B 97 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om udvikling af de danske folkehøjskoler.
Fremsat den 3. juni 2005 af
Bente Dahl (RV),
Simon Emil Amnitzbøll (RV),
Marianne Jelved (RV), Martin Lidegaard (RV),
Elsebeth Gerner Nielsen (RV) og Margrethe Vestager (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om udvikling af de danske
folkehøjskoler
Folketinget opfordrer regeringen til med virkning
fra den 1. januar 2006 at iværksætte initiativer til at
give de danske folkehøjskoler rammer, så de kan
udvikle sig.
Initiativerne går ud på at give
folkehøjskolerne mulighed for
at udbyde målrettede kurser til de
grupper, der ellers ikke gør megen brug af
højskolernes kursustilbud via fagudbud; f.eks. skal der
kunne udbydes kurser for ordblinde eller dansk for
indvandrerkvinder o.s.v.,
at sætte uddannelsesvejledning af unge i
system i samarbejde med de andre aktører på
området, så folkehøjskolerne ikke står
alene i uddannelsessystemet, men kan bidrage til, at alle unge
får en kompetencegivende uddannelse,
at indføre et pointsystem, så unge
kan bruge opholdet på folkehøjskolen til en kvote
2-optagelse på universitetet, og
at arbejde for, at befolkningen som sådan
€" unge mennesker i særdeleshed €" bliver gjort
opmærksom på og »klædt på til«
at kunne imødegå og bruge den internationale dimension
i tilværelsen, det vil sige at kunne begå sig i den
globaliserede verden, der viser sig mere og mere at være vor
tids udfordring.
Bemærkninger til forslaget
Baggrunden for beslutningsforslaget er, at denne
form for skoler stadig spiller en vigtig rolle i det samlede
samfundsliv på trods af folkehøjskolernes tilbagegang.
(Der er tale om et fald i antallet af elever siden 1995 på 25
pct. I samme periode er antallet af højskoler reduceret med
ca. 13 pct.) Højskolerne bygger på, underviser i og
videreudvikler de værdier i samfundet, der
efterspørges i dag:
at administrere frihed under ansvar og bidrage
til andres,
at tage initiativ,
at udvikle kreativitet,
at udvise tolerance,
at være nysgerrig og
at blive fagligt dygtig.
Det er radikal politik at give rum og rammer,
så alle unge kan få en kompetencegivende uddannelse, og
alle kan uddanne sig livet igennem.
Folkehøjskoleundervisning er en form for uddannelse, som
opfylder begge de nævnte områder.
Økonomisk konsekvens af
forslaget
Området tilføres 10-15 mio. kr., idet
det er rimeligt, at eleven selv betaler for kost og logi med 500
kr. om ugen samt selv betaler en del af undervisningen, f.eks.
200-300 kr. om ugen. Således kan prisen for en uge
sættes ned fra 1.200 kr. til omkring 700 kr. Dette
beløb finansieres, dels ved at folkehøjskolerne
flytter midler fra de korte sommerkurser til kurser af
længere varighed, dels ved at området tilføres
yderlige midler fra staten.
Udgiften er finansieret i det radikale
finanslovudspil for 2006.
Skriftlig fremsættelse
Bente Dahl (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om udvikling
af de danske folkehøjskoler.
(Beslutningsforslag nr. B 97).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.