Tak. Indledningsvis vil jeg gerne opfordre regeringen til at stoppe med at fremsætte lovforslag, der vedrører så mange forskellige områder, at det kræver flere forskellige høringsoversigter. Der er to høringsoversigter til det her forslag i dag. I morgen behandler vi et forslag i Erhvervsudvalget, hvor den tætskrevne indholdsfortegnelse til den 65 sider lange kommenterede høringsoversigt fylder tre sider. Der er så mere 70 forskellige emner. Det er bare for at sige: Regering, skal vi ikke stoppe med at fremsætte de her bunkelovforslag. Det gør det svært for Folketinget at give det en ordentlig, dybdegående behandling, som lovændringerne fortjener.
Til gennemgangen af det her lovforslag, som jo vedrører mange forskellige emner, vil jeg sige: Den første del af lovforslaget, som handler om særlige afdelinger til terrordømte, kan Enhedslisten støtte. Men jeg vil gerne opfordre til, at ministeren har Institut for Menneskerettigheders pointer med, som de kommer med i deres høringssvar som særlige obs-punkter, så vi som demokratisk land fortsat overholder menneskerettighederne.
Vedrørende ændringer i reglerne synes vi, det er fornuftigt at lave om på, om kriminalforsorgen selv tager det op, hvis man alligevel forventer afslag. Der er ingen grund til at bruge ressourcer på alle sager, så længe man som indsat selv kan søge om udstationering, og at muligheden for at få dette ikke ændres.
Vedrørende den del, der handler om kopiering af breve, kan Enhedslisten støtte denne del, da det fremgår af lovforslaget, at det kun kan ske med de breve, der allerede i dag bliver gennemlæst og er omfattet af brevkontrollen, og ikke al den indgående eller fundne post, så vidt som jeg læser lovforslaget.
Vedrørende ændringen af magtanvendelsesreglerne skal regeringen have stor ros for at præcisere lovgivningen, så den er i overensstemmelse med menneskerettighederne og den praksis, som domstolene skaber.
Vedrørende anvendelsen af fiktive profiler på nettet kan Enhedslisten støtte den del af lovforslaget, så længe forbuddet mod af agent provocateur-virksomhed fortsat er gældende, men det ser sådan ud i lovforslaget.
Vedrørende bøder til udenlandske borgere er det svært at gennemskue, hvad formålet med ændringen er, ud over måske at forbedre statistikkerne hos Gældsstyrelsen, hvilket jo sådan set kan være et fint formål. Det er som sådan ikke noget vi i Enhedslisten er uenige man gennemfører, men vi savner en begrundelse for netop den del af lovforslaget.
Så er der ændringen om klageadgangen, og den kan vi godt støtte i Enhedslisten.
I forhold til ændringerne om Erstatningsnævnets adgang til skatteoplysninger, erstatning for udgifter til advokatbistand, til forældre eller værger samt rentetilskrivning kan Enhedslisten også støtte den del af lovforslaget.
Nu er jeg nærmest helt forpustet af at skulle gennemgå alle delene i det her samlede bunkelovforslag. Men konklusionen på gennemgangen af alle delene er, at Enhedslisten kan støtte det her lovforslag. Men når det er sagt, synes jeg, at det er ærgerligt for ændringerne, at der ikke er formålsbeskrivelser af hver enkelt ændring, så man, når man læser lovforslaget, kan se, hvorfor det er, det er vigtigt. Jeg synes også, det er ærgerligt, vi skal behandle det i ét samlet lovforslag. Men når det er sagt, kan Enhedslisten støtte alle delene og støtter derfor lovforslaget.