Tak for det, og også tak for en god og livlig debat.
Jeg synes, det er utrolig vigtigt, at vi har fokus på bankernes efter min mening alt for voldsomme grådighed og de konsekvenser, den har for danskerne og selvfølgelig særlig for de danskere, der har mindst, og som bliver hårdest ramt, når gebyrerne stiger eller omkostningerne for at have et lån eller en kassekredit stiger.
Jeg er lidt ærgerlig over debatten, ærgerlig over selvfølgelig, at viljen til at handle på det her er så lille fra specielt partierne ovre til højre, bortset fra Dansk Folkeparti, og tak for det, for vi ved godt, hvad problemet er. Det er velbeskrevet, ikke af Enhedslisten, men af vores konkurrencemyndigheder: Bankerne i Danmark tjener for mange penge. Hvordan kan man konkludere, at en bank tjener for mange penge? Der har været ordførere her, der har sagt, at en virksomhed jo skal tjene så mange penge som muligt. Men det er, fordi en virksomhed skal tjene det, som er et rimeligt afkast i et velfungerende marked med fri konkurrence, og man kan regne ud, hvad afkastgraden cirka skal være i forhold til den risiko, der løbes. Det har konkurrencemyndighederne i Danmark lavet en grundig undersøgelse af, og de har konstateret, at de danske banker tjener alt, alt for mange penge, i forhold til hvad der kan forklares ud fra en almindelig økonomisk analyse. Hvorfor gør de det? Det har konkurrencemyndighederne også konstateret, og det er, fordi der mangler konkurrence. Danskerne kan ikke gennemskue bankprodukterne. Typisk har folk måske både et banklån og en kassekredit, de har en opsparingskonto, de har deres forsikring, og de har en pensionsopsparing, og de her produkter er blandet sammen i en pærevælling, og det vil sige, at folk ingen jordisk chance har for at kunne vurdere, om deres banktilbud har den rigtige pris. Og når man laver undersøgelser af det, er det også de færreste, der synes, de kan forstå det. Derfor kan bankerne hive så mange penge op af lommerne på danskerne, altså flere penge, end de nogen sinde i danmarkshistorien har gjort.
Derfor disse forslag, som netop ikke er spor ideologiske. Vi har jo tidligere stillet forslag, som var mere vidtgående; vi har stillet forslag om en decideret regulering af rentemarginalen, sådan som man har haft det i Danmark før i tiden; og vi har stillet forslag om et offentligt bankalternativ, så folk frit kunne vælge at have deres bankforretning i en offentlig bank, ligesom man kan i mange andre europæiske lande.
Jeg havde egentlig forventet, at det forslag, vi fremsætter i dag, havde fået en bredere opbakning, også fra borgerlige partier, for det er et forslag, der helt grundlæggende handler om at få skabt en velfungerende konkurrence i den finansielle sektor. Det er et forslag, som er direkte inspireret af vores forbrugerorganisationer, som er kommet med præcis det her forslag. Det har de gjort på baggrund af erfaringer fra Storbritannien, hvor en britisk konservativ regering har indført de her regler, har evalueret på dem bagefter og fundet ud af, at når man fra finansmyndighedernes side rent faktisk ranglister bankernes produkter og ovenikøbet ligesom, om jeg så må sige, lidt udstiller de banker, der er dårligst til at lade deres kunder få medandel, så begynder bankerne at tage sig sammen . Når rentemiljøet forbedres, altså når Nationalbanken f.eks. sætter renterne ned, skal borgerne selvfølgelig også opleve det på deres banklån, og omvendt, når Nationalbanken sætter renterne op, nytter det altså ikke noget, at bankerne selv får en rente på 3 eller 4 pct., når de sætter deres eller rettere vores penge ind i Nationalbanken, mens vi som borgere selv får f.eks. 0 pct. i rente på vores lønkonto, som det har været tilfældet i flere år inden for de sidste år.
Det, vi foreslår, er helt grundlæggende at sikre, at bankerne ikke snyder danskerne. Det gælder både almindelige borgere og i høj grad også små selvstændige, små virksomheder og små landbrug, for det er også dem, der betaler alt, alt for meget for deres bankforretninger nu.
Det, vi konkret foreslår, er for det første det her med, at bankerne i højere grad skal være forpligtet til at rådgive deres kunder. Hvis det er sådan, at man har rigtig mange penge stående på en konto til 0 pct. i rente, men der er en mulighed for at få en højere rente ved at flytte pengene, fordi der er sket nogle ændringer i Nationalbankens renter, så skal bankerne have en pligt til at oplyse det. Det er jo i bankernes interesse, at vi ikke opdager det. Lad os nu være helt ærlige. Det er jo derfor, det ikke sker; det er, fordi de tjener penge på, at jeg ikke opdager, at jeg har mine penge stående på en konto til 0 pct. i rente, hvor jeg havde mulighed for måske at få 1, 2 eller 3 pct. i rente. Det er det, vi gerne lige vil nudge bankerne til at minde borgerne om. Det bliver bankerne ikke glade for, men det er helt rimeligt.
For det andet vil vi udarbejde den her offentlige rangliste – vi kunne også lidt frækt kalde det en skamliste – som viser de banker, som f.eks. er meget længe om at sætte renten op, når Nationalbanken sætter renten op. Der går måske et halvt år eller et år, før de også sætter renten op på deres kunders anfordringskonti. Det må folk gerne se, og det har virket i Storbritannien. Det har medvirket til, at de banker, der var længst om det, faktisk begyndte at tage sig sammen, for igen er det jo i bankernes interesse, at der lige går tre måneder mere og tre måneder mere eller et halvt år mere, før de sætter renterne op på deres anfordringskonti, for mange bække små giver en stor å. Og når vi nu ser, at Danske Bank havde et overskud på næsten 25 mia. kr. sidste år, og jeg skulle hilse og sige, at det ikke er gået dårligere i første kvartal af i år, så er det derfor. Så er det, fordi de får lov til at snyde danskerne, og de får lov til at snyde danskerne, fordi der ikke er en vilje til at gøre noget ved det herindefra.
Vi har prøvet nu i årevis at råbe op om det her. Jeg har haft erhvervsministeren i en række samråd, og hver gang hører vi det samme, nemlig at man er i gang med at se på. Det er den formulering, der bliver brugt hver gang, den blev også brugt for halvandet år siden, den blev også brugt, da vi havde et samråd for en måned siden, og den blev også brugt i salen i dag. Jeg kan ikke få at vide, hvad man er i gang med at se på. Jeg kan ikke få at vide, hvornår man er færdig med at være i gang med at se på, og jeg kan ikke få at vide, hvad det så er man har tænkt sig at gøre, når man er i gang med at se på. Imens for hver måned, der går, ryger der penge op af lommerne på almindelige danskere, på små virksomheder og på små selvstændige, og det rammer dem, som har mindst i vores samfund.
Jeg forstår simpelt hen ikke den manglende vilje til at gøre noget ved det her, til at stille sig på danskernes side og til at forsvare dem mod den grådighed, som helt åbenlyst findes, og den mangel på konkurrence, som helt åbenlyst findes. Derfor havde jeg egentlig også forventet en opbakning fra særlig de partier, der normalt siger, at de ønsker mere konkurrence. Det synes jeg er skuffende. Det her var en god mulighed for at vise, at man stiller sig på almindelige danskeres side.
Tak til de partier, der bakker op om forslaget, til SF, til Alternativet, som ikke er her i dag, men som har skrevet til mig, at de bakker op, og til Dansk Folkeparti. Jeg håber, at mine andre ordførerkollegaer vil gå hjem og lige sove på den en gang til og måske tænke over, om de lige fik vurderet det her forslag som et eller andet ideologisk frem for det, det er, nemlig et meget moderat, praktisk forslag om at beskytte danskerne. Grundlæggende handler det her om én ting: Stiller man sig på borgernes side eller på bankernes side? I Enhedslisten kommer vi til i dette som i alle andre spørgsmål at stille os på almindelige danskeres side.
Tak for debatten, og tak for ordet.