B 94 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om arbejdsløses ret til uddannelse.
Fremsat den 16. december 2004 af
Aage Frandsen (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om arbejdsløses ret til uddannelse
Folketinget opfordrer regeringen til at
fremsætte lovforslag om arbejdsløses ret til
uddannelse, der sikrer,
at arbejdsløse uden afsluttet 12
års uddannelse eller arbejdsløse med en forældet
uddannelse har ret til at vælge at uddanne sig allerede fra
første ledighedsdag,
at arbejdsløse har ret til at vælge
at uddanne sig inden for nuværende eller potentielle
flaskehalsområder på arbejdsmarkedet allerede fra
første ledighedsdag,
at den nuværende kvote for, hvor meget
uddannelsesaktivering arbejdsformidlingen kan tildele, bortskaffes
samtidig med, at loftet på 6 ugers uddannelse fjernes,
at alle arbejdsløse har ret til at
vælge mellem kompetenceløft eller »direkte i
arbejde« efter 6 måneders ledighed samt ret til at
få en vejledende samtale om dette allerede efter 3
måneders ledighed,
at alle arbejdsløse har ret til at
få prøvet et aktiveringstilbuds meningsfuldhed og
relevans af en uafhængig instans.
Bemærkninger til forslaget
Alt i alt er der i dag forringede muligheder for
at uddanne sig i forbindelse med arbejdsløshed.
I stedet er der tale om en jobtræning, der ud over ofte at
være grundlag for et slet skjult erhvervstilskud og en billig
arbejdskraft i kommunerne i bedste fald vedligeholder de
arbejdsløses kvalifikationer, men ikke grundlæggende
forbedrer deres muligheder på arbejdsmarkedet.
Tabel 1. Fuldtidsdeltagere
(arbejdsløse) i uddannelsesrettede tiltag 2002-2004
| 2002 4. kvt. | 2003 1. kvt. | 2003 4. kvt. | 2004 1. kvt. |
Uddannelsesaktivering m.v. | 35.408 | 33.776 | 26.850 | 25.654 |
Kilde: Nyt fra Danmarks Statistik nr.
287, 29. juni 2004, tabel 2. I opgørelsen er
aktiveringsformerne »intensiv jobsøgning« og
»særlig formidling« udeladt. De er ophørt
i perioden og havde ikke noget egentligt uddannelsesindhold.
Ad 1
Beslutningsforslaget indebærer, at
arbejdsløse uden uddannelse ud over folkeskolen eller en
ungdomsuddannelse samt at arbejdsløse med en forældet
uddannelse får ret til at uddanne sig på dagpenge med
det samme, når de bliver arbejdsløse, jf. b
eslutningsf orslag nr. B 96 om minimum 12 års uddannelse til
alle.
Ad 2
Beslutningsforslaget indebærer, at
arbejdsløse får ret til at vælge at uddanne sig
inden for nuværende eller potentielle flaskehalsområder
på arbejdsmarkedet på dagpenge fra første
ledighedsdag, f.eks. ret til voksenuddannelsesmuligheder for
arbejdsløse uden erhvervsuddannelse eller ret til at tage en
af de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser.
Ad 3
Beslutningsforslaget indebærer, at den
nuværende kvote for arbejdsformidlingens tildeling af
uddannelse helt skal afskaffes, samtidig med at loftet på 6
ugers uddannelse skal revideres. Arbejdsmarkedsforliget fra 2002
mellem Folketingets partier undtagen SF og Enhedslisten
indebærer, at arbejdsformidlingen i dag har en kvote til
uddannelse, der indebærer, at kun halvdelen af aktiviteterne
på arbejdsformidlingen må handle om efteruddannelse.
Arbejdsformidlingen i Storkøbenhavn er således tvunget
til midt på året at bremse tilbuddet om uddannelse,
når kvoten på halvdelen af aktiviteterne er brugt op,
jf. Politiken den 22. september 2004. Samtidig er der sat et loft
på maksimum 6 ugers uddannelse for den enkelte
uddannelsesaktiverede.
Forslagsstillerne foreslår, at den
nuværende begrænsning på højst 6 ugers
uddannelse bortfalder. I stedet skal uddannelse tilbydes den ledige
efter en individuel bedømmelse af den enkeltes situation.
Den ledige skal have ret til en samlet uddannelsesplan, der
udarbejdes på baggrund af den lediges ønsker,
forudsætninger og muligheder. Uddannelsesplanen skal bidrage
til et samlet mål om varig beskæftigelse, hvilket ikke
nødvendigvis kan opfyldes ved et enkeltstående
uddannelsestilbud.
Ad 4
Beslutningsforslaget indebærer, at der
indføres en ret til uddannelse ved ledighed for alle
arbejdsløse allerede efter 6 måneder samt en ret til
en vejledende samtale om uddannelse allerede efter 3 måneder,
herunder en ret til individuel bedømmelse af muligheder for
uddannelse allerede efter 3 måneder.
Den ledige skal endvidere have ret til at
vælge mellem opkvalificering eller mulighed for et
forløb, der sigter på udslusning i et ordinært
job. I stedet for et standardbeløb pr. aktiveret skal der
på en virksomhed kunne træffes aftaler om et
individuelt tilpasset forløb, hvor arbejde kombineres med
lærlingelignende opkvalificering under forløbet
(sidemandsoplæring, mentorforløb, aftalt
kompetenceudvikling m.v.). Det vil lette adgangen til et job for
mange af dem, der ellers har svært ved at få et job
på grund af ringe uddannelse m.v.
Ad 5
Beslutningsforslaget indebærer, at den
arbejdsløse har ret til at få prøvet et
aktiveringstilbuds meningsfuldhed og relevans af en uafhængig
instans.
Skriftlig fremsættelse
Aage Frandsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
arbejdsløses ret til uddannelse.
(Beslutningsforslag nr. B 94).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.