L 104 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om folkeskolen. (Mere frit skolevalg inden for og over
kommunegrænser).
Fremsat den 23. februar 2005 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Mere frit skolevalg inden for og over
kommunegrænser)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 870 af 21. oktober 2003, som
ændret ved lov nr. 360 af 19. maj 2004, lov nr. 477 af 9.
juni 2004 og lov nr. 1457 af 22. december 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 2, 2.
pkt., ændres »og 5« til: »og
4«.
2. I § 20, stk. 2, 1.
pkt., indsættes efter »21, stk. 1«:
»og 2«.
3. I § 21, stk. 1, 1.
pkt., indsættes efter
»Kommunalbestyrelsen«: », jf. dog
stk. 2,«.
4. I § 21 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Er barnet optaget i en
skole i en anden kommune end bopælskommunen i medfør
af § 36, stk. 3, skal der foreligge tilslutning fra
bopælskommunen, før der kan ske henvisning i henhold
til stk. 1.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
5.§ 36, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3. Forældre har krav
på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget valg i
bopælskommunen eller i en anden kommune, under
forudsætning af, at det kan ske inden for de rammer,
kommunalbestyrelsen i skolekommunen har fastsat i henhold til
§ 40, stk. 2. Det samme gælder, hvis
forældrene ønsker, at barnet skifter skole under
skoleforløbet herunder til distriktsskolen. Hvis det ikke er
muligt at imødekomme alle ønsker om optagelse i en
anden skole end distriktsskolen, sker optagelse efter
retningslinjer fastsat af kommunalbestyrelsen i skolekommunen for,
hvilke børn der skal optages først.«
6.§ 36, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6.
7. I § 36, stk. 5, der
bliver stk. 4, affattes 2. pkt. således:
»Dette gælder tillige elever, der
flytter til en anden bopæl under
skoleforløbet.«
8.§ 36, stk. 7, der
bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6. Undervisningsministeren
fastsætter regler om bopælskommunens betaling til
skolekommunen, hvis forældrene benytter sig af valg af
folkeskole i en anden kommune end bopælskommunen, jf.
stk. 3 og 4. Reglerne finder anvendelse, hvis kommunerne ikke
indgår anden aftale herom.«
9. Efter § 36,
stk. 7, der bliver stk. 6, indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7. Forældrene har
krav på, at deres barn optages i en skolefritidsordning, jf.
§ 3, stk. 4, ved den skole, hvor barnet er optaget,
hvis der er etableret en skolefritidsordning, og der er plads i
denne. Tilsvarende krav har forældre, hvis barn er optaget i
distriktsskolen efter stk. 2, eller hvis eleven forbliver i en
folkeskole i en anden kommune end bopælskommunen.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
bopælskommunens betaling til skolekommunen, hvis barnet
optages i en skolefritidsordning ved den valgte skole, jf.
stk. 3 og 4. Reglerne finder anvendelse, hvis kommunerne ikke
indgår anden aftale herom.«
10.§ 50, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
opkræver betaling af forældre til børn, der er
optaget i en skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 4.
Vælger forældrene en folkeskole i en anden kommune end
bopælskommunen med tilhørende skolefritidsordning i
henhold til § 36, stk. 3 og 7, betaler
forældrene til skolekommunen dennes takst for
skolefritidsordningen, dog betales bopælskommunens takst,
hvis denne er højest. Kommunalbestyrelsen yder
søskendetilskud til familier med mere end et barn i
skolefritidsordninger, daginstitutioner m.v. og hel eller delvis
fripladstilskud under hensyn til forældrenes
økonomiske forhold, eller hvor sociale eller
pædagogiske forhold gør sig gældende.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders regler om
kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn,
forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v. finder
anvendelse ved ydelse af hel eller delvis
fripladstilskud.«
11.§ 51, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4. Kommunalbestyrelsens
afgørelser om søskendetilskud og fripladstilskud i
henhold til § 50, stk. 2, kan indbringes for det
sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.«
12. I § 51, stk. 6,
ændres »§ 21, stk. 2,« til:
»21, stk. 3,«.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. august 2005.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 641
af 28. juli 1993 om skolegang i en anden kommune end
bopælskommunen forbliver i kraft for de elever, der
før skoleåret 2005/06 er optaget eller forblevet i en
skole i medfør af disse regler.
Stk. 3. Undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af loven senest i
folketingsåret 2007/08.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for lovforslaget
Undervisningsministeren fremsatte den 4.
november 2004 forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen (Mere frit skolevalg inden for og over
kommunegrænser). Lovforslaget blev 1. behandlet den 19.
november 2004, jf. Folketingstidende 2004/05 (1. samling)
Tillæg A 2365, A 2376, jf. FF 1519. Lovforslaget nåede
ikke at blive færdigbehandlet inden der blev udskrevet
folketingsvalg.
Nærværende lovforslag er en
genfremsættelse af ovennævnte lovforslag, idet der dog
er ændret i § 1, nr. 10, som følge af
vedtagelse af lov nr. 1457 af 22. december 2004 om ændring af
lov om folkeskolen (Fripladstilskud i skolefritidsordninger af
økonomiske, sociale eller pædagogiske grunde), og i
§ 2 er det nu entydigt præciseret, at lovforslagets
ikrafttrædelsestidspunkt er den 1. august 2005.
Med dette lovforslag udvides
forældrenes ret til at vælge folkeskole for deres
børn. Mere frit valg af folkeskole giver forældrene
bedre mulighed for at påvirke og øve indflydelse
på folkeskolen og frit valg sikrer, at der er noget at
vælge imellem €" også i valget mellem folkeskole
og en fri grundskole. Øget frit valg af folkeskole kan
dertil være med til at lette hverdagen for en række
børnefamilier.
Valg af den lokale skole vil fortsat
være det foretrukne valg for langt de fleste forældre,
men tilknytningen til den lokale skole og nærmiljøet
er i disse år under forandring. For nogle forældre vil
valg af skole i f.eks. nabokommunen eller en skole i den kommune,
hvor deres arbejdsplads befinder sig, være den
løsning, der bedst passer til familiens og barnets behov.
Med lovforslaget ønsker regeringen at imødekomme
disse behov begrundet i den enkelte families situation og
ønsker.
Regeringen ønsker at udvide det
enkelte menneskes valgmuligheder, og frihed til selv at vælge
er en hjørnesten i regeringens moderniseringsprogram. Frit
valg er en imødekommelse af borgernes ønske om selv
at kunne påvirke deres levevilkår, og valgmuligheder i
folkeskolen giver større tilfredshed og fremmer engagement i
skolen hos forældrene. Et valg der kan understøttes
af, at skoler nu skal offentliggøre oplysninger om
uddannelsens indhold og kvalitet på internettet. Regeringen
har med lovgivningen taget skridt til at sikre en udbredelse af
frit valg på centrale velfærdsområder og nu
også i folkeskolen.
Regeringen og partierne bag
folkeskoleforliget af 14. november 2002 (Venstre, Det Konservative
Folkeparti, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti) har
indgået aftale om, at forældrenes ret til at
vælge folkeskole for deres børn skal udvides. Der er i
tilknytning hertil aftalt, at dette lovforslag skal tages op til
revision i folketingsåret 2007-08 med henblik på at
vurdere lovens samlede virkninger, herunder med særligt fokus
på sammenhængen mellem frit valg og kommunernes
integrationsarbejde samt indsatsen mod ghettodannelse.
Regeringen fremsatte den 12. januar 2005
forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Styrket
undervisning i dansk som andetsprog, herunder med udvidet adgang
til at henvise tosprogede elever til andre skoler end
distriktsskolen) (lovforslag nr. L 161). Lovforslaget nåede
ikke at blive behandlet i Folketinget, før der blev
udskrevet folketingsvalg. Regeringen agter at genfremsætte
lovforslaget, der i relation til dette lovforslag indebærer,
at forældre til tosprogede elever med et
sprogstøttebehov vil kunne henvises til skolegang på
en bestemt skole, og derved ikke kan gøre krav på
optagelse i distriktsskolen eller en skole efter eget valg,
så længe dette sprogstøttebehov gør sig
gældende.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Frit valg af folkeskole
Med lovforslaget får forældrene
krav på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget
valg i bopælskommunen eller i en anden kommune, hvis der er
plads på den ønskede skole. I forhold til de
gældende bestemmelser gøres frit valg obligatorisk for
kommunerne og retten til valg af skole udvides til at omfatte valg
af folkeskole i en anden kommune end bopælskommunen. Valg af
den enkelte skole kan ikke længere afvises ud fra en
pædagogisk vurdering af skolelederen på den
ønskede skole.
Den ønskede skole skal således
ikke længere erklære sig villig til at optage barnet.
Der kan med lovforslaget alene gives afslag på optagelse,
hvis kommunalbestyrelsens rammer for skolens kapacitet
umuliggør optagelse. Den gældende bestemmelse om, at
kommunalbestyrelsen i skolekommunen fastsætter
skolestrukturen, herunder antallet af skoler og hver enkelt skoles
omfang samt rammer for klassedannelsen, herunder den maksimale
klassestørrelse inden for det lovfæstede maksimum
på 28 elever med mulighed for udvidelse til 30 i
særlige tilfælde, opretholdes således
uændret.
Ved siden af retten til frit skolevalg
opretholdes forældrenes ubetingede ret til at barnet optages
i distriktsskolen, og kommunalbestyrelsen skal fastlægge en
kapacitet på distriktsskolen, så alle børn
bosiddende i distriktet kan optages i distriktets skole. For alt
skolevalg gælder dog fortsat uændret, at elevens
særlige behov, f.eks. for specialundervisning eller optagelse
i modtagelsesklasse, betinger valget af skole.
Retten til frit skolevalg indebærer
ikke egenbetaling for borgerne.
2.2. De nærmere retningslinjer
for optagelse
Den enkelte kommunalbestyrelse skal
fastsætte retningslinjer for, hvordan optagelsen skal
foregå, når der er flere ansøgere end pladser
inden for den skolekapacitet, kommunalbestyrelsen har fastsat for
de enkelte skoler. Sådanne retningslinier skal bygge på
objektive kriterier som f.eks. afstands- eller
søskendekriterier mv. Ud fra de af kommunalbestyrelsen
fastsatte retningslinier træffes afgørelse om, i
hvilken prioritet eleverne optages på den ønskede
skole. Kommunalbestyrelsens beslutninger om skolekapacitet og de
fastsatte retningslinier for optagelse skal fremgå af bilaget
til kommunens styrelsesvedtægt for skolevæsenet.
2.3 Retten til at forsætte
skolegang og retten til skoleskift
Den eksisterende ret til at forblive i en
bestemt skole ved flytning inden for kommunen eller til en anden
kommune fortsætter uændret.
Forældrenes ret til at få deres
barn optaget i en folkeskole efter eget valg gælder
tilsvarende ved ønske om skoleskift under
skoleforløbet.
2.4 Befordring
Vælger forældrene en anden skole
end distriktsskolen i bopælskommunen eller en skole i en
anden kommune, får valget den betydning, at
bopælskommunen henholdsvis skolekommunen ikke er forpligtet
til at yde fri befordring i henhold til reglerne herom.
Kommunalbestyrelsen kan dog, bl.a. hvis den
ønsker at fremme et frit valg eller et særligt
søgemønster, yde helt eller delvis fri befordring
efter egen beslutning herom.
2.5 Skolefritidsordning
Folkeskolen kan tilbyde børn optagelse
i en skolefritidsordning, hvis børnene er optaget i skolen
eller har nået den alder, hvor de tidligst vil kunne optages
i børnehaveklassen. En skolefritidsordning er en del af en
folkeskole og modtager normalt børn fra skolens yngste
klasser som alternativ til et dagtilbud i henhold til
serviceloven.
Vælger forældrene en anden
folkeskole end distriktsskolen inden for kommunens grænser
eller en folkeskole i en anden kommune, får eleven med
lovforslaget ret til at blive optaget i en skolefritidsordning
på den valgte skole, hvis der i tilknytning til skolen er
etableret en skolefritidsordning, og der er ledig kapacitet. Med
lovforslaget sikres det også, at elever kan fortsætte i
et skolefritidsordningstilbud i situationer, hvor forældrene
har valgt at lade barnet forblive i en folkeskole efter flytning
til en anden kommune.
3. Henvisning til relevante numre af
Folketingstidende
Der henvises til lov nr. 435 af 13. juni 1990
(lovforslag L 203) om ændring af lov om folkeskolen, jf.
Folketingstidende 1989-90. Folketingets Forhandlinger spalte
7189-7191, 7928-7858, 10567, 11209, Tillæg A spalte 5183,
Tillæg B 1609 og Tillæg C spalte 1015 samt lov nr. 509
af 30. juni 1993 om folkeskolen (lovforslag L 270), jf.
Folketingstidende 1992-93, Folketingets Forhandlinger spalte 8590,
9038, 11184, 11475, Tillæg A spalte 8905, Tillæg B
spalte 1955 og Tillæg C spalte 1547.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Forslaget skønnes for kommunerne
samlet at kunne gennemføres udgiftsneutralt, da en kommune
kan afvise et ønske om frit skolevalg med henvisning til
kapacitetsmangel. De øgede krav til den kommunale skole- og
kapacitetsplanlægning, der evt. vil kunne være en
konsekvens af et øget frit valg, vil være marginale og
kan sidestilles med, at en ikke ubetydelig del af de
skolesøgende børn i dag optages i en fri grundskole.
De af ministeren nærmere fastsatte regler om
bopælskommunens betaling til skolekommunen, hvis
forældrene benytter sig af valg af folkeskole i en anden
kommune end bopælskommunen, vil have som udgangspunkt, at
kommunerne frivilligt indgår aftaler om afregningen hinanden
imellem. I det omfang kommunerne ikke kan blive enige om en aftale
herom, vil bopælskommunens betaling til skolekommunen for
almindelig undervisning svare til den nugældende ordning om
betaling ved skolegang i en anden kommune end bopælskommunen,
jf. § 1, nr. 8. Der er indledt forhandlinger med de
kommunale organisationer om forslagets økonomiske og
administrative konsekvenser, herunder om en marginal administrativ
belastning.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. De administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslaget har været
sendt til høring hos følgende:
Amtsrådsforeningen, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk
(BUPL), Børnerådet, Børne- og
Kulturchefforeningen, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Skolelederforening, Danmarks Lærerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Friskoleforening, Dansk
Industri, Danske Skoleelever, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Frederiksberg Kommune, Frie Grundskolers Fællesråd,
Frie Grundskolers Lærerforening, Grundskolerådet,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Københavns Kommune,
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for Opholdssteder og Skole- og
behandlingstilbud, Landsorganisationen i Danmark, Rådet for
Etniske Minoriteter, Skole- og Samfund, Ungdomsringen,
Ungdomsskolernes Udviklingscenter.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Lovforslaget skønnes ikke at
indebære økonomiske konsekvenser | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af ændringerne i § 36.
Til nr. 2-4
Forslagene tydeliggør, at der er tale
om en undtagelse fra hovedreglen i stk. 1 om, at skolekommunen
foretager henvisning til vidtgående specialundervisning.
Den foreslåede nye § 21,
stk. 2, medfører, at når forældrene i
henhold til § 36, stk. 3, har foretaget et valg af
en folkeskole i en anden kommune end i bopælskommunen, skal
der foreligge tilslutning fra bopælskommunen til
skolekommunens beslutning om henvisning af barnet til
vidtgående specialundervisning. Forældrene vil som i
dag kunne klage til Klagenævnet for vidtgående
specialundervisning over afgørelsen eller over, at der ikke
træffes en afgørelse.
Til nr. 5 og 6
Forslaget medfører, at
forældrene får frit valg af folkeskole, hvis der er
ledig kapacitet på skolen. Forslaget rummer
følgende:
Hvis eleven skal modtage specialundervisning
i en specialklasse mv. eller skal optages i en modtagelsesklasse,
begrænses det frie valg af, om der er et sådant
relevant tilbud på den ønskede skole, og om der er
plads i ordningen.
Kommunalbestyrelsens ret til at
fastsætte regler for skolestrukturen, herunder antallet af
skoler, og hver enkelt skoles omfang med hensyn til klassetrin,
specialundervisning og rammer for klassedannelsen mv., jf.
folkeskolelovens § 40, stk. 2, ændres ikke af
forældrenes frie valg af folkeskole. Et ønske om valg
af anden skole end distriktsskolen kan således afslås,
i det omfang skolekapaciteten og de nærmere retningslinjer
for optagelse ikke muliggør optagelse.
Hvis forældre ønsker at foretage
et nyt skolevalg - et skoleskift - for deres barn, vil de
også være omfattet af reglerne om frit valg til at
vælge ny skole under forudsætning af, at der er plads
på den ønskede skole.
Hvis forældrene har valgt en anden
skole end distriktsskolen, herunder en fri grundskole eller
efterskole, og efterfølgende ønsker at barnet optages
i distriktsskolen, har barnet ikke ubetinget ret til at blive
optaget på distriktsskolen. Optagelsen vil i lighed med
reglerne om frit valg afhænge af de nærmere
retningslinjer og skolens kapacitet.
Bestemmelsen medfører, at
kommunalbestyrelsen skal fastsætte retningslinjer for,
hvordan optagelse skal finde sted, hvis der er flere
ansøgere, end der er ledige pladser. Retningslinjerne skal
bygge på objektive kriterier. Det betyder f.eks., at
skolekommunen vil kunne reservere enkelte pladser til tilflyttere
til skoledistrikter.
Andre objektive kriterier, der vil kunne
anvendes, når børn bosiddende i distriktet er optaget,
er f.eks.:
a) Kommunens egne borgere går forud for
borgere fra andre kommuner.
b) Søskende til elever på skolen
går forud for andre./eller
c) Nærmereboende går forud for
fjernereboende.
d) Lodtrækning i det omfang, objektive
hensyn ikke fører til en prioritetsorden.
Som følge af de nye bestemmelser
ophæves bestemmelsen om, at skolen skal erklære sig
villig til at optage en elev, hvis der ønskes en anden skole
end distriktsskolen, eller hvis eleven ønsker at skifte
skole under skoleforløbet.
Den enkelte skole kan ikke ud fra
pædagogiske hensyn give et afslag til en elev, hvis der er
plads i den ønskede skole inden for de rammer, der er
fastsat af kommunalbestyrelsen.
Til nr. 7.
Med ændringen lovfæstes, at alle
elever har ret til at fortsætte skolegangen i den skole, hvor
de er optaget, uanset om eleven skifter bopæl inden for
kommunen eller flytter til en anden kommune. Retten til at forblive
i en folkeskole ved flytning til anden kommune er i dag reguleret i
bekendtgørelse nr. 641 af 28. juli 1993 om skolegang i en
anden kommune end bopælskommunen, der bortfalder.
Til nr. 8
Med bestemmelsen gives der hjemmel til, at
undervisningsministeren fastsætter regler om
bopælskommunens betaling til skolekommunen ved frit valg over
kommunegrænsen. Reglerne finder anvendelse, hvis der ikke
indgås en aftale mellem kommunerne om betalingen.
De nærmere regler vil blive udformet
efter forhandling med de kommunale organisationer og vil tage
udgangspunkt i de gældende regler om betaling ved skolegang i
en anden kommune end bopælskommunen.
Indgås der ikke anden aftale mellem
kommunerne vil de nærmere regler fastslå, hvad
angår den almindelige undervisning, at bopælskommunens
betaling til skolekommunen udgør bopælskommunens
gennemsnitlige udgift pr. folkeskoleelev, dog højest et
beløb svarende til skolekommunens tilsvarende udgifter. De
nærmere regler vil blive udformet tilsvarende, hvad
angår den mellemkommunale afregning for børn optaget i
en skolefritidsordning.
Ved almindelig specialundervisning i
specialklasser og lign. vil bopælskommunens betaling til
skolekommunen udgøre den faktiske udgift forbundet med
elevens undervisning, og det vil blive forudsat, at der
indgås en nærmere konkret aftale herom kommunerne
imellem. De kommunale parter har tilkendegivet, at man hvad
angår denne undervisning foretrækker en afregning med
udgangspunkt i de faktiske udgifter, og at en sådan model vil
kunne fungere i praksis. Såfremt den påtænkte
model for mellemkommunal afregning for almindelig
specialundervisning giver anledning til betalingstvister mellem de
involverede kommuner til skade for barnets skolegang og
undervisning vil undervisningsministeren ændre reglerne,
så betaling fra bopælskommunen til skolekommunen sker
efter en centralt fastsat tilbagefaldssats.
Ved vidtgående specialundervisning i
henhold til § 21, stk. 2, vil de nærmere
regler fastslå, at bopælskommunen betaler det kommunale
takstbeløb for vidtgående specialundervisning til
amtskommunen.
Til nr. 9
Forældre får krav på, at
deres barn optages i en skolefritidsordning ved den folkeskole,
hvor det bliver optaget, hvis der er plads i denne. Eleven
får tillige ret til at forblive i skolefritidsordningen ved
sin folkeskole, hvis familien flytter til en anden kommune. De
nærmere regler for mellemkommunal afregning vil blive
udformet efter forhandlinger med de kommunale organisationer.
Til nr. 10 og 11
Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders regler med hjemmel i lov om social service om
kommunernes tilskud til brug for dagtilbud til børn,
forældrenes egenbetaling mv. finder anvendelse ved
beregningen af søskendetilskud og fripladstilskud. Med lov
nr. 1457 af 22. december 2004 om ændring af lov om
folkeskolen er der med virkning fra den 1. januar 2005
indført fripladstilskud i SFO af økonomiske, sociale
eller pædagogiske grunde som følge af
finanslovsaftalen for 2005 mellem regeringen og Dansk Folkeparti.
Forældrene betaler SFO-taksten som hidtil til skolekommunen.
Dog betales bopælskommunens SFO-takst til skolekommunen, hvis
denne er højere end skolekommunens. Det er skolekommunens
forpligtelse at sikre en korrekt opkrævning.
Til nr. 12
Den omhandlede ændringer er en
konsekvens af, at forældrene i henhold til den nye
§ 21, stk. 2, får mulighed for at indklage
afgørelsen/den manglende afgørelse til
Klagenævnet for specialundervisning. Se bemærkningerne
til nr. 2-4.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. august 2005
og har virkning for forældrenes ønsker om optagelse af
børn, der begynder skolegangen eller ønsker at skifte
skole i skoleåret 2005/06 og senere.
Bekendtgørelse nr. 641 af 28. juli
1993 om skolegang i en anden kommune end bopælskommunen
forbliver i kraft for de elever, der før 1. august 2005 er
optaget eller forblevet i en skole i medfør af disse regler.
Bekendtgørelsen bortfalder den 1. august 2015.
Lovforslaget underkastes
lovovervågning. Med henblik på at vurdere lovens
samlede virkninger, herunder særligt tilbagefaldsreglerne for
mellemkommunal afregning og reglerne for specialundervisning, skal
undervisningsministeren fremsætte forslag til revision af
loven senest i folketingsåret 2007/08.
Lovens samlede virkninger følges
løbende med særlig fokus på sammenhængen
mellem frit valg og kommunernes integrationsarbejde samt indsatsen
mod ghettodannelse. Der ses bl.a. på skolernes
elevsammensætning, elevansøgninger, og der fokuseres
på kommuner med mange tosprogede.
Som et særligt initiativ indsamles
erfaringer fra skoler med tosprogede elever, der har gode
resultater, og der iværksættes en indsats for at
udbrede kendskabet til sådanne skoler, og den praksis de
udøver.
Der nedsættes i
Undervisningsministeriet et udvalg med repræsentanter for
bl.a. de kommunale parter og Ministeriet for flygtninge,
indvandrere og integration. Udvalget analyserer udviklingen og kan
løbende afgive udtalelser. Udvalget udtaler sig forud for
den foreslåede revision af loven senest i
folketingsåret 2007/08.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 870 af 21. oktober 2003, som
ændret ved lov nr. 360 af 19. maj 2004 og lov nr. 477 af 9.
juni 2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 3 ,
stk. 2, 2. pkt. Undervisningsministeren fastsætter regler
herom og kan i den forbindelse fravige §§ 5, 7, 8,
13, 14, 16, 28, stk. 1, 29 og § 36, stk. 2 og
5. | | 1. I § 3,
stk. 2, 2. pkt. , ændres »og 5« til:
»og 4«. |
| | |
§ 20.... Stk. 2. Uden for Bornholms,
Frederiksberg og Københavns Kommuner påhviler det dog
amtskommunen at indrette og sørge for specialundervisning af
børn og unge under 18 år, der bor eller opholder sig i
amtskommunen, og som vedkommende kommunalbestyrelse har henvist til
amtskommunens foranstaltning, jf. § 21, stk. 1. Det
samme€.. Stk. 3. € | | 2. I § 20,
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »21,
stk. 1« : »og 2«. |
| | |
§ 21.
Kommunalbestyrelsen foretager henvisning af børn og unge til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand ved
amtsrådets foranstaltning, jf. § 20, stk. 2,
når kommunalbestyrelsen finder, at de pågældendes
udvikling stiller krav om en særlig vidtgående
hensyntagen eller støtte, der bedst kan imødekommes
ved en amtskommunal foranstaltning. Bestemmelsen€. | | 3. I § 21,
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»Kommunalbestyrelsen« : », jf. dog
stk. 2,« |
| | 4. I
§ 21, indsættes efter stk.1 som nyt
stykke: » Stk. 2. Er barnet optaget i en
skole i en anden kommune end bopælskommunen i medfør
af § 36, stk. 3, skal der foreligge tilslutning fra
bopælskommunen, før der kan ske henvisning i henhold
til stk. 1.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
§ 36.... | | 5. § 36, stk. 3,
affattes således: |
Stk. 3. Forældrene har krav
på, at deres barn optages i en skole i kommunen uden for
distriktet, hvis skolen erklærer sig villig hertil, og det
kan ske inden for de rammer, kommunalbestyrelsen har fastsat i
henhold til § 40, stk. 2. Det samme gælder,
hvis forældrene fremsætter ønske om skoleskift
under skoleforløbet. Hvis det ikke er muligt at
imødekomme alle ønsker om optagelse på en anden
skole end distriktsskolen, kan kommunalbestyrelsen fastsætte
retningslinjer for, hvilke børn der skal optages
først. | | » Stk. 3. Forældre har
krav på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget
valg i bopælskommunen eller i en anden kommune, under
forudsætning af, at det kan ske inden for de rammer,
kommunalbestyrelsen i skolekommunen har fastsat i henhold til
§ 40, stk. 2. Det samme gælder, hvis
forældrene ønsker, at barnet skifter skole under
skoleforløbet herunder til distriktsskolen. Hvis det ikke er
muligt at imødekomme alle ønsker om optagelse i en
anden skole end distriktsskolen, sker optagelse efter
retningslinjer fastsat af kommunalbestyrelsen i skolekommunen for,
hvilke børn der skal optages først.« |
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan
træffe beslutning om, at forældrene frit kan
vælge mellem distriktsskolen og andre skoler i kommunen. Hvis
det ikke er muligt at opfylde alle ønsker om optagelse
på en bestemt skole, fastsætter kommunalbestyrelsen
retningslinjer for, hvilke børn der skal optages
først. | | 6. § 36,
stk. 4, ophæves. Stk. 5 - 7 bliver herefter stk. 4- 6. |
Stk. 5. En elev, der er optaget i en
skole, har ret til at fortsætte skolegangen i denne skole,
jf. dog § 3, stk. 2, § 5, stk. 7, og
§ 22, medmindre der gennemføres ændringer i
kommunens skolestruktur, eller eleven overflyttes til en anden
skole i medfør af § 52. Dette gælder tillige
elever, der flytter til en anden bopæl uden for
distriktet. | | 7. I § 36,
stk. 5 , der bliver stk. 4, affattes 2.
pkt. således: »Dette gælder tillige elever, der
flytter til en anden bopæl under
skoleforløbet.« |
| | 8. § 36, stk. 7 , der
bliver stk. 6, affattes således: |
Stk. 7. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at en elev i særlige
tilfælde kan optages eller forblive i en skole i en anden
kommune end bopælskommunen, herunder regler om
bopælskommunens betaling til skolekommunen. | | » Stk. 6.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
bopælskommunens betaling til skolekommunen, hvis
forældrene benytter sig af valg af folkeskole i en anden
kommune end bopælskommunen, jf. stk. 3 og 4. Reglerne
finder anvendelse, hvis kommunerne ikke indgår anden aftale
herom.« |
| | 9. Efter
§ 36, stk. 7 , der bliver stk. 6,
indsættes som stk. 7 : |
| | » Stk. 7. Forældre har
krav på, at deres barn optages i en skolefritidsordning, jf.
§ 3, stk. 4, ved den skole, hvor barnet er optaget,
hvis der er etableret en skolefritidsordning, og der plads i denne.
Tilsvarende krav har forældre, hvis barnet optages i
distriktsskolen efter stk. 2, eller hvis eleven forbliver i
sin folkeskole i en anden kommune end bopælskommunen.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
bopælskommunens betaling til skolekommunen, hvis barnet
optages i skolefritidsordningen ved den valgte skole jf.
stk. 3 og 4. Reglerne finder anvendelse, hvis kommunerne ikke
indgår anden aftale herom.« |
| | |
§ 50.... | | 10.§ 50, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
opkræver betaling af forældre til børn, der er
optaget i en skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 4,
og yder søskendetilskud til familier med mere end et barn i
skolefritidsordninger, daginstitutioner m.v. Kommunalbestyrelsen
yder tillige hel eller delvis fripladstilskud under hensyn til
forældrenes økonomiske forhold, eller hvor sociale
eller pædagogiske forhold gør sig gældende.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders regler om
kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn,
forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v. finder
anvendelse ved ydelse af hel eller delvis fripladstilskud. | | » Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
opkræver betaling af forældre til børn, der er
optaget i en skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 4.
Vælger forældrene en folkeskole i en anden kommune end
bopælskommunen med tilhørende skolefritidsordning i
henhold til § 36, stk. 3 og 7, betaler
forældrene til skolekommunen dennes takst for
skolefritidsordningen, dog betales bopælskommunens takst,
hvis denne er højest. Kommunalbestyrelsen yder
søskendetilskud til familier med mere end et barn i
skolefritidsordninger, daginstitutioner m.v. og hel eller delvis
fripladstilskud under hensyn til forældrenes
økonomiske forhold, eller hvor sociale eller
pædagogiske forhold gør sig gældende.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders regler om
kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn,
forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v. finder
anvendelse ved ydelse af hel eller delvis
fripladstilskud.« |
| | |
§ 51.... | | 11. § 51, stk. 4,
affattes således: |
Stk. 4. Kommunalbestyrelsens
afgørelser om søskendemoderation og om fripladser i
henhold til § 50, stk. 2, kan indbringes for Det
Sociale Ankenævn efter Socialministeriets
bekendtgørelse om betaling for ophold i dagtilbud for
børn. | | »Stk. 4. Kommunalbestyrelsens
afgørelser om søskendetilskud og om fripladstilskud i
henhold til § 50, stk. 2, kan indbringes for det
sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.« |
Stk. 6. Amtsrådets
afgørelser i henhold til § 21, stk. 2, kan
inden 4 uger fra afgørelsen meddelelse af forældrene,
jf. § 54, stk. 1, indbringes for Klagenævnet
for vidtgående specialundervisning, jf. § 51 a. | | 12. I
§ 51, stk. 6, ændres
»§ 21, stk. 2« til:
»§ 21, stk. 3,«. |