Man kan jo selvfølgelig angribe det her sådan meget lovteknisk og sige, at der er en folkeskole og der er en sfo, men jeg tror, at for et børneliv og det at være en inkluderet del af en børnegruppe og af et klassefællesskab, er det ikke sådan, at det klassefællesskab stopper, når man går ud af folkeskolen og man går over i sfo'en.
Det, vi ser lige nu, er jo, at rigtig mange af de børn, som ministeren gerne vil have inkluderet i den almindelige folkeskole, ikke har støtte ovre i sfo'en. Det vil sige, at de godt kan være inkluderet i fællesskabet ovre i klasseværelset i det tidsrum, som skolen er i gang, men lige så snart det hedder sfo, og lige så snart klassen går derover, mister de faktisk den støtte, der er afgørende for, at de kan være der og de kan være en del af fællesskabet.
Man har jo politisk og i kvalitetsprogrammet – og det synes vi i SF er en god idé – valgt at gøre skoledagen kortere, men det betyder jo også, at sfo-dagen bliver længere, og det bliver en mere vigtig del af det at være en del af et fælles børnefællesskab. Så jeg synes, der er et problem, når man kan se, at så mange pædagoger svarer, at de børn, de har, som får ekstra hjælp og ekstra støtte for at være en del af fællesskabet i skolen, ikke får det ovre i sfo'en, for så er der nogle børn, vi taber. Og man kan ikke være en del af et fællesskab fra 8-13 og så være væk fra 13-17, mens de andre stadig væk kører videre. Så bliver man ikke et helt gyldigt medlem af fællesskabet.
Er det ikke noget, ministeren vil kigge på, altså om reglerne og rammerne egentlig er ordentlige for kommunernes tildeling af støtte også i sfo? Jeg ved også, at ministeren er enig i, at sfo'en har fået en vigtigere rolle i det børneliv, der er nu.