B 126 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om overdragelse af ansvaret for den grundlæggende
civilregistrering til en offentlig myndighed.
Fremsat den 7. april 2006 af
Simon Emil Ammitzbøll (RV),
Bente Dahl (RV), Lone Dybkjær (RV),
Marianne Jelved (RV) og
Niels Helveg Petersen (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om overdragelse af ansvaret for den
grundlæggende civilregistrering til en offentlig
myndighed
Folketinget opfordrer regeringen til snarest
muligt og senest i folketingsåret 2007-08 at fremsætte
de nødvendige lovforslag med henblik på at flytte
ansvaret for civilregistreringen fra folkekirken til en offentlig
instans, f.eks. kommunerne.
Bemærkninger til forslaget
Den historiske baggrund for den
nuværende situation
Den grundlæggende civilregistrering i
Danmark sker ved anmeldelse til folkekirkens
ministerialbøger, dog med undtagelse af i
Sønderjylland, hvor civilregistreringen foretages i
kommunalt regi.
Af historiske årsager har det i Danmark
været trossamfundenes opgave at varetage civilregistreringen.
Indtil 1968 havde samtlige af de anerkendte trossamfunds
ministerialbøger borgerlig retsvirkning på lige fod
med folkekirkens. Af hensyn til oprettelsen af Det Centrale
Personregister (CPR), hvis indhold af persondata bl.a.
tilvejebringes ved indberetninger fra
ministerialbogsførerne, blev det ved lov nr. 225 af 31. maj
1968 om anmeldelse af fødsler og dødsfald bestemt, at
alle fødsler og dødsfald, der finder sted i Danmark,
skal anmeldes til folkekirkens ministerialbøger. Dette
betød, at praktiske overvejelser om ministerialbøger
som datakilde for CPR-registeret reelt medførte en
tilbagevenden til tiden før 1849, hvor religionsfriheden
blev indført i Danmark og Danmark fik en folkekirke frem for
en statskirke.
I foråret 2005 behandlede og vedtog
Folketinget en ny navnelov (lov nr. 524 af 24. juni 2005), som
medførte, at samtlige danskere uanset trosforhold skal
registrere navneændringer i folkekirken og ikke som hidtil
kan registrere disse hos statsamtet. Dermed har folkekirken
fået overdraget yderligere ansvar i forbindelse med
civilregistreringen €" til trods for protesterne fra medlemmer
af de religiøse mindretal.
I Norge sker den grundlæggende
civilregistrering til folkeregisteret og i Sverige til
Riksskatteverket, jf. svar på spm. nr. S 1717
(folketingsåret 2004-05, 2. samling).
Principielle overvejelser
Årsagerne til at lade folkekirken
forestå civilregistreringen har primært været af
praktisk karakter. Argumentet for, at folkekirkens ansvar for
civilregistrering ikke skulle være krænkende for
religiøse mindretal, har primært været, at selve
civilregistreringen udelukkende er et offentligretligt anliggende,
og at der derfor hverken er tale om nogen bekendende eller
forkyndende handling. Argumenterne har således lydt, at
besøget hos folkekirken €" eller selve registreringen,
for man kan også sende papirerne og dermed undgå et
besøg på det lokale sognekontor €" ikke kunne
opfattes som krænkende for ikkefolkekirkemedlemmer. Problemet
er blot, at det ikke er op til flertallet at bestemme, hvad et
mindretal skal opfatte som diskrimination eller ej.
Mange ikkefolkekirkemedlemmer føler sig
krænkede ved at skulle registreres hos et for dem fremmed
trossamfund, for at et nyfødt barn kan få et
sygesikringsbevis eller pas, eller for at en afdød kan blive
begravet. Fire ægtepar fra Baptistkirken har gjort sig
skyldige i civil ulydighed ved at nægte at registrere deres
nyfødte børn hos folkekirken. En række
frikirker har givet udtryk for et ønske om, at ansvaret for
civilregistreringen fjernes fra folkekirken. Endelig har en gruppe
katolikker anlagt sag mod staten ved Vestre Landsret, og selv om
denne sag i første omgang er faldet ud til statens fordel,
er selve søgsmålet et glimrende udtryk for, at
mindretallet føler sig krænket.
Den rådgivende komité under
Europarådet har gentagne gange, senest den 11. maj 2005,
givet udtryk for, at civilregistreringen inden for den eksisterende
folkekirkeordning er i strid med Europarådets rammekonvention
om beskyttelse af nationale mindretal, og har anbefalet Danmark at
gennemføre ændringer, således at ingen personer,
som ikke er medlemmer af den danske folkekirke, er tvunget til at
lade sig registrere hos folkekirken.
Kirkeminister Bertel Haarder besluttede den 4.
maj 2005 at oprette en central postboks, hvortil
ikke-folkekirkemedlemmer kan sende papirer angående
registrering af fødsler €" selve registreringen vil dog
forsat blive foretaget i folkekirkens ministerialbøger
€" ifølge kirkeministerens svar på spm. nr. S
1498 (folketingsåret 2004-05, 2. samling): at »der
samlet set udvises ganske stor imødekommenhed over for de
få nybagte forældre, som af den ene eller anden grund
har givet udtryk for at have et problem med at møde op hos
€" eller skrive direkte til €"
ministerialbogsføreren i moderens bopælssogn.«
Eftersom der ikke er givet nogen mulighed overhovedet for at blive
civilregistreret på en måde, som ikke inddrager de
folkekirkelige ministerialbøger på noget tidspunkt,
finder forslagsstillerne, at dette svar fra ministeren for det
religiøse flertal er ude af trit med det ønske, flere
religiøse mindretal har fremført. Den centrale
postboks er en administrativ komplikation, som ikke løser
det grundlæggende problem. Postboksen afhjælper i
øvrigt udelukkende problemer vedrørende
civilregistreringen ved fødsler og altså ikke de
problemer, ikkemedlemmer af folkekirken måtte have med at
registrere dødsanmeldelser eller navneændringer i
folkekirken. Dermed er den administrative forvirring noget
nær komplet.
Det eneste sted, hvor den danske stat har
været og er parat til at udvise fuld forståelse for et
mindretals følelser, uanset hvor irrationelle de måtte
være, er i Sønderjylland, hvor ansvaret for
civilregistreringen ligger i kommunerne. Hvis ansvaret for
civilregistreringen blev flyttet fra folkekirken til kommunerne i
hele landet, ville det altså betyde en juridisk,
administrativ og principiel ligestilling ikke kun mellem personer
fra forskellige trossamfund (inklusive de personer, som står
helt uden for et trossamfund), men også mellem
Sønderjylland og resten af Danmark.
Det krænker ikke folkekirken at overdrage
ansvaret for civilregistreringen til en offentlig myndighed. Der er
tale om en rent civilretlig opgave. Flere folkekirkepræster
og menighedsformænd har givet udtryk for, at
civilregistreringen er en byrde (se f.eks. artiklen
»Sælsom inkonsekvens« af Anders Nørgaard,
Kristeligt Dagblad den 2. maj 2005, og artiklen
»Overlad til kejseren at skrive i mandtal« af Bent Dahl
Jensen, Kristeligt Dagblad den 5. april 2005), og
samtidig har flere af landets biskopper givet udtryk for, at de er
villige til at lade kommunale kontorer tage sig af
civilregistreringen.
Praktiske konsekvenser af at
fjerne den civile grundregistrering fra folkekirken
Beslutningsforslaget tager ikke endegyldigt
stilling til, hvilken myndighed der skal overtage den
grundlæggende civilregistrering, men forslagsstillerne
finder, at den nye kommunestruktur gør det naturligt at
samle opgaverne hos kommunerne, idet pas og kørekort
også flyttes til kommunerne. Alt i alt vil det betyde, at
målet om én indgang til det offentlige (kommunerne) er
tættere på at blive opfyldt.
Forslaget vil betyde en administrativ og juridisk
forenkling af ansvaret for den grundlæggende
civilregistrering. I dag tildeles nyfødte et cpr-nummer
på hospitalet (eller af jordemoderen) straks efter
fødslen, og kommunerne registrerer udlændinge, som
tager længerevarende eller permanent ophold i Danmark. Det
betyder, at der er mindst tre myndigheder involveret i den
grundlæggende civilregistrering i Danmark. Det forekommer
grundlæggende forslagsstillerne absurd, at
adresseændringer skal registreres gennem kommunen, mens
navneændringer, fødsler og dødsfald skal
registreres gennem folkekirken €" ligesom det afhænger
af, om en person bliver født i Danmark eller flytter til
Danmark senere i livet, om indgangen til folkeregisteret er gennem
folkekirken eller kommunen.
Den nye navnelov (lov nr. 524 af 24. juni 2005)
pålægger folkekirken nye byrdefulde opgaver i
forbindelse med navneændringer, som fremover kun kan ske ved
henvendelse til folkekirkens ministerialbøger. For eksempel
forsvinder kommunernes adgang til at registrere navneforandring i
forbindelse med borgerlig vielse. Flere stifter gjorde i
høringssvarene rede for, at liberaliseringen af navneloven
medførte en væsentligt øget arbejdsbyrde for
ministerialbogsføreren, jf. L 27 €" bilag 1
(folketingsåret 2004-05, 2. samling). Dette understreger
urimeligheden også for folkekirken i, at en civilretlig
opgave €" med alle de omkostninger, som deraf følger
€" overlades til folkekirken.
Der kan være en engangsudgift ved at flytte
den grundlæggende civilregistrering fra folkekirken til en
offentlig myndighed. Dog må man antage, at denne
engangsudgift er blevet væsentlig mindre efter
indførelsen af den nye, elektroniske kirkebog, da det
elektroniske system principielt bør kunne overtages af den
relevante offentlige myndighed. Forslagsstillerne er desuden
opmærksomme på, at kommunerne som nævnt allerede
registrerer f.eks. udlændinge og adresseændringer.
Kommunerne besidder altså allerede et elektronisk system, som
kan registrere dele af de oplysninger, som ligger til grund for
CPR. Forslagsstillerne vil ikke tage endelig stilling til, om
kommunernes registreringssystem skal udvides, eller om den
relevante offentlige myndighed, som overtager ansvaret for
civilregistreringen, skal overtage det elektroniske system, som
indgår i Den Ny Kirkebog (DNK) €" og om dette i så
fald bør ske mod betaling til folkekirken. Forslagsstillerne
vil dog understrege, at folkekirken under alle omstændigheder
har behov for et system til at registrere medlemmer, og
forslagsstillerne finder på den baggrund, at det højst
kan komme på tale at refundere en del af udgifterne ved
etableringen af DNK. De samlede udgifter ved etablering af DNK blev
budgetteret til 136 mio. kr. (målt i 1997-priser). Budgettet
omfattede bl.a. anskaffelse af it-udstyr til de
kirkebogsførende sognepræster og kordegne, udbygning
af et lukket folkekirkeligt datanet, udvikling af nødvendige
programmer, uddannelse af kirkebogsførere samt
overførsel af data fra kirkebøgerne til den nye
database. Såvel tidsplanen som budgettet blev overholdt
(kilde: Pressemeddelelse fra Kirkeministeriet den 14. december
2001). Kirkeminister Bertel Haarder har bekræftet, at DNK i
dag er eneste system til medlemsregistrering i folkekirken, samt at
folkekirkerne i Sønderjylland også benytter DNK (se
f.eks. svar på spm. S 1715 (folketingsåret 2004-05, 2.
samling)). Folkekirken vil således fremover i DNK have et
glimrende redskab til medlemsregistrering, uanset om den
grundlæggende civilregistrering lægges over til en
anden offentlig myndighed.
Den nuværende ordning er velfungerende, og
for en del af befolkningen ville det sandsynligvis betyde en
serviceforringelse, hvis grundregistreringen blev flyttet fra
folkekirken til folkeregistrene, fordi der er langt flere
ministerialbogsførende sognepræster og kirkekontorer,
end der er kommunale folkeregisterkontorer. Især i
tyndtbefolkede områder kan rejsen til rådhuset
være ganske lang sammenlignet med turen hen til
sognepræsten/kirkekontoret. Det elektroniske system, som er
blevet taget i brug i forbindelse med Den Ny Kirkebog betyder
imidlertid, at man på længere sigt kan forestille sig
en løsning, hvor man for eksempel via digital signatur kan
registrere f.eks. sit nyfødte barn elektronisk og dermed
undgå turen til kommunen.
Folkekirken skal fortsat registrere de ca. 80
pct. af den danske befolkning, som er medlemmer af folkekirken,
selv om civilregistreringen bliver flyttet til en offentlig
myndighed. Dette fører til et argument om, at en
ændring af den eksisterende ordning vil føre til
dobbeltregistrering og også øgede udgifter for
folkekirken, som dermed selv skal finansiere sin
medlemsregistrering over kirkeskatten. Forslagsstillerne mener dog
for det første at have dokumenteret, at der allerede i dag
finder en dobbeltregistrering sted i og med, at både
hospital/jordemoder, folkekirke og kommune €" og i visse
tilfælde endda et af de ni anerkendte trossamfund €" er
involverede i den grundlæggende civilregistrering. For det
andet mener forslagsstillerne, at alle trossamfund bør
finansiere egen medlemsregistrering. At folkekirken har mange
medlemmer, er kun glædeligt for folkekirken og bør
ikke give anledning til yderligere privilegier på bekostning
af medlemmer af andre trossamfund €" eller personer, som ikke
er medlemmer af noget trossamfund.
Skriftlig fremsættelse
Simon Emil Ammitbøll
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
overdragelse af ansvaret for den grundlæggende
civilregistrering til en offentlig myndighed.
(Beslutningsforslag nr. B 126).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.