B 13 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om kønsopdelt lønstatistik m.v.
Fremsat den 13. oktober 2005 af
Jørgen Arbo‑Bæhr (EL), Kirsten
Brosbøl (S), Elisabeth Geday (RV) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om kønsopdelt lønstatistik
m.v.
 
Folketinget opfordrer regeringen til at lade
bestemmelsen om kønsopdelt lønstatistik i § 5 a
i lov om lige løn til mænd og kvinder træde i
kraft ikke senere end den 1. januar 2006 for at sikre en hurtig
tilvejebringelse af fakta om lønfastsættelsen på
det danske arbejdsmarked.
Regeringen opfordres samtidig til at fremskynde
ikrafttrædelsen af bestemmelsen i § 6 a, der
indebærer, at beskæftigelsesministeren og
ligestillingsministeren hvert 3. år skal udarbejde en
redegørelse for indsatsen for at opnå lige løn
mellem kvinder og mænd.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse
af B 92 fra folketingsåret 2004-05, 2. samling, se
Folketingstidende 2004-05, 2. samling, Folketingets forhandlinger
side 7985 og tillæg A side 7983. Beslutningsforslag B 92 var
en genfremsættelse af B 159 fra folketingsåret 2003-04,
se Folketingstidende 2003-04, Folketingets forhandlinger side 9529
og 10775, tillæg A side 6991 og 6993 og tillæg B side
1802.
Den tidligere SR-regering fik i juni 2001
vedtaget en ændring af lov om lige løn til mænd
og kvinder (lov nr. 445 af 7. juni 2001), der var et vigtigt skridt
i retning af større åbenhed om
lønfastsættelsen på det danske arbejdsmarked.
Ændringen, der skulle træde i kraft den 1. juni 2002,
indebar bl.a., at arbejdsgiverne blev forpligtiget til at udarbejde
kønsopdelt lønstatistik. Kort efter den
nuværende regerings tiltrædelse valgte
beskæftigelsesministeren imidlertid at udskyde
ikrafttrædelsestidspunktet for denne bestemmelse på
ubestemt tid, idet Folketinget vedtog en ny ændring af lov om
lige løn til mænd og kvinder (lov nr. 358 af 6. juni
2002).
Det danske arbejdsmarked er præget af ulige
løn mellem kønnene og af manglende gennemsigtighed i
lønfastsættelsen på de enkelte arbejdspladser.
Alle instrumenter, der kan bidrage til en mere retfærdig
aflønning af mænd og kvinder, skal derfor tages i
brug. Kønsopdelt lønstatistik er netop sådan et
instrument.
Lønforskellen mellem mænd og kvinder
er 12-20 pct. på det danske arbejdsmarked. Det vil sige, at
mænd generelt tjener 12-20 pct. mere end kvinder. På
funktionærområdet tjener mænd f.eks. i gennemsnit
19 pct. mere end kvinder. 12,4 pct. af lønforskellen kan
forklares ved forskelle i uddannelse, anciennitet, valg af branche,
placering i jobhierarkiet etc. Årsagerne til de resterende
6,6 pct. af forskellen kan ikke forklares. Denne del af
lønforskellen kan skyldes diskrimination eller andre
faktorer, som endnu er ukendte. Den uforklarlige del af
lønforskellen mellem mænd og kvinder er generelt
væsentlig større i det private erhvervsliv end i den
offentlige sektor.
Denne situation er helt uacceptabel. Derfor er
det afgørende for forslagsstillerne, at § 5 a i lov om
lige løn til mænd og kvinder træder i kraft
hurtigst muligt og senest den 1. januar 2006. Åbenhed og
adgang til relevante oplysninger på den enkelte arbejdsplads
er det bedste våben i kampen mod den manglende ligeløn
i Danmark.
En fremrykket ikrafttræden af bestemmelsen
om kønsopdelt lønstatistik kan hjælpe til at
løfte sløret for de usaglige uligheder i
aflønningen af mandlige og kvindelige medarbejdere, der
udfører ens eller sammenligneligt arbejde. Det er
instrumenter, som både lønmodtagere, arbejdsgivere og
regeringen kan have stor nytte af i bestræbelserne på
at sikre lige løn for lige arbejde på det danske
arbejdsmarked.
På samme vis vil det være af stor
betydning, at beskæftigelsesministeren og
ligestillingsministeren hvert 3. år forpligtes til at
udarbejde en redegørelse for indsatsen for at opnå
lige løn mellem mænd og kvinder. En sådan
redegørelse er nødvendig for at sikre det
nødvendige vidensgrundlag for det videre arbejde med henblik
på at komme den manglende ligeløn mellem mænd og
kvinder til livs.
Da et folketingsflertal udsatte
ikrafttrædelsen af beslutningen om kønsopdelt
lønstatistik på ubestemt tid, skete det under den
forudsætning, at arbejdsmarkedets parter fandt alternative
veje til sikring af ligelønnen.
I dag ca. 3 år efter er dette ikke sket.
Opmærksomheden henledes på det simple faktum, at
samtlige arbejdsgiver- og lederorganisationer i 2002 tilsluttede
sig den tidsubestemte udskydelse i deres høringssvar, mens
lønmodtager-, kvinde- og ligestillingsorganisationer var
imod udskydelsen. Med den arbejdsgiverholdning var og er det
illusorisk at tro, at arbejdsmarkedets parter skulle finde
alternativer til kønsopdelt lønstatistik. På
tidspunktet for udskydelsen havde de haft 27 år efter
ligelønslovens vedtagelse til at løse problemet.
I regeringens lovkatalog har
beskæftigelsesministeren varslet et lovforslag om
kønsopdelte lønstatistikker. Ifølge
beskæftigelsesministeren skal kravet om kønsopdelt
lønstatistik kun gælde for virksomheder med mindst 35
ansatte kombineret med, at der skal være mindst 10 mænd
og 10 kvinder i sammenlignelige job, hvilket vil sortere et meget
stort antal virksomheder fra. Eksempelvis har HK-Handel opgjort, at
ministerens forslag kun vil omfatte 10 pct. af organisationens
medlemmer. En gennemførelse af den i 2001 vedtagne
ændring vil i modsætning hertil omfatte alle
virksomheder med over 10 ansatte og følgelig betyde langt
mere omfattende statistikker.
Endvidere er det fremgået, at regeringens
forslag vil lægge op til, at virksomheder skal kunne fritages
for kravet om at udarbejde en ligelønsstatistik, hvis de med
jævne mellemrum i stedet udarbejder en redegørelse for
ligeløn, som drøftes mellem arbejdsgiver og
lønmodtagere. Altså endnu en udvanding af kravet om
kønsopdelt lønstatistik.
Kønsopdelt lønstatistik skal
være et vigtigt redskab for tillidsrepræsentanter og
fagforbund, der aktivt vil fremme hensigten med loven om
ligeløn.
Det er ganske besværligt at rejse og
føre sager om ligeløn, hvis arbejdsgiverne ikke kan
forpligtes til detaljerede oplysninger om grundløn,
bonusordninger, personlige tillæg og andre goder.
I sin nuværende form kan lov om lige
løn til mænd og kvinder ikke sikre mod
kønsdiskrimination i forbindelse med lønnen. Det vil
en ligelønsstatistik efter beskæftigelsesministerens
retningslinjer heller ikke.
Derfor foreslås det, at § 5 a
sættes hurtigt i kraft.
Skriftlig fremsættelse
Jørgen Arbo-Bæhr
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
kønsopdelt lønstatistik m.v. .
(Beslutningsforslag nr. B 13).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.