B 1 Forslag til folketingsbeslutning om forstærket indsats mod læse- og regneproblemer og ordblindhed blandt unge og voksne.

Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2005-06
Status: Forkastet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 05-10-2005

Fremsat: 05-10-2005

Beslutningsforslag som fremsat

20051_b1_som_fremsat (html)

B 1 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om forstærket indsats mod læse- og regneproblemer og ordblindhed blandt unge og voksne.

Fremsat den 5. oktober 2005 af Carsten Hansen (S), Christine Antorini (S), Kirsten Brosbøl (S) og Bjarne Laustsen (S)

Forslag til folketingsbeslutning

om en forstærket indsats mod læse- og regneproblemer og ordblindhed blandt unge og voksne

 

Folketinget opfordrer regeringen til inden den 1. januar 2006 at udarbejde og fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de fornødne ændringer i bekendtgørelser, cirkulærer og øvrige administrative forskrifter i overensstemmelse med følgende retningslinjer:

1. Ingen må på grund af ordblindhed og andre vanskeligheder med at læse eller regne begrænses i deres muligheder for at få en efteruddannelse, en erhvervsuddannelse eller en ungdomsuddannelse på lige fod med alle andre.

2. De skoler og offentlige myndigheder, som står med ansvaret for uddannelse og kompetenceudvikling i Danmark, skal deltage aktivt i en forstærket indsats, integreret i uddannelserne, mod læse- og regneproblemer blandt unge og voksne.

3. For at sikre udvikling, dynamik og effektivitet må grundlæggende læse- og regneundervisning for unge og voksne ikke monopoliseres. Alle voksenskoler skal have mulighed for at udbyde undervisning, der opfylder de objektive kvalitets- og godkendelseskrav, som undervisningsministeren fastsætter.

4. Alle bør have åben adgang til at forbedre deres kvalifikationer og muligheder på arbejdsmarkedet. Derfor skal hver enkelt have ret til at få udarbejdet en personlig uddannelsesplan på grundlag af egne færdigheder, evner og ønsker. Udgangspunktet er en afklaring og kortlægning af den enkeltes kompetencer, herunder de grundlæggende færdigheder i læsning, skrivning og regning.

5. De, der lider af svære læseproblemer, som ikke kan afhjælpes yderligere gennem undervisning, har ret til at få udleveret et elektronisk hjælpemiddel, som f.eks. en pc med særlige skrive- og oplæsningsprogrammer og tilhørende scanner. Denne ret kan ikke gøres betinget af eventuel medvirken af en arbejdsgiver, men alene af en pædagogisk vurdering af den enkeltes muligheder og færdigheder.

6. Der nedsættes et råd for den forstærkede indsats. Rådet skal være rådgivende over for undervisningsministeren om den nødvendige opfølgning af planen, herunder om, hvorledes progressionen i indsatsen fastholdes. Rådet iværksætter og varetager overvågning og evaluering af indsatsen. Rådet indstiller projekter, der kan understøtte og motivere til deltagelse i undervisningsaktiviteter efter dette forslag, herunder opsøgende virksomhed og forlagt undervisning på arbejdspladser, i fagforeningskontorer m.v., og giver indstilling om fordeling af økonomiske midler til sådanne projekter til ministerens godkendelse.

7. Rådet sammensættes af repræsentanter for arbejdsmarkedets parter, af fagligt sagkyndige og af repræsentanter for Beskæftigelsesministeriet og de foreninger og projekter, der i særlig grad er med til at styrke indsatsen. Undervisningsministeriet er sekretariat for rådet.

8. På de årlige finanslove afsættes tilstrækkelige midler til gennemførelse af projekter og forsøg, der har til formål at intensivere den forstærkede indsats, jf. pkt. 6. Samtidig ydes der ved særskilt bevilling et beløb til udvidelse af universiteternes forskning i læsning og ordblindhed.

9. Information, rådgivning, oplysning og opsøgende virksomhed er nødvendigt for at sikre stor effekt af indsatsen. Et åbent tilbud alene om læse- og regneundervisning har hidtil vist sig utilstrækkeligt. Alle foreninger, medier, offentlige institutioner m.v., som kan bidrage til oplysning om indsatsen mod ordblindhed og læse- og regnebesvær, kan medvirke.

 

Bemærkninger til forslaget

I dag står vi i Danmark som andre vestlige samfund over for en massiv udfordring €" globaliseringen. En udfordring, som ligner den, man i 1800-tallet og den senere industrialisering stod over for med krav om nytænkning af grundlæggende samfundsinstitutioner. I dag er det især de d anske industriarbejdspladser, der er særlig hårdt ramt på grund af globaliseringen. Titusinder af danske job risikerer at blive flyttet til udlandet, fordi lønnen er lavere. Danmark skal konkurrere på kundskab, kompetence og høj kvalitet €" ikke på lave lønninger og dårligt arbejdsmiljø. Dermed skal e n hel central del af svaret på globaliseringens udfordringer gives af uddannelsessystemet. Vi skal tænke langsigtet og kreativt for at imødegå presset.

Der findes i alt ca. 1 mio. voksne danskere, der har meget vanskeligt ved at læse og skrive, heraf er nogle direkte ordblinde. I et højt specialiseret samfund som det danske og med globaliseringens udfordringer er dette ikke noget lille handicap i hverdagen, på arbejdspladsen og i den enkeltes virke som aktiv demokratisk samfundsborger. Set i det lys har disse danskere et legitimt krav på samfundets støtte til at bekæmpe deres stave-læse-handicap.

Dette beslutningsforslag er forskelligt fra regeringens hidtidige initiativer på følgende områder:

a) Det omfatter ordblindhed, hvor regeringen hidtil kun har beskæftiget sig med forberedende voksenundervisning (FVU) for personer med lettere læseproblemer, som ikke er ordblindhed.

b) Alle skal have ret til pc-hjælp, hvis deres problemer ikke løses ved undervisning. Som det er nu, er det arbejdsgiveren, der skal afgive erklæring til arbejdsformidlingen om, at det er nødvendigt for at kunne passe jobbet. Forslaget er i realiteten en aflastning af arbejdsgiveren.

c) Regeringen har ikke beskæftiget sig med bevillinger til øget forskning i læse- og regnebesvær og ordblindhed.

d) Indsatsen skal have succeskriterier, være målrettet og evalueres. Regeringen har hidtil nægtet enhver form for evaluering (så ville dens utilstrækkelige initiativer jo også blive afsløret).

e) Regeringen vil monopolisere ordblindeundervisning og FVU hos VUC. Vi ønsker fri etableringsret og fri konkurrence mellem skolerne.

Skriftlig fremsættelse

Carsten Hansen (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om en forstærket indsats mod læse- og regneproblemer og ordblindhed blandt unge og voksne.

(Beslutningsforslag nr. B 1).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.