Skriftlig fremsættelse (25. januar
2006)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændringer af landets
inddeling i kommuner og regioner og om opløsning og
udpegelse af forpligtende kommunale samarbejder
(Lovforslag nr. L 137).
Lovforslaget følger op på den
reform af den kommunale inddeling, som med hjemmel i lov om
revision af den kommunale inddeling fra juni 2005 er fastlagt af
indenrigs- og sundhedsministeren, og som får virkning fra den
1. januar 2007.
Lovforslaget bygger på den
forudsætning, at alle kommuner også fremover skal
opfylde de krav til bæredygtighed, som ligger til grund for
den gennemførte inddelingsreform. Dette indebærer, at
alle kommuner skal have mindst ca. 20.000 indbyggere eller som
alternativ indgå i et forpligtende kommunalt samarbejde med i
alt mindst ca. 30.000 indbyggere.
Efter lovforslaget vil indenrigs- og
sundhedsministeren efter den 1. januar 2007 kunne træffe
beslutning om ændringer af den kommunale inddeling,
såvel mindre grænseændringer som større
ændringer, herunder kommunesammenlægninger og
-delinger. I overensstemmelse med hidtidig praksis er det efter
lovforslaget et krav, at de berørte kommunalbestyrelser
tilslutter sig sådanne ændringer. Kravet om
kommunalbestyrelsernes tilslutning gælder ikke nærmere
bestemte mindre grænseændringer, men
kommunalbestyrelserne i de berørte kommuner skal inddrages
forud for beslutninger om sådanne
grænseændringer.
Efter lovforslaget vil indenrigs- og
sundhedsministeren efter den 1. januar 2007 i særlige
tilfælde kunne opløse forpligtende kommunale
samarbejder og træffe de beslutninger om ændringer af
den kommunale inddeling, som en sådan opløsning
nødvendiggør. Som alternativ til beslutning om
ændringer af den kommunale inddeling vil indenrigs- og
sundhedsministeren med de berørte kommunalbestyrelsers
tilslutning kunne træffe beslutning om udpegelse af et nyt
forpligtende kommunalt samarbejde i forbindelse med
opløsning af et eksisterende samarbejde.
En beslutning om, at en kommune, der
indgår i et forpligtende kommunalt samarbejde, mod sit
ønske tvinges til at indgå i en sammenlægning
med en eller flere andre kommuner, vil kun kunne træffes,
dersom en fortsættelse af det eksisterende forpligtende
kommunale samarbejde er åbenbart uhensigtsmæssig, og
alle andre muligheder for at sikre den fornødne
bæredygtighed er udtømte.
Lovforslaget viderefører de
særlige hensyn til ø-kommunerne, som ligger til grund
for den kommunale inddeling i forbindelse med kommunalreformen.
Kommunalbestyrelsen i en ø-kommune, der indgår i et
forpligtende kommunalt samarbejde, kan således ikke blive
tvunget til at indgå i en kommunesammenlægning. I
tilfælde, hvor indenrigs- og sundhedsministeren
opløser et forpligtende kommunalt samarbejde, hvori der
indgår en ø-kommune, vil der i overensstemmelse med et
ønske fra kommunalbestyrelsen i ø-kommunen kunne
træffes beslutning om indgåelse af et nyt forpligtende
kommunalt samarbejde med en anden kommune på fastlandet,
uanset at kommunerne tilsammen ikke har mindst ca. 30.000
indbyggere, og uanset at den anden kommune i samarbejdet ikke
ønsker at indgå i et sådant samarbejde.
Lovforslaget indeholder endvidere regler,
hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere vilkår for gennemførelsen af
beslutninger om ændring af den kommunale inddeling og om
opløsning af forpligtende kommunale samarbejder. Indenrigs-
og sundhedsministeren vil i vilkårene efter forhandling med
vedkommende minister kunne fravige gældende lovgivning, i det
omfang ændringen af den kommunale inddeling eller
opløsningen af et forpligtende kommunalt samarbejde
gør sådan fravigelse nødvendig.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings hurtige og
velvillige behandling.