B 8 Forslag til folketingsbeslutning om stop for sort rengøring m.v.

Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 11-10-2005

Fremsat: 11-10-2005

Beslutningsforslag som fremsat

20051_b8_som_fremsat (html)

B 8 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om stop for sort rengøring m.v.

Fremsat den 11. oktober 2005 af Jørgen Arbo‑Bæhr (EL), Line Barfod (EL), Per Clausen (EL) og Frank Aaen (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om stop for sort rengøring m.v.

 

 

Folketinget pålægger regeringen at fremsætte et lovforslag, der modvirker, at servicevirksomheder, som sælger ydelser, der fortrinsvis består i at stille arbejdskraft til rådighed, systematisk unddrager de offentlige kasser for moms og indeholdt skat.

Lovforslaget skal indeholde følgende:

Indførelse af en autorisationsordning. Servicevirksomheder, der sælger ydelser, der først og fremmest består i at stille arbejdskraft til rådighed (f.eks. rengøringsvirksomheder), kan opnå autorisation på betingelse af, at den pågældende virksomhed dokumenterer betryggende arbejdsgange, særlig for så vidt angår bogføring, løbende revision og personalets ansættelsesbetingelser, herunder arbejdsmiljø. Som en del af autorisationsordningen etableres i samarbejde med arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer inden for området et obligatorisk kursus for folk, der etablerer virksomheder af den nævnte type.

Krav om, at offentlige institutioner kun benytter autoriserede virksomheder.

Indførelse af et udbyderansvar, således at virksomheder, der køber ydelser fra servicevirksomheder, der ikke er autoriserede, hæfter for eventuelle offentlige krav, der udspringer af de ydelser, som er købt, hvis servicevirksomheden ikke betaler de skyldige beløb.

Sikring af myndighedernes (f.eks. Told og Skats) mulighed for effektiv kontrol.

Sikring af sanktionsrammer, der gør det økonomisk urentabelt for virksomheder at bryde loven, herunder klargøring af mulighed for at fratage virksomheder/personer retten til at drive virksomhed på området ved gentagne lovbrud.

Bemærkninger til forslaget

Fra tid til anden afslører Told og Skats razziaer, at ulovlig virksomhed florerer inden for visse brancher med sort arbejde, momsunddragelse, misbrug af billig arbejdskraft samt undergravning af overenskomstmæssige løn- og arbejdsforhold til følge. I Rockwool Fondens Forskningsenheds rapport »Danmarks uformelle økonomi« (2003) anslår Gunnar Viby Mogensen, at de sorte aktiviteter udgør 3,8 pct. af bruttonationalproduktet.

En undersøgelse udgivet af Handelskartellet i november 2004 viser med Told og Skats hjemmeside som kilde, at kontrolaktioner gennemført i perioden den 3.-13. juni 2004, hvor 1727 virksomheder blev kontrolleret, afslører, at 31,7 pct. havde »rod i regnskabet«, og at kun 54,4 pct. af de ansatte var indberettet til MIA-systemet. Dette sidste tal vil selvfølgelig aldrig kunne blive 100 pct. på grund af nyansættelser mm., men det afslører et betydeligt omfang af sort arbejde.

Ud over manglende indtægter til staten (moms og skat) betyder de sorte aktiviteter, at der sker en konkurrenceforvridning og et pres på lønniveauet.

Nogle brancher er særlig hårdt ramt, f.eks. hotel- og restaurationsbranchen samt rengøringsbranchen, hvor svindel med momsregnskaber, sort arbejde, mangel på kontrol med ansættelsesbeviser og med ejerskabet øjensynlig stortrives, som det blev dokumenteret på TV 2 for et par år siden.

Disse forhold - med fokus på rengøringsbranchen - blev behandlet på en konference med deltagelse af Servicebranchens Arbejdsgiverforening, Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening, ISS, Dansk Funktionærforbund, Fagligt Fælles Forbund, RestaurationsBranchens Forbund og repræsentanter for Venstre, Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten. På konferencen var der bred enighed om, at det var påtrængende med en lovmæssig regulering af området.

Efterfølgende har de to ovennævnte arbejdsgiverorganisationer sammen med de tre nævnte lønmodtagerorganisationer henvendt sig til Arbejdsmarkedsudvalget med forskellige anbefalinger.

Dette er baggrunden for beslutningsforslaget, som har været forelagt så vel de nævnte arbejdsgiverorganisationer som fagforbundene, og som ikke kun retter sig mod rengøringsbranchen, men bredere mod »servicevirksomheder, som sælger ydelser, der fortrinsvis består i at stille arbejdskraft til rådighed«. De pågældende organisationer stiller sig positivt til forslaget.

Forslaget skal bremse den svindel, der i dag foregår på området, og som i visse tilfælde fører til slavelignende arbejdsforhold.

Dette skal ske ved at indføre en autorisationsordning, hvor autorisationen kun tildeles virksomheder, der dokumenterer betryggende arbejdsgange med hensyn til bogføring, revision og ansættelsesbetingelser. I samarbejde med arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer etableres et obligatorisk kursus for folk, der starter virksomhed inden for området. Det kunne f.eks. gøres obligatorisk for virksomhederne at benytte LetLøn.

Derudover skal der være sanktionsrammer, der for det første gør det økonomisk urentabelt for virksomheder at bryde loven (moms- og anden regnskabssvindel, sort og illegalt arbejde) og for det andet indeholder muligheden for at fratage folk retten til at drive virksomhed inden for området ved gentagne lovovertrædelser. Det kunne f.eks. være i form af et »klippekort«, hvor festen slutter ved tredje lovovertrædelse.

Kontrolmulighederne skal effektiviseres således, at Told og Skat og Arbejdsdirektoratets mulighed for finmasket kontrol øges. Et eksempel kunne være at kræve ansættelsesbeviser fra dag et. I den ovenfor nævnte opgørelse fra Told og Skat fra juni 2004 opgav over 11 pct. af de ansatte, at de havde første arbejdsdag.

Endelig bør der indføres et udbyderansvar, således at »hæleren« ikke går fri ved brug af uautoriserede firmaer, der ikke overholder lovgivningen, ligesom det skal gøres obligatorisk for offentlige udbydere at benytte autoriserede firmaer.

Beslutningsforslaget er udtryk for den opfattelse, at brugen af sort og illegal arbejdskraft lettest begrænses ved at sætte ind over for arbejdsgivernes lovbrud. En stor del af de ansatte, der tages i sort arbejde inden for serviceområdet, er mennesker, der reelt er ekskluderet fra det ordinære arbejdsområde. Der arbejdes her sort for at overleve på et rimeligt niveau.

Motivationen til at arbejde sort for den enkelte kontanthjælpsmodtager fjernes ved at lette adgangen til det ordinære arbejdsmarked, mens dette beslutningsforslag sigter mod at fjerne motivationen til at beskæftige sort arbejdskraft.

Skriftlig fremsættelse

Jørgen Arbo-Bæhr (EL):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om stop for sort rengøring m.v..

(Beslutningsforslag nr. B 8).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.