Det er 52 år siden, at lov om svangerskabsafbrydelse blev tredjebehandlet her i Folketinget. Loven blev vedtaget, og det blev besluttet, at kvinder i Danmark skal have ret til at få en abort. Dengang, den 24. maj 1973, var det et historisk skridt. Det var markant, da et flertal af Folketingets medlemmer stemte for at indføre en abortgrænse på 12. graviditetsuge og styrke kvinders rettigheder. Det er også et historisk skridt, når vi nu i dag skal stemme om at styrke kvinders rettigheder endnu mere.
52 år skulle der gå, men vi står her i dag med tre lovforslag, som indeholder vigtige ændringer i abortreglerne. Vi skal nemlig ikke alene stemme om at øge kvinders ret til at bestemme over egen krop og retten til at få en abort indtil udgangen af 18. graviditetsuge; vi skal også beslutte, om retten til fri abort skal følge den seksuelle lavalder i Danmark, og vi skal stemme om at etablere et nationalt abortnævn, som skal sikre bedre retssikkerhed. Det er ikke en almindelig afstemning.
Vi moderniserer nu abortreglerne. Vi gør dem mere tidssvarende, og vi sender et tydeligt signal om, at i Danmark har vi tillid til, at kvinder selv er i stand til at træffe beslutninger om deres egen krop og deres eget liv frem for at lade staten træffe dem for dem. Det er jeg stolt af.
Lovforslagene bygger som bekendt på tre politiske aftaler med bred politisk opbakning til dem alle, og derfor er der i dag også bred opbakning til lovforslagene. Jeg hæfter mig alligevel ved, at der ikke er stillet ret mange spørgsmål under udvalgsbehandlingen eller stillet ændringsforslag i betænkningen. Det ser jeg ikke blot som et tegn på, at der fortsat er bred opbakning til lovforslagene, men jo også som et tegn på, at alle har kunnet komme til orde under det grundige forhandlingsforløb, og at alle har fået svar på de spørgsmål, man måtte have haft. Tak til Folketingets partier for et godt og konstruktivt forhandlingsforløb.
Det er nu første gang i mere end 50 år, at der laves større ændringer i reglerne på abortområdet. Med de tre lovforslag sikrer vi grundlæggende, at abortreglerne i Danmark følger med samfundsudviklingen. Det gør vi nu ved at sikre, at gravide kvinder kan træffe en oplyst beslutning om deres graviditet på baggrund af de fosterdiagnostiske undersøgelser, vi herinde i Folketinget har besluttet at kvinder skal have adgang til, men også igennem samtaler med relevante fagpersoner og civilsamfundsorganisationer. Vi bringer nu også lovgivningen på niveau med andre lande, som vi normalt sammenligner os med, især når det kommer til noget så fundamentalt som at have tiltro til, at kvinder selv kan træffe beslutninger om deres eget liv og deres egen krop.
Hvis man ser på vores svenske naboer, så har man der faktisk haft en 18-ugersgrænse siden 1996. Det har hverken ført til en stigning i aborter eller ændret på, hvornår i graviditeten de foretages. Senest har man i Norge vedtaget en ny lov, hvor abortgrænsen hæves til 18. uge, og sundhedsfagligt er der intet belæg for den nuværende grænse på 12. uge. Der er heller ikke noget, der tyder på, at der herhjemme vil komme betydelig flere eller senere aborter ved at flytte ugegrænsen. Det kan vi eksempelvis se ved at skele til Sverige og deres erfaringer igennem 30 år. Forskellen er nu bare, at vi lader kvinden selv træffe beslutningen, frem for at kvinden allernådigst skal bede staten om lov til det, de i øvrigt allerede i dag får lov til.
Med lovændringen sikrer vi også, at der fortsat vil være – og det er vigtigt – en betydelig afstand til det tidspunkt i graviditeten, hvor et foster kan være levedygtigt. I dag er det såkaldte levedygtighedskriterie omkring 22. graviditetsuge. Det skyldes, at der er en meget lille sandsynlighed for, at fosteret kan leve uden for livmoderen før 24. graviditetsuge.
Så ændrer vi i dag også aldersgrænsen for abort, så den fremover flugter med den seksuelle lavalder, og så den i øvrigt også matcher sundhedslovens almindelige regler om, at en person, der er fyldt 15 år, selv kan give informeret samtykke til behandling. Så opretter vi et nyt nationalt abortnævn, så vi kan sikre gennemsigtighed og retssikkerhed for kvinder, der anmoder om tilladelse til senabort, for kvinders ret til abort skal ikke være forskellig, alt efter hvilken region man bor i i Danmark. Det er måske et af de steder, hvor jeg er mest forundret over, hvordan den yderste højrefløj kan stemme imod. Hvordan kan den forskelsbehandling være acceptabel, altså at ens rettighed afhænger ens bopæl? Heldigvis er der et bredt politisk flertal, som nu i dag beslutter, at retten til senabort ikke skal være afhængig af, om en kvinde er bosiddende i Hørsholm eller i Hirtshals.
De tre lovforslag er markante fremskridt. Vi står ved, at abort er en grundlæggende sundhedsrettighed, som vi skal værne om. Med de lovforslag, vi behandler i dag, går vi i Danmark i en grundlæggende anden retning end de steder, hvor man i øjeblikket tilbageruller kvinders ret til egen krop og deres selvbestemmelse, som vi ser flere andre steder i verden. Vi styrker kvinders rettigheder, mens andre svækker dem. Det er der grund til at være stolte af.
I dag stemmer vi i Folketinget om en ændring af retten til den fri abort for første gang i 52 år. Det har været en lang proces, det har krævet tid, mange politiske drøftelser, og det er godt. Det hviler også på, at der er sket en enormt stor medicinsk udvikling og kommet et mere progressivt kvindesyn. I dag tager vi som folketingsmedlemmer før os tilbage i 1973 et stort, vigtigt og modigt skridt mod bedre rettigheder for kvinder i Danmark.
Til slut vil jeg også gerne benytte anledningen til at sige en stor tak til de mange aktører, som også har bidraget under forløbet, og som har haft modet til at spille konstruktivt med. Det gælder både de faglige organisationer, civilsamfundsorganisationerne og fagpersonerne, som har været med til at sikre, at vi som parlamentarikere har fået kvalificeret debatten, bidraget til, at de tre politiske aftaler er indgået ikke bare på et stærkt fagligt, men også oplyst grundlag. Derfor vil jeg også benytte anledningen i dag til at sige en særlig tak til aftalepartierne, som er lige så modige som de folketingsmedlemmer, der stemte for loven i 1973.
Dengang ved folketingsbehandlingen i 1973 gik bølgerne højt, og uenighederne var større. Jeg tror, at der efter første behandling i december måned i 1972 sågar også var overvejelser om, hvorvidt spørgsmålet skulle udskrives til afgørelse ved en folkeafstemning. Sådan gik det ikke. Loven blev stemt igennem, og jeg er glad for, at vi her under behandlingen af de tre lovforslag, vi nu skal stemme om, har formået at holde en, synes jeg, god, saglig og respektfuld tone. Det vil jeg gerne takke alle Folketingets partier for, for jeg ser det også, navnlig måske i de her tider, vi befinder os i, som en demokratisk sejr, at vi evner at kunne drøfte og diskutere et spørgsmål om abort i en ordentlig tone, både her i salen, under udvalgsbehandlingen og jo ikke mindst i forbindelse med et grundigt forhandlingsforløb. Tak for ordet.