B 1 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om forstærket indsats mod læse- og regneproblemer og
ordblindhed blandt unge og voksne.
Fremsat den 5. oktober 2005 af
Carsten Hansen (S),
Christine Antorini (S), Kirsten Brosbøl (S) og Bjarne Laustsen (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om en forstærket indsats mod læse-
og regneproblemer og ordblindhed blandt unge og voksne
Folketinget opfordrer regeringen til inden den 1.
januar 2006 at udarbejde og fremsætte de nødvendige
lovforslag og foretage de fornødne ændringer i
bekendtgørelser, cirkulærer og øvrige
administrative forskrifter i overensstemmelse med følgende
retningslinjer:
1. Ingen må på grund af ordblindhed og
andre vanskeligheder med at læse eller regne begrænses
i deres muligheder for at få en efteruddannelse, en
erhvervsuddannelse eller en ungdomsuddannelse på lige fod med
alle andre.
2. De skoler og offentlige myndigheder, som
står med ansvaret for uddannelse og kompetenceudvikling i
Danmark, skal deltage aktivt i en forstærket indsats,
integreret i uddannelserne, mod læse- og regneproblemer
blandt unge og voksne.
3. For at sikre udvikling, dynamik og effektivitet
må grundlæggende læse- og regneundervisning for
unge og voksne ikke monopoliseres. Alle voksenskoler skal have
mulighed for at udbyde undervisning, der opfylder de objektive
kvalitets- og godkendelseskrav, som undervisningsministeren
fastsætter.
4. Alle bør have åben adgang til at
forbedre deres kvalifikationer og muligheder på
arbejdsmarkedet. Derfor skal hver enkelt have ret til at få
udarbejdet en personlig uddannelsesplan på grundlag af egne
færdigheder, evner og ønsker. Udgangspunktet er en
afklaring og kortlægning af den enkeltes kompetencer,
herunder de grundlæggende færdigheder i læsning,
skrivning og regning.
5. De, der lider af svære
læseproblemer, som ikke kan afhjælpes yderligere gennem
undervisning, har ret til at få udleveret et elektronisk
hjælpemiddel, som f.eks. en pc med særlige skrive- og
oplæsningsprogrammer og tilhørende scanner. Denne ret
kan ikke gøres betinget af eventuel medvirken af en
arbejdsgiver, men alene af en pædagogisk vurdering af den
enkeltes muligheder og færdigheder.
6. Der nedsættes et råd for den
forstærkede indsats. Rådet skal være
rådgivende over for undervisningsministeren om den
nødvendige opfølgning af planen, herunder om,
hvorledes progressionen i indsatsen fastholdes. Rådet
iværksætter og varetager overvågning og
evaluering af indsatsen. Rådet indstiller projekter, der kan
understøtte og motivere til deltagelse i
undervisningsaktiviteter efter dette forslag, herunder
opsøgende virksomhed og forlagt undervisning på
arbejdspladser, i fagforeningskontorer m.v., og giver indstilling
om fordeling af økonomiske midler til sådanne
projekter til ministerens godkendelse.
7. Rådet sammensættes af
repræsentanter for arbejdsmarkedets parter, af fagligt
sagkyndige og af repræsentanter for
Beskæftigelsesministeriet og de foreninger og projekter, der
i særlig grad er med til at styrke indsatsen.
Undervisningsministeriet er sekretariat for rådet.
8. På de årlige finanslove
afsættes tilstrækkelige midler til gennemførelse
af projekter og forsøg, der har til formål at
intensivere den forstærkede indsats, jf. pkt. 6. Samtidig
ydes der ved særskilt bevilling et beløb til udvidelse
af universiteternes forskning i læsning og ordblindhed.
9. Information, rådgivning, oplysning og
opsøgende virksomhed er nødvendigt for at sikre stor
effekt af indsatsen. Et åbent tilbud alene om læse- og
regneundervisning har hidtil vist sig utilstrækkeligt. Alle
foreninger, medier, offentlige institutioner m.v., som kan bidrage
til oplysning om indsatsen mod ordblindhed og læse- og
regnebesvær, kan medvirke.
Bemærkninger til forslaget
I dag står vi i Danmark som andre vestlige
samfund over for en massiv udfordring €" globaliseringen. En
udfordring, som ligner den, man i 1800-tallet og den senere
industrialisering stod over for med krav om nytænkning af
grundlæggende samfundsinstitutioner. I dag er det især
de d anske industriarbejdspladser, der er særlig hårdt
ramt på grund af globaliseringen. Titusinder af danske job
risikerer at blive flyttet til udlandet, fordi lønnen er
lavere. Danmark skal konkurrere på kundskab, kompetence og
høj kvalitet €" ikke på lave lønninger og
dårligt arbejdsmiljø. Dermed skal e n hel central del
af svaret på globaliseringens udfordringer gives af
uddannelsessystemet. Vi skal tænke langsigtet og kreativt for
at imødegå presset.
Der findes i alt ca. 1 mio. voksne danskere, der
har meget vanskeligt ved at læse og skrive, heraf er nogle
direkte ordblinde. I et højt specialiseret samfund som det
danske og med globaliseringens udfordringer er dette ikke noget
lille handicap i hverdagen, på arbejdspladsen og i den
enkeltes virke som aktiv demokratisk samfundsborger. Set i det lys
har disse danskere et legitimt krav på samfundets
støtte til at bekæmpe deres
stave-læse-handicap.
Dette beslutningsforslag er forskelligt fra
regeringens hidtidige initiativer på følgende
områder:
a) Det omfatter ordblindhed, hvor regeringen hidtil
kun har beskæftiget sig med forberedende voksenundervisning
(FVU) for personer med lettere læseproblemer, som ikke er
ordblindhed.
b) Alle skal have ret til pc-hjælp, hvis
deres problemer ikke løses ved undervisning. Som det er nu,
er det arbejdsgiveren, der skal afgive erklæring til
arbejdsformidlingen om, at det er nødvendigt for at kunne
passe jobbet. Forslaget er i realiteten en aflastning af
arbejdsgiveren.
c) Regeringen har ikke beskæftiget sig med
bevillinger til øget forskning i læse- og
regnebesvær og ordblindhed.
d) Indsatsen skal have succeskriterier, være
målrettet og evalueres. Regeringen har hidtil nægtet
enhver form for evaluering (så ville dens
utilstrækkelige initiativer jo også blive
afsløret).
e) Regeringen vil monopolisere
ordblindeundervisning og FVU hos VUC. Vi ønsker fri
etableringsret og fri konkurrence mellem skolerne.
Skriftlig fremsættelse
Carsten Hansen (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
forstærket indsats mod læse- og regneproblemer og
ordblindhed blandt unge og voksne.
(Beslutningsforslag nr. B 1).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.