B 97 Forslag til folketingsbeslutning om udvikling af de danske folkehøjskoler.

Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 03-06-2005

Fremsat: 03-06-2005

Beslutningsforslag som fremsat

20042_b97_som_fremsat (html)

B 97 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om udvikling af de danske folkehøjskoler.

Fremsat den 3. juni 2005 af Bente Dahl (RV), Simon Emil Amnitzbøll (RV), Marianne Jelved (RV), Martin Lidegaard (RV), Elsebeth Gerner Nielsen (RV) og Margrethe Vestager (RV)

Forslag til folketingsbeslutning

om udvikling af de danske folkehøjskoler

 

Folketinget opfordrer regeringen til med virkning fra den 1. januar 2006 at iværksætte initiativer til at give de danske folkehøjskoler rammer, så de kan udvikle sig.

Initiativerne går ud på at give folkehøjskolerne mulighed for

at udbyde målrettede kurser til de grupper, der ellers ikke gør megen brug af højskolernes kursustilbud via fagudbud; f.eks. skal der kunne udbydes kurser for ordblinde eller dansk for indvandrerkvinder o.s.v.,

at sætte uddannelsesvejledning af unge i system i samarbejde med de andre aktører på området, så folkehøjskolerne ikke står alene i uddannelsessystemet, men kan bidrage til, at alle unge får en kompetencegivende uddannelse,

at indføre et pointsystem, så unge kan bruge opholdet på folkehøjskolen til en kvote 2-optagelse på universitetet, og

at arbejde for, at befolkningen som sådan €" unge mennesker i særdeleshed €" bliver gjort opmærksom på og »klædt på til« at kunne imødegå og bruge den internationale dimension i tilværelsen, det vil sige at kunne begå sig i den globaliserede verden, der viser sig mere og mere at være vor tids udfordring.

Bemærkninger til forslaget

Baggrunden for beslutningsforslaget er, at denne form for skoler stadig spiller en vigtig rolle i det samlede samfundsliv på trods af folkehøjskolernes tilbagegang. (Der er tale om et fald i antallet af elever siden 1995 på 25 pct. I samme periode er antallet af højskoler reduceret med ca. 13 pct.) Højskolerne bygger på, underviser i og videreudvikler de værdier i samfundet, der efterspørges i dag:

at administrere frihed under ansvar og bidrage til andres,

at tage initiativ,

at udvikle kreativitet,

at udvise tolerance,

at være nysgerrig og

at blive fagligt dygtig.

Det er radikal politik at give rum og rammer, så alle unge kan få en kompetencegivende uddannelse, og alle kan uddanne sig livet igennem. Folkehøjskoleundervisning er en form for uddannelse, som opfylder begge de nævnte områder.

Økonomisk konsekvens af forslaget

Området tilføres 10-15 mio. kr., idet det er rimeligt, at eleven selv betaler for kost og logi med 500 kr. om ugen samt selv betaler en del af undervisningen, f.eks. 200-300 kr. om ugen. Således kan prisen for en uge sættes ned fra 1.200 kr. til omkring 700 kr. Dette beløb finansieres, dels ved at folkehøjskolerne flytter midler fra de korte sommerkurser til kurser af længere varighed, dels ved at området tilføres yderlige midler fra staten.

Udgiften er finansieret i det radikale finanslovudspil for 2006.

Skriftlig fremsættelse

Bente Dahl (RV):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om udvikling af de danske folkehøjskoler.

(Beslutningsforslag nr. B 97).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.