Pædagogisk profil

Her kan du læse Folketingets pædagogiske profil, som danner rammen om vores undervisningstilbud.

Større

Identitet

Folketingets Administration udvikler og tilrettelægger politisk neutrale undervisningstilbud med afsæt i den unikke kontekst, Folketinget repræsenterer som parlament og politisk arbejdsplads. Tilbuddene retter sig særligt mod elever i udskolingen og fagligt mod samfundsfag, men der er også tilbud til tværfaglige aktiviteter med dansk og historie. 

Lærere kan hente inspiration til undervisning både i klassen og når det foregår i Folketinget. Således understøtter og supplerer vores tilbud den daglige undervisning i fagene og lægger sig op ad skolens faglige mål for 8. og 9. klasse.

Vi har en ambition om at påvirke den demokratiske dannelse gennem undervisningstilbud, der giver borgerne mulighed for at lære om og deltage aktivt i demokratiet.  

Vi udbyder undervisningstilbud tilrettelagt i et tæt samarbejde med fagfolk og elever. Vi evaluerer og tester løbende, så vore tilbud altid er relevante og appellerende i form og metode i relation til de faglige mål og elevgruppen.

Formål med undervisningstilbuddene

Folketinget stræber efter at støtte udviklingen af alle elevers politiske selvtillid og dømmekraft, så de oplever, at de kan deltage aktivt, ansvarligt og handlekraftigt i demokratiet.

Formålet med vores tilbud er derfor, at:

  • eleverne får et  grundigt kendskab til Folketinget som parlamentarisk instans og politisk arbejdsplads
  • eleverne oplever, at de er oplyste og rustet til at deltage i demokratiske processer
  • eleverne bliver motiverede til at tage ansvar for at vedligeholde og udvikle demokratiet 

Mål

Med Folketingets varierede undervisningstilbud tilstræber vi i forskellig grad at understøtte oplevelse, tilegnelse af viden og øget oplevelse af mestring hos eleverne.

Opleve
  • Engagement i og nysgerrighed omkring politisk arbejde
  • Motivation for at sætte sig ind i og vise respekt for andres situation, værdier og holdninger
  • Tillid til egne muligheder for deltagelse og indflydelse
  • Villighed til at tage stilling og handle eller komme med forslag til handling
  • Glæde ved at være aktiv og gøre en forskel 
  • Erfaringer med, at egne og andres handlinger har konsekvenser 
Vide
  • Folketingets arbejde og rolle
  • Grundloven og demokratiske grundværdier
  • Lovgivningsprocessen og kontrollen med regeringen
  • Betydningen af politisk dialog, argumentation og kompromis 
  • Politiske processer og spilleregler på nationalt-, lokalt og internationalt niveau
  • Mulighed for at øve indflydelse på politiske processer
Mestre
  • Føle sig tryg ved holdningsdivergerende, diskuterende rum
  • Være opsøgende, kritisk undersøgende og lyttende for at blive mere oplyst
  • Handle reflekteret i demokratiske processer i forskellige arenaer 
  • Deltage i en demokratisk samværsform, hvor samtalen er i fokus

Pædagogiske principper

Folketingets undervisningstilbud kobler sig i forskellig grad til disse pædagogiske pointer:

  • Læring er forstyrrelse
  • Eleverne skal gøre sig egne erfaringer
  • Samtale og samarbejde skaber mulighed for læring
  • Elevernes liv skal respekteres og inddrages
  • Elevernes forskellighed skal imødekommes og udnyttes
  • Indholdet skal åbne sig for eleven

Læring er forstyrrelse

Mellem tryghed og udfordring kan forandring ske. Vi arbejder med perspektivering og skabelse af fælles oplevelser, som eleverne kan relateres til deres egen virkelighed, men også til refleksion over praksiseksempler. 

Eleverne skal gøre sig egne erfaringer

Eleverne skal i videst muligt omfang have en førstehåndsoplevelse af Folketinget som parlament og arbejdsplads – alternativt visuelt i film og på billeder. Det er også centralt, at eleverne får gjort sig erfaringer med demokratiske processer gennem spil, øvelser, skriftligt materiale både på web og i hæfter, der kan rekvireres gratis.

Samtale og samarbejde skaber mulighed for læring

Folketingets tilbud skal både være af oplysende karakter, men også rejse spørgsmål for at skabe nye refleksioner og grobund for udveksling af forståelser. Hertil er udveksling af viden og synspunkter helt central og elevernes samarbejde en hyppig arbejdsform.

Elevernes erfaringer skal respekteres og inddrages

Folketinget prioriterer at koble elevernes hverdagsliv med politiske temaer og beslutninger. Ved at arbejde med konsekvens-scenarier kan vi yderligere stimulere eleverne til at overføre de nye erfaringer og indsigter til deres videre liv.

Vi møder eleverne med nærvær, respekt og alvor. Vi tilrettelægger undervisningen med genkendelige cases, der appellerer til unges nysgerrighed og engagement. 

Elevernes forskellighed skal imødekommes og bruges konstruktivt

Vi tilgodeser elevernes forskellige deltagelsesmuligheder, idet vi er opmærksomme på særlige måder at lære på.  Vi tilrettelægger undervisningen med variation i form og metode, og vi bruger relevante medier og –teknologier fx tale, tekst og rollespil.

Indholdet skal åbne sig for eleven 

Vi vælger og tilrettelægger det eksemplariske faglige indhold, så eleverne kan opleve sig tilpas forstyrret i egne forståelser og øge deres viden om politiske processer og demokratisk livsførelse. Samtidig giver indhold og formeleverne mulighed for at gå ind i læreprocessen med hver deres forståelse, ambition og nysgerrighed.

Undervisningstilbud

Vi tilrettelægger undervisningstilbuddene med afsæt i vores formål, mål og pædagogiske principper samt i et tæt, kontinuerligt samarbejde med fagfolk og elever. Tilbuddene:

Illustrerer og fremviser unikke rum og folkestyreprocesser

F.eks. i vore undervisningstilbud, omvisninger samt gennem øvelser i autentiske møde- og arbejdsrum og i forbindelse med ”Ungdomsparlamentet”, hvor man har en dag i Folketinget som ”rigtig” politiker.

Lægger op til selvstændig ansvarlig deltagelse

F.eks. ”Skolevalg” hvor man opøver kompetence til at tage stilling til konkrete sager samt i arbejdet med opgavesæt til alle tilgængelige film.

Skaber samarbejde og dialog

F.eks. i ”Politiker for en dag”-rollespillet, hvor man skal holde møder i sin partigruppe og lytte til sit bagland, før man har udviklet argumenter for stillingtagen og kan gå til afstemning.

Er varieret i både form og indhold 

F.eks. i de over 20 film om demokrati, folkestyre, Folketinget og EU, der er tilgængelige på Folketingets hjemmeside med hver sit opgavesæt.


F.eks. ”Politiker for en dag”- rollespillet som er stærkt visuelt it-understøttet og holder eleverne i fysisk aktivitet. Elevernes læringsforskelligheder imødekommes gennem variation i opgaverne, som fx når flere sanser stimuleres, og der veksles mellem refleksion og aktion, selvstændigt arbejde og samarbejde.

Folketingets undervisningstilbud