L 101 Forslag til lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v.

(Offentliggørelse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l101_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005)

 

 

Undervisningsministeren (Bertel Haarder) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggørelse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.)

(Lovforslag nr. L 101).

Lovforslaget er med mindre ændringer en genfremsættelse af L 20, som blev fremsat den 7. oktober 2004, men som ikke nåede at blive færdigbehandlet, inden der blev udskrevet folketingsvalg.

Lovforslaget understøtter regeringens politik for bedre uddannelser.

Med gennemførelsen i folketingssamlingen 2001-2002 af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne mv. tog regeringen og Folketinget et vigtigt skridt for at styrke uddannelsernes og skolernes kvalitet. Loven giver skoler og institutioner mulighed for at lære af og inspirere hinanden gennem dialog og spredning af det gode eksempel. Den gør det også lettere for borgerne at vælge uddannelse og institution.

Lovforslaget skal gøre loven til et endnu bedre instrument for skolefolk, forældre, forskere, politikere og mange andre, som ønsker at identificere gode skoler og institutioner, som andre kan lære af.

Ved forslaget suppleres skolernes og uddannelsesinstitutionernes forpligtelse til at offentliggøre oplysninger på hjemmesiderne. Institutionerne skal herefter bl.a. præcisere oplysninger om uddannelserne med oplysninger om uddannelsernes mål, institutionens pædagogiske praksis og indsatsområder.

Endvidere skal institutionerne offentliggøre oplysninger om fuldførelsesprocenter, overgangsfrekvens til anden uddannelse og beskæftigelsesfrekvens, fortrinsvis ved hjælp af oplysninger fra centrale databaser. Institutionerne vil ofte ikke selv kunne producere disse oplysninger, som derfor stilles til rådighed af vedkommende ministerium.

Oplysningerne vil ikke være lige relevante for alle skoler eller uddannelsesformer, derfor kan undervisningsministeren efter forslaget fastsætte nærmere regler om, at de nye oplysninger helt eller delvis ikke skal gives for bestemte uddannelser, skoler og institutioner. Der skal også fastsættes nærmere regler om, fra hvilket tidspunkt oplysningerne skal gives, da der kan være tale om, at ikke alle databaseoplysninger foreligger ved lovens ikrafttræden.

For grundskolen og 10. klasse skal ministeren kunne bestemme, at skolerne skal give oplysninger om, hvor stor en andel af eleverne der deltager i folkeskolens prøver og på hvilket niveau.

Endvidere skal ministeren for grundskolens og 10. klasses vedkommende kunne bestemme, at skolerne skal ledsage de offentliggjorte karakterer med oplysninger fra Undervisningsministeriet, der angiver en måling af skolens indsats.

Disse oplysninger vil give udtryk for, hvor meget en skole løfter sine elever i forhold til udgangspunktet. Herved fås et redskab, der bl.a. kan vise, hvilke skoler der er gode til at bryde den negative sociale arv - "mønsterbryderskoler", altså skoler, hvor børnene lærer mere, end hvad man kunne forvente ud fra børnenes baggrund.

Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2005. Samtidig foreslås bestemmelsen om, at loven tages op til revision i folketingsåret 2005-06, ophævet.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.