Mange tak for det, og tak til alle ordførerne for, synes jeg, nogle meget, meget stærke og meget, meget vigtige indlæg, der er blevet holdt i den debat her. På den baggrund tillader jeg mig også allerede nu at sige mange tak for den brede opbakning, der er til de her initiativer og det her lovforslag, for jeg er nemlig meget glad for det lovforslag, som vi førstebehandler i Folketinget her i dag.
Lovforslaget vil jo, som mange har været inde på, nemlig styrke indsatsen mod seksuelt krænkende materiale, herunder seksuelt materiale med børn. Seksuelle overgreb mod børn er en af de mest modbydelige forbrydelser, der findes. I takt med den teknologiske udvikling opstår der løbende nye muligheder for at begå seksualforbrydelser. Derfor har vi altså også et ansvar for løbende at sørge for, at den strafferetlige lovgivning følger med. Vi skal aldrig acceptere, at børn seksualiseres eller udsættes for seksuelle overgreb, og jeg mener, at vi bør gøre alt, hvad vi overhovedet kan, for at beskytte vores børn og unge og for at stille gerningspersoner til ansvar for deres handlinger.
Med lovforslaget i dag sætter vi bl.a. hårdere ind over for fremstilling, deling og besiddelse af seksuelt materiale med børn. Lovforslaget indeholder således tre elementer, som har baggrund i forslag fra Red Barnet. Det drejer sig for det første om en udvidelse af straffelovens bestemmelser om seksuelt materiale med personer under 18 år, så bestemmelserne også omfatter såkaldte poseringsbilleder og poseringsvideoer, dvs. billeder og videoer, hvor der ikke vises nøgne kønsdele eller foretages seksuelt prægede berøringer, men hvor barnet tydeligt udstilles på en seksualiserende måde. Det kan f.eks. være ved at være iført lingeri eller holde seksualiserende rekvisitter.
Det drejer sig for det andet om en udvidelse af straffelovens bestemmelser om seksuelt materiale med personer under 18 år, så fremstilling, udbredelse og besiddelse af computergenereret seksuelt materiale, herunder materiale, som f.eks. er skabt ved brug af kunstig intelligens, kan straffes efter bestemmelserne, hvis materialet i sin helhed fremstår realistisk, selv om det kan ses, at materialet er computergenereret.
Det drejer sig for det tredje om en tydeliggørelse af, at deling af hverdagsbilleder af personer under 18 år i en seksualiseret sammenhæng kan straffes som en overtrædelse af straffelovens bestemmelse om blufærdighedskrænkelse. Det kan eksempelvis være deling af billeder af badende børn på en strand eller fra en gymnastikopvisning på en hjemmeside med pornografisk indhold. For det er, som mange har været inde på i debatten i dag, helt og aldeles uacceptabelt, at børn udstilles på en seksualiserende måde, og det gælder, uanset om materialet er computergenereret, eller om der er tale om seksuelt materiale med et virkeligt barn.
Lovforslaget indeholder desuden et element, som har baggrund i et forslag fra Digitalt Ansvar og Institut for Menneskerettigheder om kriminalisering af fremstilling af manipuleret seksuelt materiale uden samtykke, det vil altså sige såkaldt deepfakepornografisk materiale. I takt med den teknologiske udvikling er det blevet nemmere at manipulere med andre personers billeder, herunder at fremstille seksuelt krænkende materiale uden samtykke fra de personer, der indgår i materialet. Det er dybt krænkende, og det er grænseoverskridende for de personer, som bliver ofre for, at billeder misbruges til at lave deepfakepornografisk materiale. Derfor vil vi kriminalisere fremstilling af deepfakepornografisk materiale uden samtykke. I dag er det kun deling af sådant materiale, der er ulovligt.
Endvidere vil vi med lovforslaget give politiet mulighed for at fremstille og dele uægte seksuelt materiale, der forestiller personer under 18 år. Forslaget vil styrke politiets muligheder for effektivt at kunne efterforske og identificere mistænkte gerningspersoner i bl.a. sager om seksuelle overgreb mod børn og være med til at standse igangværende overgreb, herunder tilfælde, hvor der begås seksuelle overgreb mod et barn på bestilling. Jeg mener, det er helt afgørende, at politiet har de rigtige redskaber til rådighed, særlig når det kommer til bekæmpelse af seksuelle overgreb mod børn.
Endelig lægges der med lovforslaget op til at styrke offerrådgivningernes arbejde med at støtte ofre, vidner og pårørende til ofre for kriminalitet. Det er vigtigt, at vi som samfund gør vores bedste for at tage hånd om ofre, vidner og pårørende til ofre for kriminalitet. Derfor vil vi altså give mulighed for, at en del af de offerbidrag, der ifølge lov om Offerfonden skal betales af visse lovovertrædere, forlods os via finansloven kan anvendes til tilskud til bl.a. drift og administration af landets offerrådgivninger. På den måde vil endnu flere kunne få den hjælp og støtte, som de har brug for.
Som jeg allerede har nævnt, mener jeg, vi bør gøre alt – alt – hvad vi overhovedet kan for at beskytte børn og unge mod seksuelle overgreb. Lovforslaget i dag er et vigtigt skridt i kampen mod seksuelle overgreb. Med de bemærkninger vil jeg endnu en gang takke for indlæggene og for den meget brede opbakning, der tegner sig til det her lovforslag. Jeg ser frem til den videre behandling af lovforslaget her i Folketinget. Tak.