Tak for det, og tak til Dansk Folkeparti for at stille denne forespørgsel om regeringens holdning til Kina og Taiwan. Der er i sagens natur kun én regeringsholdning til Kina og Taiwan. Jeg ser frem til debatten. Jeg har jo lige været i Kina for nylig, så jeg synes sådan set, det er veltimet på mange måder. Danmarks kinapolitik er jo lagt frem i regeringens udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi fra 2023, og den slår fast, at Danmarks kinapolitik fortsat skal være engageret, klarsynet og realistisk forankret i en fælles strategisk tilgang i EU og i tæt dialog med allierede i NATO. I den udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi lægger regeringen også klart frem, at vi tidligere har været for naive. Derfor har Danmark, EU og vores allierede væsentlig skærpet tilgangen til Kina over de seneste år, og det synes jeg er vigtigt lige at få slået fast helt fra starten af eftermiddagens forespørgselsdebat.
Vi ser i dag et Kina, der med sin støtte til Rusland spiller en helt afgørende rolle for Ruslands mulighed for at fortsætte sin ulovlige angrebskrig mod Ukraine, eller sagt lidt skarpere: Hvis ikke der var en betydelig dual use-eksport fra Kina ind i Rusland, ville Putin ikke være i stand til at opretholde den krigsmaskine, han har, i hvert fald ikke på det niveau, den er på aktuelt. Det er et forbehold, som jo har voldsom betydning i forhold til krigen mod Ukraine, men som jo i den grad også har betydning for danskernes og, vil jeg tro, europæernes generelle syn på Kina og dermed afledt jo også for vores bilaterale forhold til Kina. Som en væsentlig global aktør og et permanent medlem af FN's Sikkerhedsråd har Kina et særligt ansvar. Det har jeg selv ved flere lejligheder påpeget direkte over for kinesiske repræsentanter, senest i forbindelse med mit besøg i Beijing i sidste uge. Derfor er vi i EU enige om, at Kina skal mærke et øget pres som en konsekvens af deres støtte til Rusland, og det er jo bl.a. også derfor, at også kinesiske entiteter optræder i nogle af Europas sanktionspakker, ikke mange steder, men dog alligevel.
Økonomisk sikkerhed er et andet område, hvor Danmark sammen med resten af EU og i tæt koordination med allierede har skærpet indsatsen, ikke kun i forhold til Kina, men også i forhold til Kina. Det handler om at beskytte vores kritiske infrastruktur samt at reducere vores afhængighed og sårbarheder inden for strategisk vigtige sektorer og i det hele taget at styrke modstandsdygtigheden eller vores resiliens, hvis man skulle bruge det ord. I EU er vi også enige om, at vi skal nedbringe risici i vores handelsrelationer, men vi skal ikke afkoble os fra Kina. Vi skal adressere den betydelige handelsmæssige ubalance mellem Kina og EU, som jo i øvrigt, indskudt i en parentes, hvis ellers der nu udfolder sig en stor global handelskrig og i særlig grad en amerikansk-kinesisk handelskrig, kan risikere at blive et problem af tiltagende omfang.
Allerede i dag ser vi jo en uhensigtsmæssig udvikling. Man kan jo opgøre det her på mange måder, men der var alligevel noget, der var tankevækkende, synes jeg, da jeg var Kina. Hvis man ser på det volumenmæssigt, altså måler det på containere – og så er det selvfølgelig ikke ligegyldigt, hvad værdien er af det, man putter ind i containerne – så er det sådan, at Kinas eksport til Europa er steget med 26 pct. over de seneste 5 år, mens EU's eksport til Kina er faldet med 29 pct., altså containermæssigt, og det er vel at mærke i en periode, hvor Kinas økonomi samtidig er vokset. Det er et problem, at Kina på den måde har en utrolig eksportorienteret økonomi frem for også at understøtte eget forbrug. Det er et problem for kineserne, men det er – og det er jo det, der interesserer mig her – i høj grad også et afledt problem for os, fordi det skaber ubalancer på verdensmarkedet.
Det bringer mig videre til den næste vigtige pointe, nemlig at en klarsynet dansk tilgang til Kina jo ikke kun handler om at håndtere udfordringer. Det handler også om at samarbejde på de områder, hvor vi har en klar dansk interesse. Vi lever i en geopolitisk udfordrende tid, hvor Kina er en uomgængelig økonomisk og politisk aktør. Jeg tror, man stilfærdigt må lægge til grund, at Kina er kommet for at blive. Det gælder i forhold til global handel og forsyningskæder, det gælder i forhold til verdens grønne omstilling, og det gælder i FN's Sikkerhedsråd, hvor Kina sidder med en vetoret.
Danmarks samarbejde med Kina sker inden for rammen af det fokuserede dansk-kinesiske arbejdsprogram for perioden 2023-2026, hvor der er tale om et mere koncentreret samarbejde med Kina i forhold til det, vi så tidligere, startende tilbage under statsminister Anders Fogh Rasmussen med et meget, meget omfangsrigt strategisk partnerskab indgået i 2008. Det aktuelle arbejdsprogram har en klar grøn tråd, hvor vi søger kloge veje til at fremme danske virksomheders grønne og bæredygtige løsninger, så de kan vinde markedsandele og samtidig bringe det kinesiske CO2-udslip ned.
Kina er EU's andenstørste handelspartner og den største importkilde og dermed også vigtig for dansk økonomi, dansk erhvervsliv, danske arbejdspladser, europæisk økonomi, europæisk erhvervsliv og europæiske arbejdspladser. Derfor har vi en klar interesse i at hjælpe danske virksomheder på det kinesiske marked og presse på for bedre rammevilkår i Kina. Det gælder bl.a. i forhold til ulige konkurrencevilkår, lovgivningsmæssige barrierer, der bl.a. begrænser markedsadgang, samt fortsatte udfordringer i forhold til beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder, for bare at nævne nogle eksempler. Vi har en stærk interesse i at imødegå unfair kinesisk handelspraksis. Det var derfor også et vigtigt fokus under mit eget besøg i Kina for nylig.
Lad mig så vende mig mod Taiwan, som spørgsmålet for forespørgselsdebatten jo også kommer ind på. Vi ser et øget og et vedvarende kinesisk pres på Taiwan. Det ser vi også militært. Det er stærkt bekymrende med den større hyppighed af militære øvelser, vi ser udfolde sig. Sidste år og i år har Kina som bekendt gennemført flere store militære øvelser omkring Taiwan og de taiwanske øer. Fra dansk og EU's side betones vigtigheden af deeskalering og stabilitet, samt at Kina ikke via tvang, trusler eller våbenmagt ændrer status quo hen over Taiwanstrædet.
Samtidig er det vigtigt for mig at slå fast, at Danmarks etkinapolitik er uændret. Jeg kan derfor også afkræfte billedet, der blev tegnet i danske medier i sidste uge, af, at Danmark rykker sig på dette spørgsmål. Vi viderefører den politik, som Danmark har haft de sidste 75 år, altså på linje med et væld af lande ude i verden. Vi har derfor ikke diplomatiske relationer med Taiwan, og det gælder så 182 af verdens 193 lande, der har den samme position, herunder alle Danmarks allierede. Til gengæld har Danmark et meget værdsat økonomisk og kulturelt samarbejde med Taiwan, og det er i Danmarks interesse at vedligeholde og uddybe dette samarbejde inden for etkinapolitikken.
Danmark støtter også, at Taiwan får mulighed for at deltage i teknisk samarbejde med internationale organisationer, herunder observatørstatus, hvor det er relevant, og det gør vi, vel vidende at Kina systematisk presser på for at udelukke eller minimere Taiwans deltagelse i multilateralt samarbejde. Taiwan bør have en meningsfuld adgang på teknisk niveau til relevante FN-organisationer, så det er en dansk position at arbejde for det og søge at understøtte det.
Så hvis vi skal samle op, vil jeg bare opsummerende sige, at vi skal være realistiske i vores tilgang til samarbejdet med og varetagelse af vores interesser over for Kina. Vi skal håndtere udfordringerne, men også samarbejde, hvor det er i vores interesse, og det er sådan set det, der er kernen i regeringens og EU's tilgang. Den tilgang vil vi og EU selvfølgelig fortsætte, og jeg glæder mig i øvrigt over at kunne have oplevet over de sidste 10 år eller noget sådant, at der i højere grad altså er et fælleseuropæisk syn på tilgangen til Kina. Europa står svækket, hvis europæiske lande spilles ud mod hinanden. Hvis vi har en koncis og ensartet strategisk tilgang, står vi stærkere. Det gælder i forhold til Kina, men det gælder i øvrigt også i forhold til mange af de andre store spørgsmål, der trænger sig på, altså f.eks. en aktuel tarifudfordring med USA eller hele forholdet til det globale syd, eller hvad man nu ville nævne. Fragmenteret flytter EU's 27 lande ikke meget her, men med et fælles syn kan vi gøre en forskel.
Dialog er nødvendigt, fordi Kina er en uomgængelig global politisk og økonomisk faktor, og netop fordi vi ikke ser ens på tingene. Det var sådan set også derfor, jeg rejste til Kina i sidste uge, hvor den konkrete anledning selvfølgelig var 75-året for oprettelsen af diplomatiske forbindelser, men hvor sidegevinsten jo også var en mulighed for at fremme nogle af de synspunkter, jeg her har gjort rede for, i direkte samtaler med bl.a. den kinesiske udenrigsminister, også på de steder, hvor vi unægtelig ikke ser ens på tingene. Det gælder jo helt oplagt Ukraine, det gælder også spørgsmålet om Taiwan, og det gælder også spørgsmålet om menneskerettigheder. Tak for ordet.