L 40 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om ændring af lov om retsforholdet mellem
arbejdsgivere og funktionærer. (Ophævelse af
revisionsbestemmelsen).
Fremsat den 20. oktober 2004 af
beskæftigelsesministeren
(Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om retsforholdet
mellem arbejdsgivere og funktionærer
(Ophævelse af
revisionsbestemmelsen)
§ 1
I lov nr. 340 af 2. juni 1999 om
ændring af lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og
funktionærer, som ændret ved lov nr. 132 af 20. marts
2002, foretages følgende ændring:
1.§ 3 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
I forbindelse med ændringen af reglerne
om konkurrence- og kundeklausuler for funktionærer i 1999
blev der indsat en bestemmelse om, at reglerne skulle revideres
senest 1. juni 2001. Formålet hermed var at vurdere effekten
af ændringerne efter, at de havde virket et par år, og
om nødvendigt at foretage justeringer i reglerne.
Efter konsultationer med arbejdsmarkedets
parter viste det sig imidlertid, at der ikke inden udløbet
af revisionsfristen var tilstrækkeligt grundlag for at
vurdere reglernes effekt. Revisionsfristen blev derfor udskudt til
1. oktober 2004. Af bemærkningerne til ændringsloven
fremgik det, at regeringen ville nedsætte et udvalg, der
kunne overveje behovet for evt. ændringer.
Regeringen nedsatte derfor i efteråret
2003 udvalget om konkurrence- og kundeklausuler med deltagelse af
LO, AC, Ledernes Hovedorganisation, Danske Sælgere, FTF, DA,
HTS-I, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, FA, SALA,
Advokatrådet samt en række ministerier. Af kommissoriet
fremgår, at udvalget skulle se på, hvilken effekt
ændringerne i 1999 har haft på udbredelsen mv. af
konkurrence- og kundeklausuler, herunder tillige
spørgsmålet om klausuler på
timelønsområdet.
Udvalget har udarbejdet en
redegørelse, som er offentliggjort i september 2004.
Af redegørelsen fremgår bl.a.,
at der på de fleste områder kan ses et mindre fald i
det samlede antal konkurrence- og kundeklausuler efter de nye
reglers ikrafttræden. Samlet set er der tale om et
procentuelt fald på knap 10 pct. fra 21,7 pct. i 1999 til 20
pct. i 2003.
Et hovedhensyn ved ændringen i 1999 var
at sikre mobiliteten på arbejdsmarkedet og samtidig tage
hensyn til virksomhedernes behov for at kunne beskytte
erhvervshemmeligheder mv. Stramningen af konkurrence- og
kundeklausulreglerne havde således bl.a. til formål at
imødegå en forventet stigning i antallet af klausuler
som følge af den teknologiske udvikling til skade for
mobiliteten inden for de pågældende brancher.
Med det konstaterede fald i antallet af
klausuler synes dette mål at være nået, og det er
regeringens opfattelse, at udbredelsen af de nuværende
klausuler ikke synes at hæmme den generelle mobilitet
på arbejdsmarkedet væsentligt, og at der derfor ikke er
behov for nye lovgivningsmæssige tiltag på
området.
Redegørelsen beskriver endvidere
forskellige problemstillinger omkring afgrænsning af
klausulernes område, herunder anvendelsen af klausuler
på timelønsområdet. Det er imidlertid
regeringens opfattelse, at disse problemstillinger ikke
løses bedst ved yderligere detaljering af lovreglerne, men
derimod ved større opmærksomhed og information om de
nuværende regler og mulighederne for at udforme klausulen
efter det konkrete behov. Dette gælder måske
særligt timelønsområdet, hvor mange af de
klausuler, der pålægges, formentlig vil være
ugyldige efter de nuværende regler i aftaleloven. Der er
således et udtalt behov for, at såvel arbejdsgivere som
lønmodtagere bliver gjort opmærksom på og
vejledt om de gældende regler. Denne opgave er efter
regeringens opfattelse først og fremmest en opgave for de
relevante organisationer.
Regeringen skal også påpege, at
der allerede i dag i lovgivningen er mulighed for, at parterne selv
kan løse eventuelle problemer ved kollektive overenskomster,
som jo i højere grad kan tilpasses forholdene på de
enkelte områder. Således giver funktionærlovens
§ 18 og § 18 a mulighed for at arbejdsmarkedets
parter selv kan regulere området. Denne mulighed kunne
være velegnet til at fastsætte særlige regler
inden for de brancher, hvor parterne vurderer, at der er et
særligt behov, både inden for og uden for
funktionærlovsområdet.
På den baggrund foreslås det, at
bestemmelserne om konkurrence- og kundeklausuler bevares i deres
nuværende form, og at revisionsbestemmelsen
ophæves.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, amter og kommuner
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring i Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i
Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Danske
Sælgere, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen af Registrerede Revisorer, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, HTS €" Handel, Transport og
Serviceerhvervene, Ledernes Hovedorganisation, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kommunernes
Landsforening, Amtsrådsforeningen i Danmark,
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og
Advokatrådet.
Sammenfatning af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at revisionsbestemmelsen
ophæves. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
1. § 3 §§ 18 og 18 a i lov om
retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3, tages op til
revision senest den 1. oktober 2004. | | 1. § 3 ophæves. |