sygeundervisning, lærernes kursusdeltagelse, herunder
efteruddannelse, og særlige
lærerlønudgifter. | | 3. I § 11, stk.
1, indsættes som nr. 3: »3) Et særligt tilskud til tyske
mindretalsskoler.« |
| | 4. § 11,
stk. 4 og 5, affattes således: |
Stk. 4. Driftstilskudsbevillingen med
fradrag af de særlige tilskud, der er nævnt i stk. 1,
fordeles som tilskud til skolerne ud fra antallet af
årselever ved de enkelte skoler, jf. § 10, stk. 2, og ud
fra et tilskud pr. årselev til de enkelte skoler, der
fastlægges på grundlag af skolens geografiske
beliggenhed og skolens størrelse målt ved antal elever
samt elevernes aldersfordeling opgjort pr. 5. september året
før finansåret. Stk. 5. På de årlige finanslove
fastsættes en regionaliseringsfaktor, en
elevvægtsfaktor og et fordelingsforhold for tilskuddet pr.
elev til skoler af forskellig størrelse. | | »Stk. 4. Driftstilskudsbevillingen
med fradrag af de særlige tilskud, der er nævnt i stk.
1, opdeles i grundtilskud, fællesudgiftstilskud og
undervisningstilskud. På de årlige finanslove
fastsættes, hvor stor en del af driftstilskudsbevillingen der
afsættes til hver af de tre tilskudsformer. Stk. 5. Grundtilskud fordeles til hver
skole med samme beløb, idet der dog fastlægges et
maksimalt beløb pr. årselev.
Fællesudgiftstilskud fordeles med en takst pr. årselev
for op til et på de årlige finanslove fastsat antal
årselever (takst 1) og en anden lavere takst pr.
årselev for øvrige årselever (takst 2).
Undervisningstilskud fordeles med en takst pr. årselev for
elever, der var under 13 år den 5. september året
før finansåret (takst 1) og en anden takst pr.
årselev for elever, der var over 13 år den 5. september
året før finansåret (takst 2). Beløbene
og taksterne fastlægges på grundlag af skolens
geografiske beliggenhed (regionaliseringsfaktoren). Beløbene
og taksterne samt regionaliseringsfaktoren fastsættes
på de årlige finanslove.« |
Stk. 6. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om fordelingen af tilskud til
skolerne ud fra kriterierne i stk. 4 og ud fra det
fordelingsforhold og de faktorer, der er fastsat på
finansloven. | | 5. § 11,
stk. 6, ophæves. Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 6 og 7. |