Tak for en god debat så langt. Allerførst et par ord om de positive nyheder, vi har fået fra Mellemøsten i dag. Jeg glæder mig over, at fred nu endelig synes at være en reel mulighed med en øjeblikkelig våbenhvile, frigivelse af gidslerne, som efter 2 år i Hamas' tunneler nu endelig kan vende hjem til deres familier, og over adgangen til nødhjælp til de mennesker i Gaza, der har så hårdt brug for den. Tak til hr. Sjúrður Skaale for endnu en gang at holde en fremragende tale. Selv om den aftale, der er blevet forhandlet om, indtil videre kun indeholder ord, tror vi og håber på det, og vi vil blive ved med at holde parterne fast på at gennemføre aftalen og arbejde for, at det lykkes, så der nu endelig kan blive taget de første vigtige skridt mod en fred, der forhåbentlig kan blive varig.
På en dag med så historiske nyheder, hvor nerverne også har været lidt på højkant – der har både været fodboldkamp mod Belarus, og jeg tror faktisk også, der har været finale i »Gift ved første blik« – kan man også konstatere, at der bare er nogle ting, der aldrig rigtig forandrer sig, i hvert fald ikke her i Folketingssalen. For igen har vi oplevet en blå opposition, der er ved at snuble over hinanden for at fortælle, hvor meget der er galt i Danmark. Men når man så samtidig prøver at sætte sig ind i, hvad den blå opposition rent faktisk gerne vil, og hvad man gerne vil gøre ved det, kommer fornyelsen traditionen tro lidt til kort. Man afholder et stort konvent, pomp og pragt, der lanceres en 50-punktsplan for de første 100 dage under en blå regering uden med et eneste ord at adressere nogen af de udfordringer, der fylder hos danskerne lige nu. Der er ikke et ord om fødevarepriser, ikke et ord om Ukraine og nærmest ikke et ord om klima, ud over at man vistnok gerne vil have atomkraft i Danmark. Til gengæld er man så fuldstændig enige om skattelettelser til dem, som i forvejen har allermest – det skal der til.
Nu ved jeg godt, at alting afhænger af øjnene, der ser, men jeg kan ikke lade være med at undre mig, når jeg ser på, hvad partierne i den blå opposition hver især står for: Dansk Folkeparti vil gerne skære ned på støtten til Ukraine; Danmarksdemokraterne vil gerne sænke tempoet i den grønne omstilling; Liberal Alliance vil gerne sænke kontanthjælpen og halvere dagpengeperioden og afskaffe Arnepensionen; Konservative er imod topskatten. Man ser det for sig, en blå regering, hvor Liberal Alliance står for socialpolitikken, De Konservative for skattepolitikken, Danmarksdemokraterne for den grønne omstilling, og Dansk Folkeparti står for den gode stemning. Man formaster sig jo til at spørge: Hvem er det så egentlig, der skal tage ansvaret for det hele og sætte sig i spidsen for sådan en regering? Så bliver der som altid så stille, så man nærmest kan høre græsset gro. Så lidt grønt er der da i projektet.
Alt imens det her sker, forsøger vi sådan set fra regeringens side at gøre Danmark endnu stærkere. Vi påstår bestemt ikke, at alt er perfekt. Meget kan blive bedre, og det skal det også, men ingenting sker, hvis ikke man gør noget, og det er faktisk præcis det, vi gør i regeringen. Vi foreslår at sænke elafgiften, fjerne punktafgifter, sætte forældrebetalingen ned i vuggestuer og børnehaver, så danskerne får bedre råd i en periode, hvor der er høje fødevarepriser. Vi har tænkt os at fortsætte den grønne omstilling, og vi fortsætter med at gøre Danmark mere trygt, udbygger velfærden, beskæftigelsen når nye højder, og ja, vi har tænkt os at fortsætte støtten til Ukraine.
Tillad mig at knytte et par ord til situationen i Ukraine herhjemme, for der er meget på spil. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at Rusland for øjeblikket fører en hybridkrig mod NATO og Vesten, og der er ikke noget, der tyder på, at hybridangrebene vil stoppe, heller ikke her i Danmark. Tværtimod vurderer Forsvarets Efterretningstjeneste, at det er meget sandsynligt, at den hybride trussel fra Rusland mod NATO vil stige i de kommende år, og derfor arbejder danske myndigheder selvfølgelig på højtryk for at sikre egne kapaciteter til at opdage og håndtere de forskellige former for hybride angreb. Blandt andet er forsvaret i gang med at skaffe det nødvendige udstyr, og det samme gælder for politiet, og vi er i gang med at styrke samarbejdet med forskningsmiljøer og virksomheder på tværs af myndigheder. Og så har vi ikke mindst et tæt samarbejde med vores allierede.
Så sent som her i eftermiddag er en dansk delegation vendt hjem fra Ukraine, som jo er specialisterne i Europa, når det handler om at bekæmpe droner. Den indsats fortsætter vi, ligesom vi har tænkt os at fortsætte vores stærke støtte til Ukraine. Her må jeg altså stille mig undrende over for linjen i visse dele af oppositionen. For et halvt år siden vurderede hr. Morten Messerschmidt, at Rusland ville stå ved Kyiv til sommer, og at der til nytår ikke længere ville være noget Ukraine. Virkeligheden er, at Ukraine har tabt krigen, blev der sagt. At høre det fra et medlem af det danske Folketing er i mine øjne ord om Europa, der er ødelæggende. At skære i støtten til Ukraine er ikke at gå fredens ærinde, det er det stik modsatte. Og jeg er stolt af hver en krone, Danmark har doneret til Ukraine, jeg er stolt af hvert et F-16-fly, der flyver der, hver en kampvogn, der er sendt, hver en soldat, vi har trænet, hvert et bidrag, vi har givet til at genopbygge et andet europæisk land. Enhver krone til Ukraine er ikke bare en donation og en hjælp, det er en investering i Europas eget forsvarsværk, det er en del af vores egen oprustning.
Apropos oprustning, så fortsætter vi. Fru Inger Støjberg sagde tidligere i dag, at det er pinligt, at vi under EU-topmødet i forrige uge fik hjælp af vores allierede. Undskyld mig – pinligt? Er det så også pinligt, når vores fly flyver i Polen, er det pinligt, når vores fly flyver hen over Østersøen, er det pinligt, når amerikanerne sender luftforsvar til Ukraine, er det pinligt, når canadierne og tyskerne sender soldater til Baltikum? Svaret er et entydigt nej. For idéen med NATO er ikke, at ethvert land kan alt, idéen med NATO er det modsatte, idéen er, at NATO samlet skal have et kollektivt forsvar og en kollektiv afskrækkelse. Ingen europæiske lande, ingen europæiske lande kan alene forsvare sig imod alle trusler. Det er vores alliancer, der kan gøre danskerne trygge. Derfor er NATO vigtig, og derfor er EU vigtig.
Et emne, der også har fyldt meget i dag, er udlændingepolitikken, og det er jeg glad for, for det er et emne, jeg aldrig selv bliver træt af at tale om, for hertil er problemerne alt for store. I løbet af dagen har både fru Inger Støjberg og hr. Morten Messerschmidt bragt emnet op, men desværre på en måde og med mange tal, som giver et temmelig skævt billede af, hvor Danmark står. Så er der noget, der er steget med 84 pct., og der er noget andet, der er steget med 124 pct. Man kan slynge om sig med tal, uden at nogen af os bliver klogere. Nu ved jeg, at fru Inger Støjberg ligesom jeg selv er meget glad for Melodi Grand Prix, så bare et eksempel: Hvis vi f.eks. ser på antallet af personer, der fik asyl fra det år, hvor Gry vandt Melodi Grand Prix med »Kloden drejer«, frem til år 2015, hvor fru Inger Støjberg var udlændingeminister, er det steget med hele 1.475 pct. Er det tal rigtigt? Ja, det er ikke forkert. Men kan vi bruge det til noget, er det meningsfuldt?
Måske skulle vi holde os til de egentlige tal i stedet for procenter og stille og roligt konstatere følgende: Indvandring fra bl.a. Mellemøsten og Nordafrika er halveret siden 2015, hvor fru Inger Støjberg var integrationsminister. Antallet af personer, der får asyl i Danmark, var sidste år det laveste i 40 år, når vi ser bort fra coronaårene – det laveste i 40 år! Indvandringen af flygtninge og familiesammenførte til flygtninge fra MENAPT-landene er faldet markant, siden dengang fru Inger Støjberg var udlændinge- og integrationsminister, og det har ligget på et stabilt lavt niveau i hele min tid som statsminister. Og antallet af afviste asylansøgere i det, man kalder udsendelsesposition, er også faldet markant. Der er færre, der søger imod Danmark for at få asyl, der er styr på familiesammenføringer, vi har strammet udvisningsreglerne, og vi har sikret mere effektive hjemsendelser. Sagt helt enkelt står dansk udlændingepolitik et markant bedre sted, end da fru Inger Støjberg var i regering og hr. Morten Messerschmidts parti dannede parlamentarisk grundlag. Så er det rigtigt, at flere er kommet til Danmark for at arbejde og studere, og det er den grundlæggende store forskel, som jeg gerne vil have frem i dag.
For engang strømmede det hertil med asylansøgere, og vi kender godt konsekvensen: For mange endte uden job eller i kriminalitet. Vi kender historien. Når folk kommer hertil i dag for at arbejde eller studere, er det jo en anden historie. Hvis man er her for at arbejde og ikke kan finde et arbejde eller mister det, skal man rejse hjem igen. Hvis man siger, at man gerne vil læse på en uddannelse, men i stedet udnytter en adgang til universitetet som en smutvej til at arbejde i servicebranchen, så skal der gribes ind. Allerede i foråret skærpede vi reglerne for udenlandske studerende på f.eks. Niels Brock for at sikre, at de studerende, der kommer til Danmark for at studere, reelt gør det og ikke kommer for at tage et job. Nu skærper vi så adgangskravene til kandidatuddannelser for ansøgere fra tredjelande, vi fjerner muligheden for at medbringe familiemedlemmer, og vi styrker kontrollen med udenlandske uddannelsesbeviser. Samtidig kan vi konstatere, at RUC har lukket en hel uddannelse. Betyder alt det her så, at vi er færdige med at stramme udlændingepolitikken? Nej, vi vil blive ved med at se på, hvor der kan strammes. Vi gør det for at passe på Danmark, men vi gør det på en måde, hvor vi ikke mistænkeliggør alle.
For der er kommet mange mennesker til Danmark, som har taget det her vidunderlige land til sig. Nogle af jer sidder her i Folketingssalen. Det er folk, som arbejder, forsørger sig selv, stemmer ved de demokratiske valg, er demokrater og ønsker at bidrage til Danmark. Det er jo den balance, vi skal have, nemlig at vi ikke mistænkeliggør, men at vi passer på Danmark, og mens jeg har været statsminister, har Danmark valgt at stille sig i spidsen for arbejdet med at løse de store udfordringer med migration, vi har i Europa. Vi stod ret alene med det for 6 år side, og i dag er der ikke nu et flertal af EU's medlemslande, der ønsker forandringer. I dag har vi også diskuteret konventioner. Mens jeg har været statsminister, har vi flere gange taget yderligere skridt i forhold til at kunne udvise kriminelle udlændinge. For det har vist sig, at fru Inger Støjberg ikke var gået til kanten af konventionerne. Det er vi også gået i gang med at rette op på.
På samme måde tager vi ansvar for danskernes tryghed. Derfor er den her regering i gang med at gennemføre nogle af de største skærpelser af retspolitikken i nyere tid. Med den strafreform, som et bredt flertal er blevet enig om – og tak for opbakningen – fordobler vi straffen for grov vold og særdeles grov vold. Vi skærper straffene for overfalds- og gruppevoldtægter og for simpel vold begået mod en partner eller mod børn allerede ved første slag, og vi skærper straffen for uagtsomt manddrab ved vanvidskørsel, samtidig med at vi indfører nultolerance over for lattergaskørsel. Alt det her har vi bl.a. gjort for at vende en udvikling, der for mig at se desværre hænger sammen med mange års fejlslagen integration. Vi skal sætte hårdt ind over for de forråede kriminelle, der skaber frygt og utryghed, og kriminelle storfamilier, der terroriserer boligområder med trusler, overfald, narkohandel og salg af hælervarer – dem, der sværger til parallelsamfund, dominanskultur, social kontrol og religiøse retssystemer; dem, der vælger demokratiet fra og kriminaliteten til på trods af det, Danmark har tilbudt dem.
Den opførsel, vi ser her, er en hån mod Danmark, og det hverken kan eller vil vi acceptere. Jeg indrømmer gerne, at jeg har allermest lyst til at sende de her mennesker langt, langt bort, og når det ikke altid er muligt, skal de vide, at vi kommer til at ånde dem i nakken. Vi kommer til at endevende deres økonomi og forfølge hver en mulighed for at få dem dømt. De skal faktisk ikke have et sekunds ro til at udøve den terror, de ønsker, og hvis det er muligt at smide dem ud af landet, skal vi selvfølgelig det. Bare de seneste år har vi skærpet straffen for bandekriminalitet, og vi har sat hårdere ind mod dem, der skaber utryghed på S-togsstationer og i butikscentre. I det her folketingsår, vi starter på nu, vil vi gøre fætter-kusine-ægteskaber ulovlige i Danmark, og vi vil indføre strammere regler for udlændinge uden lovligt ophold i Danmark, og alt det handler jo om at tage ansvar for Danmark.
Så vil jeg også lige give et svar til hr. Alex Vanopslagh i forhold til noget, der er rigtig vigtigt, for jeg kan forstå, at man er bekymret for finansieringen af den nødvendige oprustning af vores forsvar, og det er der ingen grund til – ingen grund til. Vi har indtil videre afsat godt 325 mia. kr. til dansk forsvar og sikkerhed frem mod 2033. Af de penge er langt størstedelen allerede nu udmøntet i beslutninger, desværre ikke alle sammen i anskaffelser, men i beslutninger, og lige nu er der gang i forhandlingerne om en af de allerstørste udmøntninger til nye kapaciteter i dansk forsvar nogen sinde.
I tirsdags gjorde jeg det klart, at regeringen senest i 2033 vil afsætte 3½ pct. til forsvaret, og det betyder, at man allerede nu, altså her og nu, kan foretage alle de investeringer, der er nødvendige. For oprustning er forudsætningen, det er præmissen, det er udgangspunktet, det er rammerne for den økonomiske politik, vi fremlægger i det nye år. Med andre ord: Pengene er der – ingen forsinkelser; køb, køb, køb! Det er det, der gælder.
Nå, når nu vi er her, hr. Alex Vanopslagh, vil jeg sige, at en af vores gode kolleger jo citerede en af de gamle sange fra »Bølle-Bob« tidligere i dag, og her skal vi have lidt bonusinfo på banen, for sangen om de der voksne er altså ikke fra 90'erne, som jo sådan rent musikalsk, synes jeg, ikke var det bedste årti. Den her sang er derimod fra 1978, og der er hr. Alex Vanopslagh selvfølgelig lovlig undskyldt, for jeg tror slet ikke, at han var født på det tidspunkt, og det kan jo godt bekymre mig lidt, for hvilken anden god børneunderholdning er man så gået glip af – Kaj og Andrea, Cirkeline, Anna og Lotte eller Nanna? Jeg kom så også til at tænke på Bamse, og her tænker jeg på et specifikt og i mine øjne legendarisk afsnit med Bamse, hvor han rejser, nogle kan måske huske det, i en pære til planeten Joakim med de 13 måner. Her bager Bamse brød på vulkanerne, og han møder dobbeltdyret Forlæns og Baglæns og også manden Arthur, som har lynende travlt, men alligevel tager den med ro. Det var et program, der var næsten, kun næsten, lige så syret, som det er at høre visse udsagn i debatten i dag.
Så bliver det lidt mere alvorligt, for hr. Morten Messerschmidt sagde om resultatet af folketingsvalget i 2022, altså et legitimt dansk valg, og nu citerer jeg: Valgloven har tildelt Socialdemokraterne det ulovlige sidste mandat. Det lyder så besnærende og så overbevisende, når hr. Morten Messerschmidt taler og slynger om sig med påstande, men hvad var det egentlig, der blev sagt dér, ikke engang mellem linjerne, men direkte? Det ulovlige sidste mandat – er vi kommet dertil i Danmark, at et parti sætter spørgsmålstegn ved, om folketingsvalget var legitimt?
Jeg får lyst til igen at citere hr. Alex Vanopslagh. Jeg beklager, at han kommer ind i debatten her igen, men der blev nemlig blev også sagt noget, som jeg er meget enig i, og nu citerer jeg: Der er noget, der er rigtigt, og noget, der er forkert. Det sagde hr. Alex Vanopslagh, og man kunne tilføje: Der er noget, der er sandt, og noget, der er falsk, og falske påstande bliver altså ikke rigtige af, at de bliver gentaget igen og igen og igen. Fakta er jo, at der ikke findes ulovlige mandater i Folketinget, og fakta er, at det, der blev sagt om mink på pressemødet den 4. november 2020, ikke rettelig kan kategoriseres som en instruks. Det er ikke mine ord; det er konklusionen fra Thomas Rørdam, forhenværende præsident for Højesteret. Det er heller ikke rigtigt, at der er grundlag for en rigsretssag. Det er konklusionen fra tre uafhængige universitetsprofessorer, der på eget initiativ og i en uvildig retlig vurdering skrev til Folketinget, og jeg citerer:
»Det kan følgelig ikke forventes, at Mette Frederiksen ville kunne dømmes efter ministeransvarlighedsloven for grov uagtsomhed, endsige for et forsætligt forhold i forbindelse med beslutningen og udmeldingen om aflivning af alle mink.«
Alligevel kræver Dansk Folkeparti nu igen en rigsretssag. Den diskussion blev rejst første gang i november 2020. Det blev gentaget i 2021, hvor forslaget om en rigsretssag bl.a. blev sendt til afstemning, endda inden Minkkommissionen for alvor var kommet i gang med deres arbejde. Det blev gentaget i 2022, i 2023, i 2024. Det blev gentaget både før og efter Minkkommissionens beretning, både før og efter et folketingsvalg, både før og efter uvildige juridiske vurderinger. Nu har vi så diskussionen igen her i 2025.
Uanset at der har været en kommission, og uanset hvor mange spørgsmål vi svarer på, så er opskriften fra den blå opposition den samme. Det er ikke: »Smil, bliv stående, lign en vinder.« Det er: Vær vred, bliv stående på konspirationerne, og lign en, der er forarget. Derfor ved jeg jo godt, og jeg er udmærket klar over, at ligegyldigt hvad jeg siger nu, gør det intet indtryk ved den blå opposition, der allerede skrev deres konklusion for 5 år siden, og som stædigt har holdt fast, uanset hvad der er sket.
Ikke desto mindre har jeg brug for at gøre nogle ting klart, for nu har jeg hørt på de her beskyldninger i 5 år. Jeg havde ét ønske, og det var at bringe Danmark sikkert igennem pandemien – så sikkert som overhovedet muligt, så vi på bedste vis og så godt, det var muligt, beskyttede vores gamle og sårbare grupper i vores samfund.
Blev der begået fejl undervejs? Ja, det gjorde der. Det har jeg erkendt, og jeg har stillet mig til rådighed for afhøring i kommissionen og samråd og forespørgsler her i Folketinget. Jeg har bedt Statsministeriet om at udlevere alt det materiale, der overhovedet var muligt. Jeg har stået til ansvar over for Folketinget og over for vælgerne, og jeg har bl.a. givet mit samtykke til, at politiet kunne gennemsøge mine mobile enheder, min iCloud og mit sim-kort. Den fulde liste er i øvrigt offentligt tilgængelig på Folketingets hjemmeside.
Alt det gjorde jeg med den klare forventning, at man gjorde alt for at forsøge at genskabe sms'erne. Den proces blev tilrettelagt af Justitsministeriet, og den vil justitsministeren kunne redegøre for til den ønskede hasteforespørgsel. For selvfølgelig er Folketinget i sin gode ret til at stille spørgsmål og få svar – som man gjorde for 2 år siden, hvor det handlede om, hvorvidt data kunne være gemt i det såkaldte sensornetværk, eller om man kunne have kontaktet udenlandske efterretningstjenester. Men uanset hvad myndighederne siger, og uanset at myndighedernes konklusion på arbejdet med at genskabe sms'erne er krystalklar, nemlig at det ikke var muligt at genskabe sms-beskederne, så stopper anklagerne og mistænkeliggørelsen tilsyneladende aldrig. Man bliver ved og ved. Men jeg vil ikke have det siddende på mig, at jeg skulle have forsøgt at dække over noget som helst, for det var ikke rigtigt, og det er ikke rigtigt, og det bliver ikke rigtig af, at det bliver gentaget igen og igen.
Så går jeg over til noget helt andet. Tak til talerne, til vores nordatlantiske kolleger. Tak til Naleraqs nye medlem her i Folketinget, og velkommen til. Jeg glæder mig til samarbejdet. I det hele taget sætter jeg pris på det stærke og tætte samarbejde, vi har. Det gælder her i salen, og det gælder også med skiftende grønlandske regeringer og med den nuværende brede koalition i naalakkersuisut. Netop vores tætte og vores tillidsfulde dialog med hinanden på tværs af lande og partier har været helt afgørende i den særlige situation, vi har stået i.
Fru Aaja Chemnitz, tak for gode drøftelser igennem den seneste tid, ikke mindst om undskyldningen til de grønlandske kvinder berørt af spiralsagen. Det var en meget, meget særlig dag i Nuuk, da vi i fællesskab gjorde op med fortidens svigt. Sammen har vi åbnet et mørkt kapitel i vores fælles historie, og jeg ser frem til det videre samarbejde, også med naalakkersuisut om en forsoningsfond. Jeg ved, at spørgsmålet om godtgørelse betyder meget for mange grønlændere, og vi vil så hurtigt som muligt og efter drøftelse selvfølgelig med naalakkersuisut melde ud om en model for de berørte i spiralsagen.
Jeg er også rigtig glad for den rammeaftale, der er indgået om investeringer i Grønland. Nu skal pengene udmøntes til gavn for det grønlandske samfund, og jeg håber samtidig, at dansk erhvervsliv vil se nye muligheder for at investere i netop Grønland.
Fru Anna Falkenberg, jeg har, som ordføreren ved, stor respekt for det færøske ønske om at stå mere i egen ret i udenrigspolitikken. Ligesom det blev sagt i ordførertalen, er jeg glad for, hvad § 6-nævnet nåede frem til: at Færøerne kan blive medlem af verdenshandelsorganisationen i egen ret. Nu kan vi så tage de næste skridt i forhold til det nordiske samarbejde og forhåbentlig også i forhold til et øget samarbejde mellem Færøerne og EU, som både hr. Sjúrður Skaale og fru Anna Falkenberg har været inde på mange gange.
Apropos hr. Sjúrður Skaale vil jeg sige: Tak for endnu en tankevækkende tale om frihed og om ufrihed og vores ansvar som politikere og mennesker for at støtte det første og aldrig det sidste. Ligesom ordføreren håber jeg, at flere i dag kan se forskellen på netop de to.
Jeg håber også, at flere kan se forskellen på en regering, der gør noget, og dem, der ikke gør. Jeg vil i al beskedenhed mene, at Danmark står et langt bedre sted i dag, end dengang jeg selv tiltrådte som statsminister. Dansk økonomi er bomstærk. Vi har evnet at styrke velfærden. Vi har skabt en bedre hverdag for vores mindste, for vores ældste og alle dem inde midtimellem. Det håber jeg at alle partier vil blive ved med at arbejde for.
Tak for ordet og en god debat, og jeg ser frem til diskussionen nu.