SPØRGETIDEN STARTER KL. 13.00.
Forespørgsel til uddannelses- og forskningsministeren om pædagogers fagpersonlige dannelse m.v. og indholdet i en ny pædagoguddannelse.
Af Lotte Rod (RV) og Katrine Robsøe (RV).
(Anmeldelse 23.03.2023. Fremme 28.03.2023).
Eventuel afstemning udsættes til torsdag den 25. maj 2023.
2) Besvarelse af oversendte spørgsmål til ministrene (spørgetid).
(Se dagsordenens næste side).
Forslag til folketingsbeslutning om gennemførelse af landsdækkende folkemøder.
Af Morten Messerschmidt (DF) m.fl.
(Fremsættelse 14.03.2023. Omtrykt).
Forslag til folketingsbeslutning om evaluering af de menneskelige konsekvenser ved indsatsen mod covid-19.
Af Louise Brown (LA) m.fl.
(Fremsættelse 16.03.2023).
Forslag til folketingsbeslutning om et forsøg med kontrolleret salg af cannabis i en 5-årig prøveperiode.
Af Rosa Lund (EL), Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), Steffen Larsen (LA) og Torsten Gejl (ALT).
(Fremsættelse 17.03.2023).
Forslag til folketingsbeslutning om en akutpakke til erhvervsskolerne og genopretning af erhvervsskolernes økonomi.
Af Mai Villadsen (EL) m.fl.
(Fremsættelse 21.04.2023).
FORESPØRGSEL NR. F 8:
Forespørgsel til uddannelses- og forskningsministeren:
Hvilke tanker gør regeringen sig om pædagogers fagpersonlige dannelse, etiske og kritiske bevidsthed samt interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund, og hvad er herunder regeringens visioner for formål, fag og værksteder i en ny pædagoguddannelse?
Af Lotte Rod (RV) og Katrine Robsøe (RV).
SPØRGSMÅL:
1) Til udenrigsministeren af:
Trine Pertou Mach (EL):
Hvordan ser ministeren på, at der stadig ikke er gennemført en uafhængig undersøgelse af og dermed ikke placeret et ansvar for den massakre, der blev begået af srilankansk militær i 2009, i lyset af at der er gået 14 år, siden borgerkrigen på Sri Lanka sluttede, og hvad agter regeringen at gøre i EU-regi, for at retfærdighed og forsoning kan opnås for den tamilske befolkning?
(Spm. nr. S 643).
2) Til finansministeren af:
Lotte Rod (RV):
Hvad er ministerens holdning til anbefalingerne fra Ekspertudvalget på socialområdet om at fratage borgere muligheden for at vælge alle tilbud, som bare er 1 kr. dyrere end kommunens, lægge udgiftsloft over kvindekrisecentre, forsorgshjem og herberger, øge de økonomiske hensyn i forhold til de faglige vurderinger og borgerens ønsker og gå til kanten af handicapkonventionen?
(Spm. nr. S 637, skr. begr.).
3) Til børne- og undervisningsministeren af:
Lotte Rod (RV):
Hvad er ministerens holdning til at fastsætte og insistere på et økonomisk »bundniveau« for skolen, så der ikke bliver ved med at være elever i næsten alle skoleklasser, der ikke får den støtte, som de har brug for?
(Spm. nr. S 638, skr. begr. (omtrykt)).
4) Til børne- og undervisningsministeren af:
Karina Adsbøl (DD):
Hvad mener ministeren om, at knap hver fjerde danske elev i 4. klasse kan kategoriseres som svag læser, der hverken kan fortolke, læse mellem linjerne eller læse kildekritisk, og hvordan vil ministeren løfte læseniveauet og fremme gode læsevaner i landets folkeskoler?
(Spm. nr. S 639, skr. begr.).
5) Til børne- og undervisningsministeren af:
Karina Adsbøl (DD):
Hvad mener ministeren om, at kun hver tiende vuggestue og dagpleje er af »god kvalitet«, og er det ministerens holdning, at minimumsnormeringer kunne være med til at hæve kvaliteten i dagplejen?
(Spm. nr. S 640, skr. begr.).
6) Til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af:
Carsten Bach (LA):
Er ministeren enig i, at det gennem konstruktiv dialog og vejledning skal være muligt for de hjorteavlere, der ikke har kunnet opnå dispensation fra kravet om øremærkning, at få svar fra myndighederne på, hvordan dispensation kan opnås?
(Spm. nr. S 628).