1) Besvarelse af oversendte spørgsmål til ministrene (spørgetid).
Se dagsordenens næste sider.
Forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet. (Justering af skriftlighedskravet og mulighed for forsøg med selvvisitation til tilbud, der træder i stedet for madservice).
Af ældreministeren (Mette Kierkgaard).
(Fremsættelse 29.03.2023).
SPØRGSMÅL:
1) Til udenrigsministeren af:
Trine Pertou Mach (EL):
Hvad mener ministeren om, at dansk militært udstyr ifølge Dagbladet Information og Danwatch har været brugt af israelsk militær til at dræbe 75 børn i Gaza?
(Spm. nr. S 450, skr. begr. Medspørger: Pelle Dragsted (EL)).
2) Til kulturministeren af:
Mikkel Bjørn (DF):
Vil ministeren tilkendegive sin holdning til udtalelserne fra den nyudnævnte redaktionschef for DR P3, Isabella Hindkjær, om, at DR skal påtage sig et ansvar for at ændre verden og agere som aktivistisk udbyder af public service-ydelser?
(Spm. nr. S 404 (omtrykt)).
3) Til kulturministeren af:
Mikkel Bjørn (DF):
Vil ministeren tilkendegive, om det har regeringens prioriteret at sikre, at DR opfylder sin alsidighedsforpligtelse og opretholder en politisk neutral og upartisk dækning af nyheder og debatter?
(Spm. nr. S 405 (omtrykt)).
4) Til erhvervsministeren af:
Pelle Dragsted (EL):
Vil regeringen tage initiativer, der kan få de høje dagligvarepriser til at falde, så ingen spinder guld på at holde priserne høje, selv om produktionsomkostningerne er faldet, f.eks. ved at indkalde dagligvarebranchen til krisemøde, sådan som andre europæiske regeringer har gjort?
(Spm. nr. S 438, skr. begr.).
5) Til beskæftigelsesministeren af:
Nick Zimmermann (DF):
Mener ministeren, at danske skatteydere skal gøre imamstuderende mordere på den lukkede retspsykiatriske afdeling til millionærer, som så vidt ses er tilfældet med Saad Gmar, som altså har fået lov til at beholde sin førtidspension under sin anbringelsesdom?
(Spm. nr. S 464, skr. begr.).
6) Til børne- og undervisningsministeren af:
Marlene Harpsøe (DD):
Hvad er ministerens holdning til, at erhvervsskolen U/NORD lukker hhx, htx og eud business i Helsingør, hvilket går imod regeringens ambitioner om at styrke erhvervsskolerne, og hvad agter ministeren i den forbindelse at foretage sig for at sikre de unge gode muligheder for at tage en ungdomsuddannelse i Helsingør og i resten af Danmark?
(Spm. nr. S 429).
7) Til udlændinge- og integrationsministeren af:
Mette Thiesen (DF):
Hvad er ministerens holdning til den hverdagsterror, der dagligt udføres af uintegrerede udlændinge, og er ministeren tilfreds med udviklingen, hvor fremtiden for danske børn og unge – og danskerne generelt – er udfordret, når vi igen og igen kan læse om uintegrerede udlændinge med dominerende adfærd og deres overfald på danskerne, eller mener ministeren, at det er på tide at rydde op efter flere årtiers totalt forfejlet udlændingepolitik?
(Spm. nr. S 422, skr. begr.).
8) Til udlændinge- og integrationsministeren af:
Morten Messerschmidt (DF):
Hvad mener ministeren at det siger om indfødsretsaftalen, når flere af de udlændinge, der i forrige uge fik indfødsret, har et generalieblad, som ministeren er så bange for kommer til offentlighedens kendskab, at han er villig til at true med straffeloven over for en af Folketinget valgt udvalgsformand?
(Spm. nr. S 458).
9) Til udlændinge- og integrationsministeren af:
Morten Messerschmidt (DF):
Hvis ministerens intimiderende fremfærd over for Folketingets Indfødsretsudvalg skal ses som udtryk for, at ministeren i virkeligheden foretrak, at indfødsret blev tildelt i fortrolighed, hvorfor har han så ikke efter grundlovens § 49 begæret forhandlingen om sin indfødsretslov lukket for offentligheden?
(Spm. nr. S 459).
10) Til uddannelses- og forskningsministeren af:
Mette Thiesen (DF):
Mener ministeren, at pædagog- og lærerstuderende skal undervises i, at samfundets normer bør ændres, således at heteroseksualitet ikke længere opfattes som en norm, og mener ministeren, at det er på sin plads, at pædagog- og lærerstuderende bibringes den opfattelse og dermed må antages at videreformidle den opfattelse, at heteroseksualitet, som trods alt betegner over 90 pct. af befolkningens seksualitet, ikke bør være normgivende for samfundet, og at forestillingen om køn er konstrueret, og at det er staten, der aktivt kønner sine borgere og fordeler visse goder og pligter til det ene køn, sådan som det beskrives og opfordres til i de to nye bøger henvendt til henholdsvis pædagog- og læreruddannelsen, »Køn, seksualitet & mangfoldighed«, som bl.a. anvendes på pædagoguddannelserne i Aarhus og Horsens, og »LGBTQ+ i skolen«?
(Spm. nr. S 430).